ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2025 рокуСправа № 912/291/24(912/295/25)
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участю секретаря судового засідання Колісник Т.В., розглянув у відкритому судовому засіданні у справі № 912/291/24 від 04.03.2024 про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" (код ЄДРПОУ: 33142589)
справу № 912/291/24(912/295/25)
за позовом Заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної ради
до Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини"
про усунення перешкод в користуванні та розпорядженні комунальним рухомим майном
представники:
від прокуратури - Іваніщева Т.І., посвідчення від 01.03.2023 № 075356;
від позивача - участі не брали;
від відповідача - Христенко В.В., ліквідатор, арбітражний керуючий, постанова від 19.06.2024.
У судовому засідання оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Постановою від 19.06.2024 господарський суд припинив процедуру розпорядження майном Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини"; припинив повноваження розпорядника майна, арбітражного керуючого Лукашука В.В.; визнав Приватне акціонерне товариство "Ліки Кіровоградщини" банкрутом; відкрив ліквідаційну процедуру у справі строком на 12 місяців; ліквідатором Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" призначив арбітражного керуючого Христенка В.В.; постановив офіційно оприлюднити повідомлення про визнання Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному вебпорталі судової влади України.
24.06.2024 (номер публікації: 73463, дата публікації: 24.06.2024 10:56) офіційно оприлюднено повідомлення про визнання Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному вебпорталі судової влади України.
06.02.2025 до Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної ради, в межах провадження у справі про банкрутство, яка містить вимоги до Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини", в особі ліквідатора, арбітражного керуючого Христенка В.В. про усунення перешкод в користуванні та розпорядженні комунальним рухомим майном, з покладенням на відповідача судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив про наявність факту порушення інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст Кіровоградської області та держави в цілому, спричинених внаслідок безпідставної та незаконної реєстрації на праві приватної власності Приватним акціонерним товариством "Ліки Кіровоградщини" транспортних засобів.
Ухвалою від 10.02.2025 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/291/24 (912/295/25); ухваливсправу № 912/291/24 (912/295/25) розглядати за правилами спрощеного позовного провадження;судовий розгляд призначити на 10.03.2025 на 09:00.
27.02.2025 до суду надійшла заява Кіровоградської обласної ради, в якій позивач підтримує позовну заяву в повному обсязі, просить розгляд справи проводити без участі його представника.
10.02.2025 господарський суд відкрив судове засідання. У судовому засіданні брали участь прокурор та ліквідатор.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та ліквідатора, дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.
З позовом про усунення перешкод в користуванні та розпорядженні комунальним рухомим майном в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної ради звернувся Заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури.
Згідно ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, вважає належним суб`єктом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Кіровоградську обласну раду.
В обґрунтування порушення інтересів держави прокурор вказує на те, що спірні правовідносини за даним позовом стосуються незаконного та безпідставного розпорядження комунальним майном - транспортними засобами, права власника щодо яких від імені територіальних громад належить органу місцевого самоврядування - обласній раді. Зокрема, незаконність розпорядження комунальним майном полягає в тому, що за приватною особою зареєстровано право власності на комунальне майно, власником якого - обласною радою, рішення про його відчуження не приймалось.
При цьому, хоч державна реєстрація й не породжує право власності на відповідне майно, проте створює спростовну презумпцію права особи, за якою зареєстроване право власності на нього, що в подальшому може призвести до незаконного його відчуження цією особою та набуття його у власність добросовісним набувачем. Як наслідок, набуття права власності на таке майно добросовісним набувачем відповідно до ст. 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод унеможливить його витребування з чужого незаконного володіння, так як призведе до втручання у право на мирне володіння майном.
Отже, на даний час інтереси територіальної громади та держави, які порушені незаконним розпорядженням комунальним майном, ще можуть бути відновленими, а в подальшому - створюється ризик втрати можливості їх захисту.
Правовідносини щодо володіння, користування та розпорядження майном є економічними, оскільки при наявності у власності відповідного майна досягаються економічні вигоди у вигляді можливості здійснення господарської діяльності за допомогою як рухомого, так і нерухомого майна, отримання грошових надходжень, прибутків тощо. А загроза вибуття з комунальної власності вищевказаних транспортних засобів свідчить про порушення економічних інтересів територіальної громади, тобто економічні інтереси великої кількості громадян - жителів області, які відповідно до положень ст. 5 Конституції України є єдиним джерелом влади в Україні та можуть здійснювати владу як безпосередньо, так і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах, серед інших, поєднання місцевих і державних інтересів; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування. Вказані принципи місцевого самоврядування означають, що в Україні збігаються державні і місцеві інтереси.
А тому інтереси держави Україна та інтереси територіальної громади сіл, селищ і міст Кіровоградської області є частинами одного цілого - "інтересів держави", про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також у захисті прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізується у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 08.02.2019 у справі №915/20/18).
Таким чином, у спірних правовідносинах за даним позовом є необхідність у захисті економічних інтересів держави, частиною яких є стале та належне функціонування місцевого самоврядування, дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, відновлення законності та справедливої рівноваги між інтересами суспільства - місцевої громади, й окремої особи, за якою безпідставно зареєстровано право власності на комунальне майно.
Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах заданим позовом, є Кіровоградська обласна рада, як орган місцевого самоврядування, який відповідно до положень ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені територіальних громад здійснює повноваження власника щодо комунального рухомого майна.
Про факт реєстрації права приватної власності на транспортні засоби Кіровоградській обласні раді було відомо щонайменше з серпня 2024 року, так як нею у справі №912/291/24 про банкрутство ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" 08.08.2024 подавалась заява про виключення з ліквідаційної маси банкрута 10 транспортних засобів, в тому числі й тих, про які зазначено у даному позові. Зазначене підтверджується й листом обласної ради від 10.09.2024 № 01-35/2094-1. Вказану заяву обласної ради господарським судом 03.09.2024 повернуто заявнику. Після цього жодних належних та достатніх до відновлення вищевказаних порушених інтересів держави, в тому числі й звернення до суду з позовом, упродовж розумного строку та й по сьогоднішній день вказаним органом не вжито.
На неодноразові листи прокуратури з питанням про причини невжиття Кіровоградською обласною радою заходів до відновлення порушених інтересів держави у вказаних спірних правовідносинах, відповіді не надано.
Враховуючи викладене, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними у прокурора є підстави, передбачені ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" для представництва інтересів держави в суді в особі Кіровоградської обласної ради з метою усунення перешкод в користуванні та розпорядженні вищевказаним комунальним майном.
При цьому підтримка прокуратурою Кіровоградської обласної ради є виправданою, оскільки цього вимагає захист реальних інтересів держави у сфері розпорядження комунальним майном.
Кіровоградську обласну раду попередньо повідомлено відповідно до п. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Таким чином, звернення прокурора до суду в інтересах держави, а саме Кіровоградської обласної ради є правомірним і виправданим, оскільки, як зазначалося вище, вказаним органом самостійно таких заходів не вжито і, як наслідок, інтереси держави залишилися незахищеними.
Наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави у даному спорі не оскаржена на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та заслухавши пояснення представників учасників провадження, суд встановив наступне.
Кіровоградською обласною радою 29.07.1998 прийнято рішення № 21, яким повноваження на управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області, без права його відчуження, делеговано Кіровоградській обласній державній адміністрації.
30.09.2004 головою Кіровоградської обласної державної адміністрації видано розпорядження № 601-р "Про передачу цілісного майнового комплексу в оренду", згідно п. 1 якого Кіровоградська обласна державна адміністрація (далі - Кіровоградська ОДА) погодилась з пропозицією щодо передачі цілісного майнового комплексу Кіровоградського обласного комунального підприємства "Ліки Кіровоградщини" (далі - ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини") в оренду терміном на 15 років закритому акціонерному товариству "Ліки Кіровоградщини" (далі - ЗАТ "Ліки Кіровоградщини").
Пунктом 2 вказаного розпорядження Управління охорони здоров`я Кіровоградської обласної державної адміністрації (далі - Управління ОДА) зобов`язано забезпечити здійснення заходів щодо передорендної підготовки ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини" та передачі його в оренду, укласти з ЗАТ "Ліки Кіровоградщини" договір оренди на ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини" терміном на 15 років відповідно до чинного законодавства.
На виконання вказаного розпорядження 25.10.2004 між Управлінням ОДА (орендодавцем) та ЗАТ "Ліки Кіровоградщини" (орендарем) укладено договір оренди № 184 ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини" (далі - Договір).
Відповідно до п. 1 Договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини", склад і вартість якого визначено відповідно до наведених акта оцінки, протоколу про результати інвентаризації та передавального балансу КОКП "Ліки Кіровоградщини", складеного станом на 30.09.2004, первісна вартість якого (без житлового фонду) становить всього - 11 505 332,19 грн, залишкова вартість якого становить 5 589 819,55 грн.
Власником КОКП "Ліки Кіровоградщини" залишається Кіровоградська обласна рада, а ЗАТ "Ліки Кіровоградщини" користується ним протягом строку оренди (п. 2.2 Договору).
25.10.2004 Управлінням ОДА та ЗАТ "Ліки Кіровоградщини" складено та підписано акт приймання - передачі ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини", за яким орендодавець передав, а орендар прийняв майно КОКП "Ліки Кіровоградщини" залишковою вартістю 5 589 819,55 грн.
В додатку до акту приймання - передачі від 25.10.2004 наведено перелік майна КОКП "Ліки Кіровоградщини", що передається в оренду ЗАТ "Ліки Кіровоградщини", зокрема й: автомобіль ВАЗ 21043, інвентарний номер 24, первісною вартістю 6 226,36 грн (порядковий номер у переліку 37); автомобіль VOLKSWAGEN інвентарний номер 2015116, первісною вартістю 60 434,68 грн (порядковий номер у переліку 1070); автомобіль MERCEDES-BENZ інвентарний номер 2015505, первісною вартістю 24 695,56 грн (порядковий номеру переліку 1090).
Факт приймання вказаних транспортних засобів у складі ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини" на підставі договору оренди від 25.10.2004 № 184 підтверджується й інформаціями ПрАТ "Ліки Кіровоградщини", які надано Кіровоградській обласній раді 08.10.2024 та 04.11.2024. Зокрема, у інформаціях зазначено, що ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" на підставі вищевказаного договору взято в оренду:
автомобіль ВАЗ 21043, інвентарний номер 5113024, первісною вартістю 6 226,36 грн, державний номерний знак НОМЕР_1 ,
автомобіль VOLKSWAGEN TRANSPORTER, інвентарний номер 2015116, первісною вартістю 60 434,68 грн, державний номерний знак НОМЕР_2 ,
автомобіль MERCEDES-BENZ Е 230, інвентарний номер 2015505, первісною вартістю 24 695,56 грн, державний номерний знак НОМЕР_3 .
Разом з цим, Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях 18.10.2024 листом № 31/31/14-8711-2024 поінформував, що вказані транспортні засоби на даний час зареєстровані на праві власності за ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" (ЄДРПОУ 33142589). Зокрема, на:
автомобіль ВАЗ 21043 VIN-код: НОМЕР_4 , державний номерний знак НОМЕР_1 , право власності 04.09.2013 перереєстровано з КОКП "Ліки Кіровоградщини" на ПАТ "Ліки Кіровоградщини" у зв`язку зі зміною назви організації;
на автомобіль VOLKSWAGEN TRANSPORTER, VIN-код: НОМЕР_5 , державний номерний знак НОМЕР_2 , право власності 12.09.2014 перереєстровано з КОКП "Ліки Кіровоградщини" на ПАТ "Ліки Кіровоградщини" при заміні свідоцтва про реєстрацію;
на автомобіль MERCEDES-BENZ Е 230, VIN-код: НОМЕР_6 , державний номерний знак НОМЕР_3 , право власності 16.12.2011 перереєстровано з ОКП "Ліки Кіровоградщини" на ПАТ "Ліки Кіровоградщини" у зв`язку зі зміною назви організації.
Також за інформацією Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях документи, які стали підставою для перереєстрації вказаних транспортних засобів, на даний час відсутні, оскільки знищені по закінченню терміну зберігання.
Головою Кіровоградської обласної ради прийнято розпорядження від 21.08.2019 № 225-гр, яким вирішено передати вищевказані транспортні засоби з балансу ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" на баланс Обласного комунального навчально-курсового комбінату "Аграрник" (ЄДРПОУ 05409337), засновником якого є обласна рада.
При цьому, передача комунального майна на баланс комунального закладу не змінює його власника, так як ним залишається територіальна громада в особі обласної ради.
Складеними й підписаними представниками ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" та Обласним комунальним навчально-курсовим комбінатом "Аграрник" 22.08.2019 актами приймання-передачі підтверджено фактичну передачу вказаних транспортних засобів комунальному закладу.
Додатковою угодою №9 від 31.12.2019 до Договору на виконання розпорядження голови обласної ради від 21.08.2019 № 225-гр зі складу ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини" вказані транспортні засоби виключено.
Ухвалою Господарського суду Кіровоградської області від 04.03.2024 відкрито провадження у справі № 912/291/24 про банкрутство ПрАТ "Ліки Кіровоградщини".
Обласною радою 14.06.2024 прийнято рішення №465, яким достроково розірвано Договір за погодженням сторін. Разом з цим, угода про розірвання Договору між орендодавцем та орендарем не підписувалась.
Постановою Господарського суду Кіровоградської області від 19.06.2024 у справі №912/291/24 ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.
Крім цього, рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 06.01.2025 у справі №912/1742/21 (912/291 /24) додаткову угоду №6 від 17.07.2017 до Договору, якою продовжено термін дії Договору до 25.10.2024, визнано недійсною та зобов`язано ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" повернути обласній раді ЦМК КОКП "Ліки Кіровоградщини".
Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора до суду.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує наступні норми права.
Статтею 34 Закону України "Про дорожній рух" визначено, що державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів, в тому числі автомобілі.
Державна реєстрація та облік автомобілів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування і підлягають державній реєстрації, та відомостей про їх власників та належних користувачів ведеться Єдиний державний реєстр транспортних засобів, держателем якого є Міністерство внутрішніх справ України.
Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (у редакції від 23.12.2009 № 1371 зі змінами і доповненнями, які діяли на момент перереєстрації транспортних засобів й на даний час) (далі - Порядок) встановлено, що власники транспортних засобів та особи, які експлуатують такі засоби на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) їх протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС забороняється (п. 7 Порядку).
Державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників і документів, що посвідчують їх особу, а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб (п. 8 Порядку).
За бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування.
Копія документа, що підтверджує право користування транспортними засобами, додається до матеріалів, що необхідні для оформлення тимчасового реєстраційного талона (п. 16 Порядку).
З викладених норм вбачається, що державна реєстрація транспортних засобів здійснюється задля накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про транспортні засоби, відповідність їх конструкції установленим вимогам безпеки дорожнього руху, та про їх власників. При цьому, при здійсненні державної реєстрації право власності на транспортні засоби має підтверджуватися договорами купівлі - продажу чи іншими документи, на підставі яких здійснюється набуття такого права. Тобто, державна реєстрація транспортних засобів лише підтверджує проведення реєстраційної процедури та внесення до Єдиного державного реєстру транспортних засобів МВС відомостей про транспортний засіб і його власника, а тому право власності у особи державна реєстрація не породжує.
Статтею 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Крім цього, ст. 334 ЦК України визначено, що право власності за договором виникає з моменту передання майна, й лише щодо нерухомого майна вказано, що право власності виникає з моменту здійснення державної реєстрації такого права.
Таким чином, виникнення права власності на рухоме майно, в тому числі й на транспортні засоби, чинним законодавством не пов`язується з державною реєстрацією такого майна, оскільки здійснюється вона на підставі вже укладених правовстановлюючих документів.
Положеннями ст. 23 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (в редакції чинній на момент укладення Договору) встановлено, що передача майна в оренду не припиняє права власності на це майно.
З викладеного слідує, що договір оренди комунального майна не є правочином, на підставі якого у орендаря виникає та може здійснюватись реєстрація його права власності на орендоване майно.
Отже, вищевказані транспортні засоби відповідно до положень ст. 23 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та п.п. 2.2. Договору не вибували з комунальної власності. Проте на даний час вони безпідставно зареєстровані на праві приватної власності за ПрАТ "Ліки Кіровоградщини", яке було їх орендарем.
Разом з цим, хоч державна реєстрація транспортних засобів за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права такої особи, й порушує право дійсного власника, у володінні якого знаходиться таке майно, оскільки перешкоджає йому у реалізації правомочностей власника цього майна, а саме щодо користування та розпорядження ним.
Зокрема, безпідставна реєстрація права приватної власності на комунальні транспортні засоби позбавляє територіальну громаду можливості передачі такого майна у користування чи його відчуження, оскільки в подальшому на підставі правочинів, укладених дійсним власником та майбутнім набувачем прав на таке майно, державна реєстрація права не може бути здійснена, оскільки в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів МВС містяться відомості про можливість розпорядження таким майном лише особою, за якою зареєстроване право власності, що відповідно до п. 7 Порядку потягне за собою й неможливість експлуатувати такий транспортний засіб набувачем.
Відповідно до ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно зі ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Отже, серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном і цей спосіб захисту може бути реалізовано шляхом подання негаторного позову, що є позовом власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.
Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.
Цей спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.
У розумінні приписів ст. 391 ЦК України право власності може бути також порушене без безпосереднього вилучення майна у власника. Власник у цьому випадку має право вимагати захисту свого права і від особи, яка перешкоджає його користуванню та розпорядженню своїм майном, тобто може звертатися до суду з негаторним позовом.
Статтею 142 Конституції України визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Отже, дійсний власник вищевказаного рухомого майна - територіальна громада сіл, селищ і міст Кіровоградської області в особі обласної ради має право пред`явити позов про усунення перешкод в користуванні та розпорядженні комунальним майном - вищевказаними транспортними засобами, шляхом скасування в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів МВС державної реєстрації права власності на такі транспортні засоби ПрАТ "Ліки Кіровоградщини" - набувача за такою реєстрацією, яку проведено на підставі документів, що не породжують виникнення права власності. Вказаний спосіб захисту є ефективним, тобто таким, що відповідає характеру порушеного права чи інтересу та спричиненим протиправними діяннями наслідкам. При скасуванні вказаної реєстрації в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів МВС залишиться попередня реєстрація на вказані транспортні засоби за Кіровоградським обласним комунальним підприємством "Ліки Кіровоградщини", внаслідок чого відбудеться усунення перешкод територіальній громаді сіл, селищ і міст області в особі обласної ради у користуванні та розпорядженні таким майном.
На підставі повного, всебічного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів та встановивши усі обставини справи, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 2, 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Усунути перешкоди власнику - територіальній громаді сіл, селищ і міст Кіровоградської області в особі Кіровоградської обласної ради (ЄДРПОУ 22223982) у користуванні та розпорядженні комунальним майном - автомобілем ВАЗ 21043, VIN-код: НОМЕР_4 , державний номерний знак НОМЕР_1 , шляхом скасування державної реєстрації права власності Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" (ЄДРПОУ 33142589), вчиненої 04.09.2013 в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів Міністерства внутрішніх справ України.
Усунути перешкоди власнику - територіальній громаді сіл, селищ і міст Кіровоградської області в особі Кіровоградської обласної ради (ЄДРПОУ 22223982) у користуванні та розпорядженні комунальним майном - автомобілем VOLKSWAGEN TRANSPORTER, VIN-код: НОМЕР_5 , державний номерний знак НОМЕР_2 , шляхом скасування державної реєстрації права власності Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" (ЄДРПОУ 33142589), вчиненої 12.09.2014 в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів Міністерства внутрішніх справ України.
Усунути перешкоди власнику - територіальній громаді сіл, селищ і міст Кіровоградської області в особі Кіровоградської обласної ради (ЄДРПОУ 22223982) у користуванні та розпорядженні комунальним майном - автомобілем MERCEDES-BENZ Е 230, VIN-код: НОМЕР_6 , державний номерний знак НОМЕР_3 , шляхом скасування державної реєстрації права власності Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" (ЄДРПОУ 33142589), вчиненої 16.12.2011 в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів Міністерства внутрішніх справ України.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Ліки Кіровоградщини" (25006, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Набережна, буд. 13; код ЄДРПОУ: 33142589) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, буд. 4; код ЄДРПОУ: 02910025) судовий збір у розмірі 9 084,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати Кіровоградській обласній прокуратурі, Кіровоградській обласній раді, Приватному акціонерному товариству "Ліки Кіровоградщини", ліквідатору, арбітражному керуючому Христенку В.В. до електронних кабінетів у системі "Електронний суд".
Повне рішення складено 14.03.2025.
Суддя О.Л. Бестаченко
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2025 |
Оприлюднено | 17.03.2025 |
Номер документу | 125837048 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Бестаченко О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні