Рішення
від 09.12.2010 по справі 41/212
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/212

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

09.12.10 р.                                                                                    Справа № 41/212                               

Суддя господарського суду Донецької області                                 Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк”, м. Красноармійськ

про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 12152,49 грн.

При участі представників:

від позивача: Висоцький А.С. – довіреність від 21.10.2010 №02-2638

від відповідача: Пустовгар А.О. – довіреність від 01.12.2010 року №1

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 12152,49 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на невиконання відповідачем у терміни, зазначені в дозволі на викид заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів № 7 та № 13, чим заподіяно шкоду державі в розмірі 12152,49 грн., яка розрахована відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064.

Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву від 06.12.2010 року № 01/12-10, позовні вимоги про стягнення суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, в сумі 12152,49 грн., визнано в повному обсязі.

Відповідачем заявлено до суду клопотання від 09.12.2010 року про розстрочення стягнення суми збитків в розмірі 12152,49 грн. на 12 місяців. Клопотання вмотивовано тяжким фінансовим становищем відповідача.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

25.07.2007 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України відповідачу видано дозвіл № 1413200000-10 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії з 25.07.2007 року до 25.07.2012 року.

Наведеним дозволом відповідачу визначено дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та визначено терміни досягнення затвердженого значення, зокрема, 01.09.2009 року.

27.04.2010 року державним інспектором охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено перевірку дотримання вимог Закону України “Про охорону атмосферного повітря” на ВАТ „Красноармійський завод „Маяк”, результати якої оформлено актом перевірки додержання вимог природоохоронного  законодавства від 27 квітня 2010 року № 31.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відповідач здійснює на підставі дозволу № 1413200000-10, виданому Держуправлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області 25.07.2007 року терміном на 5 років. Інвентаризацією викидів забруднюючих речовин виявлено 16 джерел викидів, потенційний обсяг викидів без урахування парникових газів - 23,1519 тон на рік, основну частку в обсязі викидів займає котельня, що працює на твердому паливі. Газоочисного устаткування джерела викидів не мають.

В акті перевірки зафіксовано, що відповідач не здійснював заходи щодо скорочення викидів та контроль ГДК, що є порушенням вимог ст. 10 закону України „Про охорону атмосферного повітря”, та умов дозволу на викид. Викиди забруднюючих речовин з 1.09.2009 року є наднормативними і підлягають відшкодуванню. За даними підприємства (лист від 28.04.2010 року № 02/60) по джерелу викидів № 6 (ковальська сурма) викиди не здійснювались протягом 2009 - 1 кварталу 2010 років, час роботи джерела викидів № 7 (шліфувальне устаткування) в наднормативному режимі за період з 1.09.2009р. по 31.01.2010 року становить 642 години, джерела викидів № 13 (котельня) - 2880 годин. При цьому затверджений граничнодопустимий викид по джерелу викидів №7 становить 458 мг/м3 при граничнодопустимому відповідно до законодавства 150 мг/м. Максимальна витрата викиду - 0,49 м3/с. По джерелу викиду № 13 затверджений граничнодопустимий викид становить 778,4 мг/м3 при граничнодопустимому відповідно до законодавства 150 мг/м3. Максимальна витрата викиду -0,22 м3/с. Відповідно до статистичної звітності за формою № 2 ТП - „повітря" викиди за 2005-2009 роки становлять (тон): 2005-10,760; 2006-13,67; 2007- 6,760; 2008 - 6,627; 2009 - 7,254.

Головним спеціалістом відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, зумовлених наднормативними викидами ВАТ „Красноармійський завод „Маяк” за період з 01.09.2009 року по 31.03.2010 року, згідно якого загальна сума збитку склала 12152,49 грн.

Як вбачається з наведеного розрахунку, дозволом на викид затверджений граничнодопустимий викид по джерелу викидів № 7: речовин у вигляді суспендованих твердих часток недиференційованих за складом 458 мг/куб.м. при граничнодопустимому відповідно до законодавства 150 мг/куб.м.. Значення об'ємної витрати газопилового  потоку від джерела викиду     № 7 відповідно до дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря становить 0,49 куб.м./с. Час роботи джерела № 7 в наднормативному режимі   за довідкою підприємства становить 642 годин. По джерелу викидів № 13 затверджений граничнодопустимий викид речовин у вигляді суспендованих твердих частинок недиференційованих за складом 778,4 мг/куб.м. при граничнодопустимому викиду відповідно до законодавства 150 мг/куб.м. Значення  об'ємної витрати  газопилового  потоку від джерела викиду № 13 відповідно до дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря становить 0,22 куб.м./с. Час роботи джерела № 13 в наднормативному режимі за довідкою підприємства становить 2880 годин.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 27 квітня 2010 року № 31.

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, зумовлених наднормативними викидами ВАТ „Красноармійський завод „Маяк” за період з 01.09.2009 року по 31.03.2010 року, згідно якого загальна сума збитку склала 12152,49 грн.

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) (п. 1.2. Методики).

Сума збитків в розмірі 12152,49 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Суму збитків позивач просить стягнути до спеціального фонду місцевого бюджету Красноармійської міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Як зазначалось, відповідачем позовні вимоги про стягнення суми збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, в сумі 12152,49 грн., визнано в повному обсязі

Відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Судом встановлено, що дії відповідача та визнання позову відповідачем у даній справі не суперечать законодавству та не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Відповідачем заявлено до суду клопотання від 09.12.2010 року про розстрочення стягнення суми збитків в розмірі 12152,49 грн. на 12 місяців. Клопотання вмотивовано тяжким фінансовим становищем відповідача.

Відповідно до п. 6 ст. 83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право відстрочити або розстрочити виконання рішення.

Позивач проти розстрочення виконання рішення не заперечив.

Враховуючи на наведене, суд дійшов висновку про можливість задоволення клопотання відповідача щодо розстрочення виконання рішення по справі та відповідно до ч. 6 ст. 83 ГПК України розстрочує виконання рішення строком на 12 місяців.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 12152,49 грн. – задовольнити.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк” (85300, м. Красноармійськ, ЄДРПОУ 02969550) до спеціального фонду місцевого бюджету Красноармійської міської ради (УДК м. Красноармійська, п/р 33110331700060 ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34686579, КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 12152,49 грн.

Розстрочити виконання рішення про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 12152,49 грн. строком на 12 місяців шляхом щомісячного погашення заборгованості рівними частинами по 1013,00 грн., в останній місяць строку – 1009,49 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк” (85300, м. Красноармійськ, ЄДРПОУ 02969550)  на користь Державного бюджету державне мито в сумі 121,52 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Красноармійський завод „Маяк” (85300, м. Красноармійськ, ЄДРПОУ 02969550) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

          

Суддя                                                               Гончаров С.А.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення09.12.2010
Оприлюднено17.12.2010
Номер документу12851524
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/212

Рішення від 26.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 28.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 09.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 21.12.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 28.01.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 18.01.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 04.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Судовий наказ від 16.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Ухвала від 20.08.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Ухвала від 01.07.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні