Постанова
від 04.03.2008 по справі 18/88-07
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

18/88-07

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.04.2008                                                                                   Справа № 18/88-07  

  Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючого судді          Білецька Л.М. (доповідач)

суддів          Науменко І.М., Голяшкін О.В.

при секретарі                        Прокопець Т.В.

судового засідання:

Прокурор у судове засідання не з"явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Представники сторін:       

від відповідача-1:  Бересток О.В. представник, довіреність №б/н  від 30.11.07;

від відповідача-2:  Крят В.М. представник, довіреність №4/33  від 05.12.07;

Представники позивачів -1,2 у судове засідання не з"явився, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Розглянувши апеляційне подання Військового прокурора Південного регіону України на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2007 року у справі № 18/88-07

за позовом Військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі 1  - Верховної Ради України м. Київ; 2 - Кабінету Міністрів України м. Київ

до 1- Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес Білдінг", м. Дніпропетровськ

2- Центрального спеціалізованого будівельного управління

Міністерства оборони України, смт. Коцюбинське, Київська обл.

про визнання недійсним договору та зобов'язання виконати певні дії

ВСТАНОВИВ:

Військовий прокурор Південного регіону України звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України з позовом про

- визнання недійсним договору купівлі-продажу цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11 (м. Дніпропетровськ, вул. Сімферопольська, 2"К") від 19 серпня 2005 року, укладеного між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг";

-    зобов'язання     Товариства    з     обмеженою      відповідальністю     "Бізнес-Білдінг" повернути державі в особі Верховної Ради України об'єкти нерухомого майна військового містечка  №   11   (м.   Дніпропетровськ,   вул.   Сімферопольська,   2"К",    в     свою     чергу Центральному    спеціалізованому будівельному управлінню Міністерства оборони України

повернути ТОВ "Бізнес-Білдінг" отримані за реалізацію зазначеного майна кошти - 24 946 400 грн.

Свої вимоги позивач мотивував тим, що укладення договору купівлі-продажу цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11, не відповідає не тільки вимогам законів, а і підзаконним актам і тому відповідно до вимог ст.203 ЦК України та ст.207 ГК України є недійсним:

-  всупереч п.З Положення "Про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних Сил України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1919 від 28.12.2000 р., до Кабінету Міністрів не вносилось подання Міністерством оборони України, щодо відчуження цілісного майнового комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11 (місто Дніпропетровськ вулиця Сімферопольська 2"К"), рішення стосовно відчуження зазначеного цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11, Кабінетом Міністрів України не приймалось;

-  при реалізації майнового комплексу військового містечка №11 не було дотримано вимог "Положення про порядок відчуження основних засобів що є державною власністю" (наказ Фонду Державного майна України від 29.03.2004 року №604), а саме: не була визначена залишкова вартість військового майна і висновок про його вартість не погоджувався з відповідним державним органом приватизації згідно з вимогами методики оцінки майна, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 року № 1891.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2007 р. (суддя Петрова В.І.) в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням Військовий прокурор південного регіону України звернувся з апеляційним поданням, в якому посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення господарського суду скасувати повністю та прийняти нове рішення, а саме визнати недійсним договір купівлі-продажу цілісного комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка № 11 (м. Дніпропетровськ, вул. Сімферопольська, 2"К") від 19 серпня 2005 року, укладеного між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг" та зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Білдінг" повернути державі в особі Кабінету Міністрів України об'єкти нерухомого майна військового містечка № 11 (м. Дніпропетровськ, вул. Сімферопольська, 2"К", в свою чергу Центральному спеціалізованому будівельному управлінню Міністерства оборони України повернути ТОВ "Бізнес-Білдінг" отримані за реалізацію зазначеного майна кошти - 24 946 400 грн.

У своєму відзиві ТОВ «Бізнес Білдінг»зазначило, що рішення суду є законним та обґрунтованим.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін та висновок прокурора, обговоривши доводи апеляційного подання, перевіривши у відповідності до ст. 101 ГПК України законність і обґрунтованість рішення у повному обсязі, колегія суддів вважає, що апеляційне подання не підлягає задоволенню з наступних підстав.

19 серпня 2005 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес Білдінг»та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України було укладено договір купівлі - продажу комплексу об'єктів нерухомого майна військового містечка №11 розташованого за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Сімферопольська, 2 «К».

На момент продажу, вищезазначене майно належало Державі в особі Верховної Ради України, а балансоутримувачем було Центрально спеціалізоване будівельне управління Міністерства оборони України.

Майно було передано на баланс ЦСБУ на підставі Плану конверсії колишніх військових містечок на 2004 рік, затвердженого 16.06.2004 року Міністром оборони України на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2003року №81 «Про затвердження Програми конверсії колишніх військових об'єктів на період реформування Збройних Сил та інших військових формувань». Згідно з цим Планом 44 будівлі військового містечка №11 передані ЦСБУ для будівництва житла для військовослужбовців.

Після затвердження Плану конверсії колишніх військових містечок на 2004 рік, майно позбавилось статусу військового майна, та набуло статус майна, що знаходиться у державній власності. Такий висновок можна зробити з наступних підстав.

Декретом Кабінету Міністрів України «Про управління майном, що є у загальнодержавній власності»№8-92 від 15.12.1992р. функції щодо управління майном, що є у загальнодержавній власності покладено на міністерства та інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи державної виконавчої влади.

У відповідності до ст.141 Господарського кодексу України управління об'єктами державної власності відповідно до закону здійснюють Кабінет Міністрів України і, за його уповноваженням, центральні та місцеві органи виконавчої влади.

Відповідно до п.12 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого указом Президента України №888/97 від 21.08.1997р., Міністр оборони України в межах повноважень Міністерства відповідно до законодавства видає накази і директиви, контролює їх виконання.

Таким чином, План конверсії колишніх військових містечок на 2004 рік, затверджений 16.06.2004р. Міністром оборони України на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2003р. №81 «Про затвердження Програми конверсії колишніх військових об'єктів на період реформування Збройних Сил та інших військових формувань»є належною підставою для передачі спірного майна на баланс ЦСБУ, що є госпрозрахунковою організацією.

У відповідності до Закону України «Про правовий режим майна в Збройних Силах України»військове майно - це державне майно закріплене за військовими частинами, тобто, нерухоме майно військового містечка № 11 втратило статус військового з моменту затвердження плану конверсії колишніх військових містечок на 2004 рік, затвердженого 16.06.2004 року Міністром оборони України на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 року № 81 «Про затвердження програми конверсії колишніх військових об'єктів на період реформування Збройних Сил та інших військових формувань.

Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) було створено у відповідності до Наказу Міністра оборони України від 12.04.2002року №129 «Про заходи, пов'язані з оптимізацією структури квартирно - будівельного комплексу Збройних Сил України». Цим Наказом було затверджено Положення про ЦСБУ. Відповідно до п.1 цього Положення ЦСБУ є державною госпрозрахунковою установою, яка заснована на державній власності, підзвітна та підконтрольна Міністерству оборони України.

Пунктом 11.2. Положення про ЦСБУ встановлено, що відчуження засобів виробництва, що є державною власністю і закріплені за ЦСБУ, здійснюється за погодженням з Міністерством оборони України.

У відповідності до ч.5 ст.75 ГК України, в редакції, яка діяла на момент укладення договору купівлі-продажу об'єктів військового містечка, державне комерційне підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно іншим юридичним особам чи громадянам, крім випадків, передбачених законом. Відчужувати, віддавати в заставу майнові об'єкти, що належать до основних фондів, здавати в оренду цілісні майнові комплекси структурних одиниць та підрозділів державне комерційне підприємство має право лише за попередньою згодою органу, до сфери управління якого воно входить, і, як правило, на конкурентних засадах.

Таким чином, згідно ст.75 ГК України та п.11.2 Положення про ЦСБУ, ЦСБУ належить право відчужувати об'єкти, що належать до основних фондів при наявності попередньої згоди на таке відчуження органу управління. З п.1 Положення про ЦСБУ вбачається, що органом управління цього підприємства є Міністерство оборони України.

Враховуючи викладене вище, та положення діючого на момент укладення договору купівлі-продажу законодавства, крім зазначеного органу управління, ЦСБУ не повинно було отримувати попередню згоду на відчуження об'єктів нерухомого майна від Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та будь-яких інших органів.

Міністром оборони України погоджено відчуження будівель військового містечка №11. На виконання рішення Міністра оборони України заступник Міністра оборони України надав доручення від 19.04.2005р. №3816/2 начальнику ЦСБУ щодо проведення відчуження згідно з чинним законодавством.

Таким чином, посилання Військового прокурора Південного регіону України на те, що рішення стосовно відчуження зазначеного нерухомого майна відповідно до ст. 6 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України»та п. 6 Положення «Про порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних Сил України», приймає Кабінет Міністрів України із затвердженням за пропозицією Міністерства оборони України, погодженого з Міністерством економіки України, є безпідставними, тому що спірне майно на момент продажу втратило статус військового майна і його відчуження було здійснене відповідно до норм чинного законодавства.

Що стосується посилань Військового прокурора Південного регіону України на ту обставину, що разом з відчуженням військового містечка № 11 відбулася і зміна цільового призначення земель оборони, то суд вважає їх безпідставними, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що умови договору не містять умов. Відповідно до яких повинно змінитися цільове призначення земельної ділянки. Також відсутні докази того, що внаслідок укладення договору змінилося без дотримання встановленого порядку цільове призначення земельної ділянки.

Таким чином, зазначена скаржником обставина не може бути підставою для визнання оспорюваного правочину недійсним.

З огляду на викладене, рішення господарського суду першої інстанції відповідає фактичним обставинам справи, вимогам чинного законодавства, підстави для його скасування і винесення нового рішення відсутні.

Керуючись ст. ст. 101-103, 105, 106 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційне подання Військового прокурора Південного регіону України на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2007 року у справі № 18/88-07 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.12.2007 року у справі № 18/88-07   - залишити без змін.

Постанова   може          бути   оскаржена   у   місячний   строк  до Вищого

господарського    Суду України через Дніпропетровський    апеляційний господарський суд.

Головуючий суддя                                                        Л.М.Білецька

Суддя          І.М.Науменко

Суддя                                                                                      О.В.Голяшкін

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.03.2008
Оприлюднено17.04.2008
Номер документу1534987
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/88-07

Ухвала від 05.12.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова В.І.

Ухвала від 27.02.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова В.І.

Ухвала від 27.03.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова В.І.

Постанова від 17.07.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Ухвала від 15.07.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Ухвала від 26.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Ухвала від 26.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Ухвала від 17.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

Постанова від 04.03.2008

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Білецька Л.М.

Рішення від 19.12.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні