РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
28 січня 2025 р. Справа № 120/1278/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Дмитришеної Р.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Короленко О.В.
позивача ОСОБА_1
представника позивача: Браславця Я.Ю.
представника відповідача 1: Антощука В.Д.
представників Тульчинської міської ради Мазур О.А., Траченко Н.М.
без участі відповідача Тульчинської міської ТВК та третіх осіб Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Трояна О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
про: визнання протиправними та скасування рішення, постанови
ВСТАНОВИВ:
01.02.2024 адвокат Браславець Я.Ю. в інтересах ОСОБА_1 , звернувся у Вінницький окружний адміністративний суд із заявою про забезпечення позову до подання позовної заяви.
Ухвалою від 01.02.2024 заяву про забезпечення позову до подання позовної заяви суд призначив до розгляду в судовому засідання (Том 1 а.с. 56).
Ухвалою від 02.02.2024 суд задовольнив частково заяву адвоката Браславця Я.Ю. в інтересах ОСОБА_1 (а.с. 85-89 т.1).
Цією ухвалою суд постановив застосувати заходи забезпечення позову до подання позовної заяви, зупинивши дію рішення Позачергового З`їзду політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", оформленого витягом з протоколу від 30.01.2024 № 1/2024, про відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 - до набрання законної сили рішенням суду за відповідним позовом. Заборонити Тульчинській міській територіальній виборчій комісії Тульчинського району Вінницької області вчиняти дії, що стосуються відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , який був обраний від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", а також оголошувати на пленарному засіданні ради рішення ТВК щодо визнання обраним депутатом наступного за черговістю депутата замість відкликаного за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , та постанови ТВК про реєстрацію такого депутата, - до набрання законної сили рішенням суду за відповідним позовом. В іншій частині заяви про забезпечення позову суд відмовив.
В межах строку, адвокат в інтересах ОСОБА_1 подав 09.02.2024 адміністративний позов до Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" та Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області про визнання протиправними та скасування рішення, постанови (Том 1 а.с. 99-135).
Позовні вимоги мотивовані протиправністю рішення політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 30.01.2024, оформленого витягом з протоколу № 1/2024 позачергового З`їзду Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" про відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 та постанови Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області від 02.02.2024 № 2 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати".
За доводами представника позивача протиправність рішення політичної партії полягає у невідповідності висновків протоколу позачергового З`їзду дійсним обставинам, є надуманими, а відтак відсутністю правових підстав для відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 .
З метою скасування вищевказаного рішення та, як наслідок, постанови територіальної виборчої комісії, якою визнано обраним наступного за черговістю депутата, позивач через представника звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою від 14.02.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку загального позовного провадження з викликом сторін у судове засідання. Призначено підготовче судове засідання. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі третіх осіб без самостійних вимог на предмет позову - Вінницька обласна організація політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", Тульчинська міська рада Тульчинського району Вінницької області, ОСОБА_2 (Том 1 а.с. 137-138).
Представник Тульчинської міської ради 01.03.2024 подала пояснення щодо позову, у яких просила відмовити у задоволенні позовних вимог (Том 1 а.с. 154-193).
Голова ТВК як відповідач-2 07.03.2024 подала відзив на позовну заяву, у якому заперечує вимоги адміністративного позову (Том 1 а.с. 201-213).
В подальшому голова ТВК долучив постанову Центральної виборчої комісії України від 01.04.2024 № 19 "Про зміни у складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів" (Том 2 а.с. 18-29).
Клопотанням від 03.04.2024 відповідач 2 просив здійснювати розгляд справи за відсутності Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області (Том 2 а.с. 30).
Третя особа ОСОБА_2 12.03.2024 подав заяву про розгляд справи без його участі (Том 1 а.с. 215).
Ухвалою від 10.04.2024 суд задовольнив клопотання представника відповідача-1, поновив процесуальний строк для подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою суд постановив долучити до матеріалів справи відзив Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 10.04.2024 із приєднаними до нього доказами (Том 3 а.с. 13-15).
Ухвалою від 17.09.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача та викликав свідків, а саме ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 (а.с. 132 -134 т.3).
Ухвалою від 17.09.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду (а.с. 138-139 т.3).
В ході судового розгляду учасники процесу підтримали свої вимоги та заперечення, що вказані у заявах по суті.
Зокрема, позивач та його представник зазначили, що ОСОБА_1 на чергових виборах обраний депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".
Відповідно до протоколу від 07.10.2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", а в подальшому і на Позачерговому З`їзді політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 30.01.2024 прийнято рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, як депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання.
Заявник вважає рішення Позачергового З`їзду політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 30.01.2024 про його відкликання за народною ініціативою безпідставним і таким, що прийняте з надуманих причин.
Так, відповідно до змісту оскаржуваного рішення відповідач-1 у висновках необхідності його прийняття зазначив систематичне порушення депутатом ОСОБА_1 спільно виробленої позиції фракції політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням програмних документів політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".
На думку заявників, висновки у рішенні без будь-якої конкретизації та чітких сформованих претензій до ОСОБА_1 є безпідставними.
В свою чергу, за фактичними обставинами, протокольне рішення позачергового з`їзду партії приймалось відповідно до відомостей Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", які повідомлені за змістом витягу з протоколу від 07.10.2023 №1-10/2023. Зокрема, позивач у своїй діяльності не дотримується принципів, цілей та передвиборної програми відповідної політичної партії, пунктів 1, 2, 4 п.п. 2.2 розділу 2 Статуту партії; ініціював скасування прийнятих тарифів та послуг; блокував прийнятті Порядку проведення громадського обговорення (громадських слухань) кандидатури старости в старостинських округах ТГ; наполегливо виступав за переселення внутрішньо-переміщених осіб; у розрізі з думкою колег не підтримав неетичної поведінки ОСОБА_4 та закликав до саботування голосування з цього приводу. Крім того, зазначено, що 05.10.2023 на засіданні фракції "Українська стратегія Гройсмана" вирішено питання виключити зі складу депутатської фракції позивача за недотримання статутних засад партії по зміцненню місцевої громади, принципи, які закладені у статутних основах партії, що підтверджено копією протоколу засідання фракції.
Позивач заперечує всі звинувачення, та вказує, що він як депутат Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання належним чином виконує вимоги, покладені на нього Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" (Закон №93-IV). Ба більше, жодних порушень та протиправних дій у порушення вимог Статуту партії, принципів, цілей та передвиборної Програми партії позивач ніколи не вчиняв, постійно пропагував ідеї та просував принципи Партії.
З метою спростування аргументів наведених у протоколах засідання фракції, Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", позачергового з`їзду, позивач та його представник заявили про виклик свідків, клопотання про яке суд задовольнив ухвалою від 17.10.2024.
Представник політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" вимоги вважає необґрунтованими, а дії відповідача правомірними, оскільки було дотримано усіх норм, що стосуються порядку та процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
По суті спору представник вказав, що правовідносини даної справи в аспекті рішення керівного органу політичної партії, в тому числі його обґрунтування, належить до внутрішньої організаційної діяльності Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», а мотиви, якими керувалась партія при прийняті рішення є її дискреційними повноваженнями.
Окремо представник відповідача-1 вказує, що законодавство врегульовує правовідносини та поведінку політичної партії в контексті відкликання депутатів та умов для цього. Рішення про відкликання депутата приймається місцевою організацією політичної партії, яка наділена повноваженнями вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. У спірному випадку такою організацією є Вінницька обласна організація політичної партії за ініціативою якої відкликався позивач. В подальшому це рішення затверджувалось вищим керівним органом партії, що відповідає встановленій процедурі, та з моменту його прийняття, повноваження депутата вважаються припиненими.
Відповідач акцентує, що позивач про наявність процедурних порушень не вказує, а відтак, політична партія при прийняті спірного рішення дотрималась таких.
Щодо підстав прийняття рішення для відкликання депутата за народною ініціативою, то такі окреслені в ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону № 93-IV, такою підставою є невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.
Іншою, яку відповідач вважає самостійною від першої, підставою для відкликання депутата за народною ініціативою є невходження його до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції (п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону).
Відповідно позивач виключений зі складу депутатської фракції на засіданні фракції "Українська стратегія Гройсмана" від 05.10.2023.
З приводу недотримання позивачем статутних засад партії, то відповідач покликався на докази, зокрема, протоколи засідань комісії, рішення сесій, депутатські запити, засідання постійних комісій тощо.
Відтак, відповідач вважає, що рішення вищого керівного органу політичної партії, в даному випадку, рішення Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» від 30.01.2024 оформлене витягом з протоколу № 1/2024 позачергового з`їзду Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», є правомірним.
Представники міської ради в судовому засіданні підтримали надані суду письмові пояснення щодо заявленого позову. Вважають оскаржувані рішення правомірними, тому просять суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні допитані свідки ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 .
Зокрема, свідок ОСОБА_8 з приводу скасування прийнятих виконавчим комітетом Тульчинської міської ради обґрунтованих тарифів на комунальні послуги, то вказала, що це її була ініціатива. Рішення на сесії прийняте одноголосно. Щодо претензій та зауважень до роботи позивача як депутата їй не відомо. Характеризує роботу у партії як задовільну. З приводу питання Порядку проведення громадського обговорення (громадських слухань) кандидатури в старости округах територіальних громад, вважає, що позивач чітко виконував свої обов`язки не виходячи за їх межі.
Інші свідки по питанню тарифів надали аналогічні покази, вказали на відсутності порушень норм етичної поведінки позивачем та про випадки внесення деструктиву в роботу сесії останнім невідомо.
Суд, заслухавши пояснення сторін, третіх осіб, свідків, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Позивач ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року обраний депутатом по єдиному багатомандатному виборчому окрузі Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання за списком суб`єкта виборчого процесу Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана".
Рішенням фракції "Українська стратегія Гройсмана" від 05.10.2023 позивача виключено зі складу депутатської фракції за недотримання статутних засад партії по зміцненню місцевої громади, принципи, які закладені у статутних основах партії, що підтверджено копією протоколу засідання фракції (а.с. 195-201 т.2).
Відповідно до витягу з протоколу №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Україниська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023, за наявності підстав, передбачених п.п. 3, 5 ч. 1 статтею 37 Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 120-122 т.1).
Рішенням політради політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 21.12.2023, скликано Позачерговий З`їзд Партії відповідно до п. 5.1 Статуту Партії, визначивши дату 30.01.2024 (а.с. 93 т.2).
На порядок денний політрада вирішила винести, зокрема, питання про відкликання депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання ОСОБА_1 (а.с. 94 т.2). Доручено керівнику Секретаріату повідомити депутатів місцевих рад, стосовно яких буде розглядатися питання про відкликання за народною ініціативою (а.с. 95 т.2).
Письмовим повідомленням від 02.01.2024 позивача проінформовано про Позачерговий З`їзд Партії (а.с. 123).
Позачерговим З`їздом Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", на підставі звернення Вінницької обласної організації, прийнято рішення від 30.01.2024, оформлене витягом з протоколу № 1/2024, про відкликання депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання - ОСОБА_1 за народною ініціативою, з підстав, що передбачені п. 3, п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (а.с. 124-125 т.1).
Тульчинською міською територіальною виборчою комісією Тульчинського району Вінницької області, на підставі Витягу з протоколу Позачергового З`їзду Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" № 1/2024 від 30.01.2024, прийнято постанову №2 «Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області» за якою наступним за черговістю кандидатом у депутати визнано ОСОБА_2 (а.с. 126-127 т.1).
Позивач оскаржує рішення політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 30.01.2024, оформленого витягом з протоколу № 1/2024 позачергового З`їзду Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" про відкликання за народною ініціативою депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 та постанову Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області від 02.02.2024 № 2 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати" з підстав їх протиправності.
Нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", іншими законами.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон № 93-IV) депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовані у розділі V Закону № 93-IV.
Так, стаття 37 цього Закону визначає, що підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Згідно з частинами першою, дев`ятою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Як обумовлено частиною другою статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до частин сьомої - дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання визначені статтею 48 Закону № 93-IV та полягають, серед іншого, у наступному.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.
Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
Аналіз зазначених вище положень дає підстави для висновку, що депутат місцевої ради може бути відкликаним за народною ініціативою у відповідних випадках, передбачених Законом.
Оцінка суду встановленим обставинам, доводам та даказам учасників справи.
Відповідно до матеріалів справи, Рішенням фракції "Українська стратегія Гройсмана" від 05.10.2023 позивача виключено зі складу депутатської фракції за недотримання статутних засад партії по зміцненню місцевої громади, принципи, які закладені у статутних основах партії, що підтверджено копією протоколу засідання фракції (а.с. 195-201 т.2).
Відповідно до витягу з протоколу №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023, за наявності підстав, передбачених п.п. 3, 5 ч. 1 статтею 37 Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 120-122 т.1).
Позачерговим З`їздом Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", на підставі звернення Вінницької обласної організації, прийнято рішення від 30.01.2024, оформлене витягом з протоколу № 1/2024, про відкликання депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VIII скликання - ОСОБА_1 за народною ініціативою, з підстав, що передбачені п. 3, п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (а.с. 124-125 т.1).
Отже позивача відкликано за народною ініціативою з двох підстав за п. 3 та п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якими обумовлено, зокрема,
- невідповідністю практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
- невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Таким чином, згідно з нормативно-правовим регулюванням, кожна з наведених підстав вважається окремою та самостійною підставою для відкликання депутата місцевої ради за ініціативою місцевої організації партії, від якої особу було обрано депутатом відповідної ради.
Відповідними доказами підтверджується, що ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року обраний депутатом по єдиному багатомандатному виборчому окрузі Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання за списком суб`єкта виборчого процесу Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" (а.с. 120-126 т. 1). Позивач не є членом політичної партії, що встановлено судом з усних тверджень ОСОБА_1 .
На засіданні фракції від 05.10.2023 більшістю голосів присутніх членів фракції вирішено виключити ОСОБА_1 зі складу депутатської фракції політичної партії у Тульчинській міській раді.
Відтак, наведене дозволяє зробити суду висновок, що в разі припинення членства депутата місцевої ради у фракції є самостійною та окремою підставою для відкликання депутата за народною ініціативою, що відповідає положенню п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Ця підстава визначена і в протоколі №1-10/2023 конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 та в протоколі № 1/2024 від 30.01.2024 Позачергового З`їзду Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", відповідно до звернення Вінницької обласної організації.
За доводами позивача, що на засіданні був відсутній кворум, тому на його думку є сумнівність з приводу засідання первинного осередку.
Проте, суд такі доводи відхиляє з огляду на те, що за змістом протоколу та додатку до нього (Реєстру присутніх), на засідання фракції 05.10.2023 з`явилося 5 членів фракції. Відсутні - 4 члени фракції, з яких один - з поважних причин (мобілізований), а решта, в тому числі ОСОБА_1 , - з причин, що визнані присутніми членами фракції неповажними (а.с. 196 т. 2).
Отже, твердження представника політичної партії, що в засіданні фракції брала участь більшість від депутатського складу фракції (5 членів з 9), відповідає обставинам справи.
Щодо способу та порядку голосування з питань порядку денного засідання фракції, то, відповідно до арк. 2-3 протоколу, відповідні процедурні питання були врегульовані членами фракції самостійно до початку роботи фракції. Зокрема, фракцією вирішено, що рішення будуть прийматися більшістю голосів від присутніх на засіданні, відкритим голосуванням шляхом підняття руки. За такий порядок та спосіб голосування члени фракції проголосували одноголосно (а.с. 197 т.2).
Рішення про виключення ОСОБА_1 зі складу депутатської фракції прийняте чотирма голосами "за", один член фракції - "утримався". Отже, рішення вважається прийнятим.
З цих підстав, суд погоджується із доводами представника відповідача-1, що означене рішення є чинним, а відтак таким, що підлягає врахуванню як доказ у справі у спірному питанні.
За доводами представника позивача виключення ОСОБА_1 із фракції не є підставою для відкликання останнього за народною ініціативою.
Оцінюючи ці доводи, суд зазначає, що відповідно до статті 25 Закону №93-IV депутатські фракції місцевих рад формуються на партійній основі депутатами місцевих рад (крім депутатів сільських, селищних рад).
Депутат місцевої ради може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції головуючий на пленарному засіданні відповідної місцевої ради інформує депутатів місцевої ради про реєстрацію такої депутатської фракції, її кількісний склад.
Інші питання створення та діяльності депутатських фракцій визначаються регламентом місцевої ради.
Отже, вказаними законодавчими положеннями визначаються загальні засади створення депутатських фракцій місцевих рад. Водночас усі інші питання діяльності відповідних фракцій законодавець відніс до сфери регулювання конкретної місцевої ради.
Рішенням Тульчинської міської ради від 17.12.2020 №20 затверджено Регламент Тульчинської міської ради восьмого скликання (далі - Регламент), із змінами внесеними, рішенням 20 сесії 8 скликання від 29.10.2021 року № 1246 »Про внесення змін до рішення 2 сесії Тульчинської міської ради 8 скликання від 17.12.2020 №20 «Про Регламент Тульчинської міської ради восьмого скликання», рішенням 34 (позачергової) сесії 8 скликання від 14.07.2022 №1745, рішенням 41 (позачергової) сесії 8 скликання від 03.02.2023 №2030.
Статтею 10 Регламенту передбачено, що депутати ради мають право на об`єднання, відповідно до норм цього регламенту, у депутатські групи та фракції.
Депутати ради, на основі єдності політичних поглядів та/або партійного членства, можуть об`єднуватися в депутатські фракції за умови, якщо до їх складу входить не менше двох депутатів ради.
Порядок роботи депутатської групи чи фракції, умови вступу депутата до них, його виходу чи виключення з них визначаються відповідною депутатською групою чи фракцією.
Депутат не може входити до складу більш як однієї зареєстрованої депутатської групи та фракції. До складу групи можуть входити депутати, що є представниками різних партій та позапартійні.
Відповідно до статті 11 Регламенту депутатські групи та фракції утворюються на засіданні депутатів, що виявили бажання створити групу чи фракцію.
Рішення про утворення групи чи фракції, обрання осіб, що уповноважені представляти групу чи фракцію, оформляється протоколом, який підписують депутати - засновники групи чи фракції.
За правилами, обумовленими статтею 12 Регламенту, з метою реєстрації депутатської групи чи фракції уповноважена особа від групи чи фракції подає секретареві ради подання про утворення депутатської групи чи фракції, в якому міститься назва групи чи фракції, а також відомості про персональний склад, партійну належність депутатів - членів групи чи фракції, прізвища осіб, уповноважених представляти групу чи фракцію.
Секретар ради оголошує на найближчому засіданні ради про утворення депутатської групи чи фракції та оголошує її склад. Інформація щодо цього заноситься до протоколу засідання ради. З моменту оголошення депутатська група чи фракція вважається зареєстрованою.
Відповідно до матеріалів справи, депутатська фракція політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана" у Тульчинській міській раді була утворена та зареєстрована у вищезазначеному порядку.
Позивач входив до цієї фракції, брав участь у її засіданнях, обговореннях питань порядку денного та безпосередньо за його участі приймались рішення фракції, що підтверджується протоколом засідання фракції від 02.08.2023, реєстру присутніх депутатів-членів фракції на засіданні (а.с. 145-150 т. 2).
Відповідно до частини четвертої статті 10 Регламенту, порядок роботи депутатської групи чи фракції, умови вступу депутата до них, його виходу чи виключення з них визначаються відповідною депутатською групою чи фракцією.
Отже, враховуючи положення статті 27 Закону №93-IV та положення Регламенту, суд констатує, що питання діяльності депутатської фракції Партії у Тульчинській міській раді належать до виключної компетенції самої фракції і лише фракція на свій розсуд уповноважена визначати порядок своєї роботи, а також вступу/виходу/виключення з неї.
На підставі вищевикладеного, суд вважає, що належними та допустимими доказами підтверджується факт припинення членства депутата ОСОБА_1 у фракції політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", як станом на дату внесення 07.10.2023 конференцією Вінницької ОО Партії пропозиції про його відкликання за народною ініціативою, так і станом на дату прийняття відповідного рішення вищим керівним органом Партії 30.01.2024.
Тож, наявні підстави для відкликання позивача за народною ініціативою на підставі пункту 5 частини першої статті 37 Закону №93-IV.
З приводу іншої підстави відкликання депутата за народною ініціативою відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону №93-IV.
Так, згідно із прийнятим на Позачерговому З`їзді Політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" рішенням від 30.01.2024, оформленим витягом з протоколу № 1/2024, позивача як депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання відкликано за народною ініціативою відповідно до п. 3, п. 5 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (а.с. 124-125 т.1).
Підставами прийняття такого рішення стало звернення конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023, зокрема, системне порушення депутатом Поліщуком В.Л. спільно виробленої позиції фракції політичної партії, невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням програмних документів політичної партії (а.с. 124 т.1).
Позивач та його представник як на підставу заявлених вимог вказували, що наведене формулювання є неконкретизованим і з нього неможливо зрозуміти, які саме порушення були допущені, яких саме принципів і положень, та в чому саме полягає систематичний характер таких порушень.
Суд такі доводи вважає безпідставними, оскільки рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата за народною ініціативою приймається за результатами розгляду звернення місцевої організації політичної партії, яка у цьому разі виступає суб`єктом ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а тому має ґрунтуватися на обставинах та фактах, що містяться у протоколі зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Іншими словами, вищий керівний орган політичної партії перевіряє фактичні та юридичні підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, наведені суб`єктом ініціативи, та залежно від їх наявності чи відсутності приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Таким чином, оскільки рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається вищим керівним органом партії за зверненням місцевої організації партії, відповідний протокол зборів (конференції) місцевої організації партії треба розглядати як невід`ємну складову остаточного рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата.
Більш детально обставини щодо порушення позивачем принципів, цілей та передвиборної програми Партії, п. 1), 2), 4) п.п. 2.2 розділу Статуту партії описані у протоколі засідання фракції від 04-05 жовтня 2023 (а.с. 199-200 т. 2), у протоколі конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 07.10.2023 (а.с. 120-122 т.1).
Верховний Суд у постанові від 21 грудня 2023 року у справі № 560/5385/22 зазначив, що враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, Верховний Суд зазначає, що гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин, як вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо. Водночас депутат, щодо якого вирішується питання про відкликання, має дотримуватись визначених процедурою обов`язків та показати іншим учасникам правовідносин готовність сумлінно їх виконувати та реалізовувати надані права.
У площині спірних правовідносин цієї справи суд, з метою з`ясування всіх обставин зі слів позивача установив, що на засідання фракції позивач не прибув через перебування поза межами області. Дій з приводу роз`яснень про ситуацію, яка склалась відносно нього, із представниками обласної організації політичної партії, від якої власне він і обирався депутатом за списком як суб`єкта виборчого процесу, він не вчиняв, пояснень не надавав.
Натомість, відповідно до протоколу Позачергового з`їзду партії, на якому розглядалось питання щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата за народною ініціативою, то позивач був присутнім на ньому, повідомив про незгоду із рішенням Конференції, підтвердив своє запрошення, висловив своє бачення з цієї ситуації, надавав відповіді (а.с. 125 т.1).
Прийнятим рішенням З`їзд партії відкликав депутата Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області VІІІ скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 125 т. 1).
В контексті оцінки спірного рішення партії, суд вважає доцільним застосувати позицію Верховного Суду, яка полягає у тому, що рішенням вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, може мати наслідком зміни складу місцевої ради, тому таке рішення може бути самостійним предметом судового розгляду.
Діяльність відповідача, зокрема, щодо формування органу місцевого самоврядування, обрання, призначення і звільнення їх посадових осіб не може бути свавільною та має допускати розумний публічний нагляд і контроль.
Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 29 грудня 2020 року в справі №819/151/18 та від 02 листопада 2023 року в справі №460/37812/22.
У постанові Верховного Суду від 31 липня 2024 року у справі № 380/9838/22, де предметом судового контролю було рішення Політичної ради політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата обласної ради застосований правовий підхід, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії, суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.
Отже, застосовуючи вказані висновки до обставин цієї справи, суд вказує, що питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко регламентовано законодавством.
Суд досліджував дотримання гарантій прав депутата міської ради при розгляді питання про його відкликання за народною ініціативою та наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначених частиною першою статті 37 Закону № 93-IV. У цій справі їх було дві: п. 3 та п. 5 статті 37 Закону.
Відповідно до мотивів позову та пояснень позивача і його представника, питання дотримання процедурних відкликання депутата ними не оскаржується, а згідно з матеріалами справи суд таких не установив.
З приводу того, що ОСОБА_9 у своїй діяльності не дотримується принципів, цілей та передвиборної програми відповідної політичної партії, пунктів 1), 2), 4) п.п. 2.2 розділу 2 Статуту партії, що зазначено у спірному рішенні партії, то суд зазначає таке.
Статут політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" затверджений в новій редакції Позачерговим З`їздом політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" (протокол №1/04 від 19.04.2021), який опублікований на офіційному сайті партії за посиланням e-mail: info@strategy.ua.
Відповідно до п. 5.6 Розділу 5 Статуту, всі рішення на З`їзді Партії приймаються простою більшістю голосів від кількості делегатів (членів Політради Партії та Ревізійної комісії Партії - якщо організації Партії не створені) зареєстрованих на З`їзді Партії, крім рішень про реорганізацію та ліквідацію Партії, створення ліквідаційної комісії, про внесення змін до Статуту Партії, Програми Партії, які приймаються рішенням 3/4 присутніх на З`їзді делегатів. Рішення З`їзду Партії оформлюються протоколом, який підписується головуючим та секретарем, обраними на З`їзді Партії. Рішення З`їзду Партії є обов`язковими для виконання всіма органами Партії, обласними та місцевими організаціями, а також первинними осередками Партії.
Отже, з аналізу наведеного вище, Рішення З`їзду Партії оформлюються протоколом, який підписується головуючим та секретарем, обраними на З`їзді Партії.
Розділом 2 Статуту Партії визначені, зокрема, основні її завдання (п. 2.2. Статуту). У розрізі цих завдань окреслені питання тарифної політики, підтримка внутрішньо переміщених осіб, зміцнення місцевих громад та розширення їх повноважень.
Отже, наведені вище питання належать до внутрішньої діяльності політичної партії та її виключної компетенції, а тому суд вважає, що не можуть бути предметом оцінки в межах даної справи.
Відтак, недотримання позивачем статутних засад партії по зміцненню місцевої громади, порушення принципів, які закладені у статутних основах партії, суд перевіряє виключно чи мали місце такі події.
Так, відповідно до протоколу конференції Вінницької обласної організації політичної партії "Українська стратегія Гройсмана", був ініціатором скасування прийнятих тарифів та послуг (а.с. 121 т.1).
Позивач заперечує це, а свідок ОСОБА_8 суду зазначила, що ініціатором на сесії цього питання була вона.
В той же час, відповідно до змісту рішень сесії Тульчинської міської ради за №№ 1976, 1977 від 19.10.2022, на вимогу запиту депутата міської ради Поліщука В.Л. від 14.11.2022 міська рада приймала рішення відносно тарифів (а.с. 213-216 т.3).
Відповідно до протоколу конференції, ОСОБА_1 блокував прийняття Порядку проведення громадського обговорення (громадських слухань) кандидатури старости в старостинських округах ТГ; наполегливо виступав за переселення внутрішньо-переміщених осіб.
Матеріалами справи підтверджується, що питання Порядку проведення громадського обговорення (громадських слухань) кандидатури старости на протязі 2021-2022 неодноразово виносилось на розгляд постійної комісії Тульчинської міської ради з питань освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту населення, молоді, спорту, депутатської діяльності, етики законності та зв`язків з громадськістю, головою якої був депутат ОСОБА_1 , а також за рекомендацією постійних комісій була створена робоча група (а.с. 221, зворотній бік, 222-235 т.3).
Питання переселення внутрішньо-переміщених осіб мало місце на обговоренні постійних комісій депутатів місцевої ради, що підтверджується матеріалами справи та показами свідків.
Питання того, що позивач не підтримав критики відносно колеги та не брав участі у голосуванні, то такі події мали місце, що підтверджується копією протоколу фракції (а.с. 200 т. 2), копією протоколу Конференції (а.с. 121 т.1). Відповідно ці твердження підтвердив позивач, що він не голосував, оскільки вважав, що питання не підготовлене, а представник відповідача-1 наполягав, що депутат діяв у розріз із Регламентом ради в аспекті не прийняття участі у таємному голосуванні за умови присутності його в залі засідань.
Суд повторно наголошує, що в спірному випадку, лише установлював чи мали місце такі події, проте оцінка діям депутата по відношенню його підтримки/непідтримки того чи іншого питання, наявність суперечностей із партійними принципами чи то в розрізі позиції та статутним засадам, відноситься до виключної компетенції партії.
Таким чином, під час розгляду справи, суд не встановив протиправності рішення партії, яким позивача відкликано як депутата міської ради за народною ініціативою, а доводи, на які покликається позивач в частині його позиції по відношенню до тарифної політики, внутрішньо-переміщених осіб та інших в цьому контексті питань, відносяться до внутрішньої діяльності політичної партії.
Відтак, суд доходить висновку, що в задоволенні цієї частини вимог слід відмовити.
З приводу протиправності постанови Тульчинської міської територіальної виборчої комісії Тульчинського району Вінницької області від 02.02.2024 № 2 "Про визнання обраним депутатом Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати", то вона не підлягає задоволенню в силу того, що є похідною від основної, в задоволенні якої суд відмовив (п. 23 ст. 4 КАС України).
Водночас суд установив, що Тульчинська МТК, отримавши копію протоколу Позачергового З`їзду партії від 30.01.2024, призначила засідання з порядком денним "Про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області від політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" по єдиному територіальному виборчому округу. На дату та час призначення засідання ухвала суду про забезпечення позову до комісії не надходила.
На сесії міської ради 06.02.2024 члени Тульчинської МТК не оголошували постанов відносно наступного депутата, а реєстрація наступного за черговістю кандидата ОСОБА_2 не проводилась.
Тому доводи позову в цій частині є безпідставними та не підтверджуються наявними в матеріалах доказами.
Висновок суду.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову.
Враховуючи, що в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, підстави для присудження судових витрат на користь позивача відсутні.
Заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою від 02.02.2024, зберігають свою дію до набрання цим рішенням законної сили (а.с. 85-89 т.1).
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 );
Відповідач 1: Політична партія "Українська стратегія Гройсмана" (код ЄДРПОУ - 39610682, Майдан Незалежності, буд. 2, м. Київ, 01001),
Відповідач 2: Тульчинська міська територіальна виборча комісія Тульчинського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 43787574, вул. Незалежності, 8, м. Тульчин, Вінницька область, 23600);
Третя особа: Вінницька обласна організація політична партія "Українська стратегія Гройсмана" (код ЄДРПОУ - 43736745, вул. Зодчих, буд. 34, м. Вінниця, 21037);
Третя особа: Тульчинська міська рада Тульчинського району Вінницької області (код ЄДРПОУ - 04051141, вул. М. Леонтовича, буд. 1, м. Тульчин, Вінницька область, 23600);
Третя особа: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ).
Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 12.02.2025 |
Номер документу | 125039100 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні