Постанова
від 15.01.2025 по справі 285/802/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УКРАЇНА

Житомирський апеляційнийсуд

Справа №285/802/22 Головуючий у 1-й інст. Коцюба О.М.

Категорія 18 Доповідач Шевчук А. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2025 року Житомирський апеляційний суд у складі:

головуючої судді Шевчук А.М.,

суддів:Талько О.Б., Коломієць О.С.,

за участі секретаря судового засідання Бузган А.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Житомирі

цивільну справу №285/802/22 за позовом керівника Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Житомирської обласної ради, Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Звягельської міської ради Житомирської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , СТОВ «Птахівник», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Дочірнє підприємство «Звягельський лісгосп АПК» Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс» Житомирської обласної ради, про визнання рішення сільської ради недійсним, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, припинення речового права - права власності на земельну ділянку та усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельними ділянками шляхом скасування державної реєстрації прав

за апеляційноюскаргою Житомирської обласної прокуратури

на рішення Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 19 жовтня 2023 року, яке ухвалене під головуванням судді Коцюби О.М. в м.Звягелі,

в с т а н о в и в:

У лютому 2022 року керівник Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Житомирської обласної ради та Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області звернувся до суду із позовом до Звягельської міської ради Житомирської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , СТОВ «Птахівник». Просив: визнати недійсним рішення 25 сесії VII скликання Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського (наразі Звягельського) району Житомирської області від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паїв)»; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,5128 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0708, (реєстраційний номер нерухомого майна 1962880418240), зареєстроване 13 листопада 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49715040 від 18 листопада 2019 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,407 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0758, (реєстраційний номер нерухомого майна 2020021418240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50907078 від 31 січня 2020 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,4769 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0795, (реєстраційний номер нерухомого майна 2022255518240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50955105 від 04 лютого 2020 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0765, (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947490 від 03 лютого 2020 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0766, (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947719 від 03 лютого 2020 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,446 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0709, (реєстраційний номер нерухомого майна 1925929418240), зареєстроване 24 вересня 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 48930389 від 30 вересня 2019 року; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710, (реєстраційний номер нерухомого майна 2020139618240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50909291 від 31 січня 2020 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,5128 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0708, (реєстраційний номер нерухомого майна 1962880418240), зареєстроване 13 листопада 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49715040 від 18 листопада 2019 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,407 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0758 (реєстраційний номер нерухомого майна 2020021418240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50907078 від 31 січня 2020 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,4769 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0795, (реєстраційний номер нерухомого майна 2022255518240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50955105 від 04 лютого 2020 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0765, (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947490 від 03 лютого 2020 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0766, (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947719 від 03 лютого 2020 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,446 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0709, (реєстраційний номер нерухомого майна 1925929418240), зареєстроване 24 вересня 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 48930389 від 30 вересня 2019 року; припинити речове право право приватної власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710, (реєстраційний номер нерухомого майна 2020139618240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50909291 від 31 січня 2020 року; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,5128 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0708, шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,407 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0758, шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4769 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0795, шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0765, шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0766 , шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,446 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0709, шляхом припинення речового права - права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК»; усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710, шляхом припинення речового права - права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення (витребування) на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Вимоги обґрунтовані тим, що рішенням 25 сесії VII скликання Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського (наразі Звягельського) району Житомирської області від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паїв)» у власність громадян перейшли земельні ділянки з кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0758 ( ОСОБА_1 ), 1824081200:01:000:0709 (Деюна В.І.), 1824081200:01:000:0766 ( ОСОБА_7 ), 1824081200:01:000:0765 ( ОСОБА_7 ), 1824081200:01:000:0795 ( ОСОБА_4 ), 1824081200:01:000:0708 ( ОСОБА_6 ), 1824081200:01:000:0710 ( ОСОБА_5 ). Після державної реєстрації права власності на земельні ділянки зазначені вище особи уклали договори оренди земельних ділянок із СТОВ «Птахівник» строком на 25 років із правом пролонгації для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Усі земельні ділянки знаходяться в межах Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький», який належить до об`єктів природно-заповідного фонду України. У жовтні 2018 року гідрологічний заказник відповідно до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації передало під охорону землекористувачу Дочірньому підприємству «Звягельський лісгосп АПК». Із інформації, наданої дочірнім підприємством, керівником Звягельської прокуратури встановлено, що на момент передачі заповідного об`єкту під охорону Гідрологічний заказник «Дідовицький» знаходився на балансі земель лісового фонду лісгоспу. В ході вивчення даних публічної кадастрової картки України та відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що земельна ділянка під гідрологічним заказником розпайована на дванадцять земельних ділянок із цільовим призначенням «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва». Більш того, сім із дванадцяти ділянок, а саме: ділянки з кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0710 перебувають у приватній власності. З інформації, отриманої прокуратурою на підставі відповідних звернень, установлено, що дозволи на зміну цільового призначення всіх перелічених земельних ділянок в установленому законодавством України порядку не надавалися. За таких обставин, оскільки спірні земельні ділянки знаходяться в межах Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький» та відносяться до земель природно-заповідного фонду України, то вони передані у приватну власність громадян незаконно, бо не могли бути відчуженими з власності держави.

Рішенням Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 19 жовтня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, заступник керівника Житомирської обласної прокуратури подала апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги аргументовані тим, що по-перше, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що спірні земельні ділянки не відносяться до земель лісового фонду. Натомість на час прийняття Дідовицькою сільською радою рішення від 27 червня 2019 року спірні земельні ділянки були землями лісового фонду та природно-заповідним фондом. Факт належності спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення підтверджений матеріалами лісовпорядкування ДП «Звягельський лісгосп АПК». Так, до одержання державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування (п.5 Прикінцевих положень ЛК України). Крім того, згідно з фрагментом Публічної кадастрової карти з нанесеними межами кварталу №7 Звягельського лісництва ДП «Звягельський ліспосп АПК», наданого ВО «Укрдержліспроект», убачається, що землі, на яких створений Гідрологічний заказник місцевого значення «Дідовицький», відноситься до земель лісового фонду та перебувають, згідно з даними ВО «Укрдерждліспроект», у постійному користуванні ДП «Звягельський лісгосп АПК». Згідно з матеріалами базового лісовпорядкування 2014 року, які надані ВО «Укрдержліспроект», у виділі №9 кварталу №7 Звягельського лісництва площею 8,5 га, в якому розташовані спірні земельні ділянки та створений заказник місцевого значення «Дідовицький», росте ліс віком 31 рік (станом на 2014 рік) із повнотою насаджень 0,50, що зазначено в таксаційному описі виділу №9 кварталу №7 Звягельського лісництва. За положеннями додатку №4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, земельні лісові ділянки, які зайняті деревною та чагарниковою рослинністю, з повнотою насаджень в молодняках від 0,4 і більше, в інших вікових групах від 0,3 і більше, віднесено до підгрупи «Земельні лісові ділянки, вкриті лісовою рослинністю» групи «Ліси та інші лісовкриті землі». За таких обставин, картографічними матеріалами та таксаційним описом підтверджений факт приналежності спірних земельних ділянок, що розташовані в кварталі № НОМЕР_1 виділі №9 Звягельського лісництва, до земель лісового фонду. За судовою практикою, від якої наразі не відступлено (постанова Великої Палати Верхового Суду від 23 жовтня 2019 року в справі №488/402/16-ц, постанови Верховного Суду від 13 листопада 2019 року в справі №361/6826/16-ц, від 19 квітня 2020 року в справі №734/537/15-ц тощо), ВО «Укрдержліспроект» створене з метою проведення лісовпорядкування на всій території лісового фонду України та здійснює комплекс лісовпорядних робіт для всіх лісокористувачів. Отже, надана ВО «Укрдержліспроект» інформація з доданим викопіюванням із публічної кадастрової карти України, таксаційні описи тощо є належними та допустимими доказами в розумінні ст.78 ЦПК України, які потребують оцінки суду в сукупності з іншими доказами. Картографічними матеріалами щодо розміщення спірних земельних ділянок в межах кварталу №7 виділу №9 Звягельського лісництва ДП «Звягельський лісгосп АК» та таксаційними описами про рослинність на підставі п.5 розділу VІІІ «Прикінцеві положення» ЛК України прокуратурою доведена законність перебування спірних земельних ділянок у власності Житомирської обласної ради та знаходження їх у постійному користуванні лісгоспу. Враховуючи факт належності спірних земельних ділянок до земель лісового фонду, що мають знаходитися у постійному користуванні ДП «Звягельський лісгосп АПК», у Дідовицької сільської ради відсутні повноваження на розпорядження ними. Спірні земельні ділянки з 01 січня 2013 року перейшли до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління та розпорядження якою належить до повноважень Житомирської обласної ради в силу ст.ст.16,43,60 Закону України «Про місцеве самоврядування», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» та Статуту Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс» Житомирської обласної ради. Також суд першої інстанції не звернув уваги на порушення порядку вилучення спірних земель із постійного користування Звягельського лісництва ДП «Звягельський лісгосп АПК», який заяви про добровільну відмову від користування спірною земельною ділянкою не подавав. Землі природно-заповідного фонду віднесені до особливо цінних земель, а відповідачами не надано доказів, що Верховна Рада України погодила припинення права комунальної власності на землі Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький». Отже, вилучення спірних земельних ділянок із користування лісництва здійснено незаконно. По-друге, спірні земельні ділянки належать до земель природно-заповідного фонду, на який поширюється заборона його передачі у приватну власність. Так, рішенням Житомирської обласної ради у вересні 2018 році створений гідрологічний заказник місцевого значення «Дідовицький» на території ДП «Звягельський лісгосп АПК» площею 8,5 га. З метою охорони та збереження в природному стані фітоценозів, занесених до Бернської конвенції та до Червоної книги України, у жовтні 2018 року ДП «Звягельський лісгосп АПК», як землекористувачу, видано охоронне зобов`язання. Території та об`єкти природно-заповідного фонду України, до складу яких входять заказники, підлягають особливій державній охороні та вилучаються з господарського використання. Території та об`єкти природно-заповідного фонду можуть використовуватися лише: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях, в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища. На цих територіях види використання можуть здійснюватися за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду. За положеннями пунктів «в» та «г» частини четвертої ст.83 ЗК України (чинної на час прийняття Дідовицькою сільською радою оскаржуємого рішення), землі під об`єктами природно-заповідного фонду та землі лісогосподарського призначення, що належать до земель комунальної власності, у приватну власність передаватися не можуть. Землі природно-заповідного фонду відносяться до особливо цінних земель. Припинення права постійного користування земельними ділянками особливо цінних земель, зокрема природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, з підстави добровільної відмови від користування ними або шляхом їх вилучення здійснюється за погодженням з Верховною Радою України (частина друга ст.150 ЗК України у редакції на час виникнення спірних правовідносин). Отже, землі природно-заповідного фонду, що перебувають у комунальній власності, розпаюванню не підлягають. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на них об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення. Аналогічні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2023 року в справі №554/10517/16-ц. За таких обставин, фізичні особи можуть володіти земельними ділянками природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, якщо вони ними володіли на час створення об`єкта природно-заповідного фонду, а набуття права власності на землі, які вже віднесені до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, чинним законодавством заборонено. Отже, спірні земельні ділянки не могли бути вилучені з комунальної власності Житомирської обласної ради і постійного користування лісогосподарського підприємства та передані в приватну власність відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Незважаючи на закон, у червні 2019 року Дідовицька сільська рада, з грубим порушення чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства, передала землі природно-заповідного фонду в приватну власність вказаних вище громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які у наступному передали ці землі СТОВ «Птахівник» в оренду. По-третє, у спорах стосовно земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави, інтереси реалізуються через цільовий характер використання земельних ділянок. Втручатися у право мирного володіння відповідними земельними ділянками держава може, захищаючи загальні інтереси у безпечному довкіллі, не погіршенні екологічної ситуації та використанні власності не на шкоду суспільству, оскільки його добробут будується на унікальному обмеженому природному і базисному ресурсі, яким є земля. Відповідачі, оформлюючи право приватної власності на спірні земельні ділянки, не були позбавлені можливості перевірити місцезнаходження виділених їм земельних ділянок та переконатися, що вони знаходяться в межах Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький». Рішення суду про усунення перешкод Житомирській обласній раді та повернення спірних земельних ділянок у користування ДП «Звягельський лісгосп АПК» відповідатиме легітимній меті. Такій захід втручання є пропорційним меті.

У відзиві на апеляційну скаргу Звягельська міська рада просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Посилається на те, що по-перше, спірні земельні ділянки не належать до земель лісового фонду. Так, спірні землі знаходяться в масиві земель, які згідно з Державним актом на право колективної власності на землю серії ЖТ-10-06000001 від 12 лютого 1996 року передані КСП «Поліській край». Спірні земельні ділянки віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення та категорія цих земель не змінювалася. Процес розробки та погодження проєктно-технічної документації по складанню проєктів землеустрою організації території земельних часток (паїв) КСП «Польський край» розпочався у 2004 році, за наслідками якого проведені всі дії з метою визначення площі угідь, яка підлягала розпаюванню, та проведено виділення земельних часток-паїв усім учасникам на підставі їх заяв та рішення загальних зборів власників земельних часток (паїв) реформованого КСП «Поліський край», і як наслідок, розроблення та затвердження проєкту землеустрою щодо організації часток (паїв) громадянам на землях спільної часткової власності орієнтовною площею 2,30 га із земель реформованого КСП «Поліській край» на території Дідовицької сільської ради Зягельського району Житомирської області. Рішенням Житомирської обласної ради від 21 листопада 2000 року припинено право користування землями лісового фонду, які були у постійному користуванні КСП, та Звягельському державному лісгоспу передано в постійне користування 1097,1 га земель запасу сільських рад Звягельського району Житомирської області за переліком, у якому Дідовицька сільська рада Звягельського району відсутня. На переконання Звягельської міської ради, оскільки право постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК» земельними ділянками лісогосподарського призначення не зареєстровано, які йому на такому праві до набрання чинності ЗК України не передані, то планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування право постійного користування підтверджено бути не може. Землі, зайняті окремими деревами і групами дерев та чагарників на сільськогосподарських угіддях, не належать до земель лісогосподарського призначення. Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натуральних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Суду не надані планово-картографічні матеріали лісовпорядкування, документи, підтверджуючі право постійного користування земельними лісовими ділянками ДП «Звягельський лісгосп АПК» та за даними державної статистичної звітності станом на 01 січня 2016 року за ДП «Звягельський лісгосп АПК» ЖОКПАП «Житомироблагроліс» на території Дідовицького старостинського округу земельні ділянки не обліковуються, а тому не доведено, що земельна ділянка належить до земель лісового фонду. По-друге, з моменту створення гідрологічного заказника ДП «Звягельський лісгосп АПК» не вживав заходів щодо закріплення його меж в натурі (на місцевості). Заказники можуть перебувати на землях приватної власності та Гідрологічний заказник місцевого значення «Дідовицький» створений без вилучення земельних ділянок колективної власності. Крім того, при прийнятті рішення про утворення Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький» відсутня згода на вилучення земель колективної власності у КСП «Поліський край», в тому числі і згода Дідовицької сільської ради. По-третє, прокурор просить визнати недійсним рішення Дідовицької сільської ради двадцять п`ятої сесії сьомого скликання від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паїв)» в цілому, а не виключно в межах спірних земельних ділянок (8,5 га). Однак вказаним рішенням виділялися земельні ділянки близько 200 особам. Визнання рішення ради в цілому недійсним порушить права інших осіб. На погляд Звягельської міської ради спірна земельна ділянка у постійному користуванні ДП «Звягельський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» Житомирської обласної ради до 01 січня 2016 року не перебувала, до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області не належить, а тому ДП «Звягельський лісгосп АПК» та Житомирська обласна рада не можуть здійснювати повноваження щодо володіння та користування цієї землею. Оскільки цільове призначення земельної ділянки не змінювалося з 12 лютого 1996 року, коли вона була передана до колективної власності КСП «Поліський край» відповідно до державного акта на право постійного користування, то безпідставними є посилання на не додержання порядку зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення та вилучення земельних ділянок з постійного користування.

Ухвалою Житомирського апеляційного суду від 16 жовтня 2024 року до участі у справі залучений правонаступник відповідача ОСОБА_7 ОСОБА_3 .

Від інших учасників справи відзиву на апеляційну скаргу не надходило. За змістом частини третьої ст.360 ЦПК України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

У судовому засіданні прокурор Цеміна Н.Ю. апеляційну скаргу підтримала та просить її задовольнити, - рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове про задоволення позову. При цьому просить визнати недійсним рішення Дідовицької сільської ради 25 сесії VII скликання від 27 червня 2019 року лише в частині земельних ділянок із кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710.

Представник відповідача Звягельської міської ради Житомирської області Грибинюк Т.М. апеляційну скаргу не визнала та просить у її задоволенні відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, врахувавши також правову позицію Верховного Суду, висловлену в постанові від 30 квітня 2024 року в справі №913/50/22.

Представник відповідача СТОВ «Птахівник» адвокат Семенька В.М. апеляційну скаргу не визнав та просить у її задоволенні відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник третьої особи ДП «Звягельський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» адвокат Сачок А.В. апеляційну скаргу прокуратури підтримав та просить її задовольнити, - рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити стосовно земельних ділянок, які знаходяться на території гідрологічного заказника.

Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися. Про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином (а.с.29,48,53-56,58-59,62 т.3). Про причини неявки суд не повідомили. Відповідно до частини другої ст.372 ЦПК України неявка сторін та інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Водночас письмовими заявами, які спрямовані до апеляційного суду, відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 та ОСОБА_6 просять у задоволенні апеляційної скарги відмовити у повному обсязі, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції відповідно до положень ст.367 ЦПК України, колегія суддів апеляційного суду доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що не надано доказів того, що спірні земельні ділянки за кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710 розташовані на землях лісового фонду та існує спір щодо ведення державних реєстрів про встановлення меж земель лісового фонду та земель сільськогосподарського призначення. Крім того, заказники можуть перебувати на землях приватної власності. Також у разі зміни форми власності на землю, на якій знаходиться заказник, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.

Колегія суддів апеляційного суду не може повністю погодитися із висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.

Із матеріалів справи вбачається та судом установлено, що рішенням п`ятнадцятої сесії двадцять третього скликання Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського (наразі Звягельського) району Житомирської області від 18 серпня 2000 року погоджена передачаземель лісовогофонду (землідержавної власності)в постійнекористування Новоград-Волинському(наразіЗвягельському)лісгоспу при управлінні с/господарства і продовольства загальною площею 19,4 га, в т.ч. покритих лісом 15,7 га (а.с.21 т.1).

Відповідно до частини третьої ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» у редакції на час виникнення спірних правовідносин, рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду уповноважені приймати Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду та їх частини, що створювалися чи оголошувалися без вилучення земельних ділянок, що вони займали, передавалися під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання (відповідно до частини п`ятої ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).

Так, чинним рішенням Житомирської обласної ради від 12 вересня 2018 року №1214 «Про утворення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення» на території ДП «Новоград-Волинський (наразі Звягельський) лісгосп АПК» Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс» Житомирської обласної ради, квартал 7, виділ 9, який є постійним землекористувачем, утворений Гідрологічний заказник місцевого значення «Дідовицький» площею 8,5 га з метою охорони та збереження в природному стані фітоценозів, занесених до Бернської конвенції, та видів рослин, занесених до Червоної книги України (2009) (а.с.19-20 т.1).

Територія заказника представляє собою окреме болотне урочище, яке знаходиться у замкнутій безстічні улоговині серед відкритих ландшафтів. Рослинність заказника представлена ценозами очерету південного, очерету південного з осокою гостровидною, осоки побережної та щільних угруповань чагарникових верб верби попелястої, верби вушкатої, верби козячої, верби тритичинкової. Саме цей фітоценоз занесений до Бернської конвенції і становить пріоритет охорони у заказнику. Значну цінність мають види рослин, занесених до Червоної книги України (2009), зокрема, малого комонника зігнутого та пальчатокорінника м`ясо-червоного.

Відповідно до частини першої ст.25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», у редакції за час утворення Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький», заказниками оголошувалися природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.

На територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник.

Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження (частина третя ст.26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» у редакції за час утворення Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький»).

Управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації передало підохорону землекористувачуДП «Новоград-Волинський(наразіЗвягельський)лісгосп АПК» заповідний об`єкт Гідрологічний заказник місцевого значення «Дідовицький» площею 8,5 га, оголошений об`єктом природно-заповідного фонду України рішенням Житомирської обласної ради від 12 вересня 2018 року №1214 «Про утворення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення», з метою охорони та збереження в природному стані фітоценозів, занесених до Бернської конвенції та видів рослин, занесених до Червоної книги України (2009), що підтверджено ксерокопією охоронного зобов`язання від 17 жовтня 2018 року, яким ДП «Новоград-Волинський (наразі Звягельський) лісгосп АПК» взяв під охорону (а.с.22 т.1).

Стаття 81 ЗК України надає право громадянам України набувати право власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Набуття права власності на земельну ділянку з порушенням законодавства є неприпустимим.

Згідно з пунктом «в» частини четвертої ст.83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.

Незважаючи на встановлені вище обставини, рішенням Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського (наразі Звягельського) району Житомирської області двадцять п`ятої сесії сьомого скликання від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паїв)» затверджений проєкт землеустрою щодо організації території часток (паїв) громадянам на землях спільної часткової власності загальною площею 187,06 га, в тому числі: рілля площею 37,40 га, пасовища площею 147,36 га, багаторічні насадження (фруктовий сад) орієнтовною площею 2,30 га, із земель реформованого КСП «Поліський край» на території Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського (наразі Звягельського) району Житомирської області згідно з списком (а.с.16 т.1). Відповідно до списку спільної часткової власності реформованого КСП «Поліський край», який налічує 207 порядкових номерів, зокрема: ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,4460 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0709; ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710; ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,4769 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0795; ОСОБА_7 на земельні ділянки площею 0,4071 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0765 та площею 0,4018 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0766; ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,4070 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0758; ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,5128 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0708 (а.с.17-18 т.1).

Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за відповідачами зареєстровано право власності на вказані вище земельні ділянки (а.с.32-38 т.1).

Згідно з актуальною інформацією про державну реєстрацію іншого речового права спірні земельні ділянки знаходяться у оренді до 2045 року Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Птахівник», з правом їх передачі у суборенду. Строкове платне користування спірними земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до листа Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання «Укрдержліспроект» земельні ділянки, зокрема, з кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710, накладаються на землі ДП «Новоград-Волинський (наразі Звягельський) лісгосп АПК» Новоград-Волинського (наразі Звягельського) лісництва, зб.кв.7, за матеріалами лісовпорядкування 2014 року (а.с.30-31 т.1).

Із відповіді Житомирської обласної ради від 03 вересня 2020 року №р-5-21/1195 убачається, що погодження на зміну цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення, розташованих у кварталі 7 виділу 9, Житомирською обласною радою не надавалося. Заходи цивільно-правового характеру щодо повернення спірної земельної ділянки у власність держави не вживалися (а.с.43 т.1).

За змістом частини другої ст.3 ЗК України земельні відносини, що виникають при використанні лісів, регулюються ЗК України, а також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення (частина перша ст.19 ЗК України).

У свою чергу, землі сільськогосподарського призначення поділяються, зокрема, на землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а землі лісогосподарського призначення поділяються, зокрема, на землі для збереження та використання земель природно-заповідного фонду. Землі природно-заповідного фонду поділяються, зокрема, для збереження та використання заказників.

Статтею 43 ЗК України встановлено, що землі природно-заповідного фонду це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст.44 ЗК України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (ст.45 ЗК України).

Статтею 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Відповідно до ст.9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватися: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.

Частина перша ст.150 ЗК України до особливо цінних земель відносить, зокрема землі природно-заповідного фонду.

Відповідно до частини третьої ст.12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Згідно з частиною першою ст.76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частини перша та друга ст.77 ЦПК України). Відповідно до частини другої ст.78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Згідно з ст.80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. Частиною першою ст.89 ЦПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідно до пункту 5 розділу VIII «Прикінцеві положення» ЛК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина четверта ст.263 ЦПК України).

У постанові від 07 листопада 2018 року в справі №488/5027/14-ц Велика Палата Верховного Суду не відступила від висновку про те, що «планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкування належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення. Отже, вирішуючи питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства, необхідно враховувати пункт 5 розділу VIII «Прикінцеві положення» ЛК України».

На момент передачі земельна ділянка знаходилася на балансі земель лісового фонду лісгоспу, що крім рішення п`ятнадцятої сесії двадцять третього скликання Дідовицької сільської ради від 18 серпня 2000 року підтверджується також таксаційними та картографічними матеріалами, які відносять частину території лісгоспу (квартал 7, виділ 9) до природно-заповідного фонду України (а.с.123-129 т.1).

Підсумовуючи викладене, матеріалами справи підтверджено та сумніву у колегії суддів апеляційного суду не викликає, що спірні земельні ділянки з кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710 відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2014 року знаходяться у збірному сьомому кварталі ДП «Новоград-Волинський (наразі Звягельський) лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» у межах Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький», який створений у 2018 році, та не можуть відноситься до земель товарного сільськогосподарського виробництва за фрагментом із Публічної карти України з нанесеними межами, а тому в 2019 році не підлягали передачі у приватну власність громадян шляхом виділу в натурі (на місцевості) земельної частки (паю).

Землі для збереження та використання земель природно-заповідного фонду, розпаюванню не підлягають.

Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на них об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення. Аналогічні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2023 року в справі №554/10517/16-ц.

Отже, фізичні особи можуть володіти земельними ділянками для збереження та використання земель природоохоронного фонду, якщо вони ними володіли на час створення об`єкта природно-заповідного фонду, а не навпаки. Набуття права власності на землі, які вже віднесені до земель для збереження та використання земель природно-заповідного фонду, чинним законодавством заборонено, а висновки суду першої інстанції з цього приводу спростовуються матеріалами справи, суперечать вимога закону та не враховують висновків, викладених у постановах Верховного Суду (постанова від 27 листопада 2014 року в справі №676/4253/21).

У позовній заяві прокуратура просить визнати недійсним рішення Дідовицької сільської ради 25 сесії VII скликання від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паї)». Проте, вказане рішення стосується не лише спірних земельних ділянок, але і інших земельних ділянок, які не є предметом спору в цій справі. Апеляційний суд визнає недійсним рішення сільської ради лише в частині земельних ділянок із кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710, що не виходить за межі заявлених позовних вимог.

Відповідно до частини десятої ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, зокрема, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Отже, вимоги про скасування державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку та припинення речового права права приватної власності ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на земельні ділянки 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710 підлягають до задоволення.

У постанові від 30 січня 2019 року в справі №755/10947/17 Велика Палата Верховного Суду наголосила на тому, що суди під час вирішення тотожних спорів мають враховувати останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 20 червня 2023 року в справі №554/10517/16-ц виснувала, що зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням ЗК України та Закону України «Про природно-заповідний фонд України» потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку. За таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний, а не віндикаційний позов. Водночас зазначено, що неправомірні рішення про передачу земель природоохоронного призначення не створюють ті юридичні наслідки, на які вони спрямовані.

Держава або територіальна громада не втрачають володіння земельними ділянками природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, які за законом не можуть бути передані у приватну власність у разі такого їх передання фізичним або юридичним особам і державної реєстрації за останніми права власності. У цих випадках слід усувати перешкоди у користуванні відповідною земельною ділянкою (ст.391 ЦК України) шляхом її повернення власникові.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи повернути таку ділянку (постанова Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року в справі №487/10128/14-ц).

Повернення спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними суспільними, екологічними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом спірних ділянок. Дотримання встановлених законодавчих заборон щодо обігу таких ділянок є необхідною умовою їх використання з тією метою, щоби попередити завдання шкоди загалом навколишньому природному середовищу і зокрема частині світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною, і конкретному об`єкту природно-заповідного фонду.

Із огляду на зазначене, втручання держави у право мирного володіння відповідачами ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території об`єкта природно-заповідного фонду (Гідрологічного заказника місцевого значення «Дідовицький») є легітимним з метою контролю за використанням цих земельних ділянок за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами суспільства.

Право держави повернути спірні земельні ділянки з огляду на доведену незаконність і безпідставність їх передачі у приватну власність фізичних осіб, передбачене у чинному законодавстві України, приписи якого та практика їхнього застосування щодо повернення такої ділянки є доступними, чіткими та зрозумілими.

За таких обставин, підлягають задоволенню й вимоги про усунення перешкод у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження спірними земельними ділянками шляхом припинення речового права права оренди земельних ділянок СТОВ «Птахівник» та їх повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК», а не їх витребування, що не виходить за межі заявлених у цій частині вимог.

Висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 30 квітня 2024 року в справі №913/50/22, не є релевантними до спірних правовідносин, оскільки не охоплюють питання збереження та використання земель природно-заповідного фонду (відмінні фактичні обставини справи).

У зв`язку із встановленням невідповідності висновків суду обставинам справи, неправильним застосуванням норм матеріального права, колегія суддів апеляційного суду скасовує рішення суду першої інстанції та ухвалює нове про часткове задоволення позову, що відповідає приписам ст.376 ЦПК України.

За змістом частини тринадцятої ст.141 ЦПК України, якщо суд апеляційної інстанції ухвалює нове рішення, то відповідно змінює розподіл судових витрат.

На наслідками апеляційного перегляду на користь Житомирської обласної прокуратури суд стягує з відповідачів по 17056,88 грн судового збору з кожного.

Керуючись ст.ст.259,268,367-368,374,376,381-384 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Житомирської обласноїпрокуратури задовольнити частково.

Рішення Новоград-Волинськогоміськрайонного судуЖитомирської областівід 19жовтня 2023року скасувати та ухвалити нове про часткове задоволення позову.

Позов керівника Звягельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Житомирської обласної ради, Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області задовольнити частково.

Визнати недійсним рішення Дідовицької сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області 25 сесії VII скликання від 27 червня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо організації території часток (паї)» в частині земельних ділянок із кадастровими номерами: 1824081200:01:000:0708, 1824081200:01:000:0758, 1824081200:01:000:0795, 1824081200:01:000:0765, 1824081200:01:000:0766, 1824081200:01:000:0709, 1824081200:01:000:0710.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,5128 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0708 (реєстраційний номер нерухомого майна 1962880418240) зареєстроване 13 листопада 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49715040 від 18 листопада 2019 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,407 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0758 (реєстраційний номер нерухомого майна 2020021418240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50907078 від 31 січня 2020 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,4769 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0795 (реєстраційний номер нерухомого майна 2022255518240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50955105 від 04 лютого 2020 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0765 (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240) зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947490 від 03 лютого 2020 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0766 (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947719 від 03 лютого 2020 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,446 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0709 (реєстраційний номер нерухомого майна 1925929418240), зареєстроване 24 вересня 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 48930389 від 30 вересня 2019 року.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710 (реєстраційний номер нерухомого майна 2020139618240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50909291 від 31 січня 2020 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,5128 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0708 (реєстраційний номер нерухомого майна 1962880418240) зареєстроване 13 листопада 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 49715040 від 18 листопада 2019 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,407 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0758 (реєстраційний номер нерухомого майна 2020021418240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50907078 від 31 січня 2020 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,4769 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0795 (реєстраційний номер нерухомого майна 2022255518240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50955105 від 04 лютого 2020 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0765 (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240) зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947490 від 03 лютого 2020 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0766 (реєстраційний номер нерухомого майна 2021907718240), зареєстроване 28 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50947719 від 03 лютого 2020 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,446 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0709 (реєстраційний номер нерухомого майна 1925929418240), зареєстроване 24 вересня 2019 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 48930389 від 30 вересня 2019 року.

Припинити речове право право приватної власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4231 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0710 (реєстраційний номер нерухомого майна 2020139618240), зареєстроване 27 січня 2020 року, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 50909291 від 31 січня 2020 року.

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,5128 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0708 шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,407 га, кадастровий номер 1824081200:01:000:0758 шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4769 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0795 шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0765 шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4071 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0766 шляхом припинення речового права права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,446 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0709 шляхом припинення речового права - права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Новоград-Волинський лісгосп АПК».

Усунути перешкоди у здійсненні Житомирською обласною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 0,4231 га кадастровий номер 1824081200:01:000:0710 шляхом припинення речового права - права оренди земельної ділянки СТОВ «Птахівник» та її повернення на користь держави в особі Житомирської обласної ради з правом постійного користування ДП «Звягельський лісгосп АПК».

Стягнути з Звягельської міської ради Житомирської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , СТОВ Птахівник на користь Житомирської обласної прокуратури по 17056,88 грн судового збору з кожного.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повна постанова складена 14 лютого 2025 року.

Головуюча Судді:

СудЖитомирський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2025
Оприлюднено17.02.2025
Номер документу125166499
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності

Судовий реєстр по справі —285/802/22

Постанова від 15.01.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Постанова від 15.01.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 15.01.2025

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 16.10.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 16.10.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 15.10.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 14.02.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 09.02.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 06.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

Ухвала від 06.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Шевчук А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні