Постанова
від 23.12.2010 по справі 2а-10909/10/0470
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

23.12.2010 < копія >

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2010 р. Справа № 2а-10909/10/0470

Дніпропетровський окруж ний адміністративний суд у с кладі колегії:

головуючого судді Павловського Д.П.

суддів Дєєва М.В., Єфанової О .В.

при секретарі Бесчасові Д.В.

розглянувши у порядку пись мового провадження адмініст ративну справу за позовом О СОБА_1 до Державної судової адміністрації, Міністерства фінансів України, Державног о казначейства України, трет я особа - Дніпропетровський апеляційний адміністративн ий суд, про визнання бездіяль ності неправомірною та зобов ' язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и в :

07 вересня 2010р. до суду надій шов даний адміністративний п озов, у якому позивач просить визнати неправомірною безді яльність Державної судової а дміністрації України щодо не прийняття заходів для повног о фінансування заробітної пл ати судді ОСОБА_1 з 01 січня 2010 року з розрахунку посадово го окладу в розмірі 9,8 мінімал ьних заробітних плат, встано влених Законом на момент про ведення виплат та інших виді в заробітної плати, передбач ених діючим законодавством; визнати неправомірною безді яльність Міністерства фінан сів України, щодо неприйнятт я заходів для повного фінанс ування заробітної плати ОС ОБА_1 з 01 січня 2010 року з розрах унку посадового окладу в роз мірі 9,8 мінімальних заробітни х плат станом на момент прове дення виплат відповідно до п .4 постанови Кабінету Міністр ів України № 865 від 03.09.2005р. "Про опл ату праці суддів"; зобов'язати Державне казначейство Украї ни (01014, м Київ, вул. Бастіонна, 6, ко д ЄДРПОУ 20055032) провести видатки з Державного бюджету Україн и, передбачені Державній суд овій адміністрації України ( 01021, м Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄД РПОУ 09744400) за бюджетною програм ою «Виконання рішень судів»н а погашення заборгованості п о заробітній платі судді ОС ОБА_1 за період з 01 січня 2010 рок у по 1 серпня 2010 року у розмірі 20 583,16 грн. (без урахування утрима ння податку з доходів фізичн их осіб та інших обов'язкових платежів); стягнути з Державн ої судової адміністрації Укр аїни з єдиного рахунку Держа вного бюджету України № 35213015004024, відкритого у Державному казн ачействі України МФО 820172, перед баченого на «Виконання рішен ь судів на користь суддів», за боргованість по заробітній п латі за період з 1 вересня 2009 ро ку по 1 серпня 2010 року на корист ь судді ОСОБА_1 у розмірі 20 583,16грн., з якої необхідно здійс нити відповідні утримання по датку з доходів фізичних осі б та інших обов'язкових плате жів.

Позовні вимоги обґрунтова но адміністративним позовом від 07.09.2010р.

Сторони у судове засідання не з' явилися. Від них надійш ли клопотання про розгляд да ної справи за їхньої відсутн ості. Таким чином, суд вважає з а необхідне здійснювати розг ляд даної справи у порядку пи сьмового провадження, у відп овідності до ч.4 ст.122 КАС Україн и.

Дослідивши матеріали спра ви, суд встановив наступні об ставини.

Згідно Указу Президента Ук раїни №1472/2003 від 20 грудня 2003 року ОСОБА_1, було вперше признач ено суддею на п'ять років в Баб ушкінський районний суд м.Дн іпропетровська.

Указом Президента України №342/2008 від 11.04.2008р. його призначено суддею Дніпропетровського а пеляційного адміністративн ого суду у межах п'ятирічного строку.

Постановою Верховної ради України «Про обрання суддів »№ 1513-VI від 11 червня 2009 року його б уло обрано безстроково судде ю Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду.

Рішенням кваліфікаційно ї комісії суддів загальних с удів Дніпропетровського апе ляційного округу від 22 червня 2007 року позивачу було присвоє но 4 кваліфікаційний клас суд ді.

Рішенням кваліфікаційно ї комісії суддів адміністрат ивний судів України від 12 квіт ня 2010 року йому було присвоєно 3 кваліфікаційний клас судді .

Наказом голови суду № 110 від 1 3 травня 2008 року ОСОБА_1 було встановлено 15% надбавки за ви слугу років виходячи з розмі ру посадового окладу з ураху ванням надбавки за кваліфіка ційний клас судді.

Також, у судовому засіданні були досліджені письмові до кази, а саме: копії наказів, по станов, розрахунок зарплати.

Згідно ч.2 ст.233 КЗпП України, п озивач має право на зверненн я до суду з позовом про стягне ння належної до виплати зарп лати без обмеження будь-яким строком.

Конституцією України закр іплено, що статус суддів визн ачається виключно законами.

Збереження встановленого законом статусу судді, недоп ущення його скасування або з вуження його змісту та обсяг у, є однією з основоположних г арантій незалежності судді, елементами якого є матеріаль не та соціально-побутове заб езпечення, у тому числі і заро бітна плата суддів.

Саме на реалізацію і утверд ження гарантій незалежності суддів у зазначеному аспект і Закон України «Про статус с уддів»запровадив особливий порядок в оплаті праці судді в.

Цей порядок є своєрідним ме ханізмом, що стримує і не допу скає значних диспропорцій в оплаті праці судців, тобто за кон гарантував суддям право на зазначений розмір заробіт ної плати та порядок її визна чення.

Питання виплати заробітно ї плати суддям регулюються с т.44 Закону України «Про статус суддів», згідно якої заробіт на плата суддів складається з посадового окладу, премій, д оплат за кваліфікаційні клас и, надбавок за вислугу років т а інших надбавок.

Пунктом 4 цієї статті, також встановлено, що суддям випла чується щомісячна надбавка з а вислугу років у розмірах:

при стажі роботи понад 3 рок и - 10 відсотків, понад 5 років - 15, п онад 10 років - 20, понад 15 років - 25, п онад 20 років 30, понад 25 років - 40 ві дсотків від загальної суми щ омісячного заробітку з ураху ванням доплати за кваліфікац ійні класи.

Розмір інших складових зар обітної плати встановлювавс я відповідними постановами К абінету Міністрів України та Указами Президента України.

З вересня 2005 року Кабінетом М іністрів України було прийня то постанову № 865 «Про оплату п раці судців», якою підвищено судцям посадові оклади проп орційно до окладів голів наз ваних судів, та було затвердж ено схеми посадових окладів керівників та суддів Констит уційного Суду України, Верхо вного Суду України, вищих спе ціалізованих судів, Апеляцій ного суду України, апеляційн их та місцевих судів згідно з додатками, визначено умови п реміювання, однак набрання ч инності цієї постанови було визначено на майбутнє - з 1 січ ня 2006 року.

При цьому, Постановами Кабі нету Міністрів України з пит ань оплати праці суддів від 30 червня 2005 року N 514, від 3 вересня 20 05 року N 865 в основу посадового о кладу судді покладено розмір мінімальної заробітної плат и.

Однак у подальшому, Постано вами Кабінету Міністрів Укра їни № 1243 від 21 грудня 2005 року «Пит ання оплати праці вищих поса дових осіб України, окремих к ерівних працівників органів державної влади і органів мі сцевого самоврядування та су ддів»та № 1310 від 31 грудня 2005 р. «Пр о внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2005 р. N 865», було внесе но зміни до зазначеної вище п останови №865, її було доповнен о п. 4-1, яким встановлено, що роз міри посадових окладів, пере дбачених цією постановою, вс тановлюються виходячи з розм іру мінімальної заробітної п лати 332 гривні і в подальшому п ри підвищенні мінімальної за робітної плати їх перерахуно к не провадиться.

При цьому умовою набрання ч инності вказаної постанови в изначено втрату чинності дея ких указів, відповідно до яки х регулювалися питання оплат и праці суддів.

Постановою Кабінету Мініс трів України № 248 від 3 березня 2 006 року «Про внесення змін до д еяких постанов Кабінету Міні стрів України з питань оплат и праці суддів»також було до повнено вказану Постанову Ка бінету Міністрів України від 3 вересня 2005 року № 865 та встанов лено, що посадовим особам, заз наченим у пункті 1 цієї постан ови, до яких відносяться і суд ді апеляційних судів, встано влюються:

надбавка за виконання особ ливо важливої роботи у розмі рі до 50 відсотків посадового о кладу з урахуванням надбавки за кваліфікаційний клас;

доплата за науковий ступін ь кандидата або доктора наук з відповідної спеціальності у розмірі відповідно 15 і 20 відс отків посадового окладу;

надбавка за почесне звання "Заслужений юрист України" у р озмірі 15 відсотків посадовог о окладу; у разі надання відпу стки виплачується додаткови й посадовий оклад відповідно до частини п'ятої статті 44 Зак ону України "Про статус судді в", а також надається матеріал ьна допомога для вирішення с оціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх се редньомісячної заробітної п лати. Інші нормативні акти, як і регулювали вказані питання щодо доплат та надбавок втра тили чинність.

Починаючи з 1 січня 2006 року з у рахуванням положень вказани х Постанов Кабінету Міністрі в України, позивачу було пере раховано розмір заробітної п лати: оклад було встановлено виходячи з мінімальної заро бітної плати у розмірі 332 гр. ст аном на 1 січня 2006 року, і у подал ьшому, незважаючи на те, що мін імальний розмір заробітної п лати на законодавчому рівні неодноразово до теперішньог о часу збільшувався і на 1 липн я 2010 року становить 888 гр.., мій ок лад, усупереч вимогам Закону України «Про статус судців» та схемам посадових окладів, встановлених постановою Каб інету Міністрів України № 865 в ід 3 вересня 2005 року «Про оплату праці суддів», де розміри пос адових окладів визначено в з алежності від мінімальної за робітної плати, більше не пер ераховувався до теперішньог о часу.

Тобто, щорічне поетапне збі льшення розміру мінімальної заробітної плати, що передба чається законами про Державн ий бюджет України, не призвод ить до збільшення розміру за робітної плати суддів.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 31.12.2005 року №1310 б уло доповнено Постанову Кабі нету Міністрів України № 865 ві д 03.09.2005.р пунктом 4-1 такого змісту : "Установити, що розміри посад ових окладів передбачених ці єю постановою, встановлюютьс я виходячи з розміру мінімал ьної заробітної плати 332 грн. і в подальшому при підвищенні мінімальної заробітної плат и їх перерахунок не проводит ься."

Пункт 4-1 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 03.09.2005р . не відповідає вимогам Конст итуції України і діючим зако нодавчим актам, а саме: ч. З ст. 2 2 Конституції України, за якою при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних з аконів не допускається звуже ння змісту та обсягу існуючи х прав і свобод; ст. 14 Закону Укр аїни "Про судоустрій України ", оскільки при забороні перер ахунку посадових окладів у р азі підвищення мінімальної з аробітної плати погіршуєтьс я рівень належного забезпече ння суддів в зв'язку із зроста нням індексу споживчих цін; с т.ст. 9,10 Закону України "Про опл ату праці", якими встановлюют ься і переглядаються розміри мінімальної заробітної плат и та іншим нормативно-правов им актам.

Крім того, Законом України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»положеннями підпун ктів "а" підпункту 2 пункту 61 роз ділу II, підпункту "б", "г" і "ґ" підп ункту 2 пункту 61 розділу 11 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2008 рік....»визнач ено, що розміри посадових окл адів суддів встановлюються К абінетом Міністрів України, та нарахування щомісячної на дбавки суддям за вислугу рок ів, має обчислюватися у відсо тках від «посадового окладу, а не від щомісячного середнь ого заробітку».

Постановою Кабінету Мініс трів України N 19 від 16.01.2008 року «П ро внесення змін до постанов и Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2005 р. N 865», зазначену постанову №865 доповнено п. 2-2, зг ідно якого суддям щомісяця в иплачується надбавка за висл угу років у відсотках від пос адового окладу з урахуванням надбавки за кваліфікаційний клас.

Тобто, починаючи з 1 січня 2008 р оку, було змінено порядок нар ахування щомісячної надбавк и за вислугу років, замість її визначення у відсотках до за гальної суми щомісячного зар обітку з урахуванням доплати за кваліфікаційні класи (час тина четверта статті 44 Закону України "Про статус суддів") в она обчислювалася у тих сами х відсотках, але від посадово го окладу судді + надбавка за к валіфікаційний клас.

Таким чином, вказаними норм ативними актами фактично нез аконно змінено порядок нарах ування і розмір заробітної п лати суддям.

Постановою Печерського ра йонного суду м. Києва від 19 бер езня 2007 року, яке залишено без з мін ухвалою Київського апеля ційного адміністративного с уду від 3 грудня 2007 року та ухва лою касаційної інстанції бул о визнано протиправним допов нення п. 4-1 щодо встановлення п осадового окладу судді у кра тному розмірі виходячи з роз міру мінімальної заробітної плати 332 гривні, який в подальш ому при підвищенні мінімальн ої заробітної плати їх перер ахунок не провадиться.

Постановою Окружного адмі ністративного суду міста Киє ва від 21.05.2008 року визнано незако нними постанови Кабінету Мін істрів України від 21.12.2005 №1243 «Про питання оплати праці вищих п осадових осіб України, окрем их керівних працівників орга нів державної влади і органі в місцевого самоврядування т а суддів»в частині встановле ння розміру посадового оклад у суддям; пункт 4-1 постанови Ка бінету Міністрів України від 31.12.2005 № 1310 «Про внесення змін до п останови Кабінету Міністрів України від 03.09.2005 № 865»та пункт 4-1 постанови Кабінету Міністрі в України від 03.09.2005 № 865 «Про опла ту праці та щомісячне грошов е утримання суддів».

Ухвалою Київського апеляц ійного адміністративного су ду від 19.08.2009року дана постанова окружного суду залишена без змін , однак питання щодо пово роту виконання судового ріше ння не прийнято, а тому Постан ова Кабінету Міністрів Украї ни від 21.12.2005 № 1243 «Питання оплати праці вищих посадових осіб У країни, окремих керівних пра цівників органів державної в лади і органів місцевого сам оврядування та суддів»в част ині встановлення розміру пос адового окладу суддів; пункт 4-1 Постанови Кабінету Міністр ів України від 31.12.2005 № 1310 «Про вне сення змін до постанови Кабі нету Міністрів України від 3 в ересня 2005р. № 865»та пункт 4-1 Поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 03.09.2005 № 856 «Про оплату пра ці та щомісячне грошове утри мання суддів»втратили чинні сть лише з 19 серпня 2009 року, тобт о з часу набрання чинності рі шення суду першої інстанції та є обов'язковою для виконан ня саме з цього часу.

Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС Укр аїни обставини, встановлені судовим рішенням в адміністр ативній, цивільній або госпо дарській справі, що набрало з аконної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у як их беруть участь ті самі особ и або особа, щодо якої встанов лено ці обставини.

Таким чином, постановою Окр ужного адміністративного су ду міста Києва від 21.05.2008 р. встан овлено, що Кабінет Міністрів України, в порушення п. 14 ст. 92 Ко нституції України, вийшов за межі своєї компетенції та пе ребрав на себе функцію закон одавця щодо встановлення роз мірів посадових окладів судд ів, поставивши в залежність в иплату заробітної плати судд ям від розмірів мінімальної заробітної плати, з одночасн ою забороною їх перерахуванн я, чим допустився обмеження г арантій незалежності і недот орканості суддів.

Виходячи з системного анал ізу законодавства про статус суддів і судоустрій в Україн і, в розумінні ч.1 ст. 130 Конститу ції України вбачається, що ск ладовою основою конституцій ної гарантії незалежності і недоторканості суддів є їх м атеріальне і соціальне забез печення, які не можуть бути ск асовані чи звужені іншими но рмативними актами держави, о скільки держава, виконуючи с вій обов'язок, забезпечує від повідне фінансування та нале жні умови для функціонування судів і діяльності суддів.

Невід'ємними елементами ст атусу суддів є матеріальне т а соціально-побутове забезпе чення, в тому числі і заробітн а плата суддів (ст.ст. 42-45 Закону України «Про статус суддів» ). А тому невиплата, або зменше ння розміру заробітної плати , свідчить про скасування, або звуження змісту і обсягу гар антій незалежності і недотор каності судців та порушенням конституційних гарантій, за кріплених Основним Законом У країни.

Аналізуючи вищенаведені з аконодавчі акти, їх дію у часі , суд вважає, що саме з 19 серпня 2009 року втрачає чинність пунк т 4-1 Постанови Кабінету Мініст рів України від 03.09.2005 № 865 «Про оп лату праці та щомісячне грош ове утримання судців», а тому Державна судова адміністрац ія України зобов'язана була з астосовувати Постанову № 865 в первісній редакції, тобто пр оводити розрахунок посадово го окладу судді з розміру мін імальної заробітної плати на дату 19.08.2009 року з послідовним з більшенням відповідно до ста тті 55 Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2009 рік " від 26.12.2008 № 835-УІ та Закону Україн и від 20 жовтня 2009 року № 1646-VI "Про вс тановлення прожиткового мін імуму та мінімальної заробіт ної плати", який спрямований н а встановлення розміру прожи ткового мінімуму та мінімаль ної заробітної плати, що забе зпечить належний соціальний захист кожного громадянина України у період фінансово-е кономічної кризи, який склад ає з 1 листопада 2009 року в розмі рі 744 грн., а з 1 січня 2010 року в роз мірі 869 гривень.

Про необхідність такого пе рерахунку та виплати заборго ваності підтверджував у лист опаді 2008 року голова Державно ї судової адміністрації Укра їни на з'їзді суддів України, о днак при цьому послався на ві дсутність коштів у бюджеті У країни, з якого фінансується виплата заробітної плати су ддям, для такого перерахунку та виплати заборгованості.

Проте, у листуванні постійн о наголошувалося на діяльніс ть ДСА України щодо фінансув ання судів у межах кошторисі в та бюджетних асигнувань ви ділених державою на утриманн я судів.

Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюдже тних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовід носин нормативно-правових ак тах національного законодав ства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних а сигнувань, тобто посилання о рганами державної влади на в ідсутність коштів, як на прич ину невиконання своїх зобов' язань судом до уваги не повин но прийматися.

Так, наприклад, у справі "Зуб ко та інші проти України" Євро пейський суд з прав людини ко нстатував, що не приймає аргу мент Уряду щодо недостатност і бюджетних асигнувань, оскі льки органи державної влади не можуть посилатися на відс утність коштів, як на причину невиконання своїх зобов'яза нь.

З урахуванням викладеного , починаючи з 19 серпня 2009 року по теперішній час заробітна пл ата повинна складатися з нас тупних складових, які передб ачені законодавчими актами т а є обов'язковими захищеними статтями бюджетних видатків :

1.Посадовий оклад встановлю ється відповідно до п.2 ст.44 Зак ону України «Про статус судд ів»та додатку 4 Постанови КМУ від 3.09.2005р. №865 як 9,8 кратна кількіс ть розмірів мінімальної заро бітної плати.

2.Розмір доплати за 4 кваліфі каційний клас визначається н а підставі Постанови КМУ №19 ві д 16 січня 2008 року - 300 грн.

3.Розмір доплати за 3 кваліфі каційний клас визначається н а підставі Постанови КМУ №19 ві д 16 січня 2008 року - 325 грн.

4.Згідно п.2 підпункту 2 Постан ови КМУ N 268 від 9.03.2006 року «Про

упорядкування структури та у мов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади,

органів прокуратур и, судів та інших органів»зді йснювати преміювання праців ників

відповідно до їх осо бистого вкладу в загальні ре зультати роботи, а також до де ржавних і

професійних свя т та ювілейних дат у 2006 році в м ежах коштів, передбачених на

преміювання у кошторисі в ідповідного органу, та еконо мії коштів на оплату праці, а

починаючи з 1 січня 2007 р. - у меж ах фонду преміювання, утворе ного у розмірі не менш як

10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати пра ці.

Крім того, згідно п.2 Постано ви КМУ №865 від 3.09.2005 року «Про опла ту праці суддів»(із змінами в несеними Постановою КМУ №248 ві д 3.03.2006 року) преміювання суддів здійснюється згідно з рішен ням президії або органу судд івського самоврядування від повідного суду за результата ми роботи, а також до державни х і професійних свят, ювілейн их дат у межах коштів, передба чених для преміювання в кошт орисі відповідного суду, та е кономії коштів на оплату пра ці.

5.Надбавка за вислугу років відповідно до п.4 ст.44 Закону Ук раїни «Про статус

суддів» з 22 травня 2008 року повинна випл ачувалася у розмірі 15% від сук упного доходу

(посадового окладу; доплати за кваліфіка ційний клас; премія) .

Тобто при складанні коштор ису фонду заробітної плати с уддів відповідного суду вище зазначені складові заробітн ої плати є законодавчо захищ еними і повинні бути профіна нсовані державою у повному р озмірі.

Таким чином, у межах фонду з аробітної плати складовими д о виплати були застосовані і нші виплати, а не ті які повинн і бути застосовані, а саме, нап риклад за січень 2010 року, оклад - 9,8 х 869 - 8516 грн.; надбавка за кв аліфікаційний клас - 300 грн.: п ремії -8516 х 10% = 851,6 грн.; надбавка за вислугу років (8516+300+851,6 = 9667,6) х 15% = 1450, 14г рн. А всього за повний відпрац ьований місяць - 11 117,74 грн. Натом ість, фактично заробітна пла та за січень 2010 року становила 9581,47грн.

Розмір щомісячних нарахув ань таким чином залежить від розміру мінімальної заробіт ної плати на відповідний міс яць, кількості відпрацьовани х днів.

У наведених помісячних роз рахунках відображено різниц ю в нарахуванні заробітної п лати яка не відповідала чинн ому законодавству починаючи з січня 2010р. (а.с.8-9).

Грошові кошти у сумі, достат ній для правильного нарахува ння заробітної плати суддям, через органи Державного Каз начейства України не надходи ли Дніпропетровському апеля ційному адміністративному с уду від Державної судової ад міністрації України, яка є го ловним розпорядником бюджет них коштів, та яку у свою чергу не профінансувало належним чином Міністерство Фінансів України для необхідних витр ат судової влади, що є порушен ням ст. 130 Конституції України щодо забезпечення державою фінансування судів і діяльно сті суддів.

Рішенням Ради суддів Укр аїни від 27.06.2008 № 105 зобов'язано Де ржавну судову адміністрацію України, Конституційний Суд України, Верховний Суд Украї ни та вищі спеціалізовані су ди України обрахувати і вклю чити до бюджетного запиту на 2009 рік кошти, необхідні для зді йснення перерахунку заробіт ної плати, щомісячного грошо вого (довічного) утримання та вихідної допомоги суддям за період з 01.06.2005 по 31.12.2005 та за періо д з 2005 по 2008 роки, а також підготу вати пропозиції про внесення змін до скасованих постанов Уряду.

Бюджетним кодексом Україн и (статті 32 - 37) на Міністерство ф інансів України покладено об ов'язок щодо складання проек ту закону про Державний бюдж ет України, визначення основ них організаційно-методични х засад бюджетного плануванн я, які використовуються для п ідготовки бюджетних запитів і розроблення пропозицій пр оекту Державного бюджету Укр аїни, визначення на підставі основних макропоказників ек ономічного і соціального роз витку України на наступний б юджетний період та аналізу в иконання бюджету у поточному бюджетному періоді загально го рівня доходів та видатків бюджету і надання оцінки обс ягу фінансування бюджету для складання пропозицій проект у Державного бюджету України .

Головні розпорядники бюдж етних коштів організують роз роблення бюджетних запитів д ля подання Міністерству фіна нсів України в терміни та пор ядку, встановлені Міністерст вом фінансів України.

Міністерство фінансів Укр аїни на будь-якому етапі скла дання і розгляду проекту Дер жавного бюджету України пров одить аналіз бюджетного запи ту, поданого головним розпор ядником бюджетних коштів, з т очки зору його відповідності меті, пріоритетності, а також ефективності використання б юджетних коштів. На основі ре зультатів аналізу Міністр фі нансів України приймає рішен ня про включення бюджетного запиту до пропозиції проекту Державного бюджету України перед поданням його на розгл яд Кабінету Міністрів Україн и. На основі аналізу бюджетни х запитів, що подаються відпо відно до статті 35 цього Кодекс у, Міністерство фінансів Укр аїни готує проект закону про Державний бюджет України. Мі ністерство фінансів України в період підготовки пропози цій проекту Державного бюдже ту України розглядає та вжив ає заходів щодо усунення роз біжностей з головними розпор ядниками бюджетних коштів.

Міністерство фінансів Укр аїни здійснює контроль за до триманням бюджетного законо давства на кожній стадії бюд жетного процесу як стосовно державного бюджету, так і міс цевих бюджетів, якщо інше не п ередбачено законодавством У країни (стаття 111 Бюджетного к одексу України).

Відповідно до п.1 Положення про Міністерство фінансів, з атвердженого Указом Президе нта № 1081/99 від 26 серпня 1999 року, Мін істерство фінансів України ( Мінфін України) є центральни м органом виконавчої влади, п ідпорядкованим Кабінету Мін істрів України.

Згідно з пунктом 2 Положення № 1081 Мінфін України узагальню є практику застосування зако нодавства з питань, що належа ть до його повноважень, розро бляє пропозиції щодо вдоскон алення законодавства та в ус тановленому порядку вносить їх на розгляд Президентові У країни та Кабінету Міністрів України.

У межах своїх повноважень М інфін України організовує ви конання актів законодавства і здійснює систематичний ко нтроль за їх реалізацією.

Визнання незаконним пункт у 4-1 постанови Кабінету Мініст рів України від 31.12.2005 № 1310 «Про вн есення змін до постанови Каб інету Міністрів України від 03.09.2005 № 865»та пункт 4і постанови К абінету Міністрів України ві д 03.09.2005р. № 865 «Про оплату праці та щомісячне грошове утримання суддів»в частині встановлен ня розміру посадового окладу суддям виходячи з розміру мі німальної заробітної плати 3 32 гривні є підставою для збіль шення фінансування судової с истеми в частині збільшення асигнувань на заробітну плат у суддів.

Згідно з Указом Президента № 182 від 03.03.2003, Державна судова ад міністрація України є центра льним органом виконавчої вла ди зі спеціальним статусом, т а здійснює матеріальне і соц іальне забезпечення суддів, у тому числі суддів у відстав ці, а також працівників апара тів судів.

Повноваження Державної су дової адміністрації України визначено Положенням про Де ржавну судову адміністрацію України, затвердженим поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни від 14 січня 2009 року № 14, згід но якого Державна судова адм іністрація України відповід но до покладених на неї завда нь бере участь у розробленні проектів Державного бюджету та Державної програми еконо мічного і соціального розвит ку України на відповідний рі к, програми діяльності Кабін ету Міністрів України та дер жавних цільових програм у ві дповідній сфері, забезпечує їх виконання у межах своїх по вноважень; розробляє і затве рджує за погодженням з Радо ю суддів України єдині норм ативи фінансового забезпече ння судів та переглядає їх не рідше ніж один раз на три роки ; виконує функції головного р озпорядника коштів Державно го бюджету України щодо фіна нсового забезпечення діяльн ості судів, кваліфікаційних комісій суддів, органів судд івського самоврядування, тер иторіальних управлінь держа вної судової адміністрації ( далі -територіальні управлін ня) та ДСА; здійснює матеріаль не і соціальне забезпечення суддів, у тому числі суддів у в ідставці, а також працівникі в апарату судів та державної судової адміністрації та ін ше.

На підставі ст.130 Конституці ї України та статті 118 Закону У країни «Про судоустрій Украї ни»забезпечення належного ф інансування та умов функціон ування судів покладено на де ржаву, що передбачає окреме в изначення у Державному бюдже ті видатків, у тому числі на со ціальне забезпечення суддів .

Статтею 126 Закону України «П ро судоустрій України»встан овлено, що Державна судова ад міністрація України готує ма теріали для формування пропо зицій щодо бюджету судів та з дійснює заходи щодо їх фінан сування відповідно до цього Закону, здійснює матеріальне і соціальне забезпечення су ддів.

Статтею 58 Бюджетного кодекс у України передбачено, що гол овні розпорядники коштів (з 01. 01.2003 року - Державна судова адмі ністрація України) організов ують розроблення бюджетних з апитів для подання Міністерс тву фінансів України, яке за р езультатами аналізу приймає рішення про включення бюдже тного запиту до пропозиції п роекту Державного бюджету, г отує проект Закону про Держа вний бюджет України. Видатки Державного бюджету України на утримання судової влади з ахищені безпосередньо Конст итуцією та законами і не можу ть бути скасовані чи зменшен і без відповідної компенсаці ї.

Тобто, саме Державна судова адміністрація України повин на була внести до Міністерст ва фінансів України пропозиц ії щодо збільшення бюджетног о фінансування судової систе ми у зв'язку з визнанням судом незаконними постанови Кабін ету Міністрів України від 21.12.20 05р. №1243 «Про питання оплати пра ці вищих посадових осіб Укра їни, окремих керівних праців ників органів державної влад и і органів місцевого самовр ядування та суддів»в частині встановлення розміру посадо вого окладу суддям; пункт 4 пос танови Кабінету Міністрів Ук раїни від 31.12.2005 № 1310 «Про внесенн я змін до постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2005 № 865» та пункт 4і постанови Кабінет у Міністрів України від 03.09.2005 №8 65 «Про оплату праці та щомісяч не грошове утримання суддів» .

В порушення вимог ст.ст. 20, 21 Бю джетного кодексу України, Де ржавна судова адміністрація України, як головний розпоря дник бюджетних коштів та уча сник бюджетного процесу, не з вернулася з бюджетним запито м до Міністерства фінансів У країни для подальшої підгото вки пропозицій до Кабінету М іністрів України при розробл енні проекту Державного бюдж ету України, чим порушено при нцип відповідальності учасн ика бюджетного процесу, яким передбачено, що кожен учасни к бюджетного процесу несе ві дповідальність за свої дії а бо бездіяльність на кожній с тадії бюджетного процесу (п.11 ч.1ст.7 Бюджетного кодексу Укра їни).

Керівництво Дніпропетровс ького апеляційного адмініст ративного суду неодноразово звертало увагу ДСА України н а чітке дотримання законодав ства щодо правильного обчисл ення заробітної плати суддів , правильного формування кош торису видатків на заробітну плату, проведення нарахуван ня та виплати заробітної пла ти у суворій відповідності д о вищезазначених нормативни х актів.

Відповідно до Постанови Ка бінету Міністрів України, ві д 21.12.2005, № 1232, якою затверджено "Пол оження про Державне казначей ство України", Державне казна чейство України (далі - Казнач ейство) є урядовим органом де ржавного управління, що діє у складі Мінфіну і йому підпор ядковується. Казначейство у своїй діяльності керується К онституцією та законами Укра їни, актами Президента Украї ни і Кабінету Міністрів Укра їни, наказами Мінфіну та цим П оложенням.

Відповідно до пункту 3 основ ними завданнями Казначейств а є зокрема: розрахунково-кас ове обслуговування розпоряд ників і одержувачів бюджетни х коштів; контроль за здійсне нням бюджетних повноважень п ри зарахуванні надходжень, п рийнятті зобов'язань та пров еденні платежів за цими зобо в'язаннями. Казначейство від повідно до покладених на ньо го завдань: провадить безспі рне списання коштів з рахунк ів, на яких обліковуються кош ти державного та місцевих бю джетів і бюджетних установ, з а рішенням, яке було прийняте державним органом, що відпов ідно до закону має право на йо го застосування; здійснює ро зподіл коштів між державним бюджетом, бюджетами Автономн ої Республіки Крим, областей , мм. Києва та Севастополя, а та кож між рівнями місцевих бюд жетів відповідно до норматив ів відрахувань, визначених б юджетним законодавством, і п ерерахування розподілених к оштів за належністю.

Згідно зі статтею 9.1. Наказу М іністерства фінансів Україн и від 30.05.2007, № 662 "Про затвердження Порядку взаємодії Міністерс тва фінансів України як голо вного розпорядника коштів де ржавного бюджету та відповід альних виконавців бюджетних програм на всіх стадіях бюдж етного процесу", Державне каз начейство України готує та з атверджує розпорядження про виділення коштів головним р озпорядникам і в установлено му порядку повідомляє головн ому розпоряднику коштів (у ро зрізі відповідальних викона вців) розмір виділених сум.

Таким чином, беручи до уваги , що обов'язковість рішень суд у є конституційною засадою с удочинства, передбаченою Кон ституцією України та відтвор еною у нормах Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, в порушення вимог ст. 129 Ко нституції України та ст.ст.7, 14 К АС України, Державною судово ю адміністрацією України, Мі ністерством фінансів Україн и та Державним казначейством України не було своєчасно зд ійснено відповідного перера хунку посадового окладу та г рошового забезпечення, оскіл ьки нарахування заробітної п лати та грошового утримання здійснювалось на підставі ск асованого пункту Постанови К абінету Міністрів України № 865.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позивачем була обґрунтована його позиція н алежним чином і доведена неп равомірність бездіяльності відповідачів, та доходить ви сновку, що позовні вимоги під лягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.158-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, -

п о с т а н о в и в:

Адміністративний поз ов - задовольнити повністю.

Визнати неправомірною без діяльність Державної судово ї адміністрації України щодо неприйняття заходів для пов ного фінансування заробітно ї плати судді ОСОБА_1 з 01 сі чня 2010 року з розрахунку посад ового окладу в розмірі 9,8 міні мальних заробітних плат, вст ановлених Законом на момент проведення виплат та інших в идів заробітної плати, перед бачених діючим законодавств ом.

Визнати неправомірною без діяльність Міністерства фін ансів України, щодо неприйня ття заходів для повного фіна нсування заробітної плати ОСОБА_1 з 01 січня 2010 року з розр ахунку посадового окладу в р озмірі 9,8 мінімальних заробіт них плат станом на момент про ведення виплат відповідно до п.4 постанови Кабінету Мініст рів України № 865 від 03.09.2005р. "Про оп лату праці суддів".

Зобов'язати Державне казна чейство України (01014, м Київ, вул . Бастіонна, 6, код ЄДРПОУ 20055032) про вести видатки з Державного б юджету України, передбачені Державній судовій адміністр ації України (01021, м Київ, вул. Лип ська, 18/5, код ЄДРПОУ 09744400) за бюдже тною програмою «Виконання рі шень судів» на погашення заб оргованості по заробітній пл аті судді ОСОБА_1 за періо д з 01 січня 2010 року по 1 серпня 2010 р оку у розмірі 20 583 (двадцять тис яч п' ятсот вісімдесят три)г рн.16коп. (без урахування утрим ання податку з доходів фізич них осіб та інших обов'язкови х платежів).

Стягнути з Державної судов ої адміністрації України з є диного рахунку Державного бю джету України № 35213015004024, відкрито го у Державному казначействі України МФО 820172, передбаченого на «Виконання рішень судів н а користь суддів», заборгова ність по заробітній платі за період з 1 вересня 2009 року по 1 се рпня 2010 року на користь судді ОСОБА_1 у розмірі 20 583(двадцят ь тисяч п' ятсот вісімдесят три)грн.16коп., з якої необхідно здійснити відповідні утрима ння податку з доходів фізичн их осіб та інших обов'язкових платежів.

Постанова суду набирає зак онної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного с удочинства України та може б ути оскаржена в порядку та у с троки, встановлені ст.186 Кодек су адміністративного судочи нства України.

Судді < (пі дпис) >

< Список >

< Список >

< Список > Д.П. Павловський

М.В. Дєєв

О.В. Єфанова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2010
Оприлюднено11.01.2011
Номер документу13324115
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10909/10/0470

Ухвала від 28.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Ухвала від 28.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Ухвала від 28.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Ухвала від 28.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Постанова від 29.11.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов О.О.

Постанова від 29.11.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов О.О.

Постанова від 23.12.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Павловський Дмитро Павлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні