Постанова
від 04.02.2025 по справі 295/12491/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УКРАЇНА

Житомирський апеляційнийсуд

Справа №295/12491/22 Головуючий у 1-й інст. Воробйова Т. А.

Категорія 63 Доповідач Талько О. Б.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2025 року Житомирський апеляційний суд у складі:

головуючої судді: Талько О.Б.,

суддів: Шевчук А.М., Коломієць О.С.,

за участю секретаря Антоневської В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі цивільну справу № 295/12491/22 за позовом ОСОБА_1 до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан», Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору,- Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Богунськогорайонного суду м.Житомира від16квітня 2024року, ухвалене під головуванням судді Воробйової Т.А.,

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2022 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому зазначив, що проживає у квартирі АДРЕСА_1 . У вказаному багатоквартирному будинку створено ОСББ « Теплий стан». Вказує, що є особою з інвалідністю 2 групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни, зокрема, на пільгу зі сплати житлово-комунальних послуг у розмірі 100 %. Однак, починаючи з 2019 року уповноважені посадові особи ОСББ « Теплий стан» нараховують плату за надані послуги ( внески) без врахування вказаної пільги, а Департамент соціальної політики Управління соціального захисту населення Богунського району Житомирської міської ради не здійснює заходів щодо нарахування пільг зі сплати житлово-комунальних послуг та погашенню заборгованості.

Внаслідок неправомірних дій посадових осіб ОСББ « Теплий стан» та Департаменту соціальної політики Управління соціального захисту населення Богунського району Житомирської міської ради станом на 1 листопада 2022 року у нього утворилася заборгованість в розмірі 5843 грн. 53 коп.

Позивач також зазначає, що ОСББ « Теплий стан» безпідставно здійснює нарахування коштів за послуги, які не надаються, а саме: обслуговування димових та вентиляційних каналів, поточний ремонт конструктивних елементів, технічне обслуговування внутрішніх будинкових систем.

Окрім того, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку здійснюється нарахування коштів за послуги, які не є обов`язковими, а саме оплата за систему відеоспостереження.

Вказує, що не потребує таких послуг та не укладав з ОСББ « Теплий стан» жодних договорів про надання цих послуг.

Також зазначає, що неодноразово звертався до відповідачів з листами, в яких просив здійснити перерахунок заборгованості за вказані послуги й врахувати передбачену законодавством пільгу у розмірі 100 % знижки при сплаті житлово-комунальних послуг. Однак його звернення залишилися без відповідного реагування.

Враховуючи вищезазначене, просив визнати незаконними дії посадових осіб Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан» та посадових осіб Департаменту соціальної політики Управління соціального захисту населення Богунського району Житомирської міської ради щодо непроведення перерахунку за житлові послуги, які не надаються та безпідставно включені до рахунків зі сплати внесків (житлові послуги), безпідставного нарахування йому заборгованості за несплату коштів за житлово-комунальні послуги за період з жовтня 2019 року по жовтень 2022 року та непогашення їх.

Також просив зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан» здійснити перерахунок коштів за надання житлово-комунальних послуг в період з жовтня 2019 року по жовтень 2022 року, виключивши з переліку послуги , які не надаються, а саме: послуги з обслуговування димових та вентиляційних каналів, поточний ремонт конструктивних елементів, технічне обслуговування внутрішніх будинкових систем, а також послуги, які не входять до обов`язкових, оплату за систему відеоспостереження.

Окрім того, просив зобов`язати Департамент соціальної політики Управління соціального захисту населення Богунського району Житомирської міської ради погасити заборгованість за житлово-комунальні послуги в сумі 5843 грн 53 коп, яка утворилася за період з жовтня 2019 року по жовтень 2022 року, йому як інваліду війни 2 групи, який має 100 % знижку за житлово-комунальні послуги відповідно до вимог статті 13 Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Рішенням Богунського районного суду м. Житомира від 16 квітня 2024 року закрито провадження у справі в частині позовних вимог до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради.

Роз`яснено позивачу його право на звернення до суду з даними вимогами в порядку адміністративного судочинства.

У задоволенні позовних вимог до ОСББ « Теплий стан» відмовлено.

Стягнуто із ОСОБА_1 на користь ОСББ « Теплий стан» витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 4250 грн.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким задовольнити його позов.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що при вирішенні питання про відкриття провадження у справі суд вказав, що спірні правовідносини належить розглядати за правилами цивільного судочинства. Однак у подальшому закрив провадження у справі в частині позовних вимог до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради. Отже, вважаючи, що цей спір є публічно-правовим, суд першої інстанції порушив вимоги цивільного процесуального законодавства при відкритті провадження у справі.

Вважає безпідставним посилання суду на Положення про департамент соціальної політики Житомирської міської ради, затверджене рішенням міськради від 21 грудня 2023 року, оскільки спірні правовідносини виникли в 2019-2022 роках.

Наголошує на тому, що у даному випадку має місце приватно-правовий спір, адже він звернувся до суду з позовом про визнання неправомірними дій посадових осіб ОСББ « Теплий стан» щодо нарахування вказаної заборгованості, інші його позовні вимоги є похідними й повинні розглядатися в одному провадженні з первісною вимогою до об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Звертає увагу на ту обставину, що рішення загальних зборів ОСББ «Теплий стан» від 13 лютого 2019 року про затвердження кошторису не можна вважати прийнятим, оскільки не було необхідної кількості осіб, які б проголосували за прийняття цього рішення. Відтак, посилання суду на ту обставину, що вказане рішення ним не оскаржене, є безпідставним.

Також наголошує на тому, що він не укладав з ОСББ « Теплий стан» договору на виконання робіт з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем, такі послуги взагалі не надавалися співвласникам багатоквартирного будинку.

У відзиві на апеляційну скаргу Управлінням соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради зазначено, що виплата позивачеві розрахованої суми пільги з жовтня 2019 року здійснювалась у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок АТ « Ощадбанк». Банк на підставі отриманих реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам здійснює щомісяця перерахування коштів у розмірі нарахованих сум за спожиті послуги в попередньому місяці з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг. Також акцентує увагу, що ті послуги, на які не вистачило коштів, пільговик повинен сплатити самостійно. При цьому, проведення взаємозвірки щодо перерахування пільг між управителем та надавачем житлово-комунальних послуг законодавством не передбачено.

Також вважає вірним висновок суду про те, що між позивачем та Управлінням існують адміністративно-правові відносини.

В судовому засіданні позивач підтримав апеляційну скаргу.

Представники відповідачів не визнали доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення осіб, які з`явились в судове засідання, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступного.

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 є співвласником квартири АДРЕСА_1 , та є членом ОСББ «Теплий стан». Позивач також є особою з інвалідністю внаслідок війни другої групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни.

Судом також встановлено, що ОСОБА_1 18 січня 2022 року звернувся до Управління соціального захисту населення Богунського району, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан» з листом, в якому просив провести взаємозвірку та пояснити, куди саме перераховуються кошти, виділені державою на забезпечення його пільгами з оплати житлово-комунальних послуг відповідно до Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Листом від 25 січня 2022 року Управлінням соціального захисту населення Богунського району надано відповідь, якою роз`яснено порядок нарахування та виплати пільг позивачу та вказано, що проведення взаємозвірки щодо перерахування пільг між управлінням та надавачем житлово-комунальних послуг законодавством не передбачено. Також роз`яснено, що позивач може розглянути можливість отримання пільг у грошовій формі, для чого необхідно надати до управління реквізити рахунку в уповноваженому банку та написати відповідну заяву.

Управлінням соціального захисту населення Богунського району до матеріалів справи долучені повідомлення про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг пільговику ОСОБА_1 за період з жовтня 2019 року по жовтень 2022 року, відповідно до яких нараховано пільги 100% на оплату послуг з управління багатоквартирним будинком на площу 52,39 кв.м., у розмірі 298,10 грн щомісячно .

Закриваючи провадження у справі в частині позовних вимог до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, суд обґрунтовано виходив з того, що у даному випадку має місце публічно-правовий спір.

Так, за правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб з суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядку судового провадження.

Суд вірно зазначив про те, що зі змісту позовної заяви вбачається, що ОСОБА_1 подав позов з метою реалізації права на отримання пільг, передбачених статтею 13 Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Отже, предметом спору є зобов`язання Управління соціального захисту населення Богунського району Житомирської міської ради , який діє як суб`єкт владних повноважень, вчинити дії щодо компенсації пільг, які здійснюються у встановленому законом порядку.

Тобто, у даному випадку між позивачем та управлінням виник публічно-правовий спір, пов`язаний зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, тому цей спір належить до юрисдикції адміністративних судів.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про закриття провадження у справі в частині вимог до Управління соціального захисту населення Богунського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, оскільки позов у зазначений частині не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до положень частин першої, третьої статті 4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами, створюється об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Статтею 10 цього Закону передбачено, що вищим органом управління об`єднання є загальні збори. До виключної компетенції загальних зборів відноситься визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників.

Відповідно до положень статті 12 Закону України « Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» витрати на управління багатоквартирним будинком включають, у тому числі витрати, на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат.

У статті 20 Закону України « Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» зазначено, що частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.

Відповідно до статті 15 цього Закону співвласник, зокрема, зобов`язаний своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі.

Судом першої інстанції встановлено, що Статутом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан», затвердженим загальними зборами ОСББ «Теплий стан» від 30 січня 2017 року, визначено, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан» (далі - об`єднання) створено власниками квартир та нежитлових приміщень (далі - співвласники) багатоквартирного будинку (багатоквартирних будинків) №1 «В» (далі будинок), що розташований в АДРЕСА_2 .

Метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом. Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання (пункти 1,2 розділу ІІ).

Вищим органом управління об`єднання є загальні збори. Загальні збори вправі приймати рішення з усіх питань діяльності об`єднання. Загальні збори скликаються нерідше одного разу на рік. До виключної компетенції загальних зборів належать, зокрема, затвердження кошторису, балансу об`єднання та річного звіту; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників (пункти 1,2 розділу ІІІ).

Рішення на загальних зборах приймаються шляхом відкритого поіменного голосування. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосували співвласники (їхні представники), які разом мають більше половини від загальної кількості голосів співвласників. Рішення про визначення переліку та розмірів внесків і платежів співвласників, порядок управління та користування спільним майном, передачу у користування фізичним та юридичним особам спільного майна, а також про реконструкцію та капітальний ремонт багатоквартирного будинку або зведення господарських споруд вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менш як дві третини загальної кількості усіх співвласників, а в разі якщо Статутом не передбачено прийняття таких рішень,- більшістю голосів. Рішення загальних зборів викладається письмово та засвідчується особистим підписом кожного, хто проголосував, із зазначенням результату його голосування («за» чи «проти»). Загальні збори можуть встановити інший порядок голосування на зборах та прийняття рішень на них. Якщо в результаті проведення загальних зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів «за» або «проти», встановленої пунктом 8 цього розділу, ініціатором зборів (правлінням або ініціативною групою) проводиться письмове опитування серед співвласників, які не голосували на загальних зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення загальних зборів. Якщо протягом цього строку необхідну кількість голосів «за» не набрано, відповідні рішення вважаються неприйнятими (пункти 8,9 розділу ІІІ).

Суд першоїінстанції такожзазначив,що наказомМіністерства регіональногорозвитку,будівництва тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 27липня 2018року №190 затверджено обов`язковий перелік робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, до якого входить: технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, зокрема, димових та вентиляційних каналів; поточний ремонт конструктивних елементів, технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків), та іншого спільного майна багатоквартирного будинку.

Згідно з протоколом №6 від 13 лютого 2019 року, загальними зборами ОСББ «Теплий стан» затверджено кошторис на 2019 рік з членським внеском на витрати з управління будинком: 5,10 грн (для І поверхів4,51 грн) за кв.м загальної площі, 0,59 грн за кв.м загальної площі - цільовий внесок на встановлення відеонагляду. Вирішено з даного питання провести голосування шляхом письмового опитування.

Судом першої інстанції був досліджений протокол письмового опитування співвласників квартир з №1 по АДРЕСА_3 щодо затвердження кошторису на 2019 рік з членським внеском на витрати з управління будинком: 5,10 грн (для І поверхів4,51 грн) за кв.м загальної площі, «за» проголосували 84 співвласника (частка загальної площі 69,67 відсотків); щодо сплати 0,59 грн за кв.м загальної площі - цільовий внесок на встановлення відео нагляду,- «за» проголосували 81 співвласник (частка загальної площі 67,49 відсотків).

Матеріали справи також свідчать, що 21 квітня 2022 року позивач звернувся до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Теплий стан» з листом, у кому просив здійснити перерахунок заборгованості зі сплати внесків, починаючи з 2019 року , та виключити з нього зайві послуги, які не надаються, позивачу. Також вказав, що зазначена у квитанції заборгованість у розмірі 4355,58 грн, не співпадає із сумою погашення пільг «Ощадбанк», перерахованих ОСББ «Теплий стан», де заборгованість складає 3530,60 грн (а.с. 8-9).

На вказане звернення ОСББ « Теплий стан» повідомлено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не надає жодних комунальних послуг, а отримує від співвласників (власників квартир) внесок на управління багатоквартирним будинком (на утримання будинку і прибудинкової території), розмір якого затверджений відповідним рішенням загальних зборів об`єднання. Також вказано, що жодних листів від позивача за період січень-квітень 2022 року не надходило.

Окрім того, повідомлено, що послуга з обслуговування димвентканалів є обов`язковою. Перевірка димвентканалів в будинку проводиться щорічно, зокрема, за останні два роки перевірка проводилась 07.08.2020, 12.10.2021, про що всіх мешканців було попередньо повідомлено про дату, час проведення перевірки, з проханням забезпечити доступ спеціалістам сертифікованої організації до димвентканалів в квартирах.

Судом також встановлено, що загальними зборами ОСББ «Теплий стан» від 13 лютого 2019 року прийнято рішення про встановлення відеонагляду. Така система відеонагляду була встановлена й функціонує.

В судовому засіданні були досліджені рахунки ОСББ «Теплий стан» на сплату позивачем внеску та інших платежів за вересень 2019 року, січень, березень, червень, липень, листопад, грудень 2020 року, з лютого по грудень 2021 року, січень, березень-жовтень 2022 року, з яких вбачається, що розмір внеску становить 5,69 грн, до якого внесено вартість енергопостачання ліфтів, технічне обслуговування ліфтів, прибирання сходових клітин, прибирання прибудинкової території, освітлення місць загального користування, обслуговування димових та вентиляційних каналів, поточний ремонт конструктивних елементів, технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, вивезення ТПВ та ВГВ, на систему відеоспостереження.

Суду не надано доказів того, що будь-які з перелічених послуг не надаються.

Посилання позивача на те, що він не укладав з ОСББ « Теплий стан» договір про надання таких послуг, не ґрунтується на нормах чинного законодавства, оскільки сплата членських внесків не є оплатою послуг, а здійснюється на підставі Статуту та рішень загальних зборів ОСББ.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивач не оскаржував у встановленому законом порядку рішення загальних зборів ОСББ «Теплий стан» від 13 лютого 2019 року, оформлене протоколом №6, яке на даний час є чинним, отже позивач, як співвласник багатоквартирного будинку, зобов`язаний його виконувати.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд вірно виходив з того, що позивач не довів належними та допустимими доказами ту обставину, що дії ОСББ «Теплий стан» суперечать вимогам чинного законодавства та порушують його права.

Таким чином, відсутні підстави для скасування рішення суду.

Щодо заявленого позивачем клопотання про закриття провадження у справі з тих підстав, що позовні вимоги стосуються діяльності ОСББ та здійснення ним управління багатоквартирним будинком й підлягають розгляду у порядку господарського судочинства, слід зазначити наступне.

За правилами пункту 3 частини першої статті 20 ГПК України до юрисдикції господарських судів належать справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин, в тому числі у спорах між учасниками ( засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи або між юридичною особою та її учасником ( засновником, акціонером, членом), у тому числі учасником, що вибув, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності такої юридичної особи, крім трудових спорів.

У даному випадку між позивачем та ОСББ « Теплий стан» виник спір щодо нарахування заборгованості зі сплати внесків. Такий спір не пов`язаний із корпоративними правами чи управлінням, діяльністю об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, відтак відсутні підстави для закриття провадження у справі.

Доводи апеляційної скарги є безпідставними та не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст.259,268,367,374,375,381-384 ЦПК України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Богунськогорайонного суду м.Житомира від16квітня 2024року, - без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуюча Судді:

Повний текст постанови складений 11 лютого 2025 року

СудЖитомирський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125069856
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них

Судовий реєстр по справі —295/12491/22

Повістка від 18.02.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Повістка від 18.02.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Постанова від 04.02.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Постанова від 04.02.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 06.02.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 06.06.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 03.06.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Рішення від 16.04.2024

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Воробйова Т. А.

Рішення від 16.04.2024

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Воробйова Т. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні