11/184-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23.12.2010 Справа № 11/184-10
Господарський суд Херсонської області у складі судді Чернявського В.В. при секретарі Борхаленко О.А., за участю представників учасників процесу:
від позивача: Письмиченко Г.В.- уповн. предст., дов. № 8 від 31.12.2009р.
від відповідача: Казанцевої С.А.- уповн. предст., дов. № 1 від 31.05.2010р.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Державного підприємства "Дельта-Лоцман", м. Миколаїв
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ССК-Агент", м. Херсон
про стягнення 2 423грн. 52коп.
Обставини справи: провадження у справі порушено за позовом про стягнення пені і штрафу у зв'язку з неналежним виконанням відповідачем зобов'язань за договором № 89/П-07 від 23.11.2007р. щодо послуг з лінійного і портового лоцманського проведення суден.
Відповідач частково заперечує проти позову з таких підстав.
Розмір нарахованої пені перевищує обмеження подвійною обліковою ставкою НБ України, встановлені за Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань". Посилаючись на скрутне матеріальне становище, спричинене несвоєчасними розрахунками судновласників за послуги, складними погодними умовами у січні-лютому 2010р., відповідач, привівши норму про можливість зменшення санкцій, просить звільнити його від стягнення штрафу.
В обґрунтування підстав для звільнення від штрафу відповідач навів дані про несвоєчасність розрахунків з ним контрагента за агентування суден "Сигал", "Данаприс-5", "Данаприс-3", "Данаприс-1", "Станіслав Косіор".
Позивач навів твердження про те, що є суб'єктом господарювання державного сектора економіки, спірні відносини регулюються ст.231 ГК України, яка передбачає застосовані санкції саме в такому розмірі.
Щодо клопотання про звільнення від сплати штрафу представник позивача в судовому засіданні заперечує, вважаючи відсутніми підстави для такого звільнення.
У судовому засіданні 16.12.2010р. оголошувалась перерва до 14год. 30хв. 23.12.2010р.
С у д в с т а н о в и в:
23.11.2007р. між державним підприємством "Дельта-лоцман" (позивач) та товариством з обмеженою відповідальністю "ССК-Агент " (відповідач) було укладено договір № 89/П-07, відповідно до п.1.1 якого позивач взяв на себе зобов'язання за заявками відповідача надавати послуги з лінійного і портового лоцманського проведення, послуги по перешвартуванню, перетягуванню (переміщенню) суден в акваторії порту, надавати послуги Служби регулювання руху суден у зонах дії центрів і постів регулювання руху суден та надавати право проходження по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морським каналам та глибоководному судновому ходу р. Дунай-Чорне море, а також надавати інформаційну послугу судну при проходженні судном глибоководного суднового ходу, а відповідач зобов'язався прийняти і оплатити надані послуги.
Відповідно до ст.106 Кодексу торговельного мореплавства України із суден, що користуються послугами державних морських лоцманів, справляється лоцманський збір, порядок справляння і розмір якого встановлюється Міністерством транспорту України за погодженням з Міністерством економіки України.
Згідно зі ст.115 Кодексу торговельного мореплавства України із суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються Міністерством транспорту України за погодженням з Міністерством економіки України.
Наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996р. № 214 затверджені збори і плати за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України, в тому числі лоцманський збір та збір за користування послугами служби регулювання руху суден.
За п.2.2.4, 4.2.2 договору відповідач повинен сплачувати рахунки відповідача на протязі 5 банківських днів з дня отримання рахунку за реквізитами, зазначеними у рахунку.
У березні-квітні 2010 року позивач надав послуги з лоцманського проведення та послуги служби регулювання руху суднам "Сигал", "Данаприс-5", "Станислав Косир", "Данаприс-1", "Данаприс-3", які знаходились під агентуванням відповідача, що не є спірним, у справі підтверджується копіями лоцманських квитанцій, рахунків з додатками, залучених до справи. Позивачем відповідачу було виставлено рахунки ДЕ-00821 від 16.03.2010р., ДЕ-0398 від 30.04.2010р., ДЕ-01400 від 30.04.2010р., ДЕ-01405 від 30.04.2010р. та ДЕ-01408 від 30.04.2010р., що підтверджується реєстрами одержаних рахунків, копії яких (реєстрів) також залучено до справи.
Ці рахунки відповідачем оплачено з порушенням строку оплати, передбаченого договором 89/11-07, а саме ДЕ-00821 від 16.03.2010р. оплачений 14.05.2010р., ДЕ-01398 від 30.04.2010р. оплачено 04.06.2010р., ДЕ-01400 від 30.04.2010р. оплачено 04.06.2010р. частково та 10.06.2010р. - остаточно, ДЕ-01405 від 30.04.2010р. оплачено 04.06.2010р. та ДЕ-01408 від 30.04.2010р. оплачено 21.05.2010р., про що зазначено позивачем та не спростовано відповідачем. Даних про вчинення платежів раніше, ніж зазначив позивач, відповідач не навів.
Згідно з п.5.3 договору, за несвоєчасну оплату рахунків відповідач сплачує позивачу пеню у розмірі 0,1 % від несплаченої вартості послуг за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Ця норма договору кореспондується зі ст.231 ГК України, за ч.2 якої у разі якщо порушено господарське зобов'язання, в якому, зокрема, хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, якщо інше не передбачено законом чи договором, за порушення строків виконання зобов'язання застосовується пеня в розмірі 0,1% вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків цієї вартості.
Дійсно, існує обмеження розміру пені подвійною обліковою ставкою за неналежне виконання грошових зобов'язань за Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань", але у спірних відносинах за предметом регулювання - відносини за участю суб'єкта державного сектора економіки - ст.231 ГК України в порівнянні із Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" є спеціальною, саме вона має застосовуватися.
Відповідно до ч.2 ст.22 ГК України суб'єктами господарювання державного сектора економіки є суб'єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб'єкти, державна частка у яких перевищує 50% чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб'єктів.
Як слідує зі статуту Державного підприємства "Дельта-Лоцман", затвердженого Міністерством транспорту та зв'язку України, ДП "Дельта-Лоцман" є державним унітарним підприємством, заснованим на державній власності.
Таким чином, позивачем застосовані саме ті норми, які регулюють розмір спірної відповідальності.
Позивачем заявлено до стягнення пеню за 7 днів прострочки з 28.05.2010р. платежу в 9676,31грн. у зв'язку з лоцманським проведенням та регулювання руху судна "Данаприс-5", за 7 днів прострочки з 28.05.2010р. платежу в 7374,70грн. щодо судна "Данаприс-1", за 14 днів прострочки з 21.05.2010р. платежу в 1495,88грн. щодо судна "Данаприс-3", за 42 дні прострочки частини платежу в 10303,58грн. (із загальної суми 17303,58грн.) з 02.04.2010р. щодо судна "Сигал" та за 63 дні прострочки іншої частини платежу - в 7000грн. (з тих же 17303,58грн.) щодо цього ж судна, за 14 днів прострочки частини платежу в 2412,29грн. (із загальної суми 10635,35грн.) з 21.05.2010р. щодо судна "Станіслав Косіор" та щодо 20 днів прострочки іншої частини платежу - в 8223,06грн. з названих 10635,35грн. стосовно цього ж судна.
Штраф у розмірі 7% відсотків заявлено до стягнення за прострочку оплати понад 30 днів зазначеної суми 17303,58грн. у зв'язку з лоцманським проведенням та регулюванням руху судна "Сигал".
Вчинені позивачем розрахунки пені та штрафу судом перевірено.
Викладені обставини та норми є підставами для задоволення позову.
Суд не знаходить в наведених відповідачем обґрунтуваннях підстав для звільнення його від сплати штрафу у зв'язку з наступним.
Підстави для зменшення розміру штрафних санкцій врегульовані такими нормативними актами.
Згідно зі ст.83 ГПК України господарський суд у виняткових випадках може зменшувати розмір неустойки (штрафу , пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
За ст.233 ЦК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно зі збитками кредитора суд має право зменшити розмір штрафних санкцій; при цьому повинно бути взяти до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Відповідно до ч.3 ст.551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Відповідач при обґрунтуванні підстав звільнення від штрафу не навів даних ні про надмірність, значний розмір штрафу, ні про можливі збитки, ні про істотність певних обставин для розміру штрафу. Наведені відповідачем обставини об'єктивно не є виключними, винятковими, з якими закон пов'язує підстави для зменшення розміру неустойки.
Несвоєчасність розрахунків контрагентів з відповідачем не виправдовує зволікань відповідача з оплатою перед позивачем, даних (доказів) про об'єктивну наявність-відсутність коштів у відповідача протягом спірних відносин в обґрунтування підстав для звільнення від неустойки заявником до клопотання не віднесено. Даних (доказів) фінансового стану як скрутного відповідач не навів.
Складні погодні умови у січні-лютому 2010р. мали місце, однак на час оплати вчинених за таких умов послуг вони не впливають.
Задовольняючи позов суд відносить на відповідача судові витрати у справі.
Керуючись ст.ст.82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ССК-Агент" на користь державного підприємства "Дельта-Лоцман" 1212грн. 27коп. пені, 1211грн. 25коп. штрафу, 102грн. на відшкодування витрат зі сплати держмита, 236грн. на відшкодування витрат з оплати вартості послуг з інформаційно-технічного забезпечення судового процесу.
Наказ видати.
Суддя В.В. Чернявський
Дата підписання рішення
відповідно до вимог ст. 84 ГПК України
28.12.2010р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2010 |
Оприлюднено | 05.01.2011 |
Номер документу | 13317680 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Сумської області
Зражевський Юрій Олексійович
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Чернявський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні