Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2025 рокуСправа №160/1268/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Савченка А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул.Валентини Крицак, 6, м.Херсон, 73036, код ЄДРПОУ 21295057), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
17 січня 2025 року позивачка звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із вищезазначеною позовною заявою, в якій заявлені вимоги:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсійної виплати;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.12.2024 року та здійснити перерахунок пенсії, з урахуванням висновків суду;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.12.2024 року з внесенням відомостей до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування періодів нотаріальної діяльності 02.07.1995 - 31.12.1998 рік, 10.02.2003 - 28.02.2003 року, 01.07.2003 - 31.08.2003 року та 01.10.2003 - 30.11.2003 рік до страхового стажу;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області нарахувати та виплатити невиплачені грошові кошти до пенсії за період з 16.12.2024 року, з урахуванням раніше сплачених сум.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачка зазначила, що вона є пенсіонером і перебуває на обліку у Нікопольському об`єднаному управлінні ПФУ у Дніпропетровській області. Відповідно до інформації, що міститься у електронному кабінеті пенсійного фонду позивачкою було виявлено, що до страхового стажу не враховано періоди нотаріальної діяльності 02.07.1995 - 31.12.1998 рік, 10.02.2003 - 28.02.2003 року, 01.07.2003 - 31.08.2003 року та 01.10.2003 - 30.11.2003. 16 грудня 2024 року позивачка звернулась до відповідача із заявою про перерахунок пенсії. Однак, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області №912140807595 від 20.12.2024р. відмовлено у перерахунку пенсії, у зв`язку з відсутністю відомостей про сплату страхових внесків з спірний період. Вважаючи рішення відповідача протиправним, позивачка звернулась до суду з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.01.2025 р. вказана позовна заява була залишена без руху та встановлено позивачу строк десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, шляхом надання уточненої редакції позовної заяви, в якій уточнити позовні вимоги та надати копії позовної заяви для інших учасників справи.
На виконання ухвали суду від 23.01.2025 р., позивачем 30.01.2025 р. усунуто означені недоліки позовної заяви, та надано уточнену редакцію позовної заяви в якій просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсійної виплати, які оформлені рішенням про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 №912140807595 від 20.12.2024р;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.12.2024 року та здійснити перерахунок пенсії, з урахуванням висновків суду;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.12.2024 року з внесенням відомостей до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування періодів нотаріальної діяльності 02.07.1995 - 31.12.1998 рік, 10.02.2003 - 28.02.2003 року, 01.07.2003 - 31.08.2003 року та 01.10.2003 - 30.11.2003 рік до страхового стажу;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області нарахувати та виплатити невиплачені грошові кошти до пенсії за період з 16.12.2024 року, з урахуванням раніше сплачених сум.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.02.2025 р. прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/1268/25.
04 березня 2025 року від Головного управління ПФУ в Херсонській області надійшов відзив, в якому він заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що відповідно до п. 3 постанови №794, починаючи з 01.07.2002 обчислення пенсій здійснюється із заробітку особи за період роботи після 01.07.2000 за даними системи персоніфікованого обліку. Так, до заяви позивачем було надано довідку від 23.02.2021 №1647/АП/04-36- 82-01- 07 видану ГУ Державної податкової служби України в Дніпропетровській області, де зазначено, що у період з 01.07.1995 особа перебувала на загальній системі оподаткування, однак відомості про сплату податків відсутні. Позивачем для перерахунку страхового стажу набутого до 01.01.2004 здійснення фізичною особою підприємницької діяльності до 01.01.2004 на підтвердження не було надано документів про сплату страхових внесків (платіжні доручення, квитанції установ банків, документи, що підтверджують поштовий переказ, довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків). За таких обставин Головним управлінням правомірно прийнято рішення: відмовити ОСОБА_1 в проведені перерахунку зміна страхового стажу набутого до 01.01.2004 відповідно до Закону № 1058.
03 березня 2025 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він підтримав позовні вимога та просив задовольнити їх у повному обсязі.
Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст.ст. 257, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи та докази, проаналізувавши зміст норм матеріального, що регулюють спірні правовідносини, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що приватний нотаріус Максименко О.В. узята на облік у Нікопольський ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області з 01.07.1995р., що підтверджується довідкою форми №34-ОПП від 30.05.2017р.
Актом Управління Пенсійного фонду України в м.Нікополі та Нікопольському районі Дніпропетровської області від 12.02.2012р. №77 «Про результати планової перевірки приватного нотаріуса ОСОБА_1 » за період з 28.09.1995р. до 31.12.2012 року встановлено, що правильність нарахування та сплати єдиного внеску перевіркою порушень не встановлено.
Довідкою Дніпропетровського обласного управління Нікопольського міського відділу Пенсійного фонду України від 09.02.1998р. №183, підтверджено, що ОСОБА_1 перерахувала на рахунок Пенсійного фонду України внесків у сумі 103398, 39 грн.
Відповідно до акта Пенсійного фонду України від 25.06.1999р. виданим головним спеціалістом ПФ ОСОБА_2 за період з 01.09.1995р. по 31.03.1999р. проведено перевірка правильності повноти, своєчасності сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування та його витрачання. Відповідно до висновку вкзаного акта заборгованість відсутня.
Судом встановлено, що 16.12.2024 р. позивачка звернулась до Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області із заявою про перерахунок пенсії.
Засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності Головне управління ПФУ в Херсонській області визначено органом, уповноваженим розглянути заяву позивачки.
Рішенням Головного управління ПФУ в Херсонській області від 20.12.2024 р. №912140807595 позивачці було відмовлено у перерахунку пенсії.
У вказаному рішенні зазначено, що відповідно до Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від12.08.1993 №637, та Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Прозагальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від25.11.2005 №22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 №1566/11846, період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності до 01.01.2004 підтверджується: На загальній системі оподаткування: - індивідуальними відомостями про застраховану особу; - документами про сплату страхових внесків: платіжні доручення, квитанції установ банків, документи, що підтверджують поштовий переказ, довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків. На спрощеній системі оподаткування: - індивідуальними відомостями про застраховану особу; - свідоцтвом про сплату єдиного податку (до 01.01.2004); - спеціальним торговим патентом (до 01.01.2004); - патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян (до 01.01.2004); - документами про сплату єдиного податку (платіжні доручення, квитанції установ банків, документи, що підтверджують поштовий переказ, довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків); - довідками про реєстрацію особи як суб`єкта підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування. Періоди здійснення фізичною особою підприємницької діяльності після 01.01.2004 до страхового стажу зараховуються на підставі даних, що містяться в системі персоніфікованого обліку. До заяви ОСОБА_1 надає довідку від 23.02.2021 №1647/АП/04-36- 82-01-07 видану ГУ Державної податкової служби України в Дніпропетровській області, де зазначено, що у період з 01.07.1995 особа перебувала на загальній системі оподаткування, відомості про сплату податків відсутні. За таких обставин прийнято рішення: відмовити ОСОБА_1 в проведені перерахунку зміна страхового стажу набутого до 01.01.2004р відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Не погоджуючись з спірним рішенням відповідача, та вважаючи його протиправним позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-ІV, який набрав чинності 01.01.2004 (даліЗакон №1058-ІV).
Статтею 8 Закону №1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до ст. 1 Закону №1058-ІV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
Періоди, з яких складається страховий стаж, визначає стаття 24 Закону №1058-ІV.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду, відповідної доплати до суми страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати на дату здійснення доплати, таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
У разі якщо зазначену доплату не було здійснено, до страхового стажу зараховується період, визначений за кожний місяць сплати страхових внесків за формулою: ТП = Св : В, де: ТП - тривалість періоду, що зараховується до страхового стажу та визначається в місяцях; Св - сума фактично сплачених страхових внесків за відповідний місяць з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати; В - мінімальний страховий внесок за відповідний місяць.
За визначеннями, наведеними в статті 1 Закону №1058-IV, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; мінімальний страховий внесок - сума коштів, що визначається розрахунково як добуток розміру мінімальної заробітної плати і розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, встановлених законом, на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід).
При цьому, п. 2 ч. 1 ст. 11 Закону № 1058-IV встановлено, що загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Згідно з пп. 1 п. 3-1 розділу XVПрикінцеві положенняЗакону №1058-IV до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із статтею 26 цього Закону включаються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, а також із застосуванням фіксованого податку:
з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від сплаченого розміру (крім випадків звільнення від сплати єдиного внеску).
Частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV визначено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Так, постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Порядок № 22-1).
Згідно з пунктом 1.1. Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії непрацюючим особам подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації); заява про призначення пенсії працюючим особам подається заявником до органу, що призначає пенсію, через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі - посадова особа) за місцезнаходженням такого підприємства, установи або організації. За бажанням особи така заява може бути подана особисто за місцем проживання (реєстрації) або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, або законного представника.
За змістом пункту 2.1 Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема:
документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, орган, що призначає пенсію, додає довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення (абз.1 пп.2).
Період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності, крім осіб, які здійснювали підприємницьку діяльність за спрощеною системою оподаткування, з 01 липня 2000 року підтверджується довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку. Період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування до 01 січня 2004 року підтверджується спеціальним торговим патентом, або свідоцтвом про сплату єдиного податку, або патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян, або довідкою про сплату страхових внесків, а з 01 січня 2004 року - довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку.
Згідно з п. 4 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 (даліПорядок №637) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), час роботи осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, заснованою на приватній власності та на виключно їхній праці, за період до 1 травня 1993 р., а також час роботи осіб, які займаються веденням особистого селянського господарства зараховується до трудового стажу за наявності довідки Пенсійного фонду України про сплату страхових внесків (додаток № 1).
Періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, з 1 січня 1998 р. по 31 грудня 2003 р. зараховуються до трудового стажу фізичних осіб - підприємців на підставі довідки про реєстрацію особи як суб`єкта підприємницької діяльності, а з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2017 р. за бажанням особи - за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від суми сплачених коштів.
З 01.01.1998 по 31.12.2003 періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку, зараховуються до трудового стажу фізичних осіб - підприємців при підтвердженні цього статусу довідкою про реєстрацію як суб`єкта підприємницької діяльності та застосування спрощеної системи оподаткування чи сплати фіксованого податку, або спеціальним торговим патентом, або свідоцтвом про сплату єдиного податку, або патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян, або довідкою про сплату страхових внесків, або довідкою, виданою податковою інспекцією про перебування особи на обліку як суб`єкта підприємницької діяльності із зазначенням системи оподаткування та інформації про сплату податку; тобто особа має підтвердити статус підприємця і обрану систему обліку і звітності (через сплату єдиного податку, фіксованого податку), або сплату страхових внесків,
Отже, умови зарахування відповідних періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу пов`язуються з документальним підтвердженням здійснення підприємницької діяльності, яке є відмінним та залежить від форми оподаткування фізичної особи-підприємця.
Абзацом п`ятим частини першої статті 40 Закону № 1058-IV визначено, що заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 01.07.2000 враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 01.07.2000 - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Аналіз наведених вище норм свідчить на користь того, що на підставі відомостей, поданих роботодавцями і громадянами, які самостійно сплачують страхові внески, в централізованому банку даних Пенсійного фонду України на кожну застраховану особу відкривається електронна персональна облікова картка з постійним страховим номером, який відповідає персональному номеру фізичної особи з Державного реєстру фізичних осіб (ідентифікаційному номеру фізичної особи).
Персональна облікова картка застрахованої особи - документ, що централізовано зберігається у вигляді електронної таблиці Державного автоматизованого банку відомостей про застрахованих осіб у Пенсійному фонді України. Відкривається картка після реєстрації застрахованої особи в місцевому відділі Пенсійного фонду. У цій картці накопичуються та зберігаються всі відомості про доходи, перераховані внески застрахованої особи до Пенсійного фонду, а також інші відомості (про стаж, умови праці), які необхідні для правильного призначення пенсії. Зазначені відомості доповнюються щорічно відомостями від усіх роботодавців з урахуванням випадків трудової міграції та роботи за сумісництвом.
Згідно з пунктом 18 Інструкції №5-5 для обчислення суми внесків громадян, які займаються підприємницькою діяльністю, заснованою на особистій власності та на виключно їхній праці, а також для адвокатів, береться оподаткований чистий доход, який вираховується як різниця між валовим доходом (виручка у грошовій та натуральній формі) і документально підтвердженими витратами, що безпосередньо пов`язані з одержанням доходу, на підставі копій податкових декларацій. Громадянам, які займаються підприємницькою діяльністю на основі патенту, нараховуються внески з тієї суми доходу, з якої визначається плата за патент.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Інструкції про порядок обчислення сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових внесків до Пенсійного фонду України, а також обліку надходження і витрачання його коштів, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 06.09.1996 № 11-1 (далі - Інструкція № 11-1 (чинної у спірний період), платниками обов`язкових внесків на державне соціальне страхування є суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності.
Відповідно до пункту 2.9 Інструкції від 06.09.1996 № 11-1 платники, перелічені в пп. 2.2, 2.4 зобов`язані зареєструватись в органах Пенсійного фонду в районах (містах) за юридичною адресою, а платники, зазначені у п. 2.7 - за постійним місцем проживання.
Системний аналіз наведених правових норм дає суду підстави для висновку, що у період з 1993 року по 01.07.2000 на законодавчому рівні було передбачено зарахування до страхового (трудового) стажу для обчислення пенсій період здійснення підприємницької діяльності за умови сплати підприємцями страхових внесків до Пенсійного фонду України, які підлягали обов`язковій реєстрації як платники внесків в органах Пенсійного фонду.
Відтак, належними доказами, якими особа може підтвердити періоди провадження підприємницької діяльності можуть бути документи про сплату страхових внесків, а саме: до 01.07.2000 - довідка органу Пенсійного фонду про сплату страхових внесків, після 01.07.2000 - довідка із бази даних реєстру зарахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку.
Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 26.10.2018 у справі №643/20104/15-а, які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.
Судом встановлено, що приватний нотаріус Максименко О.В. узята на облік у Нікопольський ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області з 01.07.1995р., що підтверджується довідкою форми №34-ОПП від 30.05.2017р.
Суд зазначає, що актом Управління Пенсійного фонду України в м.Нікополі та Нікопольському районі Дніпропетровської області від 12.02.2012р. №77 «Про результати планової перевірки приватного нотаріуса ОСОБА_1 » за період з 28.09.1995р. до 31.12.2012 року встановлено, що правильність нарахування та сплати єдиного внеску перевіркою порушень не встановлено.
Також довідкою Дніпропетровського обласного управління Нікопольського міського відділу Пенсійного фонду України від 09.02.1998р. №183, підтверджено, що ОСОБА_1 перерахувала на рахунок Пенсійного фонду України внесків у сумі 103398, 39 грн.
Відповідно до акта Пенсійного фонду України від 25.06.1999р. виданим головним спеціалістом ПФ ОСОБА_2 за період з 01.09.1995р. по 31.03.1999р. проведено перевірка правильності повноти, своєчасності сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування та його витрачання. Відповідно до висновку вкзаного акта заборгованість відсутня.
Як було встановлено судом, належними доказами, якими особа може підтвердити періоди провадження підприємницької діяльності можуть бути документи про сплату страхових внесків, після 01.07.2000 - довідка із бази даних реєстру зарахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку.
Суд зазначає, що відповідачем була надана довідка форми ОК-5, з якої вбачається, що ОСОБА_1 сплачувала страхові внески, зокрема, за період з 1999 року по 2003 рік.
Ураховуючи викладене, суд вважає оскаржуване рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області №912140807595 від 20.12.2024 р. про відмову у перерахунку пенсії безпідставним та таким, що підлягає скасуванню.
Водночас наявність відповідних документів про сплату страхових внесків та виконання вимог законодавства підтверджують належне включення періодів до страхового стажу, а відтак дають підстави для перерахунку пенсії позивачці з урахуванням цих періодів.
Отже, оцінюючи подані позивачкою докази сплати страхових внесків, суд доходить висновку, що період нотаріальної (підприємницької) діяльності з 01.09.1995 р. по 31.12.1998 р., з 10.02.2003 по 28.02.2003 р., з 01.07.2003 по 31.08.2003 р. та з 01.10.2003 по 30.11.2003 р. підтверджується належними доказами та підлягає зарахуванню до страхового стажу позивачки.
Натомість стосовно періоду з 02.07.1995 р. по 31.08.1995 р., позивачка не надала достатніх документів, які б належним чином підтверджували сплату страхових внесків у цей час.
Згідно із частиною першою статті 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Відповідно до частини 4 статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:
у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;
у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частини 5 наведеної статті).
Отже, перерахунок пенсії позивачки має бути здійснено з моменту подання відповідної заяви, оскільки документами, доданими до заяви про призначення пенсії, було підтверджено спірний період.
Згідно з частиною третьою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Надавши правову оцінку обставинам справи, а також висновків суду у даній справі щодо підтвердження права позивача на зарахування до страхового стажу період роботи з 01.09.1995 р. по 31.12.1998 р., з 10.02.2003 по 28.02.2003 р., з 01.07.2003 по 31.08.2003 р. та з 01.10.2003 по 30.11.2003 р., суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.09.1995 р. по 31.12.1998 р., з 10.02.2003 по 28.02.2003 р., з 01.07.2003 по 31.08.2003 р. та з 01.10.2003 по 30.11.2003 р. та проведення перерахунку пенсії з 16.12.2024р. з урахуванням раніше сплачених сум та урахуванням висновків суду.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У цьому випадку, суд вважає за необхідне вийти за межі заявлених позовних вимог та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 20.12.2024р №912140807595.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням викладеного, враховуючи підтвердження обґрунтованості позовних вимог відповідними доказами, суд вважає, що позов належить задовольнити.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
Як свідчать матеріали справи, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в розмірі 1211,20 грн., а тому вказана сума підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.
Керуючись ст. 72-74, 77, 241-246, 250, 255, 260-262 КАС України, суд, -
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул.Валентини Крицак, 6, м.Херсон, 73036, код ЄДРПОУ 21295057), третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 20.12.2024р №912140807595.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.09.1995 р. по 31.12.1998 р., з 10.02.2003 по 28.02.2003 р., з 01.07.2003 по 31.08.2003 р., з 01.10.2003 по 30.11.2003 р. та здійснити перерахунок та виплату пенсії з 16.12.2024р. з урахуванням раніше сплачених сум та урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул.Валентини Крицак, 6, м.Херсон, 73036, код ЄДРПОУ 21295057) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.
Суддя А.В. Савченко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2025 |
Оприлюднено | 11.04.2025 |
Номер документу | 126479829 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні