Герб України

Постанова від 24.06.2025 по справі 420/6209/24

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 червня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/6209/24

Перша інстанція: суддя Вовченко О.А.,

повний текст судового рішення

складено 19.12.2024, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченка К.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну за апеляційними скаргами ОСОБА_1 , Державної установи «Дар?ївська виправна колонія (№ 10)» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Дар?ївська виправна колонія (№ 10)» про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

26 лютого 2024 року ОСОБА_1 звернулась до адміністративного суду до Державної установи «Дар?ївська виправна колонія (№ 10)», в якому просила суд (з урахуванням уточненої позовної заяви):

- визнати протиправними дії Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» щодо відмови у видачі ОСОБА_1 довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із зазначенням сум додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а саме за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно;

- зобов`язати Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» видати ОСОБА_1 довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із зазначенням сум додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а саме за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно, з урахуванням наступних сум додаткових видів грошового забезпечення: травень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 873,00 грн, нічні 166,29 грн.; червень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 727,50 грн., нічні 245,05 грн.; липень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 582,00 грн., нічні 203,70 грн.; серпень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 1018,50 грн., нічні 202,43 грн.; вересень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 1018,50 грн., нічні 29,10 грн.; жовтень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн, премія 1018,50 грн., нічні 59,52 грн.; листопад 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 145,50 грн., нічні 214,79 грн.; грудень 2020 року - надбавка за особливі умови служби 1473,75 грн., нічні 200,93 грн.; січень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 2947,50 грн., премія 727,50 грн., нічні 178,57 грн.; лютий 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 727,50 грн., нічні 153,16 грн.; березень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 1018,50 грн., нічні 174,60 грн.; квітень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 145,50 грн., нічні 138,89 грн.; травень 2021 року надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 960,30 грн., нічні 19,95 грн.; червень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 873,00 грн., нічні 202,08 грн.; липень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 960,30 грн., нічні 225,53 грн.; серпень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 960,30 грн., нічні 185,18 грн.; вересень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 2910,00 грн., нічні 167,28 грн.; жовтень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 1804,20 грн., нічні 26,45 грн.; листопад 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 145,50 грн., нічні 175,70 грн.; грудень 2021 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., нічні 132,27 грн.; січень 2022 року - надбавка за особливі умови служби 2947,50 грн., премія 727,50 грн., нічні 160,55 грн.; лютий 2022 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 2968,20 грн., нічні 192,72 грн.; березень 2022 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн., премія 3579,30 грн.; квітень 2022 року - надбавка за особливі умови служби 1768,50 грн. Всього: надбавка за особливі умови служби 44507,25 грн., премія 23891,10 грн., нічні 3454,74 грн. Сума додаткових видів грошового забезпечення для призначення пенси поділена на 24 - надбавка за особливі умови служби 1 854,47 грн., премія 995,46 грн., нічні 143,95 грн. Разом для пенсії: 2 993,88 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначила, що працювала на посаді молодшого інспектора відділу охорони Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» (в установі працювала з 2000 року) в званні старшого прапорщика внутрішньої служби. Згідно з витягом з наказу Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» від 30 січня 2023 року №7/ОС «По особовому складу», відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» та п. 4 ч. 1 ст. 77 Закону України «Про Національну поліцію» (у зв`язку із скороченням штатів), ОСОБА_1 звільнено із займаної посади 31 січня 2023 року. Вислуга у календарному обчисленні на день звільнення складає 22 роки 02 місяці 01 день, а у пільговому обчисленні 29 років 06 місяців 21 день. 3 01 лютого 2023 року призначено пенсію за вислугу років. 3 14 травня 2022 року і до закінчення дії воєнного стану в Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» оголошено простій. Тому, з 14.05.2022 і до дня звільнення - 31 січня 2023 року, позивачка перебувала у простої. Період простою не враховується до 24 календарних місяців служби підряд перед звільненням, за які враховуються щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії. Останніми 24 календарними місяцями служби підряд перед звільненням є 24 календарні місяці, що передують травню 2022 року, в якому оголошено простій: травень 2020 року квітень 2022 року (включно). В розрахункових листа, які видавались в бухгалтерії Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», за весь період з травня 2020 року по квітень, 2022 року включно, зазначені всі додаткові види грошового забезпечення, які отримувала позивач. При визначенні розміру пенсії, слід враховувати: посадовий оклад у розмірі 2 910,00 грн; оклад за військове звання у розмірі 1020,00 грн; надбавку за вислугу років у розмірі 1 965,00 грн; додаткове грошове забезпечення у розмірі 2 993,88 грн. Однак, пенсія призначена виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років. Додаткові види грошового забезпечення при її розрахунку не враховані. Для призначення пенсії за вислугу років подається, серед іншого, грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Обов`язок по підготовці та направленню документів для призначення пенсії, покладено на Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)». Однак відповідачем не направлена до органу Пенсійного фонду України довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням із зазначенням всіх додаткових видів грошового забезпечення разом з грошовим атестатом. 06 грудня 2023 року позивач звернулась до Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» із заявою про виготовлення та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням для здійснення перерахунку призначеної пенсії. Відповіддю від 25 грудня 2023 року №26-1284/ВС Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» повідомила, що не має правових підстав взяти до відома надані копії розрахункових листів, оскільки вони не затверджені печаткою установи га підписом уповноважених осіб у період видачі. Відповідачем разом з відповіддю надано довідку про щомісячні види грошового забезпечення та премію, де зазначені 0. Через відмову відповідача у видачі довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію із зазначенням сум додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а саме за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно, через не внесення до довідки про додаткові види грошового забезпечення відомостей про отримані додаткові види грошового забезпечення за період з 2020 по 2022 роки, позивачка отримує пенсію у меншому розмірі, ніж належить, така довідка є підставою для перерахунку розміру її пенсії і збільшення розміру пенсії.

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначав, що зазначено, Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№ 10)» розташована на території села Дар`ївка, Херсонського району, Херсонської області, яка з 01.03.2022 року до 11.11.2022 року входила до переліку громад, що перебували у тимчасовій окупації відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27.01.2023 року). З метою соціального захисту персоналу на період тимчасової окупації, а також недопущення взаємодії з представниками незаконних органів влади окупаційного режиму, наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2022 №1951/5 «Про оголошення простою установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та медичних реабілітаційних центрів, які тимчасово знаходяться на непідконтрольній Україні території», в державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» оголошено простій до закінчення дії воєнного стану та дозволено працівникам установи до закінчення простою бути відсутніми на робочих місцях та не виконувати дистанційну роботу поза межами адміністративних будівель установи. Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 31.05.2022 року №1060/7 державна установа «Кропивницький слідчий ізолятор» здійснювала повноваження розпорядника бюджетних коштів державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» в частині проведення розрахунково-касових операцій з оплати праці за травень 2022 року. Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» знаходиться на території села Дар`ївка, Херсонського району, Херсонської області, та входить до переліку громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій. Після відновлення доступу до адміністративних будівель установи складено акт про не виявлення справ (документів), шляхи розшуку яких вичерпано від 28.12.2023 року № 26-41, а також своєчасно повідомлено Податкову службу України. В установі відсутні будь-які дані для оформлення ОСОБА_1 довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії. Надані ОСОБА_1 розрахункові листи, не можуть бути взяті за основу, як первинні документи для оформлення довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії, оскільки вони не відповідають вимогам чинного законодавства України про бухгалтерський облік.

Представник позивача додатково зазначив, що із відзиву ДУ «Дар`ївська виправна колонія (№10)» вбачається, що відповідач не заперечує ані щодо права позивачки на отримання відповідної довідки із внесенням до неї даних, викладених у позові, ані щодо свого обов`язку по виготовленню такої довідки. Єдиним запереченням відповідача на позовну заяву є те, що у відповідача відсутні будь-які дані для оформлення відповідної довідки про додаткові види грошового забезпечення позивачки, адже установою нібито втрачено документи. При цьому, відповідач не конкретизує, які саме документи втрачені безпосередньо стосовно ОСОБА_1 , які необхідні для виготовлення довідки, але є відсутніми. Всі посилання відповідача на втрату документів не є конкретизованими. До відзиву відповідачем не додано жодних документів на підтвердження того, що у відповідача відсутня особова справа позивачки чи будь-які інші документи, що стосуються походження нею служби та отримання грошового забезпечення. Викладена відповідачем у відзиві інформація щодо відсутності документації, з чого виходить неможливість видачі довідки, є нічим іншим як намаганням відповідача уникнути видачі довідки. Відповідачем у відзиві не наведено належних аргументів та не доведено правомірності його відмови у видачі довідки про додаткові види грошового забезпечення позивачки. Загалом позиція відповідача викладена у відзиві є не підтвердженою жодними доказами і свідчить лише про намагання ухилитись від видачі позивачці відповідної довідки.

Представника відповідача заперечував проти відповіді на відзив, зазначивши, що установою надано довідку виготовлену сектором по роботі з персоналом державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», в якій зазначені дійсні обставини та конкретні дії щодо відновлення функціонування установи. Дана довідка була створена на підставі наявних у відповідача актів, описів, листів та наказів та ін. Установою надано акт про не виявлення справ (документів), шляхи розшуку яких вичерпано від 28.12.2023 року № 26-41 в якому встановлено відсутність в установі зазначених в ньому справ (документів). На підставі наказів Міністерства юстиції України від 11.07.2014 року № 1115/5 та від 12.04.2012 № 578/5, за результатами роботи комісії складено описи невиявлених справ постійного, тривалого (понад 10 років) та тимчасового зберігання шляхом звірки описів збережених справ з журналами реєстрації журналів, картотек і закінчених провадженнями справ. Крайні дати невиявлених справ (документів): справи постійного зберігання 1960-2022 рр.; справи тривалого зберігання (понад 10 років) 1962-2022 рр.; справи тимчасового зберігання 1963-2022 рр. Пенсійне забезпечення осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби здійснюється відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». При звільненні зі служби особи рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби користуються правовими і соціальними гарантіями відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист». Посадовий оклад, оклад за спеціальним званням був встановлений відповідно до наданих відомостей державної установи «Кропивницький слідчий ізолятор» за травень 2022 року. Як зазначалось раніше, відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 31.05.2022 року №1060/7, державна установа «Кропивницький слідчий ізолятор» здійснювала повноваження розпорядника бюджетних коштів державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» в частині проведення розрахунково-касових операцій з оплати праці за травень 2022 року. Це єдиний документ, став основою для розрахунків під час простою ОСОБА_1 . Що стосується інших надбавок, а саме премії, то в установі відсутні (викрадені, знищені) документи, а саме розрахункові відомості про нарахування та виплату грошового забезпечення особам рядового на начальницького складу, які містили інформацію в тому числі і премію позивачки за останні 12 місяців. Взяти за підставу розрахункові листи, які надала позивач не має правових підстав, так як на розрахункових листах відсутні реквізити, які притаманні фінансовим документам, що дає підстави вважати, що позивачка могла навмисно переробити їх на свою користь, наприклад завищити премію, що призведе до збільшення виплати одноразової грошової допомоги. Хибним є бачення позивача стосовно використання коштів бюджету, оскільки виплата одноразової грошової допомоги при звільнені зі служби проходить за рахунок додатково виділених коштів з державного бюджету України і ніяк не впливає на поточні виплати співробітникам установи. У відповідача немає законних підстав для видачі довідки про щомісячні про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії.

Рішенням Одеського кружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволений частково.

Визнано протиправною бездіяльність Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» щодо оформлення та надсилання до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію ОСОБА_1 для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Зобов`язано Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» оформити та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та видати ОСОБА_1 довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій ставиться питання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року по справі №420/6209/24 в частині відмови в задоволенні позовних вимог, ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов`язати Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» видати ОСОБА_1 довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із зазначенням сум додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а саме за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно, з урахуванням наступних сум додаткових видів грошового забезпечення зазначених в позовних вимогах.

Обґрунтовуючи подану апеляційну скаргу, апелянтом посилався на невірне застосування судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» не заперечила щодо того, що відомості з розрахункових листів, наданих позивачкою, не відповідають дійсності, суперечать тим чи іншим відомостям, наявних в установі тощо. Тобто, відповідачем не доведено, що суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які містяться у розрахункових листах, доданих до позову, та які позивачка просила зобов`язати вказати у довідці, не можуть бути враховані для видачі довідки про додаткові види грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачки.

Також апелянтом зазначено, що суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків через неповне дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, адже відомості по банківських виписках співпадають із розрахунковими листами повністю.

Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» також не погодилась з рішенням суду першої інстанції, подавши апеляційну скаргу, в якій ставила питання щодо скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року по справі № 420/6209/24 року та прийняття нового рішення по справі, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Обґрунтовуючи свою апеляційну скаргу апелянт зазначив, що суд при розгляді справи не врахував позицію установи, встановив презумпцію її винуватості, прийнявши до уваги лише твердження позивача, що нічим непідтверджені, що свідчить про нездійснення судом всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів наданих установою, відтак, має місце порушення частини першої статті 77, 90 і 242 КАС України.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Згідно до вимог ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

ОСОБА_1 проходила службу у державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» на посаді молодшого відділу охорони установи.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який продовжено до теперішнього часу.

Наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2022 №1951/5 «Про оголошення простою установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та медичних реабілітаційних центрів, які тимчасово знаходяться на непідконтрольній Україні території» (далі - наказ №1951/5), в державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» з 14.05.2022 оголошено простій до закінчення дії воєнного стану та пунктом 2 дозволено працівникам установи до закінчення простою бути відсутніми на робочих місцях та не виконувати дистанційну роботу поза межами адміністративних будівель установи.

В п. 3 наказу №1951/5 наказано керівника державних установ забезпечити оплату часу простою працівників, зазначених у пункті 1 наказу, у розмірі двох третин посадового окладу.

З витягу з наказу Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» від 30 січня 2023 року № 7/ОС «По особовому складу» вбачається, що відповідно до Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» та п. 4 ч. 1 ст. 77 Закону України «Про Національну поліцію» звільнено з 31 січня 2023 року старшого прапорщика внутрішньої служби ОСОБА_1 , молодшого інспектора відділу охорони установи (у зв`язку із скорочення штату).

З 01.02.2023 року позивачці призначена пенсія, що підтверджено розрахунком пенсії за вислугу років (а.с.9).

28 листопада 2023 року позивачка звернулася з заявою до Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» про видачу та направлення довідки (а.с.36-39).

В заяві позивач просила Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням для здійснення перерахунку призначеної пенсії, а також просила видати один примірник (оригінал) довідки їй.

В додатку до даної заяви позивач направила Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)»: копії розрахункових листів за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно (за 24 місяці) на 6 арк. та копії банківських виписок за 2020, 2021 та 2022 роки (виготовлені за допомогою інтернет-банкінгу) на 10 арк.

25 грудня 2023 року в Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» розглянута заява ОСОБА_1 та надано відповідь №26-1284/ВС, де зазначено, що протягом періоду коли установа перебувала на тимчасово окупованій території України, доступ до особових справ персоналу установи, первинної фінансової документації та будь якої іншої, був відсутній, вивезення будь-якої документації з території установи не здійснювалось. Після відновлення доступу до адміністративних будівель установи встановлено факт перебування на території установи представників окупаційної влади та військових рф, зафіксовано факт викрадення основних матеріальних цінностей, відсутність первинної документації установи, первинної фінансової, архівної документації та іншої. Державна установа немає правових підстав взяти до відома надані копії розрахункових листів за період з травня 2020 року по квітень 2022 року оскільки вони не затверджені печаткою установи та підписом уповноважених осіб у період видачі.

В додаток до листа №26-1284/ВС, позивачці направлено довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 25.12.2023 № 26-1283/ВС (а.с.43).

З довідки від 25.12.2023 № 26-1283/ВС вбачається, що за період з лютого 2021 року по січень 2023 року ОСОБА_1 нараховано та сплачено лише за квітень 2022 року: надбавка за особливості проходження служби 741,63 грн. та премія 1393,76 грн.

29 грудня 2023 року ОСОБА_1 направила заяву про видачу і направлення довідки до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань (а.с.44-47).

Заява ОСОБА_1 від 29 грудня 2023 року Департаментом з питань виконання кримінальних покарань направлена до ДУ «Дар`ївська виправна колонія (№10)» про, що позивачка повідомлена листом від 12.01.2024 року (а.с.49)

Вважаючи протиправними дії Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» щодо відмови у видачі ОСОБА_1 довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із зазначенням сум додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, а саме за період з травня 2020 року по квітень 2022 року включно, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.

Вирішуючи дану справу в апеляційному провадженні, колегія суддів приходить до наступних висновків.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

За приписами ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові основи організації та діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України, її завдання та повноваження визначені Законом України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України».

Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» особи рядового і начальницького складу та працівники кримінально-виконавчої служби, а також члени їхніх сімей знаходяться під захистом держави, їх безпека, честь і гідність охороняються законом.

Згідно ст. 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» умови грошового і матеріального забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплата праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються законодавством і мають забезпечувати належні матеріальні умови для комплектування Державної кримінально-виконавчої служби України висококваліфікованим персоналом, диференційовано враховувати характер і умови служби чи роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій та професійній діяльності і компенсувати персоналу фізичні та інтелектуальні затрати (ч.2). Пенсійне забезпечення осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби здійснюється відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». При звільненні зі служби особи рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби користуються правовими і соціальними гарантіями відповідно до Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист» (ч.3).

Приписами ч. 5 ст. 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» встановлено, що на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюється соціальний захист поліцейських, визначений Законом України «Про Національну поліцію», а також порядок і умови проходження служби, передбачені для поліцейських. Умови і розміри грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються Кабінетом Міністрів України.

Приписами п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 № 704 (далі Постанова № 704) встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Наказом Міністерства юстиції України від 28.03.2018 № 925/5 затверджено Порядок виплати грошового забезпечення та компенсаційних виплат особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України (далі - Порядок №925/5).

Згідно з п. 3 р. І Порядку грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; надбавка за вислугу років.

До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: допомога для оздоровлення; матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

Згідно з главою 5 р. ІІ Порядку №925/5, особам рядового і начальницького складу за рішенням керівника органу чи установи в межах кошторисних призначень встановлюється надбавка за особливості проходження служби у розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років.

Відповідно до глави 13 р. II Порядку №925/5, керівники органів і установ мають право преміювати осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальні результати служби. Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється згідно з положенням про преміювання, що затверджується в кожному органі та установі, в межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менше ніж 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення з урахуванням фактичних обсягів фінансування, затверджених для бюджетних установ у кошторисах, а також фінансових можливостей підприємств установ виконання покарань. Премія виплачується разом iз виплатою грошового забезпечення в поточному місяці за результатами оперативно-службової діяльності за минулий місяць.

Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб», пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідного окладу за посадою, окладу/доплати за військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту - щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки/доплати за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Приписами п.п.4 п.2 р. ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 N 3-1(у редакції постанови правління

Пенсійного фонду України від 02 березня 2023 року № 10-1) (далі Порядок N 3-1), передбачено, що до заяви про призначення пенсії за вислугу років, додаються такі документи зокрема і грошовий атестат та довідка про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію для призначення пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (додаток 8 до цього Порядку).

Пункт 6 р. ІV Порядку 925/5 визначає, що особі рядового чи начальницького складу, звільненій зі служби з правом на пенсію, грошовий атестат особисто не видається, а після оформлення надсилається підрозділом органу чи установи, уповноваженим на організацію пенсійного забезпечення та соціального захисту осіб рядового і начальницького складу, разом з іншими документами, перелік яких визначено Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402.

Як встановлено матеріалами справи ОСОБА_2 з 01 лютого 2023 року призначена пенсія за вислугу років. При призначенні пенсія позивачки розрахована із сум грошового забезпечення: посадового окладу 2910,00 грн., окладу за військове звання 1020,00 грн., надбавки за вислугу років 1965,0 грн.; всього 5895,00 грн. (а.с.19).

При визначені розміру пенсії ОСОБА_1 не враховані додаткові види грошового забезпечення та премії.

З досліджених судами виписок по картковому рахунку ОСОБА_1 вбачається, що позивач отримувала грошове забезпечення в Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» в:

- АТ Ощадбанк за 2020 рік: 15.01.2020 року в сумі 9001,42 грн., 13.02.2020 року в сумі 8970,58 грн., 06.03.2020 року в сумі 8931,40 грн., 08.04.2020 року в сумі 9885,25 грн., 08.05.2020 року в сумі 9121,90 грн., 11.06.220 року в сумі 8773,11 грн., 09.07.2020 року в сумі 8600,47 грн., 07.08.2020 року в сумі 8457,37 грн., 09.09.2020 року в сумі 8713,95 грн., 30.09.2020 року в сумі 9869,26 грн., 09.10.2020 року в сумі 8743,61 грн. (а.с.26-27);

- УКРСІББАНК за 2020 - 2022 роки: 16.11.2020 року в сумі 8895,00 грн., 21.12.2020 року в сумі 7892,13 грн., 20.01.2021 року в сумі 9118,68 грн., 10.02.2021 року в сумі 8653,69 грн., 05.03.2021 року в сумі 8674,59 грн., 08.04.2021 року в сумі 9005,40 грн., 14.05.2021 року в сумі 16172,19 грн., 10.06.2021 року в сумі 9010,26 грн., 07.07.2021 року в сумі 9069,51 грн., 09.08.2021 року в сумі 9115,28 грн., 08.09.2021 року в сумі 9097,83 грн., 08.10.2021 року в сумі 10861,48 грн., 11.11.2021 року в сумі 9928,85 грн., 10.12.2021 року в сумі 8433,71 грн., 24.12.2021 року в сумі 652,57 грн., 19.01.2022 року в сумі 9327,09 грн., 08.02.2022 року в сумі 9024,67 грн., 14.03.2022 року в сумі 11021,45 грн., 14.04.2022 року в сумі 11617,27 грн. (а.с.28-35).

З індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (Форма ОК-5) вбачається, що страхувальником - Державною установою «Дар`ївська виправна колонія (№10)» (код 08564676) в період 2020 2021 2022 роки та січень 2023 року позивачці нараховувалось та виплачувалось грошове забезпечення (а.с.57-60).

Отже з виписок по картковому рахунку ОСОБА_1 з АТ Ощадбанк, УКРСІББАНК та індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 з Реєстру застрахованих осіб вбачається, що сума грошового забезпечення що виплачувалась позивачці в період 2020 2022 року та з урахуванням сум відрахувань з грошового забезпечення є більшою, ніж сума грошового забезпечення - 5895,00 грн., з якої призначена позивачці пенсія.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 в період 2020-2022 року отримувала додаткові види грошового забезпечення та премію та відповідно має право на отримання довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію за зазначений період, разом з тим, у зв`язку з відсутністю первинної документації відповідач не має можливості видати довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію.

Позивачем на підтвердження обґрунтованості позовних вимог надано розрахункові листи, видані бухгалтерією Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» за період з січня 2020 року по квітень 2022 року (а.с.20-25), в яких зазначено табельний номер 182; прізвище, ім`я та по батькові ОСОБА_1 ; посада молодший інспектор ВО; інд. Номер НОМЕР_1 , а також нарахування і відрахування.

Судом встановлено, що відомості, які зазначені в розрахункових листах, співпадають із сумами грошового забезпечення, які отримувалися на банківські рахунки.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги щодо помилковості висновків суду першої інстанції стосовно неврахування розрахункових листів за період з січня 2020 року по квітень 2022 року (а.с.20-25) з тих підстав, що розрахункові листи не містять відомостей, які обов`язкові для первинного документу, колегія суддів зазначає.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оплату праці», при кожній виплаті заробітної плати роботодавець повинен повідомити працівника про такі дані, що належать до періоду, за який провадиться оплата праці: а) загальна сума заробітної плати з розшифровкою за видами виплат; б) розміри і підстави відрахувань із заробітної плати; в) сума заробітної плати, що належить до виплати.

Положеннями ч.2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Колегія суддів рахує доводи апелянта щодо необов`язковості зазначення реквізитів, разом з тим зазначає, що розрахунковий лист має містити інформацію про розшифровку за видами нарахувань. Окремими рядками зазначається сума основної заробітної плати, оплата за роботу в нічні та святкові години, відпускні, оплата за дні відрядження, премії, доплати та надбавки. В розрахунковому листі слід продублювати всі графи відомості нарахувань заробітної плати; загальну суму нарахованого доходу; суми утриманих податків; інші вирахування із заробітної плати, зокрема аліменти та інші стягнення за виконавчими провадженнями, утримання за заявою працівника; проміжні виплати; суму, що належить працівнику до виплати.

Колегія суддів зазначає, що розрахунковий лист дійсно не вважається первинним документом у розумінні частини 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», поряд з цим складається на основі інших первинних документів (табелів обліку робочого часу, наказів про нарахування премій, тощо), а тому вважає правильним висновок суду щодо недопустимості встановлених судом недоліків.

Щодо посилань відповідача про неможливість оформлення довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію ОСОБА_1 у зв`язку із відсутністю значної частини первинної документації установи, колегія суддів зазначає.

Відповідно до довідки №26/8-583 від 15.04.2024 року вбачається, що з 17.11.2022 року в установі проводиться стабілізаційні заходи по відновленню функціонуванню державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» та заходи щодо відновлення відсутньої документації.

З акту № 26-41 від 28.12.2023 року неможливо встановити, що документи по нарахуванню грошового забезпечення працівникам державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», зокрема і ОСОБА_1 за період з 2020 року знищенні під час збройної агресії рф, та не підлягають відновленню.

А отже, як правильно зазначено судом першої інстанції відповідачем не надано до суду належних та достатніх доказів, щодо неможливості оформити довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію ОСОБА_1 .

Щодо заявлених позовних вимог про зобов`язання державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» видати довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премію з урахуванням сум додаткових видів грошового забезпечення.

Як встановлено судами розрахунки розмірів грошового забезпечення зазначених у виписках по картковому рахунку ОСОБА_1 в АТ Ощадбанк і УКРСІББАНК та в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (Форма ОК-5), а також нарахувань зазначених в розрахункових листах наданих до суду позивачем не узгоджуються з розміром додаткових видів грошового забезпечення (надбавка за особливості проходження служби), а тому суд вважав за можливе відмовити в цій частині позовних вимог.

Колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.

Статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно із ст.17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи апелянтів не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, а тому судом до уваги не приймаються.

Відповідно до ч.1-3 ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст.2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційних скаргах про те, що рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційних скаргах доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційні скарги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги ОСОБА_1 , Державної установи «Дар?ївська виправна колонія (№ 10)» - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2024 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді К.В. Кравченко Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2025
Оприлюднено26.06.2025
Номер документу128365781
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/6209/24

Ухвала від 28.07.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Постанова від 24.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 19.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 28.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні