Герб України

Рішення від 29.07.2025 по справі 910/4821/25

Господарський суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

29.07.2025Справа № 910/4821/25

за первісним позовом Акціонерного товариства "Київгаз"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс"

про стягнення 215 203,87 грн.,

та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс"

до Акціонерного товариства "Київгаз"

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"

2. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування акту-розрахунку

Суддя: Людмила ШКУРДОВА.

Секретар с/з (помічник судді): Дмитро БОЖКО.

Представники сторін: згідно з протоколом судового засідання.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Київгаз" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс" про стягнення 215 203,87 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідачем було пропущено строк чергової повірки лічильника газу та коректора (обчислювача) об`єму газу, що згідно з підпунктом 4 пункту 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС є порушенням, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу. У зв`язку з порушенням споживачем вимог договору розподілу, Кодексу ГРС та Закону України «Про ринок природного газу» позивач нарахував та просить суд стягнути з відповідача 215 203,87 грн. вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу за розрахунковий період з 13.07.2024 р. по 07.08.2024 р.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.04.2025 р. відкрито провадження у справі № 910/4821/25 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Рух справи відображено у процесуальних документах суду та заявах по суті спору.

Заперечуючи проти позовних вимог, Товариство з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс" зазначає, що:

- відповідно до актів приймання-передачі, складених між сторонами, послуги з розподілу (переміщення) природного газу газорозподільною системою у квітні, травні, червні, липні та серпні 2024 р. АТ «Київгаз» не надавалися, обсяг розподілу природного газу дорівнює « 0»;

- листом № 5 від 29.07.2024 р. ТОВ "Глобал-Сервіс" звернулося до АТ «Київгаз» з повідомленням про направлення уповноваженого представника для забезпечення проведення періодичної повірки лічильника та коректора (обчислювача) об`єму газу, однак уповноважений представник АТ «Київгаз» прибув лише 07.08.2024 р.;

- комісія з розгляду актів про порушення створена всупереч положень пункту 9 глави 5 розділу XІ Кодексу ГРС, без участі незалежних осіб, виключно з працівників оператора ГРМ, у зв`язку з чим не має повноважень розглядати акти про порушення та приймати рішення за наслідками такого розгляду.

12.05.2025 р. до Господарського суду міста Києва від Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс" надійшла зустрічна позовна заява до Акціонерного товариства "Київгаз" про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування акту-розрахунку.

В обґрунтування зустрічних позовних вимог позивач зазначає, що рішення комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. прийняте органом, утвореним всупереч приписів діючого законодавства, не породжує юридичних наслідків, спрямоване на завдання матеріальної шкоди ТОВ "Глобал-Сервіс" шляхом безпідставного нарахування обсягів природного газу, відтак є протиправним. Акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р., складений на підставі протиправного рішення неуповноваженого органу, також є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.05.2025 р. прийнято зустрічний позов ТОВ "Глобал-Сервіс" до АТ «Київгаз» про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування акту-розрахунку до спільного розгляду з первісним позовом, постановлено здійснювати розгляд справи № 910/4821/25 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, залучено до участі у справі у процесуальному статусі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні АТ "Київгаз" - ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" та НКРЕКП.

Заперечуючи проти зустрічних позовних вимог, Акціонерне товариство "Київгаз" зазначає, що:

- неотримання письмової відмови від територіального органу Регулятора щодо участі його представника в роботі комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ та/або отримання відмови метрологічної організації від участі її представника на постійній основі у складі такої комісії не може стати перешкодою у створенні комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ із затвердженням остаточного складу такої комісії без участі уповноважених представників метрологічної служби та територіального органу Регулятора, для забезпечення розгляду такою комісією у двомісячний термін актів про порушення Оператора ГРМ, із визначенням їх правомірності та прийняття щодо них відповідного рішення;

- в порушення покладених на Регулятора функціональних обов`язків згідно Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор не надав чітку нормативно-обґрунтовану відповідь на питання щодо правомірності чи неправомірності дій Оператора ГРМ щодо видачі наказу про створення комісії з розгляду актів про порушення без отримання відповіді від територіального орану Регулятора;

- у місті Києві та в Україні є тільки одна метрологічна організація - ДП «Укрметртестстандарт», яка отримала Свідоцтво про уповноваження на проведення повірки засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації та застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології вище визначеного переліку законодавчо регульованих ЗВТ.

Надаючи пояснення по суті спору, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг зазначає, що:

- остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ, при цьому, у разі відмови метрологічної організації та/або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника, створена комісія з розгляду актів про порушення без участі таких представників є такою, що відповідає вимогам чинного законодавства;

- при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача Оператор ГРМ має право здійснити перерахунок об`єму переданого (прийнятого) газу відповідно до підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГТС;

- згідно з абзацом другим пункту 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГТС якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" разом з поясненнями по суті спору надало до суду витяги з Інформаційної платформи інформації щодо остаточної алокації відборів споживача з ЕІС-кодом 56XO0000WR9FD00L за період з 01.04.2024 р. по 30.09.2024 р., яка здійснювалась Оператором ГТС у відповідності до положень Кодексу ГТС, на підставі даних, наданих Оператором ГРМ - АТ «Київгаз», та інформацію щодо закріплення споживача з ЕІС- кодом 56XO0000WR9FD00L в Реєстрі споживачів постачальника. ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" зазначило, що згідно з пунктом 4 глави 1 розділу ХІІ Кодексу ГТС, відповідальність за своєчасність, повноту і достовірність інформації, що надається відповідно до цього розділу, несе той суб`єкт, на якого покладається обов`язок щодо надання інформації оператору газотранспортної системи відповідно до цього розділу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.06.2025 р. закрито підготовче провадження та призначено справу № 910/4821/25 до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні 29.07.2025 р. проголошено скорочене рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство «Київгаз» здійснює свою діяльність на підставі виданої згідно з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.06.2017 р. № 854 (з подальшими змінами) ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації ПАТ «Київгаз», відповідно до додатка (місто Київ).

Відповідно до підписаної заяви-приєднання між Акціонерним товариством "Київгаз" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Глобал-Сервіс" укладено договір розподілу природного газу № 14387 для споживача, що не є побутовим, по об`єкту споживача за адресою: м. Київ, вул. Боженка, 87. Споживачу, як суб`єкту ринку природного газу, присвоєний персональний ЕІС-код 56XO0000WR9FD00L.

На об`єкті споживача встановлено газове обладнання у складі: котел газовий «RADAN RM-105» - 2 шт., та комерційний вузол обліку газу у складі засобів вимірювальної техніки:

- лічильник газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185, строк повірки не рідше одного разу у 2 роки;

- коректор (обчислювач) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566, строк повірки не рідше одного разу у 2 роки.

26.03.2024 р. за результатами перевірки комерційного ВОГ на об`єкті споживача був складений та підписаний акт № Ч080 контрольного огляду вузла обліку газу про те, що у складі комерційного ВОГ встановлено та опломбовано: лічильник газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185, дата повірки 12.07.2022 р. (строк наступної повірки до 12.07.2024 р.); коректор (обчислювач) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566, дата повірки 12.07.2022 р. (строк наступної повірки до 12.07.2024 р.).

Відповідно до акту покази лічильника становили 509458 куб.м., покази коректора (обчислювача) об`єму газу - 186707 куб.м.

31.03.2024 р. ТОВ "Глобал-Сервіс" у зв`язку із закінченням опалювального сезону припинило використання природного газу.

Згідно зі звітом коректора (обчислювача) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566 станом на 31.03.2024 р. покази лічильника становили 509628 куб.м., покази коректора (обчислювача) об`єму газу - 186885 куб.м.

У подальшому, ТОВ "Глобал-Сервіс" не використовувало природний газ, що підтверджується звітами коректора (обчислювача) об`єму газу за квітень, травень, червень, липень, серпень 2024 р., в яких покази лічильника послідовно не змінювалися та становили 509628 куб.м, покази коректора (обчислювача) об`єму газу послідовно не змінювалися та становили 186885 куб.м.

Відповідно до підписаних сторонами актів приймання-передачі послуг з розподілу природного газу газорозподільною системою за квітень-серпень 2024 р. обсяг газу становив 0,00 куб.м.

Листом № 5 від 29.07.2024 р. ТОВ «Глобал-Сервіс» звернулося до АТ «Київгаз» з повідомленням про направлення інспектора до вузла обліку газу, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Боженка, 87, для опломбування вхідної засувки та розпломбування вузла обліку газу у зв`язку з необхідністю проведення чергової повірки лічильника та коректора. Лист зареєстрований АТ «Київгаз» за вх. № 3666 від 30.07.2024 р.

07.08.2024 р. складено акт обстеження вузла обліку № Ч313, згідно з яким було розпломбовано лічильник газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185 та коректор (обчислювач) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566 для їх демонтажу на періодичну повірку. Відповідно до акту № Ч313 покази лічильника становили 509628 куб.м., покази коректора (обчислювача) об`єму газу становили 186885 куб.м.

У зв`язку із встановленням пропущення строків чергової повірки лічильника газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185 та коректора (обчислювача) об`єму газу «ОЕ-VT32» зав. № 08566, АТ «Київгаз» склало акт про порушення № 0244 від 07.08.2024 р.

Листом № 6 від 03.09.2024 р. відповідач просив позивача не здійснювати за період з 12.07.2024 р. по 07.08.2024 р. нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу за номінальною потужністю газоспоживаючого обладнання. До листа долучено копію акту № п/419/1 від 14.08.2024 р. про повірку лічильника газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185 та копію свідоцтва від 23.08.2024 р. про повірку коректора (обчислювача) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566.

Рішенням комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. задоволено у повному обсязі акт про порушення № 0244 від 07.08.2024 р.

На підставі рішення комісії № 6/19-9/0244 та відповідно до пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ складено акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості за розрахунковий період з 07:00 год. 13.07.2024 р. по 07:00 год. 07.08.2024 р., який склав 12 600,00 м3 на загальну суму 215 203,87 грн. (з ПДВ).

На підставі акту-розрахунку № 6/19-9/0244 позивач виставив відповідачу рахунок на оплату № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. на загальну суму 215 203,87 грн. (з ПДВ), який ТОВ «Глобал-Сервіс» мало оплатити у десятиденний термін від дати отримання.

03.04.2025 р. АТ «Київгаз» направило ТОВ "Глобал-Сервіс" вимогу № 1345/09-3 про сплату заборгованості у розмірі 215 203,87 грн.

Відповідь на вимогу отримано не було, грошові кошти не сплачено.

Враховуючи, що ТОВ "Глобал-Сервіс" не оплатило рахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. та не вжило заходів щодо реструктуризації виниклої заборгованості перед АТ «Київгаз», останнє і звернулось до суду із вимогою про стягнення з ТОВ "Глобал-Сервіс" 215 203,87 грн. вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу.

У свою чергу, звертаючись до суду із зустрічною позовною заявою, ТОВ "Глобал-Сервіс" стверджує, що рішення комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. прийняте неуповноваженим органом, відтак підлягає скасуванню, як і акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р., складений на підставі протиправного рішення неуповноваженого органу.

Щодо первісних позовних вимог суд зазначає таке.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема, умови забезпечення: надійної і безпечної експлуатації газорозподільних систем та гарантованого рівня розподілу (переміщення) природного газу до/від суміжних суб`єктів ринку природного газу відповідної якості; комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу; доступу замовників до газорозподільної системи для приєднання до неї їх об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (умови технічного доступу); доступу суб`єктів ринку природного газу до газорозподільної системи для фактичної передачі (розподілу/споживання) належного їм природного газу до/з газорозподільної системи (умови комерційного доступу); механізмів взаємодії оператора газорозподільної системи з операторами суміжних систем та з іншими суб`єктами ринку природного газу, визначені Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРС), затвердженим постановою № 2494 від 30.09.2015 р. Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України «Про ринок природного газу», розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 4 гл. 1 р. І Кодексу ГРС терміни вживаються у таких значеннях: комерційний вузол обліку/комерційний ВОГ - вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку; контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/лічильника газу; оператор газорозподільної системи (далі - оператор ГРМ) - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління; споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу.

За змістом абз. 1 п. 2 гл. 1 р. ІХ Кодексу ГРС порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладених споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу. Порядок укладання договору розподілу природного газу визначений розділом VІ цього Кодексу.

Згідно з абз. 1 п. 3 гл. 1 р. ІХ Кодексу ГРС фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.

Визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору, що передбачено абз. 1 п. 1 гл. 3 р. ІХ Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 1 гл. 6 р. Х Кодексу ГРС на власника комерційного ВОГ або суб`єкта господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, покладено обов`язок забезпечення належного технічного стану комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідальність за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Главою 7 розділу Х Кодексу газорозподільних систем визначений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими.

Згідно з п. 1 вказаної норми власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.

Відповідно до п. 2 гл. 7 р. Х Кодексу газорозподільних систем для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен:

1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити Оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму вебсайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати;

2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам Оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування;

3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити Оператора ГРМ та забезпечити присутність представника Оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ.

Положеннями п. 8 гл. 7 р. Х Кодексу ГРС передбачено, що у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу ХІ цього Кодексу.

Норми розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, який має назву "Порядок перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень вимог цього Кодексу" застосовуються до споживачів, які уклали з Оператором ГРМ договір розподілу, а також до несанкціонованих споживачів за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ.

Відповідно до глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем види порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування поділяються на:

- порушення, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу (пункт 1 цієї глави);

- порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу (пункт 2 цієї глави);

- порушення (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових, які кваліфікуються як "не з вини споживача", внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу (пункт 3 цієї глави).

Суд зазначає, що пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, належить до виду порушень, передбачених п. 2 гл. 2 р. ХІ Кодексу газорозподільних систем, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу.

Пунктом 4 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРС визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого:

1) при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.

Аналізуючи зміст пп. 1 п. 4 гл. 4 р.у ХІ Кодексу газорозподільних систем, на підставі якого АТ «Київгаз» проведено перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) газу ТОВ «Глобал-Сервіс», суд зазначає, що вказаною нормою не передбачено відповідальності за пропуск строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача, що не є побутовим, у випадку визначення такого лічильника придатним до застосування.

Так, відповідно до положень цього підпункту встановлено, що об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача.

Тобто, відповідальність споживача, що не є побутовим, у вигляді зміни встановленого режиму нарахування об`єму переданого (прийнятого) газу настає за умови визначення лічильника газу непридатним до застосування, як за результатами позачергової або експертної повірки, так і при пропущенні строку періодичної його повірки з вини споживача.

Отже, суд дійшов висновку про наявність взаємозв`язку між пропуском строку періодичної перевірки ЗВТ з вини споживача та визначення його непридатним для настання відповідальності у вигляді зміни встановленого режиму нарахування об`єму переданого (прийнятого) природного газу за приписами підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

У матеріалах справи відсутні докази встановлення за результатами чергової повірки спірного лічильника газу його непридатності до застосування.

Актом № п/419/1 від 14.08.2024 р. про повірку лічильника газу GMS-G25-40-0,1-У2-НЧ зав. № 036185 та свідоцтвом від 23.08.2024 р. про повірку коректора (обчислювача) об`єму газу «ОЕ-VT-32» зав. № 08566 підтверджується, що лічильник та коректор (обчислювач) об`єму газу придатні та відповідають вимогам до засобів вимірювальної техніки.

Поряд із цим, встановлений пп. 1 п. 4 гл. 4 р. ХІ Кодексу газорозподільних систем порядок зміни режиму нарахування споживачу, що не є побутовим, об`єму розподіленого (спожитого) природного газу (перерахунок) проводиться з урахуванням того, що при його застосуванні за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання розраховується саме об`єм переданого (прийнятого) газу.

Матеріалами справи підтверджується, що з квітня 204 р. по серпень 2024 р. АТ «Київгаз» не передавало, а ТОВ «Глобал-Сервіс» не приймало природний газ по об`єкту споживача за адресою: м. Київ, вул. Боженка, 87; відповідно до підписаних сторонами актів приймання-передачі послуг з розподілу природного газу газорозподільною системою за квітень-серпень 2024 р. обсяг газу становив 0,00 куб.м.

Згідно з практикою Верховного Суду нарахування об`ємів газу за своєю правовою природою не є оперативно-господарською санкцією в розумінні ст.ст. 235, 236 Господарського кодексу України, а є відповідно до п. 2.4 гл. 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем зміною способу визначення розрахунку спожитого природного газу у відповідних випадках.

За відсутності факту споживання газу взагалі, зміна способу розрахунку за спожитий природний газ у зв`язку з пропущенням споживачем терміну повірки прибору обліку не відповідає вимогам підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Враховуючи викладене, та з огляду на приписи підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, за якими перерахунку (за умови встановлення відповідного порушення) підлягає саме об`єм переданого (прийнятого) газу у АТ «Київгаз» були відсутні підстави для проведення перерахунку, оскільки ТОВ «Глобал-Сервіс» не передавався, а отже ним не і приймався у спірному періоді природний газ. Тобто об`єм газу, який підлягав перерахунку, у ТОВ «Глобал-Сервіс» відсутній (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.04.2025 р. у справі № 927/319/24).

Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог Акціонерного товариства "Київгаз".

Згідно з положеннями ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача за первісним позовом.

Щодо зустрічних позовних вимог суд зазначає таке.

Відповідно до п.п. 1, 8 гл. 5 р. XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 21 до цього Кодексу.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Згідно з п. 9 гл. 5 р. XІ Кодексу ГРС до складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора. У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.

Наказом Акціонерного товариства «Київгаз» № 249 «Про створення комісії з розгляду актів про порушення» від 18.12.2023 р. створено комісію з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ та затверджено її склад.

Листом № 3359/28 від 08.09.2023 р. АТ «Київгаз» звернулося до ДП «Укрметртестстандарт» з проханням щодо участі представника останнього на постійній основі у складі комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ.

У відповідь на лист АТ «Київгаз» № 3359/28 від 08.09.2023 р., ДП «Укрметртестстандарт» листом № 39-21/110 від 21.09.2023 р. повідомило про відмову в участі представника на постійній основі у роботі комісії з розгляду актів про порушення, утворених Оператором ГРМ. Одночасно, ДП «Укрметртестстандарт» проінформувало АТ «Київгаз», що входить до національної метрологічної служби.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» до національної метрологічної служби належать: 1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності; 2) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері метрології та метрологічної діяльності; 3) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері метрологічного нагляду; 4) наукові метрологічні центри; 5) державні підприємства, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері метрології та метрологічної діяльності, та провадять метрологічну діяльність в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, містах обласного значення (далі - метрологічні центри); 6) Служба єдиного часу і еталонних частот, Служба стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Служба стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів; 7) метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, інших державних органів, підприємств та організацій; 8) органи з оцінки відповідності засобів вимірювальної техніки та повірочні лабораторії.

Суд погоджується з доводами ТОВ «Глобал-Сервіс», що у розпорядженні АТ «Київгаз» був достатній перелік метрологічних організацій, які мають можливість направити уповноважених представників для організації належної роботи комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» у разі наявності відповідного звернення.

Однак, доказів звернення до зазначених у ст. 9 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», окрім як ДП «Укрметртестстандарт», метрологічних організацій АТ «Київгаз» до матеріалів справи не надало.

Листом № 3371/28 від 08.09.2023 р. АТ «Київгаз» звернулося до Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області з проханням про делегування представника Регулятора до складу комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ. Доказів направлення (опису вкладення у цінний лист, фіскального чеку, поштової квитанції тощо) такого листа матеріали справи не містять.

Відмови від Управління НКРЕКП у місті Києві та Київської області до матеріалів справи не надано, відтак АТ «Київгаз» створило комісію з розгляду актів без участі представника метрологічної організації та територіального органу Регулятора.

08.04.2024 р. наказом АТ «Київгаз» № 50, відповідно до п. 9 гл. 5 р. XІ Кодексу ГРС, внесено зміни до наказу № 249 від 18.12.2023 р. «Про створення комісії з розгляду актів про порушення» шляхом викладення в новій редакції додатку «Склад комісії з розгляду актів про порушення».

Так, до складу комісії увійшли лише представники АТ «Київгаз».

Суд зазначає, що посилання в наказі № 50 на п. 9 гл. 5 р. XІ Кодексу ГРС та викладення додатку «Склад комісії» в новій редакції, свідчить про створення нової комісії, що передбачає попереднє запрошення до її складу представників метрологічної організації та територіального органу Регулятора (НКРЕКП), тобто незалежних від АТ «Київгаз» осіб.

Пункт 9 глави 5 розділу XІ Кодексу ГРС встановлює, що комісія створюється без участі таких представників у разі отримання відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії.

Із пояснень НКРЕКП вбачається, що до НКРЕКП надходив лист АТ «Київгаз» № 2329/09-3 від 13.05.2025 р. стосовно підтвердження правомірності/відповідності дій АТ «Київгаз» щодо видачі наказу про створення комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ без отримання письмової відмови територіального органу Регулятора та отримання письмової відповіді метрологічної організації щодо участі їх представників в роботі такої комісії вимогам Кодексу.

За результатами розгляду зазначеного листа НКРЕКП була надана відповідь на адресу АТ «Київгаз» листом № 7862/56.2/7-25 від 09.07.2025 р., якою останнього повідомлено, що за результатами моніторингу інформації про реєстрацію вхідної кореспонденції, лист АТ «Київгаз» № 3371/28 від 08.09.2023 р. щодо направлення уповноваженого представника територіального органу Регулятора для участі на постійній основі у складі комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» на адресу НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області не надходив.

Таким чином, суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні належні докази направлення запрошення до участі у складі комісії та отримання відмов від метрологічної організації та територіального органу Регулятора щодо направлення уповноважених представників до складу комісії з розгляду актів про порушення, утвореної наказом АТ «Київгаз» № 249 від 18.12.2023 р., з урахуванням змін, внесених наказом № 50 від 08.04.2024 р.

У даному випадку, комісія з розгляду актів про порушення (склад комісії згідно з наказом АТ «Київгаз» № 50 від 08.04.2024 р.) створена всупереч приписам п. 9 гл. 5 р. XІ Кодексу ГРС, без участі незалежних осіб, виключно з працівників оператора ГРМ, у зв`язку з чим не має повноважень розглядати акти про порушення та приймати рішення за наслідками такого розгляду.

Статтею 58 Закону України "Про ринок природного газу" передбачена можливість оскарження рішення комісії з розгляду актів про порушення.

Вимога про скасування рішення комісії Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення, на підставі якого проведено розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості, є способом захисту прав та інтересів, що встановлений законом, і є належним у спірних правовідносинах, оскільки таке рішення безпосередньо впливає на права та обов`язки споживача у його відносинах з Оператором ГРМ, встановлює обсяг і вартість необлікованого (донарахованого) газу та створює загрозу припинення газопостачання споживача.

Враховуючи, що рішення комісії з розгляду актів про порушення АТ «Київгаз» № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. прийняте неуповноваженим органом, утвореним всупереч вимогам діючого законодавства, вказане рішення визнається судом протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги ТОВ «Глобал-Сервіс» про визнання протиправним та скасування акту-розрахунку № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості, суд зазначає таке.

Абзацом 2 пункту 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ визначено, що при задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Згідно з положеннями п. 4 гл. 1 р. I Кодексу ГРМ розрахунковий період газова доба та/або газовий місяць, визначені Кодексом ГТС на ринку природного газу, щодо якої (якого) визначаються прогнози відборів/споживання природного газу та фактичне споживання природного газу по споживачу і здійснюються відповідні розрахунки між споживачем та Оператором ГРМ.

Відповідно до п. 5 гл. 1 р. І Кодексу ГТС газовий місяць період часу, який розпочинається з першої газової доби поточного місяця і триває до початку першої газової доби наступного місяця. Газова доба період часу з 05:00 всесвітньо координованого часу (далі UTC) (з 07:00 за київським часом) дня до 05:00 UTC (до 07:00 за київським часом) наступного дня для зимового періоду та з 04:00 UTC (з 07:00 за київським часом) дня до 04:00 UTC (до 07:00 за київським часом) наступного дня для літнього періоду.

На підставі рішення постійно діючої комісії АТ «Київгаз» з розгляду актів про порушення № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. було складено акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості, яким донараховано ТОВ «Глобал-Сервіс» за розрахунковий період з 07:00 год. 13.07.2024 р. по 07:00 год. 07.08.2024 р. 12600 куб.м. газу загальною вартістю 215 203,87 грн.

Акт-розрахунок виконаний за ті газові доби, коли споживач не використовував природний газ.

Так, як було заначено раніше, з квітня 204 р. по серпень 2024 р. АТ «Київгаз» не передавало, а ТОВ «Глобал-Сервіс» не приймало природний газ по об`єкту споживача за адресою: м. Київ, вул. Боженка, 87 (зазначена обставина підтверджується звітами коректора (обчислювача) об`єму газу за квітень, травень, червень, липень 2024 р. та актами приймання-передачі, складеними між ТОВ «Глобал-Сервіс» та АТ «Київгаз»). Обсяг розподіленого природного газу за вказаний період дорівнював « 0» куб.м.

Враховуючи, що з 07:00 год. 13.07.2024 р. по 07:00 год. 07.08.2024 р. ТОВ «Глобал-Сервіс» природний газ не використовувало, а АТ «Київгаз» природний газ не розподіляло, Оператором ГРМ неправомірно застосовано до спірних правовідносин пп. 1 п. 4 гл. 4 р. ХІ Кодексу ГРС, що свідчить про протиправність акту-розрахунку № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. року та є підставою для його скасування.

Крім того, складений на підставі рішення постійно діючої комісії Акціонерного товариства «Київгаз» з розгляду актів про порушення № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р. (яке суд визнав протиправним та дійшов висновку про його скасування), акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості також є незаконними та підлягає скасуванню, оскільки прийнятий неуповноваженим органом.

Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал-Сервіс».

Витрати по сплаті судового збору за розгляд зустрічного позову, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. У задоволенні первісних позовних вимог - відмовити.

2. Зустрічні позовні вимоги задовольнити.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення постійно діючої комісії Акціонерного товариства «Київгаз» з розгляду Актів про порушення № 6/19-9/0244 від 19.09.2024 р.

4. Визнати протиправним та скасувати Акт-розрахунок № 6/19-9/0244 від 30.09.2024 р. необлікованого об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

5. Стягнути з Акціонерного товариства «Київгаз» (01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука, буд. 4Б, код 03346331) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал-Сервіс» (01010, м. Київ, вул. Лейпцизька, буд. 15, код 32981553) 4 844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) грн. 80 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Людмила ШКУРДОВА

Повне рішення складено та підписано 05.08.2025 р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.07.2025
Оприлюднено06.08.2025
Номер документу129311884
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/4821/25

Ухвала від 29.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 15.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 29.08.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Рішення від 29.07.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 24.06.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 20.05.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 24.04.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні