ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 лютого 2025 року Чернігів Справа № 620/15650/24
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ТкаченкоО.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 , про визнання протиправною та скасування постанови,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (далі Комісія), в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 24.07.2024 № 3 «Про відкликання за народної ініціативою депутата Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 ».
На обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що оскаржувана постанова прийнята відповідачем з порушенням положень статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а отже є протиправною і підлягає скасуванню.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.12.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої визначено здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 16.01.2025 вирішено залучити як третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 .
Відповідач ухвалу суду про відкриття провадження та копію позову й додані документи отримав16.12.2024, правом подання відзиву не скористався.
За приписами частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Від третьої особи надійшли письмові пояснення, у яких остання зазначає, що можливість відкликання депутата місцевої ради є невід`ємною частиною статусу такого депутата, а відкликання за народною ініціативою виборцями є способом безпосередньої демократії в певній місцевості, що гарантується Конституцією України. Позивач був відкликаний суб`єктом відкликання громадянами Українивиборцями відповідного виборчого округу. Територіальна виборча комісія обмежена можливим прийняттям рішення за результатами розгляду лише передбаченими частиною 5 та 6 статті 41 Закону. Оскільки Феодосіївською СТВК не було виявлено порушень статей 38-40 Закону, то комісія була обмежена можливістю прийняття лише одного рішення про відкликання депутата Феодосіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Розглянувши подані позивачем документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ОСОБА_1 за результатами місцевих виборів 25.10.2020 шляхом самовисування обраний депутатом Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області.
28.03.2024 Обухівською районною військовою адміністрацією Київської області листом вих. №60/07-20/1477 було повідомлено ОСОБА_2 , що адміністрація не заперечує проти проведення мирного зібрання 30.03.2024 о 10:00 год у приміщенні актової зали Центру культури і мистецтв с. Ходосівка (а.с. 170).
ОСОБА_2 було запрошено Позивача для участі у зборах листом, який був направлений засобами електронної пошти (а.с. 172, 173).
Так, 30.03.2024 відбулися збори виборців про відкликання депутата округу №1 Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_3 Походні за народною ініціативою. Рішення на цих зборах оформлені Протоколом зборів виборців про відкликання депутата округу №1 Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_3 Походні за народною ініціативою від 30.03.2024 (а.с. 86-87).
На зборах прийнято рішення про початок процедури відкликання депутата, про формування ініціативної групи, про обрання офіційного представника ініціативної групи, про затвердження бланка підписного листа, тобто прийнято рішення, які передбачені частиною четвертою статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV, в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення (далі Закон № 93-IV).
Підстави відкликання Позивача на зборах було визначено у додатку до протоколу (копія міститься в матеріалах справи), а саме: порушення вимог статті 37 Закону № 93-IV: (1) не звітував перед виборцями останні два роки, (2) не виконував вимогу не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців, (3) порушення вимоги регулярно вести прийом, оскільки був відсутній на прийомі 01.02.2024, крім того допустив порушення статті 2 Закону № 93-IV, а саме: (1) не виконав доручення виборців, яке йому було надано належним чином та (2) не виконав зобов`язання виражати і захищати інтереси громади, оскільки як депутат не дослухався до вимог виборців направити всі кошти, які надходять від сусідства з небезпечним державним об`єктом «Полігон №5» на будівництво нового водогону в селі Ходосівка.
24.07.2024 Протоколом №3 засідання Феодосіївської СТВК затверджено підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою та прийнято рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Комісією встановлено, що зібрано 242 підписи. Комісія виявила порушення у кількості 18 невідповідностей. Комісія встановила, що відповідають вимогам закону 224 підписів.
Всього Позивачем було отримано 149 голосів, що є меншою за 224 зібрані підписи.
Постановою Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (надалі також Феодосіївська сільська ТВК) № 3 від 24.07.2024 відкликано за народною ініціативою депутата Феодосіївської сільської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_1 .
Не погоджуючись з постановою відповідача від 24.07.2024 № 3, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, виходячи з положень норм законодавства, які діяли на момент їх виникнення, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає Закон України від 11.07.2002 № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад», який встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради (далі Закон № 93-IV, в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення).
Статтею 2 Закону № 93-IV визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 1 частини першої, частини третьої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, окрім іншого, його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом.
За приписами статті 10 Закону № 93-IV у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний:
1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;
2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;
3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;
4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону № 93-IV депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов`язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об`єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.
Стаття 37 Закону № 93-IV визначає підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема: пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону (пункт 2 частини першої); невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними (пункт 4 частини першої).
З матеріалів справи судом встановлено, що позивач був депутатом Феодосіївської сільської ради з листопада 2020 року та підставою для його відкликання за народною ініціативою, у протоколі № 3 засідання Федосіївської сільської територіальної виборчої комісії від 24.07.2024, зазначено порушення вимог пунктів 1 і 5 частини першої статті 10 та статті 16 Закону № 93-IV.
Разом з тим, відповідач не надав суду будь-яких доказів, які б містили дані про допущення позивачем зазначених порушень.
Відповідно до статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборцями приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.
Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення організаторами цих зборів повідомляються регіональні та/або місцеві медіа.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, інформація про обрання головуючого та секретаря зборів виборців, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, у тому числі щодо встановленої підстави для відкликання депутата, передбаченої статтею 37 цього Закону, результати голосування, зміст прийнятого рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (копії лицьового та зворотного боку паспорта громадянина України у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, та довідки про місце проживання чи тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа.
Відповідно до статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, у якому зазначаються дата, місце проведення зборів, кількість їх учасників, хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення, персональний склад ініціативної групи.
У триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Статтею 40 Закону № 93-IV визначено, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи в кількості, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів, що є більшою за виборчу квоту, яка була визначена згідно із Виборчим кодексом України під час проведення виборів, за результатами яких він був обраний депутатом.
З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки, зокрема у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.
Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, документами проведених зборів, передбаченими частинами четвертою і п`ятою статті 38 цього Закону, передаються до територіальної виборчої комісії, що встановила результати відповідних місцевих виборів.
Згідно з пунктом 1 частини другою статті 41 Закону № 93-IV територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті, у такі строки, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом 10 днів з дня отримання матеріалів.
З метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців.
Орган ведення Державного реєстру виборців здійснює відповідну перевірку з використанням відомостей Державного реєстру виборців та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.
З метою вибіркової перевірки достовірності підписів громадян України у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного територіального органу поліції.
Територіальний орган поліції здійснює відповідну перевірку шляхом вибіркового опитування громадян, відомості стосовно яких містяться у підписних листах, та інформує територіальну виборчу комісію про результати такої перевірки не пізніш як на п`ятий календарний день з дня отримання запиту виборчої комісії.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку (частина третя статті 41 Закону № 93-IV).
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі (частина четверта статті 41 Закону № 93-IV).
За результатами перевірки територіальна виборча комісія приймає рішення про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, в якому зазначаються підстави неврахування підписів окремих виборців та підписних листів (за наявності), а також загальна кількість підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Таким чином, рішення про відкликання депутата за народною ініціативою приймається територіальною виборчою комісією, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону № 93-IV.
Відповідно до частини шостої статті 41 Закону № 93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
У свою чергу, стаття 48 Закону № 93-IV закріплює гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.
Так, відповідно до частин першої-третьої статті 48 Закону № 93-IV про дату, час і місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, організатори таких зборів письмово повідомляють депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання.
Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори виборців депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.
Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
Разом з тим, з огляду на наявні в матеріалах справи докази, письмовим повідомленням позивача (а.с. 172) було сповіщено ОСОБА_3 про ініціювання громадою 1 виборчого округу с. Ходосівки відкликання останнього з посади депутата й запрошено його на збори, що відбудуться 30 березня 2024 року.
Суд зауважує, що вказаний лист не містить чіткого адресата із зазначенням поштової адреси, на яву вказаний лист спрямовано; у листі відсутні й реквізити особи-виконавця, а лише вказано ініціатор зборів і виконаний підпис особи без посади, прізвища, імені та по батькові останнього. Як зазначила третя особа, лист-запрошення було направлено засобами електронної пошти, а також АТ «Укрпошта».
Так, матеріали справи містять відомості про направлення електронного листа, втім доказів доставлення адресату матеріали справи не містять (а.с. 173). Щодо відправлення листа засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта», то з огляду на наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, останнє вручене представнику адресата Феодосіївська С/Р 28.03.2024 (а.с. 174).
Аналіз вказаних вище доказів не дає підстав для висновку про належне повідомлення ОСОБА_1 про дату, час і місце проведення зборів, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Окрім того, з огляду протоколу зборів виборців про відкликання депутата сільської ради Походні А.О. округу №1 за народною ініціативою від 30.03.2024, депутат ОСОБА_1 відсутній в бланку реєстрації учасників зборів (а.с. 91-93).
Таким чином, відповідачем не спростовано порушення положень частини другої статті 39 Закону № 93-IV.
Більше того, зважаючи на Протокол засідання Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії №3 від 24.07.2024, ОСОБА_1 будучи присутнім на засіданні просив надати право для пояснення щодо його відкликання. Членом комісії ОСОБА_4 було роз`яснено позивачеві, що він мав право надавати пояснення на зборах виборців щодо відкликання депутата, а в даному випадку він має право лише бути присутнім, в той час як право бути присутнім не означає права на виступ, і такого гарантованого права закон ОСОБА_1 не дає. (а.с. 45 зворот). Після вчинення наміру надати свої пояснення, ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_5 в супроводі поліції були видалені з залу засідань (а.с. 46).
Разом з тим, не зважаючи на недопущення позивача до участі в процесі його відкликання як депутата, опубліковані на Інтернет-сторінці Комісії в соціальній Інтернет-мережі «Facebook» документи, а саме: спірна постанова Комісії від 24.07.2024 № 3 та протокол засідання Комісії № 3 від 24.07.2024 вказують на те, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою ОСОБА_1 як депутата Феодосіївської сільської ради, не було дотримано вимог статей 38-40 Закону № 93-IV, оскільки ініціативна група подала до Комісії підписні листи та протокол зборів виборців після спливу встановлених строків.
Зі змісту протоколу Комісії № 3 від 24.07.2024 судом встановлено, що при розгляді питання 2 порядку денного «Визнання такою, що не відповідає реальному перебігу засідання, частини протоколу засідання №1 від 25.06.2024» Комісією розглядались письмові заперечення до протоколу засідання Комісії № 1 від 25.06.2024, подані членом комісії ОСОБА_6 та колишнім членом комісії ОСОБА_7 . В запереченнях вказувалось, що надходження вказаних документів (від виборців) не було зафіксоване в журналі реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії у зв`язку з відсутністю до 09.07.2024 такого журналу, а тому неможливо напевне встановити, коли і ким вони були подані Комісії, враховуючи, що самі збори виборців щодо відкликання позивача як депутата відбулись ще 30.03.2024.
Таким чином, з огляду на зазначене суд вважає, що відсутність у Комісії до 09.07.2024 журналу реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії не дозволяє достовірно встановити обставини дотримання офіційним представником ініціативної групи визначеного частиною першою статті 39 Закону № 93-IV строку подання до Комісії повідомлення про проведення зборів виборців та витягу з протоколу таких зборів, а також строків, передбачених частиною першою статті 41 Закону № 93-IV.
Виходячи з наведених обставин у взаємозв`язку з положеннями Закону № 93-IV, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах відсутні належні та допустимі докази дотримання вимог статей 38-40 цього Закону № 93-IV при ініціюванні відкликання ОСОБА_1 , як депутата місцевої ради, за народною ініціативою, що є обов`язковою умовою для прийняття Комісією рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.
Окрім того, зі змісту протоколу Комісії № 3 від 24.07.2024 судом встановлено, що при розгляді питання 7 порядку денного «Підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Феодосіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою», члени Комісії не надали будь-кому, окрім себе, доступу до підписних листів та інших документів щодо відкликання позивача як депутата, посилаючись на недопустимість розголошення персональних даних виборців іншим особам.
Разом з тим, окрім гарантій, які має позивач відповідно до статті 48 Закону № 93-IV, суд враховує, що відповідно до положень статей 21, 22, 32 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпним.
Кожний громадянин має право знайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною або іншою захищеною законом таємницею.
При цьому, за приписами статті 59 Конституції України кожен має право на професійну правничу допомогу. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.
Відповідно до частини першої статті 5, статті 7 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 № 2657-XII кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до частини восьмої статті 10 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Таким чином, всупереч зазначених положень Конституції та Законів України, відповідач обмежив права позивача на інформацію щодо нього та захист своїх прав під час реалізації процедури відкликання депутата за народною ініціативою, що є недопустимим та додатково спростовує правомірність спірного рішення, прийнятого за наслідками такої процедури.
Слід окремо зазначити, що з метою вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна виборча комісія скеровує запит до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців. Вказана норма Закону № 93-IV свідчить про те, що Феодосіївська сільська ТВК дійсно мала направити всі підписні листи, а вже відповідний орган вибірково, тобто самостійно визначає той перелік осіб, відомості про яких необхідно перевірити в межах не менше 10 відсотків. Натомість Феодосіївська сільська ТВК самостійно сформувала список із 25 осіб та направила його для перевірки до відділу ведення Державного реєстру виборців, що є грубим порушенням частини 2 статті 41 Закону № 93-IV та ставить під сумнів неупередженість комісії.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Крім того, суд враховує, що згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У даній справі відповідач проігнорував обов`язок доказування правомірності прийнятої ним спірної постанови.
При цьому, відповідно до частини четвертої статі 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У підсумку, з урахування зазначеного в сукупності, суд доходить висновку, що позовна заява є обґрунтованою, тож підлягає задоволенню повністю.
Згідно із частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене вище, керуючись статтями 73-78, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 , про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області «Про відкликання за народної ініціативою депутата Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_1 » від 24.07.2024 № 3.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Феодосіївської сільської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Феодосіївська сільська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області (вул.Соборна, 2, с.Ходосівка, Обухівський р-н, Київська обл., 08173 код ЄДРПОУ 43787669).
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Повний текст рішення суду складено 17 лютого 2025 року.
Суддя Ольга ТКАЧЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125206793 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ольга ТКАЧЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні