Рішення
від 03.03.2025 по справі 380/24919/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 березня 2025 рокусправа № 380/24919/24

Львівський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді за участі:Морської Галини Михайлівни секретаря судового засідання представника відповідачаСенчука Л.Ю. Садівник Н.П.розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Након" до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування акту, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Након" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області від 26.11.2024 за № 882-РЛ (внутрішній номер 158151) про анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю "НАКОН" ліцензії на роздрібну торгівлю пальним (реєстраційним номер 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026).

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним (реєстраційний номер 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026), яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "НАКОН" та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (реєстраційний номер 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026), яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю "НАКОН".

Ухвалою від 13.12.2024 відкрите спрощене провадження у справі.

Ухвалою від 13.12.2024 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «НАКОН» про забезпечення адміністративного позову задоволено частково. Зупинено дію розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області від 26.11.2024 №882-РЛ (внутрішній номер 158151) про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026, видану ТОВ «НАКОН», ідентифікаційний код 43646050, до набрання законної сили судовим рішенням у справі №380/24919/24.

Ухвалою від 21.01.2025 суд відмовив відповідачу у скасуванні заходів забезпечення позову.

Ухвалою від 15.01.2025 судове зсідання відкладене за клопотанням сторін.

У судовому засіданні 24.02.2025 суд перейшов до стадії ухвалення рушення.

У судовому засіданні 03.03.2025 суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю "НАКОН" зареєстроване як юридична особа 03.06.2020, основний вид діяльності: роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30). З метою здійснення діяльності з роздрібної торгівлі пальним, позивач звернувся до ГУ ДПС у Львівській області із заявою на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, до якої було долучено договір оренди №1 від 09.09.2020 року та дозвіл Головного управління Держпраці у Львівській області за № 0432.20.46 20.01.2021 ГУ ДПС у Львівській області видало позивачу ліценцію на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний № 13270314202100014, термін дії з 20.01.2021 до 20.01.2026. Адреса місця торгівлі: Україна, Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10. При цьому, надані документи разом із заявою ГУ ДПС у Львівській області визнав достовірними та достатніми для видачі ліцензії.

26.11.2024 ГУ ДПС у Львівській області прийнято розпорядження № 882-РЛ про анулювання ліцензії відповідно до статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», яким Товариству з обмеженою відповідальністю "НАКОН" анульовано ліцензію на роздрібну торгівлю пальним за реєстраційним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026. Підставою анулювання ліцензії, виданої позивачу, ГУ ДПС у Львівській області зазначає встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Стверджує, що недостовірні дані у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, повинен подати саме заявник, зокрема, шляхом заповнення недостовірних даних у заяві щодо отримання ліцензії, в цей же час заявник не може нести відповідальності за можливі помилки, допущені органами державної влади при оформленні документів. Однак, видавши позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів, тим самим визнавши їх достовірними, ГУ ДПС у Львівській області у подальшому не вправі посилатися на їх недостовірність як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.

Так, одним із документів, який подався для одержання ліцензії був дозвіл Головного управління Держпраці у Львівській області № 0432.20.46, яким позивачу надано дозвіл на експлуатацію устатковання, пов`язане з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин. Даний дозвіл виданий був виданий Головним управлінням Держпраці у Львівській області на підставі заяви від 10.12.2020 вх. № 01-09/26211 і висновку експертизи ДП «Західний експертно-технічний центр Держпраці» від 30.11.2020 за № 46.07.20.6334/7068. Попри це, навіть допущена державним органом помилка у дозволі не може свідчити про подання позивачем недостовірних даних, позаяк він не несе відповідальності за можливе неналежне оформлення органами державної влади дозвільних документів.

Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.

Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що відповідачем проведено фактичну перевірку ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) в період з 28.10.2024 по 01.11.2024 за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10, яка зазначена у виданій ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026. За результатами проведеної фактичної перевірки встановлено, що відповідно до Дозволу на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданого Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 16.12.2020 року, що наданий до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026 виданої суб`єкту господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 дозволяється експлуатувати: 1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1577, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 471, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 3) резервуар для зберігання зрідженого газу типу РГС-10, зав.265, 2011 р.в., країна походження : Україна; Місце експлуатації Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10. Проте під час проведення фактичної перевірки встановлено, що за адресою Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 використовується наступне обладнання: 1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1578, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 468, 1989 р.в., країна походження: СРСР.

Інших Дозволів на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданих Головним управлінням Держпраці у Львівській області суб`єктом господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) не надано. Фактичною перевіркою встановлено подання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050)за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026, що стало підставою для прийняття спірного рішення.

Стверджує, що відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.

Позивач надіслав додаткові пояснення, де вказав на недоліки у оформленні наказу від 23.10.2024 №5668-ПП про призначення фактичної перевірки: наказ не містить підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ, період діяльності, який буде перевірятися.

Просив суд задовольнити позов.

Відповідач надіслав суду додаткові пояснення, у яких зазначив, що підставою для проведення фактичної перевірки ТОВ «НАКОН» був лист ДПС України від 09.10.2024 № 28053/7/99-00-09-03-01-07, в якому зазаначається на виконання Рішення щодо питання зростання частки нелегального бізнесу в частині роздрібної торгівлі пальним від 04.10.2024 Протокол №185 Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики від 07.10.2024 №04- 32/10-2024/219129 до звернення Нафтогазової Асоціації України та з метою запобігання порушень законодавства, провести фактичні перевірки місць роздрібної торгівлі пальним. Отже, зазначений лист ДПС України від 09.10.2024 № 28053/7/99-00-09-03-01-07 щодо дотримання норм порядку проведення розрахункових операцій, в розумінні п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України є інформацією, яка давала підстави для призначення та проведення фактичної перевірки позивача.

Стверджує, що недостовірність даних в документах була встановлена під час фактичної перевірки ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) в період з 28.10.2024 по 01.11.2024 за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10, яка була проведена після видачі ліцензії і за результатами фактичної перевірки Головне управління ДПС у Львівській області прийняло рішення анулювати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, оскільки було встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Просив суд відмовити у задоволенні позову.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзив відповідача, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Головним управлінням ДПС у Львівській області суб`єкту господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) на підставі заяви від 14.01.2021 та поданих до неї документів, видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 з терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026.

На підставі наказу від 23.10.2024 №5668-ПП та направлень на перевірку від 23.10.2024 №12033, №12037 з метою посилення контролю за виробництвом та обігом пального і запобігання порушень у сфері оптової та роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального, проведено фактичну перевірку ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) у період з 28.10.2024 по 01.11.2024 за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10, яка зазначена у виданій ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026.

За результатами проведеної фактичної перевірки встановлено, що відповідно до Дозволу на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданого Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 16.12.2020, що наданий до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026 виданої суб`єкту господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 дозволяється експлуатувати: 1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1577, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 471, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 3) резервуар для зберігання зрідженого газу типу РГС-10, зав.265, 2011 р.в., країна походження : Україна; Місце експлуатації Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10.

Проте під час проведення фактичної перевірки встановлено, що за адресою Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 використовується наступне обладнання: 1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1578, 1989 р.в., країна походження: СРСР; 2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 468, 1989 р.в., країна походження: СРСР.

Згідно ІКС «Податковий блок» основної довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (уніфікований номер акцизного складу 1016001) від 01.01.2021 на акцизному складі розташовані вищевказані стаціонарні резервуари.

На резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1578, 1989 р.в., надано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (резервуар горизонтальний циліндричний сталевий) №33/4864 чинне до 01 жовтня 2029 року та на резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 468, 1989 р.в., надано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (резервуар горизонтальний циліндричний сталевий) №33/4865 чинне до 01 жовтня 2029 року.

Інших Дозволів на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданих Головним управлінням Держпраці у Львівській області суб`єктом господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) не надано.

Фактичною перевіркою встановлено порушення позивачем статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме : подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10

26.11.2024 ГУ ДПС у Львівській області прийнято розпорядження № 882-РЛ про анулювання ліцензії відповідно до статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», яким Товариству з обмеженою відповідальністю "НАКОН" анульовано ліцензію на роздрібну торгівлю пальним за реєстраційним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026.

Не погодившись із цим розпорядженням, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку доводам сторін, суд застосовує наступні правові норми.

Так, статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР) та Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545 (далі - Порядок № 545).

Згідно зі ст. 1 Закону № 481/95-ВР:

ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій;

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та розміщується у вільному доступі.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про: ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва); місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса); дату видачі/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Відповідно до частини 12 статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, у тому числі ігристих, газованих, вин плодово-ягідних, напоїв медових), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах. Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються копії, зокрема документів, як акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник. У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/ анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування.

Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі, зокрема отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.

Відповідно до ст. 16 Закону № 481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Відповідно до пункту 6 Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 №609 у редакції зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року №545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» територіальні органи ДФС визначено органом ліцензування такого виду господарської діяльності як роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, зберігання пального.

Абзацом 2 пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з п.п. 2-3 Порядку № 545 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до ст.ст 3 і 15 Закону № 481/95-ВР.

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості: для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ; для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з п. 63.6 ст. 63 і п. 64.6 ст. 64 Податкового кодексу України; для фізичних осіб - підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта); адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративнотериторіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/ офісу); дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 6-7 Порядку № 545 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до ст.ст. 3 і 15 Закону № 481/95-ВР.

Доводи позовної заяви зводяться до двох аргументів: допущення відповідачем порушень під час призначення фактичної перевірки та прийняття податковим органом документів для видачі ліцензії, які у подальшому визнані такими, що містять недостовірну інформацію.

Щодо дотримання порядку призначення фактичної перевірки позивача, суд зазначає наступне.

Згідно із п.п. 20.1.4, 20.1.10 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Згідно п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Відповідно до п. 80.1 ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Згідно з п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

У абз. 3 п. 81.1. ст. 81 ПК України вказано, що у наказі про проведення перевірки мають бути вказані дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися.

Так фактична перевірка проведена на підставі наказу відповідача від 23.10.2024 №5668-ПП, у якому зазначені наступні підстави її проведення: «З метою посилення контролю за виробництвом та обігом пального і запобігання порушень у сфері оптової та роздрібної торгівлі пальним, на підставі статей 20, 61, 62, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 та підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями), статті 16 Закону України від 19 грудня 1995 року N? 481/95-ВР „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального " (із змінами та доповненнями), статті 72 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-1X „ Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального " та відповідно до здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (із змінами та доповненнями) та відповідно до листа ДПС України від 09.10.2024 № 28053/7/99-00-09-03-01-07.».

Підставою для проведення фактичної перевірки ТОВ «НАКОН» був лист ДПС України від 09.10.2024 № 28053/7/99-00-09-03-01-07, в якому зазначено: «… на виконання Рішення щодо питання зростання частки нелегального бізнесу в частині роздрібної торгівлі пальним від 04.10.2024 Протокол №185 Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики від 07.10.2024 №04- 32/10-2024/219129 до звернення Нафтогазової Асоціації України та з метою запобігання порушень законодавства, провести фактичні перевірки місць роздрібної торгівлі пальним…»

Суд погоджується із позивачем, що зазначений лист ДПС України від 09.10.2024 № 28053/7/99-00-09-03-01-07 щодо дотримання норм порядку проведення розрахункових операцій, в розумінні п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України є інформацією, яка давала підстави для призначення та проведення фактичної перевірки позивача.

Також матеріали перевірки містять копії направлень на проведення перевірки від 23.10.2024 №12033, №12037, із особистим підписом ОСОБА_1 , оператора, працівника позивача про те, що йому пред`явлене службове посвідчення та направлення на перевірку та вручена копія наказу про призначення фактичної перевірки.

Ревізори були допущені до проведення перевірки, а акт перевірки не містить зауважень працівників позивача про порушення під час її проведення. Також матеріали справи не містять доказів надіслання позивачем заперечень на акт перевірки із зауваженнями щодо порушення порядку її призначення чи проведення.

Разом із тим не зазначення у наказі періоду, за який має бути здійснена фактична перевірка, у даній справі не може свідчити про її незаконність, оскільки за результатами перевірки встановлено порушення в частині отримання ліцензії, яка була чинною на час проведення перевірки та була підставою для провадження даного виду діяльності.

Відтак суд вважає, що відповідач дотримався порядку проведення фактичної перевірки, передбаченого ПК України.

Щодо правомірності спірного розпорядження, суд зазначає наступне.

За результатами проведеної фактичної перевірки встановлено, що відповідно до Дозволу на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданого Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 16.12.2020 року, що наданий до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026 виданої суб`єкту господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 дозволяється експлуатувати:

1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1577, 1989 р.в., країна походження: СРСР;

2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 471, 1989 р.в., країна походження: СРСР;

3) резервуар для зберігання зрідженого газу типу РГС-10, зав.265, 2011 р.в., країна походження : Україна.

Проте під час проведення фактичної перевірки встановлено, що за адресою Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 використовується наступне обладнання:

1) резервуар для зберігання дизпалива типу РГС-10, зав. №1578, 1989 р.в., країна походження: СРСР;

2) резервуар для зберігання бензину типу РГС-4,25, зав. 468, 1989 р.в., країна походження: СРСР.

Тобто фактично за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 використовуються резервуари, які не передбачені Дозволом на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданим Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 16.12.2020 саме на цю адресу.

Позивач стверджує, що вказаний дозвіл був прийнятий податковим органом без зауважень під час видачі ліцензії, відтак помилка контролюючого органу не може усуватися шляхом позбавлення позивача раніше наданого йому права.

Суд не погоджується із такою позицією позивача, оскільки за правилами статті 15 Закону № 481/95-ВР відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою про видачу ліцензії, несе заявник.

Суд зауважує, що помилка у Дозволі на експлуатацію устаткування, пов`язаного з зберіганням вибухопожежонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року №956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки», виданого Головним управлінням Держпраці у Львівській області від 16.12.2020 року, що наданий до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13270314202100014 терміном дії з 20.01.2021 до 20.01.2026 виданої суб`єкту господарювання ТОВ «НАКОН» (код ЄДРПОУ 43646050) за адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 була встановлена актом фактичної перевірки від 04.11.2024. Та відома позивачу, починаючи із листопада 2024.

Проте на час ухвалення рішення у справі матеріали справи не містять доказів отримання позивачем від Головного управління Держпраці у Львівській області відповідного дозволу із правильним зазначенням резервуарів, що використовуються адресою: Львівська область, Самбірський район, с. Стрілковичі, вулиця Нова, буд. 10 або внесення змін у існуючий.

Не містить справа і доказів ініціювання позивачем виправлення допущеної помилки.

Відтак, враховуючи встановлені судом обставини та наведені правові норми, суд приходить до висновку про законність спірного розпорядження.

За приписамипункту 4 частини першоїстатті 5 КАС Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положеньстатті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другоїстатті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, разом із тим, якщо суб`єкт владних повноважень надасть докази правомірності свого рішення, то обов`язок спростувати такі докази покладається на позивача, що кореспондується із принципом змагальності сторін, закріпленому у ст. 3 КАС України.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

За правилами ст. 139 КАС України, у разі відмови у задоволенні позову, судовий збір позивачу не відшкодовується.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, КАС України, суд, -

в и р і ш и в :

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне рішення складено 04 березня 2025 року.

СуддяМорська Галина Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2025
Оприлюднено06.03.2025
Номер документу125576838
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/24919/24

Постанова від 27.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 03.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 17.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні