Миколаївський районний суд львівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/18485/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 травня 2025 року
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оброшинської сільської ради Львівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся з позовною заявою, в якій з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 10.01.2025 року просить визнати протиправною бездіяльність відповідача, а саме: невжиття належних, послідовних та своєчасних заходів для забезпечення повної ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, про які позивач повідомляв у зверненні від 29.04.2021 року; не забезпечення дотримання вимог благоустрою згідно інформації зі звернення позивача від 29.04.2021 року; неналежне здійснення контролю додержання юридичною особою (Укрзалізниця) вимог законодавства про відходи та природоохоронного законодавства.
Посилається на те, що у період з 08.06.2021 року по 30.07.2024 року відповідач ігнорував наявність сміттєзвалищ, знаючи, що їх ніхто не ліквідував; не здійснив заходів контролю щодо землекористувача, а також щодо дотримання правил благоустрою, передбачених Правилами благоустрою Оброшинської Сільської ради, затверджених Рішенням Оброшинської сільської ради від 25.02.2021 року №148, зокрема п.20.1, п.20.3, п.20.4, п.20.5. Вважає, що такою бездіяльністю відповідач порушив право позивача на безпечне для життя і здоров`я довкілля. Просить позов задовольнити повністю.
Крім того, подав клопотання, в якому просить розглядати справу у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи (в режимі відеоконференції), однак суд звертає увагу, що бажання сторони у справі викласти під час публічних слухань свої аргументи, які висловлені нею в письмових та додаткових поясненнях, не зумовлюють необхідності призначення до розгляду справи з викликом її учасників. Аналогічний висновок викладений в ухвалі Великої Палати Верховного суду від 24.01.2020 року у справі №9901/491/19 (11-1189заі19).
При цьому, слід вказати, що Львівським окружним адміністративним судом створено учасникам процесу належні умови для ознайомлення з рухом справи №380/18485/24 шляхом надсилання процесуальних документів. Крім того, кожен з учасників справи може користуватися своїми процесуальними правами та обов`язками, визначеними ст.44 Кодексу адміністративного судочинства України.
А тому, суд вважає, що розгляд цієї справи можливо провести в порядку письмового провадження за наявними в ній матеріалами без виклику учасників справи, відтак у задоволенні клопотання позивача належить відмовити.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що станом на 04.09.2024 року, за вказівкою Оброшинської сільської ради, зусиллями Комунального підприємства «Оброшин» було ліквідовано сміттєзвалище за координатами 49.773641,23.886774, про що повідомлено позивача та надано фото-підтвердження. Також, станом на 19.12.2024 року, КП «Оброшин», за участі працівників сільської ради та небайдужих мешканців Оброшинської громади, були повністю ліквідовані сміттєзвалища за координатами: 49.774655,23.887621 та 49.775903,23.889471, здійснено контрольний огляд території за координатами: 49.773641,23.886774, про що позивача було письмово проінформовано. Щодо неналежного здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про відходи та природоохоронного законодавства юридичною особою АТ «Укрзалізниця», зазначив, що листом №вих-847/24 від 05.09.2024 року позивача було проінформовано про те, що, враховуючи віддаленість від населеного пункту та відсутність догляду за вказаною територією зі сторони постійного землекористувача, незважаючи на звернення Оброшинської сільської ради територія у лісосмузі, поблизу залізничного переїзду за прив`язкою Львів-Оброшино км. 1493 ПК стала об`єктом систематичного накопичення відходів, які станом на дату розгляду справи, повністю ліквідовані. Враховуючи викладене, вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Ухвалою суду від 06.01.2025 року позивача звільнено від сплати судового збору у даній адміністративній справі.
Ухвалою судді від 06.01.2025 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
29.04.2021 року позивач звернувся із заявами до Державної екологічної інспекції у Львівській області, Львівської обласної державної адміністрації та Львівської обласної ради, в яких повідомив про виявлені ним несанкціоновані сміттєзвалища відходів, розміщених на території Оброшинської громади біля залізниці (орієнтовні геопросторові дані 49.775903,23.889471, 49.774655,23.887621, 49.773641,23.886774).
11.05.2021 року Державна екологічна інспекція у Львівській області звернулась до Оброшинської сільської ради з листом №03-2474, в якому просила відповідно до повноважень, які визначені законодавством України, вжити заходи щодо ліквідації несанкціонованих звалищ. Також зазначено про необхідність повідомлення заявника та Інспекції.
08.04.2024 року позивач скерував до відповідача запит на інформацію, в якому, серед іншого, просив зазначити вичерпний перелік заходів, які було вжито Оброшинською сільською радою на виконання звернення позивача від 29.04.2021 року та листа Державної екологічної інспекції у Львівській області від 11.05.20-21 року №03-2474.
Листом відповідача від 11.04.2024 року повідомлено позивача, що Оброшинською сільською радою утворено постійно діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами рішенням виконавчого комітету №31 від 01.04.2021 року. Під час комісійного обстеження 17.05.2021року встановлено, що земельна ділянка, на якій розташовані сміттєзвалища, перебуває у постійному користуванні ПАТ «Українська залізниця». Оброшинська сільська рада листом від 19.05.2021 року 841 проінформувала директора регіональної філії «Львівська залізниця» ПАТ «Українська залізниця» про необхідність вжиття заходів по ліквідації вказаних сміттєзвалищ ТПВ на підпорядкованій вжити території. За результатами комісійного обстеження та встановлення постійного користувача земельної ділянки Державні екологічнй інспекції у Львівській області листами від 24.05.2021 року №860 та від 15.06.2021 року №1021 надіслана відповідь.
05.06.2024 року позивач звернувся до Філії АТ «Укрзалізниця» із запитом, в якому просив повідомити про стан ліквідації виявлених ним сміттєзвалищ.
Листом Філії АТ «Укрзалізниця» від 12.06.2024 року повідомлено позивача, що сміттєзвалище утворено внаслідок звезення побутових відходів місцевими мешканцями і не пов?язане із роботою залізничного транспорту. Відповідно до Закону України «Про відходи», обов?язок щодо його ліквідації покладається на органи місцевого самоврядування, про що було повідомлено Оброшинську сільську раду листом від 08.06.2021 року №H3I-10/3729.
03.07.2024 року позивач подав скаргу до відповідача, в якій просив пояснити відсутність належного контролю за ліквідацією сміттєзвалища на протязі майже трьох років, незабезпечення ліквідації звалища та щодо дотримання правил благоустрою.
Листом відповідача від 02.08.2024 року №377звч повідомлено позивача, що вказані сміттєзвалиша знаходяться на земельній ділянці, з кадастровим номером 4623684900:04:000:0292, цільове призначення: для розміщення та експлуатації споруд залізничного транспорту та перебувають у постійному користуванні АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Львівська залізниця». Відтак, саме АТ «Укрзалізниця» регіональна філія «Львівська залізниця» структурний підрозділ «Львівська дистанція захисних лісонасаджень», як постійний лісокористувач з наданими у постійне користування лісовими угіддями, у відповідності до вимог ст.19 Лісового кодексу України, зобов?язане забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень і посилення їх корисних властивостей. виконання інших вимог законодавства щодо ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів, дотримання норм та вимог охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки. Водночас, вказано, що Оброшинської сільської ради у захисній лісосмузі неподалік залізничного переїзду за прив?язкою Львів-Оброшино км. 1493 ПК було проведено комісійне обстеження. За його результатами не вдалося виявивити власника відходів. Відповідно до ст.12 Закону України «Про управління відходами» Оброшинською сільською радою при наявності коштів буде вжито заходів по ліквідації вказаних сміттєзвалищ.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення у період з 08.06.2021 року ліквідації виявлених позивачем сміттєзвалищ, незабезпечення дотримання вимог благоустрою, а також нездійснення контролю за діяльністю товариства на території громади (щодо несанкціонованого звалища), позивач звернувся до суду за захистом екологічних прав та інтересів.
Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.
Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.
Згідно зі ст.50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Частиною 2 ст.10 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 року №1264-XII (далі Закон №1264-XII) встановлено, що діяльність, що перешкоджає здійсненню права громадян на безпечне навколишнє природне середовище та інших їх екологічних прав, підлягає припиненню в порядку, встановленому цим Законом та іншим законодавством України.
Відповідно до ч.10 ст.12 Закону України «Про відходи», чинного на момент виникнення спірних правовідносин, у разі отримання звернення (повідомлення) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власника відходів.
Згідно з п.п.«и», «м» ст.21 Закону України «Про відходи», чинного на момент виникнення спірних правовідносин, органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Відповідно до ст.35 Закону України «По охорону земель», власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів;
Згідно ч.1 ст.26 Закону України «Про управління відходами», до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів (п.7 ч.2 ст.26 Закону України «Про управління відходами»).
Відповідно до підп.7 п.«а» ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: організація благоустрою населених пунктів.
Згідно з підп.1, 12 п.б ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: б) делеговані повноваження: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Відповідно до п.8 Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1217 від 03.08.1998 року (далі - Порядок), на підставі акта комісії місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування приймають рішення щодо подальшого поводження з відходами та в разі необхідності порушують справу про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, та відшкодування заподіяної шкоди.
Згідно з п.7.3 Правил благоустрою Оброшинської сільської ради, затверджених рішенням Оброшинської сільської ради від 25.02.2021 року №148 (далі Правила), власники або користувачі територій підприємств, установ, організацій, житлових та нежитлових будівель, земельних ділянок для їх обслуговування та інших земельних ділянок зобов`язані: не допускати засмічення територій та земельних ділянок промисловими та побутовими відходами, каналізаційними стоками та бур`янами.
Відповідно до п.20.1 Правил, контроль за станом благоустрою та утримання території с.Оброшине, с.Пришляки, с.Ставчани, с.Дібрівки, с.Підгайці, с.Конопниця Оброшинської сільської ради, дотриманням і здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», цих Правил здійснюється КП «Оброшин», виконкомом сільської ради, депутатськими комісіями та адміністративною комісією при виконавчому комітеті Оброшинської сільської ради.
Якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ попередження, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою (п.20.3 Правил).
У випадку невиконання припису чи порушення Правил благоустрою уповноважена особа складає протокол про порушення Правил благоустрою та направляє його на розгляд адмінкомісії при виконкомі сільської ради (п.20.4 Правил).
Таким чином, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад є уповноваженим органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Суд зазначає, що Оброшинська сільська рада є органом місцевого самоврядування, до компетенції якої згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить вирішення питань у сфері управління виробничими та побутовими відходами відповідно до законодавства, забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Так, предметом спору у цій справі є бездіяльність відповідача щодо незабезпечення у період з 08.06.2021 року по 02.09.2024 року (дата звернення до суду з даним позовом) ліквідації виявлених позивачем сміттєзвалищ, незабезпечення дотримання вимог благоустрою, а також нездійснення контролю за діяльністю товариства на території громади (щодо несанкціонованого звалища).
При цьому, суд установив, що листом відповідача від 05.09.2024 року №вих-847/24 повідомлено позивача, що за вказівкою Оброшинської сільської ради зусиллями КП «Оброшин» було ліквідовано сміттєзвалище за координатами 49.773641,23.886774.
Крім того, згідно листа відповідача від 27.12.2024 року №вих-1210/24 ліквідовано інші спірні сміттєзвалища за координатами 49.775903,23.889471 та 49.774655,23.887621.
Вищевказане не заперечується позивачем, у зв`язку із чим ним було зменшено розмір позовних вимог.
Втім, суд не враховує подані документи, оскільки такі хоч і свідчать про вчинення відповідачем певних заходів по виконанню вимог чинного законодавства України щодо ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, однак вже після звернення позивача до суду з даним позовом.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Водночас суд враховує, що у постанові Верховного Суду від 17.04.2019 року у справі №342/158/17 чітко зазначено, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
А тому, невиконання Оброшинською сільською радою обов`язку по вжиттю належних та своєчасних заходів: для забезпечення повної ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ за координатами 49.773641,23.886774, 49.775903,23.889471 та 49.774655,23.887621, про які позивач повідомляв у зверненні від 29.04.2021 року; для забезпечення дотримання правил благоустрою та для здійснення контролю додержання юридичною особою (АТ «Укрзалізниця») вимог законодавства про відходи та природоохоронного законодавства свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами, відтак позов належить задовольнити повністю.
Щодо судових витрат, то питання щодо їх розподілу суд не вирішує, оскільки позивач ухвалою суду від 06.01.2025 року звільнений від сплати судового збору у даній адміністративній справі.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Оброшинської сільської ради Львівського району Львівської області щодо невиконання обов`язку по вжиттю належних та своєчасних заходів: для забезпечення повної ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ за координатами 49.773641,23.886774, 49.775903,23.889471 та 49.774655,23.887621, про які повідомляв ОСОБА_1 у зверненні від 29.04.2021 року; для забезпечення дотримання правил благоустрою та для здійснення контролю додержання юридичною особою (АТ «Укрзалізниця») вимог законодавства про відходи та природоохоронного законодавства.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Ланкевич А.З.
Суд | Миколаївський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2025 |
Оприлюднено | 28.05.2025 |
Номер документу | 127621318 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні