ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/2436/25 Справа № 175/14697/24 Суддя у 1-й інстанції - Шаповалова І. С. Суддя у 2-й інстанції - Никифоряк Л. П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2025 року м. Дніпро
Дніпровський апеляційний суд колегією суддів у складі:
судді-доповідача: Никифоряка Л.П.,
суддів: Новікової Г.В., Гапонова А.В.,
за участі секретаря судового засідання Драгомерецької А.О.,
Учасники справи:
Заявник: ОСОБА_1 ,
заінтересовані особи: Краматорська міська рада, Виконавчий комітет Краматорської міської ради, Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області,
розглянув відкрито взалі судовихзасідань Дніпровськогоапеляційного судув містіДніпросправу, що виникла з цивільних правовідносин, в якійподана апеляційнаскарга Краматорськоюміською військовоюадміністрацією Краматорськогорайону Донецькоїобласті наухвалу Дніпропетровськогорайонного судуДніпропетровської областівід 29жовтня 2024року,головуючий у суді першої інстанції Шаповалова І.С.,
В С Т А Н О В И В:
Описова частина
Короткий зміст заявлених вимог
У вересні 2024року ОСОБА_1 звернулася в суд з заявою про заміну сторони виконавчого провадження та видачу дублікату виконавчого документу, заінтересовані особи: Краматорська міська рада, Виконавчий комітет Краматорської міської ради та Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.
Заява обґрунтовувалась тим, що в провадженні Краматорського міського суду Донецької області перебувала цивільна справа № 234/5297/21 за позовом ОСОБА_1 до Краматорської міської ради, Виконавчого комітету Краматорської міської ради про стягнення матеріальної шкоди, та рішенням Краматорського міського суду Донецької області від 03 серпня 2021року позов було задоволено частково, стягнуто з Краматорської міської ради на користь ОСОБА_1 60 801,76грн, з яких: 59 951,76грн матеріальна шкода; 850,00грн витрати не експертне дослідження; також додатковим рішенням Краматорського міського суду Донецької області від 27 вересня 2021року стягнуто з Краматорської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 908,00грн і відмовлено у задоволенні позові до Виконавчого комітету Краматорської міської ради.
На виконання вказаних судових рішень були видані виконавчі листи, які були пред`явлені стягувачем до примусового виконання та здійснення безспірного списання коштів місцевого бюджету до органу Казначейства за місцезнаходженням даного органу місцевого самоврядування Управління Державної казначейської служби України у м. Краматорську Донецької області.
Проте, 16 липня 2024року виконавчі листи були повернуті Управлінням Державної казначейської служби України у м. Краматорську Донецької області стягувачу без виконання у зв`язку з відсутністю боржника Краматорської міської ради на обслуговуванні в управлінні та роз`яснено необхідність заміни даного боржника її правонаступником внаслідок введення в Україні воєнного стану та передачі повноважень Краматорської міської ради до Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.
Указом Президента України № 469/2022 від 04 липня 2022року «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області», утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області, у зв`язку з чим було припинено повноваження Краматорської міської ради.
Ураховуючи викладене, заявниця виклала вимоги про: заміну сторони боржника у виконавчих провадженнях, які відкрито на виконання рішення Краматорського міського суду Донецької області від 03 серпня 2021року та додаткового рішення Краматорського міського суду Донецької області від 27 вересня 2021року у цивільній справі № 234/5297/21 за позовом ОСОБА_1 до Краматорської міської ради, Виконавчого комітету Краматорської міської ради про стягнення матеріальної шкоди, його правонаступником Краматорською міською військовою адміністрацією Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44691014); а також видачу дублікатів виконавчих документів на виконання вказаних судових рішень.
Короткий зміст ухвали суду першої інстанції
Ухвалою Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 29 жовтня 2024року заяву ОСОБА_1 задоволено частково.
Замінено сторону боржника у виконавчих провадженнях, які відкрито на виконання рішення Краматорського міського суду Донецької області від 03 серпня 2021року та додаткового рішення Краматорського міського суду Донецької області від 27 вересня 2021року у цивільній справі № 234/5297/21 за позовом ОСОБА_1 до Краматорської міської ради, Виконавчого комітету Краматорської міської ради про стягнення матеріальної шкоди, на його правонаступника Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44691014).
У задоволенні іншої частини вимог заяви відмовлено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
11 грудня 2024року Краматорська міськавійськова адміністраціяКраматорського районуДонецької областіподала безпосередньодо судуапеляційної інстанціїза допомогоюпідсистеми «Електроннийсуд» апеляційнускаргу,в якій посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, виклала вимогу про скасування ухвали суду про заміну сторони виконавчого провадження.
Апеляційна скарга обґрунтовувалась тим, що Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області не є належним боржником у виконавчих документах, виданих на виконання судових рішень у справі № 234/5297/21.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
У відзиві на апеляційну скаргу, Клішина С.Л. заперечувала проти задоволення апеляційної скарги Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, просила її залишити без задоволення, через те, що обставини якими апелянт обґрунтовував свої апеляційні вимоги не підтверджені в результаті розгляду цього спору та доводи наведені в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду.
Надходження апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 16 грудня 2024року витребувано з Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області цивільну справу, та 26 грудня 2024року справа надійшла на адресу апеляційного суду.
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 06 січня 2025року апеляційну скаргу Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області залишено без руху.
Ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 20 січня 2025року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області на ухвалу Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 29 жовтня 2024 року.
06лютого 2025рокуухвалою Дніпровськогоапеляційного судусправу призначенодо розглядуна 11?? год 25 лютого 2025року.
Про час та місце слухання даної справи апеляційним судом учасники справи повідомлені належним чином у відповідності до вимог статей 128-130 ЦПК України, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, довідками про доставку електронного листа і смс-повідомлення та отримання документів в електронному суді.
Фактичні обставини встановлені в ході судового розгляду, які підтверджені належними та допустимими доказами.
В провадженні Краматорського міського суду Донецької області перебувала цивільна справа № 234/5297/21 за позовом ОСОБА_1 до Краматорської міської ради, Виконавчого комітету Краматорської міської ради про стягнення матеріальної шкоди.
Рішенням Краматорського міського суду Донецької області від 03 серпня 2021року позов було задоволено частково, стягнуто з Краматорської міської ради на користь ОСОБА_1 60 801,76грн, з яких: 59 951,76грн матеріальна шкода; 850,00грн витрати не експертне дослідження.
Додатковим рішенням Краматорського міського суду Донецької області від 27 вересня 2021року стягнуто з Краматорської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 908,00грн, а також відмовлено у задоволенні позовних вимог до Виконавчого комітету Краматорської міської ради.
На виконання вказаних судових рішень, Краматорським міським судом Донецької області були видані виконавчі листи, які були звернуті до примусового виконання.
Мотивувальна частина
Позиція апеляційного суду
Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача щодо змісту судового рішення, яке оскаржено, дослідив доводи апеляційної скарги та з`ясував межі, в яких повинна здійснюватися перевірка рішення, встановлюватися обставини і досліджуватися докази.
Задовольняючи заяву в частині заміни сторониборжника увиконавчих провадженняхна йогоправонаступника,суд першої інстанції виходив з того, що Указом Президента України № 469/2022 від 04 липня 2022року «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області», утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області, у зв`язку з чим припинено повноваження Краматорської міської ради, яка є відповідачем у справі № 234/5297/21, а тому наявні правові підстави для заміни сторони боржника у виконавчих провадженнях на його правонаступника Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області.
Вислухав пояснення учасників справи котрі з`явились до суду, за відсутності інших учасників справи, які повідомлені про дату, час і місце судового засідання у спосіб встановлений законом суд дійшов висновку, що судом першої інстанції при ухваленні рішення додержані норми матеріального і процесуального права.
Мотиви танорми права,якими керувавсясуд апеляційноїінстанції
У статті 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Пунктом 1 частини першої статті 512 ЦК України передбачено, що кредитор у зобов`язанні може бути замінений іншою особою, внаслідок передання ним своїх прав іншій особі за правочином відступлення права вимоги.
Статтею 514 ЦК України визначено, що до нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі та на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зі змісту статті 55 ЦПК України вбачається, що заміна особи на правонаступника можлива у таких випадках: у разі смерті фізичної особи; у разі припинення юридичної особи; у разі заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні; в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір.
Відповідно до частини першої статті 442 ЦПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Та відповідно до частини п`ятої статті 442 ЦПК України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення. У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
У постанові від 03 листопада 2020року у справі № 916/617/17 Валика Палата Верховного Суду, розглядаючи питання заміни сторони виконавчого провадження, зазначила про те, що на стадії виконавчого провадження як на завершальній стадії судового провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження правонаступником за наявності відкритого виконавчого провадження. Після відкриття виконавчого провадження та до його закінчення заміна сторони виконавчого провадження (з одночасною заміною відповідного учасника справи) правонаступником здійснюється у порядку, передбаченому статтею 442 ЦПК України, з урахуванням підстав, визначених статтею 55 ЦПК України. У цьому випадку приписи статті 442 ЦПК України, що містить процесуальні особливості здійснення правонаступництва на стадії виконання судового рішення, застосовуються разом з положеннями статті 55 ЦПК України. Натомість як до відкриття виконавчого провадження, так і після його закінчення заміна учасника справи правонаступником здійснюється виключно на підставі статті 55 ЦПК України. У такому випадку з огляду на відсутність відкритого виконавчого провадження заміна відповідної сторони виконавчого провадження правонаступником є неможливою.
Єдиним винятком є заміна боржника або стягувача у виконавчому документі до відкриття виконавчого провадження, що окремо обумовлено у частині п`ятій статті 442 ЦПК України.
У постанові Верховного Суду в складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 01 березня 2021року у справі № 201/16014/13-ц (провадження № 61-9098сво20) вказано, що підставою для заміни сторони виконавчого провадження, тобто процесуального правонаступництва на стадії виконання рішення суду, є наступництво у матеріальних правовідносинах, внаслідок якого відбувається вибуття сторони зі спірних або встановлених судом правовідносин і переходу до іншої особи прав і обов`язків вибулої сторони в цих правовідносинах. Таким чином, при вирішенні питання про заміну сторони у виконавчому провадженні необхідно встановити факт вибуття сторони виконавчого провадження та переходу до особи матеріальних прав і обов`язків вибулої сторони.
Враховуючи висновки Верховного Суду, апеляційний відзначає, що судом першої інстанції у цій справі вірно встановлено, що Указом Президента України № 469/2022 від 04 липня 2022року «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області», утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області, у зв`язку з чим припинено повноваження Краматорської міської ради, яка є відповідачем у справі № 234/5297/21.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що Краматорська міськавійськова адміністраціяКраматорського районуДонецької областінабула прав та обов`язків Краматорської міської ради, а тому необхідно здійснити заміну боржника як сторону виконавчого провадження.
Доводи апеляційної скарги про те, що Краматорська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області не є правонаступником Краматорської міської ради внаслідок припинення повноважень міської ради, суд апеляційної інстанції відхиляє, оскільки зазначене є довільним тлумаченням апелянтом норм права на свою користь, що, за його логікою, матиме наслідком ухилення від виконання будь-яких зобов`язань міської ради, що виникли до утворення Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.
Апеляційний суд зазначає, що держава може створювати юридичні особи публічного права (державні підприємства, навчальні заклади тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом (частина друга статті 167 ЦК України).
На юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом (стаття 82 ЦК України).
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, Указом Президента України від 24 лютого 2022року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022року.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи військові адміністрації.
Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
Відповідно до пункту 3 частин першої, частини п`ятої статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження міської ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово- цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану». Повноваження міської ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Указом Президента України № 469/2022 від 04 липня 2022року «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області» на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено Краматорську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області.
Розпорядженням Президента України № 121/2022-рп від 04 липня 2022року начальником Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області призначено Гончаренка О.В.
Крім того, постановою Верховної Ради України «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» № 2542-ІХ від 30 серпня 2022року визначено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Бахмутської, Сіверської, Соледарської, Часовоярської міських та Званівської сільської військових адміністрацій Бахмутського району, Великоновосілківської селищної та Комарської сільської військових адміністрацій Волноваського району, Краматорської, Лиманської, Миколаївської, Святогірської міських та Черкаської селищної військових адміністрацій Краматорського району, Курахівської міської та Шахівської сільської військових адміністрацій Покровського району Донецької області, крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.
Згідно з положеннями частини другої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із, зокрема, складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету; управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.
Відомості про державну реєстрацію Краматорської міськоївійськової адміністраціїКраматорського районуДонецької області(ідентифікаційний код 44691014) внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 08 липня 2022року.
Отже, повноваження Краматорської міськоївійськової адміністраціїКраматорського районуДонецької областіпочалися з 08 липня 2022року, а повноваження Краматорської міськоїрадиприпинилися та відповідно Краматорська міськавійськова адміністраціяКраматорського районуДонецької областіє розпорядником бюджетних коштів територіальної громади, на яку покладено виконання повноважень правонаступника Краматорської міської ради.
Зважаючи на положення Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Указу Президента України № 469/2022 від 04 липня 2022року, апеляційний суд дійшов висновку, що має місце публічне правонаступництво (повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції) від Краматорської міськоїрадидо Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.
Відтак, Краматорська міськавійськова адміністраціяКраматорського районуДонецької області(кодЄДРПОУ 44691014)є правонаступником відповідача у даній справі Краматорської міської ради (код ЄДРПОУ 24812116).
Апеляційна скарга не містить інших доводів, які б спростували правильні висновки суду першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. Підстави для скасування оскаржуваного судового рішення відсутні.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (Серявін та інші проти України, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010року).
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги
Оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, на законність судового рішення не впливають, то згідно зі статтею 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 259,268,374,375,381-384 ЦПК України, апеляційний суд,
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Краматорської міськоївійськової адміністраціїКраматорського районуДонецької області залишити без задоволення.
Ухвалу Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області від 29 жовтня 2024року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її ухвалення та протягом тридцяти днів може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 25 лютого 2025року.
Судді:
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
Оприлюднено | 28.02.2025 |
Номер документу | 125447930 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Інші справи |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Никифоряк Л. П.
Цивільне
Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Шаповалова І. С.
Цивільне
Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Шаповалова І. С.
Цивільне
Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Шаповалова І. С.
Цивільне
Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Шаповалова І. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні