Рішення
від 15.01.2008 по справі 22/96-10/90/08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

22/96-10/90/08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.01.08                                                                                        Справа №  22/96-10/90/08

Суддя   Алейникова Т.Г.

За  позовом: Запорізького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізька міська рада, м. Запоріжжя

До відповідачів:

1. Сонячної сільської ради, м. Запоріжжя

2. Приватного підприємства «Термінал», м. Запоріжжя,

Треті особи:

1. Запорізька обласна рада, м. Запоріжжя

2. Державне підприємство “Запорізький інститут землеустрою”, м. Запоріжжя

3. Запорізьке обласне управління земельних ресурсів, м. Запоріжжя

Суддя Алейникова Т.Г.

Представники:

Позивача –Плотніков С.М., дов. № 01-17/1485 від 07.09.2007р.

Від прокуратури –не з'явився

Відповідача 1 –не з'явився.

Відповідача 2 - Козел А.В., дов. № від 21.06.2007 р.

Третіх осіб –не з'явилися

Розглядаються позовні вимоги про визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, укладеного 29.12.2001 р. Сонячною сільською радою та  Приватним підприємством «Термінал».

Розпорядженням голови господарського суду Запорізької області від 04.01.2008р. справу передано на розгляд судді Алейниковой Т.Г. та прийнято до провадження, судове засідання призначене 15.01.2008 р.

Вступну та резолютивну частини рішення оголошено сторонам в засіданні 15.01.2008 р.

Позивач підтримує вимоги з підстав, викладених у позові. Вимоги обґрунтовує тим, що з метою врегулювання користування землями в межах м. Запоріжжя, відповідно до Указу Президії Верховної Ради УРСР від 16.05.1988 року № 6030-ХІ "Про розширення границі м. Запоріжжя", відповідно до затвердженого Постановою Ради Міністрів УРСР від 30.05.1985 р. № 224 Генерального плану міста Запоріжжя та на виконання розпорядження Голови Запорізької обласної державної адміністрації від 05.06.2000 р. № 298 "Про встановлення зовнішньої границі міста Запоріжжя", райдержадміністрації разом з органами місцевого самоврядування були зобов'язані привести земельно-кадастрову документацію міста Запоріжжя, Вільнянського і Запорізького районів Запорізької області у відповідність із зазначеними вище документами. Відповідно до акта від 31.07.2001 р. б/н "Про передачу і прийом земельної ділянки в натурі м. Запоріжжя" Сонячна сільська рада передала спірну земельну ділянку в натурі Запорізькій міській раді в розмірі 992,37 гектара, у тому числі земельну ділянку ПП «Термінал»по вул. Братська, 49а, с. Сонячного, Запорізького району Запорізької області площею 2800, 00 кв.м. Незважаючи на факт передачі спірної земельної ділянки в натурі Запорізькій міській раді, 29.12.2001 р.

Сонячна сільська рада за договором купівлі-продажу передає право власності на вказану земельну ділянку Приватному підприємству «Термінал». Таким чином, вказує позивач, за оспорюваною угодою Сонячна сільська рада розпорядилася майном (земельною ділянкою) що їй не належало, оскільки спірна земельна ділянка по вул.Братська, 49а, с. Сонячному, знаходиться в межах населеного пункту м. Запоріжжя. Тому просить визнати угоду недійсною в силу приписів ст. 48 ЦК УРСР, як таку, що не відповідає вимогам закону.

Від Відповідача-1 по справі Соняшної сільської ради до суду надійшли пояснення із клопотанням про розгляд справи за його відсутністю. Згідно цих пояснень та відзиву, який надавався суду раніше, Відповідач-1 позовні вимоги вважає необгрунтованими та вказує, що в 1992 році було створено Сонячну сільську раду і згідно до проекту утворення територіальної одиниці, розробленого Запорізькою філією інституту землеустрою, за Сонячною сільською радою закріплено 7657,6 га земель. Розпорядженням голови обласної державної адміністрації № 298 від 05.06.2000 р. до завершення земельної реформи землі сільськогосподарського призначення тимчасово залишені в територіальному користуванні Запорізького району. Питання щодо розмежування земель Сонячної сільської ради та міста Запоріжжя двічі розглядалися на засіданнях комісії Запорізької обласної ради, яка і констатувала, що розмежування земель на даний час у встановленому законом порядку не проведено. Відповідач-1 вважає, що акт приймання-передачі земель від 31.07.2001 р. носить інформаційно-ознайомлювальний характер та вказує, що зміни меж міста Запоріжжя за рахунок земель Запорізького району, як зазначено в Указі Президії Верховної ради УРСР № 6039-Х від 16.06.1998 р., на даний час не відбулося, акт приймання-передачі від 31.07.2001 р. сесією ради не затверджувався.

Представник Відповідача-2 Приватного підприємства «Термінал»вимоги про визнання недійсним договору купівлі-продажу земель вважає необґрунтованими. При цьому вказує, що позивачем не надано доказів, що земельна ділянка по вул.. Братська, 49а в с. Сонячне, яка придбана ПП «Термінал»за договором купівлі-продажу від 29.12.2001 р., входить в межі міста Запоріжжя, так як на викопіюванні з земельно-кадастрової документації та на схемі контурів земельної ділянки, що додані позивачем, приблизно вказано місце розташування спірної земельної ділянки. Крім того, представник відповідача 2 заявив наступне: в 1988 р. фактична площа міста Запоріжжя на 1137 га перевищувала нормативно встановлену для нього площу за рахунок цивільного, житлового та промислового будівництва, коли в зв'язку з цією обставиною виконком Запорізької обласної ради звернувся до Президії ВР УРСР з проханням узаконити нову межу. Указом Президії ВР УРСР від 16.06.1988 р. до межі міста Запоріжжя включено 1137 га земель Запорізького та Вільнянського районів, але згідно пояснювальної записки спірна земельна ділянка не входила до складу земель, включених в межу міста зазначеним Указом. Саме тому, земельна ділянка, придбана на даний час ПП «Термінал» за оспорюванною угодою, в 1992 році була передана новоутвореній Сонячній сільській раді.

Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи та врахувавши вказівки ВГСУ, викладені в постанові від 15.11.2007 р. по даній справі, які є обов'язковими під час нового розгляду даної справи, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч.4 ст. 52 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування»обласна Рада розглядає і вирішує питання адміністративно-територіального поділу: віднесення населених пунктів до категорії селищ міського типу; утворення сільрад, перенесення їх центрів, найменування і перейменування сільрад; уточнення найменувань селищ міського типу і сільських населених пунктів.

Встановлено, що 29 сесією 21 скликання Запорізької обласної ради народних депутатів прийнято рішення № 6 від 10.04.1992 р про зміни в адміністративно-територіальному устрою окремих районів області, яким утворено Сонячну сільську раду народних депутатів Запорізького району з центром в с. Сонячне (раніше територія Широківської сільської ради), підпорядкувавши їй села Малишівка, Петровське і Ручаївка. Запорізькою філією інституту землеустрою на замовлення Запорізького обласного управління сільського господарства у 1993 році виконано проект утворення територій та встановлення меж Сонячної сільської ради народних депутатів Запорізького району Запорізької області. Розпорядженням представника президента в Запорізькій районній держадміністрації № 277 від 18.05.1993 р. затверджено проекти формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів. Таким чином, згідно затвердженого проекту, територію Сонячної сільської ради складають 7657,6 га земель.

Головою Запорізької обласної держадміністрації 05.06.2000 р. видано розпорядження № 298 "Про встановлення зовнішньої межі міста Запоріжжя". У вказаному розпорядженні зазначається про неурегульованість права користування землями міста Запоріжжя в межах, затверджених рішенням Запорізької обласної ради від 16.10.68 р. № 475, в межах, що виникли відповідно до Указу Президії Верховної ради Української РСР від 16.06.1998 р. № 6039-ХІ "Про розширення межі міста Запоріжжя". При цьому, виконком Запорізької міської ради був зобов'язаний провести роботи по перенесенню в натурі міської межі, згідно до проектної документації по відновленню та виносу в натурі межі міста Запоріжжя, розробленої Запорізькою філією інституту землеустрою УААН в 1999 році.

Позивач по справі вказує, що в 2000 році на замовлення міської ради Запорізькою філією інституту розроблено таку документацію, проведені відповідні погодження з сільськими та селищними радами. Сонячна сільська рада, як вказує позивач, актом від 31.07.2001 р. передала в натурі Запорізькій міській раді земельну ділянку розміром 992,37 га, в тому числі по вул.. Братська, 49а розміром 0,28 га., що є предметом оспорюваної угоди.

Суд вважає необгрунтованими доводи позивача щодо належності йому права розпорядження земельною ділянкою по вул. Братська, 49а, внаслідок того, що ця земельна ділянка входить в межі населеного пункту м. Запоріжжя, а не с. Сонячне.

По-перше, 25.04.1988 р. (лист № 08-12/292) виконком Запорізької обласної Ради народних депутатів звернувся з проханням до Президії Верховної Ради УРСР про затвердження міської межі М.Запоріжжя згідно до генерального плану розвитку міста. Листом від 25.05.1988 р. (№08-43/365) Президія ВР УРСР сповіщалася, що міська межа м. Запоріжжя встановлена в 1968 р. та складає 30960,1 га. Фактично, у зв'язку з відводами земельних ділянок під будівництво промислових та цивільних об'єктів за рахунок земель Вільнянського та Запорізького районів, площа міста Запоріжжя складає 32264 га. Згідно пояснювальної записки виконавчий комітет просив затвердити нову міську межу з загальною площею міста 32986 га, тобто до межі, що фактично склалася ще 722 га земель зазначених районів.

Указом Президії Верховної Ради Української РСР № 6039-ХІ від 16.06.1988 р. включено в межу міста Запоріжжя частину території Вільнянського та Запорізького районів загальною площею 1137 га. Як свідчить текст пояснювальної записки будь-які інші землі в розмірі 1137 га, крім тих, що вже фактично зайняті територією міста, в нову  межу  міста  не  включалися  та  Президією  не  затверджувалися.  Перелік землекористувачів ділянок, що включено до межі міста Запоріжжя та підстави зміни

межі міста вказані в пояснювальній записці, направленій до президії Верховної Ради УРСР. Спірна земельна ділянка в цьому переліку не зазначена.

Таким чином, в зазначені в Указі Президії ВР УРСР від 16.06.1988 р. 1137,7 га земель, що увійшли в межу м. Запоріжжя, спірна земельна ділянка не увійшла.

По-друге, рішенням № 6 Запорізької обласної ради народних депутатів від 10.04.1992 р. утворено Сонячну сільську Раду народних депутатів Запорізького району. Представником Президента в Запорізькій райдержадміністрації затверджено проект формування території та встановлення меж. Згідно затвердженого проекту територію Сонячної сільської ради складають 7657,6 га земель. При цьому, в проекті, виконаному Запорізькою філією інституту землеустрою на замовлення Запорізького обласного управління земельних ресурсів, в розрізі землекористувачів зазначено розмір земельної ділянки, що складає територію Сонячної сільської Ради, в тому числі і спірна земельна ділянка.

На даний час, як і на час укладання оспорюваної угоди, як зазначає Сонячна сільська Рада, змін в адміністративно-територіальному устрої Ради не відбувалося.

Крім того у відповідності до п. 5 розділу II Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР (затв. Указом Президії ВР УРСР від 12.03.1981 р.) зміна меж міст провадиться за поданням виконавчих комітетів відповідних обласних Рад народних депутатів Верховною Радою України. З набранням чинності з 01.01.2002 р. Земельним Кодексом України питання зміни та встановлення меж районів та міст віднесено до компетенції Верховної Ради України (с. 174 Земельного Кодексу України), яка приймає відповідне рішення за поданням ВР АР Крим, обласних , Київської чи Севастопольської міської рад.

Рішення компетентного органу про зміну меж Запорізького району (до якого входить Сонячна сільська Рада) та міста Запоріжжя, які б відбулися після 1992 р. (створення Сонячної сільської Ради) позивач суду не надав.

В обґрунтування доводів про передачу Сонячною сільською Радою частини своїх земель до меж міста Запоріжжя Запорізька міська рада посилається на акт приймання-передачі б/н від 31.07.2001 р. Даний акт не може бути прийнятий судом в якості доказу зміни в адміністративно-територіальному устрою міста Запоріжжя та Запорізького району, оскільки доказом таких змін може бути лише рішення компетентного органу та внесення змін в земельно-кадастрову документацію, яких на даний час не відбулося. Про це свідчать розпорядження голови обласної державної адміністрації № 298 від 05.06.2000 р., лист Управління по зв'язкам з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Секретаріату Верховної Ради України від 11.02.2000 р., рішення № 1 від 09.10.2002 р. та від 04.06.2004 р. Запорізької обласної ради.

У відповідності до ст. 176 Земельного Кодексу України документом, яким посвідчуватимуться межі адміністративно-територіальних утворень, є державний акт України. Оскільки форма такого акта ще не є встановленою, єдиним доказом меж адміністративно-територіальних утворень є земельно-кадастрова документація.

Акт прийому-передачі земель від 31.07.2001 р. не є встановленим законом способом зміни меж міста. Дії посадових осіб, які склали цей акт не відповідають, ст. 19 Конституції, п.п. 34, 41 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якими визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, та їх посадові особи зобов'язані діяти тільки на підставі, в межах повноважень та засобами, передбаченими Конституцією та законами України.

Що стосується доказів наданих позивачем в обгрунтування вимог: в Технічному звіті по виконанню проектно-вишукувальних робіт встановлення меж м. Запоріжжя, що проходять по Запорізькому, Вільнянському районах Запорізької області (червень 2000 р. ) зазначено, що актів встановлення зовнішніх меж (стосовно матеріалів 1988 р.) замовником робіт не надано, погодження виконано по матеріалах 1968 -1969 р.р. В Технічному звіті по виконанню корегування проекту передачі земель землекористувань Запорізького району Запорізькій міській Раді (жовтень 2001 р.) щодо спірної земельної ділянки посилання зроблено на акт приймання-передачі земельної ділянки від 31.07.2001 р.

Саме вказаний акт про передачу Сонячною сільською Радою 992,37 га земель було покладено за підставу виконання проекту межі міста Запоріжжя з Сонячною сільською Радою.

По-третє, рішенням № 10 від 28.12.2001 р. дев'ятнадцятої сесії двадцять третього скликання Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області на підставі Указу Президента України № 32/99 від 1901.1999 р. та постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 24.03.1999 р. надано згоду на продаж Приватному підприємству «Термінал»земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 2800,00 кв. м. по вул.. Братська, 49а на землях Сонячної сільської Ради. Вказане рішення в установленому законом порядку недійсним не визнано. У відповідності до вказаного рішення Сонячною сільською Радою та ПП «Термінал»укладено оспорюваний договір купівлі-продажу земельної ділянки. Цей договір купівлі-продажу земельної ділянки від 29.12.2001 року укладено в письмовій формі, нотаріально засвідчено, його зміст відповідає чинному законодавству, що регулює земельні правовідносини. Грошові кошти в сумі 8589 грн. перераховані ПП «Термінал» Сонячній сільській раді.

На підставі укладеного договору купівлі-продажу ПП «Термінал»отримало Державний акт на право власності на землю.

Таким чином, суд вважає безпідставними доводи позивача щодо належності йому прав по розпорядженню земельною ділянкою, що була предметом оспорюваного договору купівлі-продажу від 29.12.2001 р. та відмовляє в задоволенні заявлених позовних вимог про визнання договору недійсним з зазначених в рішенні підстав.

Керуючись ст.ст. 49, 82, 84 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити.

Суддя                                                                                Т.Г. Алейникова

          Рішення підписано 17.01.2008 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення15.01.2008
Оприлюднено05.02.2008
Номер документу1321978
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/96-10/90/08

Постанова від 21.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 10.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 15.01.2008

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Алейникова Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні