Постанова
від 25.03.2025 по справі 676/1525/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2025 року

м. Хмельницький

Справа № 676/1525/22

Провадження № 22-ц/820/708/25

Хмельницький апеляційний суд

в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Костенка А.М. (суддя-доповідач), Гринчука Р.С., Спірідонової Т.В.,

секретар судового засідання Дубова М.В.

з участю: прокурора, представника третьої особи - Національного природного парку «Подільські Товтри»

розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу № 676/1525/22 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , яка подана його представником адвокатом Рудиком Вадимом Миколайовичем, на рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 04 листопада 2024 року у цивільній справі за позовом Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

Заслухавши доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, ознайомившись з доводами поданої апеляційної скарги, суд

в с т а н о в и в:

У квітні 2022 року Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся з позовом до суду в інтересах Хмельницької обласної державної адміністрації, в якому просив:

-визнати недійсним рішення Жванецької сільської ради Кам?янець-Подільського району Хмельницької області № 28 від 21.12.2018 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність ОСОБА_1 в с. Цвіклівці Перші», на підставі якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0.1360 га, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163;

-визнати незаконною та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об?єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,1360 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1752468368224, дата державної ресстрації: 24.01.2019, номер запису про право власності: 30041871, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку;

-визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень;

-зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області, кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації;

-стягнути з Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі по 4962,00 грн. з кожного.

На підтримання заявлених позовних вимог, посилався, що Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою в межах здійснення заходів представницької діяльності встановлено порушення земельного, водного та природоохоронного законодавства при використанні земельної ділянки природно-заповідного фонду на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Рішенням Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району № 28 від 21.12.2018 р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність ОСОБА_1 в с. Цвіклівці Перші» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,136 га, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 кадастровий номер 6822486800:03:001:0163. Право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав та Реєстрі прав власності на нерухоме майно здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянка (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1752468368224, дата державної реєстрації 24.01.2019, номер запису про право власності 30041871). При цьому зазначене рішення Жванецької сільської ради щодо передачі у приватну власність спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 підлягає визнанню недійсним, а спірну земельну ділянку слід повернути у державну власність з наступних підстав.

З метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля, унікальних історико-культурних комплексів, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє рекреаційне та оздоровче значення Указом Президента України від 27.06.1996 р. № 474/96 створено НПП «Подільські Товтри», установивши площу земель 261316 га, у тому числі 3015 га, що надаються НПП у постійне користування. Також територія НПП «Подільські Товтри» входить до об`єкту Смарагдової мережі України, площа 261521 га та підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція 1979 року), яка ратифікована Україною у 1996 р.

Окружною прокуратурою з`ясовано, що в порушення вимог ст.ст. 4, 7, 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст. 43, 44 ЗК України рішенням Жванецької сільської ради № 28 від 21.12.2018 р. ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,136 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в межах населеного пункту с. Цвіклівці Перші, з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 2812.2001 р. серії ХМ № 002530 перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Належність земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду підтверджується наступними доказами: актом № 12А/2021 від 17.11.2021 р. обстеження (перевірки) дотримання вимог природоохоронного законодавства на загальній, вилученій території НПП «Подільські Товтри»), збірним кадастровим планом ТзОВ «Джафар», матеріалами проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки (лист № 6805/0.1 від 17.12.2021 р. та актом обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 р. № 71/01), спірна земельна ділянка розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі НОМЕР_1 виділ НОМЕР_2 . При обстеженні даної території, з врахуванням землевпорядної документації ТОВ «Джафар», а також землевпорядної документації щодо організації і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» встановлено, що спірна земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП (зона регульованої рекреації згідно Положення про Проект організації території НПП, охорони, відтворення як рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів, яке затверджене Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.07.2005 № 245). Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не надавалась.

Крім того, згідно даних Публічної кадастрової карти, з урахуванням функціоналів «Обмеження у використанні земель» та «Природно-заповідний кадастр Смарагдова мережа» наочно видно, що зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та Смарагдової мережі. Дані Публічної кадастрової карти містять офіційну інформацію, є належним доказом на підтвердження викладених обставин.

Таким чином, спірна земельна ділянка, яка передана у власність ОСОБА_1 , на час передачі була і залишається територією природно-заповідного фонду, ураховуючи положення ст. 150 ЗК України, не могла надаватись у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Також спірна земельна ділянка передана в приватну власність для ОСОБА_1 в порушення вимог ст.ст. 59, 60, 61, 84 ЗК України та ст.ст. 85, 99 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством не передбачено. Власник земельної ділянки має право вимагати усунення перешкод у здійсненні права власності майном. Неправомірне надання зазначеної земельної ділянки у власність грубо порушує інтереси держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації. Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою листом № 52-777 від 21.01.2022 р. повідомлено Хмельницьку ОДА про виявлені порушення і необхідність вжити заходи реагування. Хмельницька ОДА повідомила, що заходи на усунення зазначених порушень уповноваженим органом не вжито. Тому був направлений лист до Хмельницької ОДА про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави.

Рішенням Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 04 листопада 2024 року позов задоволено частково, визнано незаконною та скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об?єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,136 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0163, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 1752468368224, дата державної ресстрації: 24.01.2019, номер запису про право власності: 30041871, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку, визнано незаконною та скасовано у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень, повернуто земельну ділянку, площею 0,1360 га, яка розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші, Кам?янець-Подільського району, Хмельницької області, кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено, стягнуто з Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури витрати по сплаті судового збору в сумі по 3721,50 грн. з кожного.

ОСОБА_1 та його представник - адвокат Рудик В.М. подали апеляційну скаргу, вважають рішення суду першої інстанції незаконним, оскільки висновки суду не відповідають дійсним обставинам справи. Так, рішенням Рудської сільської ради № 76 від 21.09.2010 року оформлено право власності на домоволодіння, що знаходиться в АДРЕСА_2 на громадянина ОСОБА_1 з виділенням земельної ділянки розміром 0,14 га, на підставі вказаного рішення відповідачу видано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно, а саме житловий будинок розташований на цій ділянці. Рішенням Жванецької сільської ради № 28 від 21 грудня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення(відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надання її у власність, передано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 0,136 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на території Жванецької сільської ради в межах населеного пункту АДРЕСА_1 . На момент передачі спірної земельної ділянки посадові особи Рудської сільської ради не повідомляли відповідачу жодної інформації щодо приналежності земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду або водного фонду, при цьому при візуальному огляді земельної ділянки ОСОБА_1 не виявлено жодних ознак, які б свідчили про таку приналежність. Окрім того, спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту, а саме села Цвіклівці та межує з іншими земельними ділянками, які станом на 2010 рік вже були забудовані. Жодних межових або інформаційних знаків, які б дозволили зрозуміти де проходять межі прибережної захисної смуги, що знаходиться у користуванні НПП «Подільські товтри», також встановлено не було. Апелянт та його представник вважають, що вказані обставини прокурором не були доведені в ході розгляду справи, оскільки збірний кадастровий план, виготовлений ТзОВ «Джафар», є складовою технічної документації із землеустрою, зазначений план не є висновком спеціалістів або експертів, тому є неналежним доказом. В НПП «Подільські Товтри» відсутня землевпорядна документація щодо організації території і встановлення меж. Згідно акту № 12А/2021 обстеження проводилось вилученої території НПП «Подільські Товтри» квартал 24 виділ НОМЕР_2 біля с. Цвіклівці Перші (р.Смотрич) в той час, коли земельна ділянка, яка належить ОСОБА_1 знаходиться безспосередньо в межах с. Цвіклівці Перші. Державний акт на право остійного користування НПП «Подільські Товтри» земельними ділянками не зареєстрований, а тому право власності НПП «Подільські Товтри» на спірну земельну ділянку не виникло. Рішенням Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 р. № 11 вилучено землю з лісового фонду площею 111,0 га в Кам`янець-Подільського лісгоспу без зміни цільового призначення. Як видно з додатку до даного рішення, вилучена земельна ділянка складається із 74,5 га лісів та 36,2 га кам`янистих земель. Земельна ділянка ОСОБА_1 розташована в межах населеного пункту та відноситься до земель житлової та громадської забудови. Згідно кадастрового плану, виготовленого ТОВ «Кайлас К» 15.12.2022 р. заміри урізу води на березі р.Смотрич достовірно вказують на знаходження спірної земельної ділянки поза межами прибережної захисної смуги, адже відстань від урізу води до межі земельної ділянки становить 53,25 м, що перевищує допустиму. При цьому, робочий проект водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС на території колгоспу імені «Україна» від 1988 року з картографічним матеріалом до нього, не містить а ні площі прибережної зони, а ні площу прибережної захисної смуги річки Смотрич, даний проект містить лише інформацію щодо заліснення та залуження водоохоронної зони Дністровського водосховища, крім того, він не є документацією із землеустрою або містобудівною документацією в розумінні ст. 60 Земельного кодексу України.

Тому з огляду на доводи викладені в апеляційній скарзі, ОСОБА_1 та його представник - адвокат Рудик В.М. просять рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 04 листопада 2024 року скасувати і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Кам`янець-Подільська окружна прокуратура подала відзив на апеляційну скаргу, посилається на її необґрунтованість, адже доводи апелянта не підтверджуються належними та допустимими доказами. Натомість в ході розгляду справи підтверджено відповідними доказами заявлені позовні вимоги, на підтвердження факту знаходження спірної земельної ділянки в межах державного природно-заповідного та водного фондів прокурором долучено до позову докази.

Окрім того, вказаними матеріалами підтверджено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки. За інформацією Хмельницької обласної державної адміністрації від 07.02.2022 № 99/34- 12-807/2022 вбачається, що згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 з постійного користування НПП «Подільські Товтри» не надавалась, згідно з вимогами ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки не погоджувався. Відповідно до копії двох збірних кадастрових планів ТзОВ «Джафар», встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163, площею 0,1360 га, розташована на відстані 43,42 м від урізу води річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища, перебуває в зоні затоплення (підтоплення). Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12,6 градусів, також підтверджено факт перебування спірної земельної ділянки в межах земель, що перебувають в постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Згідно Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 серії ІІ-ХМ №002530 та копії листа Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області від 16.12.2021 №1967, встановлено, що гирлова ділянка р. Смотрич, на проміжку понад 8 км вверх по течії річки, є затокою Дністровського водосховища, а тому є частиною Дністровського водосховища. Відповідно до листа Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 13.12.2021 №1604/06/2021, згідно якого останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС, підтверджено знаходження спірної земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища. Матеріалами перевірки НПП «Подільські товтри, до яких входить лист від 19.11.2021 з додатками, акт обстеження земельної ділянки від 17.11.2021, також вбачається, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 є землями природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні Національного природного парку «Подільські Товтри» на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 серії ІІ-ХМ №002530.

Апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно з частиною 1статті 375 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд першої інстанції встановлено, що Указом Президента України від 27.06.1996 № 474/96на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення.

Площа земель Національного природного парку «Подільські Товтри» складає 261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, що включаються до його складу.

Територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Рішенням Хмельницької обласної ради № 10 від 16.12.1998 «Про вилучення та надання земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри» погоджено проект відведення земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри».

Рішенням Хмельницької обласної ради № 11 від 16.12.1998 «Про вилучення та надання земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри» визначено загальний розмір території парку та землі, що входять до його складу.

Технічна документація на виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт для видачі Державного акта на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» (на території Рудської СР) виготовлено Кам`янець-Подільським філіалом ДП «Поділля геодезкартографія» в 2001 році на підставі договору № 20 від 15.11.2000.

Відповідно до Державного акта на право постійного користування землею від 28.12.2001 серії ІІ-ХМ №002530, зареєстрованого в Книзі записів актів на право постійного користування землею за № 7, НПП «Подільські Товтри» у постійне користування для природоохоронного та рекреаційного призначення надано земельну ділянку площею 104,14 га відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 № 11.

Рішенням 15 сесії сільської ради 8 скликання Жванецької сільської ради № 28 від 21.12.2018 затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,136 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 для будівництва та обслуговування житлового будинку, що розташована в селі Цвіклівці Перші та передано ОСОБА_1 цю земельну ділянку у приватну власність

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 24 січня 2019 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1752468368224.

З листа від 17.12.2021 року Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області вбачається, що згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5 та у прибережній захисній смузі річки Смотрич всупереч ст.ст.60,61,84 ЗК Українитаст. 88 ВК України. Вказані обставини зафіксовані в акті обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 року №73/01 та схемою розрахунків кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги.

Відповідно листа Хмельницької обласної адміністрація від 07.02.2022 року №99/34-12-807/2022 земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 серед інших також знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри» площею 261316,0 га, оголошеногоУказом Президента України від 27.06.1996 року №474/96. Також земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережіНаціональний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.

НПП «Подільські Товтри» листом від 19.11.2021 року №661 повідомило, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 разом з іншими є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду. Службою державної охорони природно-заповідного фонду Парку було встановлено факт незаконного використання земель природно-заповідного фонду, які надані у постійне користування НПП «Подільські Товтри». Зазначені обставини також підтверджуються актом перевірки 12А/2021 від 17.11.2021 р., проведеного представниками НПП «Подільські Товтри», копію якого приєднаного прокурором до позовної заяви.

За результатом опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України співставлення план-схем технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ОСОБА_1 збірного кадастрового плану, розробленого ТОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відносить до Дністровського водосховища.

Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 16.12.2021 року №11364-21, останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища. За гідрологічним режимом Дністровське водосховище, яке є штучною водоймою має комплексне призначення в тому числі енергетичне. Вказане водосховище використовується для проти паводкового захисту, водопостачання та зрошення. Водосховище характеризується коливанням рівня води більше двох метрів. Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Згідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 розташована на відстані орієнтовно 43,42 м від урізу води річки Смотрич яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12,6 градусів.

На виконання ухвали суду першої інстанції ТОВ«Джафар» надало суду копію матеріалів проведених робіт, на підставі яких у акті обстеження земельної ділянки №73/01 від 08.12.2021 року складеному Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області за участю інженера-геодезиста ТОВ «Джафар» встановлено,що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0163 площею 0,136 га відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», а також що дана земельна ділянка розташована в межах прибережної смуги Дністровського водосховища.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначаєЗакон України «Про природно-заповідний фонд»(тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цьогоЗакону).

Згідно зістаттею 43 ЗК Україниземлі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно достатті 44 ЗК Українидо земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (частина 2статті 45 ЗК України).

На підставі частини 4статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»(далі - Закон) межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність. Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цимЗакономта іншими актами законодавства України (частини 1 і 2 статті 20 Закону).

Також відповідно до ч. 1ст. 58 ЗК України,ст. 4 Водного кодексу Українив редакціях, чинних на час виникнення спірних правовідносин, до земель водного фонду належать землі, зайняті прибережними захисними смугами вздовж річок.

Чинним законодавством установлено особливий правовий режим використання земель водного фонду.

Статтею 59 Земельного кодексу Українипередбачено обмеження щодо набуття таких земель у приватну власність та встановлено можливість використання таких земель для визначених цілей на умовах оренди.

В силу ч. 4ст. 84 Земельного кодексу України землі водного фонду не можуть передаватися у приватну власність, крім випадків, визначених цим Кодексом.

В ипадки передачі земель водного фонду у приватну власність громадян передбачені положеннями ч. 2ст. 59 Земельного кодексу України.

На підставі ч. 4ст. 59 Земельного кодексу Українигромадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Згідно зст. 60 ЗК України,ст. 88 ВК Україниуздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Правовий режим прибережних смуг визначаєтьсяст. 60 ЗК України,ст. 89 ВК України.

Відповідно дост. 61 ЗК України,ст. 89 ВК Україниприбережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

Зокрема, у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів; для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів тощо.

На підставіст. 60 Земельного кодексу України,ст. 88 Водного кодексу Україниприбережні захисні смуги встановлюються по обидва береги річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною, зокрема, для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.

Отже, існування прибережних захисних смуг є законодавчо визначеним, а тому відсутність проекту землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги водоохоронної зони, зокрема, станом на час вирішення питання про передачу земельної ділянки у власність не свідчить про відсутність самої прибережної захисної смуги, оскільки її розміри встановлені законом.

За відсутності проекту землеустрою зі встановлення прибережної захисної смуги необхідно виходити з нормативних розмірів прибережних захисних смуг, установленихст. 88 Водного кодексу України, орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до зазначеного Порядку.

За змістом наведених норм права землі у межах прибережних захисних смуг вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не можуть передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України. На неможливість перебування такого виду об`єктів майна у приватній власності, крім випадків, передбачених уст. 59 ЗК України, вказує також і розташування земель водного фонду.

Наведене відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, сформульованим у постанові від 22 травня 2018 року в справі №469/1203/15-ц, у пункті 70 постанови від 28 листопада 2018 року в справі №504/2864/13-ц, у пункті 80 постанови від 12 червня 2019 року в справі №487/10128/14-ц, у пункті 96 постанови від 11 вересня 2019 року в справі №487/10132/14-ц, які апеляційний суд на підставі ч. 4ст. 263 ЦПК Українивраховує при застосуванні норм права до спірних правовідносин.

Факт накладення земельної ділянки кадастровий номер 6822486800:03:001:0163 на земельну ділянку площею 104,14 га, яку надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри», та розташування даної земельної ділянки в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища підтверджується зібраними та дослідженими судом письмовими доказами.

Суд першої інстанції підставно визнав вказані докази належними і допустимими, оскільки кадастрові плани виготовлені спеціалістами.

Що стосується втручання у право відповідача мирного володіння спірною земельною ділянкою, то колегія суддів виходить з наступного.

Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоби таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом спірної земельної ділянки. Судом апеляційної інстанцій встановлено, що вона належить до земель водного фонду, а саме до прибережної захисної смуги Дністровського водосховища та на території земель природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

Водоохоронні зони встановлюються вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм для запобігання забрудненню і виснаженню водних об`єктів (абзац перший пункту 8.19 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів), для створення сприятливого режиму водних об`єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку (частина першастатті 87 ВК України).

Отже, таке використання прибережних захисних смуг, яке не сприятиме досягненню зазначених цілей, може призводити до забруднення та засмічення поверхневих водних об`єктів, а також до втрати ними водності, виснаження водного об`єкта, що впливатиме на можливість задоволення потреб великої кількості людей.

З огляду на це закон обмежив можливість передання в приватну власність земельних ділянок у межах прибережних захисних смуг.

Відповідно до абзацу третього преамбули доЗакону України«Про природно-заповіднийфонд» природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною. Тому на землях природно-заповідного фонду заборонена будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням (речення перше частини третьоїстатті 7 цього Закону).

Дотримання встановлених заборон є необхідною умовою використання земельної ділянки, на яку поширюється режим прибережної захисної смуги, та об`єкта природно-заповідного фонду, з тією метою, щоби попередити завдання шкоди загалом навколишньому природному середовищу і, зокрема, частині світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною, і конкретному водному об`єкту.

Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України, частина третястатті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункти «а» і «б» частини першої статті91, пункти «а» і «б» частини першої статті 96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).

Також користування приватними особами ділянками водного фонду всупереч чинному законодавству може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і конституційними правами всіх інших осіб на безпечне довкілля, непогіршення екологічної ситуації тощо. У цій справі з огляду на характер спірних правовідносин, установлені судами обставини та застосовані юридичні норми колегія суддів вважає, що немає невідповідності заходу втручання держави у право власності ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання у це право, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.

У справі, рішення в якій переглядається, суспільний інтерес у поверненні спірної земельної ділянки територіальній громаді спрямований на задоволення соціальних потреб: у відновленні законності, становища, яке існувало до порушення права комунальної власності на цю ділянку; у недопущенні зміни цільового призначення земель водного фонду та їх використання з метою житлового та іншого будівництва, що прямо суперечить визначеній законом; у збереженні прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, а також у недопущенні забороненої законом діяльності на території НПП «Подільські Товтри» як об`єкта природно-заповідного фонду.

Контроль за використанням земельних ділянок водного фонду, зайнятих прибережними захисними смугами, згідно з їх цільовим призначенням є важливим для суспільства загалом і для територіальної громади зокрема. Загальний інтерес у контролі за використанням спірної земельної ділянки за цільовим призначенням для гарантування безпечності довкілля та непогіршення екологічної ситуації, безумовно, переважає приватний інтерес однієї особи у збереженні права власності цієї ділянки, отриманої з метою, що прямо суперечить закону.

Колегія суддів вважає, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки ОСОБА_1 , проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ця ділянка розташована на незначній відстані від урізу води Дністровського водосховища та на території природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри», інформація про який є загальновідомою. Він міг ознайомитись зі змістом земельного, водного та природоохоронного законодавства (норми якого щодо отримання в власність земельних ділянок водного фонду, а також природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення є доступними, чіткими та передбачуваними), а також за необхідності міг отримати відповідну правову допомогу перед набуттям в власність спірної земельної ділянки. Відтак, ОСОБА_1 міг і повинен був розуміти, що ця ділянка належить до земель водного та природно-заповідного фонду, і її отримання у власність для ведення індивідуального садівництва, тим більше будівництво дачного будинку, є неможливим в силу імперативних вимог законодавства України. За таких обставин неможливо виснувати про те, що втручання у право власності того об`єкта, який ОСОБА_1 за добросовісної поведінки не міг отримати, є для нього надмірним тягарем.

З огляду на все вищевказане у втручанні держави у право мирного володіння власником спірною земельною ділянкою водного фонду у межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища на землях природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри» є легітимна мета контролю за використанням цієї ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами.

При цьому належним та ефективним способом захисту права власності на землі природно-заповідного фонду є негаторний позов про повернення земельної ділянки, який може бути пред`явлений упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки і на таку вимогу не поширюється позовна давність, а державна реєстрація спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_1 перешкоджає позивачу повернути земельну ділянку на користь держави, як земельної ділянки природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

На підставі частини 13статті 79-1 ЗК Україниухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відтак з врахуванням змісту права, за захистом якого звернувся позивач, а також характеру його порушення, суд першої інстанції в частині задоволених позовних вимог обґрунтовано прийшов до висновку про обрання прокурором ефективного та належного способу захисту порушеного права та правомірно задовольнив позов частково.

Аналогічні правові висновки містяться в постанові Верховного Суду від 12 березня 2025 року в справі № 676/76/22 за позовом прокурора до фізичної особи з тих же підстав за аналогічних правідносин між сторонами.

Доводи апеляційної скарги, що рішення суду є необґрунтованим, надані прокурором письмові докази не є належними та достатніми доказами в підтвердження його позовних вимог, взагалі є суперечливими, на момент передачі спірної земельної ділянки посадові особи Рудської сільської ради не повідомляли відповідачу жодної інформації щодо приналежності земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду або водного фонду, при цьому при візуальному огляді земельної ділянки ОСОБА_1 не виявлено жодних ознак, які б свідчили про таку приналежність, слід відхилити.

Згідно з принципами диспозитивності та змагальності у цивільному процесі України сторони вільні у розпорядженні їхніми процесуальними правами (зокрема, і щодо подання зустрічного позову), несуть ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням ними процесуальних дій, а суд не має можливості розглянути не ініційовані сторонами питання (пункти 4 і 5 частини третьої статті 2, частини перша - четверта статті 12, частини перша та третястатті 13 ЦПК України).

Під час розгляду цієї справи відповідач розпорядився своїми процесуальними правами та не заявив відповідних клопотань про призначення по справі судових експертиз, долучення до справи висновків спеціаліста чи витребовування інших судом письмових доказів в спростування доказів, наданих прокурором і досліджених судом.

З цих же підстав суд відхиляє твердження апелянта, що будь-які відомості про обмеження щодо спірної ділянки зареєстровані не були, земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови, так як підтвердження таких своїх доводів апелянтом не надано суду відповідних доказів.

Лист Управління надання адміністративних послуг ГУ Держагеокадастру у Хмельницькій області про віднесення спірної земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови, на який посилався відповідач, за відсутності інших доказів, не є достатнім доказом, що спірна земельна ділянка не відноситься до земель природно-заповідного та водного фонду.

Також не є підставою для відмови в позові наявність на спірній земельній ділянці нерухомого майна, яке належить на праві власності відповідачу.

Дане нерухоме майно не є предметом позову і прокурор не позбавлений можливості заявити в судовому порядку цивільний позов щодо правомірності будівництва об`єкту нерухомого майна на спірній земельній ділянці та в разі встановлення незаконності будівництва ставити питання про скасування права власності на нерухоме майно, знесення збудованого об`єкту, приведення земельної ділянки в попередній стан тощо.

При цьому слід звернути увагу, що право власності на вказане нерухоме майно відповідач набув в 2010 році, а право власності на земельну ділянку в 2018 році.

В рамках позовних вимог прокурора в даній справі предметом спору в цій справі є лише земельна ділянка, питання виконання рішення суду з врахуванням змісту позовних вимог не є компетенцією суду та мають враховуватись прокурором при поданні позову та вирішуватись на стадії виконання судового рішення.

Рішення суду ґрунтується на повно, всебічно досліджених матеріалах справи, постановлено з дотриманням вимог матеріального та процесуального права і підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.ст.268, 374,375,382,384,389,390 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , яка подана його представником адвокатом Рудиком Вадимом Миколайовичем, залишити без задоволення.

Рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 04 листопада 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28 березня 2025 року.

Судді А.М. Костенко

Р.С. Гринчук

Т.В. Спірідонова

СудХмельницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2025
Оприлюднено31.03.2025
Номер документу126171630
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/1525/22

Постанова від 25.03.2025

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Постанова від 25.03.2025

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 25.03.2025

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 21.02.2025

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 19.02.2025

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Рішення від 04.11.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Рішення від 04.11.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Ухвала від 05.09.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Ухвала від 12.06.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Ухвала від 06.04.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні