Герб України

Ухвала від 14.05.2025 по справі 688/44/22

Шепетівський міськрайонний суд хмельницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа 688/44/22

№ 2/688/7/25

Ухвала

14 травня 2025 року м. Шепетівка

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області в складі:

головуючої судді Березюк Н.П.

з участю секретаря Кулеші Л.М.

прокурора Бойко Т.М.,

представника відповідача Янцеловського М.Ф.,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі засіданьу м.Шепетівці цивільнусправу за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області, ОСОБА_1 , за участю третьої особи на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації, про визнання недійсним рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки та повернення земельної ділянки,

встановив:

10.01.2022року керівник Шепетівської окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом. Просив визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області № 22-8456-СГ від 14.04.2016 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , припинити право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку за кадастровим номером 68225589000:06:040:0002. Зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 68225589000:06:040:0002 Судилківській сільській раді Шепетівського району Хмельницької області. Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 68225589000:06:040:0002.

17.01.2022 суд відкрив загальне позовне провадження, призначив підготовче засідання на 17.02.2022.

07.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду.

14.05.2025 прокурор Шепетівської окружної прокуратури Т.Бойко подала до суду клопотання про поновлення строку для подання клопотання про призначення земельної експертизи та про призначення земельно-технічної експертизи для вирішення питання чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 68225589000:06:040:0002 на землі природно-заповідного фонду України, а саме: на територію регіонального ландшафтного парку «Мальованка» (згідно матеріалів його створення та у подальшому розширення) згідно з рішеннями сесії Хмельницької обласної ради № 11 від 10.06.1998, № 21 від 11.05.1999, № 23-11/2004 від 30.03.2004 (з додатками)? Якщо так, то вказати розміри, площу та конфігурацію відповідного накладення. Проведення експертизи просила доручити Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Володимирська, 109, м. Хмельницький, Хмельницька обл., 29013).

Клопотання мотивоване тим, що на підтвердження факту перебування земельної ділянки площею 2 га із кадастровим номером 68225589000:06:040:0002 в межах земель природно-заповідного фонду РЛП «Мальованка» прокурор надав інформацію Хмельницької обласної державної адміністрації від 22.11.2021 № 68/34-12-7337/2021, збірний кадастровий план, розроблений сертифікованими інженерами землевпорядниками Земельно-аграрного центру «Карат» із схематичними зображеннями спірної земельної ділянки по відношенню до меж РЛП «Мальованка».

Однак під час судового розгляду представник Судилківської сільської ради та представник відповідача Верхогляда В.П. зазначили, що прокурор не надав достатні докази того, що спірна земельна ділянка знаходиться на території РЛП «Мальованка». Відтак, висновок експерта може бути доказом у справі. Оскільки прокурор не міг передбачити позицію відповідача, яким оспорюється належність спірної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду, вважає, що причини пропуску строку на заявлення такого клопотання є поважними.

В судовому засіданні прокурор Бойко Т.М. клопотання підтримала, просила призначити експертизу для встановлення чи є накладається спірна земельна ділянка на земельну ділянку РЛП «Мальованка», яка створена на підставі рішень Хмельницької обласної ради про створення та розширення регіонального ландшафтного парку та проекту землеустрою щодо організації та встановлення меж території регіонального ландшафтного парку «Мальованка», виготовленого в 2020 році і затвердженого наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної адміністрації № 5-од від 17.01.2024, та проекту землеустрою спірної земельної ділянки, яку передану у приватну власність ОСОБА_1 .

Представники позивача ОСОБА_2 та ОСОБА_3 подали до суду заяви про проведення судового засідання щодо розгляду клопотання прокурора про призначення експертизи у їх відсутності, проти задоволення клопотання заперечили.

Представник позивача Піскаревська А. В. подала до суду заперечення проти клопотання прокурора про призначення експертизи, зазначила, що таке клопотання мало бути заявлено прокурором на стадії підготовчого засідання. Під час судового розгляду представники позивача та відповідача надавали заперечення проти позову та зазначали про відсутність належних доказів на підтвердження фактів створення установи РЛП «Мальованка» та установлення меж і організації території парку. Позивач наголошує, що дослідження процедури організації території РЛП «Мальованка» є необхідним не у зв`язку з оцінкою законності створення парку, а з метою встановлення факту існування території РЛП «Мальованка» та правових наслідків. Під час попереднього засідання було остаточно визначено предмет спору, обставини справи, які підлягають доказуванню. Прокурору відома позиція позивача по суті спору щодо відсутності меж парку (їх не установлення в натурі, на місцевості) відсутності рішення про організацію території РЛП «Мальованка», як це передбачено для об`єктів ПЗФ місцевого значення, відтак причини пропуску строку заявлення клопотання про призначення експертизи не є поважними. Також вважає некоректним формулювання питання про накладення спірної земельної ділянки саме на територію РЛП «Мальованка», оскільки встановлення наявності такої території входить до компетенції суду на підставі оцінки доказів у справі, а отже, є спірним. Вважає, що проведення такої експертизи є неможливим через відсутність правовстановлюючих документів щодо території РЛП «Мальованка» та технічної документації, чинної на час прийняття оспорюваного рішення. Зауважила, якщо суд дійде висновку про необхідність призначення експертизи, категорично заперечила проти визначення Хмельницького відділення Київського НДІСЕ, як експертної установи для проведення такої експертизи, посилаючись на те, що відповідно до офіційно оприлюдненої інформації щодо виконання експертиз підрозділами Київського НДІСЕ у Хмельницькому відділенні Київського НДІСЕ лише 2 атестованих експерти з проведення земельно-технічної експертизи, у вказаному відділенні значна кількість не проведених експертиз, що були призначені у період з січня по травень 2025 року, в той час як у інших регіональних відділеннях КНДІСЕ працює значно більше атестованих експертів з проведення земельно-технічної експертизи та кількість не проведених експертиз за вищевказаний період є значно меншою.

Представник відповідача ОСОБА_4 заперечив проти призначення експертизи з підстав, викладених у клопотання представника позивача Піскаревської А.В.

Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Розглянувши клопотання, суд дійшов висновку, що клопотання прокурора підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини першої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Згідно принципу змагальності суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав (пункт четвертийчастини п`ятоїстатті 12 ЦПК України).

За змістом статті 76 ЦПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються в т.ч. висновками експертів.

Відповідно до частини другої статті 102 ЦПК України предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.

Відповідно до статті 103 ЦПК України суд призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають знання для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) сторонами (стороною) не надані відповідні висновки експертів із цих самих питань або висновки експертів викликають сумніви щодо їх правильності.

Суд враховує, що клопотання про призначення експертизи у справі, за правилами статей 189, 197 ЦПК України, має бути заявлене на стадії підготовчого провадження. Проте процесуальний закон не забороняє призначати судову експертизу під час розгляду справи по суті для з`ясування всіх обставин справи.

Згідно ізчастиною першою статті 222ЦПК України під час відкриття розгляду справи по суті головуючий з`ясовує, чи мають учасники справи заяви або клопотання, пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин у підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом, та вирішує їх після заслуховування думки інших присутніх у судовому засіданні учасників справи. А відповідно дочастини другої статті 222ЦПК України суд залишає без розгляду заяви та клопотання, які без поважних причин не були заявлені в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом. Якщо ж суд установить, що клопотання про призначення судової експертизи заявлене у судовому засіданні, і сторона обґрунтує поважність причин, за яких воно не було заявлене у підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом, то призначення експертизи на стадії судового провадження буде цілком відповідати закону.

Суд зауважує, що висновок експертизи в справі є одним із належних та допустимих доказів щодо вирішення позовних вимог і для з`ясування цих обставин, які входять до предмета доказування та мають значення для справи. А необхідність спеціальних знань зумовлена необхідністю встановити обставини справи та вирішити спір правильно й по суті. Відмова суду у призначенні експертизи лише тому, що заявник не дотримався стадії її розгляду, може призвести до неможливості встановити істину у справі.

Рішеннями Європейського суду з прав людини визначено, що право на доступ до суду має «застосовуватися на практиці й бути ефективним» (рішення у справі Bellet v. France від 4 грудня 1995 року). Для того, щоб право на доступ було ефективним, особа «повинна мати реальну можливість оскаржити дію, що порушує її права» (рішення у справах «Bellet v. France» та «Nunes Dias v. Portugal»). Суворе трактування національним законодавством процесуального правила (надмірний формалізм) можуть позбавити заявників права звертатись до суду (рішення у справі «Perez de Rada Cavanilles v. Spain»).

Також Європейським судом з прав людини зазначено, що «надмірний формалізм» може суперечити вимозі забезпечення практичного та ефективного права на доступ до суду згідно з пунктом 1статті 6 Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод. Це зазвичай відбувається у випадку особливо вузького тлумачення процесуальної норми, що перешкоджає розгляду скарг заявника по суті, із супутнім ризиком порушення його чи її права на ефективний судовий захист (рішення у справах «Zubac v. Croatia», «Beles and Others v. the Czech Republic», №47273/99, пп. 50-51 та 69, та «Walchli v. France», № 35787/03, п. 29).

Враховуючи, що судова експертизає одниміз вагомихзасобів доказування,який сприяєвсебічному,повному йоб`єктивному дослідженнюобставин справ,постановленню законнихі обґрунтованихсудових рішень, дляз`ясування обставинсправи необхідніспеціальні знання, суд вважає необхідним задовольнити клопотання прокурора та призначити земельно-технічну експертизу

Суд вважає, що питання, які поставлені на вирішення експерта, відповідають предмету спору та предмету доказування, а тому підстави для їх зміни суд не вбачає.

Суд відхиляє доводи представника позивача та представника відповідача про некоректність питання, яке сформульоване прокурором на розгляд експертизи, посилаючись на недоведення прокурором наявності організованої території РЛП «Мальованка», що на їх думку є штучним створенням доказів на підтвердження позовних вимог, оскільки відповідно до ст. 89 ЦПК України суд надасть оцінку доказам та встановить наявність обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення під час постановлення судового рішення по суті спору.

Суд також зазначає, що відповідно до статті 110 ЦПК України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами.

Відповідно до частини четвертої статті 139 ЦПК України витрати на оплату судової експертизи слід покласти на Хмельницьку обласну прокуратуру.

Відповідно до ч.3 ст. 103 ЦПК України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. Суд з урахуванням обставин справи має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 252 ЦПК України суд може за заявою особи, яка бере участь у справі, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.

Проте, згідно з частиною 3 статті 210 ЦПК України провадження у справі на стадії її розгляду по суті зупиняється тільки з підстав, встановлених пунктами 1-3, 4-1 частини першої статті 251 та пунктами 1-3 частини першої статті 252 ЦПК України.

Оскільки експертизу призначено судом на стадії розгляду, підстави для зупинення провадження у справі відсутні.

Керуючись статтями102,103,252ЦПК України,суд

ухвалив:

Клопотання прокурора про призначення земельно-технічної експертизи задовольнити.

Призначити у справі судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручити Вінницькому відділенню Київського науково-дослідному інституту судових експертиз (21007, Україна, Вінницький р-н, Вінницька обл., місто Вінниця,вулиця Батозька, будинок, 1).

На розгляд експертам поставити наступні питання:

1. Чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 68225589000:06:040:0002 на землі природно-заповідного фонду України, а саме: на територію регіонального ландшафтного парку «Мальованка» (згідно матеріалів його створення та у подальшому розширення згідно з рішеннями сесії Хмельницької обласної ради № 11 від 10.06.1998, № 21 від 11.05.1999, № 23-11/2004 від 30.03.2004 (з додатками), та проекту землеустрою щодо організації та встановлення меж території регіонального ландшафтного парку «Мальованка», виготовленого в 2020 році і затвердженого наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної адміністрації № 5-од від 17.01.2024). Якщо так, то вказати розміри, площу та конфігурацію відповідного накладення.

Для проведення експертизи направити експертам матеріали цивільної справи.

Попередити експертів про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків за статтями 384, 385 КК України.

Витрати на проведення експертизи покласти на Хмельницьку обласну прокуратуру. Ухвала може бути оскаржена до Хмельницького апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.

Повний текст ухвали складено 14 травня 2025 року.

Суддя Неоніла БЕРЕЗЮК

СудШепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено19.05.2025
Номер документу127360921
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —688/44/22

Ухвала від 25.07.2025

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 24.07.2025

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 14.05.2025

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 17.10.2024

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 11.12.2023

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 07.12.2022

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 28.09.2022

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Березюк Н. П.

Ухвала від 17.01.2022

Цивільне

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області

Цідик А. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні