Постанова
від 11.02.2025 по справі 707/1817/23
ЧЕРКАСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРКАСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження 22-ц/821/74/25Головуючий по 1 інстанціїСправа №707/1817/23 Категорія: 302070000 Романенко В. А. Доповідач в апеляційній інстанції Гончар Н. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 лютого 2025 рокум. Черкаси

Черкаський апеляційний суд у складі колегії суддів:

Гончар Н.І.,Сіренка Ю.В., Фетісової Т.Л.

секретар Івануса А.Д.

учасники справи:

позивач заступник керівника Черкаської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Черкаської міської ради, Будищенської сільської ради;

відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області;

особа, яка подала апеляційну скаргу представник ОСОБА_3 , ОСОБА_2 адвокат Шимановський Артем Володимирович;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу представника ОСОБА_3 та ОСОБА_2 адвоката Шимановського Артема Володимировича на рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 23 вересня 2024 року у справі за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Черкаської міської ради, Будищенської сільської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду шляхом скасування її державної реєстрації,

в с т а н о в и в:

12.06.2023 року прокурор звернувся із вказаним позовом до суду, в якому просить усунути перешкоди державі в особі територіальної громади с. Свидівок, Будищенської сільської ради у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, шляхом скасування державної реєстрації (запису) з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування вимог посилається на те, що на підставі рішення Черкаської міської ради від 04.10.2007 року № 4-63 у користування терміном на 49 років Черкаському обласному дочірньому підприємству ДАК «Хліб України» передано земельну ділянку загальною площею 0,1920 га під розміщення та експлуатацію центру відпочинку працівників підприємства, яка знаходилась в районі рибінспекції мікрорайону Дахнівського, що у м. Черкаси, по вул. Набережна, 35/9.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 08.12.2008 року затверджено мирову угоду від 14.11.2008 року між ДАК «Хліб України» та ПП «Танеко», відповідно до якої в рахунок погашення боргу ДАК «Хліб України» за актом приймання-передачі приватному підприємству «Танеко» передано незавершене будівництво тимчасового центру відпочинку працівників ДАК «Хліб України».

На підставі протоколу загальних зборів ПП «Танеко» від 17.02.2009 року № 5 було вирішено відчужити незавершене будівництво - будинок відпочинку (літера Г-2) в АДРЕСА_1 на користь ОСОБА_1 .

Рішенням Соснівського районного суду від 30.09.2009 року, яке набрало законної сили 13.10.2009 року позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Черкаської міської ради задоволено та визнано за ОСОБА_1 право власності на двоповерховий житловий будинок, що знаходиться в АДРЕСА_1 .

У подальшому, КП «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Черкаської міської ради від 09.07.2010 року № 5-868 ДАК «Хліб України» припинено право користування земельною ділянкою 0,1920 га, що розташована в районі рибінспекції мікрорайону Дахнівський, а договір оренди землі від 21.12.2007 року, укладений між Черкаською міською радою та ДАК «Хліб України» - розірвано за згодою сторін.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року, ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 .

Земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га було сформовано 29.07.2019 року та відомості до Національної кадастрової системи України внесено на підставі саме технічної документації, розробленої ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр».

Наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 06.08.2019 року № 2961-а житловому будинку (літера Г-2), розташованому в АДРЕСА_2 , та який належить ОСОБА_1 , надано окремий порядковий номерний вуличний знак 35/9г.

На підставі договору купівлі-продажу житлового будинку від 18.08.2019 року № 8163, укладеного між ОСОБА_1 , як продавцем, та ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як покупцями, речові права на будинок (літера Г-2) в АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 припинено.

На посвідчення відповідних речових прав на нерухоме майно будинок (літера Г-2) в АДРЕСА_1 на підставі рішення державного реєстратора в особі приватного нотаріуса Черкаського міського нотаріального округу Романій Н.В., за ОСОБА_2 зареєстровано право власності від 14.08.2021 року № 32817841 на частину будинку, а за ОСОБА_3 зареєстровано право власності від 14.08.2021 року № 32817842 на іншу частину будинку.

Вказує, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, яку сформовано 29.07.2019 року із внесенням відомостей до Національної кадастрової системи України, підлягає скасуванню, оскільки не відповідає вимогам Земельного та Водного кодексів України, законодавству, що регулює правовідносини у сфері державного земельного кадастру, зокрема в частині: розроблення землевпорядної документації без дозволу органу місцевого самоврядування (ч. ч. 6, 7 ст. 118 ЗК України, ст. 50 Закону України «Про землеустрій»), невідповідність виду землевпорядної документації обставинам її формування та державної реєстрації (ч. 5, ст. 79-1, ст. ст. 118, 123 ЗК України, ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр»), порушенням порядку зміни цільового призначення земель водного фонду, зайнятих прибережною захисною смугою Кременчуцького водосховища р. Дніпро (ч. ч. 1, 2 ст. 20 ЗК України).

Відповідно до даних Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 21.02.2022 року № 10-23-0.2-953/2-22, земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформована за рахунок земель, які попередньо перебували у користуванні ДАК «Хліб Україна» та відносились до земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року, ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до пояснювальної записки даної землевпорядної документації, площа земельної ділянки, якою користується ОСОБА_1 становить 0,0662 га та щодо якої застосовані наступні обмеження: код 05.01. водоохоронна зона площею 0,0662 га, код 05.02. прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах площею 0,0662 га, код 06.01. зона особливого режиму забудови (пов`язане з реалізацією містобудівної документації) площею 0,0662 га.

Рішення, ні Будищенською, ні Свидівоцькою сільськими радами щодо затвердження будь-якої проектної документації із встановлення розмірів та меж прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища р. Дніпро, в межах спірної земельної ділянки не приймалось. Вказане підтверджується листом Будищенської сільської ради від 28.03.2023 року № 02-17/1344.

Земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформовано було вперше ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» в ході виготовлення вказаної документації із землеустрою.

До Державного земельного кадастру України внесено відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, в порядок та спосіб, що суперечить ст. ст. 79-1, 118, 123 ЗК України та ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», адже з урахуванням первинного її формування, необхідно було розробляти проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) на підставі дозволу уповноваженого органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування.

Згідно даних Державного класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ/КАТОТТГ 2021) кадастровий номер сформованої спірної земельної ділянки територіально відноситься до території Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області з кодом [7124986000]/[UA71080090000075810], як наслідок кадастровий номер 7124986000:01:001:0048 сформований на території саме Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області.

З урахуванням вказаного, та з огляду на те, що спірна земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, розташована в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту, її розпорядником на сьогоднішній день, в силу Закону № 1423-IX, є Будищенська сільська рада, як представник Будищенської об`єднаної територіальної громади до складу якої увійшла Свидівоцька сільська рада, а тому у даному конкретному випадку дозвіл на розробку проекту землеустрою про передачу у власність (користування) спірної земельної ділянки, а також затверджувати таку документацію, починаючи з 28.04.2021 року, має Будищенська сільська рада.

Відповідно до матеріалів технічної документації із землеустрою виготовленою ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року та на підставі якої земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру України, дозволи уповноваженого на той час органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади відсутні.

Як наслідок, земельну ділянку сформовано в порушення вимог ст. ст. 118, 123 ЗК України, в частині необхідності отримання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою уповноваженим органом, а розроблений вид документації із землеустрою не відповідає вимогам ст. 79-1 ЗК України.

Ураховуючи, що визначеного ЗК України порядку зміни цільового призначення не дотримано, а відтак цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 залишилось, як землі водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

Як наслідок, під час формування земельної ділянки, визначення її в натурі (на місцевості) та встановлення її цільового призначення, як землі житлової та громадської забудови, яка буде використовуватись для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), протиправно визначено цільове призначення земель зайнятих прибережною захисною смугою Кременчуцького водосховища р. Дніпро, розміри та межі якої визначені в силу положень закону.

Вказує, що визначення цільового призначення спірної земельної ділянки, як землі житлової та громадської забудови створює реальну загрозу раціонального використання спірної земельної ділянки, як земельної ділянки водного фонду та її охорони саме, як земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 23 вересня 2024 року позовні вимоги заступника керівника Черкаської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Черкаської міської ради, Будищенської сільської ради задоволено.

Усунунено перешкоди державі в особі територіальної громади с. Свидівок в особі Будищенської сільської ради у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, шляхом скасування державної реєстрації (запису) з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Вирішено питання судових витрат.

Вирішуючи спір та ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, зазначивши, що спірну земельну ділянку сформовано в порушення вимог ст.ст. 118, 123 ЗК України в частині необхідності отримання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою уповноваженим органом, а розроблений вид документації із землеустрою не відповідає вимогам ст. 79-1 ЗК України. Крім того, суд першої інстанції виходив з того, що визначеного ЗК України порядку зміни цільового призначення не дотримано, а відтак цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 залишилось як землі водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

Не погоджуючись з рішенням суду представник ОСОБА_3 , ОСОБА_2 адвокат Шимановський А.В. подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення, ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Апеляційна скарга мотивована тим, що прокурором невірно визначено особу в інтересах якої він звернувся з позовом до суду, а саме Черкаську міську раду, оскільки згідно з листа Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 01.11.2023 року, Черкаська міська рада не є розпорядником земельної ділянки кадастровий номер 7124986000:01:001:0048. Вважає, що прокурором не доведено підстав для представництва інтересів держави в суді в особі Черкаської міської ради.

Щодо спростування прокурором правильності визначення цільового призначення земельної ділянки на власний розсуд, скаржник вказує, що прокурор не є спеціалістом в галузі землевпорядкування, тому спростовувати цільове призначення землі можливо виключно заявленим клопотанням про призначення у справі земельно-технічної експертизи. Вказує, що лише інженер-землевпорядник та експерт мають право визначити «правильність» цільового призначення землі та віднесення земельної ділянки до тої чи іншої категорії земель.

16 грудня 2024 року на адресу Черкаського апеляційного суду від Черкаської окружної прокуратури надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Відзив мотивований тим, що судом першої інстанції в ході розгляду справи були досліджені всі наявні у справі докази, прийнято судове рішення, яке відповідає сталій судовій практиці та реальному запиту суспільства.

Вказує, що державна реєстрація земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048, яку сформовано 29.07.2019 року із внесенням відомостей до Національної кадастрової системи України підлягає скасуванню, оскільки не відповідає вимогам земельного, водного кодексів України та законодавству, що регулює правовідносини у сфері державного земельного кадастру, що стало підставою для звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави.

Під час формування земельної ділянки, визначеного ЗК України порядку зміни цільового призначення спірної земельної ділянки не дотримано, а відтак цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 залишилось, як землі водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

З огляду на те, що кадастровий номер спірної земельної ділянки свідчить про її територіальне розташування на території с. Свидівок, а згідно з її адреси розташована в межах м. Черкаси, права та інтереси територіальних громад с. Свидівок та м. Черкаси було порушено під час проведення її державної реєстрації, як земель житлової та громадської забудови, а тому прокурором обґрунтовано визначено в якості позивачів Будищенську сільську раду (як представника територіальної громади с. Свидівок) та Черкаської міської ради (як представника територіальної громади м. Черкаси).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши доводи апеляційної скарги та дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає наступне.

Частиною третьою статті 3 ЦПК України визначено, що провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до частини 1 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

При розгляді справи судом встановлено, що на підставі рішення Черкаської міської ради від 04.10.2007 року № 4-63 у користування терміном на 49 років Черкаському обласному дочірньому підприємству Державної акціонерної компанії «Хліб України» (далі за текстом ДАК «Хліб України») передано земельну ділянку загальною площею 0,1920 га під розміщення та експлуатацію центру відпочинку працівників підприємства, яка знаходилась в районі рибінспекції мікрорайону Дахнівського, що у м. Черкаси, по вул. Набережна, 35/9.

На підставі вказаного рішення від 04.10.2007 року між Черкаською міською радою та ДАК «Хліб України» укладено договір оренди землі від 21.12.2007 року.

Відповідно до п. 1 даного договору оренди землі від 21.12.2007 року у строкове платне користування передано земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель водного фонду (прибережна захисна смуга), яка знаходиться в районі рибінспекції мікрорайону Дахнівський.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 08.12.2008 року затверджено мирову угоду від 14.11.2008 року між ДАК «Хліб України» та ПП «Танеко», відповідно до якої в рахунок погашення боргу ДАК «Хліб України» за актом приймання-передачі приватному підприємству «Танеко» передано незавершене будівництво тимчасового центру відпочинку працівників ДАК «Хліб України».

На підставі протоколу загальних зборів ПП «Танеко» від 17.02.2009 року № 5 було вирішено відчужити незавершене будівництво - будинок відпочинку (літера Г-2) в АДРЕСА_1 на користь ОСОБА_1 .

Рішенням Соснівського районного суду від 30.09.2009 року позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Черкаської міської ради задоволено та визнано за ОСОБА_1 право власності на двоповерховий житловий будинок, що знаходиться в АДРЕСА_1 . Рішення суду набрало законної сили 13.10.2009 року.

У подальшому, КП «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Черкаської міської ради від 09.07.2010 року № 5-868 ДАК «Хліб України» припинено право користування земельною ділянкою 0,1920 га, що розташована в районі рибінспекції мікрорайону Дахнівський, а договір оренди землі від 21.12.2007 року, укладений між Черкаською міською радою та ДАК «Хліб України» - розірвано за згодою сторін.

У подальшому, на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року, ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою АДРЕСА_1 .

Земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформовано 29.07.2019 року та відомості до Національної кадастрової системи України внесено на підставі саме технічної документації, розробленої ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр».

Наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 06.08.2019 року № 2961-а житловому будинку (літера Г-2), розташованому в АДРЕСА_2 та який належить ОСОБА_1 , надано окремий порядковий номерний вуличний знак 35/9г.

На підставі договору купівлі-продажу житлового будинку від 18.08.2019 року № 8163, укладеного між ОСОБА_1 , як продавцем, та ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , як покупцями, речові права на будинок (літера Г-2) в АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 припинено.

На посвідчення відповідних речових прав на нерухоме майно будинок (літера Г-2) в АДРЕСА_1 на підставі рішення державного реєстратора в особі приватного нотаріуса Черкаського міського нотаріального округу Романій Н.В., за ОСОБА_2 зареєстровано право власності від 14.08.2021 року № 32817841 на частину будинку, а за ОСОБА_3 зареєстровано право власності від 14.08.2021 року № 32817842 на іншу частину будинку.

Відповідно до даних Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 21.02.2022 року № 10-23-0.2-953/2-22, земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформована за рахунок земель, які попередньо перебували у користуванні ДАК «Хліб Україна» та відносились до земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до пояснювальної записки даної землевпорядної документації, площа земельної ділянки, якою користується ОСОБА_1 , становить 0,0662 га та щодо якої застосовані наступні обмеження:

- Код 05.01. водоохоронна зона площею 0,0662 га.

- Код 05.02. прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах площею 0,0662 га.

- Код 06.01. зона особливого режиму забудови (пов`язане з реалізацією містобудівної документації) площею 0,0662 га.

Земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформовано 29.07.2019 року та відомості до Національної кадастрової системи України внесено на підставі саме технічної документації розробленої ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр».

Звертаючись до суду із даним позовом, прокурор наполягав на тому, що спірна земельна ділянка належить до земель водного фонду, які обмежені в цивільному обороті. Прокурор вказав, що земельну ділянку сформовано в порушення вимог ст.ст. 118, 123 ЗК України, в частині необхідності отримання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою уповноваженим органом, а розроблений вид документації із землеустрою не відповідає вимогам ст.79-1 ЗК України.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (стаття 19 ЗК України)

Статтею 3 ВК Українирегламентовано, що усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд. До водного фонду України належать: 1) поверхневі води: природні водойми (озера); водотоки (річки, струмки); штучні водойми (водосховища, ставки) і канали, крім каналів на зрошувальних і осушувальних системах; інші водні об`єкти; 2) підземні води та джерела; 3) внутрішні морські води та територіальне море.

Відповідно до частини першоїстатті 58 ЗК Українитастатті 4 ВК Українидо земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; землі зайняті прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

Отже, до земель водного фонду України відносяться землі, на яких хоча й не розташовані об`єкти водного фонду, але за своїм призначенням вони спрямовують функціонування і належній експлуатації водного фонду, виконують захисні функції.

Законодавством України встановлено особливий правовий режим використання земель водного фонду.

Відповідно до ст. 60 ЗК України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги. Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води. Для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.

Відповідно ст. 61 ЗК України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється, у тому числі: будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів. Об`єкти, що знаходяться у прибережній захисній смузі, можуть експлуатуватися, якщо при цьому не порушується її режим. Не придатні для експлуатації споруди, а також ті, що не відповідають встановленим режимам господарювання, підлягають винесенню з прибережних захисних смуг.

Згідно з ст. 88 ВК України землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках всіх категорій земель, крім земель морського транспорту. У межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації. Прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.

Відповідно до п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 ВК України до земель водного фонду належать землі, зайняті морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.

ВБН 33-4759129-03-05-92 «Проектування, упорядкування та експлуатація водоохоронних зон водосховищ» надають визначення прибережних смуг, як природотехнічного елементу водоохоронної зони, що включає: пляжі, відмілини, берегові уступи, мілководдя і прибережні острови, зсувні ділянки, осипи, непридатні для використання землі.

При цьому, п. 2.5 норм визначає, що внутрішньою межею прибережної смуги є акваторіальний рубіж мілководної зони. У свою чергу, мілководною зоною відповідно до ВБН є акваторія водоймища, що обмежена лінією нормального підпірного рівня (НПР) і глибиною до 2 м.

Відповідно до ст. 88 ВК України прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період).

Межень (меженний період) - період річного циклу, протягом якого спостерігається низька водність (ст. 1 ВК України).

У той же час, Кременчуцьке водосховище річки Дніпро є штучно створеним водним об`єктом, рівень водності в якому визначений його паспортом та регулюється штучно.

Нормальний підпірний рівень Кременчуцького водосховища, відповідно до його водогосподарського паспорту, встановлений на позначці 81,00 мБс.

Із вказаного слідує, що Кременчуцькому водосховищу річки Дніпро, яке є штучно створеним водним об`єктом, рівень водності в якому регулюється штучно, шляхом регулювання протоку водних мас на Канівській та Кременчуцькій ГЕС, не притаманний меженний період, а його лінія узрізу визначається при нормальному підпірному рівні, тобто на позначці 81,00 мБс.

За змістом зазначених норм права (у редакціях, які були чинними на час виникнення спірних правовідносин) землі під водними об`єктами загальнодержавного значення, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучними водоймами (водосховища, ставки) і каналами; іншими водними об`єктами; підземними водами та джерелами, внутрішніми морськими водами та територіальним морем, а також прибережні захисні смуги вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм є землями водного фонду України.

У разі відсутності належної землевпорядної документації та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо водоохоронних зон та прибережних захисних смуг водних об`єктів природоохоронний орган забезпечує їх збереження шляхом урахування при розгляді матеріалів щодо вилучення (викупу), надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених ст. 88 Водного кодексу України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 року «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них», з урахуванням конкретної ситуації.

Згідно листа Будищенської сільської ради від 28.03.2023 року « 02-17/1344, Будищенською сільською радою рішення щодо затвердження будь-якої проектної документації із встановлення розмірів та меж прибережної захисної смуги Кременчуцького водосховища р. Дніпро в межах спірної земельної ділянки не приймалось (т. 1, а.с.174).

Загальні норми порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами та надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначені ст. 118 та ст. 123 ЗК України відповідно.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у тому числі для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Аналогічні норми визначені в ч.ч. 3, 4 ст. 123 ЗК України щодо правовідносин, в частині передачі земельних ділянок громадянам у користування із земель державної та комунальної власності.

Відповідно до даних Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 21.02.2022 року № 10-23-0.2-953/2-22, земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформована за рахунок земель, які попередньо перебували у користуванні ДАК «Хліб Україна» та відносились до земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро, а сформовано було її 11.10.2019 року із одночасним внесенням до Національної кадастрової системи України відомостей про неї на підставі технічної документації, розробленої ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр»(т.1, а.с.92).

Зазначену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 , виготовлено ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року.

Формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав закріплено нормами ст. 79-1 ЗК України. Відповідно до ч. 1 ст. 79-1 ЗК України вказано, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно ч. 2 ст. 79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

З матеріалів справи вбачається, що спірну земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформовано було вперше ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр», в ході виготовлення вказаної документації із землеустрою.

Відповідно до ч. 5 ст. 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у ч.ч. 6, 7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

З урахуванням зазначених норм права, обставин справи, та того факту, що спірна земельна ділянка була вперше сформована ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року, без дотримання вимог ст. ст. 118, 123 ЗК України, в частині необхідності отримання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою уповноваженим органом, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що розроблений вид документації із землеустрою не відповідає вимогам ст. 79-1 ЗК України.

Відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, у тому числі на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 ЗК України, при їх формуванні (ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Отже, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що до Державного земельного кадастру України внесено відомості про спірну земельну ділянку за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, в порядок та спосіб, що суперечить ст. ст. 79-1, 118, 123 ЗК України та ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», оскільки з урахуванням первинного її формування, необхідно було розробляти проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) на підставі дозволу уповноваженого органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування.

Згідно даних Державного класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ/КАТОТТГ 2021) кадастровий номер сформованої спірної земельної ділянки територіально відноситься до території Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області з кодом [7124986000]/[UA71080090000075810], як наслідок кадастровий номер 7124986000:01:001:0048 сформований на території саме Свидівоцької сільської ради Черкаського району Черкаської області.

Станом на день проведення державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі України та формування її як об`єкту цивільних правовідносин, органом уповноваженим державною на надання відповідного дозволу щодо виготовлення документації із землеустрою, була Черкаська обласна державна адміністрація.

Згідно ст. 122 ЗК України (в редакції, чинній на день виникнення спірних правовідносин) до повноважень обласної державної адміністрації віднесено право на їх території передавати земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених ч. ч. 3, 4 і 8 цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб, у тому числі земельними ділянками водного фонду.

Таким чином, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, станом на липень 2019 року, була Черкаська обласна державна адміністрація, як орган, якому законом надано право на розпорядження спірною землею водного фонду (прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро).

Відповідно до п. 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Відповідно до рішення Будищенської сільської ради № 1-6/VIII від 16.11.2020 року, з урахуванням розпорядження КМУ «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області» № 541-р від 06.05.2020 року, розпочато процедуру реорганізації Свидівоцької сільської ради шляхом приєднання до Будищенської сільської ради.

Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає компетенцію сільських, селищних, міських рад, зокрема щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Такі питання мають вирішуватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону).

З урахуванням викладеного, та з огляду на те, що спірна земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га, розташована в адміністративних межах Свидівоцької сільської ради, в межах населеного пункту, її розпорядником на сьогоднішній день, в силу Закону № 1423-IX, є Будищенська сільська рада, як представник Будищенської об`єднаної територіальної громади, до складу якої увійшла Свидівоцька сільська рада, а тому суд першої інстанції вірно зазначив, що у даному випадку дозвіл на розробку проекту землеустрою про передачу у власність (користування) спірної земельної ділянки, а також затверджувати таку документацію, починаючи з 28.04.2021 року, має Будищенська сільська рада.

Відповідно до матеріалів технічної документації із землеустрою, виготовленою ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року та на підставі якої земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру України, дозволи уповноваженого на той час органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади відсутні, що і було встановлено судом першої інстанції.

При цьому, на підставі заяви ОСОБА_1 від 22.07.2019 року, ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» ДП «Міський земельно-кадастровий центр» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га громадянину ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 (т.1, а.с.27).

Самим розробником землевпорядної документації зазначається, що земельна ділянка, якою користується ОСОБА_1 , без визначення підстав такого користування, повністю входить до складу водоохоронної зони Кременчуцького водосховища р. Дніпро (код 05.01. з площею 0,0662 га) та до його прибережної захисної смуги (код 05.02. з площею 0,0662 га) (т.1, а.с.62).

Водночас, самою документацією із землеустрою передбачено, що земельна ділянка буде використовуватись для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Відповідно доч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення та підлягає погодженню в порядку встановленому ст. 186-1 ЗК України.

Таким чином, встановлення цільового призначення земельних ділянок мав би здійснювати орган державної влади відповідно до наданих ЗК України повноважень.

Враховуючи, що вказаної процедури дотримано не було, тобто визначеного ЗК України порядку зміни цільового призначення не дотримано, а відтак цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 залишилось як землі водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро, що і було встановлено судом першої інстанції.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, який дійшов до обґрунтованого висновку про порушення державного та суспільного інтересів на вільне володіння та користування землями водного фонду прибережною захисною смугою Кременчуцького водосховища р. Дніпро, що також унеможливлює наявність державної реєстрації в Національній кадастровій системі Україні спірної земельної ділянки, як земель житлової та громадської забудови.

Доводи скаржника стосовно того, що прокурор на власний розсуд спростовує правильність визначення цільового призначення земельної ділянки та стосовного того, що спростувати правильність визначення цільового призначення земельної ділянки можливе лише за проведенням у справі земельно-технічної експертизи колегія суддів не приймає до уваги, оскільки згідно листа Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 площею 0,0662 га сформована за рахунок земель, які попередньо перебували у користуванні ДАК «Хліб Україна» та відносились до земель водного фонду прибережна захисна смуга Кременчуцького водосховища р. Дніпро (т.1, а.с.91-92).

Відповідачами ОСОБА_3 , ОСОБА_2 та їх представником клопотання про призначення земельно-технічної експертизи у справі не заявлялося.

Доводи скаржника стосовно того, що прокурором не вірно визначено особу в інтересах якої він звертається, колегією суддів також не можуть бути прийняті до уваги, оскільки спірна земельна ділянка за кадастровим номером 7124986000:01:001:0048 розташована на межі м. Черкаси та с. Свидівок, що підтверджується матеріалами справи. Зокрема, згідно Наказу Департаменту архітектури, будівництва та землеустрою Черкаської міської ради від 31.03.2011 року № 241-а «Про присвоєння та зміну нумерації будинків та споруд на території м. Черкаси» житловому будинку по АДРЕСА_3 , на підставі заяви ОСОБА_1 надано окремий порядковий вуличний знак № 35/9г (т.1, а.с.190).

З урахуванням зазначеного, спір, що виник, порушує інтереси двох суміжних територіальних громад, а саме м. Черкаси та с. Свидівок, а тому доводи скаржника про те, що прокурором не доведено підстав для представництва інтересів держави в суді в особі Черкаської міської ради не знаходять свого відображення у відповідності до матеріалів справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника по суті спору та їх відображення в оскаржуваному рішенні, питання вмотивованості висновків суду, колегія суддів виходить з того, що у справі, яка переглядається, сторонам надано мотивовану відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин, а доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободзобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно зі статтею 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу представника ОСОБА_3 та ОСОБА_2 адвоката Шимановського А.В. слід залишити без задоволення, а рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 23 вересня 2024 року без змін.

Керуючись статтями 374, 375, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_3 та ОСОБА_2 адвоката Шимановського Артема Володимировича залишити без задоволення.

Рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 23 вересня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції з підстав та на умовах, викладених у статті 389 ЦПК України.

Повний текст постанови складений 12 лютого 2025 року.

Судді

СудЧеркаський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення11.02.2025
Оприлюднено14.02.2025
Номер документу125104668
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них

Судовий реєстр по справі —707/1817/23

Постанова від 11.02.2025

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Постанова від 11.02.2025

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Ухвала від 16.12.2024

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Ухвала від 01.11.2024

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Гончар Н. І.

Рішення від 23.09.2024

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Стеценко О. С.

Рішення від 23.09.2024

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Стеценко О. С.

Ухвала від 01.05.2024

Цивільне

Соснівський районний суд м.Черкас

Стеценко О. С.

Постанова від 07.02.2024

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Карпенко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні