Постанова
від 10.02.2010 по справі 2а-10542/09/12/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

10.02.10 Справа №2а-10542/09/12/0170

Окружний адміністрати вний суд Автономної Республі ки Крим у складі :

Головуючого судді Котарев ої Г.М.

при секретарі судового зас ідання Тарасовій О.М.,

розглянувши адміністратив ну справу

за позовом Дочірнього підп риємства "Шляхово-будівельне управління-45" Відкритого акці онерного товариства "Південш ляхбуд"

до відповідача Республік анського комітету АР Крим з охорони навколишнього приро дного середовища

про визнання протиправним та скасування рішення

за участю :

представник позивача - Ма тяш Руслан Вікторович, дові реність № б/н від 11.08.08;

представник відповідача - Рева Юлія Адамівна, довіре ність № 03 від 17.08.09р.;

Суть спору: Дочірнє підприє мство "Шляхово-будівельне уп равління-45" Відкритого акціон ерного товариства "Південшля хбуд" (далі - позивач ДП «ШБУ- 45» ВАТ «Південшляхбуд») зверн улось до Окружного адміністр ативного суду Автономної Рес публіки Крим з адміністратив ним позовом до Республікан ського комітету АР Крим з о хорони навколишнього природ ного середовища з вимогами п ро визнання протиправним та скасування рішення Респуб ліканського комітету з охо рони навколишнього природно го середовища АР Крим № 71/10 від 24.04.2009 року про тимчасове зупине ння діяльності Дочірнє підпр иємство «Шляхове будівельне управління № 45 ВАТ «Південшля хбуд» на земельній ділянці Г рушевського родовища.

Позов мотивовано тим, що при прийнятті оскаржуваного ріш ення на підставі результатів перевірки та припису від 21.04.2009 року, відповідно до якого поз ивач був зобов' язаний оформ ити належним чином документи на земельну ділянку для експ луатації кар' єру Грушовськ ого родовища до 21.07.2009 року, відп овідач не в повному обсязі вс тановив обставин, без урахув ання всіх необхідних докумен тів, внаслідок чого оскаржув ане рішення є протиправним т а підлягає скасуванню.

Ухвалами Окружного адміні стративного суду Автономної Республіки Крим від 07.09.09р. відк рито провадження по справі, з акінчено підготовче провадж ення та призначено справу до судового розгляду.

Представник позивача в ход і судового розгляду підтрима в позовні вимоги в повному об сязі, надав пояснення по суті спору.

Представник відповідача п роти позову заперечував з пі дстав, викладених в письмови х запереченнях від 13.10.2009 року, в ідповідно до яких обґрунтову є прийняте рішення щодо зупи нення діяльності позивача н а Грушевському родовищі вапн яку підпунктом «ж» ст.20 Закон у України «Про охорону навко лишнього природного середов ища», ст.ст. 10,11 Закону України « Про охорону атмосферного пов ітря», ст. 17,10 Закону України «П ро відходи», ст.ст. 125,126 Земельно го кодексу України.

Дослідивши матеріали спра ви та оцінивши докази по спра ві в їх сукупності, заслухавш и представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України з авданням адміністративного судочинства є захист прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб' єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо ос карження його рішень (нормат ивно-правових актів чи право вих актів індивідуальної дії ), дій чи бездіяльності.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо ос карження його рішень (нормат ивно-правових актів чи право вих актів індивідуальної дії ), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті З К АС України дано визначення с уб'єктів владних повноважень , до яких належать орган держа вної влади, орган місцевого с амоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'є кт, який здійснює владні упра влінські функції на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень.

Згідно Положення про Мініс терство охорони навколишньо го природного середовища Укр аїни, затвердженого Указом П резидента України від 27.12.2005р. №1 842/2005 Міністерство охорони навк олишнього природного середо вища України (Мінприроди Укр аїни) є спеціально уповноваж еним центральним органом вик онавчої влади з питань охоро ни навколишнього природного середовища, раціонального в икористання природних ресур сів, екологічної безпеки, зап овідної справи, поводження з відходами, геологічного вив чення надр, а також топографо -геодезичної та картографічн ої діяльності.

Мінприроди України і посад ові особи з контролю у сфері о хорони навколишнього природ ного середовища та екологічн ої безпеки мають право обмеж увати та зупиняти (тимчасово ) в установленому порядку дія льність підприємств, установ , організацій та об'єктів або в носити до Кабінету Міністрів України відповідні подання щодо припинення діяльності, якщо вона провадиться з пору шенням норм, правил і нормати вів з охорони навколишнього природного середовища, еколо гічної та в межах своєї компе тенції радіаційної безпеки.

Мінприроди України здійсн ює свої повноваження безпосе редньо та через утворені в йо го складі урядові органи дер жавного управління, уповнова жений орган виконавчої влади у сфері охорони навколишньо го природного середовища в А втономній Республіці Крим, т ериторіальні органи, інспекц ії, установи та організації, щ о перебувають в його управлі нні.

Відповідно до Положення пр о Республіканський комі тет АР Крим з охорони навколи шнього природного середовищ а (далі Рескомітет), затвердже ного постановою Ради Міністр ів АР Крим від 09.08.2005 року № 359, Реск омітет є республіканським ор ганом виконавчої влади в гал узі охорони навколишнього пр иродного середовища , раціон ального використання та відн овлення природних ресурсів , заповідної справи, екологіч но безпеки на території АР Кр им.

Рескомітет підпорядковуєт ься Міністерству охорони нав колишнього природного серед овища України .

Відповідно до зазначеного Положення до завдань Реском ітету серед інших віднесено, здійснення відповідно до за конодавства в межах своєї ко мпетенції державного контро лю за дотримання правил, норм ативів, лімітів, квот в сфері в икористання та охорони приро дних ресурсів, вимог екологі чної та радіаційної безпеки.

Відповідно до підпункту 7 п ункту 5 Положення про Рескомі тет до прав останнього належ ить обмеження , тимчасова заб орона (зупинення) в межах своє ї компетенції, у встановлено му порядку діяльності підпри ємств та об' єктів всіх форм власності або внесення відп овідних приписів до Мінприро ди України, якщо діяльність з дійснюється із порушенням но рм, правил т нормативів про ох орону навколишнього природн ого середовища, екологічної та радіаційної безпеки.

Порядком обмеження, тимчас ової заборони (зупинення) чи п рипинення діяльності підпри ємств, установ, організацій і об' єктів у разі порушення н ими законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища, затвердженим Пост ановою Верховної Ради Україн и від 29.10.1992 р. №2751-ХІІ, передбачено , що рішення про обмеження, тим часову заборону (зупинення) т а припинення діяльності підп риємств у разі порушення ним и законодавства про охорону навколишнього природного се редовища приймають у межах с воєї компетенції Кабінет Мін істрів України, Верховна Рад а Республіки Крим, місцеві ор гани державної виконавчої вл ади, Міністерство охорони на вколишнього природного сере довища України та його орган и на місцях, органи державног о санітарно-епідеміологічно го нагляду, інші спеціально у повноважені державні органи та органи місцевого самовря дування.

Позивач - Дочірнє підприємс тво «Шляхове будівельне упра вління № 45 ВАТ «Південшляхбуд » зареєстровано як юридична особа 23.01.2001 року (ідентифікацій ний код 03450608) (а.с.6).

Таким чином, відповідач ві дносинах з суб' єктами госпо дарювання, фізичними та юрид ичними особами під час реалі зації своїх завдань та функц ій, встановлених законодавст вом України, є суб' єктом вла дних повноважень.

Судом встановлено, що на під ставі статті 20 Закону України "Про охорону навколишнього п риродного середовища", Полож ення про Міністерство охорон и навколишнього природного с ередовища України, Положення про Республіканський ко мітет з охорони навколишньог о природного середовища АР К рим, відповідачем 07.04.2009 р. була з дійснена перевірка дотриман ня позивачем вимог природоох оронного законодавства Укра їни,у результаті якої встано влені порушення законодавст ва, та за результатами переві рки винесено припис № 184 що до з дійснення низки заходів (а.с.86 ):

- До 14.04.2009 року - вивезенн я з території кар' єру тверд их побутових відходів, усуне ння складування промислових відходів з грунтоворозлиснн ого шару;

- До 14.10.2009 року отримати л іцензію на вид господарської діяльності; впорядкувати ск ладування та зберігання вир обничих відходів на територі ї об' єкту; забезпечити екол огічно обґрунтоване видален ня відходів виробництва.

Відповідно до припису Ре спубліканського комітету з охорони навколишнього при родного середовища АР Крим в ід 21.04.2209 року з метою усунення п орушень природоохоронного з аконодавства, що виявлені пі д час проведення перевірки д отримання вимог природоохор онного законодавства в сфері охорони навколишнього серед овища, позивача було зобов' язано оформити документи на земельну ділянку відповідно до ст.ст. 125,126 Земельного Кодекс у до 21.07.2009 р. та усунути забрудне ння території твердими побут овими відходами до 28.04.2009 р. (а.с.21).

Рішенням від 24.04.2009 року № 71/10 (да лі - рішення) відповідач тим часово зупинив діяльність До чірнього підприємства «Шлях ове будівельне управління № 45 ВАТ «Південшляхбуд» на Груш евському родовищі вапняку (а .с.26).

Рішення було мотивовано по рушенням позивачем законода вства при використанні земел ьної ділянки. В рішенні зазна чено, що за результатами пере вірок, що були проведені на те риторії Грушевського родови щі вапняку від 07.04.2009 року та 21.04.2009 року було встановлено що поз ивач здійснює роботи по видо бутку корисних копалин на зе мельній ділянці без правовст ановлюючих документів та скл адуються тверди побутові від ходи.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 125,126 Земельного к одексу України , ст.ст. 7,10 Закон у України «Про відходи», ст.ст . 10,11 Закону України «Про охорон у атмосферного повітря було прийнято оскаржуване рішенн я.

Зупинення діяльності підп риємств здійснюється на підс таві Порядку обмеження , тимч асової заборони(зупинення) ч и припинення діяльності підп риємств, установ , затверджен ого постановою Верховної Рад и України від 29.10.1992 року № 2751-XII.

Відповідно до п.5.2 зазначено го рішення, поновлення діяль ності може бути вчинено тіль ки на підставі рішення Голов ного державного інспектора з охорони навколишнього приро дного середовища АРК за умов и безумовного усунення всіх виявлених недоліків. Рішення направлено листом на адресу позивача 05.05.2009 року (а.с.28).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України, органи держав ної влади та місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.

Згідно ст. 16 Закону України "П ро охорону природного навкол ишнього середовища", державн е управління в галузі охорон и навколишнього природного с ередовища здійснюють Кабіне т Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі ор гани, а також спеціально упов новажені на те державні орга ни по охороні навколишнього природного середовища і вико ристанню природних ресурсів та інші державні органи відп овідно до законодавства Укра їни.

Вивчивши матеріали справи , вислухавши представника по зивача та відповідача, суд ді йшов висновку про наявність підстав для скасування прийн ятого акту з огляду на наступ не.

Листом від 22.04.2009 року (вих.. № 57) п озивач повідомив відповідач а про те, що ним усунено забруд нення території родовища тве рдими побутовими відходами, а питання щодо оформлення до кументів на земельну ділянку знаходиться на виконанні (а.с .23).

Листом від 14.07.2009 року (вих.. № 109) п озивач повідомив відповідач а про те, що оформлення докуме нтів на земельну ділянку зат римується у зв' язку із оска рженням дій Республікансь кого комітету АР Крим по лі совому та мисливському госпо дарству (а.с.24).

Відповідно до розпоряджен ня № 549-р від 22.08.1959 року виконавчо го комітету Кримської обласн ої ради депутатів трудящих з емельна ділянка Старокримсь кого лісництва площею 1,4 га бу ло відведено для розширення кар' єру ДСР №15 (а.с.8).

Рішенням Виконавчого комі тету Кримської обласної ради від 1811.1967 р. № 877е тресту «Південш ляхбуд» було передано під ро зширення кам' яного кар' єр у 3,5 га земель в кварталі № 117 Ста ро-Кримського лісництва(а.с.9). Судом встановлено, що у зв'язк у із структурними змінами ДС Р №15 перейменовано в Шляхово-р емонтне - будівельне управл іння № 45(наказ № 477 від 23.11.1960 р.), далі ШРБУ №45 перейменовано в ШБУ-45 Т ресту «Південшляхбуд» (наказ № 23 від 16.01.1965 р., на підставі рішен ня Київського райвиконкому м . Сімферополя від 23.02.1992 року тре ст «Південшляхбуд» переймен овано в організацію орендарі в тресту «Південшляхбуд». На підставі наказу Фонду майна АР Крим від 01.07.1997 року № 1055 ШБУ №45 організації орендарів тре сту «Південшляхбуд» перейме новано в Дочірнє підприємст во «Шляхове будівельне управ ління № 45 ВАТ «Південшляхбуд» (а.с.20)

На підставі акту про наданн я гірського відводу , Дочірнь ому підприємству «Шляхове бу дівельне управління № 45 ВАТ «П івденшляхбуд» було надано гі рський відвід для розробки Г рушевського родовища вапняк у в межах земельної ділянки в розмірі 8,9 га (а.с.30).

Видобуток (експлуатація) Гр ушевського родовища позива чем здійснюється на підставі ліцензії № 1358 від 13.05.1998 р.

На підставі договору про ор енду земельної ділянки від 04.0 9.2003 року, укладеного з Кіровськ ою районної державною адміні страцією Дочірнє підприємст во «Шляхове будівельне управ ління № 45 ВАТ «Південшляхбуд» отримало в оренду земельну д ілянку загальною площею 13,2397 г а (далі - земельна ділянка) з земель Первомайської сільсь кої ради для комерційної дія льності (а.с.17). Строк дії догово ру оренди - 5 років.

Відповідно до додаткової у годи до договору оренди земе льної ділянки від 20.08.2008 року стр ок дії договору оренди земел ьної ділянки може бути продо вжено з останнього дня дії йо го до дати фактичного уклада ння нового договору оренди з емельної ділянки при наявнос ті відповідної землевпорядн ої документації. (а.с.18) . Зазнач ена угода зареєстрована в Кр имській регіональній філії Д П «Центр державного земельно го кадастру» 21.08.2008 р. (а.с.19).

Відповідно до довідки Кіро вського районного відділу зе мельних ресурсів від 07.10.2009 року (вих.. № 01-08/4236) земельна ділянка п лощею 13,2397га, розташована за ме жами населених пунктів Перво майської сільської ради, зна ходиться в користуванні на п равах оренди у позивача (а.с.55).

Позивач справляє орендну п лату за земельну ділянку (а.с.6 2-74).

Відповідно до розпоряджен ня Кіровської районної держа вної адміністрації від 20.08.2008 ро ку № 603-р, Дочірньому підприємс тву «Шляхове будівельне упра вління № 45 ВАТ «Південшляхбуд » було надано дозвіл на вигот овлення проекту землеустрою по зміні цільового призначе ння земельної ділянки для пр омислового призначення (а.с.19) .

Розпорядженням Кіровської районної державної адмініст рації від 28.01.2009 року № 37-р було вн есено зміни до розпорядження РДА від 20.08.2008 року № 603-р, шляхом пр одовження договору оренди зе мельної ділянки та про зверн ення до Верховної ради АР Кри м з клопотанням про вирішенн я питання про надання земель ної ділянки Дочірньому підпр иємству «Шляхове будівельне управління № 45 ВАТ «Південшля хбуд» в тимчасове користуван ня для розробки родовища кор исних копалень місцевого зна чення на землях, розташовани х за межами населених пункті в Первомайської сільської ра ди, та раніш орендованих зазн аченим підприємством. (а.с.20).

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни "Про відходи" N 187/98-ВР від 05.0 3.1998 суб'єкти господарської дія льності у сфері поводження з відходами зобов'язані:

а) запобігати утворенню та з меншувати обсяги утворення в ідходів;

б) забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тар и, в яких знаходилася продукц ія цих підприємств, установ т а організацій - суб'єктів госп одарської діяльності, або ук ладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання

та утилізацію;

в) визначати склад і властив ості відходів, що утворюютьс я, а також за погодженням із сп еціально уповноваженими орг анами виконавчої влади у сфе рі поводження з відходами ст упінь їх небезпечності для н авколишнього природного сер едовища та здоров'я людини;

г) на основі матеріально-сир овинних балансів виробництв а виявляти і вести первинний поточний облік кількості, ти пу і складу відходів, що утвор юються, збираються, перевозя ться, зберігаються, обробляю ться, утилізуються, знешкодж уються та видаляються, і пода вати щодо них статистичну зв ітність у встановленому поря дку;

д) забезпечувати повне збир ання, належне зберігання та н едопущення знищення і псуван ня відходів, для утилізації я ких в Україні існує відповід на технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки ;

є) здійснювати організацій ні, науково-технічні та техно логічні заходи для максималь ної утилізації відходів, реа лізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємства м, установам та організаціям , що займаються збиранням, обр обленням та утилізацією відх одів, а також забезпечувати з а власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають ут илізації;

ж) не допускати змішування в ідходів, якщо це не передбаче но існуючою технологією та у складнює поводження з відход ами або не доведено, що така ді я відповідає вимогам підвище ння екологічної безпеки;

з) не допускати зберігання т а видалення відходів у несан кціонованих місцях чи об'єкт ах;

и) здійснювати контроль за с таном місць чи об'єктів розмі щення власних відходів;

і) своєчасно в установленом у порядку вносити плату за ро зміщення відходів;

ї) надавати місцевим органа м виконавчої влади та органа м місцевого самоврядування, спеціально уповноваженим ор ганам виконавчої влади у сфе рі поводження з відходами ін формацію про відходи та пов'я зану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціо нованого попадання відходів у навколишнє природне серед овище та вжиті щодо цього зах оди;

к) забезпечувати розробку в установленому порядку та ви конання планів організації р оботи у сфері поводження з ві дходами;

р) при плануванні будівницт ва або реконструкції об'єкта поводження з відходами мати дозвіл на будівництво або ре конструкцію такого об'єкта в ідповідно до законодавства

про містобудування;

с) мати дозвіл на експлуатац ію об'єкта поводження з небез печними відходами;

Як свідчить ст. 10 Закону Укра їни "Про охорону атмосферног о повітря" N2707-XII від 16.10.1992 підприєм ства, установи, організації т а громадяни - суб'єкти підприє мницької діяльності, що здій снюють викиди забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біолог ічних факторів на його стан, з обов'язані:

здійснювати організаційно -господарські, технічні та ін ші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачени х стандартами та нормативами екологічної безпеки у галуз і охорони атмосферного повіт ря, дозволами на викиди забру днюючих речовин тощо;

вживати заходів щодо зменш ення обсягів викидів забрудн юючих речовин і зменшення вп ливу фізичних факторів;

забезпечувати безперебійн у ефективну роботу і підтрим ання у справному стані спору д, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменш ення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

здійснювати контроль за об сягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атм осферне повітря, і рівнями фі зичного впливу та вести їх по стійний облік;

заздалегідь розробляти сп еціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на вип адок виникнення надзвичайни х ситуацій техногенного та п риродного характеру і вживат и заходів для ліквідації при чин, наслідків забруднення а тмосферного повітря;

забезпечувати здійснення інструментально-лабораторн их вимірювань параметрів вик идів забруднюючих речовин ст аціонарних і пересувних джер ел та ефективності роботи га зоочисних установок;

забезпечувати розроблення методик виконання вимірюван ь, що враховують специфічні у мови викиду забруднюючих реч овин;

використовувати метрологі чно атестовані методики вико нання вимірювань і повірені засоби вимірювальної технік и для визначення параметрів газопилового потоку і концен трацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та ви кидах стаціонарних і пересув них джерел;

здійснювати контроль за пр оектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устатк ування та апаратури для очищ ення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниж ення впливу фізичних та біол огічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної те хніки, необхідними для пості йного контролю за ефективніс тю очищення, дотриманням нор мативів гранично допустимих викидів забруднюючих речови н і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інш их вимог законодавства в гал узі охорони атмосферного пов ітря;

За ст. 11 цього Закону Україн и, викиди забруднюючих речов ин в атмосферне повітря стац іонарними джерелами можуть з дійснюватися після отриманн я дозволу, який видається тер иторіальним органом спеціал ьно уповноваженого централь ного органу виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів за погодженням і з територіальним органом спе ціально уповноваженого цент рального органу виконавчої в лади з питань охорони здоров 'я.

За п.п. «б», «ж» ст. 20 Зако ну України "Про охорону навко лишнього природного середов ища" державний контроль за ви користанням і охороною земел ь, надр, поверхневих і підземн их вод, атмосферного повітря , лісів та іншої рослинності, т варинного світу, морського с ередовища та природних ресур сів територіальних вод, конт инентального шельфу і виключ ної (морської) економічної зо ни республіки, дотриманням з аходів біологічної і генетич ної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього прир одного середовища при створе нні, дослідженні та практичн ому використанні генетично м одифікованих організмів у ві дкритій системі, а також за до держанням норм екологічної б езпеки. До компетенції спеці ально уповноваженого центра льного органу виконавчої вла ди з питань екології та приро дних ресурсів і його органів на місцях належить: обмеженн я чи зупинення (тимчасово) дія льності підприємств і об'єкт ів, незалежно від їх підпоряд кування та форм власності, як що їх експлуатація здійснюєт ься з порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, вимо г дозволів на використання п риродних ресурсів, з перевищ енням нормативів гранично до пустимих викидів впливу фізи чних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднююч их речовин.

Постановою Верховної Ради України "Про затвердження По рядку обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припи нення діяльності підприємст в, установ" N 2751-XII від 29.10.1992 діяльніс ть підприємств, що здійснюєт ься з порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, може бути:

тимчасово заборонена (зупи нена) - до виконання необхідни х природоохоронних заходів з упиняється експлуатація під приємства чи окремих його це хів (дільниць) і одиниць облад нання;

При тимчасовій забороні (зу пиненні) чи припиненні діяль ності підприємств забороняю ться всі викиди і скиди забру днюючих речовин та розміщенн я відходів по підприємствах в цілому чи окремих їх цехах (д ільницях) і одиницях обладна ння.

Рішення про обмеження, тимч асову заборону (зупинення) та припинення діяльності підпр иємств у разі порушення ними законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища приймають у межах св оєї компетенції, в тому числі , Міністерство охорони навко лишнього природного середов ища України та його органи на місцях, органи державного са нітарно-епідеміологічного н агляду, інші спеціально упов новажені державні органи та органи місцевого самоврядув ання.

Діяльність підприємств об межується або тимчасово забо роняється (зупиняється) у раз і перевищення ними лімітів в икористання природних ресур сів, порушення екологічних н ормативів, екологічних станд артів, а також вимог екологіч ної безпеки, зокрема:

а) введення в дію підприємст в, на яких не забезпечено в пов ному обсязі додержання еколо гічних вимог і виконання зах одів, передбачених проектами на їх будівництво (реконстру кцію);

б) відсутності споруд, устат кування і пристроїв для очищ ення викидів і скидів або їх з нешкодження, а також приладі в контролю за кількістю і скл адом забруднюючих речовин та характеристиками шкідливих факторів на підприємствах, д іяльність яких пов'язана з шк ідливим впливом на навколишн є природне середовище, або по рушення правил експлуатації зазначених споруд, устаткув ання, пристроїв і приладів;

в) використання природних р есурсів, викидів і скидів заб руднюючих речовин у навколиш нє природне середовище, скла дування, захоронення, зберіг ання або розміщення виробнич их, побутових та інших відход ів без відповідних дозволів;

д) порушення екологічних ви мог при виробництві, зберіга нні, транспортуванні, знешко дженні, захороненні токсични х та інших речовин, небезпечн их для навколишнього природн ого середовища, здоров'я та жи ття людей;

и) порушення інших вимог зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища.

Відповідно до статті 17 Зако ну України «Про охорону земе ль» До повноважень центральн ого органу виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів у галузі охорони земель належать:

- участь у розробленні та реалізації загальнодержа вних і регіональних програм використання та охорони земе ль;

- здійснення державно го контролю за використанням та охороною земель;

- обмеження чи зупинен ня (тимчасово) або припинення діяльності підприємств і об 'єктів незалежно від їх підпо рядкування та форм власності відповідно до закону, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства пр о охорону земель;

- участь у здійсненні п риродно-сільськогосподарсь кого, еколого-економічного, п ротиерозійного та інших виді в районування (зонування) зем ель;

- участь у розробці нор мативно-правових актів у гал узі охорони земель;

- участь у розробці та з дійсненні заходів щодо еконо мічного стимулювання викори стання та охорони земель;

- організація монітор ингу земель;

- подання позовів про в ідшкодування шкоди і втрат, з аподіяних внаслідок порушен ня законодавства України про охорону земель;

- здійснення міжнарод ного співробітництва з питан ь охорони земель;

- вирішення інших пита нь у галузі охорони земель ві дповідно до закону.

Статтею 35 Закону України "Пр о охорону земель" встановлен о, що власники і землекористу вачі, в тому числі орендарі, зе мельних ділянок при здійснен ні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися в имог земельного та природоох оронного законодавства Укра їни; проводити на земельних д ілянках господарську діяльн ість способами, які не завдаю ть шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів ; уживати заходів щодо запобі гання негативному і екологон ебезпечному впливу на земель і ділянки та ліквідації насл ідків цього впливу.

Суд зауважує,що назва оскар жуваного рішення, супровідни й лист до нього свідчать про т е, що основною підставою для й ого прийняття було відсутніс ть правовстановлюючих докум ентів на земельну ділянку.

Судом встановлено, що також не оскаржується позивачем , щ о під час перевірки було вста новлено порушення Закону Укр аїни «Про відходи» в частині не забезпечення вивезення т вердих побутових відходів.

Більш того, позивачем надан і документи, які підтверджую ть усунення зазначеного пору шення (договір на послуги бул ьдозера, рахунки, рахунки фак тури, акти виконаних робіт, то варно-транспортні накладні)( а.с.118-127,171).

Щодо порушення в сфері охор они атмосферного повітря, су дом встановлено, що дане пору шення було виявлено під час п роведення перевірки 07.04.2009 року . Перевіркою , яка була проведе на 21.04.2009 року наявність зазначе ного порушення не було підтв ерджено (а.с.77). Проте, суд заува жує, що перевірка 21.04.2009 року про водилась в межах виконання п рипису від 07.04.2009 року. Крім того , питання щодо усунення поруш ень Закону України «Про охор ону атмосферного повітря» не порушувалось відповідачем, ані в приписі від 07.04.2009 року, ані в приписі 21.04.2009 року.

Щодо прийняття рішення про зупинення діяльності з підс тав відсутності правовстано влюючих документів на землю, судом дійшов наступного вис новку.

Суд не погоджується з позиц ією позивача, що він має право установчі документи на землю , а саме: договір оренди земель ної ділянки від 04.09.2003 року зага льною площею 13,2397 газ земель Пе рвомайської сільської ради д ля комерційної діяльності та додаткова угода до договору оренди земельної ділянки ві д 20.08.2008 року, відповідно до якої строк дії договору оренди зе мельної ділянки може бути пр одовжено з останнього дня ді ї його до дати фактичного укл адання нового договору оренд и земельної ділянки при наяв ності відповідної землевпор ядної документації.

Відповідно до ст. ст. 125,126 Земе льного кодексу України ( в ред акція станом на 05.03.2009 року, тобт о на час виникнення публічно -правових відносин між позив ачем та відповідачем) право в ласності на земельну ділянку , а також право постійного кор истування та право оренди зе мельної ділянки виникають з моменту державної реєстраці ї цих прав право оренди земел ьної ділянки посвідчується д оговором оренди землі, зареє строваним відповідно до зако ну.

Відповідно до статті 124 Земе льного кодексу України перед ача в оренду земельних ділян ок, що перебувають у державні й або комунальній власності, здійснюється на підставі рі шення відповідного органу ви конавчої влади або органу мі сцевого самоврядування чи до говору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у р азі продажу права оренди) шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.

Відповідно до статті 33 Зако ну України «Про оренду землі » після закінчення строку, на який було укладено договір о ренди землі, орендар, який нал ежно виконував обов'язки від повідно до умов договору, має за інших рівних умов переваж не право на поновлення догов ору. Отже після закінчення ст року оренди землі відповідно до договору оренди від 04.09.2003 ро ку позивач має право на понов лення договору.

Крім того орендодавцями зе мельних ділянок, що перебува ють у спільній власності тер иторіальних громад, є районн і, обласні ради та Верховна Ра да Автономної Республіки Кри м у межах повноважень, визнач ених законом (стаття 4 Зазначе ного закону).

Проте, системний аналіз нор м законодавства щодо наявнос ті повноважень відповідача з зупинення діяльності підпри ємств дозволяє зробити висно вок про те, що підставою для ти мчасової заборони (зупинення ) діяльності підприємств є не будь-які порушення природоо хоронного законодавства, а л ише ті, наслідком яких є поруш ення екологічних нормативів , стандартів, перевищення лім ітів.

Отже відсутність правовст ановлюючих документів на зем лю не може бути підставою для прийняття зазначеного рішен ня.

Враховуючі те, що підставою для прийняття рішення про по новлення діяльності, як зазн ачено в оскаржуваному рішенн і № 71/10 від 24.04.2009 р. є усунення всіх порушень, про що зазначено в р ішенні. Отже наявність безпі дставно включеного хоча б од ного порушення, дозволяє зро бити висновок про протиправн ість такого рішення та його с касування.

Таким чином, суд дійшов висн овку про наявність підстав д ля задоволення адміністрати вного позову в повному обсяз і.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Вступна та резолютивна час тини постанови проголошені в судовому засіданні 10.02.2010 року.

Відповідно до ст. 160 КАС Украї ни у повному обсязі постанов у складено та підписано 17.02.2010 р.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 Кодекс у адміністративного судочин ства, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправни м та скасувати рішення Респ убліканського комітету з о хорони навколишнього природ ного середовища АР Крим № 71/10 ві д 24.04.2009 року про тимчасове зупин ення діяльності Дочірнє підп риємство «Шляхове будівельн е управління № 45 ВАТ «Південшл яхбуд» на земельній ділянці Грушевського родовища.

3. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Дочі рнього підприємства "Шляхово -будівельне управління-45" Відк ритого акціонерного товарис тва "Південшляхбуд" (ідентифі каційний код 03450608, 98105, м. Феодосія , вул.. Сімферопольське шосе, 45) витрати зі сплати судового з бору у розмірі 3,40грн.

У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.

Суддя Котарева Г.М.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення10.02.2010
Оприлюднено06.09.2010
Номер документу9751626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10542/09/12/0170

Ухвала від 16.11.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Постанова від 10.02.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Котарева Г.М.

Ухвала від 05.11.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Котарева Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні