Справа № 420/32967/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Пальміра Капітал" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" (далі позивач) звернулося з позовною заявою до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (далі відповідач), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 року № 936-VIII "Про відмову у наданні дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовну площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область";
- зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" від 21.07.2024 р. про надання дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовну площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область, та прийняти відповідне рішення, передбачене ч.3 ст.124-1 Земельного кодексу України, та надати дозвіл ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841) загальною площею 6, 3618 га цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтована площа земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкта нерухомого майна - Спецавтоцентр, що розташований за адресою: Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Пивоварна, 11. Зона розташування нерухомого майна першочергово була призначена задля здійснення перевезень до Рибного порту, у тому числі з використанням залізничної колії протяжністю 6678 м в межах від Іллічівського морського рибного порту до передпаромного парку. Задля того аби потрапити на територію Спецавтоцентру, рухаючись автомобільною дорогою загального користування 061827 Куротна зона "Чорноморка" - Рибпорт - /М-27/, необхідно звернути до під`їзної дороги, яка веде безпосередньо до головних воріт Спецавтоцентру та перетинає вищезгадану залізничну колію. Позивач немає можливості вільно користуватися власним майном та провадити господарську діяльність, оскільки у жовтні 2019 року невстановленими особами на під`їзній дорозі до об`єкту нерухомого майна товариства встановлено шлагбаум, який перешкоджає руху транспортних засобів, та демонтовано бетонні плити, які створювали дорожнє покриття під`їзної дороги, в результаті чого ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" умисно створено перешкоди у доступі до належного об`єкта нерухомості. Оскільки доступ до об`єкта через основний заїзд є неможливим, позивач неодноразово звертався із заявами до Таїровської селищної ради щодо питання проектування будівництва автомобільної дороги до земельної ділянки комунальної власності (кадастровий номер 5123755800:01:003:0422) по іншим незабудованим землям комунальної власності, так як зі сторони вул.Пивоварної, що у смт.Таїрове, відсутнє дорожнє покриття, що унеможливлює безперешкодний проїзд на територію підприємства. Вказані обставини підтверджені рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 р. у справі № 420/16235/23. Також рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 р. у справі № 420/27954/23 визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради щодо не вчинення дій по демонтажу шлагбауму, який розташований на під`їзній дорозі до об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентру, належного на праві власності ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", який розташований зі сторони залізничної колії, що розташована паралельно до вул.Приморської, смт.Таїрове, Одеський район, Одеська область, та зобов`язано Таїровську селищну раду відновити проїзд до об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентру (смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 110), належного ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", шляхом вжиття заходів щодо демонтажу встановленого шлагбауму зі сторони залізничної колії, що розташована паралельно до вул.Приморської, смт.Таїрове, Одеський район, Одеська область. Однак Таїровською селищною радою не здійснено заходи щодо виконання рішення суду у справі № 420/16235/23, яке набрало законної сили. Зазначає, що під`їзна дорога, яка є основним заїздом на територію Спецавтоцентру, розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841 відноситься до земель комунальної власності, тобто належить Таїровській селищній раді. Позивач є власником об`єкта нерухомого майна - Спецавтоцентру, що розташований за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11, який знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:0422, власником якої є Таїровська селищна рада. Земельні ділянки з кадастровими номерами 512375800:01:003:0422 та 5123755800:01:003:4841 є суміжними, фактично розташовані паралельно одна одній, та через земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841 із земельної ділянки 512375800:01:003:0422 здійснюється виїзд на автомобільну дорогу загального користування місцевого значення 0161827 Курортна зона - Чорноморка - Рибпорт - /М-27/. Позивач неодноразово звертався до відповідача зі зверненнями та заявами щодо розгляду можливості укладення договору сервітуту на право проходу, проїзду по земельній ділянці за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 12, між Таїровською селищною радою та ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", однак дане питання не вирішено. 21.07.2024 р. позивач знову звернувся до відповідача із заявою про встановлення земельного сервітуту, однак рішенням Таїровської селищної ради від 17.09.2024 р. № 936-VІІІ позивачу відмовлено у наданні дозволу на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841) у зв`язку з ненаданням доказів того, що нормальне використання своєї власності неможливе без обтяжень сервітутом чужої земельної ділянки. Вважає таке рішення протиправним, оскільки відсутність у позивача альтернативної можливості заїзду на свою територію встановлено судовими рішеннями у справах № 420/16235/23, № 420/27954/23. Додатково вказує на те, що ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" замовлено проект організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11, який погоджено УПП в Одеській області.
Ухвалою від 28.10.2024 р. позовну заяву позовну заяву залишено без руху та надано позивачу десятиденний строк на усунення недоліків.
У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 08.11.2024 р. відкрито спрощене провадження у справі та надано відповідача п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.
05.12.2024 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що закон вимагає від позивача надання суду доказів того, що нормальне використання своєї власності неможливе без обтяження сервітутом чужої земельної ділянки. При цьому, необхідно довести, що задоволення потреб позивача неможливо задовольнити будь-яким іншим способом. Так, на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841 наявна залізнична колія, яка належить ТОВ "Пальміра Капітал". Зазначена під`їзна залізнична колія перебуває в оренді ТОВ "Чорноморський рибний порт", яким здійснюється утримання та експлуатація майна - залізничних споруд, та забезпечуються вимоги законодавства щодо безпеки на залізничному транспорті. Земельна ділянка з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841, на якій розташована залізнична колія із технологічним проїздом № 2, призначена для експлуатації та обслуговування під`їзних залізничних шляхів, розміщення будівель та споруд залізничного транспорту. Таким чином, надання Таїровською селищною радою дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841) матиме наслідок порушення прав та законних інтересів ТОВ "Пальміра Капітал", оскільки враховуючи положення ст.21 Закону України "Про залізничний транспорт" укладення такого договору є втручанням у діяльність ТОВ "Пальміра Капітал" на утримання під`їзної залізничної колії на рівні, що забезпечує безпеку виконання робіт, ефективне використання рухомого складу, збереження вагонного парку та вантажу, який перевозиться по такій колії. Також зауважує, що за змістом приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення з усіх питань порядку денного, які розглядаються на сесіях ради, приймаються виключно депутатами відповідної селищної ради і ані суд, ані будь-який інший орган не наділений повноваженнями щодо зобов`язання депутата місцевої ради голосувати так чи інакше по будь-якому питанню порядку денного сесії ради. Депутати Таїровської селищної ради не підтримали дане питання на пленарному засіданні ради. Механізму спонукання депутата голосувати за той чи інший результат розгляду питань, висунутих на пленарних засіданнях ради, не існує, втручання у діяльність депутата місцевої ради є неприпустимим та таким, що прямо заборонено чинним законодавством України.
10.02.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на безпідставність викладених у ній обставин, оскільки вони не спростовують доводи, викладені у позовній заяві. Так, у наданих 08.11.2024 р. додаткових поясненнях детально описано та підтверджено необхідними доказами причини, через які ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" вважає, що виключно шляхом обтяження земельної ділянки 5123755800:01:003:4841 сервітутом у позивача з`явиться реальна можливість користуватися власним майном. Генеральним планом смт.Таїрове передбачена дорога, яка б проходила у напрямку із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вздовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове. Разом з тим, наразі така дорога відсутня, а тому на сьогоднішній день користування таким варіантом доступу до Спецавтоцентру є неможливим, оскільки відповідна дорога знаходиться у непридатному для використання стані, про що свідчить фото таблицею. При цьому, селищна рада не вживає жодних заходів, спрямованих на приведення її у стан придатності, незважаючи навіть на наявність судового рішення від 14.12.2023 р. у справі № 420/16235/23, яке набрало законної сили ще у квітні 2024 року та встановлює для відповідача прямий обов`язок ці дії вчинити. Наведені обставини є підтвердженням того, що у даному випадку чітко дотримана умова встановлення сервітуту - неможливість задоволення потреби у доступі до власного майна в інший спосіб. Окрім цього, при здійсненні підготовки проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал" передбачено встановлення земельного сервітуту автодорога Одеса-Іллічівськ, асфальтний переїзд через залізничні шляхи до земельної ділянки іншого землекористувача, що повністю спростовує доводи відповідача про можливе порушення законних прав та інтересів ТОВ "Пальміра Капітал". Посилання відповідача на положення Закону України "Про залізничний транспорт" є безпідставними, так як постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2024 р. у справі № 420/27954/23 встановлено факт того, що під`їзна дорога до Спецавтоцентру є частиною автомобільної дороги місцевого значення, не є технологічним проїздом, що тим паче підтверджує відсутність порушеного права ТОВ "Пальміра Капітал" як власника залізничної колії. Також зазначає, що повноваження відповідача не є дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій - розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку, а за умови відповідності заяви та додатних до неї документів вимогам законодавства прийняти рішення про задоволення заяви.
Ухвалою від 13.01.2025 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача ТОВ "Пальміра Капітал".
14.02.2025 р. від третьої особи надійшли пояснення, в яких зазначає про правомірність рішення відповідача про відмову позивачу у задоволенні заяви про укладення договору сервітуту на право проходу, проїзду по земельній ділянці за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 12. З часу створення ОН "Спецавтоцентру" в`їзд на його територію здійснювався через КПП дорогою, яка пролягає від Старої Люсдорфської автодороги С-161819 вздовж залізничних колій без їх перетинання. Це доводиться наявністю КПП, які відображені на технічному паспорті ОН "Спецавтоцентру". З огляду на те, що ОН "Спецавтоцентру" багато років не експлуатується, відгалуження (з`їзд) від Старої Люсдорфської автодороги С-161819 до ОН "Спецавтоцентру" вздовж залізничних колій знаходиться в незадовільному стані, а позивач не бажає витрачати кошти на її ремонт та відновлення, намагаючись організувати проїзд через залізничні колії у непризначеному для цього місті по земельній ділянці, на якій автомобільна дорога, що перетинає залізничні колії відсутня. В районі, який позивач називає "під`їзна дорога", також наявне КПП ОН "Спецавтоцентру". Але це КПП призначалось для переміщення автомобілів, які збирались на території ОН "Спецавтоцентру", на залізничний транспорт, на який вони завантажувались з використанням естакади, що примикає до залізничної колії, але без перетинання залізничної колії. Звертаючись із цим позовом та намагаючись отримати можливість потрапити на територію Спецавтоцентру рухаючись автомобільною дорогою загального користування 0161827 Курортна зона "Чорноморка" - Рибпорт - /М-27, позивач прагне уникнути фінансових витрат на відновлення існуючої дороги, а також уникнути фінансових витрат на улаштування автодороги із перетинанням залізничних колій на ділянці місцевості, яку позивач видає за "під`їзну дорогу", якої "де-юре" не існує. Шлагбаум, про який зазначає позивач, був встановлений перед залізничною спорудою - технологічний проїзд № 2 на залізничній колії, який являє собою покриття між залізничними рейками та перед ними. Саме ці з/б плити, які були демонтовані орендарем залізничних споруд ТОВ "Чорноморський рибний порт" під час ремонтних робіт, позивач безпідставно вважає "під`їзною дорогою" разом із ділянкою місцевості без дорожнього покриття між залізничними коліями та дорогою загального користування 0161827 Курортна зона "Чорноморка" - Рибпорт - /М-27. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 р. у справі № 420/27954/23 зобов`язує Таїровську селищну раду виключно демонтувати шлагбаум. Якихось вимог щодо улаштування дороги із відповідним покриттям від дороги загального користування 0161827 Курортна зона "Чорноморка" - Рибпорт - /М-27 до ОН Спецавтоцентр з перетинанням залізничної колії рішення суду не містять. Відтак, з огляду на те, що на виконання рішення суду шлагбаум був демонтований, твердження позивача про фактичне невиконання рішення не відповідають дійсності. Земельні ділянки з кадастровими номерами 5123755800:01:003:0422 та 5123755800:01:003:4841 хоча і знаходяться поруч, але вони розділені земельною ділянкою, яка належить Таїровської територіальної громаді, та на цей час не сформована. Тобто для розміщення дороги для проїзду до ОН Спецавтоцентр від автомобільної дороги загального користування місцевого значення 0161827 Курортна зона "Чорноморка" - Рибпорт - /М-27 з перетинання залізничної колії, як цього намагається позивач, окрім іншого необхідне відведення відповідних часток земельних ділянок із складу як сформованих (5123755800:01:003:4841) так і не сформованої ділянки, для розміщення, будівництва та експлуатації дороги за відповідним зверненням зацікавленої особи. Проте, таких звернень від позивача не було. Крім того, розміщення такої дороги потребує з боку власника залізничних споруд ТОВ "Пальміра Капітал" улаштування на місті технологічного проїзду № 2 залізничного переїзду певної категорії, що є технічно неможливим. Відтак, розміщення та улаштування дороги, яку позивач вважає існуючою, потребує не тільки здійснення процедури відведення земельної ділянки для розміщення такої дороги, але і згоди власника залізничних колій, які така дорога буде перетинати, оскільки виникає необхідність улаштування відповідного залізничного переїзду та його подальшої експлуатації та утримання власником залізничних споруд та за його кошти. Позивач недоречно звертає увагу на п.п.4.2, 4.3 Рішення № M777-VII 23 сесія VII скликання Таїровської селищної ради від 14.11.2017 р. "Про надання дозволу ТОВ "Пальміра Капітал" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,3618 га в довгострокову оренду", якими визначено передбачити проектом землеустрою встановлення земельних сервітутів, обмежень (обтяжень) у використанні земель, пов`язаних із наявністю на земельній ділянці орієнтовною площею 6,3618 га шляхів сполучення (автодорога Одеса-Іллічівськ, асфальтований переїзд через залізничні шляхи до земельної ділянки іншого землекористувача), які перебувають у власності, користуванні або знаходяться на балансі інших юридичних осіб; долучити до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки матеріали, що обґрунтовують розмір, площу та місце розташування частин земельної ділянки, на які поширюється право сервітуту, встановлюється обмеження (обтяження) у використанні земель, у відповідності до чинних нормативно-правових актів. З аркушу № 107 Проекту "Експлікація земельних угідь", на який посилається позивач, вбачається, що сервітут № 7 є саме "шляхом - технологічним проїздом через залізничну колію", тобто залізничною спорудою, яка розташована на залізничній колії, а не "під`їзною дорогою" яка належить ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", як про це стверджує позивач в позові. Такий запис на аркуші № 107 проекту та зміст п.п.4.2, 4.3 Рішення № M777-VII не є належним, допустимим та переконливим доказом існування призначеної для проїзду автотранспорту дороги з перетинанням залізничних колій, яка має відповідне дорожнє покриття та інші характеристики, передбачені проектом на її будівництво та факт її будівництва, перетинає колії через залізничний переїзд встановленої категорії та розміщення такої автодороги на сформованій земельній ділянці кадастровий номер 5123755800:01:003:4841. Окрім цього, у позивача наявний інший альтернативний спосіб заїзду на свою територію по існуючому шляху від Старої Люсдорфської автодороги С-161819 вздовж залізничних колій без їх перетинання та без необхідності втручання в право власності власника залізничних спору - ТОВ "Пальміра Капітал". Безпідставним є і посилання на замовлений ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" проект організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд. 11, який погоджений Управлінням патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, оскільки проект та погодження здійснені з порушенням законодавства, що наразі оскаржується в Одеському окружному адміністративному суді та не може прийматися до уваги судом в цій справі.
Ухвалою від 03.03.2025 р. відмовлено в задоволенні клопотання третьої особи про розгляд справи за участю сторін з викликом в судове засідання.
Ухвалою від 06.03.2025 р. відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкту нерухомого майна "Спецавтоцентр", що розташований за адресом м.Одеса, Овідіопольський (наразі Одеський район) смт.Таїрове, вул.Пивоварна, будинок № 11, на підставі акту приймання-передачі майнового внеску до статутного капіталу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" за №№ 126-127 від 21.11.2019 р., у т.ч. складові частини об`єкта нерухомого майна - естакада, ІІ та залізної дороги колія ІІІ, зареєстровано згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 03.12.2019 р., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкту нерухомого майна "Спецавтоцентр", що розташований за адресом м. Одеса, Овідіопольський (наразі Одеський район) смт.Таїрове, вул.Пивоварна, будинок № 11, на підставі акту приймання-передачі б/н від 23.06.2023 р., видавник ТОВ "ІСАГІС", ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.06.2023 р.
30.05.2023 р. позивач звернувся до відповідача з листом № 30/05, в якому зазначив, що TOB "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентр, який розташований за адресом: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11, що розташований на земельній ділянці, загальною площею 4,6797 га кадастровий номер 51237555800:01:003:0422. Про підстави набуття ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" права власності на об`єкт нерухомості Спецавтоцентр. що розташований за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове. вул.Пивоварна. 11, зазначалося у заяві адресованій Таїровській селищній раді, що була зареєстрована за вхід. № 2763/0207 від 27.08.2021 р., та інших заявах, оскільки ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" неодноразово звертався зі зверненнями, що стосувалися усунення перешкод у користуванні Спецавтоцентром, шляхом демонтажу шлагбауму та будівництва дорожнього покриття. Разом з тим, станом на теперішній час підстави, які були причинами звернення ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Таїровської селищної ради, починаючи з 2019 року, й досі не усунуто, ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" надалі чиняться перешкоди, які унеможливлюють користування Спецавтоцентром, зокрема: до в`їзду на територію Спецавтоцентру невідомими особами демонтовано під`їзну дорогу; перед в`їздом на територію Спецавтоцентру невідомими особами встановлено шлагбаум, який унеможливлює безперешкодний проїзд; на прилеглій до Спецавтоцентру вулиці Пивоварній, що у смт.Таїрове відсутнє дорожнє покриття, що унеможливлює проїзд будь-якого транспорту. Щодо відсутності дорожнього покриття по вул.Пивоварній, що у смт.Таїрове, то ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" неодноразово звертався з заявами до Таїровської селищної ради, зокрема щодо питання проектування будівництва автомобільної дороги до земельної ділянки комунальної власності (кадастровий номер 5123755800:003:0422) - по іншим незабудованим землям комунальної власності Таїровської селищної ради. Наразі, потрапляння на об`єкт нерухомості належний ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" значно ускладнилось та унеможливилось через руйнування дорожнього полотна, тому ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" зверталося на адресу Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області із заявою щодо надання дозволу товариству на розроблення відповідного проекту щодо будівництва автомобільної дороги та подальше інвестування у її монтаж, у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоної бетонної огорожі до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області. Проте не зважаючи на покладений на Таїровську селищну раду законодавством обов`язок щодо здійснення заходів розвитку, удосконалення та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, забезпечення економічних та комфортних умов дорожнього руху, неодноразових (протягом трьох років) ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Таїровської ради листами та заявами щодо здійснення будівництва ділянки дороги Пивоварній, проте такі звернення було проігноровано, що знову підтверджує ознаки бездіяльності Таїровської селищної ради, просив:
- припинити бездіяльність яка полягає у невчиненні дій, які знаходяться у межах компетенції відповідача щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт.Таїрове Одеського району, Одеської області у напрямку м.Одеса вздовж червоної бетонної огорожі відновленні залізничного переїзду та демонтажі шлагбауму, що перешкоджають доступу TOB "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Спецавтоцентру, що розташований на земельній ділянці загальною площею 4,6797 га кадастровий номер 51237555800:01:003:0422 за адресою м.Одеса, Овідіопольський (наразі Одеський район) смт.Таїрове, вул.Пивоварна, земельна ділянка 11;
- відновити існуючий залізничний переїзд з метою безперешкодного користування ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" Спецавтоцентром за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11;
- здійснити демонтаж або надати дозвіл ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на самостійне демонтування шлагбаума, який розташований на під`їзній дорозі до об`єктів нерухомого майна, що знаходяться на земельній ділянці загальною площею 4,6797 га кадастровий номер 5123755800:01:003:0422, за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, земельна ділянка 11;
- здійснити будівництво дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул.Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області.
14.06.2023 р. позивач повторно звернувся до відповідача з листом № 14-2/06, в якому зазначив, що TOB "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" являється власником об`єкту нерухомості Спецавтоцентр, що розташований за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11, що розташований на земельній ділянці загальною площею 4,6797 га кадастровий номер 51237555800:01:003:0422. Про обставини набуття ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" права власності на об`єкт нерухомості Спецавтоцентр, що розташований за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11, зазначалося у заяві адресованій до Таїровської селищної ради, що була зареєстрована за вхід .№ 2763/0207 від 27.08.2021 р., та інших заявах, оскільки ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" неодноразово звертався зі зверненнями, що стосувалися усунення перешкод у користуванні Спецавтоцентром, шляхом демонтажу шлагбауму та будівництва дорожнього покриття. Разом з тим, станом на теперішній час підстави, які були причинами звернення ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Таїровської селищної ради, починаючи з 2019 року, наразі не усунуто, ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" надалі чиняться перешкоди, які унеможливлюють користування Спецавтоцентром, зокрема: на прилеглій до Спецавтоцентру вулиці Пивоварній, що у смт.Таїрове відсутнє дорожнє покриття, що унеможливлює проїзд жодного транспорту. Щодо відсутності дорожнього покриття по вул.Пивоварній, що у смт.Таїрове, то ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" неодноразово звертався з заявами до Таїровської селищної, зокрема щодо питання проектування будівництва автомобільної дороги до земельної ділянки комунальної власності (кадастровий №5123755800:003:0422) - по іншим незабудованим землям комунальної власності Таїровської селищної ради. Наразі, потрапляння на об`єкт нерухомості належний ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" значно ускладнилось та унеможливилось через руйнування дорожнього полотна, тому ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" зверталося на адресу Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області із заявою щодо надання дозволу товариству на розроблення відповідного проекту водо будівництва автомобільної дороги та подальше інвестування у її монтаж, у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоної бетонної огорожі до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області. Не зважаючи на покладений на Таїровську селищну раду чинним законодавством обов`язок, щодо здійснення заходів розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху виконано останньою не було. Неодноразові звернення (протягом трьох років) ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Таїровської селищної ради, щодо здійснення будівництва ділянки дороги по вул.Пивоварній орган місцевого самоврядування проігнорував, що знову підтверджує очевидні ознаки бездіяльності Таїровської селищної ради. З огляду на вказане просив припинити бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій у межах компетенції відповідача щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами державними стандартами по вул.Пивоварній, що у смт.Таїрове, Одеського району Одеської області у напрямку м.Одеса вздовж червоної бетонної огорожі, відновленні залізничного переїзду та демонтажі шлагбауму, що перешкоджають доступу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" до Спецавтоцентру, що розташований на земельній ділянці загальною площею 4,6797 га кадастровий номер 51237555800:01:003:0422 за адресою м.Одеса, Овідіопольський (наразі Одеський район) смт.Таїрове, вул.Пивоварна, земельна ділянка 11; здійснити будівництво дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами по вул. Пивоварній, що у смт.Таїрове, Одеського району, Одеської області. Додатками до вказаного листа є перелік документів, аналогічний тому, що вказаний у листі від 30.05.2023 р.
Не отримавши відповіді на вказані звернення та вважаючи бездіяльність відповідача в організації та вчиненні дій щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами протиправною, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 р. у справі № 420/16235/23, яке залишене без змін Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2024 р., визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, яка полягає у не вчиненні дій у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області; зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 р. у справі № 420/27954/23, яке залишено без змін постановами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30.04.2024 р. та віл 16.07.2024 р., визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області щодо невчинення дій у межах компетенції по демонтажу шлагбауму, який розташований на під`їзній дорозі до об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентру, належного на праві приватної власності Товариству з обмеженою відповідальністю АГРОТРАНССЕРВІСБУД, який розташований зі сторони залізничної колії, що розташована паралельно до вулиці Приморської, смт.Таїрове, Одеський район, Одеська область; зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області відновити проїзд до об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентру (смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 110), належного на праві приватної власності товариству з обмеженою відповідальністю АГРОТРАНССЕРВІСБУД, шляхом вжиття заходів щодо демонтажу встановленого шлагбауму зі сторони залізничної колії, що розташована паралельно до вулиці Приморської, смт.Таїрове, Одеський район, Одеська область.
21.07.2024 р. ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" звернулося до Таїровської селищної ради із заявою, в якій зазначило про наявність у позивача обґрунтованих підстав для звернення до відповідача із заявою про встановлення земельного сервітуту на право проходу, проїзду через земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841, а саме:
- ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкту нерухомого майна Спецавтоцентру, що розташований за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул..Пивоварна, 11, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:0422, власником якої є Таїровська селищна рада;
- земельні ділянки з кадастровими номерами 5123755800:01:003:0422 та 5123755800:01:003:4841 є суміжними, фактично розташовані паралельно одна одній, та через земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841, з земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:0422 здійснюється виїзд на автомобільну дорогу загального користування місцевого значення 0161827 Курортна зона - Чорноморка - Рибхоз - /М-27;
- ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" замовлено проект організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11, яким передбачено рух через залізничну колію та який надано на погодження Управлінню патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції;
- рішенням № М777-VII 23 сесії VII скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.11.2017 р. "Про надання дозволу ТОВ "Пальміра Капітал" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,3618 га в довгострокову оренду" передбачено наступне: передбачити проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Пальміра Капітал" встановлення земельних сервітутів, обмежень (обтяжень) у використанні земель, пов`язаних із наявністю на земельній ділянці орієнтовною площею 6,3618 га мереж інженерних комунікацій (водпроводів, ліній електропередач, кабелів зв`язку тощо), шляхів сполучення (автодорога Одеса-Іллічівськ, асфальтований переїзд через залізничні шляхи до земельної ділянки іншого землекористувача), які перебувають у власності, користуванні або знаходяться на балансі інших юридичних осіб (п.4.2). Більш того, як вбачається з проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал" запропонований серед іншого сервітут № 5, № 7: право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху - технологічному проїзду через залізничну колію під`їзних залізничних шляхів (код 07.02) на площі 0,0183 га та 0,0341га, буде встановлений після реєстрації земельної ділянки. З вказаного аркушу № 107 Проекту "Експлікація земельних угідь" вбачається, що сервітут № 7 є саме під`їзною дорогою яка належить ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", що підтверджується наступним. На вказаному документі зображено опис меж: Серед іншого межа: Д-Е землі Таїровської селищної ради. Межа Е-Є землі ТОВ "АВПРОМ-ЮГ". Згідно інформації наявної в Єдиному державному реєстрі речових прав ТОВ "АВПРОМ-ЮГ" зареєстровано речове право - право оренди земельної ділянки з земель Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4029;
- інформація про земельну ділянку кадастровий номер 5123755800:01:003:4841 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня.
На підставі викладеного, ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" просило Таїровську селищну раду надати дозвіл на укладення договору сервітуту на право проходу, проїзду на транспортних засобах по земельній ділянці кадастровий номер 5123755800:01:003:4841, загальною площею 6,3618 га, орієнтовна площа земельного сервітуту 0,0314 га цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, що знаходиться на території Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (згідно з технічною документацією), строком на 10 років, та після надання згоди укласти між Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області та ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" договір земельного сервітуту земельної ділянки площею Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул..Пивоварна, 12, кадастровий номер 5123755800:01:003:4841.
До даної заяви позивачем було долучено: технічний звіт із топографічної зйомки земельної ділянки за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11 (кадастровий номер земельної ділянки 512375800:01:003:0422, 5123755800:01:003:4841); графічні матеріали із зображенням місця розташування імовірного місця земельного сервітуту; копія витягу з Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно; копія проекту організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, вул.Пивоварна, буд.11; копія ситуаційного плану М 1:5000 організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, вул.Пивоварна, буд.11; копія листа Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції від 15.07.2024 р. за вих. № 17165/41/13/07/02-2024; копія інформаційної довідки з ДРРП від 15.07.2024 р.; копія інформаційної довідки з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки кадастровий номер 512375580:01:003:4029; копія аркушу № 107 з Проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал", виготовленого на виконання рішення Таїровської селищної ради щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4841; копія аркушу № 106 з Проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал", виготовленого на виконання рішення Таїровської селищної ради щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4841 - відомість вирахування контуру сервітуту; копія витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; копія наказу про призначення директора.
Рішенням 42 сесії VIII скликання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 р. № VIII відмовлено у наданні дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123766800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовна площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місце розташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область, у зв`язку з невідповідністю нормативно-правовим актам.
Вважаючи дане рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з позовною заявою про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст.3 ЗК України).
За приписами ч.ч.2, 3 ст.78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Згідно ст.80 ЗК України суб`єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Частинами 1, 2 статті 83 ЗК України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;
в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Статтею 98 ЗК України визначено, що право земельного сервітуту - це право власника або землекористувача земельної ділянки чи іншої заінтересованої особи на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).
Власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення, серед інших, таких земельних сервітутів: право проходу та проїзду на велосипеді; право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху (п.п."а", "б" ст.99 ЗК України).
За приписами ч.1 ст.100 ЗК України сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій конкретно визначеній особі (особистий сервітут).
Частиною 2 статті 100 ЗК України передбачено, що земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (землекористувачем) земельної ділянки. Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.
У разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, не сформованих у земельну ділянку, допускається формування земельної ділянки в межах території, на яку буде поширюватися право земельного сервітуту (ч.3 ст.100 ЗК України).
Порядок встановлення земельних сервітутів на землях державної, комунальної власності визначено ст.124-1 ЗК України.
Так, у відповідності до ч.1 ст.124-1 ЗК України особа, заінтересована у встановленні земельного сервітуту на землях державної, комунальної власності, звертається з клопотанням у разі, якщо:
а) земельна ділянка не передана у користування або у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на землях, не сформованих у земельні ділянки, - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності;
б) земельна ділянка перебуває у користуванні - до органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності, або до землекористувача.
У клопотанні має бути зазначена мета встановлення земельного сервітуту.
До клопотання додаються:
а) копії документів, що підтверджують право власності заявника на будівлі, споруди, що розташовані на земельній ділянці (за наявності);
б) письмове погодження землекористувача (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні, за договором з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою державної, комунальної власності), справжність підпису на якому засвідчується нотаріально;
в) проект договору про встановлення земельного сервітуту (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки);
г) графічні матеріали із зазначенням орієнтовного місця розташування та площі земельної ділянки, яку передбачається сформувати з метою встановлення земельного сервітуту (у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту);
ґ) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, що розробляється без одержання дозволу на її розроблення (у разі встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки).
Згідно ч.2 ст.124-1 ЗК України у разі необхідності встановлення земельного сервітуту на сформованій земельній ділянці:
особа відповідно до пункту "а" частини першої цієї статті приймає рішення про надання згоди на встановлення земельного сервітуту та забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні;
особа відповідно до пункту "б" частини першої цієї статті забезпечує укладення договору про встановлення земельного сервітуту або надає мотивовану відмову у його встановленні.
Укладення договору про встановлення земельного сервітуту з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування здійснюється на підставі рішення цього органу. У разі відмови в укладенні договору про встановлення земельного сервітуту щодо сформованої земельної ділянки державної, комунальної власності такий договір визнається укладеним за рішенням суду.
Відповідно до ч.3 ст.124-1 ЗК України у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
У рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
У відповідності до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
З аналізу даних правових норм слідує, що особа має право вимагати від власника (володільця) сусідньої земельної ділянки, а в разі необхідності - від власника (володільця) іншої земельної ділянки надання земельного сервітуту.
Метою встановлення земельного сервітуту є задоволення потреб у ефективному використанні свого майна.
Особа, заінтересована у встановленні земельного сервітуту на землях комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельною ділянкою комунальної власності, в якому зазначає мету встановлення земельного сервітуту, до якого додає документи, визначені ч.1 ст.124-1 ЗК України.
За результатами розгляду клопотання орган місцевого самоврядування приймає одне із двох рішень: про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу із зазначенням вичерпного переліку підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
З матеріалів справи слідує, що ТОВ АГРОТРАНССЕРВІСБУД" 21.07.2024 р. звернулося до Таїровської селищної ради із заявою про надання дозволу на укладення договору сервітуту на право проходу, проїзду на транспортних засобах по земельній ділянці кадастровий номер 5123755800:01:003:4841, загальною площею 6,3618 га, орієнтовна площа земельного сервітуту 0,0314 га цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, що знаходиться на території Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (згідно з технічною документацією), строком на 10 років, та після надання згоди укласти між Таїровською селищною радою Одеського району Одеської області та ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" договір земельного сервітуту земельної ділянки площею Одеська область, Овідіопольський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 12, кадастровий номер 5123755800:01:003:4841.
У вказаній заяві позивач обґрунтував необхідність встановлення земельного сервітуту на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841, тим, що:
- ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" є власником об`єкту нерухомого майна - Спецавтоцентру, що розташований за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул..Пивоварна, 11, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:0422, власником якої є Таїровська селищна рада;
- земельні ділянки з кадастровими номерами 5123755800:01:003:0422 та 5123755800:01:003:4841 є суміжними, фактично розташовані паралельно одна одній, та через земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841, з земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:0422 здійснюється виїзд на автомобільну дорогу загального користування місцевого значення 0161827 Курортна зона - Чорноморка - Рибхоз - /М-27;
- ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" замовлено проект організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11, яким передбачено рух через залізничну колію та який надано на погодження Управлінню патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції;
- рішенням № 777-VII 23 сесії VII скликання Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 14.11.2017 р. "Про надання дозволу ТОВ "Пальміра Капітал" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,3618 га в довгострокову оренду" передбачено наступне: передбачити проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Пальміра Капітал" встановлення земельних сервітутів, обмежень (обтяжень) у використанні земель, пов`язаних із наявністю на земельній ділянці орієнтовною площею 6,3618 га мереж інженерних комунікацій (водпроводів, ліній електропередач, кабелів зв`язку тощо), шляхів сполучення (автодорога Одеса-Іллічівськ, асфальтований переїзд через залізничні шляхи до земельної ділянки іншого землекористувача), які перебувають у власності, користуванні або знаходяться на балансі інших юридичних осіб (п.4.2). Більш того, як вбачається з проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал" запропонований серед іншого сервітут № 5, № 7: право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху - технологічному проїзду через залізничну колію під`їзних залізничних шляхів (код 07.02) на площі 0,0183 га та 0,0341 га, буде встановлений після реєстрації земельної ділянки. З вказаного аркушу № 107 Проекту "Експлікація земельних угідь" вбачається, що сервітут № 7 є саме під`їзною дорогою яка належить ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД", що підтверджується наступним. На вказаному документі зображено опис меж: Серед іншого межа: Д-Е землі Таїровської селищної ради. Межа Е-Є землі ТОВ "АВПРОМ-ЮГ". Згідно інформації наявної в Єдиному державному реєстрі речових прав ТОВ "АВПРОМ-ЮГ" зареєстровано речове право - право оренди земельної ділянки з земель Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4029;
- інформація про земельну ділянку кадастровий номер 5123755800:01:003:4841 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня.
До даної заяви позивачем було долучено: технічний звіт із топографічної зйомки земельної ділянки за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11 (кадастровий номер земельної ділянки 512375800:01:003:0422, 5123755800:01:003:4841); графічні матеріали із зображенням місця розташування імовірного місця земельного сервітуту; копія витягу з Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно; копія проекту організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, вул.Пивоварна, буд.11; копія ситуаційного плану М 1:5000 організації дорожнього руху за адресою: Одеська область, Одеський район, вул.Пивоварна, буд.11; копія листа Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції від 15.07.2024 р. за вих. № 17165/41/13/07/02-2024; копія інформаційної довідки з ДРРП від 15.07.2024 р.; копія інформаційної довідки з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки кадастровий номер 512375580:01:003:4029; копія аркушу № 107 з Проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал", виготовленого на виконання рішення Таїровської селищної ради щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4841; копія аркушу № 106 з Проекту землеустрою ТОВ "Пальміра Капітал", виготовленого на виконання рішення Таїровської селищної ради щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5123755800:01:003:4841 - відомість вирахування контуру сервітуту; копія витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; копія наказу про призначення директора.
Рішенням 42 сесії VIII скликання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 р. № VIII відмовлено у наданні дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123766800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовна площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місце розташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область, у зв`язку з невідповідністю нормативно-правовим актам.
Тобто, позивачем було виконано вимоги ст.124-1 ЗК України щодо подання клопотання про встановлення земельного сервітуту, зазначення у ньому мети та обґрунтування необхідності встановлення земельного сервітуту та долучено до клопотання відповідні документи.
Між тим, за результатами розгляду даної заяви Таїровською селищною радою прийнято рішення від 17.09.2024 р. № 936-VII про відмову у наданні дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці з кадастровим номером 5123766800:01:003:4841 у зв`язку з невідповідністю нормативно-правовим актам.
У рішенні підставою для відмови позивачу у наданні дозволу вказано на те, що закон вимагає надання доказів того, що нормальне використання своєї власності неможливе без обтяжень сервітутом чужої земельної ділянки. Умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інших спосіб.
Тобто, зазначене рішення Таїровської селищної ради не містить чітких підстав для прийняття оскаржуваного рішення та нормативно-правових актів, порушення яких слугували підставою для його прийняття.
У рішенні Таїровської селищної ради від 17.09.2024 р. № 936-VIII наявне лише посилання на п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", яка регулює вирішення земельних питань на пленарних засіданнях, ст.ст.12, 83, 98, 99, 100, 101, 102, 124-1 ЗК України, якими врегулювано загальні питання повноважень органу місцевого самоврядування в частині вирішення земельних питань, порядок та особливості встановлення земельних сервітутів, ст.55-1 Закону України "Про землеустрій", якою визначено вимоги до технічної документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту.
В той же час, яким саме нормативно-правовим актам не відповідає подане позивачем клопотання щодо надання згоди на укладення договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху на земельній ділянці з кадастровим номером 5123766800:01:003:4841, в оскаржуваному рішенні не зазначено.
При цьому, посилання у рішенні на те, що при його прийнятті відповідач врахував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 р. № 420/16235/23, є безпідставним, так як зазначеним рішенням визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, яка полягає у не вчиненні дій у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області, та зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул.Пивоварна в смт.Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
За змістом встановлених у даній справі обставин суд дійшов висновку про невиконання Таїровською селищною радою покладеного на неї чинним законодавством обов`язку щодо здійснення заходів розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов дорожнього руху, незважаючи на неодноразові протягом 2019-2023 років звернення позивача до відповідача з листами та заявами щодо надання дозволу на розроблення проекту щодо будівництва автомобільної дороги та подальше інвестування у її будівництво, у направленні із міста Одеса до с.Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером Пивоварна, 11.
Тобто, зазначеним рішенням навпаки підтверджено обґрунтованість вимог позивача щодо необхідності надання згоди на укладення договору про встановлення земельного сервітуту, а тому це судове рішення не є підставою для відмови у наданні згоди, враховуючи те, що на даний час воно не виконано відповідачем.
Щодо доводів відповідача про те, що "закон вимагає надання доказів того, що нормальне використання своєї власності неможливе без обтяжень сервітутом чужої земельної ділянки, а умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інших спосіб", то суд зазначає, що в оскаржуваному рішенні відмітні обґрунтування того, чому надане клопотання з долученими до нього документами не відповідає зазначеному формулюванні.
Позивачем детально, ґрунтовно, з наданням відповідних доказів наведено як мету встановлення земельного сервітуту, так і неможливість користування належного йому на праві власності об`єкта нерухомого майна - Спецавтоцентру, що розташований за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Таїрове, вул.Пивоварна, 11, та знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:0422, яка є суміжною із земельною ділянкою 5123755800:01:003:4841, через яку здійснюється виїзд на автомобільну дорогу загального користування місцевого значення 0161827 Курортна зона - Чорноморка - Рибхоз - /М-27.
При цьому відсутність іншої можливості виїзду із земельної ділянки, на якій розташований належний позивачу Спецавтоцентр, аніж як через земельну ділянку 5123755800:01:003:4841 щодо якої позивачем подано клопотання про встановлення земельного сервітуту, фактично встановлено судовими рішеннями у справах № 420/16235/23 та № 420/27954/23.
Відтак, у даному випадку дотримана умова встановлення сервітуту - неможливість задоволення потреби у доступі до власного майна в інший спосіб.
Твердження відповідача, викладені у відзиві, щодо розташування на земельній ділянці з кадастровим номером 5123755800:01:003:4841 залізничної колії з технологічним проїздом № 2 та третьої особи, зазначені у поясненнях, стосовно відсутності "під`їзної дороги", необхідності відведення відповідних часток земельних ділянок із складу як сформованих (5123755800:01:003:4841), так і не сформованих, для розміщення, будівництва та експлуатації дороги суд не бере до уваги, оскільки такі підстави для відмови відсутні у рішенні від 17.09.2024 р. № 936-VIII. Між тим, суд, з урахуванням вимог ст.2 КАС України, перевіряє правомірність оскаржуваного рішення з тих підстав, які безпосередньо у ньому відображені.
У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) і "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів і інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Бендерський проти України" від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.
Підсумовуючи вищевикладене, оскільки оскаржуване рішення не містить конкретних мотивів його прийняття, суд приходить до висновку про протиправність рішення Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 р. № 936-VIII, у зв`язку з чим воно підлягає скасування.
Щодо обрання належного способу захисту прав позивача суд виходить з такого.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про протиправність рішення Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 р. № 936-VIII, то належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" від 21.07.2024 р. про надання дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовну площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область, та прийняти відповідне рішення, передбачене ч.3 ст.124-1 Земельного кодексу України, з урахуванням висновків, викладених у рішенні.
В той же час позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача надати дозвіл ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту є передчасними та задоволенню не підлягають, так як відповідачем на виконання даного рішення ще не розглянуто заяву позивача про надання дозволу на укладення договору про встановлення земельного сервітуту.
Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Відповідачі належними та допустимими доказами не довели правомірність оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" підлягають частковому задоволенню.
Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" лише у зв`язку з неправильним формулюванням способу поновлення порушених прав, що не впливає на розмір судового збору, то сплачений позивачем судовий збір у сумі 2422,40 грн. підлягає стягненню на його користь з відповідача області за рахунок його бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" (65496, Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11, код ЄДРПОУ 43257038) до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (565496, Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Перемоги, буд.27, код ЄДРПОУ 05582159), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Пальміра Капітал" (68094, Одеська область, м.Чорноморськ, с.Бурлача Балка, вул.Центральна, буд.1, офіс 416, код ЄДРПОУ 40694969) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області від 17.09.2024 р. № 936-VIII "Про відмову у наданні дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовну площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область";
Зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області (565496, Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Перемоги, буд.27, код ЄДРПОУ 05582159) повторно розглянути заяву ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" від 21.07.2024 р. про надання дозволу ТОВ "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" на укладання договору про встановлення земельного сервітуту на право проїзду на транспортному засобі по наявному шляху по земельній ділянці (кадастровий номер 5123755800:01:003:4841), загальною площею 6,3618 га, цільове призначення - 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, орієнтовну площа земельної ділянки, на якій передбачається встановлення земельного сервітуту 0,0314 га, строком на 10 (десять) років, місцерозташування якої: вул.Пивоварна, 12, селище Таїрове, Одеський район, Одеська область, та прийняти відповідне рішення, передбачене ч.3 ст.124-1 Земельного кодексу України, з урахуванням висновків, викладених у рішенні.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області (565496, Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Перемоги, буд.27, код ЄДРПОУ 05582159) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОТРАНССЕРВІСБУД" (65496, Одеська область, Одеський район, селище Таїрове, вул.Пивоварна, буд.11, код ЄДРПОУ 43257038) судовий збір у сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2025 |
Оприлюднено | 10.03.2025 |
Номер документу | 125675901 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні