ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 626/1772/24 Головуючий суддя І інстанції Дудченко В. О.
Провадження № 22-ц/818/714/25 Суддя доповідач Яцина В.Б.
Категорія: Справи у спорах, пов`язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2025 року м. Харків.
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого Яцини В.Б.
суддів колегії Мальованого Ю.М., Тичкової О.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Холод М.В.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні апеляційнускаргу ОСОБА_1 на рішенняКрасноградського районногосуду Харківськоїобласті від02жовтня 2024року,по справі№ 626/1772/24,за позовом ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача,
в с т а н о в и в:
У травні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача, з урахуванням ухвали про відмову у відкритті провадження в частині позовних вимог, просив суд:
- визнати, що відповідач не виконав відносно нього «Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130, при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року;
- визнати, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 року №291) при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік;
- зобов`язати відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн віднести на рахунок майбутніх платежів;
- визнати порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року;
- зобов`язати відповідача надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди своїми діями (бездіяльністю) щодо не виконання відносно нього: «Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130, при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; Закону України «Про захист прав споживачів».
Позовна заява мотивована тим, що він користується послугою відповідача з централізованого постачання холодної води на підставі Індивідуального договору про надання послуг. Підпунктом 11. п. 2 ст. 8 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» (далі Закон) встановлено обов`язок для виконавця комунальної послуги інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства, але це положення Закону відповідачем відносно нього виконано не було.
Рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради від 13.06.2023 року №305 задоволено клопотання відповідача від 22.05.2023 року №224 щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з 01.07.2023 року. При цьому відповідачем було порушено його право споживача на отримання інформації щодо наміру зміни існуючих цін. Порушення права вказує, що відбулося наступним чином.
В газеті «Вісті Красноградщини» за №21 від 26.05.2023 року надрукована Пояснювальна записка (обґрунтування зміни тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення по ККП «Водоканал») за підписом директора та економіста цього підприємства. Посадові особи повідомляють, що ККП «Водоканал» розробило відповідну документацію та розрахунки для встановлення нових тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, що пропозиції, питання та зауваження від фізичних та юридичних осіб приймаються за адресою ККП «Водоканал». Але при цьому не виконано Закон щодо надання споживачам достовірної, точної, повної інформації про намір зміни тарифів на послуги відповідача відповідно до «Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», який затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130 (далі Порядок №130). Оскільки відповідач основним способом доведення інформації до споживачів щодо наміру зміни тарифу обрав засіб масової інформації місцевого розповсюдження газету «Вісті Красноградщини» у випуску якої від 26.05.2023 року повна інформація у обсязі пункту 3 Порядку відсутня. Тобто направляти пропозиції та зауваження при відсутності інформації, яка може бути підставою для виконання пропозицій та зауважень, було неможливим. Крім того, інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, щодо наміру зміни тарифу відповідач споживачам, в тому числі йому не надавав. Таким чином, він як споживача був позбавлений права, надати зауваження та пропозиції щодо зміни тарифів на комунальну послугу, яку він отримує, і до відповідача, і до Красноградської міської ради.
У листі від 09.06.2023 року №270 відповідач направив письмове сповіщення до Красноградської міської ради про виконання пункту 11 Порядку, із зазначенням, що письмових пропозицій, скарг та зауважень щодо розрахунків тарифів не поступало. Тобто при невиконанні вимог Порядку щодо надання споживачам достовірної, точної, повної інформації, направлення відповідачем такого письмового сповіщення було обманом державного органу. А отже, зміна тарифу відбулась неналежним чином, з відстороненням споживача від участі в обговоренні тарифу.
Крім того вказує на його думку на ряд порушень при розрахунку ціни послуги на централізоване водопостачання та водовідведення, та наводить ряд власних розрахунків.
Зазначає, що ціна на централізоване водопостачання була збільшена на 42,1% (+10,08 грн за 1 кв.м. води). При оплаті спожитої води за нормою споживання без лічильника додаткова оплата з 01 липня по 31 грудня 2023 року для нього склала: 10,08 грн кв.м. х 4,110 кв. м. х 2 людини х 6 місяців = 497,15 грн, де 4,110 кв.м. норма споживання на 1 людину за місяць; 2 людини кількість осіб, що мешкають у його будинку. Вказує, що зазначену переплату у розмірі 497,15 грн, відповідач зобов`язаний йому повернути.
Також зазначає, що своїми діями (бездіяльністю), відповідач наніс йому моральну шкоду, яка полягає у душевних стражданнях, яких він зазнав у зв`язку з його протиправною поведінкою щодо порушення його прав споживача. Він позбавив його можливості: ознайомитись з достовірною, точною, повною інформацією щодо наміру зміни тарифу на отриману ним послугу, надати свої зауваження та пропозиції і до відповідача, і до Красноградської міської ради. Також відповідач порушив відносно нього ЗУ «Про захист прав споживачів». Дії відповідача змусили його сплатити зайві кошти, звертатись до суду, витрачати час на виготовлення судових документів, вносити зміни у своє життя. Відшкодування моральної шкоди вважає можливим у вигляді офіційного письмового вибачення відповідача.
Ухвалою від 07.05.2024 року відмовлено у відкритті провадження в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача в частині позовних вимог про визнання порушеним відповідачем відносно нього Закону України «Про доступ до публічної інформації» щодо ненадання доступу до публічної інформації, ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року та зобов`язання надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди своїми діями щодо не виконання відносно нього ЗУ «Про доступ до публічної інформації».
В іншій частині позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі, справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 21.05.2024 року відмовлено у прийнятті до розгляду заяви ОСОБА_1 про зміну позовних вимог, поданої в межах цивільної справи №626/1772/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача.
Рішенням Красноградського районногосуду Харківськоїобласті від02жовтня 2024року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням ОСОБА_1 в апеляційній скарзі просить його скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.
Зазначив, що інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, щодо наміру зміни тарифу із обов`язковим зазначенням джерела розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитись споживач. - відповідач споживачам, у тому числі йому, - не надавав.
Вказав, що його було позбавлено права, встановлене Законом, отримати інформацію щодо наміру відповідача змінити тарифи, надати зауваження та пропозиції щодо зміни тарифів комунальну послугу, яку він отримує, і до відповідача, і до Красноградської міської ради.
Зазначив, що листом від 09.06.2023 року №270 (а.с. 8. Том 1) відповідач направив письмове сповіщення до Красноградської міської ради про виконання пункту 11 Порядку Мінрегіону із зазначенням, що письмових пропозицій, скарг та зауважень щодо розрахунків тарифів не поступало. Тобто при виконанні вимог пунктів 3,5,7 Порядку Мінрегіону щодо надання споживачам достовірної, точної, повної інформації, направлення відповідачем такого письмового сповіщення було обманом державного органу.
Звертає увагу суду, що засоби контролю за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої Порядком Мінрегіону з боку органів, уповноважених встановлювати тарифи, - не визначені у конкретних формах, а Красноградська міська рада отримала письмове сповіщення від відповідача, що є завершенням порядку доведення інформації до відома споживачів. Саме словосполученням «що в процесі інформування споживачів про намір зміни тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення» у листі від 09.06.2023 року №270 відповідач підтверджує доведення порядку інформування споживачів відповідно до вимог Порядку Мінрегіону. Наявність цього листа проконтрольовано виконавчим комітетом Красноградської міської ради. Тобто, відповідач, як виконавець комунальної послуги, не виконав підпункт 11 пункту 2 статті Закону України «Про житлово - комунальні послуги» щодо встановленого для нього обов`язку інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства. А суд своїм рішенням звільнив відповідача від виконання Закону, переклав відповідальність на виконком Красноградської міської ради. Це повне порушення норм матеріального права: Закону і Положення Мінрегіону. Це є порушенням статті 6 Європейської Конвенцїї про захист прав людини і основоположних свобод у частині гарантування права на справедливий суд. Положення Резолюції Генеральної Асамблеї ООП «Керівні принципи для захисту інтересів споживачів» від 09.04.1985 року №39/248 наголошує: визнаючи, що споживачі нерідко перебувають у нерівному становищі з точки зору економічних умов, рівня освіти та купівельної спроможності, принципи захисту інтересів споживачів мають, зокрема, за мету сприяти країнам у боротьбі зі шкідливою діловою практикою усіх підприємств на національному та міжнародному г ж. негативно позначається на споживачах. Шкідлива ділова практика відповідача підтверджена матеріалами справи, негативно позначалась на ньому, а суд першої інстанції не захистив його вид шкідливої практики відповідача на ім`я України.
Колегія суддів, заслухала доповідь судді-доповідача, за відсутності позивача, який підтримав доводи своєї скарги та додатково просив врахувати свою промову у судових дебатах, яку суд апеляційної інстанції оцінює в межах доводів скарги, відповідно до ст.ст. 367, 368ЦПКУкраїни перевірила законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги і вважає, що скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
У статті 263ЦПКУкраїни визначено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Вказаним вимогам рішення суду першої інстанції відповідає.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що з 01.07.2023 року при нарахуванні плати за надані послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідач ККП «Водоканал» застосовував тариф, який був встановлений Виконавчим комітетом Красноградської міської ради рішенням від 13.06.2023 №305.
Новий тариф був встановлений не виконавцем відповідачем ККП «Водоканал», а виконавчим комітетом Красноградської міської ради у вигляді його рішення від 13.06.2023 №305 року, яке є чинним.
Виконавчим комітетом Красноградської міської ради в межах своїх повноважень визначених законом було прийнято відповідне рішення, яким затверджено тарифи для ККП «Водоканал» для надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, дане рішення на час розгляду справи є чинним.
У ході розгляду справи, не знайшли своє підтвердження посилання позивача на порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, оскільки ОСОБА_1 з таким запитом звертався в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації» про надання публічної інформації, що не є предметом розгляду даної справи, оскільки позивачу було відмовлено у відкритті провадження в частині даних позовних вимог. Крім того суд звертає увагу, що вказана інформація знаходиться в загальному доступі на інформаційних стендах ККП «Водоканал».
Так як суд прийшов до висновку про відмову в задоволенні позову про захист прав споживачів, у зв`язку із чим відсутні підстави для задоволення позову в частині відшкодування моральної шкоди, оскільки вона є похідної від основних позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду з наступних підстав.
Судовим розглядом встановлено, що ОСОБА_1 користується послугою, яку надає ККП «Водоканал», та є споживачем холодної води з централізованого постачання за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради Харківської області «Про розгляд звернення Красноградського комунального підприємства «Водоканал» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» від 13.06.2023 №305 встановлено ККП «Водоканал» тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для всіх категорій споживачів на території Красноградської міської ради з 01.07.2023 року згідно з додатком (перебуває в загальному доступі на сайті Красноградської міської ради).
ККП «Водоканал» в даному рішенні вказано на необхідність забезпечення оприлюднення даного рішення в установленому законодавством порядку.
30 червня 2023 року за №26 в газеті «Вісті Красноградщини» була опублікована інформація щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з посиланням на рішення виконавчого комітету Красноградської міської ради Харківської області від 13.06.2023 №305.
22 вересня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до ККП «Водоканал» з запитом на публічну інформації в якому просив надати:
- розрахунки з додатками щодо необхідності встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, наданих на розгляд до Красноградської міської ради, та на підставі яких рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради від 13.06.2023 року№305 затверджені нові тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення;
- відомості щодо роз`яснення Міністерства розвитку громад на території України, на яке посилається ККП «Водоканал» у пояснювальній записці (обґрунтування зміни тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення по підприємству), яка надрукована в газеті «вісті Красноградщини» 26.05.2023 №21, а саме: найменування, номер, дату та місце опублікування цього роз`яснення.
У відповідь на вказаний публічний запит ОСОБА_1 листом від 25.09.2023 року №399 ККП «Водоканал» повідомило, що відповідно до порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги, що основна інформація була надрукована в газеті «Вісті Красноградщини» від 26.05.2023 №26, розширена інформація розрахунків тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення знаходиться у вільному доступі на інформаційному стенді абонентського відділу підприємства, а саме:
- структура тарифу на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення;
- калькуляція економічно обґрунтованих планових витрат, пов`язаних з централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням по всіх статтях витрат;
- пояснювальна до калькуляцій економічно обґрунтованих планових витрат, пов`язаних з централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням;
- попередні та передбачувані тарифи.
Також ККП «Водоканал» листом від 25.10.2023 року №541 щодо іншого запиту на публічну інформацію ОСОБА_1 , повідомив, що відповідно до порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги, а також відповідно до п.1 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації», він як абонент та споживач комунальних послуг підприємства має доступ до публічної інформації, яка знаходиться на інформаційному стенді абонентського відділу та з якою можна ознайомитись.
Вся інформація, яка необхідна для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення була надана ККП «Водоканал» на розгляд органу, уповноваженому встановлювати тарифи на комунальні послуги, а саме Красноградській міській раді і не є інформацією, яка може бути визнана як публічна.
У поданій позовній заяві ОСОБА_1 просив суд: визнати, що відповідач не виконав відносно нього Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; визнати, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік; зобов`язати відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн. віднести на рахунок майбутніх платежів; визнати порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; зобов`язати відповідача надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди.
Отже, ОСОБА_1 вважає, що зміна тарифу на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення відбулась неналежним чином, крім того він не погоджується із розрахунком ціни послуги.
Частиною 1 статті 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування належать:
1) затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання комунальних послуг;
4) інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;
5) здійснення моніторингу стану виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;
6) встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами;
7) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами;
8) передача відомостей до електронного реєстру багатоквартирних будинків;
9) зберігання та забезпечення доступу до технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки та їх прибудинкові території, зокрема документів за обов`язковим переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспортів будинків, планів інженерних мереж, документів, що засвідчують право власності чи користування земельними ділянками, документації щодо проведення робіт з капітального ремонту в багатоквартирних будинках;
10) зберігання примірників рішень (протоколів) загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків та розміщення на своїх офіційних веб-сайтах інформації про рішення, прийняті такими зборами.
Статтею 5 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
За вимогами статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Склад учасників договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг визначений статтею ч. 1 ст. 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Статтею 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначені права та обов`язки споживача. Так частиною 1 зокрема, передбачено, що споживач має право: 1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів; 2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості; 3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об`єкт нерухомого майна); 4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; 5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості; 6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об`єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг; 7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт; 8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку; 9) складати та підписувати акти-претензії у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт; 10) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку; 11) без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі; 12) у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води; 13) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.
Згідно ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначені права та обов`язки виконавця. Згідно частини 2 виконавець комунальної послуги зобов`язаний: без додаткової оплати надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, передбачену законодавством; розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів, у визначених законом випадках - управителів, і проводити відповідні перерахунки розміру плати за комунальні послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором про надання комунальних послуг; інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства (п. 3, 5, 11).
Статтею 10 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Відповідно до пп. 2 п. «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.
Частинами 4, 5 ст. 10 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 № 130 затверджено (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 р. за № 753/32205) (надалі Порядок 130) Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, який згідно пункту 1 розділу визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).
Відповідно до п. 1-3 розділу ІІ Порядку №130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.
Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).
Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:
загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);
обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);
обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);
інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);
адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.
Пунктами 5, 6, 7 розділу ІІ Порядку №130 визначено, що інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.
Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.
Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.
Способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком.
Інформація має бути достовірною, точною, повною.
Відповідно до п. 11, 12, 13, 14 Розділу ІІ Порядку №130 у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.
Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом.
Спори щодо доведення до відома споживачів інформації згідно з вимогами цього Порядку вирішуються відповідно до чинного законодавства.
Таким чином, саме виконавчий комітет Красноградської міської ради зобов`язаний перевірити додержання процедури інформування виконавцем ККП «Водоканал» про намір змінити тарифи при їх встановленні, а у разі не згоди з діями органу місцевого самоврядування, оскаржити його дії та вже прийняте ним рішення у відповідності до чинного законодавства з посиланням на порушення процедури його прийняття.
Пунктом 2 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 р. № 869 (передбачено) передбачено, що він застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку таких тарифів.
Відповідно до п.4, 5, 6 розділу І Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12 вересня 2018 року № 239 суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.
Розрахунки тарифів здійснюються суб`єктами господарювання відповідно до вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, та Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року № 1010.
За результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.
До рішення про встановлення тарифів обов`язково додається структура тарифів.
При цьому матеріали справи не містять відповідних доказів (Акти перевірки уповноважених органів, висновки експерті), що відповідачем, як суб`єктом господарювання, розрахунок тарифів був здійснений з порушенням вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, оскільки для встановлення вказаних обставин необхідні висновки зокрема експертів, які володіють спеціальними знаннями необхідними для з`ясування відповідних обставин справи.
Так, при розгляді справи, судом встановлено, що з 01.07.2023 року при нарахуванні плати за надані послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідач ККП «Водоканал» застосовував тариф, який був встановлений рішенням від 13.06.2023 №305 виконавчого комітету Красноградської міської ради.
Частинами 9,10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Як вбачається з Постанови ВС України від 20.05.2020 року по справі № 910/7164/19, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, ніж тим, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення. Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб. Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції. Так, у рішенні від 15 листопада 1996 року у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі засоби правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.
Таким чином, сторонами виконуються умови укладеного ними договору, в частині встановлених тарифів на централізоване водопостачання, при тому, що новий тариф був встановлений не виконавцем відповідачем ККП «Водоканал», а виконавчим комітетом Красноградської міської ради у вигляді його рішення від 13.06.2023 №305 року, яке є чинним.
Частинами 1, 2, 3 та 4 ст. 12 ЦПК України передбачено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Отже виконавчимкомітетом Красноградськоїміської радив межахсвоїх повноваженьвизначених закономбуло прийнятовідповідне рішення,яким затвердженотарифи дляККП «Водоканал»для наданняпослуг зцентралізованого водопостачання та централізованого водовідведення, дане рішення на час розгляду справи є чинним.
Відповідно до ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно ст.2ЦПК Українизавданням цивільногосудочинства єсправедливий,неупереджений тасвоєчасний розгляді вирішенняцивільних справз метоюефективного захиступорушених,невизнаних абооспорюваних прав,свобод чиінтересів фізичнихосіб,прав таінтересів юридичнихосіб,інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Суд першої інстанції відповідно до наявних у справі доказів встановив, що новий тариф був встановлений не виконавцем відповідачем ККП «Водоканал», а виконавчим комітетом Красноградської міської ради у вигляді його рішення від 13.06.2023 №305 року, яке є чинним, рішення не скасоване Красноградською міською радою та не визнано незаконним в судовому порядку, та інші позовні вимоги в ході розгляду справи також не знайшли свого підтвердження відповідними доказами, зокрема висновками експертів, які володіють спеціальними знаннями необхідними для з`ясування відповідних обставин справи, а тому вимоги позивача, що полягають у визнанні, що відповідач не виконав відносно нього Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, у визнанні, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік та зобов`язанні відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн. віднести на рахунок майбутніх платежів, є такими, що не підлягають задоволенню.
Під час розгляду справи, не знайшли своє підтвердження посилання позивача на порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, оскільки ОСОБА_1 з таким запитом звертався в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації» про надання публічної інформації, що не є предметом розгляду даної справи, оскільки позивачу було відмовлено у відкритті провадження в частині даних позовних вимог. Крім того суд звертає увагу, що вказана інформація знаходиться в загальному доступі на інформаційних стендах ККП «Водоканал».
Тому колегіясуддів відхиляєдоводи скаргипро те,що:позивача якспоживачабуло позбавлено права, встановлене Законом, отримати інформацію щодо наміру відповідача змінити тарифи, надати зауваження та пропозиції щодо зміни тарифів комунальну послугу, яку він отримує, і до відповідача, і до Красноградської міської ради; відповідач, як виконавець комунальної послуги, не виконав підпункт 11 пункту 2 статті Закону України «Про житлово - комунальні послуги» щодо встановленого для нього обов`язку інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства, оскільки спростовується вищевикладеним.
Оскільки суд першої інстанції дійшов висновку про відмову в задоволенні позову про захист прав споживачів, у зв`язку із чим відсутні підстави для задоволення позову в частині відшкодування моральної шкоди, що є похідною вимогою.
Висновки суду першої інстанції відповідно до ст.ст. 89, 263, 265 ЦПК України ґрунтуються на наявних у справі доказах, яким в результаті всебічного, повного, об`єктивного та безпосереднього дослідження судом була надана мотивована оцінка у контексті кожного юридично значущого аргументу, наведеного позивачем на обґрунтування підстав своїх вимог, які відноситься до предмета спору, з урахуванням наведених норм матеріального та процесуального права. Наведені у скарзі доводи не знайшли свого належного та достатнього у розумінні ст.ст. 12, 81, 89 ЦПК України підтвердження в матеріалах справи.
Оскільки суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, то відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Визначених у ст. 141 ЦПК України підстав для перерахунку відшкодування судових витрат не встановлено.
Керуючись ст.ст. 259, п. 1 ч. 1 ст. 374, ст.ст. 375, 381-384, 389-391 ЦПК України, суд апеляційної інстанції
постановив :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
РішенняКрасноградського районногосуду Харківськоїобласті від02жовтня 2024року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня ухвалення, і протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст судового рішення складено 25 квітня 2025 року.
Головуючий В.Б. Яцина.
Судді колегії Ю.М. Мальований.
О.Ю. Тичкова.
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2025 |
Оприлюднено | 29.04.2025 |
Номер документу | 126898944 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Яцина В. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні