Постанова
від 17.01.2011 по справі 2а-1502/2011
СНІЖНЯНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

                                                     Справа № 2а-1502/2011

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

17 січня 2011 р.

Сніжнянський міський суд Донецької області в особі судді Варнавської Л.О., розглянувши у скороченому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Сніжне Донецької області про зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачені як дитині війни щомісячну державну допомогу  у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за 2007-2010 роки, -

                                                                       

В С Т А Н О В И В :

1512.2010 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Сніжне Донецької області про визнання протиправними дій Пенсійного фонду про невиплату коштів згідно з Законом України «Про соціальний захист дітей війни»,  зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачені як дитині війни щомісячну державну допомогу  у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за 2007-2010 роки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він має статус «дитини війни» у зв'язку, з чим, у відповідності до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», виплачувана йому пенсія повинна підвищуватися на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. У 2007-2010 роках позивачу  допомога в таких розмірах  не виплачувалась. Вважає, що нарахування та виплата в 2007-2010 роках дітям війни підвищення до пенсії повинно здійснюватися відповідно до норм Закону України «Про соціальний захист дітей війни».

Відповідно до п.2 ч. 1 ст. 183-2 КАС України  суддя розглядає справу в порядку  скороченого  провадження одноособово,  без  проведення  судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі. Судове рішення приймається суддею на підставі повідомлених позивачем, відповідачем обставин.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

 З матеріалів справи вбачається, що у ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є правовий статус «дитини війни», що підтверджується пенсійним посвідченням.

 Відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» до дітей війни віднесені особи, які є громадянами України та яким на час закінчення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 років.   Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , який набрав чинності з  01.01.2006 року, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенciї, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.  

Водночас ст. 7 цього закону передбачено, що фінансове забезпечення соціальних гарантій, передбачених зазначеним законом, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України.

Відповідно до ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» з метою приведення окремих норм законів у відповідності із цим законом , на 2007 рік зупинено, зокрема, дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни».  

Поряд з цим, 09.07.2007 року Конституційним Судом України у спpaвi № 1-29/2007 (справа про соціальні гарантії громадян) ухвалено Рішення № 6-рп/2007, відповідно до якого, визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення, зокрема, п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489-V від 19.12.2006 року.   Конституційний Суд України визначив, що положеннями Закону України «Про Державний бюджет України  на 2007 рік»  не можуть скасовуватись чи  змінюватися обсяги прав i обов'язків, пільг, компенсацій i гарантій громадян, передбачених іншими законами України, не можуть вноситися зміни, зупинятися дія чинних законів України, а також встановлюватися інше (додаткове ) правове регулювання  відносин , що є предметом інших законів України.  

 Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, о визнанні неконституційними  

Виходячи iз зазначеного за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року діти війни мали право на отримання підвищення пeнcії на 30 % мінімальної пeнciї за віком.  

Разом з тим, Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 pік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року були внесені зміни, в тому числі до Закону України «Про соціальний захист дітей війни», а саме, текст статті 6 викладений в такій редакції: «Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у poзмipi надбавки, встановленої для учасників війни».  

Відповідно до статті 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасникам війни, нагородженим орденами i медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану працю i бездоганну військову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, пeнciї або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пeнciї, підвищуються на 15 процентів прожиткового мінімуму для oci6, які втратили працездатність, іншим учасникам війни - на 10 процентів прожиткового мінімуму для oci6, які втратили працездатність.  

Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22 травня 2008 року визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення, зокрема, пункту 41 розділу II Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».  

 Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у чaci, у зв'язку з прийняттям нової редакції статті Закону України «Про соціальний захист дітей війни» ( підпункт 2 пункту 41 розділу II Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»), редакція зазначеної  статті що існувала до 1 січня 2008 року втратила свою чинність. На підстaвi Рішення Конституційного Суду України №10-рп від 22 травня 2008 року втратила чинність нова редакція статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», внаслідок чого відновлена попередня редакція закону.  

   Статтею 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами. Названа норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного грошового довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону України «Про соціальний захист дітей війни»,оскільки вищенаведені положення закону мають законну силу та не були призупинені.    

Відповідно до ст.54 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» у 2009 році прожитковий мінімум на одну  особу та для тих хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення встановлено у розмірі, що діяли у грудні 2008 року. Розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами КМ України.    

Статтею 52 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів» був затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працездатність з 1 січня -695 гривень, з 1 квітня-706 гривень, з 1 липня-709 гривень, з 1 жовтня-723 гривні, а з 1 грудня -734 гривні. Розміри державних соціальних гарантій на 2010 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.      

Цими  Законами  будь-яких змін до Закону України до статті 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», не внесено, та дія цієї статті не зупинена, а тому відповідач повинен проводити нарахування та виплату підвищення: до пенсії у розмірі 30% відповідно до статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого ст.54 Закону України « Про державний бюджет України на 2009 рік» та з наступними змінами його розміру.    

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у cnoci6, що передбачений Конституцією та законами  .  

У відповідності до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідачем не надано  доказів та не доведено правомірності свого рішення щодо ненарахування та невиплати позивачу підвищення до пенсії відповідно до Закону України  " Про соціальний захист дітей війни" .  

Задовольняючи позовні вимоги з 09.07.2007 р., суд вважає, що позивачем не пропущений шестимісячний строк на звернення до суду. Так, відповідно до вимог ст.6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод особи, права та інтереси якої порушені, гарантується право на судовий захист. Право на суд, одним із аспектів якого є право доступу до суду, не є абсолютним і може підлягати обмеженням, але їх застосування повинно зберігати пропорційність між застосованими засобами та постановленою метою (Рішення Європейського суду  з прав людини у справі “Воловік проти України” заява №15123/03  від 6 грудня 2007 року) Конституція України у ст.46 гарантує громадянам право на соціальний захист, який включає отримання пенсії, інших видів соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування та мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. В ст.6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни” передбачено, що саме пенсія або виплати, які здійснюються за вибором громадянина замість пенсії – щомісячне довічне утримання чи державна соціальна допомога підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Обов’язки щодо призначення перерахунку та виплати пенсії за Законом України “Про пенсійне забезпечення” є основною функцією органів Пенсійного фонду України, тому зважаючи на наявність прямої норми Конституції України, яка гарантує здійснення державними органами належних за законом України виплат сум пенсії з урахуванням встановленого підвищення дітям війни, то за приписами ст.8 Конституції України та вимог ст.ст.257-258 ЦК України, при розгляді справ за Законом України “Про соціальний захист дітей війни” пропущений шестимісячний строк для звернення до суду не є підставою для відмови у позові.

Враховуючи положення ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», керуючись принципом адміністративного судочинства, а саме верховенством права, з метою забезпечення передбаченого Конституцією України права позивача на належне соціальне забезпечення, суд вважає необхідним частково задовольнити позовні вимоги i зобов'язати здійснити перерахунок пенсій та виплатити позивачу на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, яка дорівнює встановленому законом прожитковому мінімуму для непрацездатних oci6 з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, з 01.01.2010 року по 31.12.2010 р.  

Керуючись ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», ст.ст. 2, 11, 17, 18, 99, 100, 158-163, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

                                                            П О С Т А Н О В И В :

 Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Сніжне Донецької області про зобов’язання нарахувати та виплатити недоплачені як дитині війни щомісячну державну допомогу  у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за 2007-2010 роки задовольнити частково.

           Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в м. Сніжне Донецької області нарахувати  та виплатити на користь ОСОБА_1 щомісячну державну соціальну допомогу  у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком як дитині війни,  за період  09.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, з 01.01.2010 року по 31.12.2010 р.  з урахуванням фактично  виплачених  за цей період сум.

             У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в Донецький адміністративний апеляційний суд через даний суд, шляхом подання апеляційної скарги  протягом десяти днів з дня отримання її копії.

             Головуюча :

СудСніжнянський міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.01.2011
Оприлюднено19.01.2011
Номер документу13445754
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1502/2011

Ухвала від 06.12.2011

Адміністративне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Франчук О. Д.

Ухвала від 10.11.2011

Адміністративне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Франчук О. Д.

Ухвала від 15.08.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Сапіга В.П.

Ухвала від 21.03.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Большакова О.О.

Постанова від 03.11.2011

Адміністративне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Мельничук О. О.

Постанова від 22.02.2011

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Кудрявцева Т. О.

Постанова від 12.02.2011

Адміністративне

Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим

Большаков Ю. М.

Постанова від 17.01.2011

Адміністративне

Сніжнянський міський суд Донецької області

Варнавська Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні