Герб України

Рішення від 19.09.2025 по справі 340/4210/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 вересня 2025 року справа № 340/4210/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький у порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі Управління) про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулася до суду зі заявою до відповідача про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення від 16 вересня 2022 року, яким визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік у сумі 342705,38 грн.

ОСОБА_1 і її представниця підтримали вимогу позову.

Пояснили, що грошове зобов`язання обчислили неправильно, так як Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі Управління 2), формуючи Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, використало останню технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницького, яка не стосувалася її.

Зазначили, що неможливо встановити нормативну грошову оцінку земельної ділянки і за попередньою технічною документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницького, оскільки не встановлено координати поворотних точок меж економіко-планувальних зон та оціночних районів, до яких вона могла би входити.

Управління заперечило стосовно задоволення позову, подавши відзив на нього (Том 1 а.с.85-86).

Представниця пояснила, що грошове зобов`язання обчислили на підставі Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надало Управління 2 та правильність котрого не ставили під сумнів.

21 червня 2023 року суд відкрив спрощене позовне провадження з викликом сторін (Том 1 а.с.73-74).

11 вересня 2023 року суд поновив строк звернення до суду (Том 1 а.с.109-111).

З 05 грудня 2024 року по 01 квітня 2025 року провадження у справі зупиняли у зв`язку з проведенням експертизи (Том 2 а.с.157-158, 188-189).

15 вересня 2025 року сторони до суд не з`явилися, будучи належним чином сповіщенні про час і місце розгляду справи (Том 3 а.с.57-62).

Подали заяви про розгляд справи за їх відсутності (Том 3 а.с.63, 73).

Керуючись приписами частини 9 статті 205 КАС України, суд завершив розгляд справи у порядку письмового провадження.

Суд, вислухавши пояснення сторін, допитавши свідка і експерта, та дослідивши матеріали справи, зробив висновок про часткове задоволення позову з таких підстав.

Встановленні обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.

Так, 07 червня 2018 року Міська рада м.Кропивницького (далі Рада) (орендодавець) і ОСОБА_1 (орендар) уклали договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:10:061:0074 площею 2,4609 га, яка розташована по АДРЕСА_1 (Том 1 а.с.13-18).

Цільове призначення земельної ділянки для розміщення і експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної й іншої промисловості.

Строк дії правочину 25 років.

У положенні пункту 2.3 договору зазначено, що згідно Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надало Управління 2, від 15 березня 2018 року №432 (далі Витяг 1) нормативна грошова оцінка становить 2473204,50 грн (Том 1 а.с.13-18, 21).

Положеннями пункту 4.2 правочину визначено, що річна орендна плата становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням цільового призначення і коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (Том 1 а.с.13-18).

Річний платіж 74196,14 грн.

ОСОБА_1 пояснила, що Витяг 1 отримала у Центрі надання адміністративних послуг Ради (далі Центр).

Центр повідомив, що не зберіг копії документів, які видав позивачці (Том 2 а.с.49).

Управління 2 повідомило, що упродовж 2018-2019 років видало ОСОБА_1 через Центр 3 Витяги із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки: №432 від 15 березня 2018 року на суму 4228685,05 грн; №5207 від 10 червня 2019 року на суму 5583348,98 грн; №5728 від 17 липня 2019 року на суму 2473204,50 грн (Том 1 а.с.166, Том 2 а.с.65-66).

16 вересня 2022 року Управління прийняло податкове повідомлення-рішення, яким визначило позивачці грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік у сумі 342705,38 грн (Том 1 а.с.12).

Обчислюючи грошове зобов`язання, податковий орган використав Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який видало Управління 2, від 04 липня 2022 року на суму 11423512,53 грн (далі Витяг 2) (Том 1 а.с.88).

Витяг 2 складено на вимогу Управління (Том 1 а.с.90).

Витяг 2 складено на підставі технічної документації нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницького на 2018 рік, яка затверджена рішенням Ради від 12 липня 2018 року №1750 (далі Рішення) (Том 1 а.с.90).

Рішенням затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький і з 01 січня 2019 року припинено чинність рішення Ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда» від 03 грудня 2009 року №2904 (далі Рішення 2) (Том 2 а.с.127-128).

ОСОБА_1 оскаржила податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку (Том 1 а.с.39-42).

30 січня 2023 року Державна податкова служба України відмовила у задоволенні скарги (Том 1 а.с.39-42).

Позов подано до суду 19 червня 2023 року (Том 1 а.с.72).

Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.

Перш за все, приписами підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України встановлено, що базою оподаткування платою за землю є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Отже, розмір плати за землю залежить розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Тому законність податкового повідомлення-рішення залежить від правильності обчислення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обчислюючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Управління 2 використало технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький на 2018 рік, яку затверджено Рішенням.

У судовому засідання свідок ОСОБА_2 (працівниця Управління 2) показала, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький на 2018 рік не охопила земельну ділянку, котру орендує ОСОБА_1 (Том 1 а.с.154).

Управління 2 визнало цей факт в листі до Управління від 11 січня 2023 року (Том 1 а.с.90).

Усвідомлюючи, що нова технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький охопила не всі землі, Рада прийняла рішення від 07 травня 2019 року №2504, яким внесла зміни до Рішення (Том 2 а.с.143-144).

Так, за змінами Рішення 2 втратило чинність в частині видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, окрім територій, які не увійшли до розрахунків Документації.

Отже, обчислюючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Управління 2 повинно було використати технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький на 2009 рік, яку затверджено Рішенням 2.

Підсумовуючи, суд зробив висновок, що допущено помилку при складанні Витягу 2.

Тому податковий орган неправильно визначив грошове зобов`язання.

На вимогу суду Управління 2 розрахувало нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01 січня 2022 року за технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький на 2009 рік (Том 2 а.с.124).

Нормативна грошова оцінка склала 4635000,67 грн (Том 2 а.с.124 (на звороті)).

ОСОБА_1 не погодилась з нею, зазначивши, що неправильно визначено коефіцієнти економіко-планувальної зони і локального місцезнаходження земельної ділянки та не враховано відсутність центрального водопостачання та газопостачання (Том 2 а.с.196-198).

Згідно висновку судової експертизи з питань землеустрою від 20 лютого 2025 року №1627/24-27 неможливо встановити, чи відповідають Витяги із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які видало Управління 2 у 2018-2019 роках за технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м.Кропивницький на 2009 рік, у зв`язку з відсутністю координат поворотних точок меж економіко-планувальних зон та оціночних районів (Том 2 а.с.163-187).

У судовому засіданні експерт ОСОБА_3 відтворила висновок експертизи і показала, що у зв`язку з відсутністю координат поворотних точок меж економіко-планувальних зон та оціночних районів неможливо перевірити правильність розрахунку нормативної грошової оцінки і станом на 01 січня 2022 року (Том 2 а.с.215).

Управління 2 підтвердило відсутність координат поворотних точок меж економіко-планувальних зон та оціночних районів (Том 3 а.с.5).

Суд погоджується з висновком експерта.

Відсутність координат поворотних точок меж економіко-планувальних зон та оціночних районів не дозволяє обрати правильні коефіцієнти для обчислення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У такому випадку, обчислюючи плату за землю, Управління має керуватися нормативною грошовою оцінкою землі на 2018 рік, яку узгодили сторони, уклавши договір оренди.

Нею є сума коштів у 2473204,50 грн.

Річна орендна плата становить 3% нормативної грошової оцінки з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Для визначення нормативної грошової оцінки на 2022 рік враховують коефіцієнти індексації за 2018-2021 роки.

Вони такі: 1; 1; 1; 1,1 (Том 1 а.с.126-127).

Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 2022 рік становить 2720524,95 (2473204,50 х 1 х 1 х 1 х 1,1) грн.

Річний платіж 81615,75 (2720524,95 х 3%) грн.

Підсумовуючи, суд зробив висновок про протиправність податкового повідомлення-рішення в частині визначення грошового зобов`язання у сумі 261089,63 (342705,38 - 81615,75) грн.

Тому позов належить задовільнити частково.

Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 3427,10 грн і витрат за проведення експертизи 27262,08 грн (Том 1 а.с.7, Том 2 а.с.149-151).

Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.

Позов задоволено на 76,2% майнових вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов частково.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 16 вересня 2022 року, яким ОСОБА_1 визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2022 рік у сумі 342705,38 грн, в частині грошового зобов`язання у сумі 261089,63 грн.

Відмовити у задоволенні позову в іншій частині вимог.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 23385,16 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2025
Оприлюднено22.09.2025
Номер документу130354700
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб

Судовий реєстр по справі —340/4210/23

Ухвала від 10.11.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 24.10.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 19.09.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 15.05.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 01.04.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні