КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2025 року м. Київ № 855/6/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Політична партія "Довіра", Полтавська обласна організація Політичної партії "Довіра", Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області, про визнання протиправною та скасування постанови в частині,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому проситт суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 56 від 25.08.2023 в частині п. 2 та п. 3, що стосується депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження построково припинено рішеннями четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "ДОВІРА" від 06.03.2023 № 3, а саме:
в частині задоволення скарги Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 27.07.2023 за № 21-34-4116, у частині вимог, що стосуються питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від названої організації партії замість ОСОБА_1 ;
в частині визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» замість депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням четвертого (позачергового) з"їзду Політичної партії «Довіра» від 06.03.2023 № 3, невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 19.05.2023 № 31 «Про скаргу Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20.04.2023 № 21-34-1966» та від 04.07.2023 № 39 «Про скаргу Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27.06.2023 № 21-34-3003».
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що позивач не погоджується з постановою ЦВК від 25.08.2023 № 56, оскільки вважає її протиправною та передчасною, а також такою, що винесена внаслідок неповного дослідження обставин справи, оскільки, ОСОБА_1 належним чином виконувала вимоги, покладені на неї Законом України від 11.07.2022 «Про статус депутатів місцевих рад», а тому, вважає, що правові підстави для обрання наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідних виборчих списках Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" замість ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішеннями четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "ДОВІРА" від 06.03.2023 № 3 були відсутні.
Позивач зазначає, що не порушувала вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», Закону України «Про запобігання корупції» та положень Конституції України, а тому, процедура відкликання за народною ініціативою депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 відбулась з порушенням вимог ст. ст. 37-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", оскільки відповідач у відповідності до вимог ч, 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання позивача, як депутата Лохвицької міської ради відповідачем здійснено не було. Тому, позивач просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023 дану справу було передано на розгляд Київського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Політичну партію "Довіра", Полтавську обласну організацію Політичну партію "Довіра" та Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.03.2024 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову відмовлено.
До суду від Центральної виборчої комісії надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача зазначив, що оскаржуване в частині рішення є законним та прийнятим у відповідності до повноважень ЦВК, при цьому, рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, є достатньою та самостійною правовою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. До того ж, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної місцевої ради.
Відповідач вважає, що доводи, покладені в основу позовної заяви, є суб`єктивними та не узгоджуються з фактичними обставинами, при цьому, доводи позивача фактично зводиться до порушення процедури при прийнятті рішення вищим керівним органом ПП "Довіра" про її відкликання, проте дані обставини не входять до предмета доказування. Рішення з`їзду політичної партії від 06.03.2023 № 3 позивачем не оскаржено на дату прийняття комісією оскаржуваної постанови, а встановлений КАС України строк на оскарження цього рішення на сьогодні минув. Тому, відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 25.10.2020 позивач ОСОБА_1 була обрана депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від 25.10.2020 за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, висунутих Полтавською обласною організацією Політичної партії «ДОВІРА» у територіальному виборчому окрузі № 2.
Відповідно до протоколу шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «ДОВІРА» від 15.02.2023 було прийняте Рішення № 3 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії «ДОВІРА» про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою від 06.03.2023.
Полтавською обласною організацією Політичної партії «ДОВІРА» було надіслано скаргу до Центральної виборчої комісії, суб`єктом оскарження в якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області. В даній скарзі Полтавська обласна організація Політичної партії «ДОВІРА» просила визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від Полтавської обласної організації Політичної партії "ДОВІРА" та приписів постанов Центральної виборчої комісії від 19.05.2023 № 31 та від 04.07.2023 № 39; встановити факт систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України, Законів України та невиконання рішення комісії вищого рівня; достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії; прийняти рішення про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від обласної організації Політичної партії "ДОВІРА".
Постановою ЦВК від 25.08.2023 № 56 «Про скаргу Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», зареєстровану в ЦВК 27.07.2023 за № 21-34-4116, постановила:
Скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ"ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27.07.2023 за № 21-34-4116, у частині вимог, що стосуються питання визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради від названої організації партії замість ОСОБА_2 та ОСОБА_3 залишити без розгляду по суті.
Скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27.07.2023 за № 21-34-4116, у частині вимог, що стосуються питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від названої організації партії замість ОСОБА_1 , задовольнити повністю.
Визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) 3'ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06.03.2023 № 3, невиконанні в цій частині постанов Центральної виборчої комісії від 19.05.2023 № 31 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20.04.2023 № 21-34-1966" та від 04.07.2023 № 39 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27.06.2023у № 21-34-3003".
Встановити факт систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Миргородського району Полтавської області Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня.
Достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області у зв`язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України, невиконанням рішення виборчої комісії вищого рівня.
Встановити, що місцеві організації політичних партій, за поданням яких до складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, можуть не пізніше 18 години 27.08.2023 подати до Центральної виборчої комісії кандидатури для включення до складу зазначеної виборчої комісії.
Визнати обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області 25.10.2020 від Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації партії: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , освіта вища, безпартійний, начальник відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, проживає в місті Лохвиця, на підтримку якого подано 89 голосів виборців.
Зобов`язано голову новосформованого складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, а в разі його відсутності чи неможливості виконання ним своїх повноважень - його заступника, а в разі відсутності голови та його заступника чи неможливості виконання ними своїх повноважень - секретаря зазначеної виборчої комісії не пізніше ніж на наступний день після сформування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області вжити заходів щодо повідомлення згідно з пунктом 5.9 Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 № 433, ОСОБА_4 про визнання його обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та необхідність подання до територіальної виборчої комісії для реєстрації його депутатом документів, передбачених Виборчим кодексом України, з урахуванням указаного Роз`яснення, а також щодо наслідків неподання таких документів.
Копію цієї постанови надіслати ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії Миргородського району Полтавської області.
Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Позивач вважає, що постанова Центральної виборчої комісії № 56 від 25.08.2023, є протиправною та передчасною, а також такою, що винесена внаслідок неповного дослідження обставин справи.
Наведене і зумовило на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виборчий процес, у розумінні ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
У ч. 7 ст. 194 Виборчого кодексу України зазначено, що перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідним зверненням уповноваженого органу.
Згідно з приписами ч. 5 ст. 195 Виборчого кодексу України перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.
Орган, який відповідно до статті 194 цього Кодексу прийняв рішення про призначення місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня прийняття такого рішення оприлюднює його у визначений ним спосіб, а також доводить до відома Центральної виборчої комісії в цей самий строк.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше ніж на третій день після його прийняття у визначений нею спосіб.
Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України, а тому визначення судової юрисдикції таких спорів та їх розгляд здійснюється в загальному порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись до суду з позовом, позивач зазначила про те, що 25.10.2020 її було обрано депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від 25.10.2020 за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Ловицької міської ради Миргородського району Полтавської області, висунутих Полтавською обласною організацією Політичної партії «Довіра» у територіальному виборчому окрузі № 2.
Згідно протоколу шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» від 15.02.2023 було прийнято рішення № 3 четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії «Довіра» про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою від 06.03.2023.
У зв`язку з тим, що Лохвицька міська територіальна виборча комісія тривалий час не вирішувала питання щодо призначення обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», Полтавська обласна організація Політичної партії «Довіра» надіслала до Центральної виборчої комісії скаргу в якій просила визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» та невиконанні приписів постанов ЦВК від 19.05.2023 № 31 та від 04.07.2023 № 39; встановити факт систематичного порушення Лохвицької міською територіальної виборчою комісією Виборчого кодексу України, законів України та невиконання рішення комісії вищого рівня; достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії; прийняти рішення про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від обласної організації Політичної партії «Довіра».
28.08.2023 Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 56.
Позивач, не погоджуючись з п. 2 та п. 3 постанови № 56 від 25.08.2023, а саме в частині, що стосується депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішеннями четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "ДОВІРА" від 06.03.2023 № 3, подала до суду даний позов.
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено ст. 5 вказаного Закону, згідно з якою, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв`язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті.
Зокрема, п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до норм ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").
Згідно з приписами ч. 1 ст. 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 283 Кодексу.
За роз`ясненнями, які надані з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Виборчого кодексу України Центральної виборчої комісії постановою від 28.10.2020 № 433 (роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого), в пункті 5.9 зазначено, що рішення, вказане у ч. 1 ст. 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення пдвноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Тож, з наведеного слідує, що законодавством встановлено безумовний обов`язок територіальної виборчої комісії визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі у визначеному Кодексом порядку на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою.
При цьому, рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, є достатньою та самостійною правовою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії; при цьому територіальна виборча комісія зобов`язана (а не наділена дискреційними повноваженнями) прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної
місцевої ради.
За змістом ст. 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до покладених повноважень, зокрема, ч. 1 ст. 2, ст .ст. 16, 17 Закону Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз`яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми.
За змістом ч. 1 ст. 32, ч. ч. 1, 4, 8 ст. 33, ст. 206 Кодексу постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства є територіальні виборчі комісії.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов`язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (ч. 3 ст. 32, ч. 4 ст. 38 Кодексу).
Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено статтями 17, 21 Закону та статтею 205 Кодексу.
Частиною 2 ст. 33, п. 1 ч. 1 ст. 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Комісія здійснює контрольні функції щодо вирішення територіальними виборчими комісіями питань заміщення депутатів відповідної місцевої ради, чиї повноваження достроково припинено, та уповноважена приймати відповідні рішення з указаних питань у випадку бездіяльності відповідної територіальної виборчої комісії.
Слід звернути увагу на те, що питання діяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, враховуючи тривалу бездіяльність вказаної виборчої комісії щодо невирішення питань заміщення депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, від Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА", чиї повноваження були достроково припинені рішеннями вищого керівного органу ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", неодноразово було предметом розгляду на засіданні Центральної виборчої комісії під час опрацювання скарг на бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії за результатами чого Комісією прийнято відповідні рішення (постанови Комісії від 19.05.2023 № 31, від 04.07.2023 № 39 та від 25.08.2023).
Так, до Центральної виборчої комісії 27.07.2023 надійшла скарга Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" на бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, у якій висувалась низка вимог.
При цьому, порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом ХІ Кодексу та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 № 192 (далі по тексту також - Порядок).
На виконання ч. 5 ст. 70 Кодексу та п. 8.6 Порядку, копію скарги з доданими документами надіслано суб`єкту оскарження з метою надання письмових пояснень по суті скарги.
Однак, пояснень чи документів, які б спростовували обставини, про які йшлося в скарзі Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" від Лохвицької міської територіальної виборчої комісії не надійшло.
Також, на виконання вимог ч. 2 ст. 70 Кодексу та п. 8.3 Порядку на засідання Центральної виборчої комісії з розгляду скарги було запрошено суб`єкта звернення зі скаргою та суб`єкта оскарження.
Вирішуючи питання чи уповноважена Комісія розглядати скаргу Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" в частині вимог щодо питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від зазначеної організації партії замість ОСОБА_1 , комісія встановила, що за даними сайту судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 31.05.2023 у справі № 440/6728/23, від 08.06.2023 у справі № 440/7409/23, від 20.07.2023 у справі № 440/10177/23 про відмову у відкритті проваджень в адміністративних справах і від 02.06.2023 (провадження № ЗП/440/12/23), якою скасовано заходи забезпечення позову, ОСОБА_1 не оскаржувала.
З огляду на викладене, на дату розгляду скарги у Комісії не було інформації про наявність судового спору щодо правомірності рішення четвертого (позачергового) з`їзду політччної партії «Довіра» від 06.03.2023 № 3 про відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Таким чином, комісія мала підстави для висновку, що є належним суб`єктом розгляду
скарги Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" в частині вимог щодо питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від зазначеної організації партії замість ОСОБА_1 . Підстав для залишення без розгляду по суті відповідної скарги в цій частині в комісії не було. Пртилежного суду не було доведено.
Судом не враховуються доводи сторони позивача щодо неможливості розгляду комісією скарги у відповідній частині через подання представником ОСОБА_1 позовної заяви до Шостого апеляційного адміністративного суду з вимогами про часткове скасування постанови Центральної виборчої комісії від 19.05.2023 № 31, адже оскарження рішення комісії не зупиняє його дію та не скасовує встановлений законодавством обов`язок територіальної виборчої комісії розглянути питання заміщення, депутата місцевої ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням вищого керівного органу політичної партії, за нормами ст. 284 Кодексу та ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Як було встановлено при розгляді скарги в частині вимог, що стосувались позивача, 09 березня 2023 року Лохвицька міська територіальна виборча комісія отримала рішення четвертого (позачергового) з`їзду ПП «Довіра» від 06.03.2023 № 3, про відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, з огляду на що, міська територіальна виборча комісія повинна була не пізніше 08.04.2023 вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" у зв`язку із достроковим припиненням повноважень депутата Лохвицької міської ради ОСОБА_1 .
Натомість, Лохвицька міська територіальна виборча комісія усупереч вимогам законодавства України та постановам Комісії від 19.05.2023 № 31 та від 04 липня 2023 року № 39 до моменту розгляду Комісією на своєму засіданні скарги Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" від 26.07.22023 рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" не ухвалила, чим порушила виборчі права громадян.
З огляду на викладене, Комісія констатувала наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею передбаченого ст. 284 Кодексу рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" замість депутата цієї ради ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням четвертого (позачергового) з`їзду ПП «Довіра» від 06.03.2023 № 3, а також у невиконанні в цій частині постанов Центральної виборчої комісії від 119.05.22023 № 31 та від 04.07.2023 № 39.
Комісія дійшла висновку, що скарга у відповідній частині підлягала задоволенню. При розгляді вимоги скарги стосовно прийняття рішення про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї міської ради від Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням четвертого (позачергового) з`їзду ПП «Довіра» від 06.03.2023 № 3, Комісія зауважила, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (ст. 7, ч. 1 ст. 38, ч. 1 ст. 64 Конституції України).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Кодексу забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Пунктом 5 частини 1 статті 205 Кодексу закріплено право Центральної виборчої комісії з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.
З огляду на вказане, беручи до уваги, що в Україні діє воєнний стан, введений Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, а також тривалу бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії щодо вирішення питання про визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати від Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням з`їзду від 06.03.2023 № 3 та наявність обов`язку територіальної виборчої комісії прийняти відповідне рішення, з метою забезпечення реалізації виборчих прав громадян України, керуючись наданими законами України повноваженнями, Комісія вважала за необхідне вирішити це питання самостійно.
У зв`язку з чим, Комісія зазначила, що на виконання положень Кодексу та Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25.08.2020 № 200, а також листа за підписом члена Комісії, Лохвицька міська територіальна виборча комісія надіслала Центральній виборчій комісії відомості за встановленими цим Порядком формами (серед яких відомості про зареєстрованих кандидатів у депутати Лохвицької міської ради, включених до єдиних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, а також повідомлення про підсумки голосування та результати виборів депутатів зазначеної міської ради, повідомлення про черговість кандидатів у депутати цієї ради, включених до територіальних виборчих списків від місцевих організацій партій, які отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів (форми № 2, 4 та 5 до зазначеного Порядку); копії протоколів Лохвицької міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів та про результати виборів депутатів Лохвицької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020; копії рішень цієї територіальної виборчої комісії.
Як вбачається з матеріалів справи, із наданих Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією відомостей та документів слідує, що за результатами перших виборів депутатів Лохвицької міської ради 25.10.2020 Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" загалом отримала 6 депутатських мандатів. При цьому, ОСОБА_1 було обрано депутатом у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком названої місцевої організації політичної партії.
Водночас, наступним за черговістю кандидатом у депутати Лохвицької міської ради від Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" в єдиному виборчому списку є ОСОБА_4 , з огляду на що, згідно ч. 1 ст. 284 Кодексу вказану особу рішенням Центральної виборчої комісії було визнано обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року, як наступного за черговістю кандидата у депутати в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати від зазначеної місцевої організації політичної партії.
При цьому, комісія зазначила, що реєстрація особи, яку визнано обраною депутатом згідно з ч. 1 ст. 284 Кодексу, здійснюється територіальною виборчою комісією в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз`яснення (ч. 2 ст. 284 Кодексу, пункт 5.9 Роз`яснення).
З метою забезпечення реєстрації особи, визнаної обраною депутатом Лохвицької міської ради, Центральна виборча комісія вважала за необхідне зобов`язати голову новосформованого складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, а в разі його відсутності чи неможливості виконання ним своїх повноважень - його заступника, а в разі відсутності голови та його заступника чи неможливості виконання ними своїх повноважень -
секретаря зазначеної виборчої комісії не пізніше ніж на наступний день після сформування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії вжити заходів щодо повідомлення згідно з пунктом 35.9 Роз`яснення ОСОБА_4 про визнання його обраним депутатом Лохвицької міської ради за єдиним виборчим списком Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА" та необхідність подання до територіальної виборчої комісії для реєстрації його депутатом документів, передбачених Кодексом, з урахуванням роз`яснення, а також щодо наслідків неподання таких документів.
За висновками суду, постанова Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2023 року № 56 "Про скаргу Полтавської обласної організації ПП "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27.07.2023 за № 21-34-4116" в оскаржуваній частині прийнята на підставі та в межах повноважень Комісії, обгрунтовано, неупереджено, добросовісно, розсудливо та пропорційно з дотриманням принципів діяльності Комісії та на підставі повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин справи, а доводи і вимоги позовної заяви є безпідставними, такими, що не відповідають дійсним обставинам справи та не підтверджені належними, допустимими та достовірними доказами, а тому не підлягають задоволенню.
На переконання суду, доводи позивача передусім зводяться до порушення процедури при прийнятті рішення вищим керівним органом ПП "Довіра" про її відкликання, які на її думку, мали місце, однак, враховуючи предмет позову, дані обставини не входять до предмета доказування в даній справі, при цьому, рішення четвертого (позачергового) з`їзду ПП «Довіра» від 06.03.2023 № 3 позивачкою не оскаржено на дату прийняття комісією оскаржуваної постанови. Протилежного суду не доведено.
Суд наголошує на тому, що враховуючи законодавчо визначений обсяг повноважень Центральної виборчої комісії, зокрема щодо контролю за діяльністю політичних партій, остання не уповноважена здійснювати контроль за внутрішньою діяльністю політичних партій, в тому числі за скликанням та проведенням партійних з`їздів, та здійснювати перевірку правомірності прийнятих рішень вищим керівним органом політичної партії, зокрема і рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради.
Доводи позивача про відсутність у політичної партії підстав для її відкликання, також не беруться судом до уваги, оскільки такі не є предметом розгляду даного спору. Не наділена такими повноваженнями і ЦВК.
Частиною 2 ст. 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За наслідком розгляду даного спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги не знайшли свого підтвердження під час розгляду спору, є необґрунтованими, а тому, задоволенню не підлягають.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Політична партія "Довіра", Полтавська обласна організація Політичної партії "Довіра", Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області, про визнання протиправною та скасування постанови в частині відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 29.01.2025 |
Номер документу | 124699473 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні