Рішення
від 25.04.2025 по справі 677/242/25
КРАСИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Красилівський районний суд Хмельницької області

Справа № 677/242/25

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25.04.2025 м.Красилів

Красилівський районний суд Хмельницької області в складі головуючого судді Васільєва С.В.,

за участю секретаря судового засідання Шимкової Т.М.,

прокурора Лелюка Т.В.,

розглянувши цивільну справу за позовною заявою заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 , про визнання недійсним наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, скасування державної реєстрації земельної ділянки та речових прав на неї, -

встановив:

Заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 в якому просить:

1. Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-2232-сг від 02.02.2016 « Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 »

2. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав на власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію прав власності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077.

3. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 у Державному земельному кадастрі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Хмельницькою окружною прокуратурою в ході вивчення стану дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства щодо охорони та збереження об`єктів природо-заповідного фонду на території Хмельницької області встановлено факт порушення вимог законодавства у вказаній сфері, а саме відведення у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель у межах території об`єкту природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький».

Зокрема встановлено, що рішенням Хмельницької обласної ради народних депутатів №3 від 17.12.1993 «Про доповнення природно-заповідного фонду області та встановлення охоронних зон його територій та об`єктів» до складу природно-заповідного фонду Хмельницької області включено гідрологічний заказник місцевого значення «Манівецький», площею 249 га, на території Кременчуківської, Великоорлинецької та Манівецької сільських рад Красилівського району Хмельницької області (станом на даний час Антонінська та Красилівська ОТГ Хмельницького району Хмельницької області). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, збереження та використання.

Поряд із цим, Хмельницькою окружною прокуратурою встановлено, що в порушення вищевказаних вимог законодавства ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області видано наказ №22-2232-сг від 02.02.2016 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка накладається на земельну ділянку території гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький», площа накладання 0,0512 га, а в іншій частині площею 1,9488 га повністю накладається на охоронну зону гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький».

На підставі вказаного рішення 25.02.2016 ОСОБА_1 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право приватної власності на земельну ділянку площею 2.0000 га, кадастровий номер 6822781200:04:003:0077, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

За вказаним фактом Хмельницькою окружною прокуратурою розпочато кримінальне провадження за №42022242210000002 від 27.01.2022.

Вказує, що в силу розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 в межах території та охоронної зони гідрологічного заказника «Манівецький», цільового призначення земельної ділянки в межах гідрологічного заказника - землі природно-заповідного фонду, наявності обмежень у використанні земельної ділянки і неможливості в силу закону виникнення приватного власника на такі землі, наявні в Державному земельному кадастрі відомості про цільове призначення спірної земельної для ведення особистого селянського господарства, відсутності обмежень щодо використання земельної ділянки, а також наявності приватного власника земельної ділянки у відповідних межах, площі та координатах не відповідають дійсності, а тому державна реєстрація земельної ділянки 6822781200:04:003:0077 в Державному земельному кадастрі підлягає скасуванню.

Зазначає, що належним власником земель природно-заповідного фонду, що розташовані в межах території та охоронної зони гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький» (в межах території колишньої Великоорлинської сільської ради) є Антонінська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області.

Суспільний інтерес у поверненні спірної земельної ділянки до комунальної власності спрямований на задоволення суспільної потреби у відновленні законності, становища, яке існувало до порушення права власності народу на землю, у збереженні природо-заповідного фонду, недопущенні незаконної зміни цільового призначення земель природо-охоронного призначення, що явно переважає приватний інтерес у неправомірному отриманні ОСОБА_1 спірної земельної ділянки.

Ухвалою судді від 13.02.2025 року прийнято дану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

У подальшому прокурором подано до суду заяву про зміну предмету позову (із доказами направлення її іншим учасникам), згідно якої просить:

1. Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-2232-сг від 02.02.2016 « Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 »

2. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав на власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію прав власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, припинивши право приватної власності останнього та всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку;

3. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 у Державному земельному кадастрі;

4. зобов`язати ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_1 ) повернути земельну ділянку площею 2 га територіальній громаді в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району (код ЄДРПОУ 04407342).

Ухвалою від 12.03.2025 року було прийнято до розгляду заяву заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури про зміну предмету позову.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві.

Інші учасник справи в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили.

Зокрема, надіслана на адресу реєстрації ОСОБА_1 судова кореспонденція повернулась до суду з відміткою Укрпошти адресат відсутній за вказаною адресою.

Враховуючи норми п. 4 ч. 8 ст. 128 ЦПК, відповідач вважається належним чином повідомленим про розгляд справи.

Аналогічна позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 757/15603/19.

Інші засоби зв`язку з відповідачем відсутні. Відзиву на позов від відповідача до суду не надходило.

Антонінська селищна рада надіслала заяву про розгляд справи без її участі, покладається на розсуд суду.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-2232-сг від 02.02.2016 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Великоорлинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (інформаційна довідка №363530813 від 29.01.2024) встановлено, що на підставі наказу серії та номер: 22-2232-СГ від 02.02.2016, виданого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 за ОСОБА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 862577168227, номер відомостей про речове право: 13479349).

Рішенням Хмельницької обласної ради народних депутатів №3 від 17.12.1993 «Про доповнення природно-заповідного фонду області та встановлення охоронних зон його територій та об`єктів» до складу природно-заповідного фонду Хмельницької області включено гідрологічний заказник місцевого значення «Манівецький», площею 249 га (відомча приналежність - Кременчуківська сільська рада).

Відповідно до Положення про гідрологічний заказник місцевого значення «Манівецький», затвердженого наказом Державного управління екології та природних ресурсів в Хмельницькій області №27 від 25.06.2004, заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, який охороняється як національне надбання і є складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною (п. 1.2 Положення).

Згідно п.п. 1.3-1.8 Положення площа заказника становить 249 га, територія, оголошена Заказником, не вилучається із землекористування Кременчуківської сільської ради в Красилівському районі, яка здійснює на ній обмежену господарську діяльність у відповідності з Конституцією України, Законами України, нормативно-правовими актами та даним Положенням, а також несе відповідальність за додержанням заповідного режиму території.

Межі Заказника виносяться в натуру з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка, наносяться на планово-картографічні матеріали органів Державного комітету земельних ресурсів на місцях та Користувача, режим території заказника враховується у всіх видах проектно-планової документації, навколо заказника виділена охоронна зона 100 м. Зміна меж, категорії та скасування статусу Заказника здійснюється у відповідності до чинного законодавства.

Держуправління Мінприроди України в Хмельницькій області передало під охорону Великоорлинській сільській раді заповідний об`єкт гідрологічний заказник місцевого значення «Манівецький», площею 71,89 га, про що складено Охоронне зобов`язання №334.

На виконання п. 3 Указу Президента України від 11.11.2004 №1396/2004 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення додержання законодавства у межах територій та об`єктів природо-заповідного фонду України», п.п. 5, 10 Указу Президента України від 23.05.2005 №838/2005 «Про заходи щодо дальшого розвитку природно-заповідної справи в Україні», доручення Секретаріату Президента України щодо виконання п. 2.1 Указу Президента України від 21.11.2005 №1643/2005 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29.06.2005 «Про стан додержання вимог законодавства та заходи щодо підвищення ефективності державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання та охорони земель», доручень Кабінету Міністрів України від 09.01.2007 №51061/67/1-04 та від 25.06.2007 №51061/70/1-04 ДП «Поділлягеодезкартографія» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький» на території Кременчуківської, Великоорлинецької та Манівецької сільських рад Красилівського району Хмельницької області. Межі земельної ділянки встановлено в натурі, межові знаки для забезпечення їх схоронності передано Кременчуківській, Великоорлинецькій та Манівецькій сільським радам.

Відповідно до характеристики-обгрунтування необхідності заповідання типового болота на території Кременчуківської сільської Ради народних депутатів від 04.06.1993 №24 державний гідрологічний заказник місцевого значення «Манівецький» створюється з метою охорони гідрологічного режиму річки Ікопоть, повноводності каскаду рибогосподарських прудів, типової лучної рослинності та місця гніздування водоплавної птиці. Типове для Поділля торф`яне болото має велике гідрологічне значення для мікроклімату, розташоване в заплаві річки Ікопоть по течії від с. Ключівка до с. Манівці Красилівського району. Загальна площа заказника становить 249 га.

Оскільки ОСОБА_1 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право приватної власності на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6822781200:04:003:0077, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарств, за вказаним фактом Хмельницькою окружною прокуратурою розпочато кримінальне провадження за №42022242210000002 від 27.01.2022.

В ході здійснення досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні залучено спеціаліста сертифікованого інженера-землевпорядника, яким проведено роботи щодо здійснення обмірів спірних земельних ділянок, що можуть накладатися на ділянки природно-заповідного фонду, встановлення їх координат та схематичного співставлення накладання згаданих ділянок на земельні ділянки, що відносяться до земель природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький», за результатами якого встановлено, що земельна ділянка площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 для ведення особистого селянського господарства накладається на земельну ділянку території гідрологічного заказника «Манівецький», площа накладання 0,0512 га, а в іншій частині площею 1,9488 га накладається на охоронну зону гідрологічного заказника «Манівецький» (лист від 23.09.2024 з кадастровим планом земельної ділянки).

Також, Хмельницькою окружною прокуратурою направлено до Кабінету міністрів України лист за №50-131вих-25 від 07.01.2025 щодо надання інформації про прийняті рішення щодо погодження зміни цільового призначення земельної ділянки в межах території та охоронної зони об`єкта природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький» на території території Кременчуківської, Великоорлинецької та Манівецької сільських рад Красилівського району Хмельницької області (станом на даний час Антонінська та Красилівська ОТГ Хмельницького району Хмельницької області), у зв`язку із виданням 02.02.2016 ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області наказу №22-2232-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, що розташована на території Великоорлинецької сільської ради Красилівського району (на даний час Антонінська ОТГ Хмельницького району) у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 та передано її у приватну власність останнього.

Відповідно до листа Секретаріату Кабінету Міністрів України №742/0/2-25 від 10.01.2025, такі рішення не приймались.

Крім того, Хмельницькою окружною прокуратурою направлено до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України лист за №50-125 вих-25 від 07.01.2025 щодо надання інформації про погодження Міндовкілля зміни меж та (або) скасування статусу території та об`єкту природно-заповідного фонду - гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький» на території Кременчуківської, Великоорлинецької та Манівецької сільських рад Красилівського району Хмельницької області (станом на даний час Антонінська та Красилівська ОТГ Хмельницького району Хмельницької області) у зв`язку із виданням 02.02.2016 ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області наказу №22-2232-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, що розташована на території Великоорлинецької сільської ради Красилівського району (на даний час Антонінська ОТГ Хмельницького району) у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 та передано її у приватну власність останнього.

Відповідно до листа Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України №11/11-01/104-25 від 09.01.2025, Міндовкілля не погоджувало зміну меж, категорії та скасування статусу гідрологічного заказника місцевого значення «Манівецький».

Отже, земельна ділянка з кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, площею 2,00 га належить ОСОБА_1 , та до складу природно-заповідного фонду України не входить.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.

Згідно ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на такі категорії: землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Відповідно до статей 43, 44, 45 ЗК України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва). Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Згідно із положеннями ч. ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд» до природно-заповідного фонду України належать природні території та об`єкти, зокрема, заказники. Заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Частиною 3 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Статтею 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено, що території природно-заповідного фонду можуть використовуватися у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища. Встановлені частиною першою цієї статті основні види використання, а також заготівля деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, випасання худоби, мисливство, рибальство та інші види використання можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів.

Відповідно до ч. 1 ст. 150 ЗК України до особливо цінних земель відносяться, зокрема землі природно-заповідного фонду.

Згідно з ч. 5 ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Отже оформлення органом виконавчої влади охоронного зобов`язання підтверджує статус відповідних територій як належних до природно-заповідного фонду (аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду Верховного Суду від 13 серпня 2019 року у справі № 910/11164/16).

Визначивши особливий правовий режим для різних категорій земель відповідно до їх основного цільового призначення, законодавець тим самим встановив для кожної з категорій особливості щодо порядку набуття прав та умови використання земель, межі права власності та права користування такими землями, засади державного управління та контролю за земельними ресурсами, здійснення їх охорони, відповідальності за порушення земельного законодавства, тощо.

Землі природно-заповідного фонду є землями з особливим режимом охорони і повністю або частково вилучені із господарського обороту.

Статтею 81 ЗК України передбачено, що громадяни набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Із положень ст. ст. 22, 33, 121 ЗК України слідує, що безоплатно приватизувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства громадяни можуть лише із земель сільськогосподарського призначення.

Поряд із цим, чинне законодавство не передбачає можливості і не встановлює порядку безоплатної приватизації громадянами земель природно-заповідного фонду для ведення особистого селянського господарства.

Із врахуванням положень ч. 4 ст. 83 ЗК України щодо заборони передачі у приватну власність із земель комунальної власності земель під об`єктами природо-заповідного фонду, передача таких земель у приватну власність можлива лише за умови зміни цільового призначення земель.

Відповідно до ч. ч. 3, 4, 7 ст. 20 ЗК України категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, зокрема, щодо земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.

У разі зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, необхідним є погодження Кабінету Міністрів України.

У постанові Верховного Суду України від 08 квітня 2015 року у справі № 6-32цс15 викладено правову позицію (яка у подальшому неодноразово була відображена у постановах Верховного Суду), згідно якої, виходячи із принципів земельного законодавства щодо раціонального використання та охорони земель, земельні ділянки (частини земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування з визначеними щодо неї правами) підлягають використанню виключно відповідно до видів їх використання, які відповідають їх цільовому призначенню. Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок може здійснюватися виключно відповідно до вимог закону та у встановленому порядку, порушення якого має наслідком скасування рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам (ст. 21 ЗК України).

У постанові Верховного Суду від 17 липня 2020 року в справі № 371/453/17 зроблено висновок, що отримання у власність земельної ділянки природно-заповідного фонду для ведення особистого селянського господарства суперечить положенням ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», яка не передбачає використання територій природно-заповідного фонду для таких цілей.

Отже, суд приходить до висновку, що отримання відповідачем ОСОБА_1 у власність земельної ділянки природно-заповідного фонду (у межах території та охоронної зони) для цілей ведення особистого селянського господарства, суперечить вказаним положенням Закону.

Водночас відповідно до приписів ч. 7 ст. 20 ЗК України у разі зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, необхідним є погодження Кабінету Міністрів України.

Однак у даному випадку таке погодження відсутнє.

Землі природно-заповідного фонду в силу закону перебувають під особливою охороною держави, мають обмежений режим господарювання та не можуть передаватись у приватну власність згідно положень ст. 83 ЗК України.

Надання у власність земельної ділянки природоохоронного призначення з порушенням ЗК України та Закону України «Про природно-заповідний фонд України» потрібно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки природоохоронного призначення. Законний володілець земельної ділянки природно-заповідного фонду може вимагати усунення порушення його права користування на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку.

З урахуванням викладеного, належним способом захисту порушеного права, є пред`явлення негаторного позову в порядку ст. 391 ЦК України .

Також відповідно до приписів ч. 13 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

У силу розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 в межах території та охоронної зони гідрологічного заказника «Манівецький», цільового призначення земельної ділянки в межах гідрологічного заказника - землі природно-заповідного фонду, наявності обмежень у використанні земельної ділянки і неможливості в силу закону виникнення приватного власника на такі землі державна реєстрація цієї земельної ділянки в Державному земельному кадастрі підлягає скасуванню.

Відповідно до положень абз. 2 ч. 10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Поряд з цим, згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень.

Тому підлягає скасуванню у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державна реєстрація права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку за кадастровим номером 6822781200:04:003:0077.

Також відповідно до приписів ч. 13 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Аналогічну норму містить частина 10 статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр».

Державна реєстрація спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі як ділянки сільськогосподарського призначення та проведена державна реєстрація права власності відповідачем перешкоджає позивачу відновити її цільове призначення, тому суд приходить до переконання, що ефективним та належним способом захисту в даному випадку буде також скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та скасування державної реєстрації права власності відповідача у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц (пункт 143), від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 99), від 07.04.2020 року у справі № 372/1684/14-ц (пункт 46)).

Отже, суд вважає доведеними позовні вимоги і про визнання недійсним відповідного рішення (наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області) та про те, що спірна земельна ділянка підлягає поверненню, як така, що незаконно передана у власність фізичній особі. Таке повернення переслідує легітимну мету, зокрема, важливість інтересів держави зумовлюється особливим статусом земельної ділянки.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає позов прокурора обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.

При вирішенні спору суд також враховує, що звернення прокурора з вказаним позовом є обґрунтованим, оскільки ст.131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» наділено прокурора правом на звернення до суду за захистом інтересів держави у випадку, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Звернення прокурора з вказаним позовом до суду беззаперечно переслідує «суспільний», «публічний» інтерес.

Так, реагування прокурора у даному разі спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності набуття права власності на землю, яке здійснене з порушенням вимог чинного законодавства.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судовий збір, сплачений прокурором за позовну заяву та заяву про забезпечення позову в силу ч.3 п.2 ст. 141 ЦПК України, у розмірі 13626 грн. слід стягнути з відповідача.

Тому з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури слід стягнути 12112 гривень судового збору, сплаченого за пред`явлення позову та 1514 гривень судового збору, сплаченого за подання заяви про забезпечення позову.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 141, 142, 200, 206, 259, 263-265, 352, 354 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В :

позов задовольнити.

Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-2232-сг від 02.02.2016 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність ОСОБА_1 ».

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку площею 2 га із кадастровим номером 6822781200:04:003:0077, припинивши право приватної власності останнього та всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 6822781200:04:003:0077 у Державному земельному кадастрі.

Зобов`язати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) повернути земельну ділянку площею 2 га територіальній громаді в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району (код ЄДРПОУ 04407342)

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р UА188201720343120002000002814) понесені судові витрати у розмірі 6813 (шість тисяч вісімсот тринадцять) грн.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р UА188201720343120002000002814 ) понесені судові витрати у розмірі 6813 (шість тисяч вісімсот тринадцять) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повне найменування сторін:

Позивач: заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури (31000, вул. Театральна, 4, м. Красилів, Хмельницький район, Хмельницька область) в інтересах держави в особі:

- Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (29001, вул. Івана Франка, 2/2, м. Хмельницький, код ЄДРПОУ 38045514);

- Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (31022, пл. Графська, 6, смт Антоніни, Хмельницький район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ 04407342).

Відповідачі:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, 29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, код ЄДРПОУ 39767479.

Суддя С. В. Васільєв

СудКрасилівський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення25.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126869938
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —677/242/25

Рішення від 25.04.2025

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Васільєв С. В.

Ухвала від 12.03.2025

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Васільєв С. В.

Ухвала від 13.02.2025

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Васільєв С. В.

Ухвала від 12.02.2025

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Васільєв С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні