Ухвала
від 06.02.2025 по справі 640/11755/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про призначення експертизи

06 лютого 2025 року 640/11755/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Колеснікової І.С., за участі секретаря судового засідання Криворук Ю.А., представника позивача - Гордієць С.С., представників відповідача Цитович К.М., розглянувши у підготовчому провадженні клопотання представника позивача про проведення експертизи в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) ЮГ-ПРОЕКТ до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Державної інспекції архітектури та містобудування України, Державного підприємства Дія, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Національна академія наук України, Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена Національної академії наук України, про визнання протиправними та скасування окремих положень містобудівних умов та обмежень, зобов`язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

ТОВ ЮГ-ПРОЕКТ (далі за текстом також - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (далі за текстом також - відповідач-1, Департамент містобудування), Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі за текстом також - відповідач-2, ДІАМ), Державного підприємства Дія (далі за текстом також - відповідач-3, ДП Дія), треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Національна академія наук України (далі - третя особа-1), Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена Національної академії наук України (далі - третя особа-2), у якому позивач просив:

1. Визнати протиправними та скасувати окремі частини Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022, зокрема:

- Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах;

- Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

- Розділ Планувальні обмеження;

2. Викласти окремі частини Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 зокрема:

- Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах в наступній редакції: Гранично допустима висота об`єкта проектування більше 100 м, відповідно до містобудівної документації. Остаточну висоту визначити проектною документацією, розробленою згідно із вимогами будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення. Рекомендована поверховість житлової забудови від 25 до 31 поверхів та адміністративно- побутової частини від 9 до 31 поверхів включно за умов визначення остаточних показників поверховості багатофункціонального комплексу відповідно до погоджень отриманих забудовником до розробки проектної документації стадії П, ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В. 1.1 -7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги;

- Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки в наступній редакції:

При проектуванні об`єкта будівництва передбачити ефективне використання земельної ділянки та території з урахування угоджених проектних рішень та рішень проекту Генерального плану міста Києва;

- В Розділі Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони) виключити текст наступного змісту: земельна ділянка знаходиться в межах території природно-заповідного фонду. Проектну документацію розробляти з урахуванням положень Закону України Про природно-заповідний фонд України;

- Розділ Планувальні обмеження доповнити текстом наступного змісту: Вимог ДБН В.2.2- 15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, вимог та умов до багатофункціональної житлової та адміністративної забудови.

3. Визнати право позивача на проектування, будівництво та експлуатацію об`єктів житлового, адміністративного та побутового призначення на земельній ділянці з кадастровим номером: 8000000000:79:713:0855 розташованої по проспекту Академіка Глушкова, 65 в місті Києві.

4. Зобов`язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), внести та зареєструвати в установленому законодавством порядку зміни до окремих частин та розділів Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 одночасно розмістивши такі зміни в Реєстрі будівельної діяльності електронної системи за посиланням https://e-construction.gov.ua.

5. Зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України, внести та зареєструвати в установленому законодавством порядку зміни до окремих частин та розділів Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 одночасно розмістивши такі зміни в Реєстрі будівельної діяльності електронної системи за посиланням https://e-construction.gov.ua.

6. Зобов`язати Державне підприємство ДІЯ внести зареєстровані в установленому законодавством порядку зміни до окремих частин та розділів Містобудівних умови та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 одночасно розмістивши такі зміни на офіційному Веб-сайті у мережі Інтернет за посиланням https://e- construction. gov. ua.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.10.2022, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, адміністративний позов ТОВ ЮГ-ПРОЕКТ задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано окремі частини Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022, зокрема:

- Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах;

- Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

- Абзац 1 розділу Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони), а саме: земельна ділянка знаходиться в межах території природно-заповідного фонду. Проектну документацію розробляти з урахуванням положень Закону України Про природно-заповідний фонд України.

Зобов`язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) внести зміни до Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022, шляхом їх доповнення Розділом Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах наступного змісту: Гранично допустима висота об`єкта проектування більше 100 м, відповідно до містобудівної документації. Остаточну висоту визначити проектною документацією, розробленою згідно із вимогами будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення. Рекомендована поверховість житлової забудови від 25 до 31 поверхів та адміністративно - побутової частини від 9 до 31 поверхів включно за умов визначення остаточних показників поверховості багатофункціонального комплексу відповідно до погоджень отриманих забудовником до розробки проектної документації стадії П, ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги.

Зобов`язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) внести зміни до Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022, шляхом їх доповнення Розділом Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки наступного змісту: При проектуванні об`єкта будівництва передбачити ефективне використання земельної ділянки та території з урахування угоджених проектних рішень та рішень проекту Генерального плану міста Києва.

Зобов`язано Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) внести зміни до Розділу Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони) Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) № 194 від 14.02.2022, шляхом його доповнення текстом наступного змісту: Вимог ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, вимог та умов до багатофункціональної житлової та адміністративної забудови.

В іншій частині у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Юг-Проект" та Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 жовтня 2022 року - без змін.

Постановою Верховного суду України від 09.09.2024 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 у справі №640/11755/22 - скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Матеріали справи отримані Київським окружним адміністративним судом та згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу розподілено судді Колесніковій І.С. 17.09.2024 та передано судді працівниками відділу документального забезпечення і контролю (канцелярія) 20.09.2024.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.09.2024 прийнято до провадження адміністративну справу №640/11755/22 Київським окружним адміністративним судом, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.12.2024 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Національний природній парк Голосіївський.

Від представника позивача надійшло клопотання про призначення комплексної судової експертизи, проведення якої доручити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз.

У вказаному клопотанні позивач запропонував поставити на вирішення експертної установи такі питання:

Чи відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, вимогам будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення, ДБН В.2.2- 15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В.1.1.-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги Містобудівні умови та обмеження, затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 (МУО) з наступними умовами:

Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах «Гранично допустима висота об`єктів проектування більше 100 м, відповідно до містобудівної документації. Остаточну висоту визначити проектною документацією, розробленою згідно з вимогами будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення. Рекомендована поверховість забудови від 25 до 31 поверхів та адміністративно-побутової частини від 9 до 31 поверхів включно за умов визначення остаточних показників поверховості багатофункціонального комплексу відповідно до погоджень отриманих забудовником до розробки проектної документації стадії «П», ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В.1.1.-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги».

Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки

«При проектуванні об`єкта будівництва передбачити ефективне використання земельної ділянки та території з урахуванням угоджених проектних рішень та рішень проекту Генерального плану міста Києва».

Розділ «Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони)»

«- інше- Урахувати законні інтереси та вимоги власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва, згідно із ст. 5 Закону України «Про основи містобудування». Майново-правові питання вирішити в установленому законодавством порядку. Забезпечити збереження умов експлуатації суміжної забудови, в т. ч. нормативної інсоляції та освітленості приміщень об`єкта та суміжної забудови. Розробити та забезпечити виконання заходів щодо захисту прилеглих будівель та споруд від руйнації, забезпечити їх стійкість під час виконання будівельних робіт. Земельну ділянку використовувати відповідно до вимог, встановлених законодавством до використання земель цієї категорії, відповідно до містобудівної документації та документації із землеустрою. При проектуванні та використанні земельної ділянки, дотримуватися положень статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Земельного кодексу України. Цільове призначення земельної ділянки привести у відповідність до намірів, відповідно до ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Проєктування та забудову земельної ділянки вести відповідно до затвердженої містобудівної документації, функціонально-планувальної структури кварталу (існуючих будівель та споруд, що оточують об`єкт будівництва, та затвердженої проєктної документації для будівництва об`єктів на суміжних земельних ділянках), в тому числі в частині відповідності функціонального призначення території. Передбачити вільні зони для під`їзду автомобілів швидкої медичної допомоги, пожежної, рятувальної, аварійно відновлювальної техніки згідно з вимогами ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» з урахуванням функціонального призначення прилеглих вулиць, інтенсивності транспортного, пішохідного та велосипедного руху, характеру забудови, вимог охорони навколишнього середовища, вимог наявної містобудівної документації. Проєктними рішеннями передбачити необхідну розрахункову кількість місць зберігання транспортних засобів згідно з розділом 10.8 ДБН Б.2.2- 12:2019«Планування та забудова територій» (табл.10.7), в межах відведеної земельної ділянки. За необхідності, відповідно до ДБН А.2.2-1-2003 «Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС) при проектуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд» та Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», у складі проектної документації розробити матеріали оцінки впливів об`єктів і господарської діяльності на навколишнє середовище. Виконати вимоги ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення». Проектну документацію розробляти та затверджувати відповідно до положень Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про основи містобудування», «Про архітектурну діяльність», «Про відходи», «Про благоустрій населених пунктів», «Про природно-заповідний фонд України», Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45, Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 560, постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 559 «Про містобудівний кадастр», Державного класифікатору будівель та споруд ДК 018-2000, ДБН А.2.2-3- 2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», ДБН В.1.1-7:2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги», ДБН В.1.2-14-2018 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель і споруд. Система забезпечення надійності та безпеки будівельних об`єктів»,ДБН В.2.3-15:2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів», ДБН Б.2.2-5:2011 ДСТУ Б А.2.2-7:2010 «Проектування. Розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту(цивільної оборони) у складі проектної документації об`єктів. Основні положення», ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» та інших будівельних норм, державних стандартів і правил. -«Благоустрій територій», ДБН В.2.2-9:2018 «Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення», ДБН В.2.2-23:2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі», ДБН В.2.2-25:2009 «Будинки і споруди. Підприємства харчування (заклади ресторанного господарства)»,ДБН В.2.2-16:2019 «Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади», ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 «Настанова з улаштування контейнерних майданчиків», ДСТУ 8476:2015 «Контейнери для побутових відходів. Загальні технічні вимоги», ДСТУ-Н Б В.2.2-27:2010 «Настанова з розрахунку інсоляції об`єктів цивільного призначення», - інше- До початку будівельних робіт рекомендовано, згідно з Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 р.№ 559 «Про містобудівний кадастр», затверджену проектну документацію надати до Департаменту містобудування та архітектури для внесення відомостей до містобудівного кадастру. - Вимог ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення», вимог та умов до багатофункціональної житлової та адміністративної забудови». Якщо ні, в чому полягає невідповідність?

2. Чи підлягає житловій та громадській забудові земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва як на дату видачі Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 так і по теперішній час з урахуванням містобудівної документації на місцевому рівні? Якщо ні, в чому полягає невідповідність?

3. Чи включена спірна земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва до складу Національного природного парку «Голосіївський»? 4. Чи включена спірна земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва до складу земель лісового фонду або має лісове призначення? 5. Чи передбачає будівництво багатофункціонального комплексу об`єктів з гранично допустимою висотою більше 100 метрів? Якщо так, то яким нормативно-правовим документом це передбачено?

У підготовчому судовому засіданні представник позивача підтримав клопотання про призначення експертизи.

Представник відповідача не заперечував проти задоволення заявленого клопотання представника позивача, також останнім не висловлено заперечень щодо вказаної установи, а також не запропоновано інших, ніж просить позивач, питань на вирішення експертизи.

Суд, розглянувши клопотання та дослідивши письмові докази на його обґрунтування, встановив таке.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" від 25.02.1994 № 4038-ХІІ судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів досудового розслідування чи суду.

Відповідно до частин 1, 3 статті 102 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України) суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).

Отже, підставою для призначення судової експертизи є сукупність таких обставин, як необхідність з`ясування обставин, які мають важливе значення для справи і потребують спеціальних знань, та відсутність чи суперечливість наданих сторонами експертних висновків.

Предметом позову у справі є окремі частини Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022, зокрема:

- Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах;

- Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

- Розділ Планувальні обмеження.

Постановою Верховного суду України від 09.09.2024 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.10.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 у справі №640/11755/22 - скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Скасовуючи вищезазначені рішення, Верховний Суд зазначив:

«Колегія суддів також звертає увагу на те, що цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель визначається на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії -землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Верховний Суд у постанові від 16.05.2023 у справі №640/4844/22 вже зазначав про те, що «цільове призначення земельної ділянки (категорія земель та певний вид використання земельної ділянки в межах відповідної категорії земель)» в розумінні Земельного кодексу України та «функціональне призначення території» в розумінні Генерального плану м. Києва як містобудівної документації, розробленої відповідно до містобудівного законодавства та державних будівельних норм, не є тотожними і однорідними поняттями в регулюванні земельних правовідносин, оскільки в межах певної функціональної території міста Києва, визначеної містобудівною документацією, зокрема Генеральним планом м. Києва, можуть бути різні цільові призначення земельних ділянок.

Крім того Верховний Суд у постановах від 14.07.2020 у справі №916/1998/19, від 04.02.2020 у справі №915/47/17 доходив висновку про те, що нецільовим використанням земельної ділянки категорії земель житлової та громадської забудови є її використання за іншим призначенням, всупереч генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації, плану земельно-господарського устрою тощо, тобто всупереч земельному законодавству України.

Таким чином, співставлення цільового призначення земельних ділянок з функціональним призначенням територій є питанням, яке підлягало вирішенню у цій справі судами при визначенні відповідності намірів забудови земельних ділянок вимогам містобудівної документації, а саме вимогам Генерального плану м. Києва.

Висновки судів попередніх інстанцій щодо протиправності спірних МУО в частині зазначення про перебування земельної ділянки в межах території природно-заповідного фонду, через що проектну документацію зобов`язано розробляти з урахуванням положень Закону України «Про природно-заповідний фонд України», обґрунтовані наступним.

В додатку до Указу Президента України від 27.08.2007 (в редакції Указу Президента України від 30.10.2008 N 976/2008) «Про створення національного природного парку «Голосіївський» визначено, що до складу Національного природного парку "Голосіївський" без вилучення у землекористувачів включаються землі Інституту зоології ім. I.I. Шмальгаузена НАН України площею 90,28 га.

Суди дійшли висновку, що до складу земель Інституту, вказаних у додатку до Указу Президента України, не включено земельну ділянку з площею 5,6901 га з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855.

Висновок про не включення земельної ділянки з площею 5,6901 га з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 суди зробили, покликаючись на те, що постановою Бюро Президії НАН України №352 від 17.11.2021 «Про закріплення за Державною установою «Інститут еволюційної екології НАН України» земельних ділянок в урочищі «Теремки» визначено, що в 1949 році Інституту зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАН України для проведення наукових робіт по розведенню дубового шовкопряда було передано чотири квартали лісового масиву в урочищі «Теремки», зокрема, земельна ділянка №1 (кадастровий номер 8000000000:79:719:0026) площею 8,0297 га, земельна ділянка №2 (кадастровий номер 8000000000:79:713:0014) площею 82,9966 га та земельна ділянка №3 (кадастровий номер 8000000000:79:713:0855) площею 5,6901 га.

Таким чином, суди шляхом арифметичного прорахунку загальної площі, вказаної у додатку до Указу Президента України та складення площі земельних ділянок Інституту зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАН України №1 та №2 (відповідно до постанови Бюро Президії НАН України №352 від 17.11.2021), дійшли висновку, що саме земельні ділянки №1 та №2 увійшли до складу Національного природного парку «Голосіївський», а ділянка площею 5,6901 га кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 не включена до Національного природного парку «Голосіївський».

Однак Суд критично ставиться до таких висновків, оскільки додаток до Указу Президента України не містить ні переліку, ні виключень, зокрема, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855, а має загальну інформацію про площу (90,28 га) земель, які включаються до складу Національного природного парку "Голосіївський" без вилучення у землекористувача Інститута зоології імені І.І. Шмальгаузена НАН України».

Відтак, з метою запобігання порушенню прав інших суб`єктів господарювання, суд виснує про доцільність призначення по справі судової комплексної експертизи.

Частиною четвертою статті 102 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.

Відповідно до частини першої статті 103 Кодексу адміністративного судочинства України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Згідно частини третьої статті 103 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі).

В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків (частина п`ята статті 103 Кодексу адміністративного судочинства України).

Представником позивача запропоновано доручити провести експертизу в обсязі, необхідному для розгляду справи, експертам Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

Відповідачем та третіми особою не висловлено заперечень щодо вказаної установи, а також не запропоновано інших, ніж просить позивач, питань на вирішення експертизи.

Враховуючи вказане, суд вважає за доцільне доручити проведення судової експертизи тій самій установі - Київському науково-дослідженому інституту судових експертиз.

Згідно частини першої статті 136 КАС України суд може зобов`язати учасника справи, який заявив клопотання про виклик свідка, призначення експертизи, залучення спеціаліста, перекладача, забезпечення, витребування або огляд доказів за їх місцезнаходженням, попередньо (авансом) оплатити витрати, пов`язані з відповідною процесуальною дією.

Якщо клопотання заявили декілька учасників справи, необхідну грошову суму авансом в рівних частках сплачують відповідні учасники справи, а у випадках, коли відповідна процесуальна дія здійснюється з ініціативи суду - учасником (учасниками) справи, на якого (яких) суд поклав відповідний обов`язок.

На підставі цієї норми суд вважає за доцільне покласти обов`язок щодо попередньої (авансової) оплатити витрати, пов`язаних з проведенням експертизи, на позивача.

Відповідно до пункту 4 частини другої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.

За таких обставин, враховуючи обмежений строк розгляду справи та з метою недопущення його порушення, суд вважає за необхідне зупинити провадження в адміністративній справі до одержання результатів судової експертизи.

Керуючись статтями 102, 103, 236, 243,256, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В :

1. Клопотання представника позивача про призначення комплексної судової експертизи задовольнити.

2. Призначити у справі № 640/11755/22 судову комплексну експертизу.

3. На вирішення судової комплексної експертизи поставити питання:

1. Чи відповідають містобудівній документації на місцевому рівні, вимогам будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення, ДБН В.2.2- 15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В.1.1.-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги Містобудівні умови та обмеження, затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 (МУО) з наступними умовами:

Розділ Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах «Гранично допустима висота об`єктів проектування більше 100 м, відповідно до містобудівної документації. Остаточну висоту визначити проектною документацією, розробленою згідно з вимогами будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, ДБН В.2.2.-9-2018 Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення, ДБН В.2.2-41:2019 Висотні будівлі. Основні положення. Рекомендована поверховість забудови від 25 до 31 поверхів та адміністративно-побутової частини від 9 до 31 поверхів включно за умов визначення остаточних показників поверховості багатофункціонального комплексу відповідно до погоджень отриманих забудовником до розробки проектної документації стадії «П», ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення, ДБН В.1.1.-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги».

Розділ Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки

«При проектуванні об`єкта будівництва передбачити ефективне використання земельної ділянки та території з урахуванням угоджених проектних рішень та рішень проекту Генерального плану міста Києва».

Розділ «Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони)»

«- інше- Урахувати законні інтереси та вимоги власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва, згідно із ст. 5 Закону України «Про основи містобудування». Майново-правові питання вирішити в установленому законодавством порядку. Забезпечити збереження умов експлуатації суміжної забудови, в т. ч. нормативної інсоляції та освітленості приміщень об`єкта та суміжної забудови. Розробити та забезпечити виконання заходів щодо захисту прилеглих будівель та споруд від руйнації, забезпечити їх стійкість під час виконання будівельних робіт. Земельну ділянку використовувати відповідно до вимог, встановлених законодавством до використання земель цієї категорії, відповідно до містобудівної документації та документації із землеустрою. При проектуванні та використанні земельної ділянки, дотримуватися положень статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Земельного кодексу України. Цільове призначення земельної ділянки привести у відповідність до намірів, відповідно до ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Проєктування та забудову земельної ділянки вести відповідно до затвердженої містобудівної документації, функціонально-планувальної структури кварталу (існуючих будівель та споруд, що оточують об`єкт будівництва, та затвердженої проєктної документації для будівництва об`єктів на суміжних земельних ділянках), в тому числі в частині відповідності функціонального призначення території. Передбачити вільні зони для під`їзду автомобілів швидкої медичної допомоги, пожежної, рятувальної, аварійно відновлювальної техніки згідно з вимогами ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» з урахуванням функціонального призначення прилеглих вулиць, інтенсивності транспортного, пішохідного та велосипедного руху, характеру забудови, вимог охорони навколишнього середовища, вимог наявної містобудівної документації. Проєктними рішеннями передбачити необхідну розрахункову кількість місць зберігання транспортних засобів згідно з розділом 10.8 ДБН Б.2.2- 12:2019«Планування та забудова територій» (табл.10.7), в межах відведеної земельної ділянки. За необхідності, відповідно до ДБН А.2.2-1-2003 «Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС) при проектуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд» та Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», у складі проектної документації розробити матеріали оцінки впливів об`єктів і господарської діяльності на навколишнє середовище. Виконати вимоги ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення». Проектну документацію розробляти та затверджувати відповідно до положень Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про основи містобудування», «Про архітектурну діяльність», «Про відходи», «Про благоустрій населених пунктів», «Про природно-заповідний фонд України», Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45, Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 560, постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 559 «Про містобудівний кадастр», Державного класифікатору будівель та споруд ДК 018-2000, ДБН А.2.2-3- 2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», ДБН В.1.1-7:2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги», ДБН В.1.2-14-2018 «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель і споруд. Система забезпечення надійності та безпеки будівельних об`єктів»,ДБН В.2.3-15:2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів», ДБН Б.2.2-5:2011 ДСТУ Б А.2.2-7:2010 «Проектування. Розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту(цивільної оборони) у складі проектної документації об`єктів. Основні положення», ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» та інших будівельних норм, державних стандартів і правил. -«Благоустрій територій», ДБН В.2.2-9:2018 «Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення», ДБН В.2.2-23:2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі», ДБН В.2.2-25:2009 «Будинки і споруди. Підприємства харчування (заклади ресторанного господарства)»,ДБН В.2.2-16:2019 «Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади», ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 «Настанова з улаштування контейнерних майданчиків», ДСТУ 8476:2015 «Контейнери для побутових відходів. Загальні технічні вимоги», ДСТУ-Н Б В.2.2-27:2010 «Настанова з розрахунку інсоляції об`єктів цивільного призначення», - інше- До початку будівельних робіт рекомендовано, згідно з Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 р.№ 559 «Про містобудівний кадастр», затверджену проектну документацію надати до Департаменту містобудування та архітектури для внесення відомостей до містобудівного кадастру. - Вимог ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення», вимог та умов до багатофункціональної житлової та адміністративної забудови». Якщо ні, в чому полягає невідповідність?

2. Чи підлягає житловій та громадській забудові земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва як на дату видачі Містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №194 від 14.02.2022 так і по теперішній час з урахуванням містобудівної документації на місцевому рівні? Якщо ні, в чому полягає невідповідність?

3. Чи включена спірна земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва до складу Національного природного парку «Голосіївський»? 4. Чи включена спірна земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:713:0855 по проспекту Академіка Глушкова, 65 в Голосіївському районі міста Києва до складу земель лісового фонду або має лісове призначення? 5. Чи передбачає будівництво багатофункціонального комплексу об`єктів з гранично допустимою висотою більше 100 метрів? Якщо так, то яким нормативно-правовим документом це передбачено?

4. Доручити проведення судової експертизи Київському науково-дослідженому інституту судових експертиз (адреса: 03057, м.Київ, вул.Сім`ї Бродських, 6).

5. Зобов`язати позивача провести попередню оплату витрат з проведення експертизи на підставі виставленого рахунку, докази чого разом із калькуляцією витрат, актом виконаних робіт та інформацією про складність експертизи надати у судове засідання, яке буде призначене після проведення експертизи.

6. Зобов`язати учасників процесу надати експерту всі необхідні документи для вирішення поставлених перед ним питань.

7. Попередити експерта про кримінальну відповідальність за статтями 384 та 385 Кримінального кодексу України за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків відповідно до ч.5 ст.103 Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України "Про судову експертизу".

8. Ухвалу та матеріали справи направити Київському науково-дослідженому інституту судових експертиз (адреса: 03057, м.Київ, вул.Сім`ї Бродських, 6).

9. Зупинити провадження у справі до одержання результатів судової економічної експертизи.

10. Зобов`язати Київський науково-досліджений інститут судових експертиз надати суду та сторонам після закінчення судової експертизи експертний висновок, разом з калькуляцією витрат, пов`язаних з проведенням експертизи.

11. Копію ухвали надіслати особам, які беруть участь у справі.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125074640
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —640/11755/22

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 30.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні