Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2025 рокусправа № 380/11590/24 зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯнковська І.І.,
за участю:
представника позивачаПотічної Н.Ю.,
представника відповідачівСенців М.М.,
представника третьої особиШемеляк Г.Т.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Дрогобицького міського голови Кучми Тараса Ярославовича, Дрогобицької міської ради Львівської області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів, начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради Шев`яка Петра Богдановича про визнання протиправним та скасування розпоряджень,-
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач, ОСОБА_1 ) 30.05.2024 звернувся до суду з позовом до Дрогобицького міського голови Кучми Тараса Ярославовича (місцезнаходження: 82100, Львівська область, м. Дрогобич, площа Ринок 1, РНОКПП НОМЕР_2 ), в якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови від 2 травня 2024 року №268-р «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади».
Обґрунтовуючи позовні вимоги вказав, що перебуває на посаді начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради Львівської області з 02.06.2023. Трудові відносини з виконавчими органами Дрогобицької міської ради Львівської області у нього виникли на підставі розпорядження міського голови від 30.05.2023 №417-к «Про призначення ОСОБА_2 » та тривають на час звернення до суду з даним позовом. Позивачу 08.05.2024 стало відомо, що в газеті «Народний часопис «Галицька Зоря» оприлюднено оголошення про конкурс на заміщення вакантної посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради. Звернувшись до міського голови він дізнався, що оголошення про проведення конкурсу оприлюднене в часописі на підставі розпорядження міського голови від 02.05.2024 №268-р «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади».
Позивач вважає розпорядження міського голови про проведення конкурсу незаконним, таким що порушує його трудові права, законні інтереси та встановлений законодавством порядок публічного управління. Звертає увагу, що в період дії воєнного стану порядок призначення на посади в органах місцевого самоврядування регулюються спеціальною нормою, встановленою частиною 5 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», зміст якої полягає в тому, шо у період дії воєнного стану особи призначаються на посади в органах місцевого самоврядування суб`єктом призначення міським головою без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом.
Крім цього позивач вказує, що посада, на яку оголошено конкурс, не є вакантною. Між ним та роботодавцем укладений трудовий договір, відповідно до якого позивач виконує трудові обов`язки. Ця обставина підтверджується цілою низкою письмових доказів. Зазначає, що правову оцінку поняттю «вакантна посада в органах місцевого самоврядування» подає Національна агенція державної служби листом №4341/10.3-22 від 27.10.2022 вказуючи, що в розумінні положень Закону №2493-111 вакантною посадою в органах місцевого самоврядування є наявна у структурі і штатному розписі виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету посада в органах місцевого самоврядування з установленими відповідно до законодавства посадовими повноваженнями щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій та на яку не укладено трудовий договір. Ба більше, поняття «вакансія» визначене на законодавчому рівні, а саме в статті 1 Закону України «Про зайнятість населення», якою передбачено, що вакансія - це вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа. За таких обставин позивач вважає, що посада начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради не є вакантною. З врахуванням викладеного, просить скасувати спірне розпорядження.
Ухвалою судді від 24.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Виконавчий комітет Дрогобицької міської ради 08.07.2024 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити повністю. Відзив обґрунтований таким. В заяві від 29.05.2023 ОСОБА_1 просив міського голову призначити його на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради без конкурсу на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу, з 02.06.2023. Розглянувши таку заяву міським головою видано розпорядження від 30.05.2023 №417-к «Про призначення ОСОБА_2 », згідно з яким позивача призначено на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради з 02.06.2023 з посадовим окладом згідно з штатним розписом на час дії воєнного стану чи призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу.
Розпорядженням міського голови від 02.05.2024 №268-р «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади» оголошено конкурс на посаду начальника відділу освіти. 22.05.2024 позивач звернувся зі заявою до виконкому міської ради щодо скасування вказаного розпорядження міського голови. Листом від 31.05.2024 №3-33/3379 виконавчий комітет повідомив позивача, що його було призначено на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради з 02.06.2023 на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу відповідно до поданої заяви, в порядку, визначеному ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», про що він був ознайомлений. При цьому було зазначено, що таке призначення має тимчасовий характер, з визначеним терміном дії трудових відносин: - на термін дії воєнного стану (з урахуванням граничного терміну перебування на посаді) або - до моменту призначення особи на цю посаду за результатами конкурсу. Окрім цього, у вищезазначеному листі позивачу запропоновано подати документи на участь у конкурсі на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради.
Відповідач звертає увагу, що відповідно до п.3 ч.9 ст.9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб (має право, а не зобов`язаний), керівників комунальних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, в порядку, визначеному ч.ч.5,6 ст.10 цього Закону. Отже, у період воєнного стану, міський голова може здійснювати строкове призначення осіб на посади в органи місцевого самоврядування. Вказує, що законодавець не скасував процедуру призначення на посади в органи місцевого самоврядування на конкурсній основі, а відмінив обов`язковість його проведення. Відповідач також зазначає, що позивач мав право брати участь у конкурсі і забезпечити «свої очікування на стабільність в реалізації його права на працю та на отримання за неї законної винагороди». Проте не скористався пропозицією роботодавця та своїм правом подати документи на участь у конкурсі, а тому не може говорити про наявний у нього «інтерес працювати на посаді начальника відділу освіти».
Крім цього відповідач наголошує, що позивача призначено начальником відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради на підставі його заяви та за його згодою без конкурсу саме на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу. Вищезазначені обставини свідчать про строковість трудових відносин між сторонами. Вказана обставина дає підстави для висновку, що строк трудового договору з позивачем був обмежений настанням події - період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу. Таким чином, ще на початку трудових відносин позивач розумів, що він призначений на посаду начальника відділу освіти до моменту призначення переможця конкурсу на вищезазначену посаду.
Також відповідач звертає увагу, що розпорядження міського голови від 02.05.2024 №268-р. «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади» є індивідуальним актом, який був реалізований та вичерпав свою дію фактом виконання (реалізації), коли відбувся конкурс на заміщення посади начальника відділу освіти. При цьому, позивач також мав можливість взяти участь у конкурсі та бути призначеним на посаду постійній основі, як переможець конкурсу, проте не скористався своїм правом. З врахування викладеного, вважає спірне розпорядження законним та таким, що відповідає вимогам законодавства.
Ухвалою від 08.07.2024 суд задовольнив клопотання позивача про розгляд справи в загальному позовному провадженні. Розгляд справи суд вирішив здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Позивач 17.07.2024 подав відповідь на відзив, в якому додаткового зазначив, що він призначений в період дії воєнного стану, однак на дату прийняття оскаржуваного розпорядження про оголошення конкурсу воєнний стан не припинено і не скасовано. У відповідача не було правових підстав оголошувати конкурс, оскільки це суперечить абзацу 2 частини 7 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», яким передбачено, що конкурс оголошується після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану. Також зазначив, що приймаючи спірне розпорядження про оголошення конкурсу на призначення на посаду, яка не є вакантна, відповідач порушує його права, достроково розриваючи строковий трудовий договір, оскільки час настання певної події, яка обумовлює строк закінчення строкового трудового договору з ним не настав.
Крім того, позивач 21.08.2024 подав до суду заяву про збільшення позовних вимог, в якій просить вирішити спір з урахуванням таких позовних вимог:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови від 2 травня 2024 р. №268-р «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади»;
- скасувати протокол №3 засідання конкурсної комісії Дрогобицької міської ради на заміщення вакантної посади органу місцевого самоврядування від 18.06.2024;
- визнати протиправним та скасувати розпорядження міського голови від 24.06.2024 №548-р «Про призначення П. Шев`яка».
В обґрунтування поданої заяви вказав, що збільшені позовні вимоги є взаємопов`язаними та похідними від первинної, а відповідно такими, що порушують трудові права та охоронюваний законом інтерес позивача на працю.
Від виконавчого комітету Дрогобицької міської ради на адресу суду 30.08.2024 надійшли заперечення на заяву про збільшення позовних вимог.
Протокольною ухвалою від 28.08.2024 прийнято до розгляду заяву про збільшення позовних вимог. Крім того, ухвалою суду від 28.08.2024 залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради Шев`яка Петра Богдановича (місцезнаходження: 82100, Львівська область, м. Дрогобич, площа Ринок 1).
Третя особа 25.09.2024 подала пояснення щодо позову, в яких просить відмовити в задоволенні позовних вимог. В поясненнях зазначив, що позивач міг брати участь у конкурсі так само як і він, і в цьому б проявився його «інтерес працювати на посаді начальника відділу освіти». Враховуючи те, що ОСОБА_1 не був учасником відповідної конкурсної процедури (і не намагався ним стати) його посилання на незаконність проведення конкурсу є абстрактними й не доводять порушення його прав та інтересів. Просив в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Ухвалою від 30.10.2024 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
Крім цього ухвалою від 11.12.2024 суд залучив до участі у справі в якості другого відповідача Дрогобицьку міську раду.
Від Дрогобицької міської ради 06.01.2025 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить у задоволенні позову відмовити повністю з підстав, що вкладені і відзиві на позовну заяву виконавчого комітету Дрогобицької міської ради.
Судові засідання неодноразово відкладалися за клопотаннями сторін та для подання доказів.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених в позовній заяві, відповіді на відзив та заяві про збільшення позовних вимог. Просила суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідачів в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила з підстав, наведених у відзивах на позовну заяву, запереченнях на заяву про збільшення позовних вимог. Просила суд в задоволенні позову відмовити повністю.
Представник третьої особи в судових засіданнях позовні вимоги заперечила з підстав, викладених відповідачами та у своїх поясненнях. Просила суд в задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Позивач 29.05.2023 звернувся до міського голови Дрогобича Львівської області з заявою, в якій просив призначити його на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради без конкурсу на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу з 02.06.2023.
У відповідності до п.5, 7 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», ст.ст. 11, 22 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та керуючись п.20 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Дрогобицький міський голова розпорядженням №417-к від 30.05.2023 призначив ОСОБА_1 на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради з 02.06.2023 з посадовим окладом згідно з штатним розписом на час дії воєнного стану чи призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу.
На підставі цього розпорядження позивача приведено до Присяги посадової особи місцевого самоврядування, розпочато обрахунок стажу служби в органах місцевого самоврядування згідно з записами в трудовій книжці з 02.06.2023 та встановлено позивачу термін випробування строком три місяці, за згодою. Зобов`язано начальника відділу кадрів проінформувати ОСОБА_1 про умови роботи на вказаній посаді до початку роботи відповідно до ст.29 Кодексу законів про працю України.
Розпорядженням міського голови №661-к від 21.07.2023 виправлено технічну помилку в розпорядженні № 417-к від 30.05.2023 «Про призначення ОСОБА_2 » та викладено його абзаци 1 та 2 в наступній редакції:
«Відповідно до п.2 ч.1 та ч.2 ст.23 Кодексу законів про працю України, абз.3 ч.9 ст.9, абз. 1 ч.5 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», ст.11, ст.22 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», керуючись п.20 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
Призначити ОСОБА_1 на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради без конкурсу з 02.06.2023 на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу, з посадовим окладом згідно з штатним розписом».
Згідно з розпорядженням №858-к від 01.09.2023 ОСОБА_1 присвоєно 11 (одинадцятий) ранг посадової особи місцевого самоврядування в межах п`ятої категорії класифікації посад, у зв`язку із закінченням строку випробування, з 02.09.2023.
Відповідно до розпорядження №268-р від 02.05.2024 Дрогобицьким міським головою вирішено провести конкурс на заміщення вакантної посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради відповідно до ст.10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» постанови Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 №169 «Про затвердження порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад службовців» (зі змінами).
Оголошення про проведення конкурсу опубліковано в газеті «Галицька зоря» за 08.05.2024.
Позивач 22.05.2024 звернувся до Дрогобицького міського голови з заявою, в якій просив скасувати розпорядження №268-р від 02.05.2024 «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади» як таке, що суперечить законодавству, направленого на регулювання процедур оголошення, підготовки та проведення конкурсів на зайняття посад в органах місцевого самоврядування (ст.21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування») та порушує його право на працю.
Листом від 31.05.2024 №3-33/3379 керуючий справами виконкому повідомив позивача, що його призначено на посаду на час дії воєнного стану або призначення керівника відділу освіти за результатами конкурсу. Тобто таке призначення має тимчасовий характер, з визначеним терміном дії трудових відносин: на термін дії воєнного стану (з урахуванням граничного терміну перебування на посаді) або до моменту призначення особи на цю посаду за результатами конкурсу. Тому відсутні підстави для скасування вказаного розпорядження.
Згідно з умовами і порядком проведення конкурсу на заміщення вакантної посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради, які є додатком до розпорядження №268-р від 02.05.2024, конкурсний відбір за заміщення вакантної посади начальника відділу освіти проводився відповідно до «Порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців» (зі змінами), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №169 від 15.02.2002, з урахуванням особливостей проходження служби в органах місцевого самоврядування.
Рішенням конкурсної комісії Дрогобицької міської ради на заміщення вакантної посади органу місцевого самоврядування, оформленого протоколом № 3 від 18.06.2024, вирішено рекомендувати призначити на заміщення вакантної посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради ОСОБА_3 .
Розпорядженням Дрогобицького міського голови №548-к від 24.06.2024 призначено ОСОБА_3 на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради з 03.07.2024 з посадовим окладом згідно з штатним розписом, за результатами конкурсу, як переможця.
Суд встановив, що Департаментом освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації погоджено призначення начальником відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради ОСОБА_3 листом №53-02/1372 від 25.06.2024, тобто після прийняття відповідачем-1 розпорядження №548-к «Про призначення ОСОБА_3 ».
Позивача звільнено з займаної посади з 02.07.2024 згідно з розпорядженням №549-к від 25.06.2024, у зв`язку з закінченням строку трудових відносин та призначенням на посаду ОСОБА_3 , як переможця конкурсу.
Не погодившись зі звільненням з посади позивач оскаржив це розпорядження до суду. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 відкрито провадження у справі № 380/16923/24 за позовом ОСОБА_1 до міського голови Дрогобицької міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження №549-к від 25.06.2024 про звільнення його з займаної посади.
Водночас, рішення конкурсної комісії за результатами конкурсу від 18.06.2024 та розпорядження про призначення на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради Шев`яка П.Б. №548-р від 24.06.2024 позивач оскаржує в межах даної справи, поряд з вимогою про визнання протиправним та скасування розпорядження відповідача-1 №268-р про проведення конкурсу.
Суд враховує, що спірними у цій справі є питання: чи правомірним є проведення конкурсу на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради в період воєнного стану; чи може проводитись конкурс на посаду, яка не є вакантною; чи була вакантною посада начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради на момент прийняття оскаржуваного розпорядження №268-р від 02.05.2024 та чи порушені вказаним розпорядженням права позивача.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Згідно з ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вирішуючи конституційне подання щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст.19 Конституції України, Конституційний Суд України у Рішенні від 16.04.2009 у справі №7-РП/2009 вказав, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Спірні правовідносини регулюються Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про правовий режим воєнного стану», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» та постановою Кабінету Міністрів України №169 від 15.02.2002 «Про затвердження порядку проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців».
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
За положеннями ч.1 ст.10 цього Закону прийняття на службу в органи місцевого самоврядування на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради здійснюється на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Суд зауважує, що вказана норма закону передбачає обов`язкове призначення посадових осіб органів місцевого самоврядування на конкурсній основі, зокрема керівників відділів органу місцевого самоврядування. Однак, в окремих випадках законодавством може бути встановлена інша процедура призначення на такі посади.
Частиною 9 ст.9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, у порядку, визначеному частинами п`ятою, шостою статті 10 цього Закону.
Згідно з ч.5 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб`єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад, а також за наявності у Єдиному державному реєстрі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.
Отже, в період дії правового режиму воєнного стану законодавством передбачений спеціальний порядок призначення осіб на посади в органі місцевого самоврядування: без проведення конкурсу, а лише на підставі заяви, особової картки та документів, що підтверджують наявність відповідної освіти та досвіду роботи.
На переконання суду таке правове регулювання призначення осіб на посади державної служби та в органах місцевого самоврядування в період дії воєнного стану є об`єктивно виправданим та пов`язане в першу чергу з особливістю роботи органів державної влади та місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. В такий спосіб створюються умови для належного функціонування цих органів шляхом оперативного залучення спеціалістів до виконання посадових обов`язків та усунення кадрового дефіциту.
Так, відповідно до визначення, наведеного в ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно з пояснювальною запискою до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», його прийняття прогнозовано сприятиме створенню умов для нормалізації ситуації та забезпечення безперервності реалізації публічної влади на території, де введено воєнний стан, та, як наслідок, для надання послуг населенню відповідних адміністративно-територіальних одиниць, зупиненню розвитку кризових тенденцій у господарському секторі та суспільно-політичній ситуації.
Отже, спрощуючи процедуру прийняття на посади державної служби та на посади в органах місцевого самоврядування, законодавець мав на меті забезпечити безперервну роботу цих органів по реалізації ними публічної влади в умовах воєнного стану.
В контексті спірних правовідносин, визначене в ч.9 ст. 9 та ч.5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» право міського голови на призначення посадових осіб без проведення конкурсу не можна розглядати як альтернативний спосіб реалізації ним повноважень по прийняттю осіб на службу в органи місцевого самоврядування поряд з конкурсним добором.
Так, в п.4 ч.1 ст10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» закріплено можливість призначення посадових осіб органів місцевого самоврядування лише за результатами конкурсного добору, тоді як ч.9 ст. 9 та ч.5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлює правила реалізації міським головою повноважень по призначенню таких посадових осіб саме в період дії правового режиму воєнного стану,
Отже, ці норми законодавства не встановлюють альтернативних правил поведінки керівникам органів державної влади та місцевого самоврядування, оскільки регулюють хоч і однорідні суспільні відносини, однак за суттєво різних обставин.
Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» передбачає обов`язкове проведення конкурсу при призначенні на посади в органах місцевого самоврядування, а Закон України «Про правовий режим воєнного стану» регулює ці відносини в період воєнного стану.
Відтак, в період дії правового режиму воєнного стану конкурси на заміщення посад державної служби та посад в органах місцевого самоврядування не проводяться.
Такі висновки суду ґрунтуються також на нормах Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», в ч.3 ст. 1 якого визначено, що у період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом. Згідно з ст.2 цього Закону у період дії воєнного стану сторони за згодою визначають форму трудового договору. З метою оперативного залучення до виконання роботи нових працівників, а також усунення кадрового дефіциту та браку робочої сили, у тому числі внаслідок фактичної відсутності працівників, які евакуювалися в іншу місцевість, перебувають у відпустці, простої, тимчасово втратили працездатність або місцезнаходження яких тимчасово невідоме, роботодавець можуть укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника.
Отже, у період дії воєнного стану не застосовуються норми Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», в тому числі ст. 10 цього закону.
Суд також враховує, що відповідно до ч.1 ст.10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.22 Закону України «Про державну службу» конкурс проводиться на зайняття вакантної посади державної служби.
Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України №246 від 25.03.2016 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби» передбачено, що під час прийняття на службу в органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» застосовується Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 169 (далі Порядок №169). Відповідно до цього Порядку конкурсний відбір проводиться на заміщення вакантних посад державних службовців третьої - сьомої категорій, крім випадків, коли законами України встановлено інший порядок заміщення таких посад.
Таким чином, Порядком №169 врегульовано умови та порядок проведення конкурсу саме на вакантні посади в органах місцевого самоврядування.
Згідно з визначенням, наведеним в ст.1 Закону України «Про зайнятість населення», вакансія - вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа.
Національним агентством з питань державної служби в листі №4341/10.3-22 від 27.10.2022, з посиланням на норми Законів України «Про місцеве самоврядування», «Про службу в органах місцевого самоврядування та Порядку №246, надано роз`яснення, що в розумінні положень Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» вакантною посадою в органах місцевого самоврядування є наявна у структурі і штатному розписі органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету посада в органах місцевого самоврядування з встановленими відповідно до законодавства посадовими повноваженнями щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій, та на яку не укладено трудовий договір.
Суд встановив, що на момент прийняття розпорядження №268-р від 02.05.2024 посада начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради не була вакантною, оскільки на цю посаду був призначений позивач на умовах трудового договору відповідно до ч.5 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Відтак, конкурс на зайняття цієї посади не міг проводитись відповідно до Порядку №169.
Водночас, Законом України «Про правовий режим воєнного стану» визначено умови проведення конкурсу на зайняття посад державної служби та посад в органах місцевого самоврядування, на які призначено осіб у період воєнного стану.
Так, за змістом абз.3 ч.7 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» конкурс на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті оголошується після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Таким чином, конкурс на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради може бути оголошений та проведений лише у порядку, передбаченому абз.3 ч.7 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», тобто протягом шести місяців після припинення чи скасування воєнного стану.
З урахуванням наведеного суд вважає протиправним проведення відповідачами конкурсу на посаду начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради на підставі розпорядження №268-р від 02.05.2024.
При цьому суд відхиляє доводи відповідачів та третьої особи про відсутність порушення оскаржуваним розпорядженням № 268-р від 02.05.2024 прав позивача у зв`язку з тим, що при призначенні на посаду ОСОБА_1 був обізнаний про строковий характер трудових відносин, зокрема до призначення на цю посаду переможця конкурсу, відтак розумів, що у разі проведення конкурсу він може бути звільнений з цієї посади за закінченням строку трудового договору.
Так, розпорядженням Дрогобицького міського голови №417-к від 30.05.2023, з урахуванням внесених розпорядженням №661-к від 21.07.2023 змін, сторонами узгоджено строк трудового договору позивача на посаді начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради на період воєнного стану або до моменту призначення керівника відділу за результатами конкурсу.
Суд зазначає, що згідно з ч.7 ст.10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» граничні строки перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті становлять 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Таким чином, з урахуванням положень вказаної норми Закону, датою припинення трудових відносин позивача та відповідача за умовами строкового трудового договору сторонами визначено настання однієї з подій: припинення чи скасування воєнного стану або призначення на цю посаду іншої особи за результатами конкурсу. В будь якому випадку перебування позивача на посаді не може бути довшим ніж 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
В свою чергу конкурс на заміщення посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради може бути проведений протягом шести місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану. Відтак, дата закінчення строку трудового договору з позивачем з підстав призначення на цю посаду іншої особи за результатами конкурсу, не може передувати даті припинення чи скасування воєнного стану.
Тому, проведення конкурсу на посаду, на якій перебуває позивач та яка не є вакантною, очевидно порушує права позивача на працю, оскільки проведення такого конкурсу за відсутності встановлених законом підстав суперечить принципу належного урядування та правової визначеності. Відповідачами не надано доказів необхідності проведення конкурсу на спірну посаду саме в травні 2024 року, майже через рік після призначення позивача на цю посаду. Тобто, призначення міським головою конкурсу на посаду начальника відділу освіти не було прогнозованим, очікуваним та жодним чином не обґрунтоване нормами законодавства.
При цьому суд не бере до уваги надані відповідачем висновки Управління Державної служби якості освіти у Львівській області за результатами аналізу діяльності Дрогобицької міської ради та відділу освіти, згідно з якими рекомендовано призначати начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради на умовах конкурсу, оскільки такі висновки затверджені за результатами перевірки 19.07.2024, тобто вже після прийняття оскаржуваного розпорядження та проведення конкурсу.
Суд також зазначає, що аналіз долучених відповідачем розпоряджень про проведення конкурсів на інші посади у виконавчих органах Дрогобицької міської ради, як підтвердження сталої практики призначення осіб на конкурсній основі, свідчить про вибірковий підхід відповідачів до заповнення штатного розпису. Так, зі змісту розпорядження міського голови №661-к від 21.07.2023 суд встановив, що окрім ОСОБА_1 відповідачем в травні 2023 року призначено без конкурсу на період воєнного стану ще щонайменше двох керівників директора та заступника директора Департаменту міського господарства. Однак, відповідачами не надано доказів подальшого проведення конкурсів на заміщення цих посад.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінивши надані сторонами докази та матеріали справи у їх сукупності, суд дійшов висновку, що викладені вище критерії при прийнятті оскаржуваного розпорядження №268-р від 02.05.2024 «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади» відповідачем-1 не дотримані.
Тому, розпорядження Дрогобицького міського голови №268-р від 02.05.2024 «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади» є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки суд вважає протиправним та скасовує розпорядження Дрогобицького міського голови №268-р від 02.05.2024 про проведення конкурсу на заміщення посади начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень за результатами такого конкурсу також суд вважає обґрунтованими та такими, що необхідно задовольнити, оскільки вони є похідними від первинної позовної вимоги.
При цьому суд не бере до уваги аргументи відповідачів про те, що розпорядження №268-р від 02.05.2024, рішення конкурсної комісії від 18.06.2024 та розпорядження міського голови від 24.06.2024 №548-р є індивідуально-правовими актами та вичерпали свою дію моментом їх прийняття та завершенням роботи комісії, а тому не можуть бути оскаржені та скасовані судом. На переконання суду протиправність призначення спірного конкурсу має наслідком визнання протиправними всіх рішень, які прийняті за результатами його проведення. Інакше неможливим є відновлення порушених прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Ураховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, долучені сторонами до матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_1 є обґрунтованим і підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір, який в силу ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Дрогобицької міської ради.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Дрогобицького міського голови від 02.05.2024 №268-р «Про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади».
Визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії Дрогобицької міської ради на заміщення вакантної посади органу місцевого самоврядування, яке оформлене протоколом №3 від 18.06.2024.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Дрогобицького міського голови від 24.06.2024 №548-р «Про призначення ОСОБА_4 ».
Стягнути з Дрогобицької міської ради Львівської області (місцезнаходження: 82100, Львівська область, м. Дрогобич, площа Ринок 1, код ЄДРПОУ 04055972) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 3633 (три тисячі шістсот тридцять три) грн. 60 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 17.02.2025.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125240322 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні