Постанова
від 12.02.2025 по справі 520/10405/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2025 р.Справа № 520/10405/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Любчич Л.В. , Присяжнюк О.В. ,

за участю секретаря судового засідання Труфанової К.М.

відповідача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Шох К.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами ОСОБА_2 , Наталинської сільської ради та особи, що приєдналася до апеляційної скарги - начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.11.2024, головуючий суддя І інстанції: Лук`яненко М.О., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 12.11.24 по справі № 520/10405/24

за позовом ОСОБА_2

до Наталинської сільської ради , Начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника

про визнання незаконним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_2 , звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Наталинської сільської ради, Начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника, в якому просила:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Наталинську сільську раду (63343, Харківська обл., Красноградський р-н, с. Наталине, вул. І. Сенченка, буд. 89, код ЄДРПОУ 24288081) нарахувати на виплатити ОСОБА_2 заробітну плату за період з 11.01.2024 у повному обсязі з урахуванням виплачених сум;

- стягнути з Наталинської сільської ради (63343, Харківська обл., Красноградський р-н, с. Наталине, вул. І. Сенченка, буд. 89, код ЄДРПОУ 24288081) на користь ОСОБА_2 моральну шкоду у розмірі 1071042,00 грн. (Один мільйон сімдесят одна тисяча сорок дві гривні 00 копійок);

- судові витрати по справі стягнути з відповідача.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2024 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 .

Стягнуто з Наталинської сільської ради (вул. Івана Сенченко, буд. 89, с. Наталине, Харківська обл., Красноградський р-н, 63343, код ЄДРПОУ 24288081) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) різницю між виплаченою заробітною платою і сумою заробітної плати, належної до виплати за період з 11.01.2024 року по 31.10.2024 року у розмірі 147 877 (сто сорок сім тисяч вісімсот сімдесят сім) гривень 62 копійки з відрахуванням обов`язкових платежів.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.

Допущено до негайного виконання рішення суду у межах суми стягнень різниці між виплаченою заробітною платою і сумою заробітної плати, належної ОСОБА_2 до виплати, за один місяць.

Стягнуто з Наталинської сільської ради (вул. Івана Сенченко, буд. 89, с. Наталине, Харківська обл., Красноградський р-н, 63343, код ЄДРПОУ 24288081) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) частину судових витрат в розмірі 484 (чотириста вісімдесят чотири) грн. 48 коп.

Не погодившись з вказаним рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 в частині позовних вимог у задоволенні яких відмовлено і ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Також, Наталинська сільська рада, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, у якій просить останнє скасувати та прийняти нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позову в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника подано заяву про приєднання до апеляційної скарги Наталинської сільської ради, в якій він просив апеляційну скаргу Наталинської сільської ради задовольнити та прийняти судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Відповідач, Наталинська сільська рад подала відзив на апеляційну скаргу , в якому наполягав на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_2 без задоволення.

Відповідач, Начальник Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимир Птишник та представник Наталинської сільської ради в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримали в повному обсязі, посилаючись на мотиви та доводи, викладені в апеляційній скарзі, у задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_2 просили відмовити.

Позивач та представник позивача в судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення відповідачів, перевіривши доводи апеляційних скарг, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга ОСОБА_2 не підлягає задоволенню, а апеляційна скарга Наталинської сільської ради та заява особи, що приєдналася до апеляційної скарги - начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що рішенням XLI позачергової сесії 8 скликання Наталинської сільської ради від 26.01.2023 року ОСОБА_2 депутата виборчого округу №1, обрано на посаду секретаря Наталинської сільської ради 8 скликання на строк повноваження ради (а.с. 20).

Рішенням XLIV сесії 8 скликання Наталинської сільської ради від 16.03.2023 року на ОСОБА_2 покладено виконання обов`язків Наталинського сільського голови на період відсторонення від посади Наталинського сільського голови ОСОБА_3 (а.с.24)

Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року затверджено тимчасові структури виконавчих органів Наталинської сільської ради на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради з 03.01.2024 згідно додатку 1 (а.с.45 зворот-46)

Згідно Додатку 3 до Розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року ОСОБА_2 секретарю Наталинської сільської ради оголошено простій з 03.01.2024 (а.с.47).

ОСОБА_2 власноручно поставила запис про ознайомлення з даним розпорядженням і виявила свою не згоду з ним 16.01.2024 (а.с.47)

Під час простою відділу бухгалтерського обліку, звітності та господарського забезпечення Наталинської сільської ради забезпечити здійснення оплати періоду простою у розмірі 2/3 посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат та надбавок (а.с. 46).

Не погодившись з прийнятим розпорядженням, позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційних скарг, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених ст.308 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частина 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування регулюються Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон №2493-III), Законом України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) та з урахуванням особливостей встановлених Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII).

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Указами Президента України дія режиму воєнного стану неодноразово продовжувалась та діє і на час розгляду цієї справи.

Закон № 389-VIII, визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Статтею 1 Закону № 389-VIII визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до положень ч. 1, 3, 7 статті 4 Закону № 389-VIII встановлено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

Безпосереднє керівництво військовими адміністраціями здійснюють їхні начальники.

Згідно з приписами статті 10 Закону № 389-VIII у період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, судів, органів прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, розвідувальних органів та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.

У разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальник військової адміністрації:

крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови;

може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації. (ч. 1, 2)

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону № 389-VIII військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Частиною 6 статті 15 Закону № 389-VIII визначено, що начальник військової адміністрації:

1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;

3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;

4) є розпорядником бюджетних коштів;

5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;

6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;

7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;

8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;

9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань.

Відповідно до Указу Президента України № 319/2023 від 06 червня 2023 року «Про утворення військової адміністрації» було утворено Наталинську сільську військову адміністрацію Красноградського району Харківської області.

Відповідно до Розпорядження Президента України №174/2023-рп Про призначення В.Птишника начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області було призначено ПТИШНИКА Володимира Олександровича начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області.

Постановою Верховної ради України від 22 листопада 2023 року № 3492-IX Про здійснення начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" встановлено наступне:

Відповідно до частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Верховна Рада України постановляє:

1. У період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:

1) начальник Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області:

крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснює повноваження Наталинської сільської ради, її виконавчого комітету, Наталинського сільського голови;

може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів Наталинської сільської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);

2) апарат Наталинської сільської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації Наталинської сільської територіальної громади підпорядковуються начальнику Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області.

Згідно вимог абз. 4 п. 1 ч. 2 ст. 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану, у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

Колегія суддів зазначає, що з аналізу вищевказаної постанови Верховної ради України та Закону України Про правовий режим воєнного стану вбачається, що начальник військової адміністрації, який і прийняв спірне розпорядження, виконує обов`язки голови сільської ради, може затверджувати тимчасову структуру для працівників, і нормами вказаної постанови прямо передбачено, що для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду.

Судом першої інстанції до спірних правовідносин не було застосовано положення постанови Верховної ради України від 22 листопада 2023 року № 3492-IX Про здійснення начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» .

Окрім того, судом першої інстанції не було враховано, що прийняттю спірного розпорядження начальником Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Про затвердження тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (як особи, що виконує обов`язки сільського голови) передувало прийняття начальником Наталинської сільської військової адміністрації розпорядження від 01 січня 2024 року №108 Про затвердження тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (як власне начальником військової адміністрації), яке на даний момент є чинним та Позивачем не оскаржувалося.

Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Главою 1 Розділу ІІ цього Закону визначені повноваження сільських, селищних, міських рад, відповідно до статті 25 якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 5 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР встановлено виключну компетенція сільських, селищних, міських рад, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання.

Відповідно до пункту 6, 20 частини 4 статті 42 Закону № 280/97-ВР, сільський, селищний, міський голова вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України; видає розпорядження у межах своїх повноважень.

Виходячи з аналізу зазначених правових норм, колегія суддів зазначає, що начальник військової адміністрації наділений повноваженнями на видання розпоряджень, відповідно до Постанови Верховної Ради України від 02 травня 2023 року № 3059-ІХ, у межах своїх повноважень наданих Законом України «Про правовий режим воєнного стану», а також Законом України «Про місцеве самоврядування», яким визначені повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.

Вказані обставини свідчать про те, що розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 видане у межах повноважень наданих начальнику Наталинської сільської військової адміністрації законом.

Також судовим розглядом встановлено, що оскаржуваним розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Про затвердження тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області, на підставі в тому числі Розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №108 було, зокрема, затверджено з 03.01.2024 року на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування тимчасову структуру виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області згідно з додатку 1. Протягом дії тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради, затвердженої пунктом 1 цього розпорядження, перевести визначених працівників виконавчих органів Наталинської сільської ради на посади в межах цієї структури, без зміни істотних умов праці та посад згідно штатного розпису згідно з додатком 2.

У зв`язку із затвердженням тимчасової структури згідно з пунктом 1 цього розпорядження, у зв`язку з неможливістю забезпечити організаційні та технічні умови для виконання посадових, службових та/або трудових обов`язків поза межами цієї тимчасової структури, на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування оголосити простій працівникам за посадами, перелічених в додатку 3 із оплатою простою у розмірі двох третин встановленого посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат та надбавок. Працівникам, які перебувають у щорічній основній відпустці оголосити простій з наступного дня після закінчення щорічної основної відпустки.

Колегія суддів зазначає, що з додатку 1 до Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Тимчасова структура виконавчих органів Наталинської сільської ради та її загальна чисельність з 03.01.2024 року вбачається, що посада секретаря ради не увійшла до такої структури. До керівного складу тимчасової структури входять: сільський голова - 1 штатна одиниця, заступник сільського голови з питань діяльності виконавчих органів - 1 штатна одиниця, керуючий справами (секретар) виконавчого комітету - 1 штатна одиниця, староста - 6 штатних одиниць.

Згідно додатку 3 до Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Працівники апарату виконавчих органів Наталинської сільської ради, яким оголошено простій вбачається, що з 11.01.2024 року ОСОБА_2 , секретарю Наталинської сільської ради, оголошено простій. ОСОБА_2 ознайомилася із таким розпорядженням до додатком №3 до нього 16.01.2024 року, про що свідчить її особистий підпис на відповідному документі (напис на додатку 3 до розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01.01.2024 №1, а саме Не згодна, вважаю дане розпорядження таким, що порушує мої права. 16.01.2024 (10:22) (підпис) ОСОБА_2 ).

Судом встановлено, що Актом від 01.01.2024 року про оголошення простою в Наталинській сільській раді підтверджується, що у зв`язку з утворенням Наталинської сільської військової адміністрації, відповідно до Указу Президента України від 06.06.2023 року №319/2023 «Про утворення військової адміністрації» та здійснення повноважень Наталинського сільського голови Володимиром Птишником, відповідно до постанови Верховної Ради України «Про здійснення начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 22.11.2023 року 3492-ІХ, неможливо забезпечити організаційні та технічні умови для виконання посадових, службових та/або трудових обов`язків за посадою секретаря Наталинської сільської ради передбачених статтею 50 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Зважаючи на зазначене, при затвердженні тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (далі - тимчасова структура) не включати посади, за якими неможливо забезпечити організаційні та технічні умови для виконання посадових, службових та/або трудових обов`язків працівників. Працівникам, посади яких не включені до тимчасової структури, на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування оголосити простій із оплатою у розмірі двох третин встановленого посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат на надбавок. Працівникам, які перебувають у щорічній основній відпустці оголосити простій з наступного дня після закінчення щорічної основної відпустки.

Як вбачається з матеріалів справи, супровідним листом від 11.01.2024 року №02-25/123 начальником Наталинської сільської військової адміністрації доведено до відома ОСОБА_2 зміст розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Про затвердження тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області та додатку №3 такого розпорядження і повідомлено про оголошення простою із оплатою у розмірі двох третин встановленого посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат та надбавок. Вказаний супровідний лист з копією розпорядження направлено на адресу ОСОБА_2 та отримано нею 29.01.2024 року (номер відправлення 6334300022100, інформація щодо отримання викладена вище).

Також, листом від 18.01.2024 року №02-25/186 начальником Наталинської сільської військової адміністрації ще раз пояснено ОСОБА_2 питання оголошення їй простою та вказано, що їй оголошено простій у зв`язку з відсутністю організаційної та технічної умови для виконання посадових службових та/або трудових обов`язків передбачених статтею 50 Закону України «Про місцеве самоврядування», на період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування із оплатою простою у розмірі двох третин встановленого посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат та надбавок відповідно до статті 113 Кодексу Законів про Працю України, постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року №221 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану». ОСОБА_2 було повідомлено, що у разі стабілізації ситуації та виникненням організаційних та технічних умов для забезпечення виконання покладених на неї посадових обов`язків, їй буде оголошено про припинення простою або запропонована інша посада передбачена структурою виконавчих органів Наталинської сільської ради.

Так, статтею 34 КЗпП України визначено, що простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

Отже, простій це зупинення роботи, викликане певними об`єктивними обставинами.

При цьому, законодавством не встановлено чітких умов (підстав) оголошення простою на конкретному підприємстві. Так само не встановлено жодних обмежень, тому вирішення питання щодо оголошення простою повною мірою залежить від об`єктивних обставин, які склалися на підприємстві (організації, установи).

В той же час, обов`язковою умовою оголошення простою є наявність обставин, які спричинили повну зупинку роботи підприємства або його структурних підрозділів. Крім того, простій може бути застосовано до окремих працівників з огляду на неможливість виконанням ними своїх трудових обов`язків через певні об`єктивні причини. При цьому, працівники цього ж структурного підрозділу, які не мають перешкод для виконання своєї трудової функції, можуть продовжувати роботу.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» не визначає та не встановлює заборон на оголошення простою працівникам органів місцевого самоврядування, зокрема, не встановлено таких заборон і щодо секретаря сільської ради.

Таким чином, з огляду на загальне поняття «простій» можливо дійти висновку про те, що за наявності певних об`єктивним причин позивачу, як секретарю Наталинської сільської ради, міг бути оголошений простій.

Відповідно до ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Чисельність працівників органів місцевого самоврядування встановлюється відповідною радою у межах загальної чисельності, визначеної типовими штатами, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Для реалізації своїх повноважень сільські, селищні, міські, районні, обласні ради можуть утворювати консультативно-дорадчі органи.

Отже, сільська рада є представницьким органом відповідної територіальної громади.

Згідно з частинами першою та другою статті 113 КЗпП України час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівником розряду (окладу).

У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року №221 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану», постановлено надати право керівникам державних органів, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, до припинення чи скасування воєнного стану в Україні в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі, самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу).

Як встановлено судом, ОСОБА_2 оголошено простій із оплатою у розмірі двох третин встановленого посадового окладу, з урахуванням обов`язкових виплат на надбавок, що відповідає нормам постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року №221.

Згідно Розпорядження в.о. Наталинського сільського голови від 01 травня 2023 року № 145 « Про розподіл обов`язків між посадовими особами керівного складу Наталинської сільської ради» було вирішено, зокрема, затвердити розподіл обов`язків між в.о. сільського голови Наталією КИДОНЬ, заступником сільського голови з питань діяльності виконавчих органів Михайлом ЗІНЧЕНКОМ, керуючим справами (секретарем) виконавчого комітету Анастасією ДАНІЛОВОЮ згідно з додатком 1.

Згідно додатку 1 до вказаного розпорядження, на керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету Наталинської сільської ради покладені обов`язки, зокрема:

- обов`язок відповідно до п.5 ст.50 Закону України «Про органи місцевого самоврядування», а саме забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення, організує контроль за їх виконанням, забезпечує оприлюднення рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради, які відповідно до закону є регуляторними актами, а також документів, підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності, та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності;

- обов`язок відповідно до п.7 ст.50 Закону України «Про органи місцевого самоврядування», а саме надання необхідної інформації та допомоги депутатам у здійсненні ними своїх повноважень.

Так, згідно довідки Наталинської сільської ради №02-23/3441 від 25.10.2024 року, у зв`язку з утворенням Наталинської сільської військової адміністрації на підставі Указу Президента України від 06.06.2023 року № 319/2023 «Про утворення військової адміністрації», та здійсненням її начальником повноважень Наталинської сільської ради, її виконавчого комітету, Наталинського сільського голови відповідно до постанови Верховної Ради України від 22.11.2023 року № 3492-ІХ «Про здійснення начальником Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області повноважень передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» останнє пленарне засідання сесії Наталинської сільської ради VIII скликання було проведене 24.11.2023 року. За період з 25.11.2023 по теперішній час засідання сесій не проводились.

Виходячи зі статті 50 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, саме секретар ради має виконувати відповідні обов`язки щодо організації сесій ради та прийняття радою рішень та організовує роботу депутатів ради, а також виконує інші функції, причини неможливості виконання яких вказані вище у таблиці.

Проте, на період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування повноваження Наталинської сільської ради виконує начальник Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області, а отже не скликаються сесії ради, не ведуться засідання ради, не відбувається підготовка рішень сесій ради.

Враховуючи вищенаведене ,колегія суддів погоджується з доводами відповідача, що вказане підтверджує дійсну обгрунтовану відсутність організаційної та технічної умови для виконання посадових службових та/або трудових обов`язків, передбачених статтею 50 Закону України «Про місцеве самоврядування», секретарем ради, а відтак підтверджує обґрунтованість та законність не включення посади секретаря ради до тимчасової структури виконавчих органів Наталинської сільської ради та оголошення простою.

Щодо доводів відповідача про неможливість переведення на рівнозначну посаду, судом встановлено наступне.

Так, Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» у чинній редакції не містить визначення терміну «рівнозначна посада».

Визначення терміну «рівнозначна посада» міститься в Законі України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 02.05.2023 № 3077-IX, який набере чинності через шість місяців з дня його опублікування, але не раніше ніж через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, крім окремих положень.

За визначенням цього закону, рівнозначна посада - посада в органі місцевого самоврядування, щодо якої встановлені однакові вимоги до професійної компетентності кандидатів на її зайняття та яка належить до однієї підкатегорії посад службовців місцевого самоврядування.

Відповідно до положень Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування в чинній редакції, посада секретаря сільської ради відноситься до п`ятої категорії посад - згідно зі ст. 14 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування, в органах місцевого самоврядування встановлюються такі категорії посад:

- п`ята категорія - посади керуючих справами виконавчих апаратів районних рад, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів районних у містах рад, помічників голів, радників (консультантів), спеціалістів, головних бухгалтерів управлінь і відділів виконавчого апарату обласних, секретаріатів Київської та Севастопольської міських рад, керівників управлінь, відділів та інших виконавчих органів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад та їх заступників, керівників відділів (підвідділів) у складі самостійних управлінь, відділів виконавчих органів міських (міст обласного значення) рад, посади заступників міських (міст районного значення), сільських, селищних голів з питань діяльності виконавчих органів ради, секретарів міських (міст районного значення), сільських, селищних рад, старост.

Колегія суддів зазначає, що з аналізу вищенаведеного вбачається, щодо сільських рад, рівнозначною посаді секретаря сільської ради відповідно до положень норм вказаного закону може бути лише посада заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Така посада передбачена Тимчасовою структурою виконавчих органів Наталинської сільської ради та її загальна чисельність з 03.01.2024 року, яка є додатком до Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №108.

Водночас, з додатку 2 до Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №1 Працівники виконавчих органів Наталинської сільської ради, переведені в межах тимчасової структури Наталинської сільської ради з 03.01.2024 року вбачається, що посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради займає інша особа - ОСОБА_4 .

Щодо доводів відповідача про можливість переведення на нижчу посаду, колегія суддів зазначає наступне.

Судовим розглядом встановлено, що з додатку до Розпорядженням начальника Наталинської сільської військової адміністрації від 01 січня 2024 року №108 Тимчасова структура виконавчих органів Наталинської сільської ради та її загальна чисельність з 03.01.2024 року вбачається, що до керівного складу тимчасової структури входять:

сільський голова - 1 штатна одиниця,

заступник сільського голови з питань діяльності виконавчих органів - 1 штатна одиниця,

керуючий справами (секретар) виконавчого комітету - 1 штатна одиниця,

староста - 6 штатних одиниць.

Посаду заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради займає інша особа - ОСОБА_4 .

Окрім того, посаду керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету займає інша особа - ОСОБА_5 .

Посада сільського голови є посадою четвертої категорії, тобто вищою, та є виборною.

Крім того, наразі повноваження голови здійснює начальник військової адміністрації, інші посади керівного складу тимчасової структури є виборними.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з доводами відповідача, що перевести ОСОБА_2 на посади керівного складу тимчасової структури неможливо.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Позовні вимоги про зобов`язання Наталинську сільську раду нарахувати на виплатити ОСОБА_2 заробітну плату за період з 11.01.2024 у повному обсязі з урахуванням виплачених сумм та стягнути з Наталинської сільської ради на користь ОСОБА_2 моральну шкоду у розмірі 1071042,00 грн є похідними від первісної вищенаведеної позовної вимоги, тому в їх задоволенні також слід відмовити.

Із врахуванням вищевикладених обставин, суд апеляційної інстанції приходить висновку, що оскаржуване розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 обґрунтоване, у зв`язку з чим не підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог в частині скасування розпорядження начальника Наталинської сільської військової адміністрації № 1 від 01.01.2024 року в частині оголошення простою ОСОБА_2 .

Відповідно до ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення, є, зокрема, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно з ч. 2ст. 317 КАС України неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосуваннязакону, який підлягав застосуванню.

Отже, враховуючи те, що судом першої інстанції неповно з`ясовано всі обставини, що мають значення для справи та порушено норми матеріального права, колегія суддів дійшла висновку про задоволення апеляційної скарги Наталинської сільської ради та заяви особи, що приєдналася до апеляційної скарги - начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника, скасування рішення суду першої інстанції в задоволених позовних вимогах та про відмову у задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_2 .

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скарги ОСОБА_2 залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Наталинської сільської ради та заяву особи, що приєдналася до апеляційної скарги - начальника Наталинської сільської військової адміністрації Красноградського району Харківської області Володимира Птишника задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.11.2024 по справі № 520/10405/24 скасувати.

Ухвалити постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_2 відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді Л.В. Любчич О.В. Присяжнюк Повний текст постанови складено 20.02.2025 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125308846
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —520/10405/24

Постанова від 12.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 12.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 07.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні