Рішення
від 20.02.2025 по справі 400/2104/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2025 р. № 400/2104/24 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін, відповідно до процедури передбаченої ст.262 КАС України, адміністративну справу,

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ГРОВЕКС МАРКЕТ", вул. Центральна, 59,с. Болеславчик,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55220,Україна, 55200, Миколаївська обл., Первомайський р,р до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8,м. Київ,04053, провизнання протиправним та скасування рішення №9463724/44641540 від 05.09.2023, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гровекс Маркет" звернулось до адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнення, просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рiшення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових Головного управління ДПС у Миколаївській області №9656584/44513018 від 05.10.2023; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладу №1 від 05.08.2023 датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на виконання умов договору поставки №ВІН24-00975 від 04.08.2023, позивач 05.08.2024 поставив на адресу ТОВ "Кернел-Трейд" насіння ріпаку в кількості 101,850 т на загальну суму 1370565,73 грн, в тому числі ПДВ 168315,09 грн. У зв`язку із здійсненням господарської операції позивачем було складено податкову накладну № 1 від 05.08.2023 року та направлено її на реєстрацію, однак реєстрацію було зупинено з підстав невідповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 02.10.2023 позивачем було подано до Головного управління ДПС у Миколаївській області №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної від 05.08.2023 №1, реєстрацію якої зупинено. Однак, незважаючи на те, що товариством були надані всі документи, відповідачем було прийнято рішення від 05.10.2023 №9656584/44513018 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 05.08.2023 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація : згідно баз даних ДПС України у платника відсутнє підтвердження придбання реалізованого товару. Не погоджуючись з цим рішенням, позивач звернувся зі скаргою, за результатами розгляду якої рішенням від 24.10.2023 №75282/44513018/2 залишено скаргу без задоволення з підстав не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахункт-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. Вважаючи, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено протиправно, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідач позов не визнав, просив відмовити в його задоволенні. Свою позицію обгрунтував тим, що Порядок № 1165 передбачає обов`язок контролюючого органу дослідити обставини вчинення господарських операцій, та які мають бути підтверджені первинними документами. При цьому, в законодавстві не визначено конкретного переліку первинних документів чи їх типової форми, які повинен платник податків прикладати (надавати) контролюючому органу. Комісією було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.08.2023 в ЄРПН за результатами поданих позивачем пояснень та копій документів. ТОВ "Гровекс Маркет" були надані документи на придбання 04.08.2023 ріпаку у ТОВ "Ярило Агро", але реєстрацію податкової накладної на придбання ріпаку була зупинена та в подальшому рішенням Комісії ГУ ДПС у м. Києві було відмовлено в реєстрації податкової накладної. Таким чином, у покупця (ТОВ "Гровекс Маркет") не виник податковий кредит. Наявність формально складених первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для врахування господарських правовідносин, як таких, що відбулися, за відсутності самого факту придбання/поставки товару.

Ухвалою суду від 19.09.2024 витребувано у Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України інформацію щодо оскарження ТОВ "Ярило-Агро" рішення №9463724/44641540 від 05.03.2023, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 04.08.2023 на суму 1344420. Цією ж ухвалою й позивачу запропоновано надати інформацію щодо оскарження ТОВ "Ярило-Агро" рішення №9463724/44641540 від 05.03.2023.

На виконання ухвали суду від 19.09.2024 учасники справи надали інформацію про оскарження ТОВ "Ярило-Агро" рішення №9463724/44641540 від 05.03.2023 в судовому порядку.

Суд розглянув справу 20.02.2025 в порядку письмового провадження, без проведення судового засідання, на підставі матеріалів справи, відповідно ст. 262 КАС України.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гровекс Маркет" зареєстровано в якості юридичної особи 22.12.2021, про в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено відповідний запис, та є платником податків. Основними видами діяльності ТОВ "Гровекс Маркет" є оптова торгівля хімічними продуктами КВЕД 46.75), вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11), діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (КВЕД 46.19), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.21).

З метою здійснення господарської діяльності, ТОВ Гровекс Маркет" 04.08.2023 уклав договір поставки №ГТ-13 з ТОВ "Ярило-Агро", на виконання умов якого ТОВ "Ярило-Агро" 04.08.2023 поставило на адресу ТОВ "Гровекс Маркет" насіння ріпаку в кількості 103 т. на загальну суму 1179315,79 грн, в тому числі ПДВ 165104,21 грн.

04.08.2023 ТОВ "Гровекс Маркет" уклало договір поставки №ВІН24-00975 з ТОВ "Кернел-Трейд", за ямовами якого ТОВ "Гровекс Маркет" зобов`язується поставити на адресу ТОВ "Кернел-Трейд" товар українського походження (насіння ріпаку), врожаю 2022, 2023, за ціною 13500,01 з ПДВ у кількості +/- 100 т.

Згідно п. 2.1 договору, строк поставки товару - до 09.08.23, датою поставки вважається дата приймання товару згідно з товаро-транспортною накладною.

Згідно п. 2.3 договору, умови поставки товару - DAP (місце поставки : ТОВ "Бандурський ОЕЗ, розташований за адресою: с. Бандурка, вул. Центральна, 40, Первомайський район, Миколаївська область).

Оплата товару здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника впродовж 3 банківських днів з дати поставки товару та після надання постачальником документів та здійснення постачальником дій, зазначених у п. 2.5 цього договору (п. 4.1.1.договору).

04.08.2023 між ТОВ "Гровекс Маркет" та ТОВ "Кернел-Трейд" укладено додаткову угоду №ВІН24-00975-ДУ до договору поставки №ВІН24-00975, щодо переліку документів, які повинен надати постачальник.

05.08.2023 ТОВ "Гровекс Маркет" уклав з ТОВ "Кернел-Трейд" додаткову угоду №ЗП23-73706 щодо погодження остаточної ціни за договором поставки №ВІН24-00975 від 04.08.2023, згідно якої ціна за 1т складає 13456,71 грн з ПДВ, загальна вартість товару з ПДВ 1370565,73 грн.

04.08.2023 ТОВ "Гровекс Маркет" поставило на адресу ТОВ "Кернел-Трейд" товар (насіння ріпаку) у кількості 101,865 т на загальну суму 1370565,73 грн, в т.ч. ПДВ 168315,09 грн.

За фактом отримання товару ТОВ "Кернел-Трейд" здійснило його оплату на рахунок ТОВ "Гровекс Маркет" згідно платіжної інструкції №1492034 від 08.08.2023 у сумі 1202250,64 грн.

ТОВ "Гровекс Маркет" склало та передало на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, податкову накладну №1 від 05.08.2023 на загальну суму 1370565,73 гривень, у т.ч. ПДВ 168315,09 гривень.

30.08.2023 рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області реєстрації податкової накладної №1 від 05.08.2023 зупинена. У Квитанції про зупинення зазначено, відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, обсяг постачання товару/послуги 1205 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання товару /послуги та обсягу його постачання, щор відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлялось: показник D= .1983 %, Р= 43968.96. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

02.10.2023 ТОВ "Гровекс Маркет" направило до Комісії повідомлення №1 з поясненнями щодо здійснення господарської операції, а також копії документів на підтвердження, а саме : виписка з ЄДР по ТОВ "Гровекс Маркет", витяг з реєстру платників ПДВ по ТОВ "Гровекс Маркет" , наказ №9-к від 25.10.2022 про призначення директора, наказ №3-к від 28.04.2023 про затвердження штатного розпису, договір поставки з ТОВ "Кернел-Трейд" №ВІН24-00975 від 04.08.2023 з додатковими угодами, видаткова накладна на ТОВ "Кернел-Трейд" від 05.08.2023 №417, платіжна інструкція №1492034 на оплату ріпаку від ТОВ "Кернел-Трейд", договір перевезення від 04.08.2023 №04/08-2023, акт здачі-приймання робіт №40 від 06.08.2023, реєстр на оплату послуг згідно договору від 04.08.2023 №04/08-23, ТТН від 04.08.2023 №ГТ-40823/1, ТТН від 04.08.2023 №ГТ-40823/2, ТТН від 04.08.2023 №ГТ40823/3, договір поставки від 04.08.2023 №ГТ -13 з ТОВ "Ярило-Агро", видаткова накладна №00003 від 04.08.2023 від "Ярило Агро", платіжна інструкція від 11.08.2023 №1261, лист від 11.08.2023 №11082023-1 про уточнення призначення платежу, відмова у реєстрації ПН №3 від 04.08.2023, виписану ТОВ "Ярило-Агро".

05.10.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалено Рішення №9656584/44513018 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ "Гровекс Маркет" №11 від 05.08.2023 на загальну суму 1370565,73 гривень, у т.ч. ПДВ 168315,09 гривень, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: згідно баз даних ДПС України у платника відсутнє підтвердження придбання реалізованого товару.

Не погоджуючись з рішенням, позивач звернувся до ДПС зі скаргою, до якої долучив пояснення та підтверджуючі докази, зокрема й щодо правовідносин з ТОВ "Ярило -Агро".

Рішенням від 24.10.2023 №75282/44513018/2 скаргу ТОВ "Гровекс Маркет" залишено без задоволення з підставі ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки.

Не погоджуючись з цим, позивач звернувся до суду.

Відповідно до п.201.1. ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.4, п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом Мінфіна №520 12.12.2019, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.9 Порядку №250, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п.10 Порядку, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку зупинення №1165, у редакції на час виникнення правовідносин) одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Матеріали справи свідчать, що у направленої позивачу квитанції контролюючий орган вказав на те, що коди товару/послуг відсутні у таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Однак, рішення про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не містить у собі мотивації підстав та причин віднесення операцій позивача до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчила б про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи, як і доказів прийняття рішення про віднесення ТОВ "ЮТК Миколаїв" до ризикових.

Крім того, суд звертає увагу, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.

Аналогічна правова позиція висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року у справі № 819/330/18, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а, від 03 листопада 2021 року у справі №360/2460/20, від 20 січня 2022 року у справі № 140/4162/21, від 14 грудня 2022 року у справі № 560/11825/21.

При цьому у пп. 3 п. 11 Порядку зупинення №1165 прямо передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, на виконання вимог чинного законодавства позивачем було направлено пояснення щодо здійснення господарських операцій та копії первинних документів.

При цьому, позивач надав пояснення та усі первинні документи, які на його переконання, є достатніми для підтвердження здійснення господарської операції, як після зупинення реєстрації ПН, так і після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових документів.

Однак, всупереч наданих документів, Головним управлінням ДПС у Миколаївській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Підстави, зазначені у рішенні від 05.10.2023 щодо надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства є безпідставними, оскільки позивачем були надані усі наявні або достатні, на його переконання, документи, які в повній мірі підтверджують фактичне здійснення господарської операції, а податковим органом не конкретизовано, які саме документи були подані з порушенням законодавства.

При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 21 травня 2020 року у справі №0940/1240/18 та від 07 грудня 2022 року у справі № 500/2237/20.

Щодо відсутності підтвердження придбання ТОВ "Гровекс Маркет" реалізованого товару у ТОВ Ярило-Агро", то як вбачається з матеріалів справи зазначене виникло у зв`язку з прийняттям Комісією рішення №9463724/44641540 від 05.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 04.08.2023 на суму 1344420 по придбанню позивачем насіння ріпаку у ТОВ "Ярило-Агро".

Разом з цим, судом встановлено, що ТОВ "Ярило-Агро" оскаржило рішення №9463724/44641540 від 05.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 04.08.2023 на суму 1344420 .

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.06.2024 по справі №320/38199/23, залишеним в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2024, визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м.Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.09.2023 №9463724/44641540 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 04.08.2023, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Ярило-Агро"; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 04.08.2023 №3, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Ярило-Агро" (ідентифікаційний код 44641540), датою її подання на реєстрацію - 22 серпня 2023 року.

Таким чином, вказаним рішенням по справі №320/38199/23 підтверджено придбання ТОВ "Гровекс Маркет" у ТОВ Ярило-Агро" насіння ріпаку, яке в подальшому було реалізовано ТОВ "Кернел-Трейд".

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про протиправність рішення від 05.10.2023 №9656584/44513018 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 05.08.2023.

Щодо способу поновлення прав позивача, то відповідно до п. 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 20 Порядку №1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, обґрунтованим вимоги позивача, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати спірні податкові накладні датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Позов задовольнити у повному обсязі.

Сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 3028 грн підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРОВЕКС МАРКЕТ" (вул. Центральна, 59,с. Болеславчик,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55220 44513018) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027) Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 43005393) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 9656584/44513018 від 05.10.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної податкової накладної № 1 від 05.08.2023.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ко ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Гровекс Маркет" (вул. Центральна, 59, Болеславчик, Первомайський район, Миколаївська область, 55220, код ЄДРПОУ 44513018) за № 1 від 05.08.2023, датою її подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053 код ЄДРПОУ 43005393 ) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Гровекс Маркет" (вул. Центральна, 59, Болеславчик, Первомайський район, Миколаївська область, 55220, код ЄДРПОУ 44513018) судові витрати в розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) гривень.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРОВЕКС МАРКЕТ" (вул. Центральна, 59,с. Болеславчик,Миколаївська обл., Первомайський р-н,55220 44513018) судові витрати в розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) гривень.

6. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 20.02.2025

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125306109
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/2104/24

Рішення від 20.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні