Справа №676/1525/22
Номер провадження 2/676/127/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2024 року м. Кам`янець-Подільський
Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
в складі: головуючої судді Швець О.Д.
з участю секретаря Михайловської І.А.
представника позивача Рибіцької Л.П.
представника відповідача Рудика В.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кам`янець-Подільському цивільну справу за позовною заявою Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку,-
ВСТАНОВИВ:
Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку. Обгрунтовуючи позов зазначає, що Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою в межах здійснення заходів представницької діляьності встановлено порушення земельного, водного та природоохоронного законодавства при використанні земельної ділянки природно-заповідного фонду на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Рішенням Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району № 28 від 21.12.2018 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність ОСОБА_1 в с. Цвіклівці Перші» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення(відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1360 га, яка розташована в межах населенного пункту АДРЕСА_1 кадастровий номер 6822486800:03:001:0163. Право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав та Реєстрі прав власності на нерухоме майно здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянка (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1752468368224, дата державної реєстрації 24.01.2019, номер запису про право власності 30041871). Вважає, що зазначене рішення Жванецької сільської ради щодо передачі у приватну власність спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 підлягає визнанню недійсним, а спірну земельну ділянку необхідно повернути у державну власність з наступних підстав.
З метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля, унікальних історико-культурних комплексів, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє рекреаційне та оздоровче значення Указом Президента України від 27.06.1996 р. № 474/96 створено НПП «Подільські Товтри», установивши площу земель 261316 га, у тому числі 3015 га, що надаються НПП у постійне користування. Також територія НПП «Подільські Товтри» входить до об`єкту Смарагдової мережі України, площа 261521 га та підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція 1979 року), яка ратифікована Україною у 1996 р.
Окружною прокуратурою з`ясовано, що в порушення вимог ст.ст. 4, 7, 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 43, 44 ЗК України рішенням Жванецької сільської ради № 28 від 21.12.2018 р. ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,1360 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в межах населенного пункту с. Цвіклівці Перші, з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акту на право постійного користування землею віж 2812.2001р. серії ХМ № 002530 перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Належність земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду підтверджується зібраними у справі доказами: акт № 12А/2021 від 17.11.2021 р. обстеження (перервірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства на загальній, вилученій території НПП «Подільські Товтри»), збірним кадастровим планом ТзОВ «Джафар», матеріалами проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перервірки (лист № 6805/0.1 від 17.12.2021 р. та акт обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 р. № 71/01), що спірна земельна ділянка розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі НОМЕР_1 виділ НОМЕР_2 . При обстеженні даної території, з врахуванням землевпорядної документації ТОВ «Джафар», а також землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» встановлено, що спірна земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП (зона регульованої рекреації згідно Положення про Проект організації території НПП, охорони, відтворення як рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів, яке затверджене Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.07.2005 № 245). Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не надавалась.
Згідно даних Публічної кадастрової карт из урахуванням функціоналів «Обмеження у використанні земель» та «Природно-заповідний кадастр Смарагдова мережа» наочно видно, що зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та Смарагдової мережі).
Дані Публічної кадастрової карти містять офіційну інформацію, є належним доказом на підтвердження викладених обставин.
Таким чином, спірна земельна ділянка, яка передана у власність ОСОБА_1 , на час передачі була і залишається територією природно-заповідного фонду, ураховуючи положення ст. 150 ЗК України, не могла надаватись у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
За результатами опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України, співвставлення план-схем технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки внатурі (на місцевості) ОСОБА_1 , зібрного кадастрового плану, розробленого інженером-геодезистом ТзОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища.
Згідно інформації бассейнового управління ресурсів річок Прут та Сірет від 13.12.2021 р., останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням Публічної кадастрової карти України з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка знаходиться межах прибрежної захисної смуги Дністровського водосховища).
За гідрологічним режимом Дністровське водосховище є штучною водоймою. З огляду на вищенаведене внутрішню межу прибережної захисної при розроблення проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок слід відраховувати від нормального підпірного рівня, яким для Дністровського водосховища є відмітка 121.0 мБс.
Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що спірна земельна ділянка знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища. Також згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перервірки (лист №6805/0.1 від 17.12.2021 та акт обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 р. № 71/01) при обстеженні вищевказаної території, з врахуванням землевпорядної документації, розробленої ТзОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що спірна земельна ділянка площею 0,1360 га, розташована межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.
Згідно проведенного вимірювання інженером-геодезистом ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка розташована на відстані 43,42 м. від урізу води річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутізни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12,6 градусів.
Таким чином, спірна земельна ділянка передана в приватну власність для ОСОБА_1 в порушення вимог ст.ст. 59,60,61, 84 ЗК України та ст.ст. 85, 99 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у привтану власність законодавством не передбачено.
Враховуючи вищевикладене, рішення Жванецької сільської ради № 28 від 21.12.2018 р. на підставі якого ОСОБА_1 передано в приватну власність спірну земельну ділянку, формування, державна реєстрація за відповідачем спірної земельної ділянки є незаконним.
Отже з огляду на незаконність державної реєстрації спірної земельної ділянки реєстрацій речових прав за ОСОБА_1 на підставі ст. 16 ЦК України, ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав нанерухоме майно та їх обтяжень, ч. 13 ст. 79-1 ЗК України належним додатковим способом захисту інтересів держави є також заявлення вимоги про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки. Іначе буде неможливим повернення земельної ділянки у власність.
Власник земельної ділянки має право вимагати усунення перешкод у здійсненні права власності майном. Зайняття земельної ділянки природно-заповідного та водного фонду з порушенням вимог Водного кодексу України, Закону України «Про природно-заповідний фонд» слід розглядати як негаторний позов без застосування строків давності.
Неправомірне надання зазначеної земельної ділянки грубо порушує інтереси держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації. Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою листом № 52-777 від 21.01.2022 р. повідомлено Хмельницьку ОДА про виявлені порушення і необхідність вжити заходи реагування. Хмельницька ОДА повідомила, що заходи на усунення зазначених порушень уповноваженим органом не вжито. Тому був направлений лист до Хмельницької ОДА про намір здійснення прокурором предстанвицітва в суді законних інтересів держави. Звернення прокурора є законним оскільки направлено на захист інтересів держави. Звернення з даним позовом переслідує «суспільний», «публічний» інтерес, оскільки спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання законності використання земель природно-заповідного фонду, захисту навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги території України. Захист інтересів суспільства переважає приватний інтерес ОСОБА_1 у незаконному володінні та використання цієї земельної ділянки. Втручання у мирне володіння ОСОБА_1 спірною земельною ділянкою в данному випадку відповідатиме принципу пропорційності. Просить визнати недійсним рішення Жванецької сільської ради Кам?янець-Подільського району Хмельницької області №28 від 21.12.2018 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність гр. ОСОБА_1 в с.Цвіклівці Перші», на підставі якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0.1360 га, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163; Визнати незаконною та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об?єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ) на земельну ділянку площею 0,1360 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1752468368224, дата державної ресстрації: 24.01.2019, номер запису про право власності: 30041871, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку; Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень; Зобов`язати ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ) повернути земельну ділянку, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області, кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (майдан Незалежності, Будинок рад. м.Хмельницький, Хмельницька область, 29005, код ЄДРПОУ 22985083); Стягнути з Жванецької сільськоїради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі по 4962,00 грн. з кожного.
Рух справи.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 27.04.2022 року відкрито провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06.04.2023 року зобов?язано ТОВ «Джафар» надати суду матеріали кадастрової зйомки, за результатами проведення якої на замовлення Кам?янець-Подільської окружної прокуратури виготовлено збірні кадастрові плани зі схематичним зображенням земельної ділянки 6822486800:03:001:0163 та копію Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки, яка знаходиться в постійному користуванні НП «Подільські товтри» згідно Державного акту II-XM №002530 на право постійного користування землею. Зобов?язано НПП «Подільські товтри» надати до суду копію землевпорядної документації щодо організації території і встановлення меж НПП "Подільські товтри", на підставі якої у акті обстеження земельної ділянки №71/01 від 08.12.2021 року, складеному Державного екологічною інспекцією у Хмельницькій області за участю директора НП «Подільські товтри» Якубаша Руслана Анатолійовича та в.о. заступника директора НПП «Подільські товтри» - головного природознавця Велічко Віктора Станіславовича, встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває в постійному користуванні НПП "Подільські товтри". Зобов?язано Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет надати суду копію Проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дістровської ГЕС (на території Жванецької сільської ради, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області) із відповідними картографічними матеріалами. При цьому зобов?язати надати копію карти вцілому, яка б відповідала оригіналу, тобто без нанесення на копії будь-яких умовних позначень, написів, тощо.
Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 12.06.2023 року закрито підготовче засідання, справу призначено до судового розгляду.
В суді прокурор позов підтримала, просить задовольнити.
В суді представник НПП «Подільські Товтри» позов підтримав, просить задовольнити.
В суді представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Рудик В.М. позов не визнав, заперечив проти його задоволення, подав відзив на позов. Заперечення мотивує тим, що відповідач є власником спірної земельної ділянки на якій розташований житловий будинок і знаходиться в межах населенного пункту с. Цвіклівці Перші, а тому земельна ділянка не належить до земель продного заповідного фонду. Збірний кадастровий план, виготовленими ТОВ «Джафар», є складовою технічної документації із землеустрою, зазначений план не є висновком спеціалістів або експертів, тому є неналежним доказом. В НПП «Подільські Товтри» відсутня землевпорядна документація щодо організації території і встановлення меж. Згідно акту № 12А/2021 обстеження проводилось вилученої території НПП «Подільські Товтри» квартал 24 виділ 5 біля с. Цвіклівці Перші (р.Смотрич) в той час коли земельна ділянка, яка належить ОСОБА_1 знаходиться безспосередньо в межах с. Цвіклівці Перші. Державний акт на право остійного користування НПП «Подільські Товтри» земельними ділянками не зареєстрований, а тому право власності НПП «Подільські Товтри» на спірну земельну ділянку не виникло. Рішенням Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 р. № 11 вилучено земелю з лісового фонду площею 111,0 га в Кам`янець-Подільського лісгоспу без зміни цільового призначення. Як видно з додатку до данного рішення, вилучена земель наділянка складається із 74,5 га лісів та 36,2 га кам`янистих земель. Земельна ділянка ОСОБА_1 розташована в межах населенного пункту та відноситься до земель житлової та громадської забудови. Згідно кадастрового плану, виготовленого ТОВ «Кайлас К» 15.12.2022 р. заміри урізу води на березі р.Смотрич достовірно вказують на знаходження спірної земельної ділянки поза межами прибережної захисної смуги, адже відстань від урізу води до межі земельної ділянки становить 53,25 м, що перевищує допустиму. Просить відмовити в задоволенні позову.
У відповіді на відзив прокурор зазначає, що відповідачем не надано доказів, що спірна земельна ділянка на час її передачі у власність належала до земель житлової та громадської забудови. Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведенною перевіркою встановлено, що спірна земельна ділянка належить до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» відповідно до державного акту від 28.12.2001 року серії 11-ХМ №002530, який зареєстрований в Книзі записів актів на право постійного користування землею №7, збірним кадастровим планом виготовленим ТОВ «Джафар» шляхом співставлення координат поворотних точок, які відображені у землевпорядній документації спірної земельної ділянки, землевпорядної документації, щодо організації та встановлення меж НПП «Подільські Товтри» та публічної кадастрової карти. Також за інформацією Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, підтверджено збірним кадастровим планом перебування у прибережній захисній смузі. Спірна земельна ділянка є частиною Дністровського водосховища, з урахування крутизни схилу ширина прибережної захисної смуги відносно спірної земельної ділянки складає 100 м., яка відраховується від нормального підпірного рівня, яким для Дністровського водосховища є відмітка 121,0 мБс. Підстав ставити під сумнів доказів Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет немає.
Представник Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет в судове засідання не з`явився, подав клопотання про розгляд справи у його відстуності, проти задоволення позову не заперечує, так як спірна земельна ділянка перебуває у прибережній захисній смузі.
Представник Хмельницької ОДА в судове засідання не з`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином.
Представник Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області в судове засідання не з`явився, причини неявки не повідомив, про час і місце розгляду справи повідомлений своєчасно належним чином.
Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності третіх осіб, що не з`явились, на підставі наявних у справі доказів.
Фактичні обставини справи, встановлені судом.
Судом встановлено, що Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96 на території, окрім інших, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення. Установлено площу земель Національного природного парку «Подільські Товтри» -261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, що включаються до його складу. Землям, які включені до складу території НПП «Подільські Товтри», надано статус природно-заповідного фонду. Такі землі чи їх частина передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям.
Хмельницькою обласною радою було прийнято рішення №11 від 16.12.1998 року «Про вилучення та надання земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри». Вказано загальний розмір території цього парку та землі, що входять до складу останнього, зокрема землі Рудської сільської ради. Після передачі до НПП «Подільські Товтри» кварталів та виділів відповідних лісництв, які підлягали вилученню, було видано державні акти на право постійного користування землею, згідно з якими відповідні квартали віднесено до зони регульованої рекреації НПП «Подільські Товтри».
Згідно Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 року серії 11-ХМ №002530, зареєстрованого в Книзі записів актів на право постійного користування землею №7, земельну ділянку площею 104,14 га надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри» для природоохоронного та рекреаційного призначення відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 №11.
Рішенням Рудської сільської ради № 76 від 21.09.2010 р. оформлено право власності на домоволодіння, що знаходиться в АДРЕСА_1 на громадянина ОСОБА_1 з виділенням земельної ділянки розміром 0,14 га.
21.09.2010 р. виконавчим комітетом Рудської сільської ради видано свідоцтво про право власності на будинок. А-2, загальною площею 83,4 кв. м., житовою площею 40,2 кв. м. реєстрація права власності підтверджується витягом про державну реєстрацію права власності від 25.11.2011 р.
Рішенням Жванецької сільської ради № 28 від 21 грудня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення(відновлення) меж земельної ділянки в натурі(на місцевості) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність гр. ОСОБА_1 в с. Цвіклівці Перші» передано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 0,1360 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на території Жванецької сільської ради в межах населенного пункту АДРЕСА_1 .
Право власності зареєстровано 24.01.2019 р., номер запису про право власності: 30041871 (витяг з Державного реєстру речових прав нанерухоме майно про реєстрацію права власності № 154214096 від 29.01.2019 р.).
В ході проведеної Державною еколгічною інспекцією обстеження земельних ділянок на території с. Цвіклівці Перші, (акт обстеження № 71/01 від 08.12.2021 р.), встановлено, що на території с. Цвіклівці Перші розташована земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, яка згідно інформації Публічної кадастрової карти України та інформації Жванецької сільської ради перебуває у приватній власності ОСОБА_1 . Дана земельна ділянка розташована на вилученій території Національного природного парку «Подільські Товтри» в кварталі НОМЕР_1 виділ НОМЕР_2 . При обстеженні земельної ділянки, з врахуванням землевпорядної документації, розробленої ТОВ «Джафар», а також землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації згідно Положення про Проект організації території Національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів, яке затверджене Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.07.2005 № 245). Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не наддавалась, що свідчить про порушення вимог ст.ст. 20, 46-1, 50, 51, ч. 4 ст. 83, ч. 4 ст. 84 ЗК України і незаконність передачі земельної ділянки у привтану власність.
Крім того, під час обстеження території, з врахуванням землевпорядної документації, розробленої ТОВ «Джафар», а також Проекту водоохоронної зоно лівого берега водосховища Дністровськї ГЕС встановлено, що спірна земельна ділянка площею 0,136 га розташована в межах прибережної захисної смуги р.Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища, розташована на відстані 43,42 м. від урізу води р.Смотрич. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12,6 градусів. Відповідно п.г ч.4 ст. 83 ЗК України спірна земельна ділянка незаконно передана у приватну власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Проектна документація про винесення прибережної захисної смуги річки Смотрич у Жванецькій сільській раді відсутня.
Актом № 12А/2021 обстеження (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства на загальній, вилученій території НПП «Подільські Товтри» від 17.11.2021 р., проведенного спеціалістами НПП «Подільські Товтри», встановлено, що згідно Державного акту на право постійного користування землею від 28 грудня 2001 р Серія ІІ-ХМ № 002530 НПП «Подільські Товтри» надано у постійне користування 104,14 га для природоохоронного та реакреаційного призначення відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 16 грудня 1998 р. При обстеженні території ТОВ «Джафар» здійснило землевпорядні роботи за результатами яких встановлено земельні ділянки, в тому числі земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163. Згідно землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» зазначені земельні ділянки є землями природно-заповідного фонду та відведені у постійне користуання парку (зона регульованої рекреації). До встановлення меж території та об`єктів природно-заповідного фонду їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Враховуючи викладене, керуючись ст. 60, 61 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» спірна земельна ділянка незаконно передана у приватну власність для потреб будівництва і обслуговуванні житлового будинку, господарських будівель і споруд, чим порушено ст.ст. 7, 9, 21 Закону, ст.ст. 20, 46, 50, 51 ЗК України.
За інформацією Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області № 1907 від 16.12.2021 р. р.Смотрич є малою річкою і згідно ст. 3 Водного кодексу України належить до водного фонду України. Земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич (бассейн р.Дністер), яка є частиною Дністровського водосховища.
Розміри прибережних захисних смуг вздовж річок та водойм, які встановлюються з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності, визначені в ст. 88 Водного кодексу України.
За інформацією Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет № 1604 06/2021 від 13.12.2021 р. за результатами співставлення розташування спірної земельної ділянки з використанням інтернет- ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться на відстані 44-45 м. від урізу води Дністровського водосховища. Інформація щодо прийняття рішень про скасування (визнання недійсною, іншим чином скасування) проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища розробленої інститутом «Укрдіпроводгосп» та затвердженої в 1986 році та виготовлення іншої проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища в управлінні відсутня.
Згідно інформації Жванецької сільської ради № 2236/07-20 від 13.12.2021 р. в межах населенного пункту с. Цвіклівці Перші, Кам`янець-Подільського району не встановлено прибережні захисні смуги. Також в Жванецькій сільській раді відсутні затверджені чи розроблені комплексні плани просторового розвитку території територіальної громади, генеральні плани населених пунктів в яких визначені прибережні захисні смуги.
За інформацією Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області № 1967 від 18.12.2021 р. річка Смотрич є малою річкою і згідно ст. 3 Водного кодексу України належить до водного фонду України. Використовуючи Публічну кадастрову карту та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 є частиною Дністровського водосховища. Інформація щодо розроблення землевпорядної документації по встановленню меж прибережних захисних смуг р.Смотрич та Дністровського водосховища в районі розташування спірної земельної ділянки та наявності містобудівної документації с. Цвіклівці Перші, Кам`янець-Подільського району в Регіональному офісі водних ресурсів у Хмельницькій області відсутня.
Хмельницька обласна державна адміністрація листом № 99/34-12-807/2022 від 07.02.2022р. відповідні земельні ділянки знаходяться на території НПП площею 261316,0 га, оголошеного Указом Президента України від 27.06.1996 р. № 474/96. Відповідні земельні ділянки знаходяться на території об`єкту Смарагдової мережі України - НПП «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Облдержадміністрацією погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду не надавались, відповідні висновки згідно ст. 186-1 ЗК України не видавались. Облдержадміністрацією не вживалисть заходи в тому числі судового характеру щодо повернення земельної ділянки у державну власність, не заперерчує щодо преставництва інтересів держави в суді Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою для поверення спірної земельної ділянки у державну власність.
10.04.2022 р. Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою направлено ХОВА повідомлення про встановлення підстав та намірів здійснювати преставництво інтересів держави в суді.
Норми права, застосовані судом.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 ЗК України (в редакції 1990 р.) не можуть передаватись у колективну та приватну власність землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Відповідно до ст. 43 ЗК України (2002 р.) земліприродно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору зприродними комплексами та об`єктами, що мають особливуприродоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктівприродно-заповідного фонду.
Ст. 44 ЗК України встановлено, що до земельприродно-заповідного фонду включаютьсяприродні території та об`єкти ( природні заповідники, національніприродні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`яткиприроди, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва). Згідно ст. 45 ЗК України земліприродно-заповідногофонду можутьперебувати удержавній,комунальній таприватній власності. Порядок використання земельприродно-заповідного фонду визначається законом.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначає Закон України «Про природно-заповідний фонд». Відповідно до цього Закону природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цьогоЗакону).
Згідно ст. 4 закону України «Про природно-заповідний фонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина четверта статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»).
Відповідно до ст. 20 закону України «Про природно-заповідний фонд України» національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню таестетичну цінність. Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам упорядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України. До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів. Нанаціональні природні парки покладається виконання таких основних завдань: збереження цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів; створення умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексівта об`єктів; проведення наукових досліджень природних комплексів та їх змін в умовах рекреаційного використання, розробка наукових рекомендацій зпитань охорони навколишнього природного середовища та ефективного використання природних ресурсів; проведення екологічної освітньо-виховної роботи.
Згідно ч. 1 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Відповідно до п. «г» ч.4 ст.84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі під об`єктамиприродно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
Ч. 7 ст. 20 ЗК України встановлено, що зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується уразі: зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власностіприродно-заповідного фонду та іншогоприродоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначених пунктом "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.
Як визначено статтею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Частина 1 статті 150 ЗК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносить до особливо цінних земель, зокрема, землі природно-заповідного фонду.
Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України (частина другастатті 150 ЗК Україниу редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Системний аналіз вищенаведених норм права дозволяє зробити висновок про те, що землі природно-заповідного фонду, що перебувають у державній власності, не підлягають приватизації. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на цих земельних ділянках об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення). Вилучення (викуп) земель природно-заповідного фонду із комунальної власності, зокрема, для будівництва житла був можливим тільки на підставі постанови Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо вилучення (викуп) земельної ділянки погодила Верховна Рада України.
Відповідно до частини першої статті 60 ЗК України та частини першої статті 88 ВК України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Правовий режим прибережних смуг визначається статтями 60-62 ЗК України та статтями 1, 88-90 ВК України.
В силу положень частини 2 статті 60 ЗК України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: а) для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів; в) для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється.
Аналогічні положення закріплені і в частинах 2, 3 статті 88 ВК України.
Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності (частина 1 стаття 61 ЗК України, частина 1 статті 89 ВК України).
З огляду на вищенаведені норми матеріального права, землі прибережних захисних смуг уздовж річок є землями водного фонду України, на які розповсюджується особливий порядок їх використання та надання їх у користування.
Відповідно до статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, зокрема, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Статтею 3 ВК України визначено, що до водного фонду України належать, зокрема, штучні водойми (водосховища, ставки) і канали, крім каналів на зрошувальних і осушувальних системах.
Води (водні об`єкти) є виключно власністю народу України і надаються тільки у користування (частина перша статті 6 ВК України).
Законодавством України встановлено особливий правовий режим використання земель водного фонду.
Частиною четвертою статті 59 ЗК України визначено, що громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб (у тому числі рибництва (аквакультури), культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт, догляду, розміщення та обслуговування об`єктів портової інфраструктури і гідротехнічних споруд тощо, а також штучно створені земельні ділянки для будівництва та експлуатації об`єктів портової інфраструктури та інших об`єктів водного транспорту. Землі водного фонду можуть бути віднесені до земель морського і річкового транспорту в порядку, встановленому законом.
Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина першастатті 11 ЦК України).
Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (частина першастатті 328 ЦК України).
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (частина друга статті 328 ЦК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Отже, за загальним правилом цивільні права, зокрема право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.
Висновки суду.
Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри», площею 261316,0 га, оголошеного Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96. Також земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережіНаціональний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.
Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення спірної земельної ділянки із земель природно-заповідного фонду.
Державною екологічною інспекцією (акт обстеження № 71/01 від 08.12.2021 р.), встановлено, що земельна ділянка, яка передана у привтану власність ОСОБА_1 , належить до земель природно-заповідного фонду і надана у постійне користування НПП «Подільські Товтри».
Також Басейновим управлінням водних ресурсів річок Прут та Сірет за результатами співставлення розташування спірної земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться на відстані 44-45 м. від урізу води Дністровського водосховища.
Спірна земельна ділянка є частиною Дністровського водосховища, з урахування крутизни схилу ширина прибережної захисної смуги відносно спірної земельної ділянки складає 100 м., яка відраховується від нормального підпірного рівня, яким для Дністровського водосховища є відмітка 121,0 мБс. Підстав ставити під сумнів доказів Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет у суду немає.
Факт перебування земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 вмежах земельноїділянки площею104,14га,яку наданоу постійнекористування НПП«Подільські Товтри»,в межахприбережної захисної смуги підтверджується: актом обстеження№ 71/01від 08.12.2021р.)Державної екологічноїінспекції уХмельницькій області, актом №12А/2021 обстеження (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства на загальній, вилученій території НПП «Подільські Товтри» від 17.11.2021 р., проведенного спеціалістами НПП «Подільські Товтри», збірними кадастровими планами, виготовленими ТОВ «Джафар» від 26.10.2021 р. та від 07.12.2021 р., шляхом співставлення координат земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 з Публічною кадастровою картою, землевпорядною документацією щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри», Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС, інформацією Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області № 1967 від 18.12.2021 р., схемою розрахунку кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги.
Статтею 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр»визначено, що дані Публічної кадастрової карти містять офіційну інформацію, є належним доказом на підтвердження викладених обставин.
Проектна документація водоохоронної зони Дністровського водосховища розробленої інститутом «Укрдіпроводгосп» та затверджена в 1986 році є чинною.
Оцінивши у відповідності до вимог ст. 89 ЦПК України наведені письмові докази, суд вважає доведеним факт знаходження спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163в межахземель НПП«Подільські Товтри»та прибережної смуги Дністровського водосховища.
Відповідачем не надно належних та допустимих доказів, що спростовують докази, надані прокурором.
На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку (частина другастатті 21 зазначеного Закону).
З огляду на наведені приписи Закон України «Про природно-заповідний фонд» не допускає можливість будівництва та обслуговування будівництва у національних природних і регіональних ландшафтних парках.
Надання земельної ділянки у приватну власність для індивідуального будівництва у зоні регульованої рекреації земель природно-заповідного фонду суперечить як визначеним законом завданням цього парку, так і законодавчим обмеженням на здійснення діяльності з такого будівництва на відповідних землях, так і суперечить нормам статей 83, 84 ЗК України.
Розміри прибережних захисних смуг вздовж річок та водойм, які встановлюються з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності, визначені в ст. 88 Водного кодексу України.
Існування прибережних захисних смуг визначеної ширини прямо передбачено нормами (стаття 60 ЗК України, стаття 88 ВК України) і не залежить від проекту землеустрою захисної прибережної смуги.
З огляду на вищенаведені норми матеріального права, землі прибережних захисних смуг уздовж річок є землями водного фонду України, на які розповсюджується особливий порядок їх використання та надання їх у користування.
Тому за змістом наведених вище приписів спірна земельна ділянка не могла бути передана у приватну власність, оскільки для цього існували законодавчі перешкоди, про які відповідачі знали чи повинні були знати, проявивши розумну обачність щодо місця її розташування, поведінка обох відповідачів не була добросовісною.
Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку.
В постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2023 року у справі №554/10517/16-ц зазначено, що «зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням ЗК України та Закону № 2456-XII потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку.» За таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний позов.
Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (постанова Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц).
Прокурор звернувся з вимогою до Жванецької сільської ради, як до відповідача, про визнання недійсним рішення сільської від 21.12.2018 № 28 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі(на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність ОСОБА_1 в с. Цвіклівці, Перші».
Зазначене рішення органу місцевого самоврядування за № 28 або за № 36 суперечить законодавству, чинному на час його прийняття, адже Жванецька сільська рада не мала відповідних повноважень на розпорядження спірною земельною ділянкою, що відносилася до земель природно-заповідного фонду.
Велика Палата Верховного Суду, неодноразово звертала увагу, що пред`явлення власником нерухомого майна вимоги про скасування рішень, не є необхідним для ефективного відновлення його права (Постанова ВП ВС від 07.11.2018 р. у справі №488/5027/14-ц).
Для повернення земельної ділянки, оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.
За таких обставин, свід відмовити в позові про скасування рішення сільської ради № 28 від 21.12.2018 р. про передачу земельної ділянки в приватну власність ОСОБА_1 у зв`язку із обранням неефективного способу захисту порушеного права.
Враховуючи, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 зареєстрована з цільовим призначенням «Землі житлової та громадської забудови», код цільового призначення «02.01. Для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд», форма власності - приватна, суд, керуючись підпунктом 3 абзацу 1 та абзацом 2 пункту 10 статті 24 Закону України «Про Державний Земельний Кадастр» вважає, що наявні підстави для скасування у ДЗК державної реєстрації спірної земельної ділянки із припиненням усіх речових прав щодо неї.
Наявність будівництва на спірній земельній ділянці не є підставою для відмови в поверненні земельної ділянки у приватну власність.
Відтак позов в частині скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки та скасування державної реєстрації права власності підлягає задоволенню.
З врахуванням наведеного звернення із позовом про захист права власності держави, прокурором є обгрунтованим.
Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної частини земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється особливим статусом спірної земельної ділянки. Судом встановлено, що вона належить до земель природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації). Відповідно до абзацу третього преамбули доЗакону України «Про природно-заповідний фонд`природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
За таких обставин, «суспільним», «публічним» інтересом звернення прокурора до суду з вимогою про зобов`язання відповідача повернути у власність держави спірну земельну ділянку є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - безоплатної передачі у власність громадянам земельних ділянок із земель державної власності, а також захист суспільних інтересів загалом. «Суспільний», «публічний» інтерес полягає у відновленні правового порядку в частині відновлення становища, яке існувало до порушення права власності українського народу на землю, захист такого права шляхом повернення в державну власність землі, що незаконно вибула з такої власності.
З огляду на те, що ОСОБА_1 набув у власність спірну земельну ділянку з порушенням визначеного земельним законодавством порядку, суд вважає обгрунтованим право прокурора витребувати земельну ділянку належну доземель природно-заповідного фонду. Таким чином з урахуванням встановлених обставин справи та наведені норми законодавства, суд вважає обґрунтованим втручання держави в право власності ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння, сформованим у практиці ЄСПЛ.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову.
У відповідності до п. 3.ч. 2, ч. 13 ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті судового збору пропорційно обсягу задоволених вимог в розмірі по 3721,50 грн. з кожного.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 76, 81, 141, 263-265, 268 ЦПК України, ст.ст. 19, 31 ЗК України (1990 р.), ст.ст. 20, 43-35, 81, 84, 150, 152, 153 ЗК України (2002 р.), Законом України «Про природно-заповідний фонд», ст.. 88, 90 ВК, ст.ст. 3,15, 16, 256, 267, 391 ЦК України, -
УХВАЛИВ:
Позов Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку задовольнити частково.
Визнати незаконною та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об?єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ) на земельну ділянку площею 0,1360 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1752468368224, дата державної ресстрації: 24.01.2019, номер запису про право власності: 30041871, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.
Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.
Повернути земельну ділянку, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області, кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (майдан Незалежності, Будинок рад. м. Хмельницький, Хмельницька область, 29005, код ЄДРПОУ 22985083).
В задоволенні решти позовних вимог Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 відмовити.
Стягнути з Жванецької сільськоїради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі по 3721,50 грн. з кожного.
Позивач: Кам`янець-Подільська окружна прокуратура, юридична адреса: вул. Драгоманова, 11, м.Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.
Позивач: Хмельницька обласна державна адміністрація, ЄДРПОУ 22985083, юридична адреса: майдан Незалежності, Будинок рад. м. Хмельницький.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач: Жванецька сільська рада, ЄДРПОУ 04404036, юридична адреса: вул. Центральна, 57, с. Жванець, Кам`янець-Подільського району, Хмельницької області.
Третя особа: Національний природний парк «Подільські Товтри», ЄДРПОУ 23832341, юридична адреса: площа Польський ринок, 6, м. м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.
Третя особа: Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, ЄДРПОУ 34519322, юридична адреса: вул. Героїв Майдану, 194-Б, м. Чернівці.
Третя особа: Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, ЄДРПОУ 38045514, юридична адреса: вул. Івана Франка, 2/2, м. Хмельницький.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 14 листопада 2024 року.
Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.
Суд | Красилівський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124838718 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Швець О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні