ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"25" березня 2025 р.м.РівнеСправа №918/713/23
Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" (вул. Соборна 442 Д, Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 30460899)
Секретар судового засідання Мамчур А.Ю.
Представники учасників справи не з`явилися.
УСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Рівненській області (далі Податковий орган) у липні 2023 року звернулось до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариства з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" (далі Боржник), в якій просило визнати його грошові вимоги до Боржника у розмірі 7313833,97 грн, у тому числі ІІ черга заборгованість з основного платежу з ЄСВ у сумі 10454,26 грн, ІІІ черга заборгованість з основного платежу з податків у сумі 6787375,24 грн, VI черга штрафні санкції в сумі 39635,49 грн, та пеня в сумі 476368,98 грн, а також І черга витрати, пов`язані з провадженням у справі про банкрутство, витрати на оплату судового збору в сумі 26840,00 грн та витрати на авансування винагороди арбітражного керуючого в сумі 60300,00 грн. Заяву мотивовано відсутністю реальних шляхів погашення Боржником податкового боргу.
Ухвалою від 25.06.2024, зокрема, відкрито провадження у справі № 918/713/23 про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум". Визнано вимоги ініціюючого кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області у розмірі 8 866 447 грн 34 коп. Включити до витрат, пов`язаних з провадженням у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" витрати Головного управління ДПС у Рівненській області по сплаті судового збору за подання даної заяви у розмірі 26840,00 грн. та витрати на авансування винагороди арбітражному керуючому кредитора у розмірі 60 300,00 грн. Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів. Введено процедуру розпорядження майном боржника строком на сто сімдесят календарних днів, до 11 грудня 2024 року (включно). Розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича. Оприлюднено повідомлення про відкриття провадження у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" на офіційному веб-порталі судової влади України. Встановлено строк подання розпорядником майна до господарського суду відомостей про результати розгляду вимог кредиторів до 15.08.2024. Встановлено строк проведення розпорядником майна інвентаризації майна боржника до 23.08.2024. Встановлено дату складання розпорядником майна реєстру вимог кредиторів та подання його на затвердження до господарського суду - 15.08.2024. Проведення попереднього засідання суду призначено на "27" серпня 2024 р. на 11:00 год.
Офіційне оприлюднення повідомлення про відкриття провадження у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" на офіційному веб-порталі судової влади України, номер публікації 73501, 25.06.2024 о 15:56 год.
Ухвалою від 17.10.2024 визнано частково грошові вимоги кредитора Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАФІС" до боржника Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум": 6 056,00 грн. (судовий збір за подання заяви) - перша черга; 4 618 535,80 грн. - четверта черга. У іншій частині в сумі 1204 228,02 грн. грошові вимоги відхилено. Визнано грошові вимоги кредитора Товариства з обмеженою відповідальністю "СТАРТ БІЗНЕС-ПЛЮС" до боржника Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум": 6 056,00 грн. (судовий збір за подання заяви) - перша черга; 4 812 283,65 грн. - четверта черга. Зобов`язано розпорядника майна включити визнані вимоги кредиторів до реєстру вимог кредиторів у відповідності до вимог Кодексу України з процедур банкрутства. Зобов`язано розпорядника майна в десятиденний строк з дня винесення ухвали відповідно до ст. 48 Кодексу України з процедур банкрутства організувати та провести збори кредиторів та комітету кредиторів, визначивши час та місце проведення зборів кредиторів та комітету кредиторів. Зобов`язано розпорядника майна надати суду протокол зборів кредиторів боржника, на яких обрати комітет кредиторів, прийняти рішення щодо звернення до господарського суду з клопотанням про введення наступної процедури у справі про банкрутство, а також надати протокол зборів комітету кредиторів, на яких вирішити питання щодо призначення арбітражного керуючого для здійснення наступної процедури у справі про банкрутство боржника. Завершено попереднє засідання по справі №918/713/23. Призначено підсумкове засідання суду на "21" листопада 2024 р. на 10:00 год.
Постановою від 21.11.2024 припинено процедуру розпорядження майном Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" (вул. Соборна 442 Д, Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 30460899). Припинено повноваження розпорядника майна арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича (33028, м. Рівне, вул. К.Любомирського, 4а, свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1786 від 08.12.2016). Визнано банкрутом Дочірнє підприємство "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" (вул. Соборна 442 Д, Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 30460899) . Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 12 місяців, до 21 листопада 2025 року. Ліквідатором Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" (вул. Соборна 442 Д, Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 30460899) призначено арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича (33028, м. Рівне, вул. К.Любомирського, 4а, свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1786 від 08.12.2016; ідентифікаційний код 3168707279). Здійснено офіційне оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному вебпорталі судової влади України від 21.11.2024 (опубліковано на сайті 22.11.2024) за номером 74674.
14.02.2025 року до господарського суду від Головного управління ДПС у Рівненській області надійшла заява про визнання поточних кредиторських вимог відповідно до якої просить суд визнати поточні грошові вимоги Головного управління ДПС у Рівненській області до Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" в розмірі 1 345 497,62 грн та включити до третьої черги витрат - 921 976,60 грн. основний платіж та до шостої черги 423 521,02 грн. штрафні санкції.
Ухвалою від 04.03.2025 заяву Головного управлінням ДПС у Рівненській області про визнання поточних кредиторських вимог, залишено без руху. Головному управлінню ДПС у Рівненській області (33023, м. Рівне, вул. Відінська, 12, код ЄДРПОУ 44070166) надано 5-денний строк з дня отримання даної ухвали через відділ канцелярії та документального забезпечення Господарського суду Рівненської області подати суду докази сплати судового збору в розмірі 4844,80 грн.
07 березня 2025 року від заявника надійшло клопотання про усунення недоліків заяви та надано докази сплати судового збору (платіжну інструкцію №157 від 27.02.2025 на суму 6056,00 грн.
Ухвалою від 11.03.2025 заяву Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання поточних грошових вимог до Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум" в сумі 1 345 497,62 грн. призначено до розгляду в судовому засіданні на 25 березня 2025 року на 09:30 год.
24 березня 2025 року від арбітражного керуючого Чепелюка О.О. надійшов відзив на заяву, у якому не заперечує щодо визнання та включення до реєстру вимог кредиторів у справі №918/713/23 розмір основного зобов`язання зі сплати податку з орендної плати за землю в сумі 920 920,60 грн., як поточні вимоги кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області, що підлягають задоволенню в третю чергу, та основного зобов`язання зі сплати єдиного соціального внеску в сумі 1056,00 грн., як поточні вимоги кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області, що підлягають задоволенню в другу чергу, згідно ч. 1 ст. 64 КУзПБ. Що ж стосується нарахованих штрафних санкцій за несплату податку з орендної плати за землю, Чепелюк О.О. зауважує, що що загальний розмір штрафних санкцій становить 423 521,02 грн., який утворився в наслідок контрольно-перевірочних заходів та внесення податкових повідомлень-рішень, а саме: №10122/17000406 від 11.07.2024 року на суму 19 550,58 грн.; №11471/17-00-04-05-20 від 05.08.2024 року на суму 368 073,64 грн.; №10123/17000406 від 11.07.2024 року на суму 35 896,80 грн. Проте ухвалою Господарського суду Рівненської області від 25.06.2024 введено мораторій на задоволення вимог кредиторів. За приписами статті 41 Кодексу України з процедур банкрутства, мораторій поширює свою дію на вимоги, які виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство, та відповідно не поширює свою дію на поточні вимоги кредиторів, тобто ті, які виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство. У зв`язку із цим, визначальним при розгляді таких вимог є встановлення характеру зобов`язань (поточні чи конкурсні) за порушення яких орган податкового контролю застосував ці штрафні санкції в загальному розмірі 423 521,02 грн. У даному випадку обов`язок сплати штрафу виник у боржника у зв`язку із несплатою податкових зобов`язань, які виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство ДП "Оптіма-770-Р", тобто до 25.06.2024 року. Оскільки, на конкурсні вимоги поширюється дія мораторію, то за несплату таких зобов`язань не застосовуються штрафні санкції з моменту відкриття провадження у справі про банкрутство.
Тому арбітражний керуючий заперечує проти визнання вимог кредитора до боржника у частині штрафних санкцій 423 521,02 грн.
25 березня 2025 року від Головного управління ДПС у Рівненській області надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника за наявними у справі доказами.
У судове засідання 25.03.2025 арбітражний керуючий, представники кредиторів та боржника до суду не прибули. Повідомлені про дату та час судового засідання належним чином. Явка учасників до суду не визнавалася обов`язковою.
Розглянувши матеріали справи, господарським судом встановлено наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства конкурсні кредитори за вимогами, що виникли до дня відкриття провадження у справі про банкрутство, зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують, протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.
Для кредиторів, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, усі дії, вчинені у судовому процесі, є обов`язковими так само, як вони є обов`язковими для кредиторів, вимоги яких були заявлені протягом встановленого строку. Вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, задовольняються в порядку черговості, встановленої цим Кодексом. Кредитори, вимоги яких заявлені після завершення строку, визначеного частиною першою цієї статті, є конкурсними, однак не мають права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів. Якщо кредитор заявив вимоги після здійснення розрахунків з іншими кредиторами, то сплачені таким кредиторам кошти поверненню не підлягають (ч. 4 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства).
Згідно частини 4 статті 60 Кодексу України з процедур банкрутства у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає заяви з вимогами поточних кредиторів, які надійшли до господарського суду після офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом. Заяви з вимогами поточних кредиторів розглядаються господарським судом у порядку черговості їх надходження. За результатами розгляду зазначених заяв господарський суд своєю ухвалою визнає чи відхиляє вимоги таких кредиторів. Вимоги поточних кредиторів погашаються в порядку черговості, визначеної статтею 64 цього Кодексу.
У матеріалах заяви наявні надані контролюючим органом розрахунки виникнення боргу згідно інтегрованих карток платника податків за період з 25.06.2024 року по 21.11.2024 року, копії податкових декларацій та податкових повідомлень-рішень, із яких вбачається, що заборгованість ДП "Оптіма-770-Р" виникла у зв`язку із несплатою самостійно задекларованих податкових зобов`язань:
- з орендної плати за землю (18010600) 1 344 441,62 грн., із яких: 920 920,60 грн. основного платежу та 423 521,02 грн. штрафних санкцій,
- з єдиного соціального внеску 1 056,00 грн.
Заборгованість ДП "Оптіма-770-Р" зі сплати податку з орендної плати за землю (код 18010600) виникла на підставі самостійно задекларованих сум податкового зобов`язання за період з 01.07.2024 року по 30.10.2024 року в загальному розмірі 920 920,60 грн. основного зобов`язання. Основний розмір заборгованості по даному податку підтверджується податковими деклараціями від 19.02.2024 року, від 21.03.2024 року, від 19.02.2024 року, від 19.02.2024 року, від 19.02.2024 року, від 19.02.2024 року, від 19.02.2024 року.
Відповідно до частини 1 статті 1 Кодексу України з процедур банкрутства, поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство.
Зважаючи на період виникнення податкових зобов`язань зі сплати самостійно задекларованих сум податкового зобов`язання, грошові вимоги ГУ ДПС у Рівненській області до ДП "Оптіма-770-Р" в частині боргу зі сплати основного зобов`язання по податку код 18010600 носять характер поточних вимог, оскільки виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство №918/713/23.
Також згідно інтегрованих карток платника податків, заборгованість ДП "Оптіма-770-Р" зі сплати єдиного внеску (код 71010000) виникла на підставі самостійно задекларованих сум податкового зобов`язання за період з 09.08.2024 року по 11.11.2024 року в загальному розмірі 1056,00 грн. основного зобов`язання. Основний розмір заборгованості по даному податку підтверджується податковими деклараціями від 09.08.2024 року та від 09.11.2024 року.
Враховуючи період виникнення податкових зобов`язань зі сплати самостійно задекларованих сум податкового зобов`язання, грошові вимоги ГУ ДПС у Рівненській області до ДП "Оптіма-770-Р" в частині боргу зі сплати єдиного соціального внеску носять характер поточних вимог.
Тож, підлягають визнанню грошові вимоги кредитора та включенню до реєстру вимог кредиторів у справі №918/713/23 в частині розміру основного зобов`язання зі сплати податку з орендної плати за землю в сумі 920 920,60 грн., як поточні вимоги кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області (третю черга задоволення згідно ч. 1 ст. 64 КУзПБ), та в частині основного зобов`язання зі сплати єдиного соціального внеску в сумі 1056,00 грн., як поточні вимоги кредитора (друга черга задоволення згідно ч. 1 ст. 64 КУзПБ).
Щодо нарахованих штрафних санкцій суд звертає увагу на наступне.
За змістом статті 1 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) грошовим зобов`язанням є зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України, зокрема до грошових зобов`язань належать також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів).
Кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, а також адміністратор за випуском облігацій, який відповідно до Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» діє в інтересах власників облігацій, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких до боржника або іншої особи забезпечені заставою майна боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство (ст. 1 КУзПБ).
Визначення статусу вимог кредитора (конкурсні чи поточні) пов`язується безпосередньо з моментом виникнення цих вимог. При цьому набуття статусу кредитора у справі про банкрутство законодавець пов`язує з наявністю у особи (як фізичної, так і юридичної) грошових вимог до боржника, поданих у встановленому законом порядку, та прийняття судом відповідної ухвали про повне або часткове визнання її вимог. Відповідний висновок наведений Верховним Судом у постановах від 25.06.2020 у справі № 916/1965/13, від 21.09.2020 у справі № 916/2878/14, від 19.01.2021 у справі № 916/4181/14, від 04.11.2020 у справі № 904/9024/16, від 14.06.2023 у справі № 904/5743/20.
Порядок виникнення грошових зобов`язань щодо сплати податків та зборів визначений Податковим кодексом України (далі - ПК України), положеннями пунктів 1.1. та 1.3 статті 1 якого унормовано, що цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства, з банків, на які поширюються норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», проведення комплексних перевірок з метою виявлення фінансових рахунків та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (крім особливостей функціонування єдиного рахунку, подання звітності щодо суми нарахованого єдиного внеску), зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
Верховний Суд у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у постанові від 14.06.2023 у справі №904/5743/20 дійшов висновку про те, що з огляду на положення статей 45 - 47 Кодексу України з процедур банкрутства, податковий орган, так само як і інші конкурсні кредитори, повинен подати до господарського суду вимоги до боржника щодо його грошових зобов`язань по сплаті податків і зборів, що виникли до дня відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство разом з документами, що ці зобов`язання підтверджують, а господарський суд зобов`язаний розглянути всі вимоги та заперечення проти них на підставі поданих кредитором і боржником документів, оцінити правомірність цих вимог незалежно від наявності в адміністративному суді спору щодо неузгодженого податкового зобов`язання, з якого сформована кредиторська вимога податкового органу.
Слід також зазначити, що норми Кодексу України з процедур банкрутства не містять заборони кредитору заявляти конкурсні вимоги до боржника у ліквідаційній процедурі. Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 25.07.2023 у справі № 922/5231/21, постанові судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного суду від 14.06.2023 у справі № 904/5743/20.
Пункт 14.1.156. ПК України визначає податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.
У постанові від 15.12.2020 у справі № 904/1693/19 Великою Палатою Верховного Суду викладено правовий висновок про те, що аналіз приписів податкового законодавства, в тому числі положень підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14, пункту 56.18 статті 56, пункту 57.3 статті 57 та інших положень ПК України, дає змогу дійти висновку про те, що грошове зобов`язання платника податків для цілей здійснення адміністрування податків та зборів може існувати як узгоджене зобов`язання, набувши статусу податкового боргу після настання моменту його сплати, що надає податковому органу можливість здійснення заходів щодо стягнення суми такого зобов`язання, а також як неузгоджене зобов`язання, коли грошове зобов`язання існує, але заходи щодо адміністрування податків та зборів податковими органами не вживаються. Однак неузгодженість суми грошового зобов`язання не означає, що зобов`язання не існує або може не враховуватися при зверненні із заявою про визнання кредиторських вимог відповідно до приписів законодавства про банкрутство.
В податковому законодавстві податковий обов`язок включає в себе обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1. ст. 36 ПК України).
Податковий обов`язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими цей Кодекс та закони з питань митної справи пов`язує сплату ним податку (п. 37.2. ст. 37 ПК України).
Відповідно до підпунктів 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (п. 46.1. ст. 46 ПК України).
Пунктами 49.1., 49.2. статті 49 ПК України передбачено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків. Платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Слід зауважити, що пунктом 54.1. ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п. 57.1 ст. 57 ПК України).
Разом з тим, у випадку, коли платник податку в установлені строки не подає декларації або дані перевірок свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань та надіслати платнику податків податкове повідомлення-рішення про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання.
Положеннями пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.
Зазначена стаття встановлює загальні підстави і порядок надсилання податкового повідомлення-рішення і не пов`язує із цією дією виникнення податкового зобов`язання у платника податку (п. 6.15, 6.16. постанови Великої Палати Верховного Суду від 15.12.2020 у справі № 904/1693/19).
У постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 17.01.2024 у справі № 903/51/20, на розгляд якої було винесено питання щодо розгляду грошових вимог податкового органу до боржника, який перебуває у процедурі банкрутства та вирішення питання щодо моменту виникнення грошових зобов`язань боржника на підставі податкових повідомлень-рішень та відповідно кваліфікації таких вимог як конкурсних, поточних чи таких, що виникли в процедурі ліквідації боржника та до закінчення перегляду якої було зупинено провадження у цій справі наведено наступний висновок.
Так, судова палата виснувала, що положеннями податкового законодавства визначено обов`язок платника податків подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, за кожний встановлений Податковим кодексом України звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню та обов`язок самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПК України для подання податкової декларації. Отже, для цілей розгляду грошових вимог податкового органу до боржника у справі про банкрутство та кваліфікації їх як конкурсних чи поточних, моментом виникнення грошових вимог податкового органу в розумінні Кодексу України з процедур банкрутства слід вважати перший день несплати боржником податку, що настає за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Податковим кодексом України для подання податкової декларації за відповідним податком.
Відтак, існування та момент виникнення грошового зобов`язання боржника перед податковим органом не ставиться з залежність від податкового повідомлення-рішення та його узгодженості/неузгодженості, про що також зазначено в постанові Верховного Суду від 11.04.2024 у даній справі.
У даній справі орган ДПС заявляє до визнання судом загальний розмір штрафних санкцій 423 521,02 грн., який утворився в наслідок контрольно-перевірочних заходів та внесення податкових повідомлень-рішень, а саме:
- №10122/17000406 від 11.07.2024 року на суму 19 550,58 грн.
- №11471/17-00-04-05-20 від 05.08.2024 року на суму 368 073,64 грн.
- №10123/17000406 від 11.07.2024 року на суму 35 896,80 грн.
Поряд з тим, ухвалою Господарського суду Рівненської області від 25.06.2024 відкрито провадження у справі № 918/713/23 про банкрутство ДП "Оптіма-770-Р" ТОВ "Севен Севенті Петроліум", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Згідно податкового повідомлення-рішення №10122/17000406 від 11.07.2024 року, боржнику ДП "Оптіма-770-Р" накладено штраф в розмірі 19 550,58 грн. за результатом проведення перевірки згідно акту №9036/Ж5/17-00-04-06/30460899 від 14.06.2024 року. Згідно цього ППР, актом перевірки від 14.06.2024 року встановлено, що період протягом якого боржником вчинено порушення, за яке накладено цей штраф, є період з 01.08.2021 року по 01.06.2022 року. Тож, обов`язок сплати штрафу в розмірі 19 550,58 грн. виник у боржника у зв`язку із несплатою податкових зобов`язань за період з 01.08.2021 року по 01.06.2022 року, тобто основні податкові зобов`язання являються конкурсними вимогами, які виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство ДП "Оптіма-770-Р" - до 25.06.2024 року.
Відповідно до податкового повідомлення-рішення №10123/17000406 від 11.07.2024 року, боржнику накладено штраф в розмірі 35 896,80 грн. за результатом проведення перевірки згідно акту №9036/Ж5/17-00-04-06/30460899 від 14.06.2024 року. Актом перевірки від 14.06.2024 року встановлено, що період протягом якого боржником вчинено порушення, за яке накладено цей штраф, є період з 01.08.2021 року по 01.04.2023 року. Відповідно обов`язок сплати штрафу в розмірі 35 896,80 грн. виник у боржника у зв`язку із несплатою податкових зобов`язань з орендної плати за землю за період з 01.08.2021 року по 01.04.2023 року, тобто основні податкові зобов`язання являються конкурсними вимогами, які виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство.
Аналогічно й згідно податкового повідомлення-рішення №11471/17-00-04-05-20 від 05.08.2024 року, боржнику накладено штраф в розмірі 368 073,64 грн. за результатом проведення перевірки згідно акту №10653/ж5/17-00-04-05-16/30460899 від 08.07.2024 року. Актом перевірки від 08.07.2024 року встановлено, що боржником не дотримано терміни сплати узгодженого податкового зобов`язання по орендній платі за землю з юридичних осіб за 2018-2020 роки. Тож, обов`язок сплати штрафу в розмірі 368 073,64 грн. виник у боржника у зв`язку із несплатою податкових зобов`язань з орендної плати за землю за період з 2018-2020 років, тобто основні податкові зобов`язання являються конкурсними вимогами, які виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство №918/713/23.
КУзПБ, відповідно до ч. 1, 2 ст. 41 якого мораторій на задоволення вимог кредиторів - це зупинення виконання боржником грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), строк виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до дня введення мораторію. Мораторій на задоволення вимог кредиторів вводиться одночасно з відкриттям провадження у справі про банкрутство, про що зазначається в ухвалі господарського суду.
Згідно п. 31.1 статті 31 ПК України, строком сплати податку та збору є період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Відповідно до п. 20.1.19. Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема, застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Слід зазначити, що передумовою нарахування пені з підстав, передбачених п.п. 129.1.1 п. 129.1 статті 129 ПК України, є несплата платником податків у встановлені законом строки суми узгодженого податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки (подібний висновок також наведено в постанові Верховного Суду від 16.08.2023 у справі № 922/5238/21).
При цьому, положення статті 129 ПК України встановлюють порядок як початку нарахування пені, так і порядок закінчення нарахування пені. Зокрема, відповідно до п.п. 129.3.3 п. 129.3 статті 129 ПК України нарахування пені закінчується у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України).
Таким чином, суд погоджується з позицією ліквідатора Чепелюка О.О., яка викладена у відзиві про розгляд вимог до боржника про те, що розрахунок штрафних санкцій має здійснюватися податковим органом виключно до моменту введення мораторію на задоволення вимог кредиторів, тобто до дати винесення судом ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство та введення мораторію на задоволення вимог кредиторів (25.06.2024).
Отже, належить визнати частково грошові вимоги кредитора та включити до реєстру вимог кредиторів у справі №918/713/23, а саме в частині розміру основного зобов`язання зі сплати податку з орендної плати за землю в сумі 920 920,60 грн., як поточні вимоги кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області (третю черга задоволення згідно ч. 1 ст. 64 КУзПБ), та в частині основного зобов`язання зі сплати єдиного соціального внеску в сумі 1056,00 грн., як поточні вимоги кредитора (друга черга задоволення згідно ч. 1 ст. 64 КУзПБ).
У решті вимоги Головного управління ДПС у Рівненській області в частині штрафних санкцій 423 521,02 грн. слід відхилити.
За результатами розгляду зазначених заяв господарський суд постановляє ухвалу про визнання чи відхилення (повністю або частково) вимог таких кредиторів.
Ухвала господарського суду набирає законної сили негайно після її оголошення, може бути оскаржена у встановленому цим Кодексом порядку та є підставою для внесення відомостей про таких кредиторів до реєстру вимог кредиторів (абз. 4, 5 ч. 6 ст. 45 КУзПБ).
Керуючись ст.ст. 45, 46, 120, 122 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст. 232-235, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Визнати частково вимоги кредитора Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, м. Рівне, вул. Відінська, 12, м. Рівне, код ЄДРПОУ 44070166) до боржника Дочірнього підприємства "Оптіма-770-Р" Товариство з обмеженою відповідальністю "Севен Севенті Петроліум"(вул. Соборна 442 Д, Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 30460899) в сумі:
- 1 056 грн. 00 коп. заборгованість з основного платежу по ЄСВ - друга черга;
- 920 920 грн. 60 коп. заборгованість зі сплати податку з орендної плати за землю - третя черга;
2. Відмовити у задоволенні решти вимог Головного управління ДПС у Рівненській області в частині штрафних санкцій 423 521,02 грн.
Дана ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття 25 березня 2025 року та підлягає оскарженню до Північно - західного апеляційного господарського суду, в порядку та строки, встановлені статтями 254 - 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Бережнюк В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2025 |
Оприлюднено | 26.03.2025 |
Номер документу | 126085317 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Бережнюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні