ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" січня 2025 р. Справа№ 920/1501/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Тищенко А.І.
суддів: Михальської Ю.Б.
Іоннікової І.А.
секретар судового засідання: Романенко К.О.,
за участю представників учасників справи: згідно протоколу судового засідання від 28.01.2025,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України
на рішення Господарського суду Сумської області
від 05.11.2024 (повний текст складено 15.11.2024)
у справі № 920/1501/23 (суддя Джепа Ю.А.)
за первісним позовом Національної служби здоров`я України
до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр»
про стягнення 3 106 038, 40 грн,
за зустрічним позовом Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр»
до Національної служби здоров`я України
про стягнення 1 391 630,95 грн,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та зустрічних позовних вимог
У грудні 2023 року Національна служба здоров`я України звернулась до Господарського суду Сумської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» про стягнення 3106038,40 грн надмірно сплачених коштів.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами проведеного Національною службою здоров`я України в період з 19.07.2021 по 18.10.2021 моніторингу щодо дотримання та виконання надавачем умов договору за пакетом медичних послуг «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» та моніторингу медичних записів, що внесені надавачем у звіти про медичні послуги за договором по пакету «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» за період з 01.04.2021 по 31.12.2021, встановлено невідповідність надавача Умовам закупівлі та відповідно до підпункту 1 пункту 43 договору № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, здійснено перерахунок сплачених коштів за договором за надані з порушеннями медичні.
У подальшому, 25.01.2024 Комунальне некомерційне підприємство Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» звернулось до Господарського суду Сумської області із зустрічним позовом до Національної служби здоров`я України про стягнення 1 391 630,95 грн заборгованості за договором № 2884-Е421- Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (з наступними змінами і доповненнями) за надані медичні послуги.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та його мотиви
Рішенням Господарського суду Сумської області від 05.11.2024 у справі №920/1501/23 відмовлено у задоволенні первісного позову Національної служби здоров`я України до Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» про стягнення 3 106 038, 40 грн.
Задоволено зустрічний позов Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр.
Присуджено до стягнення з Національної служби здоров`я України на користь Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» заборгованість за договором № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (з наступними змінами і доповненнями) за надані медичні послуги в розмірі 1 391 630,95 грн та відшкодування витрат зі сплати судового збору в розмірі 20 874, 46 грн.
Рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні первісного позову мотивовано тим, що умови підпунктів 3, 4 пункту 16, абзац другий п. 20-1 договору в редакції № 2884-Е421-Р000 в 14.05.2021 та Типового договору, чинного на період моніторингу, не передбачали таких підстав для проведення моніторингу, які вказані у висновку, а так само застосування наслідків, вказаних в п. 43 договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021.
Суд також додатково зауважив, що встановлювати порушення підприємством вимог правил безпеки або ліцензійних умов, у відповідності до вищевказаних вимог чинного законодавства має право здійснювати Держатомрегулювання шляхом проведення відповідної перевірки та складання акту за результатом її проведення.
Задовольняючи зустрічні позовні вимоги, суд виходив з того, що в період з 01.11.2021 по 31.12.2021 КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» на виконання договору подало звітність, яка була перевірена НСЗУ, проте в порушення умов договору надані медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) не була прийнята та оплачена.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, письмових пояснень та узагальнення їх доводів
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Національна служба здоров`я України звернулась до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, просить скасувати оскаржуване рішення, прийняти нове рішення, яким задовольнити первісний позов Національної служби здоров`я України та відмовити у задоволенні зустрічного позову Комунального некомерційного підприємства Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр».
Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, яке не відповідає завданню господарського судочинства; у рішенні невірно надано оцінку обставинам справи та доказам, що містяться в матеріалах справи, а також судом допущено помилку при аналізі правовідносин між позивачем та відповідачем.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, позивач вказує, що висновком встановлено невідповідність надавача умовам закупівлі за пакетом медичних послуг «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» щодо наявності ліцензії з 01.01.2024 до 01.12.2021 (дня внесення змін до ліцензії, щодо набуття права експлуатації апарату для рентгенографії та рентгеноскопії мобільного Ziehm Vision R). При цьому, скаржник вказує, що дії НСЗУ під час здійснення моніторингу щодо наявності ліцензії на провадження конкретного виду господарської діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання не є перевіркою додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов, а процедурою перевірки замовником виконання Умов закупівлі щодо наявності або відсутності ліцензії певного виду. Так, за доводами НСЗУ, ним правомірно здійснено моніторинг дотримання Умов закупівлі в частині наявності ліцензії на право провадження господарської діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання.
Крім того, апелянт зазначає, що оскільки у КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» було відсутнє право надання послуг за договором без наявної у нього ліцензії на право експлуатації джерел іонізуючого випромінювання, він не міг надавати послуги за пакетом медичних послуг, що призвело до правомірного, з боку НСЗУ, зупинення оплати за договором та перерахунку надмірно сплачених коштів. Відповідно, враховуючи те, що у діях НСЗУ при зупиненні оплати за договором були відсутні порушення, зустрічний позов відповідача є безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню.
Узагальнені доводи відзиву на апеляційну скаргу та заперечень проти пояснень відповідача
Заперечуючи проти апеляційної скарги, відповідач подав відзив, у якому просив апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Сумської області від 05.11.2024 у справі № 920/1501/23 без змін, наголошуючи на законності та обґрунтованості висновків суду першої інстанції.
Обставини справи встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції
Як підтверджено матеріалами справи, між Національною службою здоров`я України (замовник) та Комунальним некомерційним підприємством Сумської обласної ради «Сумський обласний клінічний кардіологічний диспансер» (надавач) був укладений договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 2884-Е421-Р000 (далі - договір), до якого договорами №2884-Е421-Р000/01, №2884-Е421-Р000/02 було внесено зміни.
Умовами договору також передбачено наступне:
- надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів (п. 8);
- медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначені в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору (п. 9);
- медичні послуги надаються відповідно до порядків надання медичної допомоги, затверджених МОЗ, з обов`язковим дотриманням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та в місцях надання медичних послуг, що зазначені у додатках до договору (п. 10);
- замовник має право вимагати від надавача належного, своєчасного та у повному обсязі виконання своїх зобов`язань згідно з цим договором, перевіряти відповідність надавача вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі (пп. 1, 2 п. 16);
- надавач зобов`язаний належним чином, своєчасно та у повному обсязі виконувати свої зобов`язання згідно з цим договором, відповідати вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі пп.1, 2 п. 19).
Пунктом 6 частини 1 статті 7 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» передбачено, що однією з основних функції Уповноваженого органу (НСЗУ) є здійснення заходів, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходів з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, встановлених порядком використання коштів програми медичних гарантій і договорами про медичне обслуговування населення.
Підпунктом 5 пункту 4 Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 № 1101, закріплено, що НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 № 1067, а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами.
Підпунктом 3 пункту 16 договору передбачено, що замовник має право проводити моніторинг, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором. Та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги.
Так, Національною службою здоров`я України в період з 19.07.2021 по 18.10.2021 здійснено моніторинг шляхом запиту інформації і документів та аналізу отриманої інформації (далі - моніторинг) щодо дотримання та виконання Надавачем умов Договору за пакетом медичних послуг «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда».
За результатами моніторингу, відповідно до підпункту 1 пункту 43 договору (Договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до Договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій), здійснено перерахунок сплачених коштів за договором за медичні послуги, що, на думку позивача, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг з 01.04.2021 по 31.10.2021. Сума, що підлягає поверненню складає 3 104 118,00 грн.
Також проведено аналіз повноти та достовірності інформації щодо медичних записів, що внесені надавачем у звіти про медичні послуги за Договором по пакету «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» за період з 01.04.2021 по 31.12.2021, з інформацією, що міститься в електронній системі охорони здоров`я та встановлено, що:
- медичні записи, за якими було виявлено, що статус оплаченого медичного запису змінений з "активний" на "введений помилково" після формування надавачем медичних послуг звіту для оплати, що включав цей запис;
- медичні записи, які визнано дублікатами на підставі співпадіння ключових атрибутів.
За результатами аналізу, відповідно до підпункту 1 пункту 43 договору (договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій), здійснено перерахунок сплачених коштів за договором за медичні послуги, що, на думку позивача, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг з 01.04.2021 по 31.12.2021. Сума, що підлягає поверненню складає 1 920,40 грн.
Відповідно до пункту 34 договору (договір № 2884-Е421-Р000/02 про внесення змін до договору № 2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій) дата усунення порушень визначається залежно від способу підтвердження такого усунення як: дата отримання документів (внесення інформації в систему), що підтверджують усунення таких порушень - у разі надання відповідних підтвердних документів (завірених у встановленому порядку їх копій) на адресу замовника, на підставі яких можливо однозначно встановити факт усунення, або внесення відповідної інформації в систему.
16.02.2022 НСЗУ направлено КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» вимогу № 3742/5-15-22 щодо повернення надмірно сплачених коштів. У відповідь на вимогу відповідач листом від 21.02.2022 № 01.10- 14/01-03/90 повідомив позивача про те, що на його думку вимога НСЗУ не підлягає задоволенню.
03.08.2022 НСЗУ направлено КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» претензію № 26562/2-15-22 щодо повернення надмірно сплачених коштів на суму 3 106 038,40 грн.
За результатами розгляду претензії КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» направлено НСЗУ лист № 01.10.14/01.05/264 від 01.09.2022 про відмову в її задоволенні.
Викладені обставини і стали підставою для звернення з позовом до суду про стягнення з КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» на користь Національної служби здоров`я України надмірно сплачених коштів в загальному розмірі 3 106 038,40 грн.
КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» у свою чергу звернувся до Господарського суду Сумської області із зустрічним позовом до Національної служби здоров`я України, у якому вказує про неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором в частині повної оплати наданих послуг та просить стягнути з відповідача заборгованість у сумі 1 391 630,95 грн.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
Імперативними приписами статті 269 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені в апеляційній скарзі доводи та надані заперечення, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Господарські зобов`язання можуть виникати: безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з акту управління господарською діяльністю; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (стаття 174 Господарського кодексу України).
Стаття 184 Господарського кодексу України визначає, що при укладенні господарського договору на основі вільного волевиявлення сторін проект договору може бути розроблений за ініціативою будь-якої із сторін у строки, погоджені самими сторонами.
Укладення договору на основі вільного волевиявлення сторін може відбуватися у спрощений спосіб або у формі єдиного документа, з додержанням загального порядку укладення договорів, встановленого статтею 181 цього Кодексу.
Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Згідно зі статтею 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.
Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади, державні органи та органи державної влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.
При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Спірні правовідносини регулюються, зокрема, Цивільним кодексом України, Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та прийнятими на їх основі актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства охорони здоров`я.
Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» у статті 18 визначає, що медична допомога надається безоплатно за рахунок бюджетних коштів у закладах охорони здоров`я та фізичними особами - підприємцями, які зареєстровані та одержали в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення.
Вимоги до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, порядок укладання таких договорів та типова форма договору затверджуються КМУ.
Відповідно до статей 2, 7 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» НЗСУ (Уповноважений орган) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, функціями якого є, зокрема: укладення, зміна та припинення договорів про медичне обслуговування населення; здійснення заходів, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходів з перевірки дотримання надавачами медичних послуг умов договорів про медичне обслуговування населення та про реімбурсацію, шляхом здійснення моніторингу у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 статті 8 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» встановлено, що договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладається між закладом охорони здоров`я, реабілітаційним закладом незалежно від форми власності чи фізичною особою - підприємцем, яка у встановленому законом порядку одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та/або має право на надання реабілітаційної допомоги згідно із законодавством та Уповноваженим органом.
Порядок укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затверджений постановою КМУ від 25.04.2018 №410, визначає механізм укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (далі - договір) з НСЗУ відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (п. 1).
Дія цього Порядку поширюється на укладення, зміну та припинення договору між НСЗУ та закладами охорони здоров`я незалежно від форми власності або фізичними особами-підприємцями, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (далі - суб`єкти господарювання) (п. 2).
Пунктом 10 Постанови № 410 (тут і наділ у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення договору), передбачено, що НСЗУ розміщує на офіційному веб-сайті оголошення, в якому зазначаються:
1) умови закупівлі за договором та специфікації і у разі потреби адреса, за якою повинні надаватися медичні послуги;
2) інформація, що повинна бути зазначена у заяві про укладення договору (далі - заява) та внесена до системи, перелік та форма документів, які повинні бути додані до заяви, зокрема ті, що передбачені пунктом 14 цього Порядку (далі - пропозиція);
3) строк і спосіб подання пропозицій та строк їх розгляду НСЗУ;
4) залучення інших суб`єктів господарювання до надання частини медичних послуг за договором.
До оголошення додається проект додатка до договору щодо спеціальних умов надання відповідних видів медичних послуг або груп (пакетів) медичних послуг.
Відповідно до п. 11 Постанови № 410 суб`єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ на визначених в оголошенні умовах, до подання пропозиції повинен забезпечити внесення до системи актуальної інформації про:
1) суб`єкта господарювання, місця надання ним медичних послуг та медичне обладнання, зазначене в оголошенні;
2) суб`єктів господарювання, які будуть залучені до виконання договору;
3) уповноважених осіб та медичних працівників, які будуть залучені до укладення або виконання договору.
Згідно з п. 13 Постанови № 410 суб`єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ на визначених в оголошенні умовах, подає до НСЗУ пропозицію та інформацію, визначену в пункті 11 цього Порядку (з урахуванням її оновлення відповідно до пункту 12 цього Порядку).
У відповідності до п. 19 Постанови № 410 (у редакції від 23.03.2021, чинній на момент подання пропозицій Комунальним підприємством та укладення Договору), НСЗУ протягом строку розгляду пропозицій, визначеного в оголошенні:
- розглядає подані пропозиції, зокрема додані до заяви документи та інформацію в системі, щодо відповідності умовам, зазначеним в оголошенні;
- проводить у разі потреби переговори із суб`єктами господарювання, які подали пропозиції, що відповідають умовам, зазначеним в оголошенні, для забезпечення універсального доступу населення до медичних послуг за програмою медичних гарантій;
- у разі відсутності встановленого у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій надсилає суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні, повідомлення про намір укласти з ним договір;
- після встановлення у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій формує проект договору з додатками щодо спеціальних умов надання, специфікації та умов закупівлі відповідних видів медичних послуг та у разі потреби іншими додатками, накладає електронний підпис та електронну печатку і надсилає проект договору суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні.
Підписаний уповноваженою особою НСЗУ проект договору є пропозицією укласти договір (оферта) із строком дії десять календарних днів з дати його підписання уповноваженою особою НСЗУ. Якщо суб`єкт господарювання не підписав в системі договору протягом встановленого строку такий договір втрачає свою силу.
Згідно з п. 20 Постанови № 410 у разі невідповідності умовам, зазначеним в оголошенні, або наявності в пропозиції недостовірної чи неповної інформації НСЗУ протягом трьох робочих днів від дати встановлення такої невідповідності або виявлення недостовірної чи неповної інформації надсилає відповідному суб`єкту господарювання повідомлення про необхідність виправлення помилки або подання необхідної інформації та документів (далі - повідомлення про виправлення помилок). Суб`єкт господарювання повинен усунути недоліки та подати необхідну інформацію і документи до граничного строку подання пропозицій, визначеного в оголошенні. Якщо повідомлення про виправлення помилок надіслано після граничної дати подання пропозицій, суб`єкт господарювання має право подати оновлену пропозицію протягом двох робочих днів з дня надіслання НСЗУ повідомлення про виправлення помилок.
Пропозиції з виправленими помилками та будь-яка додаткова інформація чи документи, подані після закінчення зазначеного в цьому пункті строку, не розглядаються.
НСЗУ укладає з відповідним суб`єктами господарювання договори на медичне обслуговування населення з урахуванням норм чинного законодавства, зокрема і Порядку №410.
При цьому суб`єкт господарювання, який бажає укласти договір з Національною службою здоров`я України на визначених в оголошенні умовах, повинен забезпечити внесення до системи, надати актуальну інформацію, про яку зазначено в оголошенні, тобто це є його безпосереднім обов`язком. Перевірку цієї інформації здійснює НСЗУ.
Згідно з пунктом 4 типової форми договору про медичне обслуговування населення, затвердженої Постановою №410, медичні послуги - це послуги з медичного обслуговування населення (послуги з охорони здоров`я), що включені до програми державних гарантій медичного обслуговування населення (далі - програма медичних гарантій), які надавач зобов`язується надавати згідно з цим договором, перелік та обсяг яких визначений у додатках до цього договору.
З матеріалів справи вбачається, що у квітні 2021 року НСЗУ у відповідності до вимог Постанови № 410 розмістило на електронному майданчику SmartTender.biz оголошення про проведення закупівлі № 9291675, яке містило вимоги, а також документи, які необхідно подати для прийняття в ньому участі.
КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» з метою укладення договору з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, було виконано вимоги НСЗУ, передбачені закупівлею № 9291675 (які були розміщені на електронному майданчику SmartTender.biz).
Так, під час подання пропозиції Комунальним підприємством були долучені документи, що передбачені умовами закупівлі № 9291675, у т.ч. ліцензія Державної інспекції ядерного регулювання України на право провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання.
21.04.2021 на електронну адресу kardiosumy@ukr.net Комунального підприємства, в електронному майданчику SmartTender.biz від організатора НСЗУ надійшло повідомлення щодо закупівлі № 9291675 « 6 Медична допомога при гострому інфаркті міокарда», що подана пропозиція відповідає умовам оголошення про укладення договорів про медичне обслуговування населення за напрямом «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда».
Таким чином, НСЗУ було перевірено документи, які надані КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр», та встановлено їх відповідність заявленим вимогам закупівлі № 9291675.
Відповідно до п.п. 4 п. 19 Постанови № 410 після встановлення у кошторисі відповідного бюджетного призначення на програму медичних гарантій НСЗУ формує проект договору з додатками щодо спеціальних умов надання, специфікації та умов закупівлі відповідних видів медичних послуг та у разі потреби іншими додатками, накладає електронний підпис та електронну печатку і надсилає проект договору суб`єкту господарювання, який подав пропозицію, що відповідає умовам, зазначеним в оголошенні.
На виконання вищевказаного рішення комісії НСЗУ про відповідність КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» вимогам закупівлі №9291675 « 6 Медична допомога при гострому інфаркті міокарда», між НСЗУ та комунальним підприємством було укладено договір № 2884-Е421-Р000 14.05.2021 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, а також додатки № 1, 4, 6, 9, 23 до нього.
Статтею 901 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до статті 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. У разі неможливості виконати договір про надання послуг, що виникла не з вини виконавця, замовник зобов`язаний виплатити виконавцеві розумну плату. Якщо неможливість виконати договір виникла з вини замовника, він зобов`язаний виплатити виконавцеві плату в повному обсязі, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України).
Судом також встановлено, що 10.11.2021 договір було викладено в новій редакції № 2884-Е421-Р000/002.
Предмет договору (в редакції від 10.11.2021) не змінився, та визначений в п.8-15 договору.
Однак, розділ "відповідальність сторін" договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 було доповнено новим пунктом п. 43 наступного змісту:
"43. У разі виявлення за результатами моніторингу порушень умов цього договору надавачем або його підрядниками:
1) замовник здійснює перерахунок сплачених коштів за цим договором за медичні послуги, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг та зупиняє оплату за відповідним пакетом медичних послуг до моменту усунення виявлених порушень та у разі неповернення сплачених коштів надавачем зменшує суму оплати за звітом про медичні послуги в поточному звітному періоді або наступних періодах (у разі неможливості зменшення в поточному) - у випадку виявлення таких порушень: відсутність ліцензій, передбачених законодавством."
Щодо посилання НСЗУ в первісному позові на положення пункту 43 Договору редакції № 2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021, як на підставу для задоволення первісного позову, та відмови від оплати наданих Комунальним підприємством в період 01.11.2021 по 31.12.2021 медичних послуг на користь третіх осіб (пацієнтів), слід звернути увагу на те, що умови договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 не передбачають їх поширення на правовідносини, які існували між сторонами договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021, яка діяла в період з 01.04.2021 по 30.06.2021 (не містить ретроактивну дату).
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1101 (далі - Постанова) № 1101 - НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань: здійснює заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 "Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій", а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами.
З аналізу укладеного між НСЗУ та Комунальним підприємством договору вбачається, що його умови за змістом і нумерацією повністю відповідають умовам Типового договору.
Відповідно до абзацу другого пункту 20-1 Типового договору (та аналогічних положень п. 20-1 договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021), з метою спостереження за організацією надання медичних послуг за договором або підготовки з надавачем спільного плану заходів з удосконалення медичного обслуговування за договором замовник має право проводити моніторинг дотримання надавачем умов договору в разі:
- отримання інформації про несвоєчасне внесення або внесення неповної чи недостовірної інформації за договором до системи;
- отримання інформації про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору;
- отримання від пацієнтів скарг (на надавача або його підрядників);
- неподання або подання не в повному обсязі надавачем документів та пояснень, що стосуються надання медичних послуг за договором.
Згідно з висновком від 25.10.2021 № 6-16/294-21 за результатами моніторингу, який проводився шляхом запиту інформації та аналізу інформації, щодо договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 2884-Е421-Р000, укладеного між НСЗУ та Комунальним підприємством (далі - висновок), підставою проведення моніторингу є: інформація про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору, отримана шляхом співставлення умов закупівель та державних реєстрів; предмет моніторингу - наявність ліцензій на право провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю кардіологія, анестезіологія, інтервенційна кардіологія та/або хірургія серця і магістральних судин; провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів; провадження діяльності з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
Період в межах строку дії договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, який підлягав моніторингу: з 01.04.2021 по 30.06.2021 включно.
За результатами моніторингу, зокрема, було встановлено порушення вимог пункту 3 Інших вимог закупівлі, що викладені в додатку № 6 до договору, а саме відсутність ліцензії на право провадження діяльності з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
При цьому, як правильно встановлено судом першої інстанції, умови підпунктів 3, 4 пункту 16 договору (в редакції від 14.05.2021) Типового договору, чинного на період моніторингу, не передбачали таких підстав для проведення моніторингу, які вказані у висновку.
Так, відповідно до підпунктів 3, 4 пункту 16 договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021, - замовник має проводити моніторинг виконання умов договору, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором, та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги; за результатами моніторингу складати висновок, до якого в разі виявлення порушень додається довідка із зазначенням відповідних пунктів договору.
Абзац другий п. 20-1 Типового договору та п. 20-1 договору в редакції № 2884-Е421-Р000 від 14.05.2021 встановлювали, з метою спостереження за організацією надання медичних послуг за договором або підготовки з надавачем спільного плану заходів з удосконалення медичного обслуговування за договором замовник має право проводити моніторинг дотримання надавачем умов договору в разі: отримання інформації про несвоєчасне внесення або внесення неповної чи недостовірної інформації за договором до системи; отримання інформації про можливі порушення надавачем або його підрядниками умов договору; отримання від пацієнтів скарг (на надавача або його підрядників); неподання або подання не в повному обсязі надавачем документів та пояснень, що стосуються надання медичних послуг за договором.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що умови підпунктів 3, 4 пункту 16, абзац другий п. 20-1 договору в редакції № 2884-Е421-Р000 в 14.05.2021 та Типового договору, чинного на період моніторингу, не передбачали таких підстав для проведення моніторингу, які вказані у зазначеному вище висновку, а так само застосування наслідків, вказаних в п. 43 договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021.
Позивач мав проводити моніторинг з підстав та у порядку, встановленому укладеним договором у відповідній редакції або Типовим договором.
Слід також врахувати, що відповідно до п. п. 14 п. 4. Положення Про Державну інспекцію ядерного регулювання України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 363, органом ліцензування на право використання джерел іонізуючого випромінювання є Державна інспекція з ядерного регулювання України (Держатомрегулювання).
Відповідно до статті 15 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері ядерної енергії» нагляд за дотриманням умов ліцензії здійснює орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки шляхом проведення оцінки рівня ядерної та радіаційної безпеки, стану фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання за результатами аналізу звітної документації, що подається ліцензіатом, а також шляхом проведення інспекційних перевірок ліцензіата.
Порядок проведення інспекційних перевірок ліцензіата та їх періодичність визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Відповідно до абзацу сьомого частини 1 статті 5 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері ядерної енергії» основними принципами дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є: неприпустимість втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об`єднань у вирішення питань, що належать до повноважень органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, крім передбачених законом випадків.
Аналогічні положення містяться в частині 4 статті 6 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», а саме, що рішенням органу ліцензування на його територіальні підрозділи можуть бути покладені обов`язки з виконання повноважень органу ліцензування щодо проведення перевірок додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов та складання актів за результатом їх проведення.
Забороняється делегувати повноваження органу ліцензування будь-яким органам, організаціям, суб`єктам господарювання чи особам (у тому числі утвореним органом ліцензування чи які перебувають у сфері управління або підпорядкуванні органу ліцензування).
Згідно з п. 3.18 Вимог та умов безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності з виробництва джерел іонізуючого випромінювання, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання від 13.08.2015 № 148 (на який у Висновку посилається НЗСУ) контроль за виконанням ліцензіатом норм, правил і стандартів з радіаційної безпеки, умов та правил здійснення ліцензованої діяльності, а також зазначених у ліцензії умов здійснює Держатомрегулювання або його територіальні органи.
Таким чином, встановлювати порушення підприємством вимог правил безпеки або ліцензійних умов, у відповідності до вищевказаних вимог чинного законодавства має право здійснювати Держатомрегулювання шляхом проведення відповідної перевірки та складання акту за результатом її проведення.
З огляду на вищезазначене, первісний позов є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Щодо зустрічних вимог КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр», колегія суддів зазначає наступне.
Як вказувалось вище, 14.05.2021 між НСЗУ та Комунальним підприємством, за результатом проведеної закупівлі № 9291675 було укладено договір.
Предмет договору (в редакції від 14.05.2021), визначений в п. 8-15 договору.
Відповідно до умов п. 8 договору (в редакції від 14.05.2021) надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Згідно до п. 9 договору (в редакції від 14.05.2021) медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначенні в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору.
Умовами пунктів 13-15 договору (в редакції від 14.05.2021) передбачено, наступне:
- цей договір є договором на користь третіх осіб - пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавачем.
- пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з первинною медичною допомогою, згідно з договором з моменту подання надавачеві в установленому законодавством порядку декларації.
- пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з іншими видами медичної допомоги, крім первинної медичної допомоги, згідно з договором з моменту звернення до надавача за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, встановленому МОЗ, або без такого направлення, якщо згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається.
Права і обов`язки сторін договору (в редакції від 14.05.2021), встановлені пунктами 16-20 договору.
Так, зокрема підпункти 1-4 пункту 16 договору (в редакції від 14.05.2021), визначають наступні права Замовника (НСЗУ):
- вимагати від надавача належного, своєчасного та у повному обсязі виконання своїх зобов`язань згідно з цим договором;
- перевіряти відповідність надавача вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі, у тому числі щодо доступності медичних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до законодавства;
- проводити моніторинг виконання умов договору, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать про надання послуг згідно з цим договором, та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги;
- за результатами моніторингу складати висновок, до якого в разі виявлення порушень додається довідка із зазначенням відповідних пунктів договору.
За умовами Договору Надавач (Комунальне підприємство) зобов`язаний вести облік та звітність, порядок складання якої передбачено в пунктах 21-24-1 Договору, згідно п. 21-23 якого:
21. Надавач зобов`язаний скласти звіт про медичні послуги за формою, наданою замовником, в якому зазначаються назва звіту, дата його складення, найменування надавача, посади відповідальних осіб надавача та замовника із зазначенням їх прізвища, імені та по батькові, а також перелік та обсяг надання медичних послуг, які підлягають оплаті за звітний період. Звіт про медичні послуги є первинним документом. Звіт про медичні послуги формується на підставі інформації, що міститься в системі, медичної документації та інших документів, що підтверджують факт надання пацієнтам медичної допомоги відповідно до законодавства.
21-1. Включенню до звіту та оплаті за договором підлягають медичні послуги з урахуванням таких умов:
- медичні послуги надані пацієнту за направленням, запис про яке є в системі, крім випадків, коли згідно із законодавством направлення не вимагається;
- медичні послуги надані в обсязі не меншому, ніж передбачено в специфікації;
- до системи включено необхідну медичну документацію в порядку, передбаченому законодавством та специфікацією.
22. Надавач зобов`язаний подати замовнику звіт про медичні послуги у строки, встановлені у додатках до цього договору.
23. У разі виявлення невідповідностей між даними звіту про медичні послуги та інформацією, що міститься в системі, даними фінансової чи статистичної звітності, медичної документації замовник має право подати надавачеві заперечення до звіту про медичні послуги протягом десяти календарних днів з дати його надходження. Надавач зобов`язаний розглянути заперечення та подати уточнений звіт про медичні послуги з усунутими невідповідностями протягом трьох календарних днів з дати їх надіслання замовником.
Відповідно до п. 4 додатків № 4, 6, 9, 23 до договору (в редакції від 14.05.2021) звітним періодом згідно з додатком до договору є календарний місяць.
У звіті про медичні послуги зазначаються усі послуги за договором, про надання яких станом на 23 годину 59 хвилин останнього дня звітного періоду внесено інформацію до електронної системи охорони здоров`я (далі - система).
Медичні послуги, надані протягом грудня після дати формування звіту за грудень, включаються до звіту про медичні послуги, надані протягом наступного бюджетного періоду відповідно до умов договору.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період.
У разі здійснення авансового платежу надавач подає звіт про медичні послуги у строки, встановлені цим пунктом, але не пізніше ніж за два робочих дні до граничного строку для подання замовником підтвердних документів органам Казначейства відповідно до законодавства.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період, крім сплаченої попередньої оплати за такі послуги. У разі здійснення авансового платежу у рахунку також зазначається сума авансу на наступний звітний період.
Умови, порядок та строки оплати медичних послуг, а також ціна договору (в редакції від 14.05.2021) визначені в пунктах 23-30 договору.
Так, пунктами 25, 26 договору (в редакції від 14.05.2021) передбачений наступний порядок оплати наданих медичних послуг:
25. Замовник зобов`язується оплачувати медичні послуги, включені до звіту про медичні послуги, щодо якого замовник не подав заперечення відповідно до пункту 23 договору, згідно з тарифом із застосуванням відповідних коригувальних коефіцієнтів, затверджених у порядку, визначеному законодавством, інформацію про надання яких надавач належним чином вніс до системи, в межах загальної орієнтовної ціни договору з урахуванням граничної суми оплати у відповідному звітному періоді, якщо така гранична сума зазначена у додатках до договору.
26. Оплата медичних послуг згідно з договором здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог пункту 23 договору. У разі здійснення попередньої оплати медичних послуг за договором відповідно до законодавства підставою для оплати є рахунок надавача. Обов`язок з оплати за договором є виконаним у належний строк з моменту подання замовником відповідного платіжного доручення органам Казначейства.
Вище також встановлено, що 19.08.2021 договір було викладено в новій редакції № 2884-Е421-Р000/001, при цьому предмет договору (в редакції від 19.08.2021) не змінився, та визначений в п.8-15 договору.
Договір в редакції № 2884-Е421-Р000/001 від 19.08.2021 не містить умов щодо поширення викладених у ньому положень на правовідносини, які існували період з 01.04.2021 по 30.06.2021.
10.11.2021 договір було викладеного в новій редакції № 2884-Е421-Р000/002.
Предмет договору (в редакції від 10.11.2021) не змінився, та визначений в п.8-15 договору.
Однак, Розділ "відповідальність сторін" договору в редакції №2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021 було доповнено новим пунктом п. 43 наступного змісту:
43. У разі виявлення за результатами моніторингу порушень умов цього договору надавачем або його підрядниками:
1) замовник здійснює перерахунок сплачених коштів за цим договором за медичні послуги, надані з порушеннями, за всі періоди надання таких медичних послуг та зупиняє оплату за відповідним пакетом медичних послуг до моменту усунення виявлених порушень та у разі неповернення сплачених коштів надавачем зменшує суму оплати за звітом про медичні послуги в поточному звітному періоді або наступних періодах (у разі неможливості зменшення в поточному) - у випадку виявлення таких порушень: відсутність ліцензій, передбачених законодавством.
При цьому, як зазначено судом вище, умови договору в редакції № 2884-Е421-Р000/002 від 10.11.2021, не передбачали їх поширення (зокрема, пунктом п. 43) на відносини сторін, які існували в період з 01.04.2021 по 30.06.2021.
23.12.2021 між сторонами було досягнуто згоди про укладення договору №2884-Е421-Р000/03 про внесення змін до договору №2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
Відповідно до пунктів 2, 3 договору в редакції №2884-Е421-Р000/03 від 23.12.2021 сторони погодили внести зміни до пунктів 1.1 та 2 наступних додатків до договору №2884-Е421-Р000, а саме визначити заплановану вартість медичних послуг, які надаються згідно з такими додатками:
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №9 становить: 2800190.85 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 2800190.85 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №4 становить: 5735537.31 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 5201637.12 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №23 становить: 1969350.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 1969350.00 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №24 становить: 1350336.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 1350336.00 гривень;
- запланована вартість медичних послуг, які надаються згідно з додатком №6 становить: 4414484.00 гривень, у тому числі у вигляді глобальної ставки 0.00 гривень.
Сторони також погодили викласти пункт 4 додатків «Спеціальні умови надання інших медичних послуг» до договору №2884-Е421-Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій у такій редакції:
« 4. Звітним періодом згідно з цим додатком до договору є календарний місяць.
Надавач подає звіт про медичні послуги до 10 числа наступного звітного періоду.
У звіті про медичні послуги зазначаються усі послуги за договором, про надання яких станом на 23 годину 59 хвилин останнього дня звітного періоду внесено інформацію до електронної системи охорони здоров`я (далі - система).
Медичні послуги, надані протягом частини грудня, включаються до звіту про медичні послуги, який подається протягом грудня. Медичні послуги, надані після подання звіту у грудні, включаються до звіту про медичні послуги, який подається у січні наступного календарного року.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітній період.
У разі здійснення авансового платежу надавач подає звіт про медичні послуги у строки, встановлені цим пунктом, але не пізніше ніж за два робочих дні до граничного строку для подання замовником підтвердних документів органам Казначейства відповідно до законодавства.
Разом із звітом про медичні послуги надавач подає рахунок, в якому зазначається сума до сплати за звітний період, крім сплаченої попередньої оплати за такі послуги. У разі здійснення авансового платежу у рахунку також зазначається сума авансу на наступний звітний період.»
В період дії договору (з наступними редакціями і змінами) сторони виконали свої взаємні зобов`язання щодо надання та оплати медичних послуг викладених в додатках № 9, 23, 24 до договору.
Спір між сторонами за зустрічним позовом виник з підстав неналежного, на думку надавача, виконання та оплати замовником (НСЗУ) медичних послуг викладених в додатках № 4, 6 до договору.
Як встановлено судом, загальна вартість медичних послуг період з 09.04.2021 по 31.12.2021 відповідно до договору в редакції №2884-Е421-Р000/03 від 23.12.2021 становить:
- згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» - 4414484,00 гривень,
- згідно додатку № 4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» - 1242806,00 грн.
Крім того, у період дії договору (з наступними редакціями та доповненнями) було надано:
- медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» на суму 4 346 924,00 грн, які НСЗУ оплачені частково - в розмірі 3 104 118,00 грн,
- медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку №4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій», які також були оплачені не в повному обсязі.
Станом на дату подання зустрічного позову, заборгованість НСЗУ за період з 01.11.2021 по 31.12.2021 становить: медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) осіб згідно додатку № 6 «Медична допомога при гострому інфаркті міокарда» в сумі 1 242 806,00 грн.; медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) згідно додатку № 4 «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» в сумі 148 824,95 грн.
Отже, як вбачається з матеріалів справи, в період з 01.11.2021 по 31.12.2021 КНП СОР «Сумський обласний клінічний кардіологічний центр» на виконання Договору подало звітність, яка була перевірена НСЗУ, проте в порушення умов Договору надані медичні послуги на користь третіх осіб (пацієнтів) не була прийнята, та оплачена, у зв`язку чим зустрічний позов є обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному та повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
При цьому судом враховано, що Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення ЄСПЛ у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, пункт 29; рішення ЄСПЛ у справі «Серявін проти України» від 10 травня 2011 року, пункт 58).
Враховуючи вищевикладене, апеляційний господарський суд погоджується із висновками місцевого суду як законними, обґрунтованими обставинами й матеріалами справи, детальний аналіз яких, як і нормативне обґрунтування прийнятого судового рішення наведено місцевим судом, підстав для скасування його не знаходить. Доводи апелянта по суті його скарги в межах заявлених вимог, як безпідставні й необґрунтовані не заслуговують на увагу, оскільки не підтверджуються жодними доказами по справі й не спростовують викладених в судовому рішенні висновків.
У даній справі сторонам було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин згідно з нормами матеріального та процесуального права.
Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія приходить до висновку, що рішення Господарського суду Сумської області від 05.11.2024 у справі №920/1501/23 обґрунтоване, відповідає обставинам справи і чинному законодавству, а отже, підстав для його скасування не вбачається, у зв`язку з чим апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника - Національну службу здоров`я України.
Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 129, 269, 270, 271, 273, пунктом 1 частини 1 статті 275, статтями 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України на рішення Господарського суду Сумської області від 05.11.2024 у справі №920/1501/23 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Сумської області від 05.11.2024 у справі №920/1501/23 залишити без змін.
Матеріали справи №920/1501/23 повернути до Господарського суду Сумської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у порядку, передбаченому статтями 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст складено: 11.02.2025.
Головуючий суддя А.І. Тищенко
Судді Ю.Б. Михальська
І.А. Іоннікова
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 13.02.2025 |
Номер документу | 125092380 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі надання послуг |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Тищенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні