Єдиний унікальний номер 341/5/24
Номер провадження 2/341/160/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2025 року м. Галич
Галицький районний суд Івано-Франківської області в складі:
головуючого суддіОстровської Н. І.,
за участюсекретаря Гомерди Г. М.,
прокурор: Романов Н.,
відповідач: представники за довіреностями: Мацькевич М. М., Гудзак Б. І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Галич позовну заяву керівника Івано-Франківської окружної прокуратури Є. Шишка (місцезнаходження: м. Івано-Франківськ, вул. Василіянок, 48) до Дубовецької сільської ради (місцезнаходження: с. Дубівці, вул. Незалежності, 2, Івано-Франківська область), третя особа на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - керівник ТзОВ "Гектар-ІФ" Озарко Л. про визнання протиправними та скасування рішення,
в с т а н о в и в :
Керівник Івано-Франківської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення сесії сільської ради «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га» від 05.08.2022.
Як підставу позову зазначено, що Івано-Франківською окружною прокуратурою вивчено стан дотримання вимог земельного законодавства України при проведенні інвентаризації земель закладів освіти Дубовецькою сільською радою, під час якого виявлено істотні порушення щодо проведення такої інвентаризації, зокрема земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за адресою: АДРЕСА_1 .
Так, рішенням виконавчого комітету Дубовецької сільської ради від 27.07.2022 «Про зміну поштової адреси об`єктам нерухомого майна» змінено адресу закладу освіти - Делієвської філії Дубовецького ліцею з вул. Молодіжна, 1, с. Делієве на вул. Підгора, 2, с. Лани Івано-Франківського району. Надалі виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за адресою: АДРЕСА_2 , яка у свою чергу затверджена рішенням сесії Дубовецької сільської ради від 05.08.2022.
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 27.06.2005 зареєстровано право власності на нерухомі об`єкти загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_3 . Власником школи є Деліївська сільська рада. Дана інформація внесена до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом із вказаного реєстру від 27.06.2015. Надалі зазначений заклад освіти у зв`язку із реформою з децентралізації місцевого самоврядування реорганізовано у Деліївську філію Дубовецького ліцею. Його статус закріплено у Положенні про Деліїївську філію Дубовецького ліцею, що затверджене рішенням сесії Дубовецької сільської рад. Правонаступником Деліївської сільської ради стала Дубовецька.
Водночас, клопотання сільської ради на технічне завдання датовані 21.07.2022 вже містили дані про адресу інвентаризованої земельної ділянки: АДРЕСА_1 , в той час як вказане рішення виконкому про зміну адреси школи прийнято лише 27.07.2022.
Незважаючи на те, що у вказаній документації містяться первинні документи про право власності на об`єкт школи, її технічний паспорт, у яких адресою знаходження є: АДРЕСА_3 , у пояснювальній записці, кадастровому плані та інших результатах роботи проекта, вказується адреса інвентаризованої ділянки - АДРЕСА_1 .
При цьому, як проектом так і сесією сільської ради проігноровано фактичну підміну населеного пункту та затверджено проектну документацію, згідно якій ділянка під школою знаходиться в с. Лани, а не в с. Делієво. При цьому, межі населених пунктів в установленому порядку не змінювались, не відновлювались в натурі. Будь-яка технічна документація щодо зміни, встановлення чи відновлення меж з прив`язкою об`єкту приміщення школи до місцевості не розроблялась, а отже зміна населеного пункту розташування ділянки школи є очевидно протиправною.
Відповідно до протоколу сесії Дубовецької сільської ради від 05.08.2022, жителі с. Делієве висловлювали своє обурення там, що влада відносить їх школу до с. Лани. На це голова сільської ради дав доручення земельному відділу спільно із фахівцями вияснити і оформити відповідні документи щодо місця розміщення Деліївської філії Дубовецького ліцею.
Також, згідно цього ж протоколу в проект оскаржуваного рішення про затвердження технічної документації з інвентаризації від 05.08.2022 внесено зміни, зокрема, з нього виключено формулювання « в межах АДРЕСА_1 ». Тобто, депутатів було ведено в оману, так як вони вважали, що голосують за затвердження такої документації, в якій школа не знаходиться в с. Лани.
Окрім того, не зважаючи на надання доручення головою, вказане питання по суті органом самоврядування не вирішено. Натомість цього ж дня затверджено відповідну технічну документацію. Надалі, 14.08.2022 громадою с. Делієве на громадських слуханнях вирішено звертатись до суду та оскаржити дані рішення. Тому інтереси громади с. Делієве, порушені.
Поряд з цим, і у Положенні про Деліївську філію Дубовецького ліцею зазначена її юридична адреса: вул. Молодіжна, 1, с. Делієве, Івано-Франківський район. Окрім того, така ж адреса місця знаходження закладу освіти: вул. Молодіжна, 1, с. Делієве, вказана і в технічному паспорті, який виготовлено станом на 15.02.2022 за замовленням вже Дубовецької сільської ради, а також Інформаційній довідці з ДРРП на нерухоме майно від 21.07.2022, номер 305547245.
Факт знаходження Деліївської ЗОШ І-ІШ ступенів (зараз Деліївської філії Дубовецького ліцею) саме в АДРЕСА_3 , підтверджується і багатьма іншими документами містобудівного характеру, документами з питань землеустрою, зокрема, про нормативно-грошову оцінку земель школи, різного роду довідками починаючи ще із 70-х років минулого століття.
Отже адреса місцезнаходження Деліївської філії Дубовецького ліцею - вул. Молодіжна, 1, с. Делієве, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, що підтверджується вищевказаними правовстановлювальними та іншими документами.
Водночас, в установленому чинним законодавством порядку, зокрема відповідно до ст. ст. 173-175 Земельного кодексу України, ст. ст. 23, 46 ЗУ «Про землеустрій», межі вказаних населених пунктів не змінювались та в натурі не виносились, відповідна документація із землеустрою щодо встановлення, відновлення чи зміни меж населених пунктів не розроблялась та не затверджувалась. Будь якими іншими документаціями, у тому числі щодо інвентаризації земель, зміна, встановлення чи відновлення меж населених пунктів не допускається.
Відповідно земельна ділянка, яка знаходиться під зазначеним закладом освіти, розташована у с. Делієве. Водночас, незважаючи на це, сесія Дубовецької сільської ради 05.08.2022 прийняла рішення «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га».
Затверджена технічна документація розроблена ТОВ «Гектар-ІФ» практично за 2 тижні (клопотання сільської ради про виконання відповідних робіт, технічне завдання підписане 21.07.2022) і стосується якраз земельної ділянки для обслуговування Деліївської філії Дубовецького ліцею, з уже присвоєним кадастровим номером 2621284901:01:001:0344.
Відповідачем подано відзив, де з посиланням на ч. 5 ст. 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зазначено, що уповноваженими органами з присвоєння, зміни, коригування, анулювання адрес є: виконавчий орган сільської, селищної, міської ради-у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюється повноваження сільської, селищної, міської ради.
27.07.2022 виконавчим комітетом Дубовецької сільської ради прийнято проект рішення «Про зміну поштової адреси об`єктам нерухомого майна».
08.08.2022 Дубовецька сільська рада звернулась до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області з листом, в якому висловила прохання вказати територіальне місце розташування Деліївської філії Дубовецького ліцею (колишня Деліївська школа).
Згідно листу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 11.08.2022 запитувальний заклад освіти знаходиться на території с. Лани Ланівської сільської ради Галицького району та займає територію контурів № 343а, площею 0,6 га (школа) та 344 площею 2,2 га (спортивний майданчик), що відображено в експлікації земель по угіддях і контурах до плану землекористування с. Лани Ланівської сільської ради Галицького району, та ст. 426 Проекту формування територій і встановлення меж сільських рад і населених пунктів Галицького району (обліковий номер документації Ш0-3-1252/2 від 26.10.1998), який був розроблений Івано-Франківською філією інституту землеустрою УААН.
Знаходження у користуванні закладу освіти 2,8 га на території населеного пункту с. Лани Ланівської сільської ради також підтверджується ст. 429 Розроблювальної відомості до звіту про наявність земель та розподіл їх по землекористувачах, власниках землі та угіддях с. Лани Ланівської сільської ради.
За даними проекту формування території і встановлення меж Деліївської сільської ради та населеного пункту с. Делієве контур № 343 площею 0,6 га (школа) та № НОМЕР_1 площею 2,2 га (спортивний майданчик) не знаходяться на території населеного пункту с. Делієве, а отже рішення виконавчого комітету Дубовецької сільської ради від 27.07.2022 «Про зміну поштової адреси об`єктам нерухомого майна» є законним.
Також вказали, що свідоцтво про право власності на нерухоме майно та Положення про Деліївську філію Дубовецького ліцею з юридичною адресою: вул. Молодіжна, 1, с. Делієве були прийняті та виготовлені до 27.07.2022, а тому зазначена «стара» адреса навчального закладу. Робота щодо зміни даних в цих документах ведеться. Затримка внесення вищевказаних змін зумовлена була також тим фактом, що справа за аналогічним позовом (оскаржувалось рішення виконкому Дубовецької сільської ради «Про зміну поштової адреси об`єкта нерухомого майна» від 27.07.2022) розглядалась судами, в тому числі, Верховним Судом, які підтвердили правомірність дій Дубовецької сільської ради.
Факт знаходження Деліївської ЗОШ І-Ш ступенів Ш (зараз Делїївської філії Дубовецького ліцею) в с. Делієве по вул. Молодіжна, 1 підтверджується і багатьма іншими документами містобудівного характеру, документами з питань землеустрою, зокрема про нормативно-грошову оцінку земель школи, тощо, які не надані прокурором.
З метою врегулювання питання щодо розміщення Деліївської філії Дубовецького ліцею, 08.08.2022 виданов розпорядження № 156 «Про створення комісії», відповідно до п. 1 якого створено комісію, на наслідками розгляду спірного питання на якій, 12.08.2022 дійшли висновку, що адреса Деліївської філії Дубовецького ліцею змінена правомірно.
З викладених вище підстав, просили відмовити у задоволенні позовних вимог.
Керівником окружної прокуратури подано відповідь на відзив, за яким вважають, що стороною відповідача жодних доводів та доказів на підтвердження законності прийнятого рішення 05.08.2022 не висловлено та не долучено. Аналізуючи долучений лист Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 11.08.2022 щодо територіального розміщення школи, на який як на єдиний доказ покликається відповідач, зазначає, що проекти формування територій та встановлення меж населених пунктів с. Делієве та с. Лани не містять і навіть теоретично не можуть містити відомостей про розташування будь-яких об`єктів нерухомості із прив`язкою до місцевості. Зазначені проекти можуть містити лише відомості про окружні межі населених пунктів із відповідним каталогом координат. Тому, для встановлення місця знаходження об`єкту, в цьому випадку школи, по відношенню до межі обидвох сіл, необхідно провести відновлення такої межі в натурі на місцевості шляхом виготовлення відповідної проектної (технічної) документації щодо встановлення відновлення хоча б частини межі населених пунктів Делієве та Лани. Вважають, що така послідовність повністю узгоджується з положеннями глави 29 Земельного кодексу України.
Отже, твердження Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області та представника відповідача про розташування земельної ділянки школи в с. Делієве є помилковим, що не підтверджені жодними об`єктивними даними, та висловлені вже після прийняття оскаржувального рішення з метою надання йому видимості, законності, і жодним чином не спростовують їх доводів, викладених в позові.
Згідно правовстановлюючим документам школа знаходиться в с. Делієве. Зміна меж населених пунктів не проводилась, проект землеустрою щодо встановлення відновлення такої межі, який би визначив розташування школи відсутній. Тому, підстав для виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності на межі населених пунктів без відновлення таких меж, немає.
Окрім того, якби не змінено було поштову адресу об`єкта, технічна документація не виготовлялась би.
У запереченняхна відповідьна відзив зазначено, що Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області є спеціалізованою установою, яка надає роз`яснення, спираючись на нормативну та документальну базу. Жоден з документів, на які у своєму листі посилається Головне управління не визнаний недійсним, чи таким, що втратив чинність, тому вважають, що цей документ є правильним.
Відповідно до протоколу 27 сесії Дубовецької сільської ради від 05.08.2022, окрім клопотання про зняття з проекту рішення словосполучення « в межах АДРЕСА_1 », не було. Жодних інших клопотань з приводу тексту рішення не надходило. Клопотань з приводу виключення з проекту рішення кадастрового номеру земельної ділянки, або зняття з порядку денного вказаного проекту рішення, також не надходило. Ці факти підтверджує і позивач. За вказаний проект рішення у законному порядку було проголосовано та оприлюднено. Технічну документацію розробляла спеціалізована установа наділена необхідними повноваженнями для підготовки вищевказаних документів.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, підтвердив обставини, які викладені в позові. Просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав позицію, викладену вище, просив відмовити у задоволенні позову з цих підстав.
Представник третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечив, вважав його безпідставним, підтримавши позицію відповідача.
Дослідивши докази, з`ясувавши позиції сторін по справі, суд дійшов наступного.
В силу ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
На підставі ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
В силу ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи.
Частиною 1статті 15 ЦК Українивизначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.
Даний принцип полягає у змагальній формі ініціативи та активності осіб, які беруть участь у справі.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин даної справи. Сторони зобов`язані визначити коло фактів, на які вони можуть посилатися як на підставу своїх вимог і заперечень, і довести обставини, якими вони обґрунтовують ці вимоги й заперечення, як того вимагають положенняст. 81 ЦПК України, за якими доказуванню підлягають обставиш які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно до ст. ст.13,43,81 ЦПК України, суд розглядає справу в межах заявлених позовних вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, особа яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд, зобов`язана надати усі наявні у неї докази та довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких виникає спір.
Судом встановлено, що відповідно до рішення 8 сесії сільської ради восьмого скликання від 28.05.2021 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки орієнтованою площею 3.3 га в межах населеного пункту с. Лани Дубовецької сільської ради для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Розроблену документацію із землеустрою погодити та затвердити відповідно до вимог чинного законодавства України (а. с. 12).
Рішенням 27 сесії сільської ради восьмого скликання від 05.08.2022 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3.2276 га» встановлено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3.2276 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, кадастровий номер 25621284901:01:001:0344 (а. с. 13).
Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2624430126040 підтверджено, що у власності територіальної громади, Дубовецької сільської ради, код ЄДРПОУ: 04357561, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером: 2621284901:01:001:0344, площею 3.2276 га, на підставі Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 64547452 від 19.08.2022 (а. с. 14), розмір частки 1/1.
Як вбачається з Реєстру прав власності нерухомого майна, відомостей з єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відомостей з державного реєстру іпотек, за вказаними параметрами запиту відомості відсутні (а. с. 15).
Відповідно до протоколу 27 сесії сільської ради восьмого скликання від 05.08.2022 (а. с. 17-31) були присутні 15 депутатів та запрошені жителі Деліївського старостинського округу. Виступила депутат ОСОБА_1 із зауваженням до питання № 9 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3.2276 га, яка розташована в межах населеного пункту с. Лани Дубовецької сільської ради, яка попросила зняти з проекту рішення словосполучення «в межах АДРЕСА_1 ». Було вирішено прийняти рішення «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3.2276 га».
Технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності Дубовецькій сільській раді для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти за адресою: АДРЕСА_2 , площею 3.2276 га, підтверджено, що ТзОВ «ГЕКТАР ІФ» ЄДРПОУ 39344025, розробило цю документацію відповідно до договору № 118-1/22 від 21.07.2022, замовник: Дубовецька сільська рада (а. с. 32-37).
Також, інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 668295626212 підтверджено, що об`єктом нерухомого майна є загальноосвітня школа І-Ш ступенів. Опис складової частини загальною площею 2987.7 кв.м; складова частина об`єкта нерухомого майна-це майстерня Б. Опис складової частини: загальна площа 188.4 кв.м; складова частина об`єкта нерухомого майна: котельня В. Опис складової частини: загальна площа 99 кв.м., складова частина об`єкта нерухомого майна: сарай Г, загальною площею 26.4 кв. м; вуличні туалети Д, загальною площею 6.3 кв. м. Розмір частки 1, форма власності комунальна (а. с. 43-44).
З матеріалів справи вбачається, що технічний паспорт виготовлений ОКП «Івано-Франківське обласне бюро технічної інвентаризації», замовник - Дубовецька сільська рада. Паспорт виготовлено за станом на 15.02.2022, адреса розташування: АДРЕСА_3 (а. с. 45-55).
У рішенні Дубовецької сільської ради від 27.07.2022 зазначено змінити поштову адресу закладу освіти Делієвської філії Дубовецького ліцею Дубовецької сільської ради за адресою: АДРЕСА_3 на адресу: АДРЕСА_2 . Рішення виконавчого комітету Деліївської сільської ради № 11 від 12.05.2015 вважати таким, що втратило чинність (а. с. 56).
До матеріалів справи також долучено технічне завдання на виконання робіт з інвентаризації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , а також перелік обмежень у використанні земельної ділянки за вищевказаною адресою (а. с. 59-82).
Відповідно до акту встановлення та узгодження меж земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти Дубовецької сільської ради від 21.07.2022, межі земельної ділянки загальною площею 3,2276 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , перебуває в комунальній власності Дубовецької сільської ради для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, перенесені в натуру та виражені 49 поворотними точками. Власник (користувач) земельної ділянки претензій щодо меж та конфігурації земельної ділянки не має. Межі земельної ділянки пред`явлені сільському голові Дубовецької сільської ради, який зобов`язаний дотримуватись визначених меж та несе відповідальність за їх порушення відповідно до законодавства. Вказаний акт підписаний сільським головою Дубовецької сільської ради Андрусяком П. В., виконавцем робіт Кухтей М. В., старостою села Лани Лазарчуком Г. Д. та начальником відділу земельних ресурсів Ґудзаком Б. І. (а. с. 84).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер 39796036, власником загальноосвітньої школи І-Ш ступенів по вул. Молодіжна, 1, в с. Делієве Івано-Франківської області, є Деліївська сільська рада територіальна громада, форма власності комунальна (а. с. 89).
Рішенням від 27.11.2020 Дубовецької сільської ради перша сесія сільської ради (перше пленарне засідання) восьмого скликання «Про початок повноважень депутатів Дубовецької сільської ради Івано-Франківського району» вирішила прийняти до відома факт початку повноважень депутатів Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області 8-го скликання (Постанова Дубовецької сільської територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області «Про реєстрацію у депутати Дубовецької сільської ради самовисуванців в багатомандатних виборчих округах на місцевих виборах 25.10.2020» № 17 від 23.11.2020) (а. с. 90-91).
Згідно з протоколом № 2 громадських слухань жителів Делієвського старостинського округу від 14.08.2022, присутніх 42 особи. На порядку денному були підсумки засідання комісії між представниками жителів с. Делієве та земельним відділом Дубовецької сільської ради «Про визначення власника земельної ділянки під будівлею Деліївської гімназії (школи) ( а. с. 92-93). Виступаючі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 висловили обурення діями голови Дубовецької сільської ради з цього питання.
Відповідно до листа Головного Управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області щодо територіального розміщення Деліївської школи, з проекту формування території і встановлення меж Деліївської сільської ради населеного пункту с. Делієве контур № 343 «а» площею 0,6 та № НОМЕР_1 площею 2,2 га (спортивний майданчик) не знаходиться на території населеного пункту с. Делієве (а. с. 106).
Розпорядженням Дубовецької сільської ради від 08.08.2022 № 156 створено комісію для врегулювання питання щодо розміщення Деліївської філії Дубовецького ліцею (а. с. 107).
Відповідно до протоколу засідання комісії від 12.08.2022 в роботі комісії не взяли участь представники ДП «Івано-Франківський науково-дослідний інститут землеустрою та ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області», надавши відповіді щодо розміщення Деліївської філії Дубовецького ліцею, за якими територіально приміщення школи лежить в межах населеного пункту с. Лани.
Рішенням Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області від 28.05.2021 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки орієнтовною площею 3,4000 га у межах населеного пункту с. Лани Дубовецької сільської ради для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (а. с. 130).
Як вбачається з викопіювання з проекту формування території, земельна ділянка комунальної власності знаходиться на території громадської забудови (а. с.131).
Рішенням Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області від 22.07.2022 змінено поштову адресу закладу освіти Делієвської філії Дубовецького ліцею Дубовецької сільської ради за адресою: АДРЕСА_3 , на адресу: АДРЕСА_2 . Рішенням виконавчого комітету Деліївської сільської ради № 11 від 12.05.2015, вважати таким, що втратило чинність (а. с. 146).
В судовому засіданні свідок ОСОБА_4 зазначила, що на даний час працює вчителькою у м. Івано-Франківськ. Закінчила школу у с. Делієве. Школа знаходиться на землі с. Делієве і земля приватизована. Пояснила, що голова Дубовецької сільської ради створив зі своїх підлеглих комісію, сам її призначив, просив прийняти рішення, щоб не пропали кошти на інвестування. Вказала, що була присутня на засіданні сесії 05.08.2022, де проти рішення проголосувало 2 депутати.
Згідно поясненням свідка ОСОБА_5 , депутата сільської ради, брав участь у голосуванні спірного рішення сесіїї Дубовецької сільської ради, але утримався під час голосування, оскільки вважав ухвалення цього рішення передчасним, що не грунтується на дослідженні матеріалів з цього питання. На одном із засідань, представники громади були категорично проти, а отже вважав, що проект рішення треба доопрацювати. Голова сільської ради тоді пояснив, що якщо не буде прийнято рішення, втратимо 20 млн. грн. інвестицій. Але рішення було прийнято. Ввважає його швидким та передчасним.
Згідно проекту від 01.04.1997 формування території та встановлення меж Деліївської сільської ради та населених пунктів с. Деліїв і с. Бишів Галицького району, на території Деліївської сільської ради розташовані два населені пункти, с. Деліїв і с. Бишів. Згідно з проектом загальна площа населених пунктів становить с. Делієве-429,6 га, с. Бишів-293,1 га. Границі населених пунктів детально відображені на площі землекористування сільської ради. З північної та північно-західної сторони границі населеного пункту /резервний фонд/ с. Деліїв межує із землями селянської спілки. Границя населеного пункту с. Бишів із західної сторони /резервний фонд/ межує із землями фермерського фонду. У зв`язку з тим, що в натурі межі населених пунктів в даних місцях чітко не відображені, необхідно поворотні точки після затвердження проекту закріпити межовими знаками (а. с. 206-207).
Відповідно до висновку Деліївської сільської ради від 23.12.1997 «Про розгляд проекту встановлення меж території Деліївської сільської ради та меж населених пунктів с. Деліїв і с. Бишів на території сільської ради», було вирішено схвалити розроблений проект встановлення меж Деліївської сільської ради та меж населених пунктів с. Деліїв і с. Бишів, яким передбачено: -площа території Деліївської сільради -2794,0 га, площа с. Деліїв -429,6 га, площа с. Бишів -293.1 га. Подати проект встановлення меж території Деліївської сільської ради та меж населених пунктів с. деліїв і с. бишів, що знаходяться в адміністративних границях Деліївської сільської ради на затвердження до Галицької районної ради Івано-Франківської області (а. с. 208).
Рішенням від 27.08.1999 № 188-9/99 (третє демократичне скликання) (дев`ята сесія) «Про проекти формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад» затверджено рішення районних, міських (міст обласного значення) рад з внесенням відповідних змін в рішення обласної ради від 30.11.1990 і 23.03.1992, за винятком вказаних в додатку № 3, на підставі розроблених проектів формування територій та встановлення меж сільських, селищних рад згідно з додатком № 1 (а. с. 209).
Експлікацією земель в межах території рад базового рівня по території Галицького району, погоджених сільськими, селищною та районною радами підтверджено, що загальна площа території Деліївської сільської ради становить 2794 га, площа населених пунктів 722,7 га, всього земель 2071,5 га. Товарні землі становлять 1429,9 га, лісовкриті 462, га, інші 128,9 га (а. с. 210).
Рішенням шістнадцятої сесії другого демократичного скликання Галицької районної ради від 18.02.1998 «Про затвердження проектів встановлення меж населених пунктів та погодження проектів формування територій і встановлення меж сільських, селищних і міських рад Галицького району» затверджено розроблені проекти встановлення меж населених пунктів згідно з додатком. Погоджено розроблені проекти формування територій та встановлення меж сільських/селищних, міських/ рад згідно з додатком. Дозволено державним та іншим землепорядним організаціям винесення проектів, встановлення меж населених пунктів в натурі (а. с. 212).
Згідно дослідженому в судовому засіданні проекту формування території та встановлення меж Деліївської сільської ради і населених пунктів с. Деліїв і с. Бишів Галицького району Івано-Франківської області, був розроблений інженером ІІ категорії Івано-Франківського філіалу Інституту землеустрою, згідно із завданням, виданим обласним управлінням земельних ресурсів № 17-97 від 01.04.1997, ухвал Івано-Франківської обласної ради 2 сесії ХХІ скликання від 30.10.1990 «Про земельну реформу в Івано-Франківській області», ІХ скликання від 23.03.1992 «Про затвердження земельного звіту» та рішення обласної ради 2 демократичного скликання «Про хід земельної реформи».
В пунктах 1.2, 1.6 пояснювальної записки (вказаного проекту) зазначено, що землі Деліївської сільської ради розташовані в південно-східній частині Галицького району. Північно-східна частина території сільської ради межує із землями Тернопільської області, східна частина із землями Кінчаківської сільської ради, південно-східна із землями Тумирської сільської ради. Південна частина сільської ради межує із землями Ланівської сільської ради, а із заходу Деліївська сільська рада межує із землями Мижигорецької та Дубовецької сільської ради. В межах території сільської ради знаходиться 2 населених пункти с. Деліїв та с. Бишів. Межі території сільської ради погоджено з представниками суміжних сільських рад та з районним землепорядним відділом, про що було складено акт. По всьому периметру території Деліївської сільської ради її адміністративна межа погоджена із суміжними сільськими радами та із районною землепорядною службою. Проектні межі населених пунктів погоджені із суміжними землекористувачами, районною землепорядною службою, природоохоронною службою та архітектурою, про що складено акт польового обстеження і встановлення меж. Проект формування території та встановлення меж сільської ради і населених пунктів розглянуто Деліївською сільською радою.
В акті польового обстеження і погодження меж території Деліївської сільської Ради народних депутатів Галицького району від 24.09.1997 зазначено, що комісією проведено польове обстеження та визначення меж Деліївської сільської Ради позначених на кресленні з суміжними територіями, що проходять від А до Б землі Кінчаківської сільської ради. Межа Деліївської сільської ради проходить від А до т. 1 з лівої сторони орні землі с/с «Колос», з правої орні землі с/с «Нове життя» перетинаючи польову дорогу і землі загального користування (пасовище 50 м), далі знову землі с/с «Нове життя». Від т. 1 до т. Б, з лівої сторони орні землі с/с «Колос», з правої орні землі с/с «Нове життя» 580 м, далі населеного пункту с. Деліїв (громадські пасовища, дорога т. 18 м, землі резерву фонду, та лісові масиви держлісгоспу. Було зауваження з боку представника Деліївської сільської ради, де зазначено, що межа Ланівської сільської ради із Деліївською сільською радою в межах населеного пункту неправильна. Територія школи повинна знаходитись в межах Ланівської сільської ради. Межі Деліївської сільської ради погоджено головою комісії та її членами (а. с. 94, т. 2).
Від Б до В землі Тумирської сільської ради. Від т. Б до т. 2 межа сільської ради проходить з лівої сторони приблизно 579 м. землі резервного фонду, 452 м чагарники, 635 м землі надані громадянам с. Тумир для ведення особистого підсобного господарства, 226 м землі фермерського фонду, далі землі загального користування (громадські пасовища), з правої сторони землі держлісгоспу, громадські пасовища 130 м, далі орні спілки. Від т. 2 до т. В межа проходить по квартальній лінії держлісгоспу. Від В до Л землі Ланівської сільської ради.
Від т. В до т. 3 межа проходить по квартальній лінії держлісгоспу. Від т. 3 до т. Г проходить ділянка громадян с. Лани, 430 м. господарський двір, далі громадські пасовища з лівої сторони, з правої-присадибні ділянки громадян с. Деліїв, господарський двір і пасовища спілки. Від Г до Г1 землі Дубовецькоїсільської ради.Від т.Г до т. Г1 межа проходить-з лівої сторони орні с/с імені Данила Галицького, з правої-пасовища с/с «Нове життя».
Дослідженням в судовому засіданні проекта формування території та встановлення меж Ланівської сільської ради і населеного пункту с. Лани Галицького району від 01.07.1999 встановлено, що він розроблений з метою створення територіальних умов для вирішення питань раціонального використання земель у відповідності із земельним Кодексом України, виходячи з інтересів місцевого населення (а. с. 45, т. 2).
Землі Ланівської сільської ради розташовані в південно-східній частині Галицького району на лівобережжі річки Дністер. Північна частина території межує із землями Деліївської сільської ради, південно-східна-із землями Тумирської сільської ради, південно-західна-із землями Маринопльської сільської ради, і західна із землями Дубовецької сільської ради.
Територія Ланівської сільської ради сформована із земель селянської спілки, населеного пункту та інших землекористувачів, яким надані земельні ділянки в установленому порядку для цільового призначення. Територія сільської ради межує із землями Деліївської, Тумирської, Маринопільської та Дубовецької сільських рад. Межі території сільської ради погоджено із представниками суміжних сільських рад та районним землепорядним відділом, про що складено акт. Проектні межі населеного пункту погоджено із суміжними землекористувачами, районною землепорядною службою, природоохоронною, санітарною службою та архітектурою, про що складений акт польового обстеження і встановлення меж. Було зауваження з боку представника Ланівської сільської ради, зокрема зазначено, що вважає межу Ланівської сільської ради з Деліївською сільською радою в межах населеного пункту неправильною. Територію школи повинна знаходитись в межах Ланівської сільської ради Межі Ланівської сільської ради погоджено головою комісії та її членами.
Актом польового обстеження і погодження меж сільських населених пунктів від 25.09.1997, складеним комісією в складі голови Івано-Франківського філіалу Інституту землеустрою, представників Деліївської сільської ради народних депутатів, представників селянської спілки «Нове життя», представника відділу архітектури та містобудування району, представника державної інспекції екологічної безпеки району, проведено польове обстеження меж населених пунктів с. Деліїв та с. Бишів, що знаходяться в адміністративних границях Деліївської сільської ради. Межі населених пунктів обгрунтовані, відповідають вимогам Земельного Кодексу України. Зауважень з боку представників Деліївської сільської Ради, представників суміжних землеволодільців і землекористувачів, землепорядної, природоохоронної, санітарної служб відділу райархітектури та містобудування, немає. Межі населених пунктів с. Деліїв та с. Бишів погоджені (а. с. 96-97, т. 2).
Згідност. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до вимогст. 11 ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше, як за зверненнями фізичних чи юридичних осіб, які беруть участь у розгляді справи.
Стаття 41 Конституції Українипередбачає, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справу не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Європейський суд з прав людини у своїй прецедентній практиці виходить із того, що положення п. 1 ст. 6 та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує кожному право подати до суду будь-який позов, що стосується його прав і обов`язків цивільного характеру (рішення від 21 лютого 1975 року у справі «Голден проти Сполученого королівства» № 4451/70).
Згідно із ст. 76 ЦК України, доказами є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Пунктом 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 18 грудня 2009 року № 14 «Про судове рішення у цивільній справі», визначено, що враховуючи принцип безпосередності судового розгляду, рішення може бути обґрунтоване лише доказами, одержаними у визначеному законом порядку та дослідженими в судовому засіданні.
Частиною 1 статті 81 ЦКУкраїни передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно доправової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у Постанові від 29 травня 2019, справа № 367/2022/15-цформування земельних ділянок їх володільцем, зокрема внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб.
Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв`язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 20.07.2022 y справі №910/5201/19 зазначено, що рішення органу влади чи місцевого самоврядування у сфері земельних правовідносин можна оспорювати з погляду його законності.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30.05.2018 справі № 368/1158/16-ц зазначила, що вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи (зокрема й права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16, пункт 5.5). Тобто, це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц (пункт 14) та від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18 (пункт 40)).
Відповідно до ч. 1 ст. 393 ЦК України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Відповідно до ч. 1 ст. 35 Закону України «Про землеустрій» інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, формування земельних ділянок, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У відповідності до ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно зі ст. 16 Закону України «Про державний земельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Статтею 24 цього Закону визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Ведення Поземельної книги врегульовано ст. 25 Закону України «Про державний земельний кадастр» та Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМ України від 17 жовтня 2012 року №1051.
Згідно з ч. ч. 2, 4 ст. 25 Закону України «Про державний земельний кадастр» поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно з п.10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Такі ж положення містить ч.13 ст. 79-1 Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 14 ст. 79-1 Земельного кодексу України,земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Пунктом 57 Порядку ведення державного земельного кадастру поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156 цього Порядку.
Відповідно до пункту 60 Порядку запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
За вимогами пункту 61 Порядку скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
З аналізу наведених норм матеріального права вбачається, що скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку та внесення змін до Державного земельного кадастру можливе після ухвалення рішення про скасування записів про проведену державну реєстрацію прав та записів поземельної книги.
Відповідно доп.4ч.3ст.10Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» підчас проведенняреєстраційних дійдержавний реєстраторобов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру.
Згідно з вимогами цивільного процесуального законодавства суд зобов`язаний установити: чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси позивача; у чому полягає таке порушення прав; якими доказами воно підтверджується. Залежно від установленого суд повинен вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Крім того, у постанові від 17 жовтня 2018 року під час розгляду справи № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29 вересня 2020 року під час розгляду справи № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28 цс 20) не вбачала підстав для відступу від цього висновку.
При цьому, визнання протиправним та скасування рішення сесії сільської ради від 05.08.2022 є ефективним захистом прав позивача.
Відповідно до ч .ч. 1, 6, 7ст. 81 ЦПКкожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, установлених цим кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви в добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим кодексом.
Відповідно до п. г) ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
З огляду на викладене, судом встановлено наявність підстав для визнання недійсним рішення сільської ради «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га» від 05.08.2022.
Суд критично ставиться до посилань відповідача на правомірність дій Дубовецької сільської ради щодо зміни поштової адреси об`єктам нерухомого майна як таких, що не відносяться до предмета спору.
Що стосується листа ГУ Держгеокадастру від 11.08.2022, як доказу заперечень сторони відповідача, то для встановлення місця знаходження школи по відношенню до межі сіл Делієве та Лани необхідно провести відновлення такої межі у натурі на місцевості шляхом виготовлення відповідної проектної (технічної) документації щодо відновлення меж населених пунктів вказаних сіл, що узгоджується з положеннями глави 29 Земельного кодексу України, ст. 46 ЗУ "Про землеустрій".
Отже суду не надано доказів на підтвердження законності прийнятого 05.08.2022 сесією Дубовецької сільської ради рішення.
Враховуючи встановлення судом факту незаконного винесення рішення сільської ради від 05.08.2022 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, зазначена проведена за відсутності будь-яких правових підстав.
Щодо звернення прокурора з цим позовом суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч.1ст. 131-1 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках та порядку, що визначені законом.
Статтею 131-1 Конституції Українипередбачено, що організація і порядок діяльності органів прокуратури визначається законом.
Згідно з вимогами ч. 3ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
При цьому Європейський суд з прав людини у своїй практиці зауважує, що при визначенні суспільних інтересів завдяки безпосередньому знанню суспільства та його потреб національні органи мають певну свободу розсуду, оскільки вони першими виявляють проблеми, які можуть виправдовувати позбавлення власності в інтересах суспільства, та знаходять засоби для їх вирішення.
Отже, створена Конвенцією система захисту покладає саме на національні органи влади обов`язок визначальної оцінки щодо існування проблеми суспільного значення, яка виправдовує як заходи позбавлення права власності, так і необхідність запровадження заходів з усунення несправедливості.
Положеннями Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і практики Європейського суду з прав людини забезпечено врахування принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників.
Слід зазначити, що, пред`являючи позов у вказаній справі, прокурор виходив саме з необхідності вирішення проблеми суспільного значення, існування якої виправдовує застосування механізму визнання протиправним та скасування рішення сільської ради «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3.2276 га» від 05.08.2022.
Таким чином, звернення прокурора до суду в цих спірних правовідносинах спрямоване саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про визнання протиправним та скасування рішення сільської ради, з урахуванням принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав користувачів.
Конституцією України(статті 13, 14) визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.
Земля, як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.
Судом встановлено доведення позивачем належними й допустимими доказами порушення відповідачем ухвалення рішення щодо затвердження технічної документації із землеустрою відносно інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.
З вказаних підстав суд вважає, що позов керівника Івано-Франківської окружної прокуратури підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст.4,12,76-81,83,258,272-273,352-355 ЦПК України, суд, -
ухвалив:
Позов керівника Івано-Франківської окружної прокуратури до Дубовецької сільської ради, третя особа на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - керівник ТзОВ "Гектар-ІФ" Озарко Л., про визнання протиправними та скасування рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення сесії Дубовецької сільської ради «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,2276 га від 05.08.2022.
Стягнути з Дубовецької сільської ради на користь Івано-Франківської окружної прокуратури сплачений судовий збір в розмірі 2684,0 гривень.
Рішення може бути оскаржене до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня ухвалення рішення суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійст. 358 цього Кодексу.
СуддяНаталя ОСТРОВСЬКА
Суд | Галицький районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125331466 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Галицький районний суд Івано-Франківської області
ОСТРОВСЬКА Н. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні