Рішення
від 01.10.2010 по справі 2-2578
ШАХТАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

№ 2- 2578 / 2010 р.

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2010 р. Шахтарський міськрайонний суд Донецької області в складі:

головуючого-судді.. ............................................... Дністрян О. М. ,

при секретарі.................. .........................................Абліціовій М.С. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду м. Шахтарську справу за по зовом ОСОБА_3 до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Шахтарському районі Дон ецької області про перераху нок та виплату пенсії у відпо відності зі ст. 50, 54, 67 Закону Укр аїни «Про статус та соціальн ий захист громадян, постражд алих внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи», -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_3 звернув ся до суду з позовною заявою д о відповідача про перерахуно к та виплату пенсії по інвалі дності як учаснику ліквідаці ї наслідків аварії на Чорноб ильській АЕС, 1 категорії, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, посилаючись на те, що він є інвалідом 3-ої гр упи внаслідок захворювання, пов' язаного з роботами в зо ні відчуження, у зв' язку з чи м перебуває на обліку в Управ лінні Пенсійного фонду Украї ни в Шахтарському районі Дон ецької області і отримує щом ісячну пенсію, але вважає що в ін щомісячно не доотримує пе нсію у зв' язку з тим, що її фа ктичний розмір не відповіда є ч.4 ст. 54 Закону України “Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи”, згідно якої розмір пен сії для інвалідів 3-ої групи, в ідносно яких встановлено при чинний зв' язок з Чорнобильс ькою катастрофою, не може бут и нижчим 6 мінімальних пенсій за віком. Крім того, відповідн о до ст. 50 цього ж Закону особа м, яким встановлена третя гру па інвалідності, призначаєть ся щомісячна додаткова пенс ія за шкоду, спричинену здоро в' ю, в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком. У зв' язку зі збільшенням з 01.01.2005р. розміру м інімальної пенсії за віком т а тим, що фактичний розмір пен сії, що йому виплачувалась, бу в значно меншим, він звернувс я з заявою до відповідача про перерахунок пенсії, але отри мав відмову, тому був змушени й звернутись з позовом до суд у. Також позивач зазначив, що недоплата йому відповідачем пенсії за період 01.01.2005р. по 31.10.2006р. склала суму у розмірі 18 269, 94 грн . Просив суд визнати неправом ірною виплату йому Управлінн ям Пенсійного фонду України в Шахтарському районі Донець кої області пенсії по інвалі дності в меншому розмірі, ніж встановлено ст.50 та ч.4 ст.54 Зако ну України «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи» з 01.01.2005р., зобов' язати відповідача п ровести перерахунок і виплат у основної та додаткової пен сії по інвалідності з 01.01.2005р. ві дповідно до ст.ст. 50, 54, 67 Закону У країни “Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи” та стягнут и з відповідача недоплачену суму пенсії за період з 01.01.2005р. п о 31.10.2006р. в розмірі 18 269, 94 грн.

В судове засідання п озивач не з' явився, надав до суду заяву, в якій зазначив, щ о підтримує свої вимоги, прос ить їх задовольнити та розгл янути справу у його відсутні сть.

Представник відпов ідача в судове засідання не з ' явився, надали до суду заяв у, в якій просили справу розгл ядати без участі їх представ ника, крім того, надали письмо ві заперечення на позов, де за значили, що ч.3 ст. 28 Закону Укра їни “Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання” передбачено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений ч.1 цієї ж статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі й, призначених згідно з цим За коном, тому вважають, що ця но рма забороняє застосовувати мінімальний розмір пенсії, в становлений цією статтею, дл я визначення розмірів пенсій , у тому числі і відповідно до ст.ст. 50, 54 Закону України “Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи”, крім того, зазначили, що позивачем пропущений триріч ний строк для звернення до су ду, передбачений ст.257 Цивільн ого кодексу України, тому про сили відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3

Дослідивши матер іали справи, суд вважає, що поз ов підлягає задоволенню з на ступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 належить (віднесен ий) до осіб, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи (категорія 1), що підтве рджується посвідченням сері я НОМЕР_1, видане 30.09.2002р.; пози вачеві встановлена третя гру па інвалідності у зв' язку і з захворюванням, пов' язаним з ліквідаціє наслідків авар ії на Чорнобильській АЕС, у з в' язку з чим він перебуває н а обліку в Управлінні Пенсій ного фонду України в Шахтарс ькому районі Донецької обла сті. Відповідач відмовив О СОБА_3 у перерахунку з 01.01.2005р. о сновної та додаткової пенсі ї по інвалідності у розмірах , визначених ст.ст. 50, 54 Закону У країни “Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи” з огляду н а відсутність підстав такого призначення та правомірніст ь здійснення їх управлінням розрахунку.

З 1 січня 2004 року набрав ч инності Закон України «Про з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 9 л ипня 2003 року №1058-4, який відповід но до його преамбули визнача є принципи, засади і механізм функціонування системи зага льнообов'язкового державног о пенсійного страхування, пр изначення, перерахунку і вип лати пенсій.

Абзацом другим преа мбули цього Закону передбаче но, що зміна умов і норм загаль нообов'язкового державного п енсійного страхування здійс нюється виключно шляхом внес ення змін до цього Закону. Час тиною 3 статті 4 даного Закону передбачено, що умови, норми т а порядок пенсійного забезпе чення визначаються виключно законами про пенсійне забез печення.

Право громадян України на отримання пенсійних випл ат та соціальних послуг визн ачене статтею 8 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я».

Пунктом 2 частини 1 ста тті 8 зазначеного Закону таке право закріплене за особами , яким до дня набрання чинност і цим Законом була призначен а пенсія відповідно до Закон у України «Про пенсійне забе зпечення» (крім соціальних п енсій) або була призначена пе нсія (щомісячне довічне утри мання) за іншими законодавчи ми актами, але вони мали право на призначення пенсії за Зак оном України «Про пенсійне з абезпечення» - за умови, якщо в они не отримують пенсію (щомі сячне довічне грошове утрима ння) з інших джерел.

Право вибору пенсійн их виплат передбачене статте ю 10 наведеного Закону, і означ ає, що особі, яка має одночасне право на різні види пенсії: за віком, по інвалідності, у зв'я зку з втратою годувальника, п ризначається один із цих вид ів пенсії за її вибором. Особі , яка має право на довічну пенс ію, призначається один із вид ів довічної пенсії за її вибо ром.

Абзац перший пункт у 13 Прикінцевих положень Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування» передбачено, у ра зі, якщо особа має право на отр имання пенсії, у тому числі ві дповідно до Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» призначається одн а пенсія за її вибором. При цьо му різниця між розміром пенс ії, на який має право особа від повідно до зазначених законо давчих актів, та розміром пен сії із солідарної системи ві дповідно до цього Закону фін ансується за рахунок коштів Державного бюджету України.

Основні положення щ одо реалізації конституційн ого права громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи, зокрема, соц іального захисту потерпілог о населення, визначені Закон ом України «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи», оскіль ки відповідно до статті 50 Конс титуції України кожен має пр аво на безпечне для життя і зд оров'я довкілля та на відшкод ування завданої порушенням ц ього права шкоди.

Статтею 49 Закону Укр аїни «Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи» передбачено , що пенсії особам, віднесеним до 1 категорії встановлюютьс я у вигляді: а) державної пенсі ї; б) додаткової пенсії за шкод у, заподіяну здоров'ю, яка приз начається після виникнення п рава на державну пенсію.

Абзацом 4 частини 1 ст атті 50 Закону України «Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» (в редакції, яка діяла на ч ас виникнення спірних правов ідносин) визначено, що особам , віднесеним до 1 категорії, зо крема, інвалідам 3 групи призн ачається щомісячна додатков а пенсія за шкоду, заподіяну з доров'ю в розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком.

Частиною 4 статті 54 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» (в ред акції, яка діяла на час виникн ення спірних правовідносин) передбачено, що розміри пенс ій для інвалідів, щодо яких вс тановлено зв'язок з Чорнобил ьською катастрофою, не можут ь бути нижчими, зокрема, по 3 гр упі інвалідності - 6 мінімальн их пенсій за віком.

Визначення прожитко вого мінімуму, закладення пр авової основи для його встан овлення, затвердження та вра хування при реалiзацiї держав ою конституцiйної гарантії г ромадян на достатнiй житrєвий piвень, дає Закон України «Про прожитковий мінімум» вiд 15 ли пня 1999 року № 966-14, а також Закон Ук раїни "Про державнi соцiальнi с тандарти та державнi соцiальн i гapaнтії" вiд 5 жовтня 2000 року № 2017-І ІІ, згiдно cтaттi 1 якого прожитко вий мінімум використовуєтьс я для визначення, у тому числi мiнiмального розмiру пенсiї за віком, який вiдповiдно до cтатт i 28 Закону Україн "Про загально обов'язкове державне пенсiйн е страхування" встановлюєтьс я у розмiрi прожиткового міні муму для осiб, якi втратили пра цездатнiсть, визначеного зак оном.

У відповідності до стат ті 2 Закону України "Про прожит ковий мінімум" прожитковий м інімум встановлюється для ви значення мінімальної пенсії за віком.

Згідно статті 1 Закону України «Про затвердження п рожиткового мінімуму на 2005 рі к» прожитковий мінімум для о сіб, які втратили працездатн ість, склав на 2005рік 332 грн.

Таким чином, розмір де ржавної (основної) пенсії по і нвалідності з урахуванням 3-ї групи інвалідності позивача та розміру мінімальної пенс ії за віком, який не міг бути н ижчим прожиткового мінімуму , тобто 332 грн., повинен був скла сти 1992 грн. (332 х 6), розмір додатков ої пенсії - 166 грн. (332 х 50%), а загал ом розмір пенсії повинен був складати 2158 грн. (1992 + 166) щомісячно на протязі 2005 року. Позивачеві згідно довідки відповідача на протязі 2005 року виплачувал и щомісячно державну (основн у) пенсію у розмірі 769,02 грн. та до даткову - 8,31 грн., а всього 777,33 грн . З урахуванням викладеного п озивачеві у 2005 році щомісячно недоплачувалось по 1380,67 грн. (2158 г рн. - 777,33 грн.), а за весь 2005 рік не доплачено суму у розмірі 16 568,04 грн. (1380,67 х 12).

Частиною 3 cтаттi 4 Зак ону України "Про прожиткови й мінімум" (в редакцiї Закону № 2505-ІV (2505-15) вiд 25 березня 2005 р., що дiє з 31 березня 2005р.) передбачено, що прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто вiдноситься до основних с оцiальних i демографiчних груп населения, щороку затверджу ється Верховною Радою Україн и в законi про Державний бюдж ет України на вiдповiдний pік.

Відповідно до положень Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2006 рік» пр ожитковий мінімум для непрац ездатних осіб складав: з 01.01.2006 р оку - 350 грн., з 01.04.2006 року - 359 грн. , з 01.10.2006 року - 366 грн.

Виходячи з наведеног о, розмір державної (основної ) пенсії за період з 01.01.2006 по 31.03.2006 р . повинен був складати 2100 грн. (350 х 6), а розмір додаткової - 175 грн. (350 х 50%). З 01.04.2006 р. по 30.09.2006 р. розмір осн овної пенсії щомісячно повин ен був бути 2154 грн. (359 х 6), а розмір додаткової - 179,50 грн. (359 х 50%). З 01.10.2 006 р. по 31.10.2006 р. розмір основної пе нсії для позивача повинен бу в бути не менше 2196 грн. (366 х 6), а роз мір додаткової пенсії - 183 гр н. (366 х 50%). Позивачеві з 01.01.2006 р. по 31.1 0.2006 р. виплачували державну (ос новну) пенсію в розмірі 2691,56 грн ., а додаткову - 8 грн.31 коп. Таким чином, позивачеві не доплаче но додаткової пенсії з 01.01.2006 р. п о 31.03.2006 р. 500,07 грн. (175 - 8,31) х 3; з 01.04.2006 р. по 30.09.2006 р. 1027,14 грн. (179,50 - 8,31) х 6; за період з 01.10.2006 р. по 31.10.2006 р. 174,69 грн. (183 - 8,31).

Загалом позивачеві з а період з 01.01.2005 р. по 31.10.2006 р. не допл ачено 18 269, 94 грн. (16568,04 + 500,07 + 1027,14 + 174,69).

Позивач звернувся 30.03. 2010 року до Управління ПФУ в Ша хтарському районі з заявою п ро перерахунок пенсії у відп овідності до положень статей 49, 50, ч.4 ст. 54 Закону України "Про с татус і соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи", але йому було відмовлен о у перерахунку з огляду на ві дсутність підстав такого пер ерахунку та правомірність ви значеного розміру пенсії.

Суд не приймає до ува ги посилання відповідача на ч. 3 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування», з якої випливає, що мінімальний роз мір пенсії за віком, встановл ений абзацом першим частини першої цієї статті, застосов ується виключно для визначен ня розмірів пенсій, призначе них згідно з цим Законом, оскі льки наявність такої норми т а відсутність іншого мінімал ьного розміру пенсії за віко м не є підставою для відмови в реалізації позивачем консти туційної гарантії та права н а отримання пенсії і щомісяч ної додаткової пенсії за шко ду, заподіяну здоров'ю, виходя чи в розміру мінімальної пен сії за віком, що передбачено с т.ст. 50, 54 Закону України «Про ст атус та соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи».

В рішенні Конституцiй ного Суду України № 8-рп/2005 вiд 11 ж овтня 2005р., що стосується реалі зації права громадян на соці альний захист, зазначено, що неприпустимо обмеження конс титуцiйного права громадян н а достатнiй життевий pівень, а також сформулювано правову п озицiю, згiдно з якою Конституц iя та закони України відокрем люють певнi категорії громад ян України, що потребують дод аткових гарантiй соцiального захисту з боку держави, до них зокрема належать громадяни, яким пенсiя призначається за спецiальними законами.

Пільги, компенсації, гар антії є видом соцiальної допо моги i необхiдною складовою ко нституцiйного права на доста тнiй життєвий piвень, тому звуж ення змiсту та обсягу цього пр ава шляхом прийняття нових з аконiв або внесення змiн до чин них законiв за статтею 22 Конст итуції України не допускаєть ся. Конституцiйнi принципи, на яких базується здiйснення пр ав i свобод людини i громадянин а в Україні, включаючи і право на пенсiйне забезпечення, пер едбаченi статтями 1, 3, частиною 2 cтатті 6, статтею 8, частиною 2 ст аттi 19, статтями 22, 23, частиною 1 cта тті 24 Конституцiї України, наб уте у сферi пенсiйного забезпе чення, не може бути скасоване , звужене. Правовою гарантiєю з абезпечення державою даного права є: виконання прийнятих на себе зобов'язань, виходячи з положень принципу верхове нства права, закрiпленого як с таттею 8 Конституцiї України, т ак i статтею 8 Кодексу адмiнiстр ативного судочинства Україн и.

Відносно заперечень ві дповідача щодо пропуску поз ивачем трирічного строку для звернення до суду, передбач еного ст.257 Цивільного кодексу України, для захисту своїх п рав, свобод та інтересів, суд вважає, що на ці правовідноси ни позовна давність не пошир юється, оскільки предметом с пору є перерахунок та випла та пенсії інваліду 3-ї групи, 1 к атегорії особи, яка постражд ала внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи; п.1 ч.1 ст.13 Закону України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорноби льської катастрофи" визначе но, що держава бере на себе від повідальність за завдану шк оду громадянам та зобов' яз ується відшкодувати її за по шкодження здоров' я або втра ту працездатності громадян ам, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ; крім того, ч. 1 ст. 76 Закону Укр аїни "Про використання ядерн ої енергії та радіаційну без пеку" від 08.02.1995 р. №39/95-ВР передбач ено, що право на подання позов у про відшкодування ядерної шкоди, заподіяної життю і з доров' ю особи, не обмежуєть ся строком давності, а також з гідно п.3 ч.1 ст.268 Цивільного ко дексу України позовна давні сть не поширюється на вимогу про відшкодування шкоди, зав даної каліцтвом, іншим ушкод женням здоров' я.

За таких підстав суд вв ажає, що позовні вимоги ОСО БА_3 обгрунтовані та підляг ають задоволенню.

На підставі викладеного т а керуючись ст.ст. 208, 213-215 ЦПК Укра їни, суд -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити .

Визнати неправомір ною дію Управління Пенсійног о фонду України в Шахтарсько му районі Донецької області щодо виплати ОСОБА_3 за пе ріод з 01 січня 2005 року по 31 жовтн я 2006 року пенсії по інваліднос ті в меншому розмірі, ніж вст ановлено ст.50 та ч.4 ст.54 Закону У країни «Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи».

Зобов' язати Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Шахтарському районі До нецької області України пере рахувати ОСОБА_3 за періо д з 01 січня 2005 року по 31 жовтня 2006 р оку державну пенсію по інвал ідності та додаткову пенсію у відповідності зі ст.50 та ч.4 ст .54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи» і з розрахунку мінімальної пен сії за віком, розмір якої вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, що вт ратили працездатність.

Стягнути з Управлі ння Пенсійного фонду України в Шахтарському районі Донец ької області України на кори сть ОСОБА_3 недоотриману с уму державної пенсії по інва лідності та додаткової пенсі ї за період з 01 січня 2005 року по 3 1 жовтня 2006 року в розмірі 18 269 (ві сімнадцять тисяч двісті шіст десят дев' ять) грн. 94 коп.

Рішення може бути оск аржене до Апеляційного суду Донецької області через Шахт арский міськрайонный суд про тягом 10 днів з дня проголошенн я рішення.

Суддя О.М. Дніс трян.

СудШахтарський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення01.10.2010
Оприлюднено09.12.2010
Номер документу12699796
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2578

Ухвала від 19.09.2018

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Хомченко Л. І.

Рішення від 07.05.2013

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Нерушак Л. В.

Ухвала від 04.04.2013

Цивільне

Апеляційний суд Черкаської області

Нерушак Л. В.

Рішення від 26.11.2010

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Хавронюк Олена Леонідівна

Рішення від 15.11.2010

Цивільне

Феодосійський міський суд Автономної Республіки Крим

Микитюк Ольга Андріївна

Рішення від 08.12.2010

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Трубніков Андрій Володимирович

Рішення від 01.10.2010

Цивільне

Шахтарський міськрайонний суд Донецької області

Дністрян Олена Миколаївна

Рішення від 19.05.2010

Цивільне

Краснодонський міськрайонний суд Луганської області

Баличева Марина Борисівна

Ухвала від 22.10.2010

Цивільне

Дебальцевський міський суд Донецької області

Попович Тамара Миколаївна

Ухвала від 03.11.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Маринчук Михайло Павлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні