ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 березня 2025 рокусправа № 380/17903/24
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯнковська І.І.,
за участю:
представника позивача Репецького В.В.,
представника відповідача Шевченко М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БіНП ЛТД» до Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департаменту природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БІНП ЛТД» (місце проживання: 79061, м. Львів, пр. Чорновола, 95/52, код ЄДРПОУ) звернулося до суду з позовом до Львівської міської ради (місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 04055896), Виконавчого комітету Львівської міської ради (місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 26256622), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо не включення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою проспект Свободи, 16-18 у м. Львові, яка належить Товариству з обмеженою відповідальністю «БІНП ЛТД» (ЄДРПОУ 19329381);
- зобов`язати Львівську міську раду повторно розглянути і вирішити питання щодо включення до діючого Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові тимчасової споруди за адресою проспект Свободи, 16-18 у м. Львові, яка належить Товариству з обмеженою відповідальністю «БІНП ЛТД» (ЄДРПОУ 19329381);
- визнати протиправним і скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №1039 від 06 серпня 2024 року «Про демонтаж тимчасових споруд у Галицькому районі», а саме в частині п.1.3 та п.4.1.3 щодо демонтажу самовільно встановленої тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності за адресою: просп.Свободи, 16-18 (Товариство з обмеженою відповідальністю «БІНП ЛТД»).
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що на підставі ухвали Львівської міської ради №2311 від 18.12.2008, якою затверджено Перспективну схему розміщення малих архітектурних форм, як частини Програми комплексного обслуговування території міста, позивач розмістив тимчасову споруду за адресою м.Львів, пр.Свободи, 16-18. Листом Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 2401-2вих941 від 25.06.2014 повідомлено позивача про відсутність заперечень щодо подальшого розміщення тимчасової споруди на проспекті Свободи, 16-18 у м.Львові. При цьому вказано, що оскільки тимчасова споруда знаходиться в межах червоних ліній, перед отриманням паспорта прив`язки позивачу необхідно погодити дане питання з відділом ДАІ. Позивач погодив розміщення тимчасової споруди з Управлінням державної автомобільної інспекції ГУМВС України у Львівській області та з іншими комунальними службами міста. На підставі поданих ТзОВ «БІНП ЛТД» документів відповідачем включено тимчасову споруду за адресою пр.Свободи, 16-18 до комплексної схеми розміщення тимчасових споруд, а Управлінням архітектури Департаменту містобудування видано позивачу паспорт прив`язки від 30.12.2014.
Однак, в подальшому відповідачем безпідставно виключено належну позивачу споруду за адресою пр.Свободи, 16-18 з переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові.
Позивач неодноразово звертався до Львівської міської ради та її структурних підрозділів з заявами про продовження термінів здійснення підприємницької діяльності у тимчасовій споруді, яка знаходиться за адресою: пр.Свободи, 16-18 у м.Львові та включення цього об`єкту до Комплексної схеми. Однак, відповідачем залишено без розгляду такі звернення ТзОВ «БІНП ЛТД» з посиланням на дію мораторію на внесення доповнень до Комплексної схеми до 31.12.2024.
Не зважаючи на неодноразові звернення позивача про внесення тимчасової споруди до комплексної схеми та залишення таких звернень без розгляду, Виконавчий комітет Львівської міської ради рішенням №1039 від 06.08.2024 вирішив демонтувати самовільно встановлену позивачем тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності за адресою: пр.Свободи, 16-18.
Позивач вважає таке рішення та бездіяльність відповідача протиправними, а тому звернувся до суду з даним позовом. Вказує, що спірна тимчасова споруда розміщена позивачем не самовільно, а з дотриманням норм чинного законодавства. Крім того, відповідач при прийнятті рішення про демонтаж тимчасової споруди вийшов за межі своєї компетенції. Просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Ухвалою судді від 28.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.
Крім того, ухвалою від 28.08.2024 суд задовольнив заяву позивача про забезпечення позову та зупинив дію рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №1039 від 06.08.2024, в частині п.1.3 та п.4.1.3 щодо демонтажу самовільно встановленої споруди для здійснення підприємницької діяльності за адресою: пр.Свободи, 16-18 до набрання законної сили рішенням суду у цій справі.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить в задоволенні позову відмовити повністю. Вказує, що пунктом 8 ухвали Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова» встановлено мораторій терміном до 31.12.2024 на доповнення до переліку тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, затвердженого цією ухвалою, новими тимчасовими спорудами.
Тому, у зв`язку з чинним мораторієм відповідач вказує, що включення тимчасової споруди на проспекті Свободи, 16-18 до переліку тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності є неможливим.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №1039 від 06.08.2024 відповідач вказує, що паспорт прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1 видавався на термін до 30.12.2024, тобто такий дозвіл закінчився і не продовжувався, а отже тимчасова споруда розміщена незаконно.
Відповідно до п.2.29 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу.
Згідно з п.37 розділу ІІ Положення про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затвердженого ухвалою №1081 від 08.07.2021 «Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради», виконавчий комітет наділений повноваженнями приймати рішення щодо тимчасових споруд, які розміщені з порушенням вимог законодавства України та актів міської ради. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій наголосив, що тимчасова споруда по проспекту Свободи, 16-18 площею 16 кв.м. розміщена позивачем не самовільно, а з дотриманням норм чинного законодавства. Протоколом засідання постійної комісії архітектури, містобудування та охорони історичного середовища від 19.04.2017 погоджено ТзОВ «БІНП ЛТД» включення цієї споруди до Комплексної схеми. Крім цього позивач вказав, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду у справі № 380/2335/20 від 30.11.2020 визнано протиправним та нечинним підпункт 7.8 пункту 7 Ухвали Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова». Відтак, демонтаж тимчасових споруд можливий лише за рішенням суду.
Ухвалою від 20.11.2024 суд залучив до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент природних ресурсів, будівництва та розвитку громад Львівської міської ради.
Від третьої особи до суду не надходили пояснення по суті позовних вимог.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
У власності ТзОВ «БІНП ЛТД» перебуває тимчасова споруда за адресою: м.Львів, проспект Свободи, 16-18.
Ухвалою Львівської міської ради №2311 від 18.12.2008 затверджено Перспективну схему розміщення малих архітектурних форм, як частини комплексного благоустрою території міста, до якої згідно з п.48 Додатку включено вказану тимчасову споруду позивача терміном на 5 років.
Департамент містобудування Управління архітектури Львівської міської ради надав Висновок про наявність містобудівних обмежень щодо користування земельною ділянкою, в тому числі площею 100 м.кв. для обслуговування кіоску за адресою м. Львів, пр. Свободи, 16-18 за № 5-1350/2401 від 25.07.2007.
Листом від 25.06.2014 №2401-2вих-941 Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради повідомило ТзОВ «БІНП ЛТД», що департамент не заперечує щодо подальшого розміщення тимчасової споруди на проспекті Свободи, 16-18 у м. Львові. Оскільки тимчасова споруда знаходиться в межах червоних ліній вулиці, перед отриманням Паспорта прив`язки необхідно погодити дане питання з відділом ДАІ.
Управлінням державної автомобільної інспекції ГУМВС України у Львівській області розглянуто та листом від 07 жовтня 2013 року за № 9/7-731дн узгоджено проект розміщення малої архітектурної форми по проспекті Свободи, 16-18 у м. Львові. Крім того, ситуаційну схему місця розташування тимчасової споруди погоджено відповідними органами та комунальними службами міста Львова.
Ухвалою Львівської міської ради №3190 від 20 березня 2014 року «Про затвердження Положення про порядок розміщення тимчасових споруд та комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові» за № 61 у Додатку до даної ухвали за адресою м. Львів, пр. Свободи, 16-18 передбачено розташування малої архітектурної споруди ТзОВ «БІНП ЛТД».
Управлінням архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради 23.12.2014 видано ТзОВ «БІНП ЛТД» Паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності за адресою проспект Свободи, 16-18, який дійсний до 30.12.2014.
Позивач 19.08.2019 звернувся до Центру надання адміністративних послуг з листом про включення тимчасової споруди на проспекті Свободи, 16-18 в додаток №1 ухвали Львівської міської ради від 02.03.2017 №1568 «Про продовження терміну здійснення підприємницької діяльності в тимчасових спорудах на території міста Львова».
Листом №2401-8334 від 11.12.2019 Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради повідомило позивача, що відповідно до п.7 ухвали Львівської міської ради № 1568 від 02.03.2017 встановлено мораторій на доповнення Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові новими тимчасовими спорудами терміном до 31.12.2019. У зв`язку з цим звернення позивача повернуто без вирішення по суті.
Позивач 11.07.2024 повторно звернувся до Львівської міської ради з листом №39 про внесення до перспективної схеми тимчасової споруди на проспекті Свободи, 16-18. До листа долучив: паспорт прив`язки від 23.12.2014; лист Управління архітектури №2401-2вих-941 від 25.06.2014; лист-погодження Управління ДАІ №9/7-731дн від 07.10.2013; ситуативну схему; витяг з протоколу Постійної комісії архітектури, містобудування та охорони історичного середовища №62 від 19.04.2017; лист Управління архітектури та урбаністики №2401-8334 від 11.12.2019.
Листом №3902вих107402 від 26.07.2024 Виконавчий комітет Львівської міської ради повідомив позивача, що ухвалою Львівської міської ради від 26.12.2019 №6107 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м.Львова» затверджено перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові. Пунктом 8 цієї ухвали встановлено мораторій терміном до 31.12.2024 на доповнення до переліку тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, затвердженого цією ухвалою, новими тимчасовими спорудами. Тому, Львівською міською радою залишено звернення позивача без вирішення.
На підставі листа Галицької районної адміністрації від 11.07.2024 №4-31-38049, акту обстеження від 03.07.2024 та керуючись Законами України «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про благоустрій населених пунктів», «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011, ухвалами Львівської міської ради №376 від 21.04.2011, №6107 від 26.12.2019, №1081 від 08.07.2021, №2679 від 06.12.2022 Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення №1039 від 06.08.2024 «Про демонтаж тимчасових споруд у Галицькому районі». В п.1.3 рішення вирішено демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності за адресою: проспект Свободи, 16-18. Згідно з п.4.1.3 цього рішення демонтаж тимчасової споруди доручено здійснити Комунальному підприємству «Адміністративно-технічне управління».
Не погоджуючись з таким рішенням Виконавчого комітету та бездіяльністю Львівської міської ради щодо не включення спірної тимчасової споруди позивача до Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові, позивач звернувся до суду з цим позовом.
При вирішення спору суд керувався таким.
Частина друга статті 19 Конституції України від 28.06.1991 №254к/96-ВР визначає обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Указана норма основного закону означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
«На підставі» означає, що суб`єкт владних повноважень: повинен бути утвореним у порядку, визначеному Конституцією та законами України; зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
«У межах повноважень» означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення та вчиняти дії відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх.
«У спосіб» означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.
Згідно з пунктом 44 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання про встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України «Про благоустрій населених пунктів».
Згідно з частиною першою статті 3 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» система благоустрою населених пунктів включає:
1) управління у сфері благоустрою населених пунктів; 2) визначення суб`єктів та об`єктів у сфері благоустрою населених пунктів; 3) організацію благоустрою населених пунктів; 4) нормування у сфері благоустрою населених пунктів; 5) фінансове забезпечення благоустрою населених пунктів; 6) здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 7) встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів.
Стаття 5 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначає, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів у розумінні частини першої статті 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
Режим використання об`єктів благоустрою визначено статтею 14 згаданого Закону, яка передбачає, що такі об`єкти використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Згідно з частиною другою статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до згаданого Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Відповідно до частини другої статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. ТС для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів». Розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Механізм розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок № 244).
Згідно з пунктом 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
У пункті 1.4 Порядку № 244 визначено, що схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
Згідно з пунктами 2.1, 2.10, 2.17, 2.18, 2.20, 2.23, 2.29 Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС. Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. 2.10. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні. Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. Після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки ТС. У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.
Відповідно до п.2.2 Порядку №244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
Пункт 2.4 Порядку № 244 передбачає, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Зі змісту зазначених норм права випливає, що система благоустрою населених пунктів включає, зокрема організацію, нормування та здійснення контролю, у тому числі самоврядного, у сфері благоустрою населених пунктів. У свою чергу, правове регулювання у сфері благоустрою передбачає, зокрема затвердження правил благоустрою населених пунктів, а також затвердження місцевих програм, технічної документації з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо). За своєю юридичною природою перелік тимчасових споруд, призначених для здійснення підприємницької діяльності, комплексні схеми розміщення тимчасових споруд є актами нормування у сфері благоустрою, розробка та затвердження яких входить до повноважень відповідної місцевої ради на підставі пункту 44 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України".
Ухвалою Львівської міської ради №4526 від 23.04.2015 затверджено Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові (далі Положення №4526).
В пункті 1.3 Положення №4526 наведено основні терміни, які використовуються у цих правилах. Так, самовільно встановлена ТС тимчасова споруда, яка встановлена за відсутності одного із документів, передбачених цим Положенням: ухвали міської ради, договору оренди земельної ділянки чи договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою, паспорту прив`язки ТС.
Згідно з пунктом 2.1 Положення №4526 (зі змінами та доповненнями) розміщення тимчасових споруд здійснюється замовником відповідно до паспорту прив`язки, плану земельної ділянки та договору окремих конструктивних елементів благоустрою. Місце встановлення тимчасових споруд повинно відповідати адресі, вказаній у паспорті прив`язки, та плану земельної ділянки або схемі прив`язки.
Пунктами 3.1 та 3.3 Положення №4526 встановлено, що з метою отримання листа про можливість подальшого розміщення тимчасової споруди для укладення договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою фізична особа підприємець або юридична особа особисто через уповноважений орган чи особу або поштовим відправленням звертається у Центр надання адміністративних послуг м. Львова із письмовою заявою встановленої форми на ім`я начальника управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування про можливість подальшого розміщення тимчасової споруди.
Заява та документи, що додаються до неї, приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату та номер їх реєстрації. Заява та документи, що додаються до неї, засвідчені підписом адміністратора Центру надання адміністративних послуг м. Львова, у день реєстрації заяви або наступного робочого дня передаються в управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування.
Аналіз наведених вище правових норм в контексті спірних правовідносин дає підстави суду дійти до таких висновків. Встановлення тимчасової споруди здійснюється на підставі паспорта прив`язки, який оформлюється органом з питань містобудування та архітектури. У разі закінчення строку дії паспорта прив`язки продовження такого строку здійснюється за заявою замовника органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки тимчасової споруди. При цьому, законодавством не визначено підстав для відмови у продовженні строку дії паспорта прив`язки, за умови відповідності місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації та документації з благоустрою населеного пункту. Наявність діючого паспорта прив`язки є підставою для включення тимчасової споруди до Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Львова.
Суд встановив, що позивачу 23.12.2014 виданий паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності по проспекту Свободи, 16-18, відтак вказана тимчасова споруда не вважається самовільно встановленою. Цей паспорт прив`язки долучений позивачем до заяви №39 від 11.07.2024 разом з іншими погоджувальними документами для включення тимчасової споруди до Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові.
Водночас суд враховує, що термін дії паспорта прив`язки від 23.12.2014 закінчився 30.12.2014. Позивачем не надано доказів звернення до відповідачів з заявою про продовження його дії на новий строк. Таким чином, цей документ не міг бути підставою для доповнення Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові на підставі заяви позивача №39 від 11.07.2024, оскільки втратив чинність.
З цих підстав суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог ТзОВ «БІНП ЛТД» про визнання протиправною бездіяльності відповідача-1 щодо не включення спірної споруди позивача до Переліку тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові та зобов`язання вчинити такі дії.
Поряд з цим суд вважає протиправними мотиви відмови відповідача у включенні спірної тимчасової споруди до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд, які наведені в листі №3902-вих-107402 від 26.07.2024. Суд наголошує, що тимчасова споруда за адресою: проспект Свободи, 16-18 встановлена позивачем ще у 2008 році та була включена до «Перспективної схеми розміщення малих архітектурних форм, як частини Програми комплексного благоустрою міста» згідно з ухвалою №2311 від 18.12.2008, а тому не може вважатись новою тимчасовою спорудою, на яку поширюється дія передбаченого пунктом 8 ухвали Львівської міської ради №6107 від 26.12.2019 мораторію.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №1039 від 06.08.2024 суд враховує таке.
Як вже зазначалось вище Ухвалою Львівської міської ради №4526 від 23.04.2015 затверджено Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м.Львові.
Розділом 7 цього Положення передбачений порядок демонтажу тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності.
Пунктом 7.1 Положення №4526 визначено перелік тимчасових споруд, які підлягають демонтажу згідно з цим порядком. Зокрема, демонтажу підлягають тимчасові споруди:
- для встановлення яких закінчився термін дії договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою або термін дії договору оренди земельної ділянки і суб`єкту господарювання відмовлено у його продовженні.
- самовільно встановлені.
- зовнішній вигляд яких не відповідає виданому паспорту прив`язки або погодженому проекту та суб`єкту господарювання мотивовано відмовлено у внесенні змін до паспорту прив`язки чи проекту.
- розміщені з порушенням вимог пунктів 2.5 та 2.6 цих Правил.
Згідно з пунктами 7.3 7.8 Положення №4526 (в первинній редакції) було передбачено, що при виявленні ТС, зазначених у пунктах 7.1.1-7.1.4, складається акт довільної форми та районна адміністрація, на території якої розташована ТС, приймає рішення про її демонтаж у 10-денний термін.
Акт обстеження підписують представники районної адміністрації, комунального підприємства «Адміністративно-технічне управління» та власник ТС.
У разі, якщо власник відмовляється від підписання або від участі в обстеженні копія акта скеровується йому рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Розпорядження районної адміністрації про демонтаж ТС надсилається суб`єкту господарювання протягом 2 днів з дати набрання ним чинності з наданням терміну для добровільного виконання демонтажу ТС у термін до 1 місяця.
Відключення ТС від інженерних мереж проводять експлуатуючі організації цих мереж протягом 10 робочих днів з моменту отримання рішення відповідної районної адміністрації про демонтаж ТС після розірвання угод з вилученням приладів обліку.
У разі невиконання власником ТС вимог пункту 7.6 районна адміністрація звертається до відповідного суду з позовом про примусовий демонтаж ТС, встановленої з порушенням цих Правил.
Таким чином, Розділом 7 Положення №4526 визначено, що демонтаж тимчасових споруд здійснюється за розпорядженнями районних адміністрацій власниками таких тимчасових споруд. У разі добровільного невиконання таких розпоряджень районних адміністрацій, примусовий демонтаж тимчасових споруд проводиться за рішенням суду.
Згодом ухвалою Львівської міської ради №6107 від 26.12.2019 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» (далі ухвала №6107) внесено зміни до Положення №4526.
Зокрема, згідно з пунктом 7.8 ухвали №6107 замінено пункти 7.3 7.8 Положення №4526 пунктами 7.3 7.7 та викладено їх у такій редакції:
« 7.3. При виявленні ТС, зазначених у підпунктах 7.1.1 7.1.4, уповноважена особа районної адміністрації, на території якої розташована ТС, за участю представників комунального підприємства Адміністративно-технічне управління, власника ТС, у разі наявності відомостей щодо такої особи, складають акт про дотримання вимог законодавства при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності (надалі акт про дотримання вимог) у чотирьох примірниках та протокол про адміністративне правопорушення.
Уповноважена особа районної адміністрації на підставі оформленого акта про дотримання вимог надає особисто (або надсилає цінним листом) власнику (користувачу) ТС, у разі наявності відомостей щодо такої особи, вимогу про демонтаж незаконно встановленої ТС у 10-денний термін разом з примірником акта про дотримання вимог.
Один примірник акта та вимоги про демонтаж із зазначенням наслідків її невиконання наклеюється на ТС та здійснюється фотофіксація ТС. На фотографії має бути чітко і розбірливо видно інформацію про номер і дату складання вимоги про демонтаж та акта про дотримання вимог.
Вимога про демонтаж та матеріали фотофіксації оприлюднюються на сайті Львівської міської ради.
7.4. Якщо власника не встановлено, або якщо власник (користувач) відмовився добровільно демонтувати ТС, районна адміністрація скеровує примірник акта, вимоги про демонтаж, матеріали фотофіксації в управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування для підготовки рішення виконавчого комітету про демонтаж.
7.5. У рішенні виконавчого комітету визначається:
7.5.1. Уповноважена особа на виконання демонтажу ТС.
7.5.2. Терміни демонтажу ТС та місце зберігання демонтованої ТС.
7.5.3. Призначення відповідальних осіб за відновлення благоустрою з визначенням термінів виконання робіт з відновлення благоустрою.
7.6. Проведення робіт з демонтажу ТС здійснюється у такому порядку:
7.6.1. До початку здійснення робіт з демонтажу уповноважена особа для відключення ТС від інженерних мереж доводить до відома відповідні експлуатуючі організації вищезазначене рішення виконавчого комітету про демонтаж.
7.6.2. Демонтаж ТС уповноважена особа здійснює у присутності представників районної адміністрації. У разі необхідності уповноважена особа залучає представників державних органів, міських служб та організацій, Львівського комунального підприємства Львівсвітло, Львівського комунального підприємства Муніципальна варта, правоохоронних органів тощо.
7.6.3. Під час демонтажу ТС складаються такі документи:
7.6.3.1. Акт проведення демонтажу, де зазначаються дата, час, підстава демонтажу, присутні під час демонтажу особи, відмітка про присутність власника/користувача ТС під час процедури демонтажу, а також опис ТС, що демонтується (зноситься): геометричні розміри, матеріал, наявність підключення до мереж електро- та водопостачання і перелік візуально виявлених недоліків, пошкоджень.
7.6.3.2. Фото місця розташування ТС до та після проведення демонтажу з прив`язкою до місцевості.
7.6.3.3. Акт опису майна, що знаходиться у ТС на момент демонтажу або акт про відсутність такого майна.
Акт проведення демонтажу та акт опису майна складається у 3-х примірниках та підписується особами, які брали участь у демонтажу.
7.6.4. Якщо розмір, вага, конфігурація тощо тимчасових споруд не дозволяє провести демонтаж та евакуацію у цілісному стані, уповноважена на виконання демонтажу особа проводить розділення тимчасової споруди на конструктивні елементи, про що зазначається в акті проведення демонтажу.
7.6.5. Один примірник акта проведення демонтажу залишається в уповноваженої особи, другий примірник уповноважена особа надсилає в управління архітектури та урбаністики департаменту містобудування. Третій примірник вручається власнику ТС (у разі його встановлення) або надсилається йому поштою цінним листом.
7.6.6. Після складання акта проведення демонтажу, ТС демонтується і перевозиться на майданчик тимчасового зберігання та передається відповідальній особі під розписку.
7.7. Власник ТС має право повернути ТС та майно, що знаходилось в ній на момент демонтажу. Для цього він повинен надати такі документи:
7.7.1. Заяву про повернення ТС з описом майна, що було в ній на момент демонтажу.
7.7.2. Квитанцію про сплату вартості проведених робіт з демонтажу, витрат, пов`язаних зі зберіганням ТС та майна, що перебувало в ній на момент демонтажу, а також витрат з відновлення об`єкта благоустрою».
Суд встановив, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30.11.2020 у справі №380/2335/20 визнано протиправним та нечинним підпункт 7.8 пункту 7 ухвали Львівської міської ради №6107.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.06.2020 апеляційну скаргу Львівської міської ради залишено без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30.11.2020 у справі №380/2335/20 без змін.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.01.2022 відмовлено у відкритті касаційного провадження у справі №380/2335/20.
Таким чином, на момент прийняття Виконавчим комітетом Львівської міської ради оскаржуваного рішення №1039 від 06.08.2024 «Про демонтаж тимчасових споруд у Галицькому районі» діяла первинна редакція Положення № 4526, якою передбачено, що демонтаж тимчасових споруд здійснюється за відповідною процедурою на підставі розпорядження районної адміністрації власником тимчасової споруди. У разі добровільного невиконання такого розпорядження примусовий демонтаж тимчасової споруди проводиться на підставі рішення суду.
З урахуванням встановлених у справі обставин суд дійшов висновку, що Виконавчий комітет Львівської міської ради не уповноважений приймати рішення про демонтаж тимчасових споруд, а тому рішення №1039 від 06.08.2024 в оскаржуваній частині прийняте відповідачем-2 з перевищенням повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, відповідно до ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення відповідача не відповідає критеріям, визначеним у частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Тому, з урахуванням встановлених обставин та досліджених доказів, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення відповідача №1039 від 06.08.2024 «Про демонтаж тимчасових споруд у Галицькому районі» в частині пунктів 1.3 та 4.1.3, які стосуються позивача, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України на користь ТзОВ «БІНП ЛТД» з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути сплачений при зверненні до суду з позовною заявою судовий збір.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити частково.
Визнати протиправними і скасувати рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №1039 від 06 серпня 2024 року «Про демонтаж тимчасових споруд у Галицькому районі» в частині пунктів 1.3 та 4.1.3 щодо демонтажу самовільно встановленої тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності за адресою: просп.Свободи, 16-18.
В задоволені решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Виконавчого комітету Львівської міської ради (місцезнаходження: 79008, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 26256622) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «БіНП ЛТД» (місце проживання: 79061, м. Львів, пр. Чорновола, 95/52, код ЄДРПОУ) судовий збір в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 24.03.2025.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2025 |
Оприлюднено | 31.03.2025 |
Номер документу | 126184836 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні