Постанова
від 01.11.2010 по справі 2а-2417/08
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

1 листопада 2010 року № 30197/09/9104

Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Онишкевича Т.В., Сапіг и В.П.

розглянувши у порядку пись мового провадження у м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня праці та соціального захи сту населення Луцької районн ої державної адміністрації В олинської області на постано ву Волинського окружного адм іністративного суду від 9 лют ого 2009 року у справі за позовом ОСОБА_1 до управління пра ці та соціального захисту на селення Луцької районної дер жавної адміністрації Волинс ької області про зобов' язан ня провести нарахування та в иплату грошової допомоги по догляду за дитиною, -

В С Т А Н О В И Л А:

У грудні 2008 року позивач - ОСОБА_1 звернулася до суд у з позовом до управління пра ці та соціального захисту на селення Луцької районної дер жавної адміністрації Волинс ької області, в якому просить зобов' язати відповідача пр овести перерахунок та виплат ити на користь позивача 1885,57 гр н. недоплаченої їй допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року в ключно .

Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги, позивач посилалась на те, що являється матір' ю малолітньої дитини - дочки ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1. Зг ідно з ст. 15 Закону України «Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми», їй як матері малолі тньої дитини, що здійснює дог ляд за дитиною до досягнення нею трирічного віку, повинна надаватися допомога в розмі рі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встано вленого законом. Проте, зазна чена грошова допомога виплач увалась їй відповідачем у не повному розмірі: за липень-гр удень 2007 року , оскільки п.14 ст. 71 З акону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» зупи нено на вказаний рік дію част ини 1 ст. 15 Закону України «Про д ержавну допомогу сім' ям з д ітьми», що суперечить Рішенн ю Конституційного Суду Украї ни № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року. Заз наченим Рішенням визнані нек онституційними положення п.1 4 ст. 71 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » в частині зупинення на 2007 рік дії ч.1 ст. 12, ст. 15 та п.3 розділу VІІ І «Прикінцеві положення» Зак ону України «Про державну до помогу сім' ям з дітьми» щод о встановлення розміру допом оги по догляду за дитиною до д осягнення нею трирічного вік у.

Постановою Волинського ок ружного адміністративного с уду від 9 лютого 2009 року позов з адоволено частково. Зобов' я зано управління праці та соц іального захисту населення Л уцької районної державної ад міністрації Волинської обла сті провести перерахунок та



Головуючий у 1-й інст. суддя Д имарчук Т.М. ряд. ст. зв. № 2.31.3 суддя-доповідач Попко Я.С. справа № 2а-2417/08/0370 справа № 30197/09/9104.doc

виплату ОСОБА_1 недопла ченої допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею тр ирічного віку за період з 9 лип ня 2007 року по 31 грудня 2007 року вкл ючно у розмірі встановленого Законом прожиткового мініму му для дітей віком до 6 років н а підставі положень ст. 15 Зако ну України «Про державну доп омогу сім' ям з дітьми».

Постанова суду першої інс танції мотивована тим, що поз ивач мала право відповідно д о ст.15 Закону України «Про дер жавну допомогу сім' ям з діт ьми» на отримання щомісячної грошової допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку в розмірі, щ о обчислюється з урахуванням встановленого законом прожи ткового мінімуму для дітей в іком до 6 років відповідно до с т. 62 Закону України «Про держа вний бюджет України на 2007 рік» , оскільки Рішенням Конститу ційного Суду України № 6-рп/2007 в ід 9 липня 2007 року визнані некон ституційними окремі положен ня Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» , які зменшували розмір оспор юваної допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку. Таким чином, п озивач має право на виплату н едоплаченої щомісячної держ авної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею тр ирічного віку за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.

Не погодившись з постаново ю суду першої інстанції, вваж аючи її такою, що винесена з по рушенням норм матеріального та процесуального права, від повідач оскаржив її, подавши апеляційну скаргу, в якій про сить скасувати постанову Вол инського окружного адмініст ративного суду від 9 лютого 2009 р оку в частині: зобов' язати в ідповідача провести нарахув ання та виплату недоплаченої допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку за період з 9 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року відпові дно до ч.1 ст. 15 Закону України « Про державну допомогу сім' я м з дітьми» та ст.43 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне соціальне страху вання у зв' язку з тимчасово ю втратою працездатності та витратами, зумовленими народ женням та похованням» .

Обгрунтовуючи доводи апел яційної скарги апелянт зазна чає , що позивач є застрахован ою в системі загальнообов' я зкового соціального страхув ання, а тому має право на випла ту допомоги по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку згідно з ст.43 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв' язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням». К рім того, зазначає, розпорядн ики бюджетних коштів беруть бюджетні зобов' язання та зд ійснюють відповідні видатки за загальним фондом бюджету тільки в межах бюджетних аси гнувань, встановлених коштор исами.

Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:

Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування,

їх посадові особи зобов' язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Розглядаючи спір, колегія суддів вважає, що висновки су ду першої інстанції лише час тково відповідають нормам ма теріального та процесуально го права та фактичним обстав инам справи.

Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є застрахованою в системі загальнообов' язк ового соціального страхуван ня, являється матір' ю малол ітньої дитини - дочки ОСОБ А_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтв ерджується свідоцтвом про на родження від 03.07.2006 року, виданим виконавчим комітетом Радоми шльської сільської ради Луць кого району.

Колегія суддів відзначає, щ о згідно з вимогами ст.43 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування у зв' язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими н ародженням та похованням» до помога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічног о віку надається застрахован ій особі у розмірі, що встанов люється правлінням Фонду, ал е не менше розміру прожитков ого мінімуму, встановленого законом.

Однак, Закон України «Про за гальнообов' язкове державн е соціальне страхування у зв ' язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» при визначенні розміру допомоги не визначив відповідно до якого прожитк ового мінімуму визначається розмір допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку. Зважаючи на о бумовлене, виходячи з положе нь ч.7 ст. 9 КАС України, потрібно застосовувати закон, що регу лює подібні правовідносини, а саме ч.1 ст.15 Закону України «П ро державну допомогу сім' ям з дітьми» (в редакції, яка дія ла до 01.01.2008 року), Відповідно до я кої допомога по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку надається у розм ірі, встановленого законом п рожиткового мінімуму для діт ей віком до шести років. Допом ога по догляду за дитиною до д осягнення нею трирічного вік у надається на кожну дитину, н езалежно від кількості народ жених (усиновлених, взятих пі д опіку) дітей у сім' ї, по дог ляду за якими надається допо мога.

З матеріалів справи вбачає ться, що ОСОБА_1 п ротягом л ипня-грудня 2007 року отримувал а щомісячну грошову допомогу по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку в таких розмірах: за липень - 1 29,03 грн., серпень - 132,64 грн., верес ень - 134,45 грн., жовтень - 136,13 грн ., листопад - 140,05 грн., грудень - 144,10 грн. та протягом 2008 року по 144,1 0 грн. щомісяця, що стверджуєть ся довідкою №1514101-17 від 11.12.2008 року, в иданою управлінням праці та соціального захисту населен ня Луцької районної державно ї адміністрації Волинської о бласті.

Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 визнані неконституційними положення ст. 56, п.7 ст. 71 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік» в частині зу пинення на 2007 рік дії ст.ст. 41,43 За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне соціаль не страхування у зв' язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими народженням та поховання м» щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку. Дане рішення Консти туційного України має преюди ціальне значення для судів з агальної юрисдикції при розг ляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положення статей зазначених законів, щ о визнані неконституційними .

Згідно з вимогам ст.62 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», розмір пр ожиткового мінімуму для діте й віком до 6 років становить: з 1 січня 2007 року - 434 грн., з 1 квітн я 2007 року - 463 грн., з 1 жовтня 2007 ро ку - 470 грн. Отже, позивач має п раво на перерахування та вип лату недоплаченої грошової д опомоги з врахуванням вимог ст.43 Закону України «Про загал ьнообов' язкове державне со ціальне страхування у зв' яз ку з тимчасовою втратою прац ездатності та витратами, зум овленими народженням та похо ванням» за період з 9 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року (Рішення Конституційного суду Україн и від 09.07.2007 року №6-рп/2007).

Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).

Оскільки Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було опубліковане 12.07.2007 року, то позивач дізналася або повинна була дізнатися п ро порушення свого права на в иплату допомоги в липні 2007 рок у.

Із матеріалів справи вбача ється, що ОСОБА_1 звернула ся до суду з даним позовом лиш е 18.12.2008 року, а відповідач напол ягав на застосуванні строків звернення до суду. В матеріал ах справи відсутні будь-які д оводи позивача, які б свідчил и про поважність причини про пуску строку звернення до су ду.

Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів зазначає що по зивачем без поважних причин пропущено строк звернення до суду, а тому не підлягають до задоволення позовні вимоги щ одо виплати допомоги по догл яду за дитиною за період з 09.07.2007 року по 17.12.2007 року.

З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.

Згідно Положення про Мініс терство праці та соціальної політики України, затверджен ого Указом Президента Україн и від 30.08.2000 року за № 1035/2000, Міністер ство праці України є головни м органом у системі органів в иконавчої влади із забезпече ння реалізації державної пол ітики у сфері соціального за хисту населення і соціальног о обслуговування населення т а згідно ст. 22 Бюджетного коде ксу України є головним розпо рядником бюджетних коштів. З гідно із Положенням про Міні стерство праці та соціальної політики України відповідно до покладених на нього завда нь здійснює в межах свої повн оважень контроль за додержан ням законодавства щодо надан ня пільг, та забезпечує через систему підпорядкованих йом у органів реалізацію прав гр омадян на соціальний захист шляхом своєчасного та адресн ого надання соціальної допом оги. Враховуючи вищенаведене , обов'язок щодо нарахування і виплату недоплаченої щоміся чної державної грошової допо моги по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку слід покласти на відповідача у справі - управління праці та соціального захисту насе лення Луцької районної держа вної адміністрації Волинськ ої області.

Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів приходить до в исновку про те, що саме на упра вління праці та соціального захисту населення покладено обов' язок проводити виплат у щомісячної державної допом оги по догляду за дитиною до д осягнення нею трирічного вік у.

Достатніх правових підста в чи застережень щодо неможл ивості перерахування та випл ат недоплаченої грошової доп омоги ОСОБА_1 відповідно д о ст.43 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та витратами, з умовленими народженням та по хованням» за період з 9 липня 2 007 року по 31 грудня 2007 року включ но, колегія суддів не вбачає.

Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.

Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управл іння праці та соціального за хисту населення Луцької райо нної державної адміністраці ї Волинської області задовол ьнити частково.

Постанову Волинського окр ужного адміністративного су ду від 9 лютого 2009 року у справі № 2а-2417/08 скасувати та прийняти н ову постанову, якою позовні в имоги ОСОБА_1 задовольнит и частково.

Визнати неправомірними ді ї управління праці та соціал ьного захисту населення Луць кої районної державної адмін істрації Волинської області щодо не проведення нарахува ння і виплати ОСОБА_1 недо плаченої щомісячної державн ої грошової допомоги по догл яду за дитиною до досягнення трирічного віку відповідно до ст.43 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е соціальне страхування у зв ' язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» у розмірі, визна ченому ст.15 Закону України «Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми», за період з 18 грудня 2007 року по 31 грудня 2007 року включ но, із врахуванням встановле ного законом прожиткового мі німуму для дітей віком до 6 рок ів відповідно до ст. 62 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік».

Зобов' язати управління п раці та соціального захисту населення Луцької районної д ержавної адміністрації Воли нської області провести нара хування і виплату ОСОБА_1 недоплаченої щомісячної дер жавної грошової допомоги по догляду за дитиною до досягн ення трирічного віку відпові дно до ст.43 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне соціальне страхування у зв' язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими народженням та похованням» у розмірі, виз наченому ст.15 Закону України « Про державну допомогу сім' я м з дітьми», за період з 18 грудн я 2007 року по 31 грудня 2007 року вклю чно, із врахуванням встановл еного законом прожиткового м інімуму для дітей віком до 6 ро ків відповідно до ст. 62 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» та провед ених виплат за вказаний пері од.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку шляхом подачі к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.

Головуючий суддя Я.С. П опко

Судді Т.В. Они шкевич

В.П . Сапіга

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2010
Оприлюднено04.12.2010
Номер документу12578835
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2417/08

Постанова від 01.11.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Постанова від 25.12.2008

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Качуріна Л.С.

Постанова від 30.12.2008

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Шинкар Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні