Бородянський районний суд київської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 939/3409/24
РІШЕННЯ
Іменем України
10 квітня 2025 рокуБородянський районний суд
Київської області в складі: головуючої судді - Герасименко М.М.
за участю секретаря - Рассказової М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Бородянка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області, Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області, селищного голови Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області Перевозника Петра Петровича, третя особа Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради», про визнання протиправним та скасування рішення і розпорядження, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, мотивуючи його тим, що рішенням Немішаївської селищної ради від 10 червня 2022 року утворено КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» та затверджено Статут даного підприємства.
20 червня 2022 року КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Рішенням Немішаївської селищної ради від 18 серпня 2022 року затверджено типову форму контракту з керівником комунального закладу охорони здоров`я та рекомендовано селищному голові укласти з директором КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» контракт терміном до закінчення військового стану і не пізніше одного року після нього.
26 серпня 2022 року між позивачем та виконавчим комітетом Немішаївської селищної ради в особі селищного голови ОСОБА_2 укладено контракт щодо призначення позивача на посаду директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради».
Розпорядженням голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Перевозника П.П. від 27 жовтня 2022 року № 94 ос, відповідно до п. 2ст. 40 КЗпП Українидостроково розірвано контракт з позивачем та звільнено його з посади директора у зв`язку з виявленою невідповідністю займаній посаді.
Рішенням Бородянського районного суду Київської області від 05 квітня 2024 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 29 жовтня 2024 року, скасовано вказане розпорядження про розірвання контракту та поновлено позивача на роботі.
Рішенням Немішаївської селищної ради від 22 листопада 2024 року було припинено дію контракту з позивачем шляхом його дострокового розірвання 26 листопада 2024 року (п. 6 рішення).
26 листопада 2024 року головою виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Перевозником П.П. було видано розпорядження № 106 ос про поновлення позивача на посаді директора, проте фактично позивача не було допущено до роботи та до виконання трудових обов`язків.
У той же день, розпорядженням голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Перевозника П.П. від 26 листопада 2024 року № 107 ос, на підставі п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України,достроково розірвано контракт з позивачем та звільнено його з посади директора у зв`язку з порушенням вимог законодавства та умов контракту, а саме: невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника.
Вважав, що зазначені рішення Немішаївської селищної ради від 22 листопада 2024 року та розпорядження голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради від 26 листопада 2024 року про звільнення його (позивача) з роботи є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки ні в розпорядженні, ні в рішенні не наведені обставини, які б свідчили про те, що підприємством не виконано зобов`язання перед бюджетом та Пенсійним фондом України (не зазначено розміри, періоди, види невиконань, тощо), як і не вказано обставин, які б свідчили, що мали місце невиконання підприємством зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати (не зазначено розмірі, періоди, конкретні працівники, тощо).
Позивач вказує, що в оскаржуваному рішенні також зазначено, що: ним не були здані звіти по ЄСВ за 2 і 3 квартал 2022 року, чим було порушено терміни подачі звітності, не були зроблені повідомлення про прийняття на роботу всіх працівників підприємства, відсутні виписки по руху коштів, узагальнюючі регістри по них, заявки на виділенні фінансування, відсутні первинні документи та не оформлені належним чином, не була взята на облік велика частина основних засобів, яка була отримана як гуманітарна допомога і обліковувалися основні засоби, які були фактично відсутні; ним не було укладено колективний договір на підприємстві; згідно рішення Бородянського районного суду Київської області від 02 жовтня 2023 року, його (позивача) внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.
Позивач вважає, що вказані посилання, як на підставу для його звільнення, є неправомірними, оскільки підпункт 3 пункту 24 Контракту, на підставі якого його було звільнено, не передбачає як підставу для звільнення вказані вище обставини. Крім того, зазначив, що: у рішенні жодним чином не конкретизовано коли мали подаватися вказані звіти і, які наслідки такого неподання мали місце для підприємства від контролюючих органів; усе здійснювалося відповідно до норм законодавства; статутом не передбачені строки для керівника для укладення колективного договору, а, з огляду на те, що його було звільнено через два місяці після призначення на посаду, він з незалежних від нього причин не встиг провести його укладення.
Вважав, що зазначені рішення Немішаївської селищної ради від 22 листопада 2024 року та розпорядження голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради від 26 листопада 2024 року про звільнення його (позивача) з роботи є незаконними також у зв`язку з тим, що позивач на той час не перебував на посаді та у трудових відносинах з підприємством, оскільки фактично його не було поновлено на посаді, він не був допущений до виконання трудових обов`язків, йому не було забезпечено доступ до робочого місця та не було внесено запис до трудової книжки про визнання недійсним попереднього запису про звільнення та про поновлення, його не було внесено як керівника до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, що свідчить про винесення оскаржуваних розпорядчих документів про звільнення особи, яка не була працівником підприємства.
Враховуючи наведене, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив визнати протиправним та скасувати пункт шостий рішення Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області № 4-53-8 та розпорядження голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області Перевозника П.П. № 107 ос від 26 листопада 2024 року «Про дострокове розірвання контракту та звільнення директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» ОСОБА_1 », поновити його (позивача) на цій посаді з 26 листопада 2024 року, стягнути з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради на його (позивача) користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 26 листопада 2024 року по день винесення рішення суду, та на відшкодування моральної шкоди 100000 грн.
Ухвалою суду від 30 грудня 2024 року відкрито провадження у даній справі та ухвалено провести розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
14 січня 2025 року від виконавчого комітету Немішаївської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, вказав, що позивач був розробником і доповідачем по питанню створення КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради», брав участь в його обговоренні та проголосував за дане рішення, чим порушив вимоги Закону України «Про запобігання корупції» та згідно рішення Бородянського районного суду Київської області від 02 жовтня 2023 року, його (позивача) внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення. Крім того, за заявою виконавчого комітету Немішаївської селищної ради здійснюється досудове розслідування за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, а тому, у разі поновлення позивача на посаді, останній буде вчиняти дії щодо перешкоджання слідству. Також вказав, що при розгляді судом першої інстанції у справі № 939/1740/22 не були досліджені надані виконавчим комітетом письмові докази, які свідчать про те, що позивач дійсно вчинив фінансові порушення, які призвели до нецільового використання бюджетних коштів, вчинена ним підробка контракту та інші численні порушення, що свідчать про невідповідність його займаній посаді внаслідок недостатньої кваліфікації. Вказав, що на виконання рішення Немішаївської селищної ради від 22 листопада 2024 року селищним головою 26 листопада 2024 року було прийнято розпорядження № 107 ос про дострокове розірвання контракту та звільнення позивача. Також вважає, що позивачем не наведено належних доказів на підтвердження заподіяння йому моральної шкоди. А тому просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
У судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали, посилаючись на викладені у позові обставини. Додатково зауважили, що долучений відповідачем акт від 10 листопада 2022 року не може бути належним доказом, оскільки такий акт складений не за результатами призначеної перевірки відповідно до норм законодавства, а за результатами зустрічі представників виконавчого комітету Немішаївської селищної ради та КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради». Крім того, звернули увагу на те, що позивач як керівник підприємства має безумовне право призначати у ввірене йому підприємство працівників для належного функціонування підприємства і такі права закріплені у п. 6.4.10, 6.4.12 Статуту та п.п. 4 п. 6 Контракту. Доводи відповідача, що рішенням сесії були визначені видатки на трьох працівників на чотири місяці, не означає в розрізі законодавства та статуту підприємства, що керівник не міг брати на роботу інших працівників, окрім зазначених, оскільки вказаним рішенням лише визначалися видатки на працівників, які фінансуються з бюджету і період часу такого фінансування, але фінансування заробітного фонду може відбуватися і з інших джерел, що чітко передбачено розділом 4 Статуту підприємства. Очевидним є те, що центр надання медичної допомоги не може виконувати свою пряму діяльність лише з керівниками та бухгалтерією. Підприємство мало право отримати кошти від здачі в оренду приміщень та за надані послуги, а тому позивачем це було враховано під час виконання своїх трудових обов`язків. Позивача було звільнено на підставі п.п. 3 п. 24 Контракту, проте ним не будо допущено вказаних у цьому пункті порушень, на підтвердження чого було надано відповідні докази.
Відповідачі своїх представників у судове засідання не направили, про причини неявки суд не повідомили, про час і місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.
Третя особа свого представника у судове засідання не направила, відповідно до поданої раніше заяви просила розглядати справу за відсутності її представника, підтримала позицію відповідача.
Згідно до вимог ч. 1 ст. 223 ЦПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Оскільки відповідачі не повідомили про причини своєї неявки, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляли, у суду наявні відомості про належне повідомлення учасників справи про дату, час і місце цього засідання, тому причин для відкладення розгляду справи, передбачених ч. 2 ст. 223 ЦПК України, суд не вбачає і вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні.
Вислухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково.
Судом встановлено, що рішенням двадцять восьмої сесії восьмого скликання Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 10 червня 2022 року утворено юридичну особу публічного права Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради», затверджено Статут даного підприємства та призначено позивача ОСОБА_1 директором цього підприємства, зобов`язано його вжити організаційно-правові заходи, пов`язані із створенням підприємства (а.с. 11, 35-41).
20 червня 2022 року КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.178-182).
Рішенням двадцять дев`ятої сесії восьмого скликання Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 18 серпня 2022 року затверджено типову форму контракту з керівником комунального закладу охорони здоров`я, що діє в організаційно-правовій формі комунального некомерційного підприємства та рекомендовано селищному голові укласти з директором КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» контракт терміном до закінчення військового стану і не пізніше одного року після нього (а.с. 12).
26 серпня 2022 року між селищним головою виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Перевозником П.П., який діяв від імені органу управління майном, та позивачем ОСОБА_1 було укладено контракт, за умовами якого ОСОБА_1 призначається на посаду директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» на строк до закінчення військового стану і не пізніше одного року після нього. Пункт 24 цього контракту передбачає випадки, коли контракт може бути розірваний, а керівник звільнений з посади з ініціативи органу управління майном до закінчення строку дії контракту (а.с. 15-20).
Розпорядженням виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 27 жовтня 2022 року № 94 ос, в особі селищного голови ОСОБА_2 , у зв`язку з несвоєчасним та неякісним виконанням службових обов`язків, прийняттям помилкових рішень та браком достатніх знань, ігноруванням розпорядчих актів органу управління та листів виконавчого комітету, що призвело до неналежного функціонування КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради», враховуючи численні скарги медичного персоналу на грубу та неетичну поведінку ОСОБА_1 , неприпустимі образливі висловлювання та погрози на адресу посадових осіб місцевого самоврядування, що несумісне з належною поведінкою директора медичного закладу, відповідно до п. 24 Контракту з керівником комунального закладу охорони здоров`я, що діє в організаційно-правовій формі комунального некомерційного підприємства від 26 серпня 2022 року, керуючись ст. 9, 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», п. 2ст. 40 КЗпП України, достроково розірвано контракт, укладений 26 серпня 2022 року з керівником КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» Петрушенком С.П. та виконавчим комітетом Немішаївської селищної ради в особі селищного голови ОСОБА_2 та звільнено позивача з посади директора вказаного підприємства у зв`язку з виявленою невідповідністю займаній посаді (а.с. 14).
Рішенням Бородянського районного суду Київської області від 05 квітня 2024 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 29 жовтня 2024 року, вказане розпорядження № 94 ос визнано протиправним та скасовано, позивача поновлено на роботі на посаді директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» з 28 жовтня 2022 року (а.с. 24-28, 28 зворотній бік - 34).
Розпорядженням виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 26 листопада 2024 року № 106 ос, в особі селищного голови Перевозника П.П., на виконання рішення Бородянського районного суду від 05 квітня 2024 року у справі № 939/1740/22 та рішення Немішаївської селищної ради № 2-53-УІІІ від 22.11.2024 року скасовано розпорядження Немішаївського селищного голови Перевозника П.П. № 94 ос від 27 жовтня 2022 року та поновлено ОСОБА_1 на посаді директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» з 28 жовтня 2022 року (а.с. 82).
Розпорядженням виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 26 листопада 2024 року № 107 ос, в особі селищного голови ОСОБА_2 , на виконання п. 6, 7 рішення Немішаївської селищної ради № 4-53-УІІІ від 22.11.2024 року, п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, відповідно до пп. 3 п. 24 Контракту з керівником комунального закладу охорони здоров`я, що діє в організаційно-правовій формі комунального некомерційного підприємства від 26 серпня 2022 року, керуючись ст. 9, 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», достроково розірвано контракт, укладений 26 серпня 2022 року з керівником КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» Петрушенком С.П. та виконавчим комітетом Немішаївської селищної ради в особі селищного голови ОСОБА_2 та звільнено позивача з посади директора вказаного підприємства 26 листопада 2024 року згідно п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України у зв`язку з порушенням вимог законодавства та умов контракту, а саме: невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника. Підставою винесення даного розпорядження зазначено рішення Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 22 листопада 2024 року № 4-53-УІІІ «Про розірвання контракту з директором КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» до закінчення строку дії контракту та звільнення з посади» (а.с. 13).
Рішенням п`ятдесят третьої сесії восьмого скликання Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області від 22 листопада 2024 року № 4-53-УІІІ вирішено: 1. Визнати не раціональним та не ефективним використання директором КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 коштів на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 100645,10 грн на більшу кількість працівників, у порушення рішення від 29.09.2022 року № 30-VІІІ-13, що призвело до несвоєчасної виплати заробітної плати і сплати податків до місцевого та державного бюджетів. 2. Ознайомити ОСОБА_1 з актом від 10.11.2022 року та відібрати пояснення щодо виявлених фактів порушень фінансового законодавства. 3. Висловити недовіру директору КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 . 4. Визнати дії керівника КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 такими, що призвели до невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника. 5. Констатувати систематичність невиконання керівником КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 без поважних причин умов та обов`язків, визначених трудовим контрактом від 26.08.2022 року. 6. Припинити дію контракту з керівником КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 шляхом його дострокового розірвання 26.11.2024 року. 7. Доручити селищному голові ОСОБА_2 видати розпорядження про звільнення директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 на підставі п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України (а.с. 21-23).
Як вбачається з мотивувальної частини вказаного рішення, підставою для його прийняття послугував складений 10 листопада 2022 року представниками виконавчого комітету Немішаївської селищної ради та КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» акт (а.с. 88), яким встановлено, що ОСОБА_1 були перевищені службові повноваження та здійснені фінансові порушення, а саме: у порушення рішення 30 сесії восьмого скликання від 29.09.2022 року № 30-VІІІ-13, п. 6.4.14, 6.4.15, 7.4 Статуту, ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді директора, за вересень-жовтень 2022 року здійснив нецільове використання бюджетних коштів на заробітну плату та нарахування на оплату праці в сумі 100645,10 грн восьми штатним працівникам замість трьох погоджених, що призвело до несвоєчасної виплати заробітної плати і сплати податків до місцевого та державного бюджетів, а також єдиного соціального внеску; ОСОБА_1 не були здані звіти по ЄСВ за 2 і 3 квартал 2022 року до Державної Податкової Служби України, чим було порушено терміни подачі звітності, не були зроблені повідомлення про прийняття на роботу всіх працівників підприємства, відсутні виписки по руху коштів, узагальнюючі регістри по них, заявки на виділенні фінансування, відсутні первинні документи та не оформлені належним чином, не була взята на облік велика частина основних засобів, яка була отримана як гуманітарна допомога і обліковувалися основні засоби, які були фактично відсутні; в порушення Статуту підприємства ОСОБА_1 не був укладений колективний договір на підприємстві; згідно рішення Бородянського районного суду Київської області від 02 жовтня 2023 року у справі № 939/1238/23, ОСОБА_1 внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення.
На запит адвоката про те, чи мали місце у період часу з 26.08.2022 року по 27.10.2022 року КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» або директором цього підприємства будь-які порушення щодо виплати заробітної плати працівникам підприємства, Департамент стратегічного планування та аналітичного забезпечення Державної служби України з питань праці листом від 15 січня 2025 року № 185/4.1/4.3-25а повідомив, що КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» у період з 26.08.2022 по 27.10.2022 було відсутнє у Реєстрі підприємств (установ, організацій), які мають заборгованість із виплати заробітної плати (а.с. 94, 95).
На запит адвоката про те, чи мали місце у період часу з 26.08.2022 року по 27.10.2022 року КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» або директором цього підприємства будь-які порушення щодо подання звітності чи сплати обов`язкових платежів (єдиного соціального внеску, тощо), Департамент з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Пенсійного фонду України листом від 15 січня 2025 року № 2800-060202-8/3218 повідомив, що у період з 26.08.2022 по 27.10.2022 у КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» відсутні граничні терміни подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (а.с. 96, 97).
Відповідно до відповіді Управління Державної казначейської служби України у Бородянському районі Київської області від 27 січня 2025 року № 02-12-08/62 на адвокатський запит щодо порушення бюджетного законодавства директором КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» ОСОБА_1 за період роботи з 26.08.2022 по 27.10.2022, за вищезазначений період з боку одержувача бюджетних коштів фактів порушень бюджетного законодавства не було виявлено, заходи впливу за порушення вимог бюджетного законодавства не застосовувалися (а.с. 125).
Статтею 43 Конституції України кожному гарантовано право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Відповідно до ст. 51КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
У ч. 3 ст. 21 КЗпП Українивизначено, що контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (у тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть установлюватися угодою сторін.
Виходячи з особливостей зазначеної форми трудового договору, спрямованої на створення умов для виявлення ініціативності та самостійності працівників з урахуванням їх індивідуальних здібностей і професійних навичок, закон надав право сторонам при укладенні контракту самим установлювати їхні права, обов`язки та відповідальність, зокрема, як передбачену нормамиКЗпП України, так і підвищену відповідальність керівника та додаткові підстави розірвання трудового договору.
Відповідно до пункту 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені контрактом.
У пункті 13постанови Пленуму Верховного Суду України від 06 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів»судам роз`яснено, що вирішуючи позови про поновлення на роботі осіб, звільнених за пунктом 8 частини першоїстатті 36 КЗпП України, суди повинні мати на увазі, що на підставі цієї норми припиняється трудовий договір за наявності умов, визначених сторонами в контракті для його розірвання.
Відповідно до пункту 24 цього контракту від 26 серпня 2024 року цей контракт може бути розірваний, а керівник звільнений з посади з ініціативи органу управління майном до закінчення строку дії контракту: 1) у разі систематичного невиконання керівником без поважних причин умов та обов`язків, визначених цим контрактом; 2) у разі одноразового грубого порушення керівником вимог законодавства чи обов`язків, передбачених цим контрактом, внаслідок чого підприємству завдано значних збитків; 3) у разі невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника; 4) у разі несплати реструктуризованої податкової заборгованості протягом трьох місяців з вини керівника; 5) за поданням службових осіб органів державного нагляду за охороною праці у разі систематичних порушень вимог законодавства з питань охорони праці; 6) у разі допущення збільшення обсягу простроченої кредиторської заборгованості з вини керівника; 7) у разі недотримання вимог фінансового та бюджетного законодавства, а також дій (бездіяльності) керівника, що призвели до невиконання в установлені строки законних вимог органів державного фінансового контролю; 8) на вимогу виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника) у разі порушення вимог законодавства про працю, про колективні договори іугоди, Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»(а.с. 15-20).
Як вбачається з оскаржуваного рішення та розпорядження правовою підставою для дострокового розірвання контракту та звільнення позивача з посади на підставі пункту 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України було порушення умов підпункту 3 пункту 24 Контракту, а саме невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника (а.с. 13).
Відповідно до ч. 1, 6 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Водночас, відповідач, заперечуючи проти доводів позивача, не надав суду належних та достовірних доказів на підтвердження невиконання КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати з вини керівника.
Як вбачається з відповідей Департаменту стратегічного планування та аналітичного забезпечення Державної служби України з питань праці, Департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Пенсійного фонду України, Управління Державної казначейської служби України у Бородянському районі Київської області, у період перебування позивача на посаді директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» не встановлено фактів порушення бюджетного законодавства та невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам (а.с. 94, 95, 96, 97, 125).
Тобто, наведені у розпорядженні і рішенні доводи про те, що позивач допустив невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати, що стало підставою для його звільнення за підпунктом 3 пункту 24 Контракту, є необґрунтованими та такими, що не відповідають матеріалам справи.
Відповідачі не надали переконливих і об`єктивних доказів про те, що директор КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» порушив підпункт 3 пункту 24 Контракту, а, отже, законні підстави для дострокового розірвання з ним контракту і звільнення з роботи на підставі пункту 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України відсутні.
Щодо доводів відповідача у відзиві про наявність у діях позивача інших порушень, а саме те, що позивачем не було укладено колективний договір на підприємстві, не були здані звіти по ЄСВ за 2 і 3 квартал 2022 року, не були зроблені повідомлення про прийняття на роботу всіх працівників підприємства, відсутні виписки по руху коштів, узагальнюючі регістри по них, заявки на виділенні фінансування, відсутні первинні документи та не оформлені належним чином, не була взята на облік велика частина основних засобів, яка була отримана як гуманітарна допомога і обліковувалися основні засоби, які були фактично відсутні, згідно рішення Бородянського районного суду Київської області від 02 жовтня 2023 року у справі № 939/1238/23, позивача внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, то суд вважає такі доводи необґрунтованими, оскільки в оспорюваному розпорядженні про звільнення таких підстав не вказано. Крім того, хоч позивача звільнено не з вказаних підстав, слід додатково зауважити, що, якщо підставою для звільнення є не умови контракту, то відповідно до ч. 2 ст. 148 КЗпП України, дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищевикладене, суд вважає, що позивача було звільнено з роботи на підставі п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП України безпідставно, оскільки в судовому засіданні не знайшли свого підтвердження підстави для припинення трудового договору, передбачені умовами підпункту 3 пункту 24 Контракту, які були зазначені у розпорядженні № 107 ос від 26.11.2024 року, а саме допущення позивачем невиконання підприємством зобов`язань перед бюджетом та Пенсійним фондом України щодо сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, а також зобов`язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати, а тому визнає за необхідне, частково задовольняючи в цій частині позовні вимоги,визнати неправомірними і скасувати пункт шостий рішення Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області № 4-53-8, прийнятого 22 листопада 2024 року на п`ятдесят третій сесії восьмого скликання, та розпорядження голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області Перевозника П.П. № 107 ос від 26 листопада 2024 року про дострокове розірвання контракту та звільнення директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» ОСОБА_1 , поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді директора КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» з 27 листопада 2024 року.
Оскільки днем звільнення позивача з роботи є 26 листопада 2024 року і даний день для позивача є робочим, то підстав для поновлення його на роботі з 26 листопада 2024 року, як він просить, не вбачається, а тому в цій частині вимог необхідно відмовити.
Відповідно до ч. 2ст. 235 КЗпП Українипри винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Оскільки звільнення позивача з роботи визнано судом протиправним та його поновлено на роботі, то з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області на користь ОСОБА_1 необхідно стягнутисередній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 27 листопада 2024 року по 10 квітня 2025 року (день винесення судом рішення),виходячи з його середньоденного розміру 842,13грн (заробітна плата за єдиний повний місяць роботи позивачавересень 2022 року згідно довідки КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради» від 21 березня 2023 року (а.с. 126)18 526,85 грн : 22 робочі дні в цьому місяці), що становить 81 686,61 грн ( 842,13 грн х 97 робочих днів (з 27 листопада по 30 листопада 2024 року - 3 робочих дні; грудень 2024 року - 22 робочих дні; січень 2025 року - 23 робочі дні, лютий 2025 року - 20 робочих днів, березень 2025 року - 21 робочий день, з 01 квітня по 10 квітня 2025 року - 8 робочих днів), з утриманням обов`язкових податків та зборів в порядку, визначеномуПодатковим Кодексом України.
Відповідно дост. 237-1 КЗпП Українивідшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя.
Суд вважає що у зв`язку з незаконними діями відповідачів позивачу була спричинена моральна шкода, яка полягає в душевних стражданнях, яких він зазнав через безпідставне звільнення з роботи, ним були втрачені нормальні життєві зв`язки, що вимагало додаткових зусиль для організації життя на протязі тривалого часу. Тому, з урахуванням вимог розумності та справедливості, враховуючи характер порушення прав позивача та глибину душевних страждань, суд приходить до висновку про необхідність стягнення з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області на користь позивача на відшкодування моральної шкоди 10 000 грн.
Оскільки підстав для стягнення моральної шкоди у більшому розмірі не вбачається, то в іншій частині вказаних вимог необхідно відмовити.
Відповідно до ст.141 ЦПК України з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області необхідно стягнути в дохід бюджету судовий збір в розмірі 2906, 88 грн (судовий збір за дві вимоги немайнового характеру та одну вимогу майнового характеру, який підлягає сплаті із застосуванням пониженого коефіцієнту 0,8 (968,96*3)).
Керуючись ст. 10, 12, 13, 141, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області, Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області, селищного голови Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області Перевозника Петра Петровича, третя особа Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаївської селищної ради», про визнання протиправним та скасування рішення і розпорядження, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди задовольнити частково.
Визнати неправомірним та скасувати пункт шостий рішення Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області № 4-53-8, прийнятого 22 листопада 2024 року на п`ятдесят третій сесії восьмого скликання, яким припинено дію контракту з керівником Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» ОСОБА_1 шляхом його дострокового розірвання 26.11.2024 року.
Визнати неправомірним та скасувати розпорядження голови виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області Перевозника Петра Петровича № 107 ос від 26 листопада 2024 року «Про дострокове розірвання контракту та звільнення директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» ОСОБА_1 ».
Поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Немішаїської селищної ради» з 27 листопада 2024 року.
Стягнути з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 27 листопада 2024 року по 10 квітня 2025 року у розмірі 81686 (вісімдесят одна тисяча шістсот вісімдесят шість) гривень 61 копійка з утриманням обов`язкових податків та зборів в порядку, визначеному Податковим кодексом України.
Стягнути з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди 10000 (десять тисяч) гривень.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з виконавчого комітету Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області в дохід бюджету судовий збір в розмірі 2906 (дві тисячі дев`ятсот шість) гривень 88 копійок.
Допустити негайне виконання рішення в частині поновлення на роботі.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) судове рішення або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено 12 травня 2025 року.
СуддяМ.Герасименко
Суд | Бородянський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 15.05.2025 |
Номер документу | 127289568 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Бородянський районний суд Київської області
Герасименко М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні