Герб України

Рішення від 23.06.2025 по справі 580/3947/25

Черкаський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2025 року справа № 580/3947/25 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в загальному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства «Макарівської багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування» Макарівської селищної ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправними дій і рішень,

УСТАНОВИВ:

У Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Комунального некомерційного підприємства «Макарівської багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування» Макарівської селищної ради (08001, Київська обл., Бучанський р-н, селище Макарів, вул. Б.Хмельницького, 62-А; Код ЄДРПОУ 01994698) (далі позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (Юридична адреса (тимчасово окупована територія): 93404, м. Сіверськодонецьк, вул. Шевченка, 9. Тимчасова адреса для листування: 18003, м. Черкаси, вул. В. Чорновола, 157.; код ЄДРПОУ 21782461) (далі відповідач), в якому з урахуванням уточнень вх. від 22.04.2025 просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо призначення та проведення позапланової перевірки позивача в частині перевірки обґрунтованості видачі листка непрацездатності №14135810-2026537295-1, сформованого на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність №АЕХ5-8М6А-3В5К-АННМ від 24.10.2024, що здійснювалася на підставі направлення від 03.02.2025 №164/КПР;

визнати протиправним і скасувати рішення відповідача про необґрунтованість медичного висновку про тимчасову непрацездатність №АЕХ5-8М6А-3В5К-АННМ від 24.10.2024, на підставі якого сформовано листок непрацездатності №14135810-2026537295-1 та винесено вимогу відповідачем від 14.02.2025 №1200-0904-8/4147 про компенсацію суми страхової виплати, а також визнання нечинною та скасування цієї вимоги;

стягнути з відповідача на його користь судові витрати зі сплати судового збору.

Вважає наведені в спірному рішенні висновки і міркування, які стали підставою для прийняття спірних рішень є неповними, надуманими і безпідставними.

Ухвалою суду від 23 квітня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи правилами спрощеного позовного провадження, відмовлено у задоволенні клопотання про розгляд адміністративної справи за участі представника позивача у порядку загального позовного провадження. Встановлено відповідачу строк тривалістю 15 днів з дня отримання копії ухвали для надання відзиву на позовну заяву.

23 квітня 2025 року ухвалою суд повернув без розгляду заяву вх. від 22.04.2025 про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.

12.05.2025 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю. Обґрунтовуючи зазначив, що перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності за страховим випадком №14135810 проведена на законних підставах в порядку та спосіб, визначений законодавством, а її висновки є обґрунтованими та такими, що не підлягають скасуванню.

21.05.2025 від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначив, що проведення перевірки медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - МВТН), виданого позивачем на підставі запиту прокуратури, який стосувався іншого закладу, іншого періоду, іншого лікаря та іншого захворювання, свідчить про відсутність законних підстав для перевірки.

Усі надані сторонами докази суд долучив до матеріалів адміністративної справи.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Медичним записом № 127744096/1 підтверджується, що пацієнт ОСОБА_1 24.10.2024 звернувся до лікаря позивача ОСОБА_2 , який створив МВТН №АЕХ5-8М6А-ЗВ5К-АННМ, на підставі якого автоматично сформовано е-ЛН № 14135810-2026537295-1.

Полтавська обласна прокуратура листом від 23.10.2024 № 07-961/ВИХ-24 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з проханням провести перевірку обґрунтованості видачі листків тимчасової непрацездатності ОСОБА_1 . Лист страхувальника перенаправлений до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, який на підставі виконання наказу Пенсійного фонду України від 14.09.2022 №83 передано на виконання відповідачу листом від 08.11.2024 №1600-0904-9/82094 для забезпечення проведення перевірки обґрунтованості, видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, за страховим випадком № 14135810, що зареєстрований в Головному управління 08.11.2024 за вх. №11938/9.

Станом на 08.11.2024 в ІКІС ПФУ: Підсистема "Електронний реєстр листків непрацездатності" на підставі медичних висновків про тимчасову непрацездатність сформовано три електронних листка непрацездатності № 14135810-2026364655-1, №14135810-2026458627-1, №14135810-2026537295-1 за одним страховим випадком №14135810.

Електронні листки непрацездатності №14135810-2026364655-1 з 17.10.2024 до 21.10.2024 та № 14135810-2026458627-1 з 22.10.2024 до 25.10.2024 сформовані на підставі МВТН 3С2А-Т2НЕ-Р9ВН-М29М та 754С-26ХМ-ВЕСВ-ХВКЕ, лікарем загальної практики-сімейним лікарем ОСОБА_3 , яка працює у фізичної-особи підприємця « ОСОБА_4 », РНОКПП НОМЕР_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , (фактична адреса: АДРЕСА_2 ).

Електронний листок непрацездатності №14135810-2026537295-1 з 26.10.2024 до 01.11.2024 сформований на підставі МВТН АЕХ5-8М6А-3В5К-АННМ лікарем невропатологом ОСОБА_2 , який працює у позивача, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 .

У зв`язку зі встановленням двох закладів охорони здоров`я, на підставі МВТН яких сформовані вищевказані листки непрацездатності ОСОБА_1 , які утворили один страховий випадок №14135810, начальник Головного управління видав два накази про проведення позапланової перевірки:

наказом від 03.02.2025 № 41 доручено головному спеціалісту відділу перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності Управління контрольно-перевірочної роботи ОСОБА_5 провести позапланову перевірку ФОП НІКУЛІНА з 05.02.2025 до 14.02.2025;

наказом від 03.02.2025 №39 дорученоо головному спеціалісту відділу перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності Управління контрольно-перевірочної роботи ОСОБА_5 провести позапланову перевірку у позивача з 05.02.2025 до 14.02.2025.

03.02.2025 відповідач видав направлення №164/КПР на проведення позапланової перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності позивачем. У ньому підставою для проведення позапланової перевірки зазначено запит страхувальника Полтавської обласної прокуратури від 23.10.2024 № 07-961 вихХ-24 (вх. від 08.11.2024 № 11938/9). Вказане направлення засобами електронної пошти направлено позивачу.

04.02.2025 позивач отримав лист відповідача № 1200-0904-8/), в якому конкретизовано об`єкт перевірки: обґрунтованість видачі електронного листка непрацездатності (далі - е-ЛН) № 14135810-2026537295-1 за період з 26.10.2024 до 01.11.2024, виданого застрахованій особі ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) лікарем-невропатологом позивача ОСОБА_2 .

За результатами проведеної перевірки відповідач склав довідку від 14.02.2025 №1200-0904-5/6 про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. У ній зроблено висновок, про те, що е-ЛН № 14135810-2026537295-1 видано не обґрунтовано, оскільки не здійснено комплексну оцінку стану пацієнта та не виявлено непрацездатність з 17.10.2024.

14.02.2025 позивач отримав оскаржувану вимогу №1200-0904-8/4147 про компенсацію суми страхової виплати у розмірі 20863,29 грн. При цьому, у тексті оскаржуваної вимоги міститься посилання на те, що вона винесена на підставі довідки про перевірку від 14.02.2025 № 6.

Не погоджуючись із діями та рішенням відповідача позивач 24.02.2025 подав скаргу до Пенсійного фонду України в порядку адміністративного оскарження.

Листом ПФУ від 18.03.2025 № 2800-0803-8/18301 повідомило позивачу про відсутність підстав для розгляду скарги за адміністративною процедурою, посилаючись на частину 6 статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», яка передбачає вирішення спорів щодо необґрунтованості МВТН та/або компенсації сум страхової виплати в судовому порядку.

Тому позивач звернувся позовною заявою до суду.

Надаючи оцінку спірному рішенню, суд врахував таке.

Абзацом другим статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері соціального страхування є Закон України від 23 вересня 1999 року №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №1105-XIV).

Підпунктом 2 пункту 2 статті 5 та підпунктом 2 пункту 1 статті 6 Закону №1105-XIV визначені основні завдання, функції та обов`язки уповноваженого органу управління та його територіальних органів у т. ч. проведення перевірок обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, контролю правильності витрат за соціальним страхуванням.

Відповідно до статті 27 Закону №1105-XIV перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими Правлінням Пенсійного фонду України на проведенняперевірок обґрунтованості видачіта продовження листків непрацездатності.

Постановою Правління Пенсійного фону України від 13.07.2023 № 30-1 визначені посадові особи, уповноважені на проведення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, а саме керівники та головні спеціалісти структурних підрозділів, що забезпечують реалізацію функцій з перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності, територіальних органів Пенсійного фонду України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2023 №185 затверджено Порядок проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності (далі - Порядок №185).

Пунктом 5 Порядку №185 визначено, що підставами для прийняття територіальним органом Пенсійного фонду України рішення щодо проведення перевірки листків непрацездатності є:

1) виявлення невідповідностей шляхом проведення ризик-орієнтованого моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України.

У разі коли за результатами моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності виявлено листки непрацездатності, що потребують подальшої перевірки, територіальний орган Пенсійного фонду України протягом одного робочого дня приймає рішення щодо проведення перевірки та робить відмітку у підставах для перевірки За результатами моніторингу даних.

Порядок проведення моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності встановлюється правлінням Пенсійного фонду України;

2) повідомлення від НСЗУ про виявлення невідповідностей та/або застережень до даних, що містяться в медичному висновку за результатами здійснення заходів з верифікації даних в електронній системі охорони здоров`я;

3) звернення страхувальника (роботодавця);

4) звернення застрахованої особи щодо обґрунтованості виданого їй листка непрацездатності;

5) запити правоохоронних органів та рішення суду.

Відповідач на виконання вимог вказаної норми та за зверненням роботодавця вирішив провести відповідну перевірку.

Згідно з п.6 Порядку №185 моніторинг відомостей, що містяться в медичних висновках, на підставі яких формуються листки непрацездатності, проводиться автоматизовано через електронну систему охорони здоров`я на підставі відомостей про записи в Реєстрі медичних записів, записів про направлення та рецептів, на підставі яких було сформовано відповідні медичні висновки, в межах випадку тимчасової непрацездатності, що є предметом моніторингу.

НСЗУ здійснює верифікацію інформації, що міститься в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411 Деякі питання електронної системи охорони здоров`я.

Відповідно до п.7 Порядку №185 рішення про проведення перевірки листків непрацездатності оформлюється наказом за підписом керівника територіального органу Пенсійного фонду України.

Згідно з п.8 Порядку №185 у наказі про проведення перевірки листків непрацездатності міститься інформація про:

1) підставу для прийняття територіальним органом Пенсійного фонду України рішення щодо проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;

2) строки проведення перевірки;

3) документ, на підставі якого сформовано листок непрацездатності;

4) документи, відомості, які підлягають перевірці;

5) уповноважену посадову особу територіального органу Пенсійного фонду України;

6) інші відомості, необхідні для проведення перевірки.

Строк проведення перевірки листків непрацездатності не може перевищувати 10 календарних днів (п.9 Порядку №185).

Відповідно до п.10 Порядку №185 під час проведення перевірки листків непрацездатності уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України перевіряє відомості, що містяться в електронному реєстрі листків непрацездатності.

Повідомлення про перевірку медичного висновку протягом одного робочого дня надсилається територіальним органом Пенсійного фонду України через електронну систему охорони здоров`я з обов`язковим зазначенням інформації про:

підставу для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;

предмет перевірки;

унікальний ідентифікатор пацієнта в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров`я;

номери медичних висновків, що підлягають перевірці.

Згідно з п.14 Порядку №185 результати перевірки листка непрацездатності зазначаються уповноваженою посадовою особою територіального органу Пенсійного фонду України у довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності (далі - довідка про перевірку).

Форма довідки про перевірку затверджується правлінням Пенсійного фонду України.

Відповідно до п.15 Порядку №185 у довідці про перевірку містяться такі дані:

дата підписання довідки про перевірку (число, місяць, рік);

номер довідки про перевірку;

єдиний (єдині) реєстраційний (реєстраційні) номер (номери) листка (листків) непрацездатності, перевірка якого (яких) проводилася;

підстави для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;

відомості про документи, на підставі яких сформований листок непрацездатності (у разі проведення їх перевірки);

результати проведення перевірки документів, на підставі яких сформований листок непрацездатності (у разі наявності);

інформація про уповноважену посадову особу територіального органу Пенсійного фонду України, яка проводила перевірку (власне ім`я, прізвище, найменування посади);

строк проведення перевірки;

зміст порушення (за наявності), період, в якому вчинено порушення, документи та/або обґрунтування, що підтверджують факт порушення;

підсумкова оцінка перевірки листка непрацездатності, яка зазначається у форматі обґрунтовано/не обґрунтовано;

підпис уповноваженої посадової особи територіального органу Пенсійного фонду України, яка проводила перевірку (власне ім`я, прізвище, найменування посади).

Будь-які виправлення та доповнення в довідці про перевірку після її підписання не допускаються.

Відповідно до п.16 Порядку уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України на підставі довідки про перевірку вносить до автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України дані про результати такої перевірки.

Згідно з п.17 Порядку довідка про перевірку надсилається суб`єкту звернення та безпосередньо керівнику (уповноваженій особі) суб`єкта господарювання рекомендованим листом з повідомленням про вручення та/або за допомогою електронного зв`язку (зокрема через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний територіальний орган Пенсійного фонду України та суб`єкт господарювання) протягом трьох робочих днів з дати формування довідки.

Відповідач дотримався вказаних вище вимог законодавства та за результатами перевірки склав відповідну довідку, яку направив позивачу.

Щодо предмету перевірки суд урахував.

Згідно з пунктом 3 Розділу І Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній охорони здоров`я системи охорони здоров`я, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 01.06.2021 № 1066 (зі змінами) (далі - Наказ 1066), випадок тимчасової непрацездатності відповідно до медичних висновків (далі - випадок тимчасової непрацездатності) - це тимчасова непрацездатність, що підтверджується формуванням одного або сукупністю декількох медичних висновків, пов`язаних між собою через посилання на запис в Реєстрі про попередній медичний висновок в межах однієї категорії медичних висновків, та триває безперервно від початку визначеного захворювання, травми або інших причин з можливим продовженням в одного або послідовно в декількох суб`єктів господарювання до завершення дії останнього медичного висновку або до початку нового медичного висновку з відміткою про початок нового випадку тимчасової непрацездатності в межах такої ж категорії, що формується з приводу нового захворювання, травми або інших причин, які не пов`язані та не є наслідками попереднього.

Відповідно до підпункту 15 пункту 1 статті 1 Закону №1105-XIV медичний висновок про тимчасову непрацездатність - електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров`я та містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності, що засвідчує тимчасову непрацездатність та є підставою для створення листка непрацезда тності.

Порядок передачі відомостей з Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я до інших державних електронних інформаційних ресурсів здійснюється відповідно до Розділу V Наказу№ 1066.

Наказом Міністерства охорони здоров`я від 17.06.2021 № 1234 зі змінами затверджено Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрілистків непрацездатності (далі - Наказ № 1234).

Згідно з абзацом 2 пункту 3 Наказу № 1234 на підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, формуються листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний із яких створюється як продовження першого та складають один страховий випадок.

Відповідно до абзацу 3 пункту 3 Наказу № 1234 на підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності та, які містять посилання на запис у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я про попередній медичний висновок, формуються листки непрацездатності, як продовження випадку непрацездатності, в порядку черговості, незалежно від статусу раніше сформованих листків непрацездатності (крім статусу "сформовано помилково").

Відповідно до пункту 4 Розділу ІІІ Наказу №1066 медичний висновок категорії "Захворювання або травма загального характеру" формується особисто лікуючим лікарем в амбулаторних та стаціонарних умовах надання медичних послуг.

Відповідно до пункту 2 Розділу ІІ Наказу 1066 медичні висновки будь-якої категорії вносяться до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я за результатами проведеної експертизи тимчасової непрацездатності.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Порядку організації експертизи тимчасової втрати працездатності, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.04.2008 № 189 (зі змінами) (далі - Наказ 189) під час здійснення експертизи тимчасової непрацездатності лікуючий лікар суб`єкта господарювання на підставі даних всебічного медичного обстеження пацієнта, ураховуючи ступінь функціональних порушень органів та систем, характер та перебіг патологічного процесу, умови праці:

1) приймає рішення про формування (видачу) документів про тимчасову непрацездатність, а саме формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність відповідно до вимог, Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я Українивід 01.06.2021 № 1066;

2) здійснює комплексну оцінку порушень функціонального стану організму та інших причин, якими вона обумовлена, що визначають факт тимчасової втрати працездатності, установлення строку непрацездатності, визначення клінічного та трудового прогнозу відповідно до встановленого діагнозу.

Відповідно до статті 28 Закону №1105-XIV (зі змінами, які були внесені Законом України від 21.09.2022 №2620-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування») за створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, на підставі якого сформовано листок непрацездатності, відповідальними є лікарі, які працюють у закладах охорони здоров`я, фізичні особи-підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, та лікарі, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці (далі - лікарі), які несуть відповідальність згідно із законодавством.

Так, у відповідь на листи-запити від 04.02.2025 № 1200-0904- 8/3219 та від 03.02.2025 № 1200-0904-8/3250 відповідач отримав:

лист від 05.02.2025 №611/8 ФОП НІКУЛІНА та запитувану медичну документацію та завірене керівником направлення;

лист від 06.02.2025 № 641/8 позивача та запитувану медичну документацію, завірене керівником направлення.

На підставі отриманих медичних документів під час проведення перевірки відповідно до записів від 17.10.2024 №63812155/1, від 21.10.2024 №65500641/1 та від 25.10.2024 №65594125/1 встановлено, що застрахована особа ОСОБА_1 знаходився на лікуванні з 17.10.2024 до 25.10.2024 з приводу захворювання дихальних шляхів (R74, R78).

В ІКІС ПФУ: "Підсистема Електронний реєстр листків непрацездатності сформовані електронні листки непрацездатності № 14135810-2026364655-1 та № 14135810-2026458627-1 за випадком непрацездатності № 14135810. Записи в медичній документації обґрунтовують лікування за страховим випадком № 14135810 з 17.10.2024 до 25.10.2024.

Згідно з записом № 127744096/1 від 24.10.2024 застрахована особа зверталася 24.10.2024 за консультацією невролога з приводу захворювання нервової системи. Була надана послуга № 67002 та встановлено діагноз (G55.1, 167.8), який не пов`язаний з попереднім та не є його наслідком.

Отже, порушуючи підп.2 п.1 Розділу II Наказу 189, під час здійснення експертизи тимчасової непрацездатності лікар на підставі даних всебічного медичного обстеження пацієнта, ураховуючи ступінь функціональних порушень органів та систем, характер та перебіг патологічного процесу, умов праці не здійснив комплексну оцінку порушень функціонального стану організму та інших причин, якими вона обумовлена, та не виявив наявність тимчасової непрацездатності з 17.10.2024 (страховий анамнез).

При створенні медичного висновку, що містить посилання на один і той же запис про пацієнта та однакову категорію в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, відсутність відмітки про початок нового випадку тимчасової непрацездатності у медичному висновку призвела до формування в ІКІС ПФУ «Підсистема Електронний реєстр листків непрацездатності» електронного листка непрацездатності № 14135810-2026537295-1, як продовження випадку №14135810, хоча і не має зв`язку з попереднім та не є його наслідком.

То ж твердження позивача про те, що відповідач застосував неправильний нормативний акт, є безпідставними. Наказ №189, а саме Розділ ІІ визначає організацію діяльності лікуючих лікарів суб`єктів господарювання під час здійснення експертизи тимчасової непрацездатності, а Наказом №1066 визначається порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність за наслідками такої діяльності. Крім того, пунктом 3 Наказу №1066 внесено зміни до Наказу №189, а також пунктом 7 Наказу №1066 установлено, що пункти 2-3, цього наказу, застосовується виключно до медичних висновків про тимчасову непрацездатність, що сформовані відповідно до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, затвердженого підпунктом 1 пункту 1 цього наказу, що вказує на безпосередню взаємодію цих двох законодавчих актів.

Пояснення позивача щодо відсутності у лікаря обов`язку ретроспективно встановлювати непрацездатність застрахованої особи є необгрунтованим, оскільки непрацездатність завжди пов`язана з медичними показниками, а у медицині існує термін «анамнез» - це не що інше, як історія хвороби. Цей термін визначається як систематичний процес отримання та документування медично значущої інформації від пацієнта з метою встановлення правильного діагнозу. Анамнези поділяються на: анамнез життя, анамнез хвороби/страховий анамнез та ін. Без встановлення анамнезу лікар не може об`єктивно встановити діагноз та, в разі необхідності, призначити лікування, яке б не враховувало сумісності з попередніми або наявними медичними призначеннями з іншого приводу.

Отже, лікар позивача мав обов`язок на виконання підпункту 2 пункту 1 Розділу II Наказу №189 здійснити комплексну оцінку порушень функціонального стану організму застрахованої особи ОСОБА_6 , з`ясувавши анамнез життя, анамнез хвороби, страховий анамнез тощо, а також міг встановити, що вказаний вище період непрацездатності стосується захворювання дихальних шляхів, а звернення до нього, як до лікаря невролога, за консультацією з приводу захворювання нервової системи не може бути продовженням вже існуючого страхового випадку № 14135810 за лікарняними листами з приводу захворювання дихальних шляхів.

Також у записі від 24.10.2024 № 127744096/1, як виявлено позаплановою перевіркою, наявна не одна «технічна помилка», а саме зазначено відвідування на "День здорової дитини", інформація за 24.10.2024 внесена в епізод лікування від 06.05.2024, не визначені скарги хворого, відсутній об`єктивний огляд хворого, відсутні відомості про проведені обстеження та лікування відповідно до галузевих стандартів, згідно з виставленим клінічним діагнозом, що свідчить про порушення вищезазначених пунктів Наказу №1066.

Відповідно до пункту 9 Порядку ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, затвердженого Наказом МОЗ від 18.09.2020 №2136 у разі виявлення технічної неточності у медичному висновку особою, яка його внесла до Реєстру, така особа повинна внести відповідні зміни до запису, а також повідомити про це пацієнта (його законного представника) телефоном, електронною поштою або іншим доступним способом зв`язку протягом трьох днів з дня внесення таких змін.

Відсутні належні, достовірні та допустимі докази вжиття заходів для усунення низки виявлених помилок, шляхом внесення відповідних змін до запису та повідомлення пацієнта (його законного представника) у зазначений термін про внесення таких змін.

З сукупності допущених лікарем ОСОБА_2 «технічних помилок» основною стала відсутність відповідної відмітки про початок нового випадку непрацездатності ОСОБА_6 , яка призвела до неправильного використання бюджетних коштів та завдала матеріальної шкоди Державі в особі Пенсійного фонду України.

Відповідно до пункту 2 статті 15 Розділу IV Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності. Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний фонд України за заявами-розрахунками, поданими страхувальником, оплатив 11 днів непрацездатності за страховим випадком № 14135810, замість 4 днів . За результатами проведеної позапланової перевірки позивача складена довідка від 14.02.2025. При генерації вихідного номеру в підсистемі КПР довідці про перевірку видачі та продовження листків непрацездатності № 14135810-2026537295-1 згенерований автоматичний номер 1200-0904-5/6 від 14.02.2025.

Відповідно до п.11 Розділу 3 Інструкції з діловодства в Пенсійному фонді України, затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України від 24.07.2020 за № 13-1, реєстраційний індекс вхідних і створюваних у Фонді документів складається з порядкового номера документа у межах групи документів, що реєструються, який доповнюється індексами, що застосовуються у Фонді, зокрема індексами за номенклатурою справ, структурного підрозділу, кореспондентів, посадових осіб, які розглядають або підписують документ, виконавців, питань діяльності яких стосується документ. Для вихідних документів реєстраційний індекс складається з номера за номенклатурою справ, групи кореспондентів та порядкового номеру, наприклад 2800-030102-5/25, де - 2800-030102 номер за номенклатурою, 5- група кореспондентів, 25 - порядковий реєстраційних номер вихідного документу з початку року.

На підставі вищезазначеної довідки про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності цього ж дня позивачу надіслана вимога про компенсацію суми страхової виплати, в якій вказано посилання на довідку від 14.02.2025 з зазначенням порядкового № 6, як порядкового номера документа у межах групи документів. Тобто, Довідка №1200-0904-5/6 від 14.02.2025 та Довідка №6 від 14.02.2025 є одним документом за результатами проведеної перевірки.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності за страховим випадком № 14135810 проведена відповідачем на законних підставах в порядку та спосіб, визначений законодавчими актами. Вимога усунути порушення правомірна та підстав для її скасування не встановлено.

Сукупністю належних, допустимих і достовірних доказів, достатніх вважати відсутньою вину позивача у вчиненні вказаних порушень або підстав для звільнення від відповідальності за них, не підтверджено основними доводами позовної заяви.

Тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги не обґрунтовані та не підлягають задоволенню.

Зважаючи на результат вирішеного спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2-20, 72-78, 132-139, 244-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову Комунального некомерційного підприємства «Макарівської багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування» Макарівської селищної ради (08001, Київська обл., Бучанський р-н, селище Макарів, вул. Б.Хмельницького, 62-А; код ЄДРПОУ 01994698) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (Юридична адреса (тимчасово окупована територія): 93404, м. Сіверськодонецьк, вул. Шевченка, 9. Тимчасова адреса для листування: 18003, м. Черкаси, вул. В. Чорновола, 157; код ЄДРПОУ 21782461) про:

визнання протиправними дій щодо призначення та проведення позапланової перевірки позивача в частині перевірки обґрунтованості видачі листка непрацездатності №14135810-2026537295-1 (сформованого на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність №АЕХ5-8М6А-3В5К-АННМ від 24.10.2024), що здійснювалася на підставі направлення від 03.02.2025 №164/КПР;

визнання протиправним і скасування рішення про необґрунтованість медичного висновку про тимчасову непрацездатність №АЕХ5-8М6А-3В5К-АННМ від 24.10.2024, на підставі якого сформовано листок непрацездатності №14135810-2026537295-1 та винесено вимогу відповідачем від 14.02.2025 №1200-0904-8/4147 про компенсацію суми страхової виплати, а також визнання нечинною та скасування цієї вимоги.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного тексту судового рішення.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 23.06.2025.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2025
Оприлюднено26.06.2025
Номер документу128360468
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності

Судовий реєстр по справі —580/3947/25

Рішення від 23.06.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 26.05.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 15.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні