ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2025 р. Справа № 480/3472/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,
Суддів: Калиновського В.А. , Спаскіна О.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.10.2024, головуючий суддя І інстанції: С.М. Гелета, м. Суми, по справі № 480/3472/24
за позовом ОСОБА_1
до Політичної партії "Сила людей" треті особи Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області , Сумська обласна організація політичної партії "Сила Людей"
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовною заявою доПолітичної партії "Сила Людей" (далі відповідач), третя особа - Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області, Сумська обласна організація політичної партії "Сила Людей" та, з урахуванням уточненої позовної заяви від 16.05.2024, просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партіїСила Людейвід 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партіїСила Людей, за народною ініціативою.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2024 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив суд апеляційної інстанції рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 у справі№480/3472/24 скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
В обґрунтування вимог скарги зазначає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зазначив, що оскаржуване рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії «СИЛА ЛЮДЕЙ» від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою прийнято на підставі пункту 2 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» прийняте за відсутності доказів порушення позивачем ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Крім того, позивач вказує на протиправність оскаржуваного рішення, що полягає у порушенні гарантій, передбачених статтею 48 Закону № 93-IV, в частині права бути присутнім на засіданнях конференції при вирішенні питання про відкликання його, як депутата місцевої ради.
Відповідач направив на адресу Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просив у задоволенні апеляційної скарги позивача відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Треті особи не скористались правом надання відзиву на апеляційну скаргу.
На підставі положень п. 3 ч. 1ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч.1ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 05.02.2022 Конференцією Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" було проведено засідання, про що складено протокол № 9 (а.с.163-174).
Додатком №1 до протоколу є реєстр осіб з повними анкетними даними, які брали участь у конференції 05.02.2022, відповідно до якого на засіданні були присутні 16 осіб (а.с.175).
Позивача було повідомлено про участь у проведенні конференції та порядок денний конференції (а.с.180-181).
Відповідно до протоколу №9 від 05.02.2022 в порядку денному конференції під номером 4 було затверджено питання щодо звернення до Центральної контрольно-ревізійної комісії, Президії Політичної парті Ради, ПолітичноїРади та З`їзду Політичної партії "Сила Людей" щодо застосування правила імперативного мандату, а саме відкликання трьох депутатів Охтирської міської ради за народною ініціативою Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" (п.п.4.2).
Також пунктом 5 порядку денного було затверджено розгляд питання щодо звернення до секретаріату Партії, Центральної контрольно-ревізійної комісії, Президії Політичної парті Ради, ПолітичноїРади та З`їзду Політичної партії "Сила Людей" щодо виключення з членів Політичної партії "Сила Людей" ОСОБА_1 .
Обговорення питання 4 порядку денного відображено на стор. 16-20 протоколу №9 (а.с. 170 зворотн.стор-172 зворотн.стор). Також стосовно розгляду п.4.2 порядку денного стосовно ОСОБА_1 обговорення питання відображено на стор.17-19 протоколу №9 (а.с.171-172). Голова засідання Котко О.В. повідомив, що ОСОБА_1 повідомлений належним чином про проведення конференції, але на засідання не прибув. Присутній на засіданні конференції ОСОБА_2 повідомив присутніх про те, що ОСОБА_1 відсутній на засіданні по причині хвороби.
Головуючий конференції зазначив, що ОСОБА_1 , обраний від Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" на перших виборах депутатів міських рад 25.10.2020, підлягає відкликанню за народною ініціативою у зв`язку із порушенням п.2 ч. 1ст. 37Закону України «Про статус депутата місцевих рад».
За прийняття зазначеного рішення проголосувало 14 осіб, 2 особи не приймало участь у голосуванні, зазначено, що проти прийняттярішенняпроголовувало0 осіб, утрималося від прийняття рішення 0 осіб.Зазначено, що рішення прийнято згідно вимог п.9ст. 38 Закону України «Про статус депутата місцевих рад».
Обговорення та прийняте рішення стосовно п. 5 порядку денного відображено на стор. 20-22 протоколу №9 (а.с.172 зворотня сторона 173). При обговоренні зазначеного питання, доповідачем зазначено, що ОСОБА_1 вчинено дії, що дискредитують Політичну партію "Сила Людей", порушують честь і гідність всіх членів Партії та суперечать Статуту Партії і Кодексу етики та поведінки членів Політичної партії "Сила Людей", у зв`язку із чим ОСОБА_1 підлягає виключеннюз числа членів Політичної партії "Сила Людей".
За прийняття зазначеного рішення проголосувало 15 осіб, 1 особа не приймало участь у голосуванні, зазначено, що проти прийняттярішенняпроголовувало0 осіб, утрималося від прийняття рішення 0 осіб.Зазначено, що рішення прийнято згідно вимог п. 5.28 Статуту Партії.
29.03.2024 було проведено Двадцятий Всеукраїнський З`їзд Політичної партіїСила Людей, про що складено протокол №01/03-2024 (а.с.244-248).
Пунктом 2 порядку денного з`їзду було затверджено розгляд питання про відкликання депутата Охтирської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Обговорення та прийняте рішення стосовно п. 2 порядку денного відображено на стор. 6-7 протоколу №01/03-2024(а.с.246 зворотня сторона 247). При обговоренні зазначеного питання, було заслухано голову Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", який повідомив, що ОСОБА_1 голосував під час обрання секретаря ради всупереч позиції обласної організації. Зазначено, що ОСОБА_1 без поважних причин не виконує обов`язки депутата місцевої ради у виборчому окрузі. Розглянувши протокол №9 конференції Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" було вирішено відкликати депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного шляхом висування Сумською обласною організацією політичної партії "Сила Людей". За прийняття зазначеного рішення проголосувало одноголосно всіма присутніми.
Прийняте рішення стосовно ОСОБА_1 оформлено 29.03.2024 за№01-3 (а.с.32).
Позивач не погодився із прийнятим рішенням 29.03.2024 №01-3, у зв`язку із чим звернувся до суду.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не наведено обґрунтованих обставин щодо порушення його прав та інтересів оскаржуваним рішенням та не надано до суду відповідних доказів. Суд дійшов висновку, що рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партіїСила Людейвід 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партіїСила Людей, за народною ініціативою ґрунтується на вимогах законодавства України, підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Згідно з ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад"відповідно доКонституції України,Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно доКонституції Україниі закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановленийКонституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Відповідно до частин 1, 2статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно доЗакону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Згідно з ч. 1статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку; 3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; 4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно зКонституцією Україниі законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; 5) обрання його депутатом іншої місцевої ради; 6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; 7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 7-1) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів чи активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбаченихстаттею 290 Цивільного процесуального кодексу Українивипадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави; 8) його смерті.
Згідно з ч. 2статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв`язку: 1) з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі; 2) з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; 3) з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.
Отже, відповідно достатті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради відбувається двома способами:
- без прийняття рішення відповідної радою - за відповідних підстав, передбачених пунктами 1-8 частини першоїстатті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад;
- за рішенням відповідної ради - у зв`язку: з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі; або з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; або з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.
Положеннями частини 1статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"встановлено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції) (частина дев`ятастатті 38 Закону №93-IV).
У триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення (частина другастатті 39 Закону №93-IV).
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до положень ч.ч. 7, 8, 9статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченомуВиборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Відповідно до частини 1статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положеньКонституції Україниі законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбаченихстаттею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбаченихстаттею 16 цього Законузобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Згідно зі ст. 10 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов`язаний: 1) підтримувати зв`язок з виборцями, місцевою організацією політичної партії, яка висунула його кандидатом у депутати місцевої ради, відповідною територіальною громадою, а також громадськими організаціями, трудовими колективами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території; 2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; 3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу; 4) вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні; 5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Як встановлено матеріалами справи, підставою прийняття оскаржуваного рішення є отримання Протоколу № 9 Конференції Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" від 05.02.2022, яким вирішено внести на розгляд з`їзду політичної партії пропозицію щодо відкликання депутата Охтирської міської ради за народною ініціативою.
Підставами для прийняття рішення конференції від 05.02.2022 визначеноневиконання депутатом ради без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбаченихстаттею 10цього Закону, про що зазначено у протоколі №9, а саме п.2 ч.1ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Отже, підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою стало невиконання депутатом ради без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбаченихстаттею 10Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Позивачем не спростовано зазначених вище обставин, зафіксованих у протоколі №9 Конференції Сумської обласної організації політичної партії «Сила людей» від 05.02.2022 року.
Як наслідок, зібраними доказами у справі підтверджується наявність, визначеної пунктом 2 ч. 1ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»підстави для застосування до позивача правових наслідків у вигляді відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, яка є окремою та самостійною підставою для ухвалення спірного рішення.
В своїй апеляційній скарзі позивач зазначає, що оскаржуване рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії «СИЛА ЛЮДЕЙ» від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою прийнято на підставі пункту 2 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» прийняте за відсутності доказів порушення позивачем ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
З цього приводу колегія суддів зазначає, що відповідно достатті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 5 квітня 2001 року № 2365-IIIдалі по текстуЗакон № 2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Частиною другоюстатті 4 Закону № 2365-III встановлено, щовтручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно достатті 18 Закону № 2365-IIIдержавний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють:
1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади;
2) Центральна виборча комісія, окружні виборчі комісії, територіальні виборчі комісії на відповідних місцевих виборах - за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі, а також, у межах визначених законом повноважень, за своєчасністю подання до відповідних виборчих комісій проміжних та остаточних фінансових звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на виборах, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей;
3) Рахункова палата - за цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності;
4) Національне агентство з питань запобігання корупції - за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Згідно ізстаттею 3 Закону № 2365-IIIполітичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Згідно зі ст. 8 Закону № 2365-III, політичні партії повинні мати статут. Статут політичної партії має містити такі відомості, зокрема, порядок скликання та проведення партійних з`їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної партії.
Колегією суддів встановлено, що Дев`ятнадцятим Всеукраїнським З`їздом Політичної партії «Сила людей» протокол № 01/11-2023 затверджено у новій редакції Статут Політичної партії «Сила Людей».
За приписами пунктів 10.2.1 Статуту Політичної партії «Сила Людей» керівними органами партійної організації є Конференція організації, Рада організації, Голова організації.
Відповідно до п. 11.1 Статуту Політичної партії «Сила Людей» вищим керівним органом Партії є Всеукраїнський З`їзд партії.
Варто зауважити, що рішення конференції місцевої організації політичної партії про внесення пропозиції вищому керівному органу політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради саме по собі не спричиняє його відкликання з посади депутата, оскільки воно у подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, за наслідками чого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї заяви.
Саме територіальна виборча комісія здійснює перевірку дотримання вимог положеньЗакону № 93-IVпри реалізації процедури прийняття рішення про винесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, шляхом перевірки надісланих їй витягу з протоколу зборів (конференції), ходу обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результатів голосування та змісту прийнятого рішення.
У разі відсутності будь-яких порушень, територіальною виборчою комісією приймається рішення про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутата, який за результатами отриманих документів приймає остаточне рішення або про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно доЗакону № 2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом (висновок, викладений в постанові Верховного Суду від 27.06.2023 у справі № 380/16146/22).
Тобто, рішення конференції місцевої організації політичної партії є виключно внутрішньо-організаційною діяльністю політичної партії та її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у внутрішню діяльність політичних партій забороняється законом і суди, в тому числі, не належать до органів, які відповідно доЗакону № 2365-IIIможуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій (висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 19.02.2024 у справі № 380/4165/22).
Отже, прийнявши пропозицію конференціїСумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 05.02.2022, підставами прийняття якого визначено невиконання депутатом без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбаченихстаттею 10цього Закону, про що зазначено у протоколі №9, а саме п.2 ч.1ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
З огляду на викладене, доводи апеляційної скарги в цій частині не знайшли свого підтвердження в ході апеляційного перегляду.
Стосовно доводів апеляційної скарги, що обговорення питання, щодо відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання від Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою, відносно позивача, не було знято з Порядку денного Конференції для надання можливості позивачу використати його право надати пояснення та заперечення щодо висунутих претензій відносно його діяльності та можливості надати пояснення, щодо участі позивача в голосуванні за питання про обрання секретарем Охтирської міської ради Вікторії Булах - депутата Охтирської міської ради від проросійської Політичної партії «Опозиційна платформа-За життя».
З цього приводу колегія суддів зазначає, що частиною 1статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Так, з матеріалів справи встановлено, що про розгляд Сумською обласною організацією політичної партії "Сила Людей" питань щодо відкликання депутатів ради за народною ініціативою було повідомлено засоби масової інформації шляхом публікації оголошення в газеті (зворотня сторона а.с.147).
Тобто, місцевим осередком Політичної партії "Сила Людей" було забезпечено право позивача на гарантований виступ на зборах (конференції) місцевої організації політичної партії до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.
Позивач не був позбавлений можливості слідкувати за діяльністю політичної партії, отримати інформацію про планування проведення 05.02.2022 конференції та політичної партії, та, за бажанням, прийняти участь у таких конференціях.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивач, будучи обізнаним про рішення конференції від 05.02.2022, мав реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про проведення з`їзду, на якому розглядатиметься питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні пропозиції конференції.
Крім того, участь позивача для проведення та прийняття відповідного рішення конференцією є правом, а не обов`язком, а тому в разі відсутності позивач не був позбавлений права на направлення для розгляду конференції відповідних письмових пояснень чи документів. Матеріалами справи не підтверджується, що позивачем надавалися до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" будь-які клопотання, пояснення, документи.
Колегія суддів звертає увагу, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись і дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії, натомість до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.
З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партіїСила Людейвід 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партіїСила Людей, за народною ініціативою, ґрунтується на вимогах законодавства України, підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні, тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 1 ч. 1ст. 315 КАС Україниза наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписист. 316 КАС Українивизначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 по справі № 480/3472/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді В.А. Калиновський О.А. Спаскін
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2025 |
Оприлюднено | 01.05.2025 |
Номер документу | 126933362 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні