Герб України

Постанова від 21.05.2025 по справі 620/13762/24

Шостий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/13762/24 Головуючий у І інстанції - Лукашова О.Б.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2025 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Бужак Н.П., Собківа Я.М.,

при секретарі: Руденко Д.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2025 року у справі за адміністративним позовом Акціонерного товариства «Чернігівобленерго» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування пункту 2 та абзацу 4 підпункту 1 пункту 4 постанови, -

В С Т А Н О В И Л А:

Акціонерне товариство «Чернігівобленерго» звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики, в якому просило визнати протиправними та скасувати пункт 2 та абзац 4 підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 «Про застосування санкцій до АТ «Чернігівобленерго» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 14 червня 2023 року № 1060».

Обґрунтовуючи позовні вимоги Позивач вказав, що під час проведення планової перевірки, комісією з перевірки порушень АТ «Чернігівобленерго» підпункту 14 пункту 2.2 Ліцензійних умов не встановлено. Разом з тим, комісія з перевірки дійшла висновку про нібито порушення АТ «Чернігівобленерго» пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, перевірка дотримання ліцензіатом якого Переліком питань для перевірки дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов взагалі не передбачена.

Враховуючи вказане, Позивачем наголошено, що недотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 не може вважатися порушенням Ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2025 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.08.2024 № 1495 «Про застосування санкцій до АТ "Чернігівобленерго" за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 червня 2023 року № 1060».

В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог у вказаній частині відмовити.

В апеляційній скарзі Відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Крім того, Відповідачем наголошено на тому, що відповідно до положень наказу АТ «Чернігівобленерго» від 30.10.2019 № 181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики» витрати по інших видах підприємницької діяльності по наданню робіт і послуг на сторону відображаються на субрахунках: 9031000000 «Собівартість послуг, пов`яз. з основн. (ліценз.) діяльністю»; 9035100000 «Собівартість послуг по стандартному приєднанню»; 9035200000 «Собівартість послуг по нестандартному приєднанню»; 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`язаних з основною діяльністю». Водночас, відповідно до даних бухгалтерського обліку Ліцензіата в системі SAP ERP відсутнє підтвердження витрат за рахунок іншої діяльності, а саме, на субрахунку 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`язаних з основною діяльністю» не відображені витрати з перевищення заробітної плати в сумі 28 628 тис. грн, понесені за рахунок інших видів господарської діяльності, що підтверджується знімками екрану головної книги в системі SAP ERP, які були надані комісії з проведення перевірки під час планового заходу державного контролю.

Таким чином, Позивач під час проведення планового заходу державного контролю не надав комісії з проведення перевірки підтвердження понесених витрат з перевищення заробітної плати у сумі 26 544,19 тис. грн за рахунок інших видів господарської діяльності, та які у подальшому були відображені Ліцензіатом в скоригованій формі звітності № 2-НКРЕКП - розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» за січень-грудень 2023 року.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Зазначене узгоджується з позицією, викладеною в п. 13.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України «Про судове рішення в адміністративній справі» від 20.05.2013 № 7, відповідно до якого у разі часткового оскарження судового рішення суд апеляційної інстанції в описовій частині свого рішення повинен зазначити, в якій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується, і при цьому не має права робити правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.

Отже, оскільки Відповідач у своїй апеляційній скарзі оскаржує судове рішення в частині задоволення позовних вимог, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що саме в цій частині перевіряється законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, представників Сторін в режимі відеоконференції, дослідивши доводи апеляційної скарги та, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є необґрунтованою та не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що відповідно до ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 13.11.2018 № 1434), AT «Чернігівобленерго» з 01.01.2019 здійснює господарську діяльність з розподілу електричної енергії (т. 1, а.с. 19-21).

Згідно з Планом здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2024 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 22.11.2023 № 2202 та постанови НКРЕКП від 03.07.2024 № 1267 «Про збільшення строку проведення планової перевірки АТ «Чернігівобленерго», на підставі посвідчень на проведення планової перевірки від 20.06.2024 № 287, від 01.07.2024 № 320 та від 19.07.2024 № 7, Відповідачем у період з 25.06.2024 по 24.07.2024 здійснено планову перевірку дотримання Позивачем вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі - Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), за період діяльності з 01 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року, за результатами якої складено Акт планової перевірки від 24 липня 2024 року № 284 (далі - Акт перевірки).

АТ "Чернігівобленерго" листом від 31.07.2024 № 107.01/7059/01-14 надало до НКРЕКП письмові пояснення до Акта, у яких зазначило заперечення щодо встановлених порушень, зокрема і щодо порушення пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 (а.с. 233-246 т.2).

21.08.2024 на засіданні НКРЕКП, за результатами розгляду Акта прийнято постанову НКРЕКП № 1495 «Про застосування санкцій до АТ "Чернігівобленерго" за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 14 червня 2023 року № 1060» (а.с.1-12 т.3 ).

Так, пунктом 2 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 на Позивача накладено штраф у розмірі 104 431,00 грн за недотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814.

Пунктом 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 доручено Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT «Чернігівобленерго» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 36461,65 тис. грн (без ПДВ), урахувавши:

- суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році у розмірі 59403,32 тис. грн (без ПДВ);

- суму профіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов`язаних з наданням послуг з приєднання AT «Чернігівобленерго» у 2023 році, у розмірі 648,01 тис. грн (без ПДВ);

- суму необґрунтованого перевищення максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року № 1814, у розмірі 22 293,66 тис. грн (без ПДВ).

Вважаючи пункт 2 та абзац 4 підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 протиправними, Позивач звернувся до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що наявними в матеріалах справи доказами підтверджено достатність коштів для віднесення витрат на оплату заробітної плати, розмір якої перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, до витрат від іншої діяльності та, у зв`язку з чим висновки комісії з перевірки, що витрати з перевищення заробітної плати у сумі 26 544,19 тис. грн, понесені AT «Чернігівобленерго» за рахунок діяльності з розподілу електричної енергії є необґрунтованими та безпідставними.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що пункт 2 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги Позивача про визнання протиправним та скасування абзацу 4 підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495, суд першої інстанції зазначив наступне.

Так, абзацом 4 підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 доручено Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «Чернігівобленерго» із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 36461,65 тис. грн (без ПДВ), урахувавши, зокрема:

- суму необґрунтованого перевищення максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року № 1814, у розмірі 22 293,66 тис. грн (без ПДВ).

Доручення підготувати проєкт рішення, ще не є остаточним рішенням щодо встановлення (перегляду) тарифів та передбачає майбутнє обговорення та голосування за проєкт на засіданні НКРЕКП з урахуванням всіх обставин, що склалися, а тому абзац четвертий підпункту 1 пункту 4 резолютивної частини спірної постанови за своєю природою є організаційно-розпорядчим актом внутрішнього-спрямованого змісту, не є індивідуальним актом, а тому жодних прав, свобод, інтересів Позивача не порушує, не передбачає для нього жодних обов`язків і обмежень. Відтак, у цій частині відсутні підстави для задоволення позову.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції в оскаржуваній частині, з огляду на наступне.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1-3 статті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Регулятор є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. Роботу Регулятора забезпечують його центральний апарат і територіальні органи.

Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу (частина 1 статті 2 Закону № 1540-VIII).

Згідно зі ст. 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України. Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.

Згідно з пунктами 11, 12 частини 1 статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.

Відповідно до ст. 19 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Постановою НКРЕКП від 28.02.2019 № 282 «Про затвердження форм звітності НКРЕКП для учасників ринку електричної енергії та інструкцій щодо їх заповнення» (далі - постанова НКРЕКП № 282) затверджені відповідні форми звітності та інструкції по їх заповненню, серед яких:

- Форма звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» (далі - Форма звітності № 2-НКРЕКП) та

- Інструкція щодо заповнення форми звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» (далі - Інструкція).

Пунктом 2.2 Інструкції визначено, що Форма звітності № 2-НКРЕКП складається станом на останнє число звітного періоду наростаючим підсумком з початку звітного року і подається до НКРЕКП за І квартал, І півріччя, 9 місяців не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним періодом, за рік - до 01 березня року, наступного за звітним.

Згідно з пунктом 2.7 Інструкції, ліцензіат забезпечує достовірність інформації, зазначеної ним у формі звітності № 2-НКРЕКП.

Відповідно до пункту 2.8 Інструкції ліцензіат подає звітність за встановленою формою. Не допускається внесення змін ліцензіатом до шаблону форми звітності № 2- НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна).

Пунктом 3.2 Інструкції передбачено, що

1) у графі 1 "Розподіл електричної енергії, у діючих тарифах" розраховуються та зазначаються дані, що стосуються діяльності з розподілу електричної енергії, які передбачені затвердженою НКРЕКП структурою тарифів, відповідно за I квартал як 1/4, за II - як 1/2, за III - як 3/4 від річного значення, що затверджене структурою тарифів. У разі перегляду тарифів ліцензіатів у середині року необхідно враховувати кількість місяців дії відповідної структури тарифів;

2) у графі 2 "Розподіл електричної енергії, фактично" зазначаються фактичні дані, що стосуються діяльності з розподілу електричної енергії за відповідний період.

Згідно з підпунктом 12 пункту 3.3 Інструкції у розділі I "Загальна інформація" (рядки 005-210) зазначаються показники витрат, доходів, фінансових результатів та інші показники діяльності ліцензіата за звітний період у розрізі діяльності з розподілу електричної енергії та інших видів діяльності ліцензіата, а саме: зазначення у рядку 060 «Витрати на оплату праці» сукупних витрат на заробітну плату з розподілом за видами господарської діяльності.

Підпунктом 2 пункту 3.4 Інструкції передбачено, що у розділі II наводиться інформація щодо регуляторного обліку, зокрема інформація щодо операційних контрольованих та неконтрольованих витрат, інформація щодо регуляторної амортизації, інвестицій та інші показники, а саме: у рядку 216 "витрати на оплату праці" зазначаються сукупні витрати на заробітну плату.

Позивач листом від 29.02.2024 № 49/2277/01-14 надіслав до Відповідача звітність форми № 2-НКРЕКПЄ, в якій відображені фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності (т. 1, а.с. 29-34).

Таким чином, Позивачем в період діяльності щодо якого здійснювалась перевірка, надало Відповідачу обов`язкову для подання форми звітності - № 2-НКРЕКП, в якій відображені фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності.

Так, при нарахуванні заробітної плати за січень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 3 856 206,09 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за січень 2023 року (т. 1, а.с. 35).

При нарахуванні заробітної плати за лютий 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за лютий 2023 року (т. 1, а.с. 36).

При нарахуванні заробітної плати за березень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 5 842 054,97 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за березень 2023 року (т. 1, а.с. 37).

При нарахуванні заробітної плати за квітень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за квітень 2023 року (т. 1, а.с. 38).

При нарахуванні заробітної плати за травень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 919 304,96 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за травень 2023 року (т. 1, а.с. 39).

При нарахуванні заробітної плати за червень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 911 552,54 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за червень 2023 року (т. 1, а.с. 40).

При нарахуванні заробітної плати за липень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 882 943,98 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за липень 2023 року (т. 1, а.с. 41).

При нарахуванні заробітної плати за серпень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 933 371,19 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за серпень 2023 року (т. 1, а.с. 42).

При нарахуванні заробітної плати за вересень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за вересень 2023 року (т. 1, а.с. 43).

При нарахуванні заробітної плати за жовтень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за жовтень 2023 року (т. 1, а.с. 44).

При нарахуванні заробітної плати за листопад 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 942 322,94 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою, щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за листопад 2023 року (т. 1, а.с. 45).

При нарахуванні заробітної плати за грудень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 887 166,33 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT «Чернігівобленерго» за грудень 2023 року (т. 1, а.с. 40).

На підставі вищевикладеного, Позивачем за 2023 рік було нараховано 28 628 339,16 грн заробітної плати понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії.

Так, частиною 2 статті 12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV визначено, що підприємства, що становлять суспільний інтерес, публічні акціонерні товариства, суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес, материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами.

Як вбачається з акта перевірки, Відповідачем встановлено, що Позивач використовує бухгалтерську програму «SAP ERP», забезпечує ведення окремою бухгалтерського обліку по кожному з видів діяльності та автоматизований розподіл загальновиробничих, адміністративних та загальногосподарських витрат по кожній із статей з врахуванням положень Постанови НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175.

В акті перевірки також встановлено, що в Товаристві забезпечується дотримання вимог щодо ведення окремого обліку витрат та доходів від здійснення діяльності з розподілу електричної енергії та інших видів господарської діяльності; також дотримується подання, згідно з чиним законодавством, надання фінансових звітів з ліцензованої діяльності окремо від обліків та звітів з інших видів діяльності.

Для узагальнення інформації про витрати Позивач використовує рахунки класу 9 «Витрати діяльності»: 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 94 «Інші операційні витрати».

Вибірковою перевіркою оборотних відомостей по рахунках класу 7 та класу 9 встановлено, що Позивачем ведеться окремий облік витрат та доходів по наданню послуг з розподілу електричної енергії окремо від інших видів господарської діяльності.

Фінансова звітність складається за міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ) та міжнародними стандартами бухгалтерського обліку (МСБО).

Аналіз плану рахунків та наданих під час перевірки оборотно-сальдових відомостей засвідчив, що Ліцензіат веде бухгалтерський облік та готує фінансову звітність з ліцензованого виду діяльності окремо від обліку та звітності з інших видів діяльності.

Враховуючи вищевикладене, контролюючий орган підтвердив здійснення Позивачем бухгалтерського обліку та складення ним фінансової звітності відповідно до положень чинного законодавства України, в тому числі підпункту 3 пункту 2.4 Ліцензійних умов, та вимог Міжнародних стандартів фінансової звітності.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відповідно до розділу 1 Додатку 2 до наказу AT «Чернігівобленерго» від 30.10.2019 № 181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики» основною діяльністю Позивача є розподіл (передача) електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, а також інші види діяльності, передбачені Статутом.

Згідно з розділом 13 Додатку 2 до наказу AT «Чернігівобленерго» від 30.10.2019 № 181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики»:

- витрати накопичуються в бухгалтерському обліку на відповідних субрахунках по видах витрат (рахунки 8*) в системі SAP ERP;

- для узагальнення інформації про витрати, пов`язані з ліцензованою діяльністю з розподілу електричної енергії за регульованим тарифом використовується субрахунок 2321000000 «Виробничі витрати на розподіл ел. енергії». Накопичені витрати закриваються на дебет субрахунку 9011200000 «Собівартість розподілу електроенергії»;

- витрати інших допоміжних виробництв відображаються на субрахунку 2350000000 «Витрати на виготовлення готової продукції». Витрати, зібрані на цьому субрахунку, закриваються у дебет відповідних рахунків, призначених для обліку витрат на виготовлення матеріальних активів;

- витрати на ремонтні роботи некапітального характеру (ремонт основних засобів) відображаються на субрахунку 2360000000 «Ремонт власних об`єктів ОФ»;

- витрати на ремонтні роботи орендованих основних засобів відображаються на субрахунку 2370000000 «Ремонт орендованих об`єктів ОФ»;

- для обліку виробничих накладних витрат на організацію виробництва, управління дільницями, підрозділами використовується рахунок 9112000000 «Загальновиробничі витрати на розподіл ел. енергії»;

- витрати по інших видах підприємницької діяльності по наданню робіт і послуг на сторону відображаються на субрахунках: 9031000000 «Собівартість послуг, пов`яз. з основи. (ліценз.)діяльністю»; 9035100000 «Собівартість послуг по стандартному приєднанню»; 9035200000 «Собівартість послуг по нестандартному приєднанню»; 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`яз. з основи, діяльністю»;

- для відображення витрат, пов`язаних з управлінням та обслуговуванням Товариства, здійснюваних апаратом управління, використовується субрахунок 9200000000 «Адміністративні витрати»;

- для відображення інших витрат операційної діяльності використовуються відповідні рахунки робочого плану рахунків (відповідно Додатку 3 до даного наказу).

Чинне законодавство України, яке регулює ведення бухгалтерського обліку та формування звітності НКРЕКП не передбачає відокремлення із нарахованої заробітної плати суми заробітної плати, нарахованої понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої в структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії та відображення її окремо на субрахунку, в тому числі і на субрахунку 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`яз. з основи, діяльністю».

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до облікової політики Позивача, зокрема всі аванси отримані від замовників послуг відображаються по рахунку 6810000000 «Розрахунки за авансами одержаними».

Так, в Головній книзі за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 по рахунку 6810000000 «Розрахунки за авансами одержаними» сума коштів від інших видів діяльності за 2023 рік склала 116 505,5 тис.грн.

Інші доходи згідно облікової політики AT «Чернігівобленерго» відображені на бухгалтерських рахунках 7032000000 «Доходи посл.лиценз.діял.», 7011000077 «Доходи актив.е/е» (перерахунок за минулі роки), 71* «Інші операційні доходи».

При цьому, загальна сума інших доходів по даним рахункам склала 85 542 тис.грн (за мінусом доходу по рахунку 7160100077 «Дохід від перерахунку резерву сумнівного боргу (розподіл, реактив)», який відображений в розподілі електричної енергії рядок 155 кол. 2 «Інші операційні доходи»).

Вказане зафіксовано Відповідачем в акті перевірки.

Вказане вище підтверджує достатність коштів для віднесення витрат на оплату заробітної плати, розмір якої перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, до витрат від іншої діяльності та, у зв`язку з чим висновки Комісії з перевірки, що витрати з перевищення заробітної плати, понесені Позивачем за рахунок діяльності з розподілу електричної енергії спростовуються наведеним вище, а тому є необґрунтованими та безпідставними.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до пункту 2.12 Інструкції у разі зміни даних, які були внесені до звіту вже після його подання до НКРЕКП, ліцензіат зобов`язаний надати до НКРЕКП виправлений звіт в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника (власника) (або іншої уповноваженої особи) ліцензіата та/або кваліфікованої електронної печатки ліцензіата з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги», а також супровідний лист із зазначенням причини внесення змін».

У зв`язку зі зміною даних та необхідністю уточнення розподілу витрат між видами діяльності, Позивачем на виконання вимог пункту 2.12 Інструкції, листом від 12.07.2024 № 49/6536/01-14 надано до НКРЕКП скориговану форму звітності № 2- НКРЕКП з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (т. 1, а.с. 48-55).

Так, надана листом від 12.07.2024 № 49/6536/01-14 скоригована форма звітності № 2-НКРЕКП Позивача відображає наступні зміни:

- у рядку 060 «Витрати на оплату праці» в колонці 5 «Інша діяльність» скориговано в бік збільшення на 28 628 тис.грн витрати на оплату праці;

- у рядку 216 «Витрати на оплату праці» колонки 2 «розподіл електричної енергії (фактично)» скориговано в бік зменшення на 28 628 тис.грн витрати на оплату праці.

Отже, під час перевірки НКРЕКП Позивачем було виправлено помилку, що підтверджується довідками та уточненим звітом 2 НКРЕКП.

Щодо доводів Відповідача, викладених в апеляційній скарзі, що суд першої інстанції, оцінюючи надану Позивачем довідку від 22.01.2025 № 107.01/691/01-14 жодним чином не встановив, що вона не відображає вчинені бухгалтерською службою Товариства проводки та не підтверджує те, що протягом січня - грудня 2023 року АТ «Чернігівобленерго» здійснило нарахування та виплату заробітної плати 2 працівникам Товариства у розмірі, який перевищував десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «Чернігівобленерго» постановою НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, на загальну суму 24 524,72 тис. грн, за рахунок коштів, отриманих від іншої, не ліцензованої діяльності, колегія суддів зазначає наступне.

Безпосередньо у довідці від 22.01.2025 № 107.01/691/01-14 (т. 4, а.с. 169) Позивачем було наведено інформацію з обґрунтованими поясненнями щодо нарахованої працівникам у 2023 році заробітної плати та інформацію з обґрунтованими поясненнями щодо відображених у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» витрат у 2023 році на оплату праці.

Так, загальна сума нарахованої працівникам АТ «Чернігівобленерго» заробітної плати у 2023 році склала 655 950 тис.грн, що підтверджується даними бухгалтерського обліку та наданими листом АТ «Чернігівобленерго» від 25.06.2024 № 49/5879/01-14 на запит комісії з перевірки матеріалами, зокрема податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з додатками до нього), який був поданий АТ «Чернігівобленерго» до Державної податкової служби України за І - ІV квартали 2023 року, копіями платіжних інструкцій АТ «Чернігівобленерго», які були проведені уповноваженим банком на виплату заробітної плати, у тому числі лікарняні за рахунок підприємства, відпускні та інші виплати з фонду оплати праці, на сплату податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), на сплату ЄСВ та на сплату військового збору за 2023 рік у розрізі місяців, копіями платіжних інструкцій АТ «Чернігівобленерго», які були проведені уповноваженим банком за 2023 рік (помісячно), відомостями про структуру нарахування заробітної плати та утримання з неї.

У формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) "Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності", з урахуванням вимог саме Постанови № 282, відображені витрати на оплату праці в сумі 649 111 тис.грн та розподілені наступним чином:

- 599 983 тис.грн - рядок 216 «Витрати на оплату праці», колонка 2 «Розподіл електричної енергії фактично»;

- 2 888 тис.грн - рядок 060 «Витрати на оплату праці», колонка 4 «Діяльність, пов`язана з ліцензованою (фактично)»;

- 37 351 тис.грн - рядок 060 «Витрати на оплату праці», колонка 5 «Інша діяльність (фактично)»;

- 8 889 тис.грн - рядок 060 «Витрати на оплату праці», колонки 7, 8, 9 «Інформація щодо витрат, які капіталізувалися з розподілу електричної енергії».

Різниця між загальною сумою нарахованої працівникам АТ «Чернігівобленерго» заробітної плати у 2023 році та сумою, відображеною у формі звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) "Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності" складає 6 839 тис.грн, оскільки:

- 6 524 тис.грн є витратами на оплату праці від інших джерел (лікарняні за рахунок Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, оплата відпусток згідно Закону України від 28.02.1991 № 796 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», витрати відповідно до статті 164.5 Податкового кодексу України, резерв відпусток);

- 315 тис.грн є витратами на оплату праці, віднесені на виготовлення матеріальних активів (траверси, замки, інше).

Таким чином, наведена АТ «Чернігівобленерго» у довідці від 22.01.2025 № 107.01/691/01-14 інформація підтверджує дотримання Позивачем підпункту 14 пункту 2.2 Ліцензійних умов та постанови НКРЕКП від 28.02.2019 № 282, що спростовує наведені вище доводи Відповідача.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що обґрунтовуючи висновок про часткове задоволення позову, суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні не посилався на вищезазначену довідку АТ «Чернігівобленерго» від 22.01.2025 № 107.01/691/01-14, що також вказує на безпідставність доводів апеляційної скарги НКРЕКП у вказаній частині.

Враховуючи вищенаведене та перевіривши всі фактичні обставини справи, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку про наявність підстав для скасування пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.08.2024 № 1495 «Про застосування санкцій до АТ «Чернігівобленерго» за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 червня 2023 року № 1060», з чим погоджується колегія суддів.

Оцінюючи інші доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

При цьому, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розглянувши доводи Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстав для його скасування не вбачається, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2025 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: Н.П. Бужак

Я.М. Собків

Повний текст складено 26.05.2025 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2025
Оприлюднено28.05.2025
Номер документу127629949
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —620/13762/24

Ухвала від 18.08.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 16.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 21.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 21.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 19.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 06.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні