Справа № 750/341/25
Провадження № 2/750/896/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 березня 2025 року м. Чернігів
Деснянський районний суд м. Чернігова у складі:
судді Косенка О.Д.,
секретар Веремій А.С., Дудка Є.М.,
за участю позивача, представника відповідача,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Укрпошта» про захист прав споживача та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
08 січня 2025 року ОСОБА_1 (далі - Позивач) через систему «Електронний суд» звернувся до суду з позовом до Чернігівської дирекції Акціонерного товариства «Укрпошта» (далі - Відповідач) про захист прав споживачів та зобов`язання вчинити певні дії.
Позов мотивував тим, що 20.12.2024 на поштове відділення 14000 у м. Чернігові на ім`я позивача надійшов адресний переказ від Держказначейства України на суму 10 000 грн, про що позивач отримав повідомлення на свій телефон. 22 грудня 2024 позивач звернувся до відділення 14000 у м. Чернігові за отриманням переказу, пред`явивши повідомлення у телефоні про переказ та надавши для своєї ідентифікації документ, що встановлює особу - водійське посвідчення. Проте працівники ОПЗ відмовились виплачувати належні позивачу кошти за цим документом та вимагали надати паспорт громадянина України.
Позивач стверджував,що їхнявимога незаконна,адже дляотримання переказутреба надатидокумент,що посвідчуєособу,а виключнийперелік такихдокументів визначенийЗаконом України«Про Єдинийдержавний демографічнийреєстр тадокументи,що підтверджуютьгромадянство України,посвідчують особучи їїспеціальний статус»одним зяких єпосвідчення водія. Також Позивач послався на Умови надання послуг поштового зв`язку ОПЗ АТ Укрпошта передбачені публічним договором приєднання викладеним на сайті ОПЗ АТ «Укрпошта» в розділі послуги ОПЗ (https://www.ukrposhta.ua/ua/yak-otrymaty- perekaz-v-ukraini), де зокрема наведено перелік документів, за якими можна отримати переказ. Зокрема, щоб отримати переказ до 30 000 грн необхідно пред`явити оригінал документу, що посвідчує особу, або надати копії е-паспорта / е-паспорта для виїзду за кордон із застосунку Дія (при отриманні міжнародного поштового переказу в автоматизованому відділенні Укрпошти). Крім того, відповідно до «Порядку пересилання поштових переказів, прийнятих від юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», затвердженого наказом УДППЗ «Укрпошта» в редакції від 20.12.2022 № 1452 виплата адресних поштових переказів проводиться за пред`явленням одержувачем паспорту або іншого документу, що посвідчує особу, відповідно до вимог Порядку також сформованому в застосунку «Дія». Пункт 3.3.1 Порядку передбачає, що одержувач надає працівнику ОПЗ паспорт чи документ, що посвідчує його особу або пред`являє їх у застосунку «Дія», повідомляє ПІБ та свій номер телефону. Зазначені реквізити є ідентифікатором при виплаті поштового переказу. Згідно з 3.3.2 працівник ОПЗ проводить верифікацію та ідентифікацію одержувача переказу відповідно до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». Відповідно до 3.3.3 Порядку у разі виплати внутрішнього поштового переказу (переказів) на суму: від 5000 до 30000 гривень до бланку поштового переказу долучається завірена одержувачем та працівником відділення зв`язку копія сторінки документу, що посвідчує особу, яка містить ідентифікаційні дані одержувача. Позивач звертає увагу, що в п. 3.3.3 наведеного Порядку йде мова про долучення завіреної одержувачем та працівником відділення зв`язку копії сторінки документу, що посвідчує особу одержувача переказу, але зобов`язання одержувачу переказу надавати таку копію не встановлено.
З огляду на порушення прав, що передбачені Законом України «Про захист прав споживачів» просить суд визнати відмову Відповідача у виплаті переказу протиправною та зобов`язати Відповідача виплатити Позивачу отримані на його ім`я кошти за поштовим переказом 4805442129 від Держказначейства України.
Від представника Акціонерного товариства «Укрпошта» 27.01.2025 надійшла заява у якій повідомлено, що після проведення реорганізації системи АТ «Укрпошта», повною правосуб`єктністю з правами юридичної особи в системі «Укрпошта» наділене лише саме Акціонерне товариство. Філії, як підрозділи, що не наділені правами юридичної особи, не можуть бути самостійною стороною у цивільному процесі, а тому справа підлягає закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 255 ЦПК України.
Ухвалою суду від 09.01.2025 відкрито провадження у справі та її розгляд призначено на 07.02.2025 за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
Ухвалою суду від 13.01.2025 відмовлено в задоволенні заяви Позивача про забезпечення позову.
Ухвалою суду від 16.01.2025 задоволено заяву Позивача від 14.01.2025 про забезпечення позову шляхом заборони Чернігівській дирекції АТ «Укрпошта» повертати адресний переказ на ім`я Позивача до набрання законної сили рішенням суду та упродовж семи днів після отримання рішення суду з відміткою про набрання ним чинності.
Позивач 07.02.2025 надав до суду клопотання про заміну Чернігівської дирекції Акціонерного товариства «Укрпошта» належним відповідачем АТ «Укрпошта».
Ухвалою суду від 07.02.2025 клопотання задоволено. Цією ж ухвалою розгляд справи відкладено на 03.03.2025, надано строк учасникам справи для подачі заяв по суті справи.
Ухвалою суду від 20.02.2025 задоволено клопотання Відповідача про участь його представника у справі в режимі відеоконференції.
Відповідач надав відповідь на відзив, у якому заперечив проти задоволення позову з наступних підстав.
Згідно з п. 1.2. Порядку надання платіжної послуги, який розміщений на офіційному веб-сайті АТ «Укрпошта» в мережі Інтернет Товариство надає фінансові платіжні послуги у статусі оператора поштового зв`язку на підставі наданої Національним банком України ліцензії на надання фінансових платіжних послуг. Відповідно до п. 1.3. Порядку надання платіжної послуги - Товариство забезпечує супроводження всіх платіжних операцій відповідною інформацією, згідно з вимогами ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» на всіх етапах проходження платіжної операції. Згідно п. 1.6. Порядку під час надання інформації Платнику, Товариство дотримується вимог законодавства України, у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» оператори поштового зв`язку, інші установи, які надають послуги з переказу коштів (поштового переказу) є суб`єктами первинного фінансового моніторингу. Отже, АТ «Укрпошта» є оператором поштового зв`язку, що здійснює свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства України та має статус суб`єкта первинного фінансового моніторингу згідно з нормами законодавства з питань фінансового моніторингу. Частиною 1 ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» передбачено, що суб`єкт первинного фінансового моніторингу, що надає фінансові платіжні послуги платнику (ініціатору платіжної операції), повинен забезпечити, щоб усі платіжні операції супроводжувалися інформацією про отримувача за платіжною операцією.
Постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 затверджено Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, п. 3 якого поширено його дію на операторів поштового зв`язку. Пунктом 1 Порядку ідентифікації, верифікації клієнта ( представника клієнта), який є додатком 2 до Положення передбачено обов`язок установи фінансового моніторингу здійснювати ідентифікацію та верифікацію клієнта (представника клієнта) з урахуванням вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» та Положення. Згідно п. п. 14 п. 5 Положення ідентифікаційний документ - паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладення правочинів. Згідно з Інструкцією про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, затвердженою Постановою Правління Національного банку України № 103 від 25.09.2018 надавач платіжних послуг перед видачею готівки перевіряє належність пред`явленого документа - отримувача: серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України, найменування органу, що його видав, дата видачі паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладання правочинів).
Частиною 3 статті 43 Закону України «Про нотаріат» визначено, що встановлення особи здійснюється за паспортом громадянина України або за іншим документом, що посвідчує особу, передбаченим Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус». Посвідчення водія, особи моряка, члена екіпажу, особи з інвалідністю чи учасника Другої світової війни, посвідчення, видане за місцем роботи фізичної особи, не можуть бути використані громадянином України для встановлення його особи під час укладення правочинів.
Також відповідач звернув увагу суду, що статтею 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» встановлено, що документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру (далі - документи Реєстру), відповідно до їх функціонального призначення поділяються на документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України та документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус. Частина 1 статті 13 вищезазначеного Закону України визначає перелік документів, що підтверджують особу та посвідчують громадянство України, серед яких посвідчення водія відсутнє.
Відповідач стверджує, що при відмові у виплаті грошового переказу за посвідченням водія працівником АТ «Укрпошта» не було допущено порушень чинного законодавства, оскільки чинним законодавством не передбачено можливості отримання грошового переказу за водійським посвідченням у спірних правовідносинах.
04 березня 2025 року через систему «Електронний суд» від Позивача надійшла заява про встановлення судового контролю за виконанням ухвали суду від 16.01.2025 про забезпечення позову шляхом заборони Чернігівській дирекції АТ «Укрпошта» повертати адресний переказ на ім`я Позивача до набрання законної сили рішенням суду та упродовж семи днів після отримання рішення суду з відміткою про набрання ним чинності. Судовий контроль позивач просив забезпечити шляхом зобов`язання Відповідача надати суду звіт про виконання рішення суду.
В судовому засіданні Позивач підтримав позовні вимоги та надав пояснення, які в цілому відповідають змісту позовної заяви. Крім того, Позивач пояснив, що жодним актом законодавства України не визначено чіткого переліку випадків застосування паспорта громадянина України як єдиного документа для встановлення особи. За твердженням Позивача Закон України«Про запобіганнята протидіюлегалізації (відмиванню)доходів,одержаних злочиннимшляхом,фінансуванню тероризмута фінансуваннюрозповсюдження зброїмасового знищення» такимдокументом неявляється.Крім того,метою йогоприйняття булорегулювання специфічнихправовідносин,які немають відношеннядо реалізаціїправ громадян як споживачів послуг. Також позивач вказує на відсутність правових підстав для визначення документів, за якими можна встановити особу у взаємозв`язку з можливістю укладати на підставі цих документів цивільно-правові угоди, оскільки ці питання регламентуються виключно Цивільним кодексом України, а не іншими актами законодавства, зокрема Законом України «Про нотаріат». Частини 3 та 4 указаного Закону містять протилежні нормативні приписи, що вказує на недосконалість цього Закону та відсутність підстав для врахування його норм. Позивач також зазначив, що посилання Відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 №187 є безпідставним, оскільки мораторій на виплати особам, пов`язаним з державою-агресором поширюється лише на виконання грошових зобов`язань, по яких такі особи або Російська Федерація є стягувачами, а не платниками або отримувачами. Також позивач підтримав свою заяву про встановлення судового контролю за виконанням ухвали суду про забезпечення позову.
Представник Відповідача адвокат Коротенко М.М. у судовому засіданні надала пояснення, аналогічні змісту відзиву на позов. Також звернула увагу суду, що спірні правовідносини стосуються надання підрозділом АТ «Укрпошта» саме фінансової послуги і до них застосовуються спеціальні норми, у тому числі які встановлюють обов`язки вчинення дій та дотримання процедур покладених на Відповідача законодавством як на суб`єкта первинного фінансового моніторингу. Крім нормативно-правових актів, на які міститься посилання у відзиві, відповідач просила врахувати лист Національного банку України від 04.09.2019, яким надано роз`яснення з питань здійснення ідентифікації та верифікації отримувачів грошових коштів. З приводу заяви Позивача про встановлення контролю за виконанням ухвали суду про забезпечення позову, представник Відповідача вказала, що даною ухвалою не покладалося жодних зобов`язань безпосередньо на Відповідача. Крім того кошти у розмірі 10000 грн, отримувачем яких є Позивач, повернуто Держказначейству України 29.01.2025. Указані кошти переказу повертаються виключно за рішенням Державного казначейства України і їх повернення не залежить від волевиявлення АТ «Укрпошта».
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Судом встановлено, що 20.12.2024 на поштове відділення 14000 у м. Чернігові на ім`я позивача надійшов адресний переказ від Держказначейства України на суму 10 000 грн, про що позивач отримав повідомлення на власний телефон (а.с. 5).
Позивач 22.12.2024 звернувся до поштового відділення 14000 у м. Чернігові за отриманням переказу, пред`явивши повідомлення у телефоні про переказ та надавши для своєї ідентифікації документ, що встановлює особу - водійське посвідчення. Проте працівники ОПЗ відмовились виплачувати належні позивачу кошти за цим документом та вимагали надати паспорт громадянина України.
Згідно з Витягом з Реєстру платіжної інфраструктури від 27 липня 2023 року Національного банку України (додається) Акціонерне товариство «Укрпошта» (ідентифікаційний код установи 21560045) включено до Реєстру платіжної інфраструктури та надає послуги з переказу коштів без відкриття рахунку (з 28 квітня 2023 року) згідно чинної ліцензії, наданої Національним банком України на надання фінансових платіжних послуг від 28.04.2023 №21/769-рк (а.с. 67).
Порядок надання платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку «Реєстровий переказ», затверджений наказом АТ «Укрпошта» від 01.04.2024 №2385 (далі - Порядок надання платіжної послуги) та розміщений на офіційному веб-сайті АТ «Укрпошта» в мережі Інтернет за посиланням https://www.ukrposhta.ua/ua ( розділ Бізнесу) (а.с. 68-78).
Згідно п. 1.2. Порядку надання платіжної послуги - Товариство надає фінансові платіжні послуги у статусі оператора поштового зв`язку на підставі наданої Національним банком України (далі - НБУ) ліцензії на надання фінансових платіжних послуг від 28.04.2023 №21/769-рк (рішення про включення до Реєстру платіжної інфраструктури, що ведеться Національним банком України від 28.04.2023 №21/769-рк).
Відповідно до п. 1.3. Порядку надання платіжної послуги - Товариство забезпечує супроводження всіх платіжних операцій відповідною інформацією, згідно з вимогами ст.14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» на всіх етапах проходження платіжної операції.
Згідно з п. 1.6. Порядку надання платіжної послуги - до укладання Договору, яким передбачено надання платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку «Реєстровий переказ», Товариство ознайомлює Платника шляхом розміщення із наданням безоплатного доступу на Сайті інформацію щодо діяльності Товариства, що стосується надання фінансової платіжної послуги відповідно до вимог статей 21, 30 Закону України «Про платіжні послуги», статті 7 Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» та іншу інформацію, надання якої передбачено іншими законами та нормативно-правовими актами НБУ. Під час надання інформації Платнику, Товариство дотримується вимог законодавства України, у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Укладання Договору можливо виключно за умови згоди Платника на отримання послуги на умовах Договору (у тому числі цього Порядку та інших документів на який він посилається).
Згідно розділу 2 Порядку надання платіжної послуги договір про надання платіжної послуги - домовленість між Платником та Надавачем платіжних послуг (Товариством), спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків, предметом якого є надання Платнику послуги (платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку «Реєстровий переказ».
Інформація/документи необхідні для отримання суми платіжної операції (переказу): паспорт або інший документ, що посвідчує особу отримувача, інші документи, необхідні для ідентифікації/верифікації у випадках та порядку передбачених внутрішніми документами Товариства з питань фінансового моніторингу та діючим законодавством України; КНП або номер телефону Отримувача, що був зазначений Платником в Реєстрі під час ініціювання платіжної операції.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» дія цього Закону поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, що забезпечують проведення фінансових операцій на території України та за її межами відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, органи місцевого самоврядування, правоохоронні та розвідувальні органи, інші державні органи України.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» оператори поштового зв`язку, інші установи, які надають послуги з переказу коштів (поштового переказу) є суб`єктами первинного фінансового моніторингу. Отже, АТ «Укрпошта» є оператором поштового зв`язку, що здійснює свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства України та має статус суб`єкта первинного фінансового моніторингу згідно з нормами законодавства з питань фінансового моніторингу.
Частиною 1 ст. 14 Закону України « Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» передбачено, що суб`єкт первинного фінансового моніторингу, що надає фінансові платіжні послуги платнику (ініціатору платіжної операції), повинен забезпечити, щоб усі платіжні операції супроводжувалися інформацією про отримувача за платіжною операцією: фізичну особу (фізичну особу - підприємця, фізичну особу, яка провадить незалежну професійну діяльність) - прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), номер рахунка/ електронного гаманця, на який зараховуються кошти/унікальний номер електронного платіжного засобу (у разі проведення платіжної операцій з використанням електронного платіжного засобу), а в разі відсутності рахунка - унікальний обліковий номер фінансової операції.
Згідно ч. 8 ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» суб`єкт первинного фінансового моніторингу, що надає фінансові платіжні послуги отримувачу, здійснює належну перевірку до зарахування коштів на рахунок/електронний гаманець отримувача або видачі йому в готівковій формі шляхом верифікації отримувача в частині даних, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел, з урахуванням особливостей, визначених частиною дев`ятою цієї статті.
Частиною 9 вищезазначеного Закону визначено, що в разі виплати коштів за платіжною операцією на суму, що є меншою за 30 тисяч гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, за відсутності ознак пов`язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 30 тисяч гривень, суб`єкт первинного фінансового моніторингу, що надає фінансові платіжні послуги отримувачу, може не здійснювати верифікації отримувача відповідно до частини восьмої цієї статті, крім випадків, якщо: 1) існує підозра, що фінансова операція або сукупність пов`язаних між собою фінансових операцій може бути пов`язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму або фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення; 2) суб`єкт первинного фінансового моніторингу, що надає фінансові платіжні послуги отримувачу, здійснює виплату коштів за платіжною операцією в готівковій формі.
Згідно з п. 8 ч. 18 ст. 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» вимоги цієї статті не поширюються на випадки здійснення переказу коштів готівкою в межах України у сумі, що є меншою ніж 5 тисяч гривень, та відсутності ознак пов`язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями, що в сумі перевищують 5000 гривень.
Постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 затверджено Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, п. 3 якого поширено його дію на операторів поштового зв`язку.
Пунктом 1 Порядку ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта), який є додатком 2 до Положення передбачено обов`язок установи фінансового моніторингу здійснювати ідентифікацію та верифікацію клієнта (представника клієнта) з урахуванням вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» та Положення.
Згідно з п. 12 Порядку, установа отримує ідентифікаційний документ під час здійснення верифікації клієнта - фізичної особи (у тому числі неповнолітньої) / ФОП або фізичної особи - представника клієнта шляхом: 1) пред`явлення оригіналу документа власником у його особистій присутності (під особистою присутністю слід уважати фізичну присутність особи, верифікація якої здійснюється, в одному приміщенні з уповноваженим працівником установи під час здійснення верифікації його особи); 2) пред`явлення оригіналу документа власником під час верифікації, здійсненої установою в режимі відеотрансляції з дотриманням вимог, визначених у додатку 3 до Положення.
Згідно з п. п. 14 п. 5 Положення ідентифікаційний документ - паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладення правочинів.
З вищенаведених норм Законів України, підзаконних актів та внутрішніх нормативних актів АТ «Укрпошта» вбачається, що послуга з переказу коштів надається на підставі укладеного договору між Платником (у справі - Державна казначейська служба України) та АТ «Укрпошта». При цьому, на АТ «Укрпошта» при видачі поштового переказу на суму, що перевищує 5000 грн покладено обов`язок верифікації клієнта - отримувача у спосіб, визначений п. 12 Порядку за ідентифікаційним документом, а саме паспортом громадянина України або іншого документу, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладення правочинів.
Надання Акціонерним товариством «Укрпошта» фінансових платіжних послуг також регулюється Інструкцією про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, затвердженою Постановою Правління Національного банку України № 103 від 25.09.2018.
Пунктом 143 вказаної інструкції встановлено, що надавач платіжних послуг перед видачею готівки/банківських металів (для банку) у видаткових касових документах (платіжна інструкція на видачу готівки, видатковий касовий ордер, грошовий чек (для банку), заява про приймання/видачу банківських металів (для банку) перевіряє: 1) повноту заповнення реквізитів на документі; 2) наявність власноручних підписів відповідальних осіб надавача платіжних послуг, яким надано право підпису касових документів, тотожність їх зразкам (що є в розпорядженні надавача платіжних послуг) або наявність кваліфікованих ЕП відповідальних працівників/електронної печатки (якщо наявність електронної печатки передбачена технологією), їх відповідність вимогам законодавства України та Положення про організацію роботи щодо здійснення касових операцій/внутрішнім документам; 3) належність пред`явленого документа - отримувача: серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України, найменування органу, що його видав, дата видачі паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладання правочинів) (для нерезидентів - номер (та за наявності серія) паспорта (або іншого документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладання правочинів), дату видачі та орган, що його видав, громадянство.
Разом з цим частиною 3 статті 43 Закону України «Про Нотаріат» визначено, що встановлення особи здійснюється за паспортом громадянина України або за іншим документом, що посвідчує особу, передбаченим Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», національним паспортом іноземця або документом, що його замінює, посвідченням особи з інвалідністю чи учасника Другої світової війни, посвідченням, виданим за місцем роботи фізичної особи. Посвідчення водія, особи моряка, члена екіпажу, особи з інвалідністю чи учасника Другої світової війни, посвідчення, видане за місцем роботи фізичної особи, не можуть бути використані громадянином України для встановлення його особи під час укладення правочинів.
Отже, посвідчення водія не може бути використано громадянином України для встановлення його особи під час укладення правочинів та відповідно не є документом за яким АТ «Укрпошта» може здійснити верифікацію/ідентифікацію отримувача при видачі грошового переказу в готівковій формі.
Аналогічна позиція викладена в листі Національного банку України №Р/25-0006/45577 від 04.09.2019 «Роз`яснення з питань здійснення ідентифікації та верифікації клієнтів» (а.с. 89), який не є нормативно-правовим актом, проте відображає офіційну позицію регулятора діяльності учасників ринку фінансових послуг, у тому числі небанківських, та надає професійне тлумачення спірних питань, які виникають у застосуванні законодавства, що регламентує переказ грошових коштів.
Щодо посилання Позивача на частину 2 статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» суд враховує наступне.
Статтею 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» встановлено, що документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру (далі - документи Реєстру), відповідно до їх функціонального призначення поділяються на: 1) документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України; 2) документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус. Частина 1 статті 13 вищезазначеного Закону України визначає перелік документів, що підтверджують особу та посвідчують громадянство України, серед яких посвідчення водія відсутнє. При цьому, наявність посвідчення водія в переліку документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус свідчить про те, що посвідчення водія є документом, функціональним призначенням якого є підтвердження спеціального статусу особи.
Норми вищезазначеного Закону безпосередньо не визначають сферу використання документів в залежності від їх функціонального призначення.
Разом з тим, вказівка на паспорт як документ, який є єдиним джерелом ідентифікації/верифікації отримувача грошового переказу через суб`єкта первинного фінансового моніторингу, яким є АТ «Укрпошта», міститься у нормах Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». В цій частині вищезгаданий Закон є спеціальним по відношенню до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».
У п. 2.1 Рішення від 18 червня 2020 року № 5-р(II)/2020 Конституційний Суд України зазначив, що принцип верховенства права (правовладдя) вимагає суддівської дії у ситуаціях, коли співіснують суперечливі норми одного ієрархічного рівня. У таких ситуаціях до судів різних видів юрисдикції висунуто вимогу застосовувати класичні для юридичної практики формули (принципи): «закон пізніший має перевагу над давнішим» (lex posterior derogat priori) «закон спеціальний має перевагу над загальним» (lex specialis derogat generali) «закон загальний пізніший не має переваги над спеціальним давнішим» (lex posterior generalis non derogat priori speciali). Якщо суд не застосовує цих формул (принципів) за обставин, що вимагають від нього їх застосування, то принцип верховенства права (правовладдя) втрачає свою дієвість.
Позивач своїпозовні вимоги,серед іншого,обгрунтовує нормами«Порядку пересиланняпоштових переказів,прийнятих відюридичних осібта фізичнихосіб -підприємців»,затвердженого наказомУДППЗ «Укрпошта»від 25.06.2021№ 709зі змінами,внесеними наказамиАТ «Укрпошта»від 31.05.2022№ 519та від20.12.2022№ 1452.Разом зтим,ці нормимістять прямівказівки,що процедурипроведення ідентифікаціїта верифікаціїособи одержувача переказумають бутиздійснені здотриманням положеньЗакону України«Про запобіганнята протидіюлегалізації (відмиванню)доходів,одержаних злочиннимшляхом,фінансуванню тероризмута фінансуваннюрозповсюдження зброїмасового знищення»(п.3.3.2). Відповідно до п. 3.3.3 Порядку у разі виплати внутрішнього поштового переказу (переказів) на суму від 5000 грн до 30 000 грн до бланку поштового переказу долучається завірена одержувачем та працівником відділення зв`язку копія сторінки документу, що посвідчує особу, яка містить ідентифікаційні дані одержувача, якщо виплата переказу одержувачу здійснюється без використання застосунку «Дія» (якщо інше не передбачено Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Виходячи з викладеного при відмові у виплаті грошового переказу за посвідченням водія, працівником АТ «Укрпошта» не було вчинено протиправних дій, а тому підстави для задоволення позову відсутні.
Стосовно заяви позивача про встановлення судового контролю за виконанням ухвали суду від 16.01.2025 про забезпечення позову шляхом зобов`язання Відповідача надати суду звіт про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.
Дана ухвала встановлювала заборону Чернігівській дирекції АТ «Укрпошта» вчиняти певні дії, яку Позивач визначив у своєму позові та заяві про забезпечення позову Відповідачем. На АТ «Укрпошта», яке є Відповідачем у справі на час подачі заяви про встановлення судового контролю, таке зобов`язання судом не покладалося. Крім того, за інформацією представника Відповідача, яка не спростована Позивачем, кошти у розмірі 10 000 грн, отримувачем яких є Позивач, 29.01.2025 повернуто Держказначейству України.
Разом з тим, суд звертає увагу, що заява Позивача про встановлення судового контролю за виконанням ухвали суду шляхом зобов`язання Відповідача надати суду звіт про виконання рішення суду не містить будь-якого нормативно-правового обгрунтування. У розділі VІІ ЦПК України «Судовий контроль за виконанням судових рішень» такий вид судового контролю, як зобов`язання надати суду звіт про виконання рішення суду відсутній. Можливість покладення такого обов`язку передбачено лише нормами КАС України у адміністративному процесі та лише щодо суб`єкта владних повноважень, яким Відповідач не являється, а тому заява є безпідставною і задоволенню не підлягає.
Про понесення та відшкодування судових витрат сторони не заявляли та відповідних доказів суду не надавали.
Керуючись статтями ст. ст. 4, 12-13, 19, 81, 247, 258, 259, 265, 268, 273, 354, 355 ЦПК України, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) до Акціонерного товариства «Укрпошта» (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 22, ЄДРПОУ 21560045) про захист прав споживача та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення суду складено 14.03.2025.
Суддя Олег КОСЕНКО
Суд | Деснянський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125830117 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Деснянський районний суд м.Чернігова
Косенко О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні