Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІ ЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а -10542/09/12/0170
16.11.10 м. Севастополь
Севастопольськ ий апеляційний адміністрати вний суд у складі колегії суд дів:
головуючого судді Сан акоєвої М.А.,
суддів Дадінсько ї Т.В. ,
Єланської О.Е.
секретар судового засід ання Ковінська Т.Г.
за участю сторін:
представника позивача, Д очірнього підприємства "Шлях ово-будівельне управління-45" В ідкритого акціонерного това риства "Південшляхбуд"- Мат яш Руслан Вікторович, довір еність № б/н від 11.08.08
розглянувши апеляційну ск аргу Республіканського к омітету АР Крим з охорони нав колишнього природного серед овища на постанову Окружног о адміністративного суду Ав тономної Республіки Кри м (суддя < Довідник > Котаре ва Г.М. ) від 10.02.10 по справі № 2а-105 42/09/12/0170
за позовом Дочірнього п ідприємства "Шляхово-будівел ьне управління-45" Відкритого а кціонерного товариства "Півд еншляхбуд" (вул. Сімферопольс ьке шосе, 45,Феодосія,Автоном на Республіка Крим,98105)
до Республіканського к омітету АР Крим з охорони нав колишнього природного серед овища (вул. Кечкеметська, 198,Сім ферополь,Автономна Респуб ліка Крим,95020)
про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Дочірнє підприємство "Шл яхово-будівельне управління -45" Відкритого акціонерного то вариства "Південшляхбуд" зве рнулось до Окружного адмініс тративного суду Автономної Республіки Крим з адміні стративним позовом до Респуб ліканського комітету АР Крим з охорони навколишнього при родного середовища з вимогам и про визнання протиправним та скасування рішення Респу бліканського комітету з охор они навколишнього природног о середовища АР Крим № 71/10 від 24.0 4.2009 року про тимчасове зупинен ня діяльності позивача на зе мельній ділянці Грушевськог о родовища. Позов мотивовано тим, що при прийнятті оскаржу ваного рішення на підставі р езультатів перевірки та прип ису від 21.04.2009 року, відповідно д о якого позивач був зобов' я заний оформити належним чино м документи на земельну діля нку для експлуатації кар' єр у Грушовського родовища до 21.0 7.2009 року, відповідач не в повно му обсязі встановив обставин , без урахування всіх необхід них документів, внаслідок чо го оскаржуване рішення є про типравним та підлягає скасув анню.
Постановою Окружного адмі ністративного суду Автоном ної Республіки Крим від 10 .02.10 позов Дочірнього підприєм ства "Шляхово-будівельне упр авління-45" Відкритого акціоне рного товариства "Південшлях буд" - задоволений.
Визнано протиправним та ск асовано рішення Республікан ського комітету з охорони на вколишнього природного сере довища АР Крим № 71/10 від 24.04.2009 року про тимчасове зупинення дія льності Дочірнього підприєм ства «Шляхове будівельне упр авління № 45 ВАТ «Південшляхбу д»на земельній ділянці Груше вського родовища.
Стягнуто з Державного бюдж ету України на користь Дочір нього підприємства "Шляхово- будівельне управління-45" Відк ритого акціонерного товарис тва "Південшляхбуд" витрати з і сплати судового збору у роз мірі 3,40грн.
Не погодившись з постанов ою суду, Республіканський ко мітет АР Крим з охорони навко лишнього природного середов ища звернувся до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду з апеляційно ю скаргою, в якій просить пост анову суду першої інстанції скасувати, прийняти нову пос танову, якою у позові відмови ти.
Апеляційна скарга мотиво вана порушенням судом першої інстанції норм матеріальног о та процесуального права.
Представник позивача у суд овому засіданні проти доводі в апеляційної скарги запереч ував, вважав їх необґрунтова ними, наполягав на залишенні рішення суду першої інстанц ії без змін.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився , про день, час та місце апеляц ійного розгляду справи повід омлений належним чином та св оєчасно.
Відповідно до частини четв ертої статті 196 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни неприбуття у судове зас ідання сторін або інших осіб , які беруть участь у справі, н алежним чином повідомлених п ро дату, час і місце апеляційн ого розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Колегія суддів, обговоривш и доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту ї х встановлення, дослідивши п равильність застосування су дом першої інстанції норм ма теріального та процесуально го права, вважає, що апеляційн а скарга не підлягає задовол енню з наступних підстав.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалам справи, що н а підставі статті 20 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища", П оложення про Міністерство ох орони навколишнього природн ого середовища України, Поло ження про Республіканський комітет з охорони навколишн ього природного середовища А Р Крим, відповідачем 07.04.2009 р. бул а здійснена перевірка дотрим ання позивачем вимог природо охоронного законодавства Ук раїни, у результаті якої вста новлені порушення законодав ства, та за результатами пере вірки винесено припис № 184 що д о здійснення низки заходів:
- до 14.04.2009 року - вивезення з тер иторії кар' єру твердих побу тових відходів, усунення скл адування промислових відход ів з грунторослинного шару;
- до 14.10.2009 року отримати ліценз ію на вид господарської діял ьності; впорядкувати складув ання та зберігання виробнич их відходів на території об' єкту; забезпечити екологічно обґрунтоване видалення відх одів виробництва.
Відповідно до припису Респ убліканського комітету з охо рони навколишнього природно го середовища АР Крим від 21.04.2009 року з метою усунення поруше нь природоохоронного законо давства, що виявлені під час п роведення перевірки дотрима ння вимог природоохоронного законодавства в сфері охоро ни навколишнього середовища , позивача було зобов' язано оформити документи на земел ьну ділянку відповідно до ст .ст. 125,126 Земельного Кодексу до 21 .07.2009 р. та усунути забруднення т ериторії твердими побутовим и відходами до 28.04.2009 р.
Рішенням від 24.04.2009 року № 71/10 (да лі - рішення) відповідач тим часово зупинив діяльність До чірнього підприємства «Шлях ове будівельне управління № 45 ВАТ «Південшляхбуд»на Груш евському родовищі вапняку.
Рішення було мотивовано по рушенням позивачем законода вства при використанні земел ьної ділянки. В рішенні зазна чено, що за результатами пере вірок, що були проведені на те риторії Грушевського родови щі вапняку від 07.04.2009 року та 21.04.2009 року було встановлено що поз ивач здійснює роботи по видо бутку корисних копалин на зе мельній ділянці без правовст ановлюючих документів та скл адуються тверді побутові від ходи.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 125,126 Земельного к одексу України , ст.ст. 7,10 Закон у України «Про відходи», ст.ст . 10,11 Закону України «Про охорон у атмосферного повітря було прийнято оскаржуване рішенн я.
Зупинення діяльності підп риємств здійснюється на підс таві Порядку обмеження, тимч асової заборони(зупинення) ч и припинення діяльності підп риємств, установ, затверджен ого постановою Верховної Рад и України від 29.10.1992 року № 2751-XII.
Відповідно до п.5.2 зазначено го рішення, поновлення діяль ності може бути вчинено тіль ки на підставі рішення Голов ного державного інспектора з охорони навколишнього приро дного середовища АРК за умов и безумовного усунення всіх виявлених недоліків. Рішення направлено листом на адресу позивача 05.05.2009 року.
Листом від 22.04.2009 року (вих. № 57) п озивач повідомив відповідач а про те, що ним усунено забруд нення території родовища тве рдими побутовими відходами, а питання щодо оформлення до кументів на земельну ділянку знаходиться на виконанні.
Листом від 14.07.2009 року (вих. № 109) п озивач повідомив відповідач а про те, що оформлення докуме нтів на земельну ділянку зат римується у зв' язку із оска рженням дій Республікансько го комітету АР Крим по лісово му та мисливському господарс тву.
Відповідно до розпоряджен ня № 549-р від 22.08.1959 року виконавчо го комітету Кримської обласн ої ради депутатів трудящих з емельна ділянка Старокримсь кого лісництва площею 1,4 га бу ло відведено для розширення кар' єру ДСР №15.
Рішенням Виконавчого комі тету Кримської обласної ради від 1811.1967 р. № 877е тресту «Південш ляхбуд»було передано під роз ширення кам' яного кар' єру 3,5 га земель в кварталі № 117 Стар о-Кримського лісництва.
У зв'язку із структурними зм інами ДСР №15 перейменовано в Ш ляхово-ремонтне - будівельн е управління № 45(наказ № 477 від 23. 11.1960 р.), далі ШРБУ №45 перейменова но в ШБУ-45 Тресту «Південшляхб уд»(наказ № 23 від 16.01.1965 р., на підст аві рішення Київського райви конкому м. Сімферополя від 23.02.1 992 року трест «Південшляхбуд» перейменовано в організацію орендарів тресту «Південшля хбуд». На підставі наказу Фон ду майна АР Крим від 01.07.1997 року № 1055 ШБУ №45 організації орен дарів тресту «Південшляхбуд »перейменовано в Дочірнє пі дприємство «Шляхове будівел ьне управління № 45 ВАТ «Півден шляхбуд».
На підставі акту про наданн я гірського відводу, Дочірнь ому підприємству «Шляхове бу дівельне управління № 45 ВАТ «П івденшляхбуд»було надано гі рський відвід для розробки Г рушевського родовища вапняк у в межах земельної ділянки в розмірі 8,9 га.
Видобуток (експлуатація) Гр ушевського родовища позива чем здійснюється на підставі ліцензії № 1358 від 13.05.1998 р.
На підставі договору про ор енду земельної ділянки від 04.0 9.2003 року, укладеного з Кіровськ ою районної державною адміні страцією Дочірнє підприємст во «Шляхове будівельне управ ління № 45 ВАТ «Південшляхбуд» отримало в оренду земельну д ілянку загальною площею 13,2397 г а (далі - земельна ділянка) з з емель Первомайської сільськ ої ради для комерційної діял ьності. Строк дії договору ор енди - 5 років.
Відповідно до додаткової у годи до договору оренди земе льної ділянки від 20.08.2008 року стр ок дії договору оренди земел ьної ділянки може бути продо вжено з останнього дня дії йо го до дати фактичного уклада ння нового договору оренди з емельної ділянки при наявнос ті відповідної землевпорядн ої документації. Зазначена у года зареєстрована в Кримськ ій регіональній філії ДП «Це нтр державного земельного ка дастру»21.08.2008 р..
Відповідно до довідки Кіро вського районного відділу зе мельних ресурсів від 07.10.2009 року (вих. № 01-08/4236) земельна ділянка п лощею 13,2397га, розташована за ме жами населених пунктів Перво майської сільської ради, зна ходиться в користуванні на п равах оренди у позивача.
Позивач здійснює орендну п лату за земельну ділянку.
Відповідно до розпоряджен ня Кіровської районної держа вної адміністрації від 20.08.2008 ро ку № 603-р, Дочірньому підприємс тву «Шляхове будівельне упра вління № 45 ВАТ «Південшляхбуд »було надано дозвіл на вигот овлення проекту землеустрою по зміні цільового призначе ння земельної ділянки для пр омислового призначення.
Розпорядженням Кіровської районної державної адмініст рації від 28.01.2009 року № 37-р було вн есено зміни до розпорядження РДА від 20.08.2008 року № 603-р, шляхом пр одовження договору оренди зе мельної ділянки та про зверн ення до Верховної ради АР Кри м з клопотанням про вирішенн я питання про надання земель ної ділянки Дочірньому підпр иємству «Шляхове будівельне управління № 45 ВАТ «Південшля хбуд»в тимчасове користуван ня для розробки родовища кор исних копалень місцевого зна чення на землях, розташовани х за межами населених пункті в Первомайської сільської ра ди, та раніш орендованих зазн аченим підприємством.
П.п. «б», «ж»ст. 20 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" встановлює державний конт роль за використанням і охор оною земель, надр, поверхневи х і підземних вод, атмосферно го повітря, лісів та іншої рос линності, тваринного світу, м орського середовища та приро дних ресурсів територіальни х вод, континентального шель фу і виключної (морської) екон омічної зони республіки, дот риманням заходів біологічно ї і генетичної безпеки щодо б іологічних об'єктів навколиш нього природного середовища при створенні, дослідженні т а практичному використанні г енетично модифікованих орга нізмів у відкритій системі, а також за додержанням норм ек ологічної безпеки. До компет енції спеціально уповноваже ного центрального органу вик онавчої влади з питань еколо гії та природних ресурсів і й ого органів на місцях належи ть: обмеження чи зупинення (т имчасово) діяльності підприє мств і об'єктів, незалежно від їх підпорядкування та форм в ласності, якщо їх експлуатац ія здійснюється з порушенням законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища, вимог дозволів на ви користання природних ресурс ів, з перевищенням нормативі в гранично допустимих викиді в впливу фізичних та біологі чних факторів і лімітів скид ів забруднюючих речовин.
Постановою Верховної Ради України "Про затвердження По рядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припи нення діяльності підприємст в, установ" N 2751-XII від 29.10.1992 діяльніс ть підприємств, що здійснюєт ься з порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, може бути:
тимчасово заборонена (зупи нена) - до виконання необхідни х природоохоронних заходів з упиняється експлуатація під приємства чи окремих його це хів (дільниць) і одиниць облад нання;
При тимчасовій забороні (зу пиненні) чи припиненні діяль ності підприємств забороняю ться всі викиди і скиди забру днюючих речовин та розміщенн я відходів по підприємствах в цілому чи окремих їх цехах (д ільницях) і одиницях обладна ння.
Рішення про обмеження, тимч асову заборону (зупинення) та припинення діяльності підпр иємств у разі порушення ними законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища приймають у межах св оєї компетенції, в тому числі , Міністерство охорони навко лишнього природного середов ища України та його органи на місцях, органи державного са нітарно-епідеміологічного н агляду, інші спеціально упов новажені державні органи та органи місцевого самоврядув ання.
Діяльність підприємств об межується або тимчасово забо роняється (зупиняється) у раз і перевищення ними лімітів в икористання природних ресур сів, порушення екологічних н ормативів, екологічних станд артів, а також вимог екологіч ної безпеки, зокрема:
а) введення в дію підприємст в, на яких не забезпечено в пов ному обсязі додержання еколо гічних вимог і виконання зах одів, передбачених проектами на їх будівництво (реконстру кцію);
б) відсутності споруд, устат кування і пристроїв для очищ ення викидів і скидів або їх з нешкодження, а також приладі в контролю за кількістю і скл адом забруднюючих речовин та характеристиками шкідливих факторів на підприємствах, д іяльність яких пов'язана з шк ідливим впливом на навколишн є природне середовище, або по рушення правил експлуатації зазначених споруд, устаткув ання, пристроїв і приладів;
в) використання природних р есурсів, викидів і скидів заб руднюючих речовин у навколиш нє природне середовище, скла дування, захоронення, зберіг ання або розміщення виробнич их, побутових та інших відход ів без відповідних дозволів;
д) порушення екологічних ви мог при виробництві, зберіга нні, транспортуванні, знешко дженні, захороненні токсични х та інших речовин, небезпечн их для навколишнього природн ого середовища, здоров'я та жи ття людей;
і) порушення інших вимог зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища.
Відповідно до статті 17 Зако ну України «Про охорону земе ль», до повноважень централь ного органу виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів у галузі охорони земель належать:
- участь у розробленні та реалізації загальнодержа вних і регіональних програм використання та охорони земе ль;
- здійснення державно го контролю за використанням та охороною земель;
- обмеження чи зупинен ня (тимчасово) або припинення діяльності підприємств і об 'єктів незалежно від їх підпо рядкування та форм власності відповідно до закону, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства пр о охорону земель;
- участь у здійсненні п риродно-сільськогосподарсь кого, еколого-економічного, п ротиерозійного та інших виді в районування (зонування) зем ель;
- участь у розробці нор мативно-правових актів у гал узі охорони земель;
- участь у розробці та з дійсненні заходів щодо еконо мічного стимулювання викори стання та охорони земель;
- організація монітор ингу земель;
- подання позовів про в ідшкодування шкоди і втрат, з аподіяних внаслідок порушен ня законодавства України про охорону земель;
- здійснення міжнарод ного співробітництва з питан ь охорони земель;
- вирішення інших пита нь у галузі охорони земель ві дповідно до закону.
Статтею 35 Закону України "Пр о охорону земель" встановлен о, що власники і землекористу вачі, в тому числі орендарі, зе мельних ділянок при здійснен ні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися в имог земельного та природоох оронного законодавства Укра їни; проводити на земельних д ілянках господарську діяльн ість способами, які не завдаю ть шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів ; уживати заходів щодо запобі гання негативному і екологон ебезпечному впливу на земель і ділянки та ліквідації насл ідків цього впливу.
Порушення в сфері охорони а тмосферного повітря було вия влено під час проведення пер евірки 07.04.2009 року. Перевіркою, я ка була проведена 21.04.2009 року ная вність зазначеного порушенн я не було підтверджено. Проте , перевірка 21.04.2009 року проводила сь в межах виконання припису від 07.04.2009 року. Крім того, питанн я щодо усунення порушень Зак ону України «Про охорону атм осферного повітря»не порушу валось відповідачем.
Щодо прийняття рішення про зупинення діяльності з підс тав відсутності правовстано влюючих документів на землю, судова колегія зазначає нас тупне.
Відповідно до ст. ст. 125,126 Земе льного кодексу України ( в ред акція станом на 05.03.2009 року, тобт о на час виникнення публічно -правових відносин між позив ачем та відповідачем) право в ласності на земельну ділянку , а також право постійного кор истування та право оренди зе мельної ділянки виникають з моменту державної реєстраці ї цих прав; право оренди земел ьної ділянки посвідчується д оговором оренди землі, зареє строваним відповідно до зако ну.
Відповідно до статті 124 Земе льного кодексу України перед ача в оренду земельних ділян ок, що перебувають у державні й або комунальній власності, здійснюється на підставі рі шення відповідного органу ви конавчої влади або органу мі сцевого самоврядування чи до говору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у р азі продажу права оренди) шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.
Відповідно до статті 33 Зако ну України «Про оренду землі »після закінчення строку, на який було укладено договір о ренди землі, орендар, який нал ежно виконував обов'язки від повідно до умов договору, має за інших рівних умов переваж не право на поновлення догов ору. Отже після закінчення ст року оренди землі відповідно до договору оренди від 04.09.2003 ро ку позивач має право на понов лення договору.
Крім того орендодавцями зе мельних ділянок, що перебува ють у спільній власності тер иторіальних громад, є районн і, обласні ради та Верховна Ра да Автономної Республіки Крим у межах повноважень, виз начених законом (стаття 4 Зазн аченого закону).
Проте, системний аналіз нор м законодавства щодо наявнос ті повноважень відповідача з зупинення діяльності підпри ємств дозволяє зробити висно вок про те, що підставою для ти мчасової заборони (зупинення ) діяльності підприємств є не будь-які порушення природоо хоронного законодавства, а л ише ті, наслідком яких є поруш ення екологічних нормативів , стандартів, перевищення лім ітів.
Отже відсутність правовст ановлюючих документів на зем лю не може бути підставою для прийняття зазначеного рішен ня.
Враховуючі те, що підставо ю для прийняття рішення про п оновлення діяльності, як заз начено в оскаржуваному рішен ні № 71/10 від 24.04.2009 р. є усунення всі х порушень, про що зазначено в рішенні, тому наявність безп ідставно включеного хоча б о дного порушення, дозволяє зр обити висновок про протиправ ність такого рішення та його скасування.
На підставі викладеного, с удова колегія дійшла висновк у, що постанова Окружного адм іністративного суду Автоном ної Республіки Крим від 10 .02.2010 підлягає залишенню без зм ін, апеляційна скарга Респуб ліканського комітету АР Крим з охорони навколишнього при родного середовища - залишен ню без задоволення.
Керуючись статтями 195, 196, пунк том 1 частини першої статті 198, с т.ст. 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Респу бліканського комітету АР Кри м з охорони навколишнього пр иродного середовища на поста нову Окружного адміністрати вного суду АР Крим від 10.02.10р. по справі № 2а-10542/09/12/0170 - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адмі ністративного суду АР Крим в ід 10.02.10р. по справі № 2а-10542/09/12/0170 - зали шити без змін.
Ухвала набирає законно ї сили з моменту проголошенн я згідно з частиною п' ятою с татті 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України.
Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу ад міністративного судочинств а України, згідно з якою касац ійна скарга на судові рішенн я подається безпосередньо до Вищого адміністративного су ду України протягом двадцяти днів після набрання законно ї сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим К одексом, а в разі складення ух вали в повному обсязі відпов ідно до статті 160 цього Кодекс у - з дня складення ухвали в по вному обсязі.
Повний текст судовог о рішення виготовлений 22 лис топада 2010 р.
Головуючий суддя підпис М.А.Санакоєва
Судді підпис Т.В. Дадінська
підпис О.Е.Єланська
З оригіналом згідно
Головуючий суддя М.А.С анакоєва
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2010 |
Оприлюднено | 10.01.2011 |
Номер документу | 13370731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Санакоєва Майя Анзорівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Котарева Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні