Постанова
від 25.12.2007 по справі 20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"25" грудня 2007 р. Справа № 20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146

Одеський апеляційний господарський суд у складі:  

Головуючого судді  Ліпчанської Н.В.             

Суддів Андрєєвої Е.І., Мацюри П.Ф.

При секретарі Юзьковій І.В.

за участю представників сторін:

від позивача - не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

від відповідача - Слюсар М.М., довіреність  № 407,  дата видачі : 15.09.05                                         

Розглянувши апеляційну скаргу Одеської залізниці  

на рішення  господарського суду Одеської області від 22.10.2007р.

у справі № 20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146

за позовом Приватного науково-виробничого підприємства “Біос”     

до Одеської залізниці  

про стягнення 16 156,96грн.

  

Встановив:

В січні 2005р. Приватне науково-виробниче підприємство "Біос" (далі ПНВП "Біос") звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської залізниці (далі Залізниця) про стягнення 16159,96грн. неправомірно стягнутих платежів за період простою шести залізничних вагонів, які слідували на адресу ТОВ "Кербунаш" (Республіка Молдова) з вантажем вугілля на станції Унгень та Фелєшть.

Справа розглядалась господарськими судами неодноразово.

Останнім рішенням господарського суду Одеської області від 22 жовтня 2007р. (суддя Щавинська Ю.М.) позовні вимоги ПНВП "Біос" задоволено повністю.

Мотивуючи дане рішення суд дійшов до висновку, що Одеською залізницею без достатніх підстав з порушенням порядку, встановленого вимогами статтей 13;15 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення та Правил розрахунків за перевезення вантажів, нараховано та стягнуто платежі за період простою вагонів на ст. Слобідка Одеської залізниці.

Суд послався на норми статті 1212 ЦК України згідно якої особа, яка безпідставно отримала майно (грошові кошти) за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави повинна повернути потерпілому це майно.

Не погоджуючись з рішенням суду, Залізниця звернулась із апеляційної скаргою в якій просить рішення скасувати, вважаючи що воно прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши пояснення представника Залізниці, який підтримав апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія вважає, що апеляційна підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення скасуванню виходячи з наступних підстав.

Як свідчать матеріали справи між ПНВП "Біос" та Придніпровською залізницею укладено договір на перевезення вантажу, за яким шість вагонів з антрацитом: вагон № 66240557 ( залізнична накладна № 49439247 ), вагон № 65381121 {накладна № 49439276), вагон № 67845180 (накладна № 49439337), вагон 65944167 (накладна 49439338) вагон № 66961764 (накладна № 509460676), вагон № 67191619 (накладна №50385703) були відправлені вантажовідправником на станцію призначення Павлоград (Придніпровська залізниця) для вантажоодержувача ПНВП „Біос". Після прибуття на станцію Павлоград вищевказаних шести вагонів з вантажем було здійснено переадресування вантажу у цих же вагонах згідно вимог ст.ст. 44-45 Статуту залізниць України. (т.1а.с.88-93).

При переадресуванні вантажів, було змінено станцію призначення та був змінений одержувач вантажу, а також новою станцією відправлення Павлоград Придніпровської залізниці було складено шість нових залізничних накладних міжнародного зразку про перевезення вантажів у міжнародному залізничному сполученні, оформлених відповідно до Угоди про міжнародне залізничне сполучення від 01.11.1951р..

По вищевказаним шести вагонам з вантажем були складені наступні  залізничні  накладні міжнародного зразка:

-  вагон № 66240557 оформлено залізничною накладною № 46495252;

-  вагон № 65381121 оформлено  залізничною накладною № 46495253;

-  вагон № 67845180 оформлено  залізничною накладною № 46495254;

-  вагон № 65944167 оформлено  залізничною накладною № 46495255;

-  вагон № 66961764 оформлено  залізничною накладною № 46495256;

- вагон № 67191619 оформлено залізничною накладною № 46495257;       (т1.а.с. 94-100).

Таким чином між ПНВП „Біос" та Придніпровською залізницею укладено нові договори міждержавного перевезення вантажів, за якими позивач відправив зі станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці шість вагонів з вантажем, (а саме вагони № 66240557, №65381121, №65944167; №67845180; №67191619; №66961764 з вугіллям) на адресу ТОВ „Кербунаш" (місцезнаходження м. Кишинів, Молдова).

Відповідно до п.1 ст.7 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі УМВС) договори перевезення оформлено накладними єдиного зразку.

Позивач у залізничних накладних зазначив, що прикордонною станцією   переходу є станція Слобідка Одеської залізниці, при цьому в графах 4, 20, міжнародних залізничних накладних вантажовідправник вказав, що оплату по Молдові проводить „Бруквуд", а платежі по Україні проводить вантажовідправник ПНВП „Біос".

По  прибутті   вагонів  на  ст. Слобідка Одеської  залізниці адміністрація  повідомила  позивача, що у зв'язку  із  конфліктом,  що виник між Республікою Молдова та Придністров'ям всі вантажі які слідували слідували через станцію Слобідка, затримуються Придністровською владою і не пропускаються на територію Молдови.

Враховуючи зазначені обставини ПНВП „Біос" направив до Укрзалізниці лист від 13.09.2004р. № 0913/1 Уг з проханням посприяти у доставці вантажу на станцію призначення, через станцію кордон переходу Могилів-Подільський, та гарантував оплату всіх залізничних платежів. (т. 1 а/с 130).

Закордонний вантажоодержувач ТОВ „Кербунаш" (м. Кишинів, Молдова)  листом  № 73 від 06.09.2004р.  на адресу Дніпропетровської дирекції   Придніпровської залізниці дав згоду на відправлення вантажів на його       адресу, через станцію Могилів-Подільський Південно-Західної залізниці            ( т. 1, а/с 23).

Враховуючи волевиявлення вантажовідправника та зарубіжного  вантажоодержувача Укрзалізниця,  наказом  №  432   від 15.09.2004р. дозволила Одеській залізниці відправити за призначенням вагони №№ 66961764; 67191613; 67845180; 65944167; 65381121; 66240557 з вугіллям, які простоювали на ст. Слобідка Одеської залізниці (в зв'язку з поважними   причинами і не прийомом   вантажів   із-за  локального конфлікту   між:   республікою Молдова та Придністров'ям) через прикордонний перехід   „Могилів-Подільський-Велчинець", при умові погодження з органами державної митної служби України (т. 1 а/с 131).

При цьому, як вбачається з наказу Укрзалізниці № 432 від 15.09.2004р. Одеська залізниця зобов'язана була стягнути належні платежі з вантажовідправника ПНВП „Біос", що підтверджується копією листа ПНВП „Біос" № 0913/1 від 13.09.2004р. за підписом директора Макаренко Н.А..         (т. 1 а/с 130-131).

Факсограми станційних документів за надані залізницею послуги було своєчасно передано ст. Слобідка Одеської залізниці вантажовідправнику.

ПНВП „Біос", погодилось з сумою наданих послуг та добровільно, платіжними дорученнями № 9039 від 16.09.2004р. та №9040 від 17.09.2004р. перерахувало на рахунок ТЕХПД-1 (структурний підрозділ Одеської залізниці) суму 23105,32 грн. (т. 1 а/с 22-21;132-133).

Стаття 11 ЦК України підставами для виникнення цивільних прав і обов'язків передбачає, зокрема, як договори та інші правочини, так і те, що цивільні права і обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Стаття 908 ЦК України, яка кореспондується із статтею 307 ГК України, встановлює, що загальні умови перевезення визначаються цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.    

Згідно статті 62 Статуту залізниць України, Порядок розрахунків  за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею, згідно з чинним законодавством.

Належні за перевезення вантажів і надання послуг платежі можуть   вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено      законодавством, на станціях відправлення, або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

Відправка вантажів може бути затримана до внесення платежів в повному обсязі за затримку вагонів в зв'язку з переоформленням митних документів, змінені  маршруту прямування вантажів.

Згідно ст.13 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення за зміну договору перевезення стягується збір, даний збір розраховується у відповідності з внутрішніми правилами,  які діють на залізниці, що здійснює зміну договору перевезення, та стягується у відповідності до ст.15 УМВС.

Якщо в результаті зміни договору перевезення відбудеться затримка в перевезенні або видачі вантажу не з вини Залізниці, то додаткові збори штрафи та інші витрати за час затримки, а саме: за зберігання вантажу, за простій вагонів на транзитних залізничних дорогах, розраховується у відповідності з внутрішніми правилами і тарифами діючими на тій залізниці, на якій відбулась затримка. Додаткові збори, штраф за простій вагонів та інші витрати підтверджуються відповідними документами та стягуються з відправника або одержувача в залежності від того хто з них сплачує транзитні перевізні платежі у відповідності до ст. 15 УМВС.      

Таким чином вантажовідправник ПНВП „Біос" зобов'язаний був внести плату, встановлену Тарифним керівництвом № 1 затвердженого Міністерством транспорту   України  №551 від 15.11.1999р., та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 828/4121 від 01.12.1999р. за фактично надані Одеською залізницею послуги на загальну суму 16151,96 грн.. Різниця в оплаті за послуги в сумі 6948 грн. 36 коп. повернута Одеською залізницею позивачу ПНВП „Біос", платіжним дорученням № 3805 від 08.07.2005р. на рахунок позивача.  (т. 1. а/с 121-129).

Одеська залізниця керуючись наказом Укрзалізниці № 432 від 15.09.2004р. згідно  письмових гарантій ПНВП „Біос" відповідно до листа № 0913/1 від 13.09.2004р. на підставі Статуту залізниць України та керуючись  Угодою про міжнародне залізничне вантажне сполучення правомірно   утримала з ПНВП „Біос" суму 16151,96 грн..

Однак місцевий господарський суд дані обставини справи в їх сукупності, не прийняв до уваги, не надав їх відповідної правової оцінки та дійшов до помилкового висновку про вину залізниці в супереч вимогам ст.ст. 4, 44, 45, 62, 105, 119, 120 Статуту залізниць України, ст.13,ст.15, ст.21 Угоди про міжнародне, залізничне, вантажне сполучення.

Керуючись  ст.ст.99; 101; 103-105  Господарського процесуального Кодексу України, суд, -

П о с т а н о в и в:   

Апеляційну скаргу Одеської залізниці –задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 22.10.2007р. по справі №20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146 –скасувати.

В позові  Приватному науково-виробничому  підприємству “Біос” - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України.                    

Головуючий суддя                                                           Н.В.Ліпчанська

         

         Суддя                                                                             Е.І.Андрєєва

         Суддя                                                                                 П.Ф.Мацюра

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.12.2007
Оприлюднено16.01.2008
Номер документу1267085
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20-26-8-16-8-11-12/27-05-763-7/146

Постанова від 03.04.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 06.03.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 25.12.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ліпчанська Н.В.

Рішення від 22.10.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні