ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
15.01.2025Справа № 910/13723/22 (910/12324/24)За позовом Виконавчого комітету Сенчанської сільської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ернерінг"
про визнання додаткових угод недійсними та стягнення безпідставно отриманих коштів
в межах справи № 910/13723/23
Суддя Івченко А.М.
Представники: не викликалися
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
07.10.2024 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Виконавчого комітету Сенчанської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ернерінг" про визнання додаткових угод недійсними та стягнення безпідставно отриманих коштів.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.10.2024 залишено позовну заяву без руху та надати строк у десять днів, з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху, для усунення недоліків, а саме, надати суду докази сплати судового збору у розмірі 11 360,93 грн.
01.11.2024 позивачем усунуто недоліки заяви.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання); роз`яснено учасникам справи, що відповідно до частини 7 статті 252 Господарського процесуального кодексу України клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву; запропоновано відповідачу у строк протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали про відкриття провадження надати суду: - відзив на позов, складений з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України, з викладенням мотивів повного або часткового відхилення вимог позивача з посиланням на чинне законодавство та докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення, якщо такі докази не надані позивачем; - докази направлення відзиву позивачу; запропоновано позивачу у строк протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позов надати суду відповідь на відзив на позов, а також докази направлення відповіді на відзив відповідачу; визначено відповідачу строк для подання заперечень на відповідь на відзив (якщо така буде подана) - протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив; попереджено відповідача, що у разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи (ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України). При цьому, якщо докази не можуть бути подані разом з відзивом з об`єктивних причин, відповідач повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу (ч. 3, 4 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України); зобов`язано сторін негайно повідомити суд у разі сплати (часткової) відповідачем заборгованості, яка є предметом даного спору.
Позивач та відповідач були повідомлені про відкриття провадження у справі відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Приписами статті 248 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що між Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради (далі - Споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ" (далі - Постачальник, ТОВ "ЕРНЕРІНГ") 09.02.2021 року укладено договір № 26 про постачання електричної енергії споживачу (далі - Договір), згідно з п. 2.1. якого Постачальник продає електричну енергію код ДК 021:2015-09310000-5- Електрична енергія споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
Загальна вартість цього Договору на момент його укладення становить 1 011 028,00 грн. з ПДВ (п. 5.1. Договору). Згідно п. 1 Додатку 2 «Комерційна пропозиція» ціна за спожиту електричну енергію за 1 кВт/год без урахування тарифів на її розподіл та передачу становить 2,01 грн. (а для точних розрахунків 2,00999602), в тому числі ПДВ 20%.
Загальний обсяг поставки - 503000 кВт.*год. (абзац 2 п. 3.4. Договору).
Договір набуває чинності з дати його підписання та дії до 31.12.2021 року, а в частині взятих на себе Сторонами зобов`язань - до їх повного виконання.
На виконання умов Договору за платіжними інструкціями:
- №№ 16, 36, 89, 95, 125 від 15.03.2021 на суму 63 488,44 грн. (в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 9477,83 грн.)
- №№ 25, 35, 38, 64, 68, 173, 176, 255 від 19.04.2021 на суму 72 989,35 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 9341,69 грн.)
- №№ 14, 31, 48, 50, 88, 91, 213, 223, 328 від 18.05.2021 на суму 99 343,50 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 12584,56 грн.)
- №№ 22, 43, 57, 58, 102, 108, 247, 283, 417 від 10.06.2021 на суму 78 819,91 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 9984,68 грн.)
- №№ 38, 55, 72, 74, 129, 133, 302, 357, 492 від 14.07.2021 на суму 66 849,92 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 8468,36 грн.)
- №№ 45, 63, 80, 81, 144, 152, 339, 397, 541 від 11.08.2021 на суму 51 817,12 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 6564,05 грн.)
- №№ 55, 73, 93, 94, 167, 177, 383, 463, 634 від 14.09.2021 на суму 58 496,35 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 6815,53 грн.)
- №№ 73, 84, 111, 112, 204, 210,.449, 523, 780 від 22.10.2021 на суму 99 944,68 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 10700,34 грн.)
- №№ 83, 106, 126, 128, 231, 236, 496, 575, 842 від 17.11.2021 на суму 128 132,26 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 13718,19 грн.)
- №№ 98, 131, 146, 150, 275, 282, 578, 631, 949 від 16.12.2021 на суму 166 146,47 грн (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 17787,36 грн.) Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради сплачено на користь ТОВ "ЕРНЕРІНГ" 886 028,00 грн. в тому числі ПДВ 147 671,31 грн. та 8 додаткових угод, з яких 4 (1, 2 7, 8) стосуються збільшення фактичної ціни з одночасним зменшенням обсягу постачання, зокрема;
1) додатковою угодою від 17 березня 2021 № 1 до договору у зв`язку з коливанням цін на електричну енергію збільшено ціну за одиницю товару на 9,99% з 01.03.2021 р. грн. та викладено п. 1 Додатку 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 1, а саме:
- ціна за спожиту електричну енергію за 1 кВт/год без урахування тарифів на її розподіл та передачу становить 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462), в тому числі ПДВ 20%.
2) додатковою угодою від 18 березня 2021 № 2 до договору у зв`язку з коливанням цін на електричну енергію збільшено ціну за одиницю товару на 9,99% з 05.03.2021 р. грн. та викладено п. 1 Додатку 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 2, а саме:
- ціна за спожиту електричну енергію за 1 кВт/год без урахування тарифів на її розподіл та передачу становить 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653), в тому числі ПДВ 20%.
3) додатковою угодою від 25 серпня 2021 № 7 до договору у зв`язку з коливанням цін на електричну енергію збільшено ціну за одиницю товару на 9,99% з 01.08.2021 р. грн. та викладено п. 1 Додатку 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 7, а саме:
- ціна за спожиту електричну енергію за 1 кВт/год без урахування тарифів на її розподіл та передачу становить 2,67 грн. (а для точних розрахунків 2,6745751347), в тому числі ПДВ 20%.
4) додатковою угодою від 17 вересня 2021 № 8 до договору у зв`язку з коливанням цін на електричну енергію збільшено ціну за одиницю товару на 9,99% з 01.09.2021 р. грн. та викладено п. 1 Додатку 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 8, а саме:
- ціна за спожиту електричну енергію за 1 кВт/год без урахування тарифів на її розподіл та передачу становить 2,94 грн. (а для точних розрахунків 2,94176519), в тому числі ПДВ 20%.
На виконання п. 3.8.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Північно-східного офісу Держаудитслужби на III квартал 2024 року з 09.07.2024 по 26.08.2024 проводилась ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності Виконавчого комітету Сенчанської сільської ради за період з 01.01.2021 по 30.06.2024.
Ревізією питання виконання договору № 26 про постачання електричної енергії споживачу від 09.02.2021 року встановлено наступне.
Щодо Додаткової угоди від 17.03.2021 № 1
Керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону № 922, п. З ст. 631, 651 Цивільного кодексу України та умов договору, Сторони домовились збільшити ціну за одиницю товару на 9,99% з 01.03.2021 та викласти п. 1 Додатку № 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 1 від 17.03.2021 (далі - Додаткова угода № 1).
Так, додатком № 2 «Комерційна пропозиція» у новій редакції, до Додаткової угоди № 1 до Договору № 26, визначено ціну за спожиту електричну енергію за 1 кВт*год без урахування тарифів на її розподіл та передачу у розмірі 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) в т. ч ПДВ 20 відсотків.
В ціновій довідці Харківської торгово-промислової палати (далі - Харківська ТПП) від 15.02.2021 № 3553/21 наведено інформацію щодо середньозваженої ціни купівлі- продажу електроенергії на майданчику ринку на добу наперед (далі - РДН) без урахування ПДВ та без урахування тарифу на передачу електричної енергії за 10 днів січня (01.01- 10.01) 2021 року та 10 днів лютого (01.02- 10.02)2021 року, що не підтверджує коливання середньоринкової ціни за одиницю товару в періоді початку дії договору та початку дії Додаткової угоди № 1, адже містить інформацію щодо ціни на РДН за 10 днів січня (01.01-10.01) 2021 року та 10 днів лютого (01.02-10.02)2021 року.
Виконавчим комітетом здійснено оплату електричної енергії, яку поставлено Д березні 2021 року, на підставі актів прийому-передачі від 19.04.2021 № ПЕЕ-0000556, виставлених Постачальником відповідно до умов Договору № 26 та додаткової угоди.
Так, обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,21 грн (а для точних розрахунків 2,21079462) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 1, вказаною в акті прийому-передачі від 19.04.2021 № ПЕЕ- 0000556 за березень 2021 року, становить 3 417 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 7 554,29 грн (з ПДВ).
За цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 6 868,16 гривень.
Таким чином, сума зайво сплачених коштів за даною додатковою угодою становить 686,13 гривень.
Щодо Додаткової угоди від 18.03.2021 22 2
Керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону № 922, п. З ст. 631, 651 Цивільного кодекс/ України та умов договору, Сторони домовились збільшити ціну за одиницю товару на 9,99% з 05.03.2021 та викласти п. 1 Додатку № 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 2 від 18.03.2021 (далі - Додаткова угода №2).
Так, додатком № 2 «Комерційна пропозиція» у новій редакції, до Додаткової угоди № 1 до Договору № 26, визначено ціну за спожиту електричну енергію за 1 кВт*год без урахування тарифів на її розподіл та передачу у розмірі 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) в т. ч ПДВ 20 відсотків.
В ціновій довідці Харківської ТПП від 25.02.2021 № 483/21 наведено інформацію щодо середньозваженої ціни купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок на добу наперед) без урахування ПДВ та без урахування тарифу на передачу електричної енергії за 20 днів січня (01.01-20.01) 2021 року та 20 днів лютого (01.02-20.02) 2021 року що не підтверджує коливання середньоринкової ціни за одиницю товару в періоді з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення діни за одиницю товару, адже містить інформацію щодо ціни на РДН за 20 днів січня (01.01 -20.01) 2021 року та 20 днів лютого (01.02-20.02) 2021 року.
Виконавчим комітетом здійснено оплату електричної енергії на підставі актів прийому-передачі виставлених Постачальником відповідно до умов Договору № 26 та додаткових угод, а саме:
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) за 1 кВт*год з ПДВ, встановленою Додатковою угодою № 2, вказаною в акті прийому-передачі від 19.04.2021 № ПЕЕ-0000556 за березень 2021 року, становить 23 068 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 56 093,37 грн (з ПДВ).
За цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 46 366,59 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Замовником у Постачальника за ціною 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 2, вказаною в акті прийому- передачі від 17.05.2021№ ПЕЕ-0000786 за квітень 2021 року, становить 35 679 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 86 758,94 грн (з ПДВ).
Разом з тим, за цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 71 714,65 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 2, вказаною в акті прийому-передачі від 09.06.2021 №ПЕЕ-0001019 за травень 2021 року, становить 28 308 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 68 835,23 грн (з ПДВ).
За цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 56 898,97 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 2, вказаною в акті прийому-передачі від 14.07.2021№ПЕЕ-0001279 за червень 2021 року, становить 24 009 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 58 381,56 грн. (з ПДВ).
За цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 48 257,99 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,43 грн. (а для точних розрахунків 2,431653) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 2, вказаною в акті прийому-передачі від 31.07.2021 № ПЕЕ-0001447 за липень 2021 року, становить 18 610 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 45 253,07 грн (з ПДВ).
За цінами, які встановлені договором № 26, за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 37 406,03 гривень.
Таким чином, сума зайво сплачених коштів за даною додатковою угодою становить 54 677,94 гривень.
Щодо Додаткової угоди від 25.08.2021 № 7
Керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону № 922, п. 3 ст. 631, 651 Цивільного кодексу України та умов договору. Сторони домовились збільшити ціну за одиницю товару на 9,99 % з 01.08.2021 та викласти п. 1 Додатку № 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 7 від 25.08.2021 (далі - Додаткова угода № 7).
Так, додатком № 2 «Комерційна пропозиція» у новій редакції, до Додаткової угоди № 1 до Договору № 26, визначено ціну за спожиту електричну енергію за 1 кВт*год без урахування тарифів на її розподіл та передачу у розмірі 2,67 грн. (а для точних розрахунків 2,6745751347) в т. ч ПДВ 20 відсотків.
ТОВ «ЕРНЕРІНГ» звернулося 02.08.2021 за вих. № 02080958 з пропозицією зміни ціни за одиницю товару у бік збільшення через коливання ціни електричної енергії на ринку та цінову довідку Харківської ТПП від 06.08.2021 № 1802- 1/21, у якій наведено інформацію щодо середньозваженої ціни купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок на добу наперед) без урахування ПДВ та без урахування тарифу на передачу електричної енергії станом на 01 липня 2021 року та .станом на 01 серпня 2021 року. Таким чином, цінова довідка Харківської ТПП від 06.08.2021 № 1802-1/21 підтверджує коливання ціни за одиницю такого товару як електроенергія на РДН у період з дати дії Додаткової угоди № 2 якої було внесені останні зміни щодо зміни ціни за одиницю товару у бік збільшення (05.03.2021) та до початку дії Додаткової угоди № 7 (01.08.2021).
Разом з тим, ціна, встановлена додатковою угодою від 25.08.2021 № 7 є неправомірною, оскільки остання укладена після додаткових угод від 17.03.2021 № 1 та від 18.03.2021 № 2, які, в свою чергу, укладені із порушенням норм пункту 2 частини 5 статті 41 Закону № 922. п. 13.12 та 13.13 Договору № 26, ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України та ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України.
Виконавчим комітетом здійснено оплату електричної енергії на підставі актів прийому-передачі виставлених Постачальником відповідно до умов Договору № 26 та додаткових угод, а саме:
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,67 грн. (а для точних розрахунків 2,6745751347), за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 7, вказаною в акті прийому-передачі від 10.09.2021 №ПЕЕ- 0001681 за серпень 2021 року, становить 19 323 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 51 680,82 грн (з ПДВ).
За правильною ціною, визначеною ревізією, від ціни договору № 26, (з умови відповідно коливання такого товару на ринку), а саме за 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) з ПДВ за 1 кВт*год за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 42 719,18 гривень.
Таким чином, сума зайво сплачених коштів за даною додатковою угодою - становить 8 961,64 гривень.
Щодо Додаткової угоди від 17. 09.2021 № 8
Керуючись п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону № 922, п. З ст. 631, 651 Цивільного кодексу України та умов договору, Сторони домовились збільшити ціну за одиницю товару на 9,99% з 01.09.2021 та викласти п. 1 Додатку № 2 «Комерційна пропозиція» в редакції Додаткової угоди № 8 від 17.09.2021 (далі - Додаткова угода № 8).
Так, додатком № 2 «Комерційна пропозиція» у новій редакції, до Додаткової угоди № 1 до Договору № 26, визначено ціну за спожиту електричну енергію за 1 кВт*год без урахування тарифів на її розподіл та передачу у розмірі 2,94 грн. (а для точних розрахунків 2,94176519) в т. ч ПДВ 20 відсотків.
ТОВ «ЕРНЕРІНГ» звернулося 02.09.2021 за вих. № 300 з пропозицією зміни ціни за одиницю товару у бік збільшення через коливання ціни електричної енергії на ринку т цінову довідку Харківської ТПП від 01.09.2021 № 2072- 1/21, у якій наведено інформацію щодо середньозваженої ціни купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок на добу наперед) без урахування ПДВ та без урахування тарифу на передачу електричної енергії станом на 01 серпня 2021 року та станом на 10 серпня 2021 року. Таким чином, цінова довідка Харківської ТПП від 01.09.2021 № 2072-1/21 підтверджує коливання ціни за одиницю такого товару як електроенергія на РДН у період з дати дії Додаткової угоди № 7 якої було внесені останні зміни щодо зміни ціни за одиницю товару у бік збільшення (01.08.2021) та до початку дії Додаткової угоди № 8 (01.09.2021).
Разом з тим, ціна, встановлена додатковою угодою від 17.09.2021 № 8 є неправомірною, оскільки остання укладена після додаткових угод від 17.03.2021 № 1, від 18.03.2021 № 2 та від 25.08.2021 № 7, які в свою чергу укладені із порушенням норм пункту 2 частини 5 статті 41 Закону № 922, п. 13.12 та 13.13 Договору № 26, ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України та ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України.
Виконавчим комітетом здійснено оплату електричної енергії, яку поставлено в вересні-грудні 2021 року, на підставі актів прийому-передачі виставлених Постачальником відповідно до умов Договору № 26 та додаткових угод, а саме:
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,94 грн. (а для точних розрахунків 2,94176519) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 8, вказаною в акті прийому-передачі від 21.10.2021 №ПЕЕ-0001982 за вересень 2021 року, становить 30 337 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 89 244,34 грн. (з ПДВ).
За правильною ціною, визначеною ревізією від ціни договору № 26 (за умови відповідно коливання такого товару на ринку), а саме за 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) з ПДВ за 1 кВт*год за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 67 068,88 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,94 грн. (а для точних розрахунків 2,94176519) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 8, вказаною в акті прийому-передачі від 16.11.2021 №ПЕЕ-0002219 за жовтень 2021 року, становить 38 893 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 114 414,07 грн. (з ПДВ).
Таким чином, за правильною ціною, визначеною ревізією від ціни договору № 26 (за умови відповідно коливання такого товару на ринку), а саме за 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) з ПДВ за 1 кВт*год за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 85 984,44 гривень.
Обсяг електричної енергії, придбаної Споживачем у Постачальника за ціною 2,94 грн (а для точних розрахунків 2,94176519) за 1 кВт*год з ПДВ встановленою Додатковою угодою № 8, вказаною в акті прийому-передачі від 15.12.2021 № ПЕЕ-0002381 за листопад 2021 ррку, становить 50 432 кВт*год, за який сплачено Виконавчим комітетом грошові кошти в сумі 148 359,11 грн (з ПДВ).
За правильною ціною, визначеною ревізією від ціни договору № 26 (за умови відповідно коливання такого товару на ринку), а саме за 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) за 1 кВт*год з ПДВ за вказаний обсяг електричної енергії Споживачу потрібно було б сплатити 111 494,79 гривень.
Таким чином, сума зайво сплачених коштів за даною додатковою угодою становить 87 469,41 гривень.
Отже, безпідставно отримані кошти на загальну суму 151 795,12 грн.
Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII в редакції закону чинного на момент укладання договору та внесення спірних змін в договір, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
В іншому випадку не досягається мета Закону №922-УІІІ, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.
Такі правові висновки наведені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 січня 2024 року у справі №922/2321/22.
Натомість, Додатковими угодами №№ 1, 2, 7, 8 до договору № 26 здійснено збільшення ціни за одиницю товару, встановлену за результатами закупівлі, з 2,00999602 грн до 2,94176519 грн за 1 кВт/год, тобто фактично вартість 1 кВт/год (одиниця товару) збільшилася на 0,93176917 грн або на 46,36%, тому укладення вищевказаних додаткових." угод на підвищення ціни за вказаних обставин суперечить п.2 ч.5 ст.41 Закону № 922.
Метою Закону України «Про публічні закупівлі» є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. До основних принципів публічних закупівель віднесено, зокрема, їх максимальна економія та ефективність.
Бюджетним кодексом України визначаються правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства.
Згідно п. 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України має бути дотримано принцип ефективності та результативності при складанні та виконанні бюджетів, де усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основ' національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом: - забезпечення якісного надання послуг, гарантованих державою, при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.
За п. 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
За частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягай згоди з усіх істотних умов договору. Істотним; умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотнї або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Згідно з частинами 1, 2 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише в випадках і на умовах, установлених договором або законом.
За приписами статті 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентов;') енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язуєте: оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.
Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначені Законом України "Про публічні закупівлі".
Цей Закон передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (частина 1 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі").
За пунктами 6, 11 та 22 статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі":
- договір про закупівлю це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;
- замовники це суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону;
- предмет закупівлі це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозицїї/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відповідно до частин 1 - 3 статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, які погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами в передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
За приписами частини 4 статті 41 вказаного Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції діючій на момент укладення Договору) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозицїї/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до п. 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній на момент укладення Договору) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
В абзаці 2 частини 3 статті 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Таким чином, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, за якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно в випадках, визначених частиною 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема, за п. 2 - у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни електричної енергії на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього.
Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки п. 2 частини 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов договору в разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.
Виходячи із викладеного, внесення змін до договору в частині його ціни за одиницю товару є правомірним лише в випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди (або отримання пропозиції про її укладення) щодо внесення змін.
Перемога в тендері (закупівля за державні кошти) та укладення договору за однією ціною та її подальше підвищення шляхом укладення "каскадних" додаткових угод є нечесною і недобросовісною діловою практикою з боку постачальника. Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 5 Закону України "Про публічні закупівлі".
Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (стаття 13 ЦК України).
Будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.
Таким чином, беручи участь у процедурі публічних закупівель, Товариства самостійно визначаючи ціну на предмет закупівлі, з урахуванням власного економічного^ обґрунтування рентабельності підприємства і можливості виконати взяті зобов`язання упродовж дії договору, чітко усвідомлювало свою можливість поставки товару за заявленими цінами протягом дії договору, адже вчиненню таких дій повинні передувати організаційні дії щодо закупки товару. Саме по собі коливання цін на ринку - природна обставина ринкових відносин, яка повинна братися до уваги при укладенні договорів з урахуванням підприємницького ризику. Саме лише коливання цін не є безумовною підставою внесення змін до договору.
В силу особливостей функціонування ринків РДН та ВДР ціна купівлі-продажу електричної енергії є динамічною, тобто коливання ціни відбуваються постійно в залежності від попиту та пропозиції, часу доби та сезону, інших чинників, що не міг не знати та не враховувати відповідач, здійснюючи свою діяльність з купівлі електроенергії на майданчиках РДН та ВДР, та формуючи тендерну пропозицію щодо спірної закупівлі^-
Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар, за відсутності для цього визначених Законом України "Про публічні закупівлі" підстав, спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.
Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу.
Частиною 3 статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, так правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Позивач зазначає, під час ревізії було встановлено, що цінова довідка Харківської ТПП від 06.08.2021 № 1802-1/21 підтверджує коливання ціни за одиницю такого товару як електроенергія на РДН у період з дати дії Додаткової угоди № 2 якої було внесені останні зміни щодо зміни ціни за одиницю товару у бік збільшення (05.03.2021) та до початку дії Додаткової угоди № 7 (01.08.2021),- але ціна, встановлена додатковою угодою від 25.08.2021 № 7 є неправомірною, оскільки остання укладена після додаткових угод від 17.03.2021 № 1 та від 18.03.2021 № 2, які, в свою чергу, укладені із порушенням норм пункту 2 частини 5 статті 41 Закону № 922. п. 13.12 та 13.13 Договору № 26, ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України та ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України. Тому сторони мали законне право внести зміни в договір на підставі п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» на підставі вказаної вище довідки ТПП з дотриманням ліміту 10% від ціни договору, а саме на 9,99 %. Оскільки додаткові угоди №№ 1, 2 підлягають визнанню недійсними, то станом на момент укладання додаткової угоди № 7 діяла ціна електричної енергії без урахування тарифів на її розподіл та передачу - 2,01 грн. (а для точних розрахунків 2,00999602 грн за 1 кВт/год) в тому числі ПДВ 20% згідно договору № 26. Після зміни ціни та укладання додаткової угоди № 7 постачальник мав право постачати електричну енергію без урахування тарифів на її розподіл та за умови відповідно коливання такого товару на ринку, а саме за 2,21 грн. (а для точних розрахунків 2,21079462) з ПДВ за 1 кВт*год. В цій частині додаткова угода № 7 до договору відповідатиме вимогам законодавства, а щодо встановлення ціни на рівні 2,67 грн. (а для точних розрахунків 2,6745751347), за 1 кВт*год з ПДВ (різниця в ціні складає - 0,4637805147) підлягає визнанню недійсною.
Відповідно до вимог статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні в натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає в користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
За приписами частини 1 статті 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Відповідно до частини 1 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його в себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з п. 1 частини 3 статті 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Відповідно до умов Договору (пункт 3.4) та Комерційної пропозиції (додаток № 2) ТОВ «ЕРНЕРІНГ» повинно було поставити Виконавчому комітету Сенчанської сільської ради - 503000 кВт/год електричної енергії без урахування тарифів на її розподіл т?- передачу за ціною 2,01 грн. (а для точних розрахунків 2,00999602 грн за 1 кВт/год) в тому,- числі ПДВ 20%.
Як вбачається з підписаних сторонами актів прийому-передачі електричної енергії, за період з лютого по грудень 2021 року, обсяг постачання електричної енергії склав 298947 кВт/год. Виконавчий комітет Сенчанської сільської ради здійснив оплату поставленої в лютому-грудні 2021 року електричної енергії на суму 886028,00 грн, що підтверджується наданими платіжними дорученнями.
Натомість виходячи з ціни, обумовленої сторонами в Комерційній пропозиції до Договору, та ціни визначеною ревізією при підписанні додаткових угод, Виконавчий комітет Сенчанської сільської ради повинен був сплатити ТОВ «ЕРНЕРІНГ» за спожиту електричну енергію 734232,88 грн, (в тому в тому числі компенсація за оплату послуг з передачі електричної енергії в сумі 105442,59 грн.), а отже розмір надмірно сплачених коштів становить 151795,12 грн.
Відповідач не надав суду відзиву, а також доказів сплати заборгованості.
З огляду на викладені обставини, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню заявлені позовні вимоги.
Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Суд не може збирати докази, що стосуються предмету спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному зверненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
З огляду на викладені обставини та наведені норми суд дійшов висновку щодо обґрунтованості заявлених позивачем вимог, у зв`язку з чим вважає за доцільне позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Крім того, керуючись положеннями ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за доцільне стягнути з відповідача на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 14 388,93 грн.
Керуючись ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 73-74, 129, 234 Господарського процесуального кодексу України суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 17.03.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 26 від 09.02.2021 року, укладеного між Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ".
3. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 18.03.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 26 від 09.02.2021 року, укладеного між Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ".
4. Визнати недійсною додаткову угоду № 7 від 25.08.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 26 від 09.02.2021 року, укладеного між Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ" в частині зміни ціни електричної енергії без урахування тарифів на її розподіл та передачу на 2,67 грн. (а для точних розрахунків 2,6745751347), за 1 кВт*год з ПДВ.
5. Визнати недійсною додаткову угоду № 8 від 17.09.2021 до договору про постачання електричної енергії споживачу № 26 від 09.02.2021 року, укладеного між Виконавчим комітетом Сенчанської сільської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ".
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ" (03022, м. Київ, пров. Василя Жуковського, 15, код ЄДРПОУ 39726263) на користь Виконавчого комітету Сенчанської сільської ради (вул. Героїв України, 8, с. Сенча, Миргородський район, Полтавська область, 37254, одержувач ГУК у Полтавській області/тг с. Сенча/24060300, код ЄДРПОУ 37959255, р/р UА 208999980314080544000016646 (інші надходження) безпідставно набутих коштів в сумі 151 795,12 грн., сплачені в межах договору № 26 про постачання електричної енергії споживачу від 09.02.2021 року.
7. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕРНЕРІНГ" (03022, м. Київ, пров. Василя Жуковського, 15, код ЄДРПОУ 39726263) на користь Виконавчого комітету Сенчанської сільської ради (вул. Героїв України, 8, с. Сенча, Миргородський район, Полтавська область, 37254, код ЄДРПОУ 41830654, р/р UA 268201720344210009000022719 , КПК 0210150) понесені витрати на сплату судового збору в сумі 14 388,93 грн.
8. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
9. Копію рішення направити учасникам провадження у справі про банкрутство.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено: 12.02.2025
Суддя А.М.Івченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2025 |
Оприлюднено | 13.02.2025 |
Номер документу | 125093239 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Івченко А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні