Рішення
від 28.03.2025 по справі 500/324/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/324/24

28 березня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до політичної партії "Слуга Народу", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Слуга Народу", Тернопільська обласна територіальна виборча комісія, Тернопільська обласна рада про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

30.01.2024 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до політичної партії "Слуга Народу", в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення політичної ради політичної партії "Слуга народу" від 28.12.2023 про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільську обласну організацію політичної партії "Слуга Народу", Тернопільську обласну територіальну виборчу комісію, Тернопільську обласну раду.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.03.2024, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.05.2024, провадження у справі закрито з підстав, передбачених пунктом 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства).

Постановою Верховного Суду від 09.01.2025 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.03.2024 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.05.2024 у цій справі скасовано, справу направлено на новий судовий розгляд до Тернопільського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 29.01.2025 прийнято справу до провадження, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 КАС України, та з урахуванням положень статей 257-262 КАС України; встановлено учасникам справи п`ятнадцятиденний строк з дня вручення цієї ухвали для подання до суду додаткових письмових пояснень у справі з урахуванням висновків, викладених у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09.01.2025 у цій справі.

Позов обґрунтовано тим, що позивач був обраний депутатом Тернопільської обласної ради сьомого скликання в єдиному багатомандатному окрузі за єдиними виборчими списками від Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» на чергових виборах депутатів Тернопільської обласної ради, які відбулися 25.10.2020.

Позивач вказує, що належно виконував обов`язки депутата Тернопільської обласної ради, проте оскаржуваним рішенням від 28.12.2023 керівництво політичної партії «Слуга Народу» позбавило його повноважень депутата. Рішення відповідача від 28.12.2023 вважає протиправним, бо відсутні правові підстави для відкликання його як депутата, визначені у статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV (далі - Закон № 93-IV). Зазначає, що не був повідомлений про розгляд питання про виключення з депутатської фракції на загальних зборах депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» 16.10.2023 і 03.11.2023, а також не зміг взяти участь у зборах Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» 11.11.2023, засіданні національної ради громад політичної партії «Слуга Народу» 27.12.2023, засіданні політичної ради політичної партії «Слуга Народу» 28.12.2023 через стан здоров`я та перебуванні на лікуванні з 10.11.2023 по 05.01.2024, проте подавав заяви про перенесення розгляду питання щодо нього. Рішення прийняті за відсутності позивача, якого позбавлено права на гарантований виступ на зборах (засіданнях) для пояснення своєї позиції (том 1 а.с.90-103).

Відповідач проти позову заперечив, вважаючи рішення політичної партії «Слуга Народу» від 28.12.2023 про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою законним, прийнятим з дотриманням норм Закону № 93-IV та належним повідомленням.

Так, позивача листом від 03.11.2023 повідомлено про те, що 11.11.2023 на зборах Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. На цих зборах прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. 21.12.2023 повідомлено позивача про попередній розгляд 27.12.2023 протоколу зборів Тернопільської обласної організації партії, а 25.12.2023 - про розгляд цього питання 28.12.2023 на засіданні політичної ради партії.

Відповідач вказує, що відповідно до частини першої статті 38 Закону №93-IV місцева організація політичної партії наділена правом вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а стаття 37 цього Закону №93-IV визначає підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. У спірному випадку підставою для відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 були такі обставини: не підтримує зв`язок з Тернопільською обласною організацією партії, від якої був обраний (невиконання пункту 1 частини першої статті 10 Закону); не визначив та не оприлюднив дні, години та місце прийому виборців, інших громадян (невиконання пункту 5 частини першої статті 10 Закону); практична діяльність не відповідає основним принципам і положенням передвиборної програми Тернопільської обласної організації партії (пункт 3 частини першої статті 37 Закону); не проводить зустрічі з виборцями, у 2022 році не виконав зобов`язання звітувати перед виборцями (невиконання вимог статті 16 Закону); припинення членства у фракції Тернопільської обласної організації партії (пункт 5 частини першої статті 37 Закону).

Відповідач зазначає, що неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою. При цьому ОСОБА_1 був належним чином повідомлений про проведення зборів шляхом направлення письмового повідомлення на зареєстровану адресу проживання, через апарат Тернопільської обласної ради, повідомленням на електронну пошту та за допомогою месенджеру WhatsApp. Депутатське звернення ОСОБА_1 про перенесення розгляду питання щодо нього розглядалося 11.11.2023, проте зборами прийнято рішення провести їх за відсутності депутата.

Вважає, що дотримана процедура прийняття рішення і політичною партією «Слуга Народу», позивача повідомлено про розгляд питання відкликання його як депутата вищим керівним органом політичної партії. При цьому депутат має право на гарантований виступ лише на зборах (конференції) місцевої організації політичної партії до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції та має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення.

Відповідач вважає, що Закон №93-IV не передбачає обов`язку вищого керівного органу партії повідомляти депутата особисто про час і дату розгляду протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якому прийняте рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання; не передбачає права депутата місцевої ради на гарантований виступ під час розгляду вищим керівним органом політичної партії розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії. Правом гарантованого виступу депутат місцевої ради наділений виключно під час розгляду питання про відкликання місцевою організацією партії.

Також відповідач звертає увагу, що позивач надав до суду сфабриковані докази, оскільки на сайті Тернопільської обласної ради розміщено звіт за період з 01.12.2022 по 31.12.2023, який повністю відрізняється за змістом і періодом від звіту, долученого до позову, звіт депутата ОСОБА_1 за 2022 рік відсутній. При цьому підставою для застосування процедури відкликання було відсутність звітування депутата ОСОБА_1 перед виборцями, як того вимагає стаття 16 Закону №93-IV, і аж ніяк не нерозміщення текстового документу іменованого звітом на будь-якому інформаційному ресурсі. Щодо інших доказів у справі про прийом громадян депутатом та інші, то вони датуються груднем 2023 року, не надано результатів роботи депутата за 2022 рік.

Відповідач просить у позові відмовити (том 1 а.с.153-160).

Третя особа, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Слуга Народу" у поясненнях зазначила, що ОСОБА_1 повідомлявся 01.11.2023 про загальні збори депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» 03.11.2023 та 03.11.2023 про збори Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» 11.11.2023 різними засобами комунікації (через доставку Нова Пошта, на електронну пошту, за допомогою месенджеру WhatsApp) та своєчасно.

Стосовно перебування ОСОБА_1 на лікуванні з 10.11.2023 по 05.01.2024 через те, що він 09.11.2023 отримав закриту травму правого колінного суглоба, то третя особа зазначила, що 10.11.2023 позивач особисто в офіс Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» приніс депутатське звернення від цієї ж дати про перенесення зборів на іншу дату за станом здоров`я. Доказів разом зі зверненням не надав. Вважає, що позивач намагається створити хибне сприйняття судом дійсних обставин справи.

Щодо підстав для відкликання депутата Жмінки І.В., то у поясненні вказані такі: позивач не підтримував зв`язок з Тернопільською обласною організацією партії, жодної інформації стосовно проведення своєї діяльності як депутат Тернопільської обласної ради не надавав, не виконував заплановані опитування, не приймав участі у партійних проектах, не розповсюджував партійні газети та не проходив Великий партійний звіт. Під час сесій Тернопільської обласної ради постійно порушував дисципліну партійного голосування, не підтримував в голосуванні представників (депутатів) від Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу».

Третя особа просила у позові відмовити (том 1 а.с.176-181).

Інших заяв по суті справи від учасників справи не надходило.

Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 на чергових виборах депутатів Тернопільської обласної ради, які відбулися 25.10.2020, був обраний депутатом Тернопільської обласної ради сьомого скликання в єдиному багатомандатному окрузі за єдиними виборчими списками від Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу».

03.11.2023 відбулись загальні збори депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу». За змістом протоколу №16 загальних зборів порядок денний включав такі питання:

1. Про скасування рішення загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» у Тернопільській обласній раді сьомого скликання від 16.10.2023, прийняте відповідно до протоколу № 14, щодо виключення депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» у Тернопільській обласній раді сьомого скликання.

2. Про виключення депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» у Тернопільській обласній раді сьомого скликання (том 1 а.с.192-196).

Перше питання розглядалося через те, що ОСОБА_1 станом на 16.10.2023 не отримав повідомлення про проведення загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу», а тому пропонувалося рішення загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» від 16.10.2023, прийняте відповідно до протоколу № 14, щодо виключення депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» скасувати. Таке рішення прийняте.

По другому питанню головуючий доповів про те, що ОСОБА_1 постійно порушував дисципліну партійного голосування, при прийнятті рішень у 21 випадку (у протоколі вказані конкретні проєкти рішень) голосував всупереч позицій фракції, на що неодноразово робилися усні попередження.

За результатами голосування прийнято рішення виключити депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» у Тернопільській обласній раді сьомого скликання.

11.11.2023 відбулися збори Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу». Відповідно до витягу з протоколу №4 цих зборів пунктом 1 порядку денного було внесення пропозиції про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 .

За змістом витягу з протоколу №4 від 11.11.2023 головуючий доповів про депутатське звернення ОСОБА_1 від 10.11.2023 про перенесення зборів через неможливість прибути за станом здоров`я без надання доказів таких обставин та запропонував перенести збори. За результатами голосування це рішення (про перенесення зборів) не прийняте; натомість вирішили, враховуючи належне повідомлення ОСОБА_1 про збори та неповажність причин неприбуття на них, провести такі за відсутності депутата, бо неприбуття на них не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозицій щодо його відкликання за народною ініціативою.

На зборах слухали головуючого, який повідомив, що депутатом ОСОБА_1 у порушення Закону № 93-IV та чинного законодавства було вчинено наступні дії (бездіяльність), що є підставами для його відкликання: не підтримує зв`язок з Тернопільською обласною організацією партії, від якої був обраний (невиконання пункту 1 частини першої статті 10 Закону); не визначив та не оприлюднив дні, години та місце прийому виборців, інших громадян (невиконання пункту 5 частини першої статті 10 Закону); практична діяльність не відповідає основним принципам і положенням передвиборної програми Тернопільської обласної організації партії (пункт 3 частини першої статті 37 Закону); не проводить зустрічі з виборцями, у 2022 році не виконав зобов`язання звітувати перед виборцями (невиконання вимог статті 16 Закону); припинення членства у фракції Тернопільської обласної організації партії (пункт 5 частини першої статті 37 Закону).

Зборами Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» прийнято рішення внести пропозицію про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (том 1 а.с.124-128).

28.12.2023 відбулося засідання політичної ради політичної партії «Слуга Народу». Під час засідання розглянуто, зокрема, протокол зборів Тернопільської обласної організації партії від 11.11.2023 №4, на яких прийнято рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі пунктів 2, 3, 4, 5 частини першої статті 37 Закону № 93-IV. На виконання пункту 8.13.19 статуту партії національною радою громад попередньо розглянуто протокол зборів Тернопільської обласної організації партії та рекомендовано політичній раді партії прийняти рішення про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

28.12.2023 політичною радою політичної партії «Слуга Народу», враховуючи такі обставини та керуючись пунктами 7.13.2, 7.14.17 статуту партії, статтями 37-39, 41 Закону № 93-IV, прийнято рішення про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (том 1 а.с.135).

Рішення політичної ради політичної партії «Слуга Народу» від 28.12.2023 направлено з відповідним повідомленням до Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії (том 1 а.с.136).

Позивач не погоджується з рішенням політичної ради політичної партії «Слуга Народу» від 28.12.2023, таке рішення є предметом оскарження у цій справі.

Суд зазначає, що діяльність відповідача, зокрема, щодо формування органу місцевого самоврядування, обрання, призначення і звільнення їх посадових осіб не може бути свавільною та має допускати розумний публічний нагляд і контроль.

Питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко регламентовано законодавством.

Позивач, в свою чергу, має право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо нього відповідачем регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує підстави позову (неналежне повідомлення про збори фракції, не перенесення розгляду питання на підставі заяви депутата про неможливість прибуття за станом здоров`я, порушення права депутата на виступ, відсутність правових підстав для відкликання депутата, визначених статтею 37 Закону № 93-IV) та застосовує такі нормативно-правові акти.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовані у розділі V Закону № 93-IV.

Так, статтею 37 цього Закону визначено, що підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Згідно з частинами першою, дев`ятою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Як обумовлено частиною другою статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до частин сьомої - дев`ятої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання визначені статтею 48 Закону № 93-IV та полягають, серед іншого, у наступному.

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.

Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Отож, процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є чітко врегульованою на законодавчому рівні, з визначеними підставами та порядком реалізації та полягає у наступному.

Повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою. Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначені статтею 37 цього Закону, і ці підстави є вичерпними. Відкликання може бути здійснене тільки в межах цих передбачених законом підстав.

Для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцева організація партії на зборах (конференції) цієї організації приймає відповідне рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про що повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію. Прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії надсилає політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції, яке передає до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до вимог частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд неодноразово надавав оцінку як рішенням зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, так і рішенням вищого керівного органу партії в процедурі відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою у контексті їхньої природи.

Зокрема, у постанові від 12.10.2023 у справі № 500/3175/22 Верховний Суд зазначив, що рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції вищому керівному органу політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради саме по собі не спричиняє його відкликання з посади депутата, оскільки воно у подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, за наслідками чого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції. У цьому випадку рішення зборів (конференції) належать до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та її місцевої організації і є їх виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні» випадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, то заявлені позовні вимоги не можуть бути предметом судового розгляду.

Аналогічні висновки Верховний Суд виклав також у постановах від 19.02.2024 у справі №380/4165/22, у постанові від 31.07.2024 у справі № 380/9838/22.

У постанові від 30.09.2024 у справі № 380/4166/22 Верховний Суд зазначив, що, ураховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин, як вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо. Водночас депутат, щодо якого вирішується питання про відкликання, має дотримуватися визначених процедурою обов`язків і показати іншим учасникам правовідносин готовність сумлінно їх виконувати та реалізовувати надані права. У межах перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатися у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.

Аналогічну позицію Верховний Суд підтримав у постанові від 12.09.2024 у справі №640/21435/22.

Отже, наведені правові позиції Верховного Суду зводяться до того, що політичні партії мають виключне право вирішувати питання щодо відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Суди не повинні втручатися в дискреційні повноваження політичних партій та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії в питанні ставлення до дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, оскільки ці питання є складовою внутрішньої організації та політичної діяльності партії. Судовий контроль у таких справах має обмежуватися перевіркою законності встановленої законом процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, що, зокрема, може включати перевірку дотримання строків ініціювання та ухвалення рішення, належність повноважень ініціаторів відкликання, законність процедури проведення засідань відповідних органів партії, відповідність прийнятого рішення вимогам закону.

Водночас оцінка змісту рішення про відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, включаючи його обґрунтованість із точки зору політичної доцільності чи відповідності діяльності депутата внутрішнім вимогам політичної партії, є виключною компетенцією вищого керівного органу політичної партії.

Відповідно, суд не повинен підміняти собою керівний орган політичної партії, втручаючись у питання підставності відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та оцінюючи мотиви такого відкликання, а має зосередитися лише на перевірці дотримання встановленої законодавством процедури прийняття відповідного рішення уповноваженими органами.

Такі висновки викладені і постанові Верховного Суду від 20.02.2025 у справі № 320/21645/23.

Отож, повертаючись до спірних правовідносин та надаючи оцінку правомірності оскаржуваного рішення, суд має надати відповідь на питання чи належним чином позивач був повідомлений про розгляд питання про відкликання його як депутата Тернопільської обласної ради та чи мав можливість реалізувати право на виступ на відповідних зборах (засіданні), тобто перевірити дотримання встановленої процедури без втручання у дискреційні повноваження керівництва політичної партії щодо оцінки дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії.

Судом встановлено, що загальні збори депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу», на яких вирішувалося питання про виключення депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу», були призначені на 03.11.2023.

Повідомлення голови депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» про заплановані загальні збори фракції від 01.11.2023 з зазначенням дати, часу, місця їх проведення та порядку денного направлено ОСОБА_1 за адресою, вказаною під час реєстрації його депутатом Тернопільської обласної ради: місто Тернопіль, вулиця Січових Стрільців, будинок 2, через службу доставки Нова Пошта, та підтверджується експрес-накладною №59001046716247 від 01.11.2023, плановий час доставки вказано 02.11.2023 до 12.00 год. (том 1 а.с.183-186).

Відповідно до інформації про відстеження цього відправлення з застосунку «Нова Пошта» 02.11.2023 о 11.34 год. зареєстровано повідомлення клієнта про перенесення дати доставки на 03.11.2023 з 9.00 - 12.00, а 03.11.2023 о 16.52 год. зареєстровано повідомлення клієнта про перенесення дати доставки на 04.11.2023 з 9.00-12.00, отримано 04.11.2023 о 14.37 год. (том 1 а.с.184-186).

Це ж повідомлення про призначення 03.11.2023 загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» направлено ОСОБА_1 01.11.2023 о 14:36 год. на його електронну пошту ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), яка вказана під час реєстрації депутата Тернопільської обласної ради, що підтверджується скріншотом листа (том 1 а.с.187), а також за допомогою месенджеру WhatsApp на номер телефону позивача ( НОМЕР_1 ) 01.11.2023 о 14:36 год. Повідомлення було переглянуто та прочитано 01.11.2023 о 14.37 год., що підтверджує скріншот з додатку WhatsApp (том 1 а.с.188-191). Відмітка у застосунку WhatsApp вказаного повідомлення як прочитаного підтверджує ознайомлення позивача з його змістом.

Електронна пошта та номер телефону, на які направлялися повідомлення ОСОБА_1 , є актуальними, бо вказані позивачем у відомостях про себе у змісті позовної заяви у цій справі.

Отож, суд критично оцінює пояснення позивача про те, що він не був повідомлений про проведення загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу», бо таке повідомлення направлене на електронну адресу ОСОБА_1 та через додаток WhatsApp. Водночас таке повідомлення направлялося позивачу через службу доставки Нова Пошта з плановим часом доставки 02.11.2023 до 12.00 год, проте через перенесення позивачем двічі дати отримання, було фактично вручено 04.11.2023. Проте саме ця доставка листа не свідчить про необізнаність позивача про дату проведення зборів депутатської фракції, бо відповідне повідомлення направлялося іншими альтернативними та більш застосовними засобами зв`язку (додатку WhatsApp).

Закон № 93-IV не деталізує і не визначає порядок проведення загальних зборів депутатської фракції і повідомлення депутатів про такі загальні збори, норми Закону визначають лише процедури проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання відкликання депутата місцевої ради.

Так, відповідно до абзацу 3 частини першої статті 48 Закону № 93-IV, місцева організація політичної партії, яка ініціює відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зобов`язана письмово повідомити депутата про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання його відкликання. Депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. При цьому, якщо депутат, будучи належним чином повідомленим про збори (конференцію), не з`явився на них, це не є перешкодою для розгляду питання про його відкликання.

У постанові від 12.09.2024 у справі № 640/21435/22 Верховний Суд зазначив, що суть повідомлення зводиться до обов`язкової обізнаності депутата про день час та місце скликання відповідної конференції з метою надання йому можливості скористатись своїм правом на гарантований виступ. При цьому Верховний Суд підкреслив, що норми Закону № 93-IV передбачають необхідність письмового повідомлення депутата, щодо якого буде вирішуватись питання щодо внесення пропозиції про його відкликання, про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, однак не визначають відповідний спосіб такого повідомлення. Тому, направлення такого письмового повідомлення засобами електронного поштового зв`язку на адресу позивачки не суперечить нормам цього Закону. Оскільки закон не встановлює конкретних вимог до виду та способу такого повідомлення, суд вважає, що прийнятними у такому разі можуть бути будь-які допустимі способи інформування, які б забезпечили відповідному депутату можливість, за бажанням, взяти участь у засіданні (з`їзді, конференції) вищого керівного органу партії.

Отож, повертаючись до матеріалів цієї справи, суд резюмує, що направлення ОСОБА_1 повідомлення про проведення 03.11.2023 загальних зборів депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» на електронну адресу позивача та через додаток WhatsApp (при цьому приналежність електронної адреси та номеру телефону позивач сам підтвердив у позовній заяві), з урахуванням висновку Верховного Суду у справі № 640/21435/22, вказує на виконання місцевою організацією політичної партії обов`язку, передбаченого абзацом 3 частини першої статті 48 Закону № 93-IV, для забезпечення гарантій позивача як депутата в процедурі його відкликання.

Тож позивач мав можливість бути присутнім 03.11.2023 на загальних зборах депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу», проте на так і не з`явився, питання порядку денного розглядалися за його відсутності.

На етапі розгляду питання щодо позивача на загальних зборах депутатської фракції місцевою організацією політичної партії не було порушено гарантій його прав, передбачених статтею 48 Закону № 93-IV.

Крім того, рішення депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» від 03.11.2023 не є та не може бути предметом оскарження, бо належать до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та її місцевої організації і є їх виключною компетенцією. Виключення позивача з депутатської фракції Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» є лише однією з п`яти підстав для відкликання його як депутата.

У подальшому питання про внесення пропозиції щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата Тернопільської обласної ради за народною ініціативою призначено до розгляду на зборах Тернопільської обласної організації Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» 11.11.2023 о 12.00 год, про дату час, місце проведення та порядок денний яких позивач повідомлявся повідомленням голови Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» №03/11 від 03.11.2023 (том 1 а.с.112). Про отримання повідомлення позивач вказує у позовній заяві та не заперечує проти того, що був обізнаний про такі збори.

У випадку проведення зборів Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» ОСОБА_1 вказує, що подав заяву про їх перенесення за станом здоров`я.

З приводу цього суд встановив такі обставини.

10.11.2023 о 15.55 год у Тернопільській обласній організації політичної партії «Слуга Народу» було зареєстроване депутатське звернення ОСОБА_1 вих №61/10-11/23-ПП від 10.11.2023 про те, що він не може прибути на збори в призначений час та дату з поважних причин (за станом здоров`я), тому просив перенести проведення зборів на іншу дату. Заявник також вказав, що бажає скористатися правом гарантованого виступу та надати пояснення; а підтверджуючі документи будуть надані після їх отримання у медичному закладі (том 1 а.с.111).

Дане депутатське звернення ОСОБА_1 від 10.11.2023 про перенесення зборів через неможливість прибути за станом здоров`я, відповідно до змісту витягу з протоколу №4 від 11.11.2023, розглядалося та зборах, головуючий ставив на голосування питання перенесення зборів, за результатами голосування це рішення не прийняте, натомість вирішили, враховуючи належне повідомлення ОСОБА_1 про збори та неповажність причин неприбуття на них, провести такі за відсутності депутата, бо неприбуття на них не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозицій щодо його відкликання за народною ініціативою.

Далі протокол зборів Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» від 11.11.2023 про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою розглядався політичною радою партії 28.12.2023. Позивач у цьому випадку також був належно повідомлений про дату, час та місце розгляду питання, такі обставини сторонами визнаються.

У цьому випадку ОСОБА_1 наполягає на недотриманні його права на гарантований виступ, бо 26.12.2023 направляв депутатське звернення №77/26-12/23/ГРП голові політичної ради партії на електрону адресу партії з клопотанням про перенесення засідання ради на іншу дату з поважних причин (за станом здоров`я, перебуванням на лікуванні). Заявник також вказав, що бажає скористатися правом гарантованого виступу та дати пояснення; а підтверджуючі документи будуть надані після їх отримання у медичному закладі.

Матеріали справи містять зазначене депутатське звернення (том 1 а.с.134), проте відсутні будь-які докази його направлення ОСОБА_1 адресату (голові політичної ради партії ).

Зі змісту оскаржуваного рішення від 28.12.2023 не вбачається надходження депутатського звернення ОСОБА_1 та розгляд політичною радою партії питання перенесення засідання. Про такі обставини не вказує відповідач у відзиві на позовну заяву.

І у випадку неприбуття на збори місцевої організації партії, і у випадку неприбуття на засідання політичної ради партії ОСОБА_1 посилається на стан здоров`я. Проте в обох випадках позивач не надавав до заяв про перенесення зборів (засідання) жодних доказів на підтвердження таких обставин.

До суду позивач надав копію довідки №2 про стан здоров`я, видану 08.01.2024 КНП «Тернопільська комунальна міська лікарня №2» ОСОБА_1 , про те, що він з 10.11.2023 по 05.01.2024 знаходився під наглядом закладу з діагнозом: закрита травма правого колінного суглоба 09.11.2023, повторна закрита травма правого колінного суглоба 27.12.2023; довідка видана на підставі амбулаторної картки (том 1 а.с.137).

Суд погоджується, з тим, що у позивача погіршився стан здоров`я, він звертався по медичну допомогу, у період з 10.11.2023 по 05.01.2024 перебував під наглядом закладу, проте він не проходив амбулаторне чи стаціонарне лікування (що вбачається з довідки).

Суд вважає слушними зауваження третьої особи, що отримання 09.11.2023 закритої травми правого колінного суглоба не перешкоджало прибути особисто ОСОБА_1 напередодні зборів 10.11.2023 о 15:55 год (після отриманої травми) за місцезнаходження Тернопільської обласної організації політичної партії та зареєструвати депутатське звернення №61/10-11/23-ПП від 10.11.2023 про те, що він не може з`явитися на збори обласної організації політичної партії 11.11.2023 за станом здоров`я (том 1 а.с.111).

Повторну травму відповідно до відомостей довідки №2 про стан здоров`я позивач отримує 27.12.2023 у переддень засідання політичної ради (28.12.2023), але, як вказує у позові позивач, ще 26.12.2023 (до отримання такої травми) направляє депутатське звернення №77/26-12/23/ГРП голові політичної ради партії на електрону адресу з клопотанням про перенесення засідання ради на іншу дату з поважних причин (за станом здоров`я, перебуванням на лікуванні).

Також матеріали справи містять звернення ОСОБА_1 , адресовані голові Тернопільської обласної організації політичної партії «Слуга Народу» від 22.11.2023, яке зареєстроване 22.11.2023 місцевою організацією як наручно подане, першому заступнику голови Тернопільської обласної ради від 25.12.2023, зареєстроване відділом діловодства Тернопільської обласної ради 28.12.2023 (том 1 а.с.116, 123), тобто в період коли (за пояснення позивача) стан здоров`я перешкоджав йому брати участь на зборах місцевої організації партії та засіданні політичної ради партії.

Вочевидь у стороннього спостерігача можуть закрастися сумніви стосовно таких дій та поведінки позивача. Тому суд не може вважати сумлінною поведінку позивача та вважати поважною таку причину неявки за збори й засідання як стан здоров`я, коли такий стан здоров`я одночасно не перешкоджав позивачу на вчинення інших, описаних вище, дій.

Відповідно до вимог статті 8 Закону №93-IV депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та член ради, здійснюючи депутатські повноваження, повинен дотримуватися правил депутатської етики, керуватися у своїй діяльності та поведінці загальновизнаними принципами порядності, честі і гідності.

Отож за таких обставин, коли ОСОБА_1 був належно повідомлений про дату, час та місце розгляду питання відкликання його як депутата Тернопільської обласної ради як на зборах обласної організації партії та на засіданні політичної ради, то його право бути присутнім під час розгляду на зборах обласної організації політичної партії та вищим керівним органом політичної партії питання щодо відкликання його як депутата залежало виключно від нього, а так само можливість реалізації права на виступ.

Доводи позивача щодо порушення процедури розгляду питання про його відкликання як депутата Тернопільської обласної ради не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.

Стосовно тверджень позивача про відсутність правових підстав для відкликання його як депутата, то суд зазначає, що оскаржуване рішення містить підстави для його прийняття з посиланням на пункти 2, 3, 4 та 5 Закону №93-IV і протокол зборів Тернопільської обласної організації партії від 11.11.2023 №4, відповідно до якого рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 прийняте через те, що останній не підтримував зв`язок з Тернопільською обласною організацією партії, від якої був обраний; не визначив та не оприлюднив дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; його практична діяльність не відповідала основним принципам і положенням передвиборної програми Тернопільської обласної організації партії; не проводив зустрічі з виборцями, у 2022 році не виконав зобов`язання звітувати перед виборцями; припинення членства у фракції Тернопільської обласної організації партії.

Водночас статтею 4 Закону України «Про політичні партії в Україні» встановлено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Відтак, рішення про дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради підлягають перевірці виключно на предмет дотримання процедури їх прийняття, про що суд вище вже зазначав.

Верховний Суд у постанові від 30.09.2024 у справі №380/4166/22 вказав, що в межах перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (пункт 97).

Суд у ході розгляду цієї справи здійснив перевірку дотримання керівними органами політичної партії "Слуга Народу" визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та за її наслідками не встановив наявності порушень, що у своїй сукупності надавали б підстави для висновку про порушення відповідної процедури.

Отож суд констатує, що рішення політичної ради політичної партії "Слуга Народу" від 28.12.2023 про відкликання депутата Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою ухвалено з дотриманням вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», підстави для визнання протиправним та скасування такого рішення відсутні.

За наведених обставин, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У позові ОСОБА_1 до політичної партії "Слуга Народу", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії "Слуга Народу", Тернопільська обласна територіальна виборча комісія, Тернопільська обласна рада про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: політична партія "Слуга Народу" (Паркова дорога, 16а, а/с 41, місто Київ, 01021, код ЄДРПОУ 40422142).

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача:

Тернопільська обласна територіальна виборча комісія (вулиця Грушевського, 8, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46021, код ЄДРПОУ 43758685);

Тернопільська обласна організація політичної партії "Слуга Народу" (вулиця Вячеслава Чорновола, 1, офіс 2-17, 2-18, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46001 код ЄДРПОУ 43723249);

Тернопільська обласна рада (вулиця Грушевського, 8, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46021, код ЄДРПОУ 24630220).

Повний текст рішення складено та підписано 28 березня 2025 року.

Суддя Чепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2025
Оприлюднено01.04.2025
Номер документу126185875
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —500/324/24

Рішення від 28.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 09.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні