18/88-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17.12.07р.
Справа № 18/88-07
За позовом Військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі
1 - Верховної Ради України
м.Київ
2 - Кабінету Міністрів України
м.Київ
до 1 – Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг"
м.Дніпропетровськ
2 – Центрального спеціалізованого будівельного управління
Міністерства оборони України
смт.Коцюбинське, Київська обл.
про визнання недійсним договору та зобов'язання виконати певні дії
Суддя Петрова В.І.
Представники:
за участю прокурора: Рогуля О. В. – пом. прокурора Дн-вського гарнізону (посв. № 240)
від позивача: 1 - не з'явився
2 - не з'явився
від відповідачів: 1 - Бересток О.В. - дов. від 05.11.2007 р.
2 - Крят В. М. - дов. № 4/33 від 05.12.2007 р.
СУТЬ СПОРУ:
Військовий прокурор Південного регіону України звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з позовом, в якому просить:
- договір купівлі-продажу цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11 (м.Дніпропетровськ, вул.Сімферопольська, 2"К") від 19 серпня 2005 року, укладеного між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг" визнати недійсним.
- зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг" повернути державі в особі Верховної Ради України об'єкти нерухомого майна військового містечка № 11 (м.Дніпропетровськ, вул.Сімферопольська, 2"К"): літ. А-1, а1-1, а2-1, ґанки літ. а1, а2 –будівля штабу; літ.Б-1, Б1-1, ґанки літ.б, 61-б3 - будівля казарми; літ. В-1, в-1 - будівля вартової; літ. Г-1, ґанок літ. г –будівля магазину; літ. Д-1, ґанок літ.д - будівля КІШ; літ.Є-1 - склад ПММ; літ.Ж-1, ж1 -1, З-1, М-1 - сховище; літ.І-1, Л-1, О-1, Ш-1 - склад; літ.К - навіс; літ. Н-1 - будівля майстерні; літ. П-1 - будівля ТП; літ. Р-1 - будівля медпункту; літ.С-1 - будівля управління; літ.У-1, У1-1, У11-1, - будівля цеху; літ. Т-1, Т1-1, Т11-1, Т111-1 - склад; літ. Х-1, X1-1 - вхід у підвал; літ, х-1 будівля цеху; літ.Ц-1 –будівля акумуляторної , в свою чергу Центральному спеціалізованому будівельному управлінню Міністерства оборони України повернути ТОВ "Бізнес-Білдінг" отримані за реалізацію зазначеного майна кошти - 24 946 400 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- всупереч п.3 Положення "Про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних Сил України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1919 від 28.12.2000 р., до Кабінету Міністрів не вносилось подання Міністерством оборони України, щодо відчуження цілісного майнового комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11 (місто Дніпропетровськ вулиця Сімферопольська 2"К"), рішення стосовно відчуження зазначеного цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11, Кабінетом Міністрів України не приймалось;
- при реалізації майнового комплексу військового містечка №11 не було дотримано вимог "Положення про порядок відчуження основних засобів що є державною власністю" (наказ Фонду Державного майна України від 29.03.2004 року №604), а саме: не була визначена залишкова вартість військового майна і висновок про його вартість не погоджувався з відповідним державним органом приватизації згідно з вимогами методики оцінки майна, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 року № 1891.
Отже, на думку прокурора, укладення договору купівлі-продажу цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11, не відповідає не тільки вимогам законів, а і підзаконним актам і тому відповідно до вимог ст.203 ЦК України та ст.207 ГК України є недійсним.
Позивач-1 повністю підтримує вимоги прокурора, посилаючись на те, що при укладенні спірного договору ЦСБУ перевищило свої повноваження щодо розпорядження військовим майном, оскільки рішення Кабінетом Міністрів України щодо його відчуження не приймалось.
Позивач-2 просить задовольнити позов прокурора, оскільки вважає, що при укладенні спірного договору купівлі-продажу ЦСБУ перевищило свої повноваження щодо розпорядження військовим майном.
Відповідач-1 проти позову заперечує, зазначаючи, що укладений договір купівлі-продажу комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11 повністю відповідає вимогам ст.ст.203, 207, 208, 209, 657 ЦК України.
Позивач же помилково посилається на вимоги «Положення про порядок відчуження основних засобів, що є державною власністю», затвердженого Наказом Фонду державного майна України від 29.03.2004р. № 604, тому що вимоги зазначеного Положення не можна застосовувати до продажу майна військового містечка, оскільки п.2 Положення визначає порядок відчуження суб'єктами господарювання державного майна, закріпленого за державними підприємствами, їх структурними підрозділами, функції з управління майном яких в установленому порядку передані до державних органів приватизації, державного майна, переданого в оренду у складі цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів, орендодавцем якого є Фонд державного майна України, Фонд майна Автономної Республіки Крим, регіональні відділення Фонду державного майна України.
Відповідач-2 позов не визнає, підтримує доводи відповідача-1, зазначає, що майно було продано відповідно до норм законодавства, яке діяло на момент укладення спірного договору.
По справі оголошувалась перерва згідно ст.77 ГПК України.
За згодою прокурора та відповідачів в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
18.01.2003 р. Кабінетом Міністрів України прийнята Постанова № 81 "Про затвердження Програми конверсії колишніх військових об'єктів на період реформування Збройних сил та інших військових формувань" (далі - Програма). Ця програма спрямована на забезпечення ефективного та раціонального використання військових об'єктів, які вилучаються із Збройних Сил та інших військових формувань, розв'язання соціально-економічних проблем звільнених з військової служби військовослужбовців та членів їх сімей.
Конверсія колишніх військових об'єктів передбачає, крім іншого, передачу колишніх військових об'єктів до сфери управління органів виконавчої влади, іншим органам, уповноваженим управляти державним майном, самоврядним організаціям та до комунальної власності територіальних громад.
У відповідності до ст.141 Господарського кодексу України управління об'єктами державної власності відповідно до закону здійснюють Кабінет Міністрів України і, за його уповноваженням, центральні та місцеві органи виконавчої влади.
Декретом Кабінету Міністрів України «Про управління майном, що є у загальнодержавній власності»№8-92 від 15.12.1992 р. функції щодо управління майном, що є у загальнодержавній власності покладено на міністерства та інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи державної виконавчої влади.
Частина 2 статті 2 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України №1075-ХІУ від 21.09.1999р. визначає, що Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює майно за військовими частинами, а також приймає рішення щодо перерозподілу майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування.
На підставі постанови Кабінети Міністрів України від 18.01.2003 р. № 81 "Про затвердження Програми конверсії колишніх військових об'єктів на період реформування Збройних сил та інших військових формувань" План конверсії колишніх військових містечок на 2004 рік (далі –План конверсії) затверджений 16.06.2004 р. Міністром оборони України Марчуком Є. К.
Відповідно до плану Конверсії 44 будівлі військового містечка № 11 в м.Дніпропетровську передані Центральному спеціалізованому будівельному управлінню (далі –ЦСБУ) для будівництва житла для військовослужбовців.
Згідно Положення ЦСБУ –це державна госпрозрахункова організація установа, яка заснована на державній власності, підзвітна і підконтрольна Міністерству оборони України. Засновником Управління є держава в особі Міністерства оборони України ( п.9 Положення). Майно ЦСБУ є державною власністю і належить йому на праві повного господарського відання (п.11.2 Положення).
Зі змісту вказаного Положення та постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 22.10.2007 р. у справі №30/252-07(25/189) (т.1, а. с.144-147) вбачається, що ЦСБУ є військовою частиною Збройних Сил Укра їни та входить до структури Міністерства оборони.
Одною із основних задач, яка покладається на ЦСБУ, є пошук позабюджетних та інших джерел фінансування з метою інвестування у будівництво (п.6 Положення).
Пунктом 11.2 Положення встановлено, що відчуження засобів виробництва, що є державною власністю і закріплені за ЦСБУ, здійснюється за погодженням з Міністерством оборони України.
У відповідності до ч.5 ст.75 ГК України державне комерційне підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно іншим юридичним особам чи громадянам, крім випадків, передбачених законом. Відчужувати, віддавати в заставу майнові об'єкти, що належать до основних фондів, здавати в оренду цілісні майнові комплекси структурних одиниць та підрозділів державне комерційне підприємство має право лише за попередньою згодою органу, до сфери управління якого воно входить, і, як правило, на конкурентних засадах.
Таким чином, згідно ст.75 ГК України та п.11.2 Положення про ЦСБУ, ЦСБУ належить право відчужувати об'єкти, що належать до основних фондів при наявності попередньої згоди на таке відчуження органу управління. З п.1 Положення про ЦСБУ вбачається, що органом управління цього підприємства є Міністерство оборони України.
Так, на виконання доручення МО України щодо пошуків додаткових джерел фінансування об'єкту незавершеного будівництва 88-141, будівля "Залп", 08.04.2005 р. листом вих. № 10/712/1 Начальник ЦСБУ звернувся до Заступника Міністра оборони України з проханням погодити ЦСБУ реалізацію частини будівель та споруд військового містечка № 11 (м.Дніпропетровськ) згідно з чинним законодавством (т.1, а. с.92, 93).
Заступник міністра оборони звернувся з цим же проханням до міністра оборони України, зазначивши найбільш вірогідним джерелом, за рахунок якого можливо винайти додаткові кошти а проведення фінансування вищезазначеного об'єкту незавершеного будівництва 88-141, будівля "Залп об'єкту "Залп", є відчуження будинків та споруд, що належать до основних фонів суб'єктів господарювання, що входять до сфери управління МО України і не задіяні в процесі їх основної виробничої діяльності.
Міністром оборони України погоджено відчуження будівель військового містечка №11 (т.1, а. с.90, 91).
На виконання рішення Міністра оборони України заступник Міністра оборони України надав доручення від 19.04.2005р. №3816/2 начальнику ЦСБУ щодо проведення відчуження згідно з чинним законодавством (т.1, а. с.89).
На виконання вимог ст.75 ГК України щодо продажу основних засобів підприємства на конкурсних засадах, в Інтернеті, було розміщено інформацію-пропозицію щодо реалізації на конкурентній основі об'єкти нерухомого майна військового містечка №11 загальною площею 4,69 га за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Сімферопольська, «К»(т.1, а. с.94).
У відповідності до Наказу від 28.07.2005 р. № 16 при Філії ЦСБУ - «Укроборонбуд»було створено постійну діючу групу по визначенню найкращої пропозиції щодо придбання об'єктів нерухомості (т.1, а. с.95).
Згідно з наказом від 15.08.2005 р. № 28 Філії ЦСБУ «Укроборонбуд»було проведено засідання постійної робочої групи з визначення найкращої пропозиції щодо придбання нерухомого майна військового містечка № 11 (т.1, а. с.97).
У відповідності до Протоколу № 03 від 16.08.2005 р. засідання постійної робочої групи з визначення найкращої пропозиції щодо придбання об'єктів нерухомості, запропоновану ТОВ «Бізнес Білдінг»пропозицію було визнано найкращою та надано ТОВ «Бізнес Білдінг»виключне право на придбання об'єктів нерухомості військового містечка №11 (т.1, а. с.99).
Ні підставі Протоколу засідання постійної робочої групи з визначення найкращої пропозиції щодо придбання об'єктів нерухомості № 03 від 16.08.2005 р. 19 серпня 2005 між Державою в особі Верховної ради України, представником якої був балансоутримувач - Центральне спеціалізоване будівельне управління Міністерства оборони України (далі - ЦСБУ) (Продавець), від імені якої діяв директор філії ЦСБУ за довіреністю, та ТОВ "Бізнес-Білдінг" (Покупець) укладений договір купівлі-продажу комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11 (далі - Договір), що розташоване за адресою: місто Дніпропетровськ вулиця Сімферопольська 2"К" і складається з: літ. А-1, а1-1, а2-1, ґанки літ. а1, а2 –будівля штабу; літ.Б-1, Б1-1, ґанки літ.б, 61-б3 - будівля казарми; літ. В-1, в-1 - будівля вартової; літ. Г-1, ґанок літ. г –будівля магазину; літ. Д-1, ґанок літ.д - будівля КІШ; літ.Є-1 - склад ПММ; літ.Ж-1, ж1 -1, З-1, М-1 - сховище; літ.І-1, Л-1, О-1, Ш-1 - склад; літ.К - навіс; літ. Н-1 - будівля майстерні; літ. П-1 - будівля ТП; літ. Р-1 - будівля медпункту; літ.С-1 - будівля управління; літ.У-1, У1-1, У11-1, - будівля цеху; літ. Т-1, Т1-1, Т11-1, Т111-1 - склад; літ. Х-1, X1-1 - вхід у підвал; літ, х-1 будівля цеху; літ.Ц-1 –будівля акумуляторної (т.1, а. с. 10). Договір було посвідчено державним нотаріусом Першої Дніпропетровської державної нотаріальної контори Фаст Л.Д. та зареєстровано в реєстрі за номером 4-2974.
Цей продаж вчинено за 24 946 400 грн. (п.5 Договору), які відповідач-1 сплатив на користь ЦСБУ згідно платіжного доручення № 3 від 19.08.2005 р. (т.1, а. с.28).
Зазначений комплекс ЦСБУ передало ТОВ «Бізнес Білдінг»19.08.2005 р. за передавальним актом комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11 (а.с.11).
Враховуючи викладене, суд вважає, що позивач не довів недійсність правочину , укладеного 19.08.2005 р.
До того ж, рішенням Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 20.09.2005 р. ( т.2, а. с.23) визнано дійсним протокол від 16.08.2005 р. № 03 засідання постійної робочої групи з визначенням найкращої пропозиції щодо придбання об'єктів нерухомості, складений філією ЦСБУ "Укроборонбуд" та визнано дійсним спірний договір купівлі-продажу від 19.08.2005 р.
На підставі викладеного суд вважає, що вимоги позивача, заявлені на підставі Законів України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" та
"Про господарську діяльність у Збройних Силах України" щодо визнання недійсним договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу, укладеного 19 серпня 2005р., не підлягають задоволенню, оскільки при продажу спірне майно втратило статус військового майна і було продано відповідно до норм чинного законодавства.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Суддя
В.І. Петрова
Рішення підписано 30.01.2008 р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2007 |
Оприлюднено | 05.02.2008 |
Номер документу | 1322396 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні