Господарський суд волинської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 липня 2025 року Справа № 903/806/21 (903/491/25)
За позовом Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
до Головного Управління Державної податкової служби у Волинській області
про зобов`язання вчинити дії
у межах справи № 903/806/21
за заявами Дочірнього підприємства "Чернівецький облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України", Товариства з обмеженою відповідальністю "Статусінвестгруп"
до Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
про банкрутство
Суддя Шум М. С.
Без виклику сторін
встановив: в провадженні Господарського суду Волинської області перебуває справа №903/806/21 про банкрутство Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"(суддя Шум М.С.). Провадження у справі знаходиться на стадії розпорядження майном боржника.
07.05.2025 до суду надійшла позовна заява Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до Головного Управління Державної податкової служби у Волинській області, в якій підприємство просить суд зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, податкові накладні, звіти та інші документи, які подаються Дочірнім підприємством «Волинський облавтодор» акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
Ухвалою суду від 20.05.2025 позовну заява Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до Головного Управління Державної податкової служби у Волинській області від 07.05.2025 (вх.№01-52/526/25) про зобов`язання вчинити дії в межах справи №903/806/21 залишено без руху. Позивачеві - Дочірньому підприємству "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" протягом 10 днів з дня вручення ухвали запропоновано усунути недоліки заяви та подати суду докази сплати судового збору в сумі 3 028 грн. 00 коп.
Заявою про усунення недоліків від 26.05.2025 позивачем подано суду платіжну інструкцію про сплату судового збору в сумі 2 422, 40 грн. (із застосуванням коефіцієнту 0,8%).
Статтею 2 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 7 КУзПБ господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство (неплатоспроможність), у межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про відшкодування шкоди та/або збитків, завданих боржнику; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника, у тому числі спори про визначення та сплату (стягнення) грошових зобов`язань (податкового боргу), визначених відповідно до Податкового кодексу України.
Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України.
Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.
Заяви (позовні заяви) учасників провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) або інших осіб у спорах, стороною в яких є боржник, розглядаються в межах справи про банкрутство (неплатоспроможність) за правилами спрощеного позовного провадження.
Позивач має право в позовній заяві заявити мотивоване клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Якщо суд за результатами розгляду клопотання позивача дійде висновку про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, він зазначає про це в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Позивач просить суд розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 02.06.2025 постановлено:
1. Прийняти позовну заяву до розгляду.
2. Розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
3. Запропонувати розпоряднику майна боржника надати суду та позивачу письмові пояснення стосовно позовних вимог з документами в їх обґрунтування.
4. Запропонувати відповідачу подати суду в порядку ст.ст. 165, 178 ГПК України не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову (при наявності), одночасно копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду.
5. Запропонувати позивачу подати суду відповідь на відзив не пізніше 3-х днів з дня отримання відзиву з доказами надіслання відповідачу; відповідачу - заперечення на відповідь позивача, протягом 3-х днів з дня отримання відповіді з доказами надіслання позивачу.
11.06.2025 до суду надійшов відзив на позовну заяву від ГУ ДПС у Волинській області з доказами надіслання позивачеві та розпоряднику майна боржника.
13.06.2025 до суду надійшла відповідь на відзив з доказами надіслання відповідачеві та розпоряднику майна боржника.
13.06.2025 від Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», яке є засновником і власником корпоративних прав і майна товариства-позивача, до суду надійшли додаткові пояснення у справі з доказами надіслання іншим учасникам спору.
20.06.2025 до суду надійшли додаткові пояснення по справі від ГУ ДПС у Волинській області з доказами надіслання іншим учасникам спору.
20.06.2025 до суду надійшли додаткові пояснення по суті спору від Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" з доказами надіслання іншим учасникам спору.
Суд приймає процесуальні заяви та пояснення учасників справи та долучає їх до матеріалів справи.
Крім того, 11.06.2025 до суду від Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" надійшла заява про зміну предмету спору.
В заяві позивач просить суд викласти позовні вимоги в наступній редакції:
« 1. Прийняти позовну заяву до розгляду, відкрити провадження у справі та розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження.
2. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, податкові накладні, звіти та інші документи, які подаються Дочірнім підприємством «Волинський облавтодор» акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
3. Судові витрати стягнути з Відповідача.»
Суд, дослідивши заяву про зміну предмета позову, встановив, що позивач у заяві цій заяві позовні вимоги до відповідача виклав однакового змісту як і у первинній позовній заяви. Позивач лише додав пункт три про стягнення судових витрат з відповідача.
Предметом позову є безпосередньо матеріально-правова вимога позивача до відповідача, щодо якої особа звертається до суду за захистом своїх прав чи інтересів.
Суд з врахуванням приписів ГПК України не розцінює відповідну заяву як заяву про зміну предмета позову в розумінні Господарського процесуального кодексу України та розглядає спір з врахуванням матеріально-правової вимоги про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, податкові накладні, звіти та інші документи, які подаються Дочірнім підприємством «Волинський облавтодор» акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
Позиція позивача - Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"
ДП «Волинський облавтодор» просить зобов`язати ГУ ДПС України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, накладні, звіти з метою недопущення паралізації роботи Підприємства.
В листопаді 2021 року засновник підприємства прийняв рішення про ліквідацію ДП «Волинський облавтодор», про що були внесені відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
23.02.2022 Господарським судом Волинської області порушено справу про банкрутство ДП «Волинський облавтодор». В березні 2023 року засновником було прийнято рішення про відміну ліквідації підприємства. На підставі цього, підприємство звернулось в ЦНАП м. Луцька з приводу внесення відомостей щодо припинення ліквідації та виключення членів ліквідаційної комісії з ЄДР, однак підприємству було відмовлено у вчиненні таких дій у зв`язку із неможливістю технічно здійснити такі дії. Позивачу було рекомендовано звернутись до ДП «НАІС» для приведення у відповідність даних ЄДР по підприємству.
Керівником підприємства 01.03.2023 внесений у ЄДР ОСОБА_1, який призначений тимчасово виконуючим обов`язки директора (копія виписки з ЄДР додається). Одночасно, згідно ЄДР зареєстрована ліквідаційна комісія Підприємства. Однак, після припинення ліквідації підприємства ліквідаційна комісія є неповноважною та не може здійснювати обов`язки керівника.
Вказані вище документи щодо відміни ліквідації, призначення керівника та неможливості внесення змін у ЄДР були надані до ГУ ДПС у Волинській області, однак податкова служба не реєструє ні податкові накладні, ні звіти, ні інші документи, які подаються Підприємством, мотивуючи тим, що відомості з ЄДР щодо внесення рішення засновників юридичної особи або уповноваженого ним органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення юридичної особи до податкових органів не надходили та відповідно голова ліквідаційної комісії має всі права та обов`язки керівника підприємства (лист ГУ ДПС у Волинській області № 12985/6/03-20-12-01-06 від 20.08.2024 додається). Крім того, згідно даного листа податкова служба також зверталась до ЦНАП м. Луцька з приводу внесення змін у ЄДР, однак їй також була надана відповідь про неможливість внесення таких змін.
ДП «Волинський облавтодор» звернулось до ДА «НАІС» з проханням привести у відповідність дані ЄДР, внести зміни у нього та виключити відомості про ліквідаційну комісію Підприємства. Листом № 1093/13.1-15 від 04.03.2025 ДП «НАІС» повідомило, що для можливості проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників(учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення юридичної особи» в реєстраційній справі Підприємства не повинно бути активної стадії процедури банкрутства. Тобто реєстраційна дія від 29.08.2022 «Внесення судового рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи» має бути відмінена або скасована.
Оскільки, на даний час процедура банкрутства не завершена та триває її судовий розгляд внести зміни до ЄДР щодо закриття справи про банкрутство неможливо та неможливо внести рішення засновника про відміну рішення щодо припинення Підприємства, про що було відомо податковій службі із відповіді ЦНАП у м. Луцьку.
Таким чином, згідно чинного законодавства це питання не може бути вирішено в інший спосіб з ЦНАП м. Луцька, оскільки це не законодавчо, не технічно не є можливим. Позивач зазначає, що спору між ним та ЦНАП не може бути, оскільки державний реєстратор відповідно до чинного законодавства вніс дані про керівника і відповідно з моменту внесення ліквідаційна комісія нелегітимна. Відомості про керівника внесено згідно законодавчо визначеної процедури.
Та, оскільки, податковій службі надавались всі відомості та документи про відміну рішення про ліквідацію Підприємства та про внесення запису про призначення керівника Підприємства і такі відомості були відомі податковій з ЄДР то податкова служба мала б керуватись документами та відомостями, які є законними та встановлюють певні юридичні факти. Натомість вимагає від Підприємства вчинити дії, які є незаконними та не відповідають дійсності.
Так, відомості про ліквідаційну комісію не можуть бути вилучені державним реєстратором.
Відповідно до статті 63 ПК України контролюючі органи здійснюють облік платників на підставі відомостей про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриманих від державних реєстраторів у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів Державної реєстраційної служби України та Центрального контролюючого органу відповідно до статті 11 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». Таким чином, податковій службі було відомо про те, що було внесено відомості про керівника Підприємства.
Так, згідно п.п. 48.5.1. п.48.5 ст.48 ПК України податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Дані про керівника внесені до ЄДР. Відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" отримано у КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна» кваліфікований сертифікат користувача електронних довірчих послуг, який підтверджує електронний підпис керівника Підприємства та печатку, який є чинним на даний момент (витяг з ДП «Дія» додається). У програмному забезпеченні M.E. Doc внесені відповідні дані щодо керівника Підприємства і виготовлені відповідні токени для керівника (витяг з програми додається).
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» користувачі електронних довірчих послуг мають право на вільний вибір надавача електронних довірчих послуг.
Відповідно до п. 49.3. ст. 49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, такого платника податків відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного кваліфікованого сертифіката електронного підпису, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Фінансова звітність, звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються згідно з вимогами пункту 46.2 статті 46 цього Кодексу, подаються в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" до контролюючих органів платниками податку на прибуток підприємств, платниками частини чистого прибутку (доходу), платниками дивідендів на державну частку та неприбутковими підприємствами, установами, організаціями, які подають податкову звітність в електронній формі.
Прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
За умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.
Відмова посадової особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від`ємного значення об`єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов`язань тощо) забороняється.
У разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.
Згідно ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Позивач зазначає, що податкові накладні, звіти та інші документи подаються підприємством через електронний кабінет з накладенням електронного підпису керівника та наручно.
Однак, всупереч вказаному вище та вимог ПК України податкова служба не приймає податкові накладні, блокує дані, у квитанціях вказується, що невірний підпис - відсутній сертифікат в реєстрі зареєстрованих сертифікатів КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна»», ОСОБА_1 в ЄДР не зареєстрований (квитанції додаються).
З тверджень податкової служби випливає, що вони є необ`єктивними, протиправними та дії податкової служби є штучно створеними та направленими на умисне, протиправне блокування документів, які подаються нашим Підприємством.
Як було відомо податковій службі до подання скарги та після подання, що випливає із їх листів на нашу адресу, що рішення про відміну ліквідації Підприємства було прийняте засновником в березні 2023 року та запис про це в ЄДР реєстратором неможливо внести та було відомо про те, що керівником призначено ОСОБА_1 і внесено відомості про нього до ЄДР, однак в запереченні податкова служба вказує, що на дату внесення рішення про банкрутство не було внесено в ЄДР запису про відміну рішення про припинення та запису про керівника та, що незважаючи на дані факти податкова служба визнає керівником голову неіснуючої ліквідаційної комісії ОСОБА_2. Ліквідаційна комісія з березня 2023 року не існує, немає повноважень, а ОСОБА_2 немає повноважень на представництво та підпис документів ДП «Волинський облавтодор», а тому підписання та подання ним документів до податкової служби є незаконним, вимоги податкової служби є незаконними.
ОСОБА_1, як керівником Підприємства за допомогою кваліфікованого електронного підпису, який є достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності згідно ст.48 ПК України в електронній формі подавались документи, однак вони умисно блокувались податковою службою.
Ще одним фактом штучно створених перешкод та зловживання правами є те, що податкова служба приймає повідомлення про прийняття на роботу та звільнення з роботи із електронним підписом керівника - ОСОБА_1 , однак, не приймає та не реєструє інших документів, які подаються Підприємством.
Такі протиправні дії податкової служби призводять до того, що не реєструються накладні ПДВ, фінансова звітність, Підприємство не має змоги сплатити податки, ЄСВ, що може призвести до кримінальної відповідальності керівника. Відмова у реєстрації податкових накладних призводить до збільшення податкового кредиту, претензій із боку контрагентів. Робота Підприємства є повністю паралізована. При цьому, податковою службою за неподання декларацій, накладних, звітів та інших документів накладаються постійно штрафи, що призводить до накопичення незаконних боргів та є перешкодою до відновлення діяльності Підприємства.
Підприємство не може здійснювати господарську діяльність, оскільки, потенційні контрагенти відмовляються від співпраці із за не реєстрації податковою службою накладних ПДВ, що буде мати для них негативні наслідки. Такі дії є фактичним обмеженням боржника щодо розпорядження належним йому майном.
ДП «Волинський облавтодор» просить суд звернути увагу, що така ж ситуація у ДП «Рівненський облавтодор», та схоже у ДП «Житомирський облавтодор», ДП «Черкаський облавтодор» щодо одночасної наявності в ЄДР відомостей по ліквідаційну комісії, відомостей про керівника та процедури банкрутства/санації, однак податковою службою не блокуються документи, які ними подаються до податкової служби. При цьому Підприємство подає документи через систему Електронний суд з електронним підписом керівника ОСОБА_1, судом приймаються такі документи та суд не вимагає явки голови ліквідаційної комісії при розгляді справ або підписання ним документів. Також приймаються документи з електронним підписом керівника ОСОБА_1 і іншими органами та організаціями, оскільки його підпис є правомочним згідно чинного законодавства.
Позивачем дотримано вимог законодавства та порядок подання податкових декларацій та звітів та відповідно податкова служба зобов`язана приймати та реєструвати податкові накладні, звіти та іншу документацію. Незаконні дії податкової служби грубо порушують права та законні інтереси Підприємства та повністю блокують роботу Підприємства.
У відповіді на відзив позивач наголошує, що достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Дані про керівника внесені до ЄДР. Відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" отримано у КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна» кваліфікований сертифікат користувача електронних довірчих послуг, який підтверджує електронний підпис керівника Підприємства та печатку, який є чинним на даний момент. У програмному забезпеченні M.E. Doc внесені відповідні дані щодо керівника Підприємства і виготовлені відповідні токени для керівника.
Фактом штучно створених перешкод та зловживання правами є те, що Відповідач приймає повідомлення про прийняття на роботу та звільнення з роботи із електронним підписом керівника - ОСОБА_1 та деякі зведені звіти, однак, не приймає та не реєструє інших документів, які подаються нашим Підприємством.
Акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», яке є засновником і власником корпоративних прав і майна товариства-позивача в поясненнях від 13.06.2025 позицію ДП "Волинський облавтодор" підтримує повністю та просить суд зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, податкові накладні, звіти та інші документи, які подаються Дочірнім підприємством «Волинський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
Позиція відповідача - Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області
Головне управління ДПС у Волинській області з позовом ДП «Волинський облавтодор» ВАТ «Державне акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» ОСОБА_1 не згідне.
Позивач звертався в ЦНАП м. Луцька щодо приведення у відповідність даних в ЄДР юридичних осіб повноважень посадових осіб, у зв`язку з провадженням у справі банкрутства. Однак на даний час даний спір між скаржником та ЦНАП м. Луцька не врегульовано.
Відповідач вважає, що в даному випадку без внесення змін в ЄДР юридичних осіб відсутній предмет спору щодо дій посадових осіб ГУ ДПС у Волинській області в частині неприйняття звітності.
З позову незрозуміло за чиїм підписом просить позивач приймати податкові звіти та реєструвати податкові накладні. Посадова особа, яка підписує дані документи повинна мати відповідний правовий статус та обсяг повноважень щодо формування даних документів.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку визначає Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV від 16.07.1999.
Уповноважена особа - це особа, яка має відповідні повноваження на вчинення дій, що мають юридичне значення для підприємства та вчиняються від його імені.
Посадовими ж є особи, які обіймають певні посади та класифікуються як службові (у розумінні ст.18 ККУ) - постійно чи тимчасово обіймають посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням. Ним вказану особу може наділити, зокрема, повноважна службова особа підприємства, суд, законом. При цьому слід мати на увазі, що в аспекті «середньостатистичного» підприємства:
організаційно-розпорядчими визнаються обов`язки по здійсненню керівництва трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників. Їх виконують, зокрема, керівники підприємств, їх заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідуючі відділами), їх заступники, особи, які керують окремими ділянками робіт (майстри, бригадири тощо).
адміністративно-господарськими визнаються обов`язки по управлінню або розпорядженню майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації тощо). При цьому, такі повноваження в тому чи іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальних, фінансових відділів і служб.
Отже, ознакам уповноваженого органу чи посадової особи в межах трудових чи корпоративних відносин у розумінні ККУ відповідає головний бухгалтер або бухгалтер, навіть у випадках, коли такі обов`язки ним виконуються як на постійній основі, так і тимчасово, на підставі спеціального повноваження.
Повертаючись до ст.8 Закону України про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», слід зазначити, що відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксації фактів здійснення господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого строку (але не менше 3 років), несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник. З цієї норми випливає, що не будь-яка посадова особа несе зазначену відповідальність, а лише та, яка здійснює керівництво підприємством.
Саме вона має право самостійно обирати форми організації бух. обліку, зокрема:
введення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
користування послугами спеціаліста з бух. обліку, зареєстрованого як підприємець.
При цьому відповідно до ч.5 вищевказаної статті підприємство самостійно визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів.
В провадженні Господарського суду Волинської області перебуває справа №903/806/21 про банкрутство ДП «Волинський облавтодор» ВАТ «Державне акціонерна компанія «Автомобільні дороги України. Справа перебуває в процедурі розпорядження майном.
Відповідно до п. 49.3 ст. 49 Податкового кодексу України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Згідно з п. 48.3 податкова декларація повинна містити обов`язкові реквізити, у т.ч. ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток посадових осіб платника податків, а також їх підписи, засвідчені печаткою платника податків (за наявності).
Відповідно до пп. 48.5.1 п. 48.5 ст. 48 Кодексу податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.
Податкова звітність, складена з порушенням норм цієї статті, не вважається податковою декларацією (п. 48.7 ст. 48 Кодексу).
Згідно п. 13. Розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 (зі змінами) оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Відповідно до п. 5 - п. 8 Розділу ІІ у разі надходження електронного документа до контролюючого органу здійснюється його автоматизована перевірка, яка включає перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується.
Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Окрім того, згідно абзацу 4 п. 1 Розділу ІІІ керівник зобов`язаний для надання кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, на електронні документи при їх передачі до контролюючого органу використовувати особистий ключ, кваліфікований сертифікат якого надано керівником до контролюючого органу першим будь-яким електронним документом або повідомленням про надання інформації щодо кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Відповідно до частини першої ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.
Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до ЦКУ призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється (п. 3 ст. 105 ЦКУ).
До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється (п. 4 ст. 105 ЦКУ).
Згідно з п. 7 ст. 111 ЦКУ для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості, зокрема, із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання, органам ДПС документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає, зокрема, органам ДПС звітність за останній звітний період. Тобто, з моменту відкриття ліквідаційної процедури всі права керівника юридичної особи переходять голові ліквідаційної комісії (ліквідатору). Такий платник податків (в особі голови ліквідаційної комісії (ліквідатора)) повинен подавати та підписувати податкову звітність до контролюючого органу за місцем реєстрації та/або за неосновним місцем обліку до дня внесення запису про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до статті 63 Податкового кодексу України контролюючі органи здійснюють облік платників податків на підставі відомостей про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриманих від державних реєстраторів у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів Державної реєстраційної служби України та Центрального контролюючого органу, відповідно до статті 11 Закону України від 15.05.2003 № 755-ІУ „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (зі змінами та доповненнями).
Перелічені у ст. 9 згаданого Закону реєстраційні відомості вносяться державними реєстраторами до ЄДР.
Відповідно до ст.10 Закону, інформація з ЄДР має статус достовірної. 11.11.2021 до ЄДР було внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
29.08.2022 до ЄДР було внесення судового рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи, ухвала №08/903/806/21 від 23.02.2022.
Станом на дату внесення рішення про банкрутство Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до ЄДР не було внесено запису про відміну рішення про припинення.
Згідно з даними ІКС «Податковий блок» станом на 14.04.2025 керівником (голова комісії з припинення або ліквідатор) є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ).
Станом на сьогодні, відомості з ЄДР щодо внесення рішення засновників юридичної особи або уповноваженого ними органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" до податкових органів Волинської області не надходили та відповідно голова ліквідаційної комісії має всі права та обов`язки керівника підприємства.
Враховуючи вищевикладене відповідач просить в позові Дочірнього підприємства «Волинський облавтодор «Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» відмовити.
В додаткових поясненнях податкова служба зазначає, що відмова ЦНАП від 19.06.2024 створила предмет спору, який позивач не вирішив в судовому порядку, а лише в обхід законодавчо врегульованої процедури не звертається з позовом до ЦНАПу, а вирішує створити новий предмет спору без достатніх на те підстав.
Вважає, що в даному випадку без внесення змін в ЄДР юридичних осіб відсутній предмет спору щодо дій посадових осіб ГУ ДПС у Волинській області в частині неприйняття звітності.
З позову незрозуміло за чиїм підписом просить позивач приймати податкові звіти та реєструвати податкові накладні. Посадова особа, яка підписує дані документи повинна мати відповідний правовий статус та обсяг повноважень щодо формування даних документів.
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку про підставність позовних вимог та задоволення позову повністю з огляду на таке:
Згідно ч. 1 ст. 2 КУзПБ, провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень ГПК України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Провадження у справах про банкрутство є однією з форм господарського процесу, тому в його межах повинні виконуватися завдання господарського судочинства та досягатися його мета - ефективний захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави (постанова Верховного Суду від 16.06.2022 у справі №905/813/20).
Верховний Суд неодноразово зауважував, що з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника (висновок, викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 918/420/16, постановах Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 22.09.2021 у справі № 911/2043/20, від 23.09.2021 у справі №904/4455/19).
Провадження у справі про банкрутство, на відміну від позовного, призначенням якого є визначення та задоволення індивідуальних вимог кредиторів, одним із завдань має задоволення сукупності вимог кредиторів неплатоспроможним боржником. При цьому обов`язковим завданням провадження у справі про банкрутство є справедливе задоволення усієї сукупності вимог кредиторів в порядку черговості встановленому законом. Тому провадження у справах про банкрутство об`єктивно формується на засадах конкуренції кредиторів.
Тобто призначення провадження у справі про банкрутство полягає у збалансуванні реалізації прав та законних інтересів учасників справи. Досягнення цієї мети є можливим за умови гарантування: 1) охорони інтересів кредиторів від протизаконних дій інших кредиторів; 2) охорони інтересів кредиторів від недобросовісних дій боржника; 3) охорони боржника від протизаконних дій кредиторів.
Застосування судами принципу судового контролю у процедурах банкрутства щодо повноти та належності дій учасників справи про банкрутство, єдиного правового захисту інтересів кредиторів в межах процедур банкрутства та пропорційності надає суду у процедурі банкрутства правові важелі, які можуть забезпечити дотримання балансу інтересів кредиторів та боржника на кожному з етапів процедур банкрутства, в тому числі і процедури санації.
Відповідно до КУзПБ кожна судова процедура у справі про банкрутство має своє завдання та мету, а їх запровадження має здійснюватися із дотриманням правил (наявності визначених КУзПБ для цього умов) переходу від однієї судової процедури до наступної.
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 23.02.2022 №903/806/21, яка набрала законної сили, серед іншого, постановлено:
Відкрити провадження у справі про банкрутство боржника - Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (Україна, 43016, Волинська область, м. Луцьк, вул. Ковельська, 41, код ЄДРПОУ 32035139).
Ввести мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника - Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (Україна, 43016, Волинська область, м. Луцьк, вул. Ковельська, 41, код ЄДРПОУ 32035139).
Ввести процедуру розпорядження майном боржника - Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (Україна, 43016, Волинська область, м. Луцьк, вул. Ковельська, 41, код ЄДРПОУ 32035139) строком на сто сімдесят календарних днів до 12 серпня 2022 року.
Розпорядником майна Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (Україна, 43016, Волинська область, м. Луцьк, вул. Ковельська, 41, код ЄДРПОУ 32035139) призначити арбітражного керуючого Чепелюка Олександра Олександровича (Свідоцтво Міністерства юстиції України про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) №1786 від 08.12.2016р., адреса: вул. Лермонтова, 4а, м. Рівне, Україна, 33028, ідентифікаційний код НОМЕР_2 ).
Оприлюднити на офіційному веб-порталі судової влади України оголошення (повідомлення) про відкриття Господарським судом Волинської області провадження у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (Україна, 43016, Волинська область, м. Луцьк, вул. Ковельська, 41, код ЄДРПОУ 32035139), текст котрого додається.
Ухвалою суду від 21.05.2024 розпорядником майна ДП «Волинський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» призначено арбітражного керуючого Мучінського Ігоря Дмитровича (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого №1097 від 15.07.2013 року), вул. Іоанна Павла II, буд. 4/6, корп. А, оф.609, e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно з приписами ст. 44 КУзПБ під розпорядженням майном розуміється система заходів щодо нагляду та контролю за управлінням і розпорядженням майном боржника з метою забезпечення збереження, ефективного використання майнових активів боржника, здійснення аналізу його фінансового стану, а також визначення наступної процедури (санації чи ліквідації).
Про призначення розпорядника майна господарський суд постановляє ухвалу.
Процедура розпорядження майном боржника вводиться строком до 170 календарних днів.
Розпорядник майна зобов`язаний:
розглядати заяви кредиторів з грошовими вимогами до боржника, що надійшли в установленому цим Кодексом порядку;
вести реєстр вимог кредиторів;
повідомляти кредиторів про результати розгляду їхніх вимог;
вживати заходів для захисту майна боржника;
проводити аналіз фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності боржника та становища на ринках боржника, встановлювати за результатами його проведення наявність або відсутність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, вчинення незаконних дій у разі банкрутства;
повідомляти правоохоронні органи у разі виявлення ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, вчинення незаконних дій з майном боржника;
скликати збори і комітет кредиторів та організовувати проведення їх засідань;
подавати відомості (інформацію), необхідні для ведення Єдиного реєстру боржників, відносно яких відкрито провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства;
надавати господарському суду та комітету кредиторів звіт про свою діяльність, а також здійснювати розкриття кредиторам інформації щодо фінансового стану боржника та ходу провадження у справі;
не пізніше двох місяців з дня відкриття провадження у справі про банкрутство провести інвентаризацію майна боржника та визначити його вартість;
за можливості проведення санації боржника розробити план санації боржника та подати його на розгляд зборам кредиторів;
виконувати інші повноваження, передбачені цим Кодексом.
Протягом процедури розпорядження майном органи управління боржника не мають права приймати рішення про:
реорганізацію (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) і ліквідацію боржника;
створення господарських товариств або участь в інших господарських товариствах;
створення філій та представництв;
виплату дивідендів;
проведення боржником емісії цінних паперів;
вихід зі складу учасників боржника юридичної особи, придбання в акціонерів раніше випущених акцій боржника;
відчуження або обтяження нерухомого майна боржника, в тому числі його передачу в заставу, внесення зазначеного майна до статутного капіталу іншого підприємства або господарського товариства;
надання позик (кредитів), надання поруки, гарантій, а також передачу в довірче управління майна боржника.
Керівник або орган управління боржника виключно за погодженням з розпорядником майна приймають рішення про:
участь боржника в об`єднаннях, асоціаціях, спілках, холдингових компаніях, промислово-фінансових групах чи інших об`єднаннях юридичних осіб;
передачу майна в оренду;
одержання та надання позик (кредитів);
задоволення вимог поточних кредиторів.
У процедурі розпорядження майном боржник не має права без згоди комітету кредиторів (зборів кредиторів - до моменту формування комітету кредиторів) вчиняти значні правочини, вчинення яких не заборонено цим Кодексом.
У процедурі розпорядження майном боржник зобов`язаний забезпечити розпоряднику майна можливість безпосереднього доступу до інформації, що зберігається у базах даних (у тому числі електронних), які використовуються посадовими особами боржника для ведення бухгалтерського, податкового та управлінського обліку, а також для формування бухгалтерської, статистичної та податкової звітності, та/або забезпечити можливість розпоряднику майна ознайомитися з такою інформацією в інший спосіб з можливістю друкувати та/або копіювати документи, необхідні для здійснення повноважень розпорядника майна, з урахуванням вимоги частини четвертої статті 10 цього Кодексу.
У процедурі розпорядження майном боржник не має права без згоди комітету кредиторів (зборів кредиторів - до моменту обрання комітету кредиторів) здійснювати продаж істотних активів боржника.
Розпорядник майна має право на подання до господарського суду позову щодо визнання недійсними правочинів, у тому числі укладених боржником з порушенням порядку, встановленого цим Кодексом, а також позовів щодо визнання недійсними актів, прийнятих у процедурі розпорядження майном щодо зміни організаційно-правової форми боржника.
Розпорядник майна не має права втручатися в оперативно-господарську діяльність боржника, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Призначення розпорядника майна не є підставою для припинення повноважень керівника чи органу управління боржника.
Судом встановлено, що в березні 2023 року Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України видано наказ про відміну рішення про ліквідацію Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (а. с. 20).
В свою чергу, Наказом АТ «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України» від 20.03.2023 №34 щодо відміни рішення про ліквідацію Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" доручено подати органу, що здійснює державну реєстрацію за місцезнаходженням підприємства документи для проведення державної реєстрації рішення про відміну рішення про припинення ДП «Волинський облавтодор». Припинено повноваження ліквідаційної комісії ДП «Волинський облавтодор» від 24.03.2023 (а. с. 29).
Наказом АТ «Державна акціонерна компанія» Автомобільні дороги України» від 01.03.2024 №26-к/тр покладено на ОСОБА_1 виконання обовязків директора Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" тимчасово з 01.03.2024 до призначення в установленому порядку директора зазначеного дочірнього підприємства. Надано ОСОБА_1 право першого підпису на час тимчасового виконання обовязків директора підприємства (а. с. 30).
Згідно з Випискою з ЄДР станом на 22.03.2024 щодо Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" тимчасово виконуючим обов`язки директора підприємства зазначено ОСОБА_1. (а. с. 31).
Листом від 20.08.2024 №12985/6/03-20-12-01-06 ГУ ДПС у Волинській області повідомила дочірнє підприємство про те, що згідно з даними ІКС «Податковий блок» станом на 19.08.2024 останньою реєстраційною дією, яка надходила з ЄДР по Дочірньому підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" є внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах, в якій вказано керівником - ОСОБА_1 , головою ліквідаційної комісії - ОСОБА_2, розпорядником майна - Чепелюка О. О. Відомості в ЄДР щодо внесення рішення засновників юридичної особи або уповноваженого ним органу аюо державного органу про відміну рішення щодо припинення ДП «Волинський облавтодор» до податкових органів Волинської області не надходили.
В листі також зазначено, що податкова служба зверталась до ЦНАП м. Луцька з приводу внесення змін у ЄДР. ГУ ДПС у Волинській області запопоновано підприємству звернутися до Міністерства юстиції України з описом ситуації та зобовязання ДП «НАІС» щодо приведення у відповідність даних ЄДР (а. с. 26, 34).
ДП «Волинський облавтодор» звернулось до ДА «НАІС» з проханням привести у відповідність дані ЄДР, внести зміни у нього та виключити відомості про ліквідаційну комісію Підприємства.
Листом № 1093/13.1-15 від 04.03.2025 ДП «НАІС» повідомило, що для можливості проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників(учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу або державного органу про відміну рішення щодо припинення юридичної особи» в реєстраційній справі Підприємства не повинно бути активної стадії процедури банкрутства. Тобто реєстраційна дія від 29.08.2022 «Внесення судового рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи» має бути відмінена або скасована (а. с. 27-28).
Справа про банкрутство Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" перебуває в провадженні Господарського суду Волинської області на стадії розпорядження майном, відтак внести зміни до ЄДР щодо закриття справи про банкрутство неможливо, що унеможливлює технічно внесення рішення засновника про відміну рішення щодо припинення Підприємства.
ГУ ДПС у Волинській області є кредитором у справі про банкрутство Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".
Податковій службі надавались всі відомості та документи про відміну рішення про ліквідацію Підприємства та про внесення запису про призначення керівника Підприємства.
Відповідно до статті 63 ПК України контролюючі органи здійснюють облік платників на підставі відомостей про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриманих від державних реєстраторів у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів Державної реєстраційної служби України та Центрального контролюючого органу відповідно до статті 11 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Так, згідно п.п. 48.5.1. п.48.5 ст.48 ПК України податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Дані про керівника Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" внесені до ЄДР. Відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" отримано у КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна» кваліфікований сертифікат користувача електронних довірчих послуг, який підтверджує електронний підпис керівника Підприємства та печатку, який є чинним на даний момент (витяг з ДП «Дія» міститься в матеріалах справи). У програмному забезпеченні M.E. Doc внесені відповідні дані щодо керівника Підприємства і виготовлені відповідні токени для керівника (витяг з програми міститься в матеріалах справи).
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» користувачі електронних довірчих послуг мають право на вільний вибір надавача електронних довірчих послуг.
Відповідно до п. 49.3. ст. 49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, такого платника податків відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного кваліфікованого сертифіката електронного підпису, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Фінансова звітність, звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються згідно з вимогами пункту 46.2 статті 46 цього Кодексу, подаються в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" до контролюючих органів платниками податку на прибуток підприємств, платниками частини чистого прибутку (доходу), платниками дивідендів на державну частку та неприбутковими підприємствами, установами, організаціями, які подають податкову звітність в електронній формі.
Прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
За умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.
Позивач зазначає, що податкові накладні, звіти та інші документи подаються підприємством через електронний кабінет з накладенням електронного підпису керівника та наручно.
Судом встановлено, що з 01.03.2024 покладено на ОСОБА_1 виконання обов`язків директора Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" тимчасово, надано ОСОБА_1 право першого підпису на час тимчасового виконання обов`язків директора підприємства.
Всупереч подання податкової звітності уповноваженою особою податкова служба не приймає податкові накладні, блокує дані, у квитанціях вказується, що невірний підпис - відсутній сертифікат в реєстрі зареєстрованих сертифікатів КНЕДП ТОВ «Центр сертифікації ключів «Україна»», ОСОБА_1 в ЄДР не зареєстрований (квитанції додаються).
Такі дії податкової служби призводять до того, що не реєструються накладні ПДВ, фінансова звітність, Підприємство не має змоги сплатити податки, ЄСВ, що може призвести до кримінальної відповідальності керівника. Відмова у реєстрації податкових накладних призводить до збільшення податкового кредиту, претензій із боку контрагентів. Робота Підприємства є повністю паралізована.
Підприємство не може здійснювати господарську діяльність, оскільки, потенційні контрагенти відмовляються від співпраці із за не реєстрації податковою службою накладних ПДВ, що буде мати для них негативні наслідки.
З огляду на зазначену мотивацію, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Дочірнього підприємства «Волинський облавтодор» акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
Враховуючи приписи щодо покладення судового збору на учасників судового процесу в залежності від результату вирішення спору, сплачений позивачем судовий збір в силу ст.129 ГПК України, слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 129, 233, 236, 237, 238, 240, 256 ГПК України, суд,
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Волинській області приймати та реєструвати податкові декларації, податкові накладні, звіти та інші документи, які подаються Дочірнім підприємством «Волинський облавтодор» акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Державної податкової служби України у Волинській області.
3. Стягнути з Головного Управління Державної податкової служби у Волинській області (Київський майдан, 4, м.Луцьк, код ЄДРПОУ 44106679) на користь Дочірнього підприємства "Волинський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (вул. Ковельська, 41, м. Луцьк, Волинська обл., код ЄДРПОУ 32035139) 2 422 грн. 40 коп. судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення до Північно-західного апеляційного господарського суду
Суддя Микола ШУМ
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2025 |
Оприлюднено | 11.07.2025 |
Номер документу | 128720257 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні