Герб України

Рішення від 06.03.2025 по справі 380/21165/23

Миколаївський районний суд львівської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 березня 2025 рокусправа № 380/21165/23

Львівський окружний адміністративний суд

в складі головуючої судді Потабенко В.А.,

за участі секретаря судового засідання Согор А.Н.,

за участю - прокурора Шимін Н.М., згідно наказу,

представника позивача ДІАМ - Сергієнко А.О., згідно наказу,

інші учасники справи - не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в місті Львові за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області в інтересах держави в особі Державної авіаційної служби України, Державної інспекції архітектури та містобудування України до виконавчого комітету Львівської міської ради, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького, за участі третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Дизан-студія «Ключ», про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області (далі прокурор), подана в інтересах держави в особі Державної авіаційної служби України (далі ДАС України), Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі ДІАМ України) до виконавчого комітету Львівської міської ради (далі ВК ЛМР, відповідач), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №543 від 14.07.2022 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові».

В обґрунтування своїх позовних вимог прокурор покликається на те, що Франківською окружною прокуратурою м. Львова в ході вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері містобудування, зокрема законності будівництва в районах розташування аеродромів та аеропортів, яке може перешкоджати або становити небезпеку нормальному руху повітряних суден, встановлено наступне. Рішенням ВК ЛМР №543 від 14.07.2022 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові. В ході вивчення рішення №543 встановлено, що ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» заплановано здійснення будівництва на земельній ділянці кадастровий номер 4610136800:02:003:0034, яка розташована за адресою м. Львів, вул. І. Раковського, 24А. Вказана земельна ділянка площею 0,76087 перебуває в комунальній власності територіальної громади м. Львів та надана в користування ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгівельно-розважальної та ринкової інфраструктури згідно договору оренди б/н від 26.01.2018. Відповідно до рішення №543 (п. 2.1.) гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах встановлена наступна: 52,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівель (15-ти поверхової частини будинків); 49,50 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (15- ти поверхової частини будинків); 40,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівель (11-ти поверхової частини будинків); 36,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (11- ти поверхової частини будинків); 29,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівель (8-ми поверхової частини будинків); 27,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (8- ми поверхової частини будинків); 9,00 м. від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівлі (дитячий дошкільний заклад). Також, п. 2.1. рішення №543 рекомендовано граничну висоту будівель узгодити з Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького» та Львівським регіональним структурним підрозділом Державного підприємства обслуговування повітряного руху України. 02.01.2023 Франківська окружна прокуратура м. Львова звернулась до Державіаслужби України із листом за №14.51/04-14-7ВИХ-23 щодо надання інформації про отримання Львівською міською радо висновку Державіаслужби України щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території. Відповідно до листа Державіаслужби України від 05.01.2023 №1.2.19-62-23 (який надійшов до Франківської окружної прокуратури 05.01.2023) вказаний об`єкт будівництва розташований в межах приаеродромної території аеродрому «Львів». Також, у листі Державіаслужби України від 05.01.2023 №1.2.19-63-23 вказано, що документи на видачу висновків щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території до Державіаслужби від Львівської міської ради не надходили та відповідно висновки щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території не надавались. Крім того, було зазначено, що до Державіаслужби України надходив лист від ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» (№04/10/22 від 04.10.2022) про видачу висновку щодо граничної допустимості висоти об`єкта за адресою: вул. І. Раковського, 24А м. Львів. З наведеного вбачається, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24А у м. Львові мали бути видані заявнику лише за умови попереднього отримання висновку Державіаслужби щодо граничної висоти об`єкта на приаеродромній території. Однак, всупереч вимогам ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ст. 69 Повітряного кодексу України такий висновок не був отриманий. Більше того, в порушення вимог Положення №1427 відповідач своїм рішенням поклав на заявника, ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ», обов`язок узгодити граничну висоту будівель з Державним підприємством «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького» та Львівським регіональним структурним підрозділом Державного підприємства обслуговування повітряного руху України. При цьому заявник, ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ», не є суб`єктом такого звернення, а отже не має повноважень на узгодження висоти об`єктів будівництва з жодними органами, що підтверджується зазначеним вище листом Державіаслужби України №1.2.16-4492- 22. В подальшому, вже після прийняття оскаржуваного рішення №543 (тобто із порушенням наведених вище вимог законодавства України) з метою отримання висновків Державіаслужби України щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території, відповідач звернувся з наступними заявками: UC01:9149-9220-6328-8274 від 29.03.2023; UC01:9150-0300-2467-2996 від 29.03.2023; UC01:0129-6746-0962-5055 від 27.04.2023; UC01:0129-7095-1462-2502 від 27.04.2023; UC01:0190-4349-6670-1357 від 27.04.2023; UC01:0190-4669-6085-2942 від 27.04.2023. За наслідками розгляду зазначених вище заявок Державіаслужбою України надано низку висновки щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території відносно об`єкта «Нове будівництво комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові»: MH01:9141-9666-4713-3241 від 12.04.2023; MH01:3114-7838-5600-2296 від 19.05.2023; MH01:5250-6652-0350-1002 від 18.05.2023. Так, серед інших 19.05.2023 створено висновок за реєстраційним номером MH01:3114-7838-5600-2296. Підставою даного висновку стала заява номер UC01:0129-6746-0962-5055 та містобудівні умови та обмеження, затверджені рішенням №543 від 14.07.2022. Згідно висновку щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території MH01:3114-7838-5600-2296 встановлено, що об`єкт будівництва впливатиме на безпеку польотів повітряних суден за другою групою критеріїв, буде створювати кути закриття для засобів спостереження, встановлених на аеродромі «Львів». Визначено, що гранична висота об`єктів Н=42,32 м, абсолютна висота об`єкта не більше Н=401,32 м у БСМ. Водночас, опрацюванням відомостей інтернет-ресурсу https://city-adm.lviv.ua/ встановлено, що з урахуванням отриманого висновку щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території MH01:3114-7838-5600-2296 зміни до рішення №543 до теперішнього часу не внесені. Таким чином, на теперішній час попри той факт, що вимог оскаржуване рішення №543 не відповідає вимогам висновку Державіаслужби України щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території MH01:3114-7838-5600-2296 від 19.05.2023, а отже є таким, що порушує норми ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст. 69 Повітряного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України №1427 від 23.12.2021 «Питання використання приаеродромної території» рішення не скасоване та не приведене у відповідність до вимог законодавства України. Таким чином, встановлено, що в порушення вимог ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ст. 69 Повітряного кодексу України ВК ЛМР прийняв оскаржуване рішення №543 без врахування обмежень, визначених висновком Державіаслужби України щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території MH01:3114-7838-5600-2296 від 19.05.2023, тому таке рішення має бути визнане протиправним та скасоване.

Ухвалою від 13.09.2023 суддя залишила позовну заяву без розгляду.

Ухвалою від 25.09.2023 суддя прийняла справу до розгляду, вирішила проводити розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Суд залучив до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:

- Державне підприємство «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького» - на стороні позивача (далі - ДП «МА «Львів»);

- товариство з обмеженою відповідальністю «Дизайн-студія «Ключ» - на стороні відповідача (далі ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ»).

Від позивача ДІАМ України - 10.10.2023 надійшли пояснення по суті позову, згідно яких вважає, що Франківська окружна прокуратура м. Львова правомірно звернулася до суду із позовом про визнання протиправним та скасування рішення ВК ЛМР №543 від 14.07.2022 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові», оскільки станом на момент подання позовної заяви до суду, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» у ДІАМ на час дії правового режиму воєнного стану припинено здійснення заходів державного нагляду (контролю).

10.10.2023 від позивача ДАС України - надійшли пояснення, згідно яких у разі здійснення будівництва в межах приаеродромної території, орган, уповноважений на видачу містобудівних умов та обмежень, зобов`язаний врахувати при їх видачі вимоги Повітряного кодексу України щодо умов використання приаеродромної території. Тобто, у разі, якщо забудовник планує здійснювати будівництво об`єктів висотою 45 і вище метрів відносно перевищення аеродрому (вертодрому) (перевищення найвищої точки посадкової площі над рівнем моря) відповідного аеродрому (вертодрому), уповноважений орган містобудування та архітектури відповідного органу місцевого самоврядування перед видачою містобудівних умов та обмежень має отримати висновок Державіаслужби щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території. Враховуючи викладене, вважає, що Франківська окружна прокуратура м. Львова правомірно звернулася до суду із позовом про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №543 від 14.07.2022 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові», оскільки станом на момент подання позовної заяви до суду, враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» у ДІАМ на час дії правового режиму воєнного стану припинено здійснення заходів державного нагляду (контролю).

11.10.2023 від ДП «МА «Львів» надійшли пояснення у справі, згідно яких рішення ВК ЛМР №543 від 14.07.2022 прийнято з порушенням п. 5 Порядку № 1427, а запланований об`єкт будівництва з абсолютною відміткою верху 411,0 метрів за адресою: м. Львів, вул. Раковського, 24а в м. Львові перевищує абсолютну відмітку об`єкта, визначену у висновку ДАС України (не більше 401,32 м. у Балтійській системі висот).

Інші пояснення по суті спірних правовідносин від учасників справи не надходили.

На стадії підготовчого провадження за клопотанням представника третьої особи ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» про зупинення провадження у справі суд ухвалою від 13.12.2023 зупиняв провадження у справі для примирення сторін до 01.04.2024.

Оскільки сторони примирення не досягли, суд ухвалою від 09.10.2024 поновив провадження у справі.

Протокольною ухвалою від 06.02.2025 суд закрив підготовче провадження у справі, призначив справу до судового розгляду.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

В судовому засіданні представник позивача ДАС України - позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

В судовому засіданні представник відповідача вирішення спору залишив на розсуд суду.

Інші учасники справи в судове засідання не прибули.

Представники ДП «МА «Львів» та ДІАМ України подали клопотання про розгляд справи за їх відсутності, враховуючи письмові пояснення, долучені до матеріалів справи.

Представник ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» подав клопотання про відкладення розгляду справи в зв`язку з неможливістю прибути в судове засідання. Водночас, доказів участі в іншому судовому засіданні не подав, відтак, судом було відмовлено у задоволенні такого клопотання.

Суд вислухав промови присутніх представників та вивчив аргументи учасників справи, викладені в заявах по суті спору та письмових поясненнях, дослідив долучені до справи докази та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини.

ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» звернулося до Львівської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24А у м. Львові, кадастровий номер земельної ділянки 4610136800:02:003:0034. Орієнтовна висота земельної ділянки становить 358-359 м у балтійській системі висот (далі - БСВ).

Вказаний житловий комплекс планується в межах приаеродромної території аеродрому «Львів».

14.07.2022 ВК ЛМР прийняв рішення №543 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проєктування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ Дизайн-студія Ключ комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові».

Відповідно до п. 2.1 розділу 2 «Містобудівні умови та обмеження» додатку «МІСТОБУДІВНІ УМОВИ ТА ОБМЕЖЕННЯ ДЛЯ ПРОЄКТУВАННЯ ОБ`ЄКТА БУДІВНИЦТВА на нове будівництво комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові», затвердженого рішенням виконкому від 14.07.2022 № 543, відповідач вирішив таке:

Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах:

52,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівель (15-ти поверхової частини будинків);

49,50 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (15-ти поверхової частини будинків);

40,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструкгивних частин будівель (11-ти поверхової частини будинків);

36,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (11-ти поверхової частини будинків);

29,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівель (8-ми поверхової частини будинків);

27,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення парапету будівель (8-ми поверхової частини будинків);

9,00 м від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивних частин будівлі (дитячий дошкільний заклад).

Граничну висоту будівель узгодити з ДП «МА «Львів» та Львівським регіональним структурним підрозділом Державного підприємства обслуговування повітряного руху України.

Доказів звернення ВК ЛМР до ДАС України з метою погодження висотності запланованого ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» будівництва до прийняття рішення №543 від 14.07.2022 відповідач суду не надав.

Державне підприємство обслуговування повітряного руху України (далі ДП «Украерорух») як провайдер аеронавігаційного обслуговування на заяву ДАС України від 28.04.2023 склало оцінку, відповідно до якої Украерорухом як провайдером аеронавігаційного обслуговування розглянуто відомості щодо розміщення об`єкта - «Нове будівництво комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячи дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові» з:

- абсолютною відміткою поверхні землі на ділянці будівництва в Балтійській системі висот Н = 359,00 метрів;

- абсолютною відміткою найвищої точки об`єкта в Балтійській системі висот Н = 411,00 метрів;

- абсолютною відміткою найвищої точки крана в Балтійській системі висот: Н = 415,50 метрів;

географічними координатами (WGS-84):

№ШиротаДовгота149° 48 51,0"24° 03 26,8"249° 48 51,3"24° 03 27,0"349° 48 51,2"24° 03 27,8"449° 48 50,6"24° 03 27,5"та визначено, що об`єкт не впливатиме на польоти повітряних суден за встановленими правилами (стандартними маршрутами вильоту, прибуття та заходження на посадку за приладами, які опубліковані в АІР України циклом AIRAC AMDT 03/22 із датою набуття чинності 24.03.2022) на аеродромах (вертодромах), обслуговування повітряного руху на яких здійснює Украерорух.

Проведено оцінку впливу об`єкта за критеріями, встановленими ICAO Doc 8168 «Правила аеронавігаційного обслуговування. Виконання польотів повітряних суден».

Проведено оцінку впливу об`єкта на роботу засобів зв`язку, навігації та спостереження.

Об`єкт буде створювати кути закриття для засобів спостереження, встановлених на аеродромі «Львів». З урахуванням наявних кутів закриття максимально допустима абсолютна позначка верху об`єкта не повинна перевищувати 401,32 м у Балтійській системі висот.

В подальшому, 19.05.2023 ДАС України видало висновок щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території МН01:3514-7838-5600/2296, відповідно до якого за результатами розгляду відомостей щодо розміщення об`єкта - будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24А у м. Львові встановлено, що абсолютною відміткою поверхні землі на ділянці будівництва в БСВ є Н = 359 м.; абсолютною відміткою найвищої точки об`єкта в БСВ є Н = 411 м.; гранична висота об`єкта Н = 42,32 м. Встановлено також, що об`єкт не впливатиме на безпеку польотів повітряних суден за першою групою критеріїв, однак, об`єкт впливатиме на безпеку польотів повітряних суден за другою групою критеріїв.

Суд при прийнятті рішення керується такими нормами права та мотивами їх застосування до спірних правовідносин:

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначає Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (зі змінами та доповненнями, далі Закон №3038).

За правилами ч. 5 ст. 26 Закону №3038 проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

За змістом ст. ст. 1, 29 Закону №3038 одними із основних складових вихідних даних є містобудівні умови та обмеження - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до ч. ч. 3, 5 ст. 29 Закону №3038 містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки). Містобудівні умови та обмеження (далі - МБУО) містять, серед іншого:

- гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах (з урахуванням обмежень використання приаеродромних територій, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України);

- планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони, планувальні обмеження використання приаеродромних територій, встановлені відповідно до Повітряного кодексу України, зони, встановлені відповідно до законодавства за результатами визначення рівнів ризиків виникнення надзвичайних ситуацій, відображені у містобудівній документації).

Відповідно до ст. 1 Повітряного кодексу України приаеродромна територія це обмежена регламентованими розмірами місцевість навколо зареєстрованого згідно із встановленим порядком аеродрому (вертодрому) або постійного злітно-посадкового майданчика, до якої встановлені спеціальні вимоги щодо розташування різних об`єктів, а їх висота контролюється з урахуванням умов безпеки маневрування, зльоту та заходу на посадку повітряних суден (п. 84).

Відповідно до ст. 69 Повітряного кодексу України визначені особливості використання приаеродромної території. Так, будівлі і природні об`єкти, розташовані на приаеродромній території, не повинні становити загрози для польотів повітряних суден (ч. 1 ст. 69 Повітряного кодексу України). На приаеродромній території запроваджується особливий порядок здійснення діяльності, яка може вплинути на безпеку авіації та створити перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження. До такої діяльності належать, серед іншого, будівництво (п. 1 ч. 2 ст. 69 Повітряного кодексу України. Визначення умов забудови (здійснення будівництва) та використання землі на приаеродромній території здійснюється під час планування територій шляхом розроблення та затвердження містобудівної документації відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» з урахуванням обмежень використання приаеродромної території (поверхонь обмеження перешкод, зон обмежень забудови щодо умов авіаційного шуму, захисних зон аеронавігаційного обладнання, а також обмежень, пов`язаних із заходженням на посадку та вильотом на аеродромі, використанням зон для виконання навчально-тренувальних та інших видів польотів) (ч. 3 ст. 69 Повітряного кодексу України).

Оскільки суб`єкт містобудування ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» планує будівництво житлового комплексу на земельній ділянці в м. Львові по вул. Раковського, 24А, що знаходиться в межах приаеродромної території аеродрому «Львів», то ВК ЛМР як орган, уповноважений на видачу містобудівних умов та обмежень, зобов`язаний при їх видачі врахувати вимоги Повітряного кодексу України щодо умов використання приаеродромної території.

Порядок надання містобудівних умов та обмежень на приаеродромній території врегульовано постановою Кабінету Міністрів України №1427 від 23.12.2021 «Питання використання приаеродромної території», якою затверджено Порядок визначення у містобудівних умовах та обмеженнях граничної висоти та планувальних обмежень забудови земельних ділянок на приаеродромній території та інформаційної взаємодії з цією метою (далі Порядок №1427).

Порядок №1427 встановлює процедуру визначення у містобудівних умовах та обмеженнях граничної висоти і планувальних обмежень забудови земельних ділянок на приаеродромній території та механізм взаємодії з цією метою між відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури та експлуатантом аеродрому (вертодрому), Державіаслужбою та/або Міноборони, отримання відомостей про перевищення аеродрому (перевищення найвищої точки посадкової площі над рівнем моря) та застосовується до затвердження містобудівної документації з урахуванням обмежень використання відповідної приаеродромної території, встановлених згідно з Повітряним кодексом України.

Відповідно до п. 5 Порядку №1427 у разі надходження до відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури заяви особи, що має намір збудувати об`єкт заввишки 45 метрів і більше відносно перевищення аеродрому (вертодрому) (перевищення найвищої точки посадкової площі над рівнем моря) відповідного аеродрому (вертодрому), для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки в межах приаеродромної території відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури надсилає за допомогою програмних засобів Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - електронна система) не пізніше ніж протягом наступного робочого дня Державіаслужбі та/або Міноборони відповідно відомості, наведені в заяві особи, із зазначенням: назви об`єкта будівництва; абсолютної відмітки поверхні землі на ділянці будівництва в балтійській системі висот; абсолютної відмітки найвищої точки запланованого об`єкта будівництва в балтійській системі висот; географічних координат об`єкта будівництва у всесвітній геодезичній системі 1984 року WGS-84 (широта - ___°___ '___, довгота - ___°___'___). Після проведення необхідних дій, за наслідками опрацювання відомостей, Державіаслужба або Міноборони надсилає за допомогою програмних засобів електронної системи висновок щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території відповідному уповноваженому органу містобудування та архітектури не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня його підписання (п. 21 Порядку №1427). Відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури у разі зазначення у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки, розташованої в межах приаеродромної території, інформації, визначеної пунктами 4 та 8 частини п`ятої статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, враховує висновок Державіаслужби або Міноборони щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території (п. 22 Порядку №1427).

Аналіз наведених приписів законодавства дає підстави для висновку про те, що вибір місця розташування і висоти об`єктів будівництва, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації, а також їх погодження з Державною авіаційною службою України (ДАС України), яка є уповноваженим органом з питань цивільної авіації, здійснюється на стадії отримання замовником або проектувальником вихідних даних, зокрема, містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Таким чином, оскільки забудовник планує здійснювати будівництво на приаеродромній території, уповноважений орган містобудування та архітектури відповідного органу місцевого самоврядування перед видачею містобудівних умов та обмежень був зобов`язаний отримати висновок Державіаслужби щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території та врахувати його при формуванні містобудівних умов та обмежень.

Чого, однак, зроблено не було.

Зазначена бездіяльність відповідача призвела до того, що містобудівні умови та обмеження на бажану для ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» висоту житлового комплексу склало Н=411 м у БСВ, в той час як для вказаного об`єкта будівництва максимально допустима абсолютна позначка верху об`єкта не повинна перевищувати 401,32 м.

Суд також враховує, що ДАС України розглянула відомості щодо розміщення об`єкта будівництва ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» та сформувала висновок щодо граничної висоти об`єктів на приаеродромній території від 19.05.2023 № МН01:3514-7838-5600-2296, відповідно до якого гранична висота об`єкта може становити не більше Н = 42,32 м., а в оскарженому рішенні затверджено гранично допустиму висотність об`єкта Н = 52,00 м.

Інші доводи учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.

В контексті зазначеного, суд звертає увагу на наступне.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні по справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (від 09.12.1994 № 18390/91), вказав, що ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі по тексту також - Конвенція) не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень, детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Міра цього обов`язку може варіюватися залежно від характеру рішення. Необхідно також враховувати численність різноманітних тверджень, з якими сторона у справі може звернутися до судів, та відмінності, наявні в Договірних державах, стосовно передбачених законом положень, звичаєвих норм, правових висновків, викладення та підготовки рішень. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

В рішенні «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 06.09.2005) Суд також звернув увагу на те, що ст. 6 параграф 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.

У своїх рішеннях Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.

Разом з цим, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідачем відповідні положення при прийнятті оскаржуваного рішення дотримані не були.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, рішення №543 від 14.07.2022 є протиправним, оскільки відповідач видав заявнику містобудівні умови та обмеження, оминувши обов`язкову для їх прийняття стадію отримання в уповноваженого державного органу (ДАС України) висновку щодо гранично допустимої висотності запланованого ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» об`єкта будівництва (у метрах) та визначив висотність об`єкта з порушенням обмежень використання приаеродромних територій, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України.

Тому позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та підлягають до задоволення.

Керуючись ст. ст. 2, 6-9, 19-20, 22, 25-26, 72, 77, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-258, 293, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №543 від 14.07.2022 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на нове будівництво ТзОВ «Дизайн-студія «Ключ» комплексу житлових будівель з вбудованими приміщеннями громадського призначення, дитячим дошкільним закладом, підземною автостоянкою, трансформаторною підстанцією та об`єктами інженерного забезпечення на вул. І. Раковського, 24-А у м. Львові».

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 17.03.2025.

СуддяПотабенко Варвара Анатоліївна

СудМиколаївський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення06.03.2025
Оприлюднено20.03.2025
Номер документу125925031
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —380/21165/23

Ухвала від 28.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 06.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Постанова від 23.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 10.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 08.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 06.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні