П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 травня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/33253/24
Головуючий в І інстанції: Скупінська О.В.
Дата та місце ухвалення рішення: 16.12.2024 року м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Олвіа» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Олвіа» (далі позивач) звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2024 року №11403877/314318111;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (ідентифікаційний код юридичної особи: 31431811) податкову накладну від 31.05.2024 року №44 (реєстраційний номер: 9162201231) датою її первинного подання Товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2024 року №11627422/3141811;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (ідентифікаційний код юридичної особи: 31431811) податкову накладну від 27.06.2024 року №54 (реєстраційний номер: 9191045923) датою її первинного подання товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» на реєстрацію.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.07.2024 №11403877/314318111.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (ідентифікаційний код юридичної особи: 31431811) податкову накладну від 31.05.2024 року №44 (реєстраційний номер: 9162201231) датою її первинного подання товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» на реєстрацію.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.08.2024 року №11627422/3141811.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (ідентифікаційний код юридичної особи: 31431811) податкову накладну від 27.06.2024 року №54 (реєстраційний номер: 9191045923) датою її первинного подання товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» на реєстрацію.
Стягнуто з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позов товариства з обмеженою відповідальністю «Олвіа» суму сплаченого судового збору у розмірі 4844,80 грн.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є правомірними, оскільки, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач не виконав вимоги Податкового Кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних. Як зазначає скаржник, в пакеті документів, наданому позивачем до комісії регіонального рівня, відсутня оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 (основні фонди) та 10 (нематеріальні активи), витяг з державного реєстру, відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці. Крім того, як зазначає управління, позивачем, в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій, не було надано також жодних бухгалтерських документів, які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображених у податкових накладних. Також, ГУ ДПС в Одеській області в апеляцій скарзі звертає увагу суду на те, що станом на час зупинення податкових накладних, прийнято рішення №11516896/31431811 від 30.07.2024 року про неприйняття таблиці даних платника податку на додану вартість за кодом 43.22, що відповідає проведеним операціям, на які складено спірні податкові накладні, з підстави наявності у контролюючого органу податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій з контрагентом 37090539 за період з 16.01.2024 року по 11.07.2024 року.
Позивач надав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2024 року залишити без змін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Олвіа» 18.08.2003 року зареєстровано як юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером запису 15561200000001939. Підприємство здійснює господарську діяльність за такими видами КВЕД: 28.25 Виробництво промислового холодильного та вентиляційного устаткування (основний); 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 77.34 Надання в оренду водних транспортних засобів; 71.11 Діяльність у сфері архітектури; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах.
З метою здійснення господарської діяльності, 27.05.2024 року між ТОВ «Олвіа» (Підрядник) та Фірмою «Ювас» ЛТД в вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю укладено договір підряду №2224, за умовами якого підрядник, відповідно до умов цього Договору, зобов`язується виконати роботи по монтажу систем вентиляції і кондиціювання повітря в приміщеннях ресторану за адресою замовника згідно з Додатком №1 до Договору.
Відповідно до п.2.1 Договору від 24.05.2024 року ціна і загальна вартість робіт становить 1241005 грн., в т.ч. ПДВ 20%.
Розрахунки за даним договором здійснюються у наступному порядку: перший (авансовий платіж) замовник сплачує підряднику в розмірі 60% від вартості договору протягом 5 банківських днів з дати підписання договору; остаточні платежі замовник оплачує після виконання робіт протягом 5 банківських днів з дня підписання акту виконаних робіт та отримання рахунку від підрядника. Вартість виконаних робіт за цим договором може бути збільшена або зменшена за взаємною згодою сторін. (п.2.3, п.2.4 Договору від 24.05.2024 року).
На виконання вказаного Договору №2224 від 27.05.2024 року Фірмою «Ювас» ЛТД в вигляді ТОВ 31.05.2024 року здійснено оплату на рахунок позивача у розмірі 744 603 грн., 27.06.2024 року у розмірі 496 402 грн.
За правилом першої події (оплата послуг) позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну №44 від 31.05.2024 року на загальну суму 744603 грн, в тому числі, ПДВ 124100,50 грн.;
- податкову накладну №54 від 27.06.2024 року на загальну суму 496402 грн., в тому числі, ПДВ 82733,67 грн.
13.06.2024 року позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанцію, відповідно до якої: документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення податкової накладної №44 від 31.05.2024 року зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 4342 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
11.07.2024 року позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанцію, відповідно до якої: документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення податкової накладної №54 від 27.06.2024 року зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 43.22 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
З метою подальшої реєстрації податкових накладних, позивачем направлено до контролюючого органу:
-повідомлення №7 від 09.07.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №44 від 31.05.2024 року із додатками у кількості 27 додатків;
-повідомлення №3 від 08.08.2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №54 від 27.06.2024 року із додатками у кількості 27 додатків.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до них документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення:
-№11403877/31431811 від 11.07.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №44 від 31.05.2024 року;
-№11627422/3141811 від 13.08.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної №54 від 27.06.2024 року.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У графі «додаткова інформація» вказано: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.».
Позивачем було подано скарги на вказані рішення, які рішеннями комісії центрального рівня від 29.07.2024 року №47356/3141811/2, від 02.09.2024 року №56475/3141811/2 залишені без задоволення, а рішення залишені без змін.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов, з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, дійшов висновку, що рішення №11403877/31431811 від 11.07.2024 року, №11627422/3141811 від 13.08.2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №44 від 31.05.2024 року, №54 від 27.06.2024 року є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 3 до Порядку №1165 установлено, зокрема, наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: п. 1 «Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.».
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п.п. 40, 43-46 Порядку № 1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Як вбачається з матеріалів справи, у направлених позивачу квитанціях від 13.06.2024 року та 11.07.2024 року підставою зупинення податкових накладних зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 43.22 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Разом з тим, у квитанції від 13.06.2024 року позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №44 від 31.05.2024 року.
Дослідивши вказану квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, колегія суддів зазначає, що контролюючим органом зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості платника податку, визначених в п.1 вказаних Критеріїв, та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної №44 від 31.05.2024 року в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.
Колегія суддів зазначає, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для податкового органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що лише посилання контролюючого органу у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 13.06.2024 року на пункт 1 Критеріїв ризиковості не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкової накладної №44 від 31.05.2024 року, а також не відображає переліку документів, необхідних податковому органу для реєстрації такої накладної.
Дослідивши квитанцію від 11.07.2024 року про зупинення реєстрації податкової накладної №54 від 27.06.2024 року, колегія суддів встановила, що позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Колегія суддів вказує, що пропонуючи позивачу надати документи, яких, на думку суб`єкта владних повноважень, буде достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №54 від 27.06.2024 року, контролюючий орган обмежився лише посиланням на п.5 Порядку №520, тобто, зазначив загальний порядок без конкретизації документів, які необхідно надати платнику податків для можливості здійснення реєстрації податкової накладної в реєстрі податкових накладних.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що, у разі зупинення реєстрації податкових накладних на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях та, відповідно, чого не було зроблено контролюючим органом.
Колегія суддів також зазначає, що за правилами пп. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пп. 3, 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних визначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» вказано: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.».
Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних процитовано положення пунктів 5, 10 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без повідомлення причин та мотивів.
Оскаржувані рішення прийняті з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретного зазначення обставин яких саме документів та з якими порушеннями вони складені (хоча форма рішення надає таку можливість).
В апеляційній скарзі скаржник посилається на те, що платником податку не надано на розгляд комісії наступні документи: оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 (основні фонди) та 10 (нематеріальні активи), витяг з державного реєстру, відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, бухгалтерських документів, які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображених у податкових накладних.
Колегія суддів спростовує вказані доводи та наголошує, що відповідачем не було зазначено, які саме документи необхідно було надати для здійснення реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим, позивачем було самостійно надано документи на власний розсуд, які, на його думку, підтверджують реальність господарських операцій з контрагентом, за наслідком яких складено спірні податкові накладні.
Так, з матеріалів справи вбачається, що позивач скористався своїм правом та після зупинення реєстрації спірних податкових накладних на адресу контролюючого органу ним було направлено пояснення та копії первинних документів на підтвердження здійснення реальності господарських операцій, за якими було складено спірні податкові накладні.
Зокрема, у повідомленні про надання пояснень №7 від 09.07.2024 року щодо податкової накладної №44 від 31.05.2024 року позивачем зазначено, що спірна податкова накладна була подана на реєстрацію у зв`язку з отриманням передплати від Фірми «ЮВАС» ЛТД ТОВ (код ЄДРПОУ 20935017) на розрахунковий рахунок у розмірі 744603 грн. відповідно до платіжного доручення №6385 від 31.05.2024 року, виписки банку від 31.05.2024 року на підставі Договору підряду №2224 від 27.05.2024 року. Позивач повідомив контролюючому органу, що специфіка виду діяльності підприємства за кодом УКТ ЗЕД 43.22 «Монтаж трубопровідних мереж, систем опалювання та кондиціювання повітря» полягає в тому, що ТОВ «ОЛВІА» виконує роботи (надає послуги) з монтажу систем вентиляції з матеріалів, що купуються у постачальників. Зазначені обставини підтверджуються договорами, додатковими угодами та актами виконаних робіт на підставі відповідних видаткових накладних, а саме: ТОВ «НОВАФОРМ» - рахунок на оплату №Нф- 00005887від 31.05.2024 року, платіжне доручення №2567 від 31.05.2024 року, видаткова накладна №Нф- 00007284 від 04.06.2024 року; ТОВ «СТ СПЕЦМОНТАЖ» - рахунок на оплату №68087 від 31.05.2024 року, платіжне доручення № 2575 від 31.05.2024 року, видаткова накладна №2178 від 05.06.2024 року; ПрАТ «Вентиляційні системи» - рахунок на оплату №16222 від 31.05.2024 року, платіжне доручення №2574 від 31.05.2024 року; ТОВ «ССК ТМ» - рахунок на оплату № 2164 від 31.05.2024 року, платіжне доручення № 2573 від 31.05.2024 року, видаткова накладна №2282 від 10.06.2024 року. Постачання обладнання і матеріалів по м. Одеса і Одеській області здійснюється працівником ТОВ «ОЛВІА» згідно наказу №1-ВК від 01.02.2024 року та відбувається з використанням транспортних засобів, що перебувають на балансі ТОВ «ОЛВІА», що підтверджується копіями відповідних документів, а саме: вантажний фургон ГАЗ 2705 АС-6-34, н.з. НОМЕР_1 , к. 27050040096988 ш. НОМЕР_2 ; вантажний фургон ЗАЗ 110267, н.з. НОМЕР_3 , Y6D11026760415985. Наявність зазначених транспортних засобів у ТОВ «ОЛВІА» також підтверджується повідомленням за формою 20-ОПП від 26.07.2023 року та свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів. Крім того, для оформлення первинних документів щодо виконаних робіт, а саме актів приймання виконаних будівельних робіт по Формі КБ-2 та довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати по формі КБ-3, ТОВ «ОЛВІА» придбано комп`ютерну програму АВК-5 (Договір №09/289 від 24.09.2009 року, акт приймання-здавання робіт від 25.09.2009 року, рахунок №АЗ/418 від 24.09.2009 року) та раз на рік оплачується оновлення програми ТОВ «АВК ЕДИНЕНИЕ» (ЄДРПОУ 35723155). Позивач також зазначив, що для провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, за відповідним переліком видів робіт, ТОВ «ОЛВІА» з 2005 року отримує відповідні ліцензії, зокрема 03.03.2015 року отримано чергову ліцензію серії АЕ №639218, що дає право провадження зазначеного виду господарської діяльності. Станом на сьогодні, вказана ліцензія є чинною, її не анульовано та не зупинено, що підтверджується листом ДАБІ від 07.02.2021 № 40-402- 20-384. Провадження господарської діяльності ТОВ «ОЛВІА» за кодом КВЕД 43.22 здійснюється згідно з чинним законодавством України, за нормами ДБН та відповідними кваліфікованими спеціалістами та робітниками, наявність яких в ТОВ «ОЛВІА» підтверджується штатним розкладом від 01.03.2024 року. Місцезнаходженням ТОВ «ОЛВІА» є приміщення за адресою: площа Михайлівська, 1, м. Одеса, 65005, яким відповідно до договору суборенди від 01.02.2019 року, укладеного з ТОВ «СТАНІК ЗАЙ». Крім того, відповідно до договору оренди нерухомого майна від 13.07.2023 року №130723 ТОВ «ОЛВІА» орендує у ТОВ «Рубікон» приміщення складу, виробничі приміщення загальною площею 787,7 кв. м. Наявність зазначених приміщень у користуванні ТОВ «ОЛВІА» також підтверджується повідомленням за формою 20-ОПП від 26.07.2023 року.
У повідомленні про надання пояснень №3 від 08.08.2024 року щодо податкової накладної №54 від 27.06.2024 року позивачем зазначено, що спірна податкова накладна була подана на реєстрацію у зв`язку з отримання передплати від Фірми «ЮВАС» ЛТД ТОВ (код ЄДРПОУ 20935017) на розрахунковий рахунок у розмірі 496402 грн. відповідно до платіжного доручення №6498 від 27.06.2024 року, виписки банку від 27.06.2024 року на підставі Договору підряду №2224 від 27.05.2024 року. Також, підприємство зазначило, що виконує роботи (надає послуги) з монтажу систем вентиляції з матеріалів що купуються у постачальників, а саме: ТОВ «СТ СПЕЦМОНТАЖ» -рахунок на оплату №68688 від 26.06.2024 року,платіжне доручення №2644 від 28.06.2024 року;ТОВ «ЛЮКСКОМ Україна» - рахунок на оплату №15611 від 28.06.2024 року, платіжне доручення №2646 від 28.06.2024 року, видаткова накладна №15611 від 28.06.2024 року; ТОВ «ССК ТМ» - рахунок на оплату №2164 від 31.05.2024 року, платіжне доручення №2573 від 31.05.2024 року, видаткова накладна №2282 від 10.06.2024 року. Також, позивачем зазначено інформацію щодо матеріально-технічного забезпечення, яка вказувалась у повідомленні про надання пояснень №7 від 09.07.2024 року.
Колегія суддів, дослідивши вказані пояснення та додані до них документи, дійшла висновку, що у контролюючого органу була можливість здійснити реєстрацію податкових накладних №44 від 31.05.2024 року, №54 від 27.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з цим, колегія суддів звертає увагу, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень контролюючий орган не надав.
Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20 вказав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним судом у постановах від 21.03.2024 року по справі №400/3927/22, від 22.05.2024 року по справі №640/26298/21.
Також, колегія суддів вважає необґрунтованими посилання ГУ ДПС в Одеській області в апеляцій скарзі на те, що станом на час зупинення податкових накладних, прийнято рішення №11516896/31431811 від 30.07.2024 року про неприйняття таблиці даних платника податку на додану вартість за кодом 43.22, що відповідає проведеним операціям, на які складено спірні податкові накладні, оскільки подання платником податку до ДПС таблиці даних платника податку за встановленою формою є правом платника податку, а не його обов`язком (п.12 Порядку 1265).
Крім того, колегія суддів зазначає, що факт того, що в апеляційній скарзі контролюючий орган надає уточнення які саме недоліки вбачаються із наданих документів не спростовує факту, що ані у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, ані у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган не навів конкретного переліку документів, яких, на думку суб`єкта владних повноважень, не вистачає.
Так, сталою практикою Верховного Суду за схожими правовідносинами, визначено, що відсутність в оскаржуваному рішенні мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності за виключенням того, що акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте, саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності.
Колегія суддів також вважає безпідставними доводи апелянта, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних були прийняті за результатами проведення моніторингу, оскільки здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Крім того, колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта із посиланням на правову позицію, викладену в постановах Верховного Суду від 14.05.2019 року у справі № 825/3990/14, від 06.03.2018 у справі №804/5444/16, оскільки у вказаних справах Верховним Судом викладені висновки стосовно норм Порядку №117, який був чинним до 31.01.2020 року, що не є релевантним до даних спірних правовідносин.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішень (що вони прийняті обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №1165, №520), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного, враховуючи, що відповідачем-1 не доведено підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарських операцій згідно податкових накладних, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не підтверджують правомірності прийнятих рішень та є безпідставними.
За таких обставин та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 08.05.2025 року
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2025 |
Оприлюднено | 12.05.2025 |
Номер документу | 127201230 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні